Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Honden die bijten

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Inge O schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef:
Caro. schreef: Verder ben ik wel benieuwd hoe jij het oplost als puppenmeid er straks hopelijk is ( :wink: ), verheerlijk op de bank ligt op jóuw plekje en als je zegt 'opzij' (of wat voor commando je er dan ook aan verbindt) en puppenmeid gaat grommen omdat ze het er niet mee eens is?
Prima dat puppenmeid gromt of wordt er dan toch wel duidelijk gemaakt dat dit niet helemaal de bedoeling is?
Puppenmeid mag gewoon grommen. Als ze maar opdondert.
Cleo gromt ook vaak bij het opstaan van de bank. Geen probleem mee. Als ze maar niet denkt dat ze er iets mee wint.
ja zo denk ik er dus ook over. Ze mogen hier best laten weten dat ze het ergens niet mee eens zijn, maar wat ik zeg zal toch gebeuren, eens of niet eens.... :wink:
het gaat me er ook totaal niet om dat ze niet zouden mogen grommen, maar juist dat ik het niet met de boodschap eens ben.
als sette naar me gromt omdat ik per ongeluk tegen haar aanstoot dan krijgt ze een grote bek terug : moet zíj maar maken dat ze uit de weg gaat (als ze dat aanstoten een probleem vindt tenminste).
Inderdaad!
Als ik Kaya afdroog, dan kan ze nog weleens grommen dat ze dit niet zo fijn vindt. Jammer dan, ik droog gewoon af en duw d'r kop aan de kant.

Je gaat er tegenin, dat is hetgene wat ik bedoel. Je accepteert niet dat de hond niet wil dat jij daar gaat zitten of dat je hond niet wil dat jij aan zijn poten zitten om hem af te drogen.

Als ik hier Kaya en Puchu 'observeer' dan komt het toch echt niet in Puchu's hersens op om te grommen naar Kaya omdat hij bijvoorbeeld op de bank ligt en Kaya wil ook (andersom wel). De enige keren wanneer hij dit zal doen is als het om voedsel gaat en heel soms om een speeltje, maar bij het laatste klinkt zijn gegrom al niet overtuigend :F:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef:
Caro. schreef: Verder ben ik wel benieuwd hoe jij het oplost als puppenmeid er straks hopelijk is ( :wink: ), verheerlijk op de bank ligt op jóuw plekje en als je zegt 'opzij' (of wat voor commando je er dan ook aan verbindt) en puppenmeid gaat grommen omdat ze het er niet mee eens is?
Prima dat puppenmeid gromt of wordt er dan toch wel duidelijk gemaakt dat dit niet helemaal de bedoeling is?
Puppenmeid mag gewoon grommen. Als ze maar opdondert.
Cleo gromt ook vaak bij het opstaan van de bank. Geen probleem mee. Als ze maar niet denkt dat ze er iets mee wint.
ja zo denk ik er dus ook over. Ze mogen hier best laten weten dat ze het ergens niet mee eens zijn, maar wat ik zeg zal toch gebeuren, eens of niet eens.... :wink:
het gaat me er ook totaal niet om dat ze niet zouden mogen grommen, maar juist dat ik het niet met de boodschap eens ben.
als sette naar me gromt omdat ik per ongeluk tegen haar aanstoot dan krijgt ze een grote bek terug : moet zíj maar maken dat ze uit de weg gaat (als ze dat aanstoten een probleem vindt tenminste).
ja maar ze mag dus wel aangeven dat ze het er niet mee eens is, dus wat ik zeg... kijk als ik op de bank ga zitten en mn reu begint te grommen omdat hij er ligt, ga ik er toch zitten of hij dat nou leuk vind of niet... dus hij krijgt zn zin er niet mee maar laat wel even merken dat hij het er niet mee eens is... Ik ga hem op dat moment niet corrigeren oid ga gewoon verder waar ik mee bezig was dus zitten in mijn voorbeeld. Zelfde met poten afdrogen, vinden ze hier ook niet geweldig, jammer dan mogen ze best aangeven maar ik droog ze wel af... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef:
Martijn schreef: Puppenmeid mag gewoon grommen. Als ze maar opdondert.
ja maar ze mag dus wel aangeven dat ze het er niet mee eens is, dus wat ik zeg... kijk als ik op de bank ga zitten en mn reu begint te grommen omdat hij er ligt, ga ik er toch zitten of hij dat nou leuk vind of niet... dus hij krijgt zn zin er niet mee maar laat wel even merken dat hij het er niet mee eens is... Ik ga hem op dat moment niet corrigeren oid ga gewoon verder waar ik mee bezig was dus zitten in mijn voorbeeld. Zelfde met poten afdrogen, vinden ze hier ook niet geweldig, jammer dan mogen ze best aangeven maar ik droog ze wel af... :19:
Jij bedoelt dat je niet specifiek iets over het grommen zegt?

Maar ik vraag me af in hoeverre een hond begrijpt of hij voor het grommen op zijn kop krijgt.
Ik bedoel: hond ligt op de bank, jij wilt er gaan zitten, hond gromt. Je 'gooit/schuift' de hond aan de kant. Oké dat is voor de actie dat hij niet opzij gaat, maar hier doe ik exact hetzelfde alleen is het dus voor én de actie én het grommen. Ik zet gewoon de hond aan de kant en gromt ie dan, dan wordt ie wat harder aan de kant gezet. Het blijft het niet pikken van de situatie.

Met afdrogen reageer ik inderdaad ook nog specifiek op de grom 'ehhhh' (strenge blik). Er mag van mij wel een beetje mopperend gegromd worden als ik de poten afdroog, maar geen echte grom. Dan reageer ik daar dus op én ik ga verder met afdrogen.
Jij zou dan alleen maar verder gaan met afdrogen en geen aandacht aan de grom besteden, als ik het goed begrijp?

Het ligt hier ook aan de situatie én aan de soort grom (zie andere topic specifiek over grommen).
Maar op zich, het grommen omdat ze het ergens niet mee eens zijn, daar 'spreek' ik ze wel op aan naast dat ik ook de actie op zich doorzet.
Over bij pijn grommen e.d. heb ik het niet, dat zijn hele andere situaties.
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Caro. schreef:Jij zou dan alleen maar verder gaan met afdrogen en geen aandacht aan de grom besteden, als ik het goed begrijp?
yep ik besteed er verder geen aandacht aan... gaat hij daarna door dan wordt er wel wat van gezegd :neenee: Maar meestal (zo goed als altijd) is het gewoon doorgaan met wat ik aan het doen ben gewoon voldoende...
Dan accepteren ze het uiteindelijk toch maar...
Ook ik heb het hier over 'gewoon' grommen dus niet uit pijn oid.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
malinois schreef:
Inge O schreef:
malinois schreef: ja zo denk ik er dus ook over. Ze mogen hier best laten weten dat ze het ergens niet mee eens zijn, maar wat ik zeg zal toch gebeuren, eens of niet eens.... :wink:
in zo'n situatie zal ik er juist wel wat van zeggen. niet op zijn kop geven (doe ik sowieso niet) maar wel even een waarschuwende stem. ik vind dat veel duidelijker voor de hond, het vertelt hem dat hij er vooral niet moet over piekeren om tot plan B (happen omdat je toch doet wat hij niet wil) over te gaan.

ik vind dat de hond dus gewoon een nuttige boodschap zou missen als ik dat niet zou doen.
mwa, ik heb die ervaring niet (met mijn honden in ieder geval) pas als de grom vanuit het puntje van zn staart zou komen bijvoorbeeld dan zou ik hem inderdaad even waarschuwen... maar dat ben ik in zulke situaties nog nooit tegengekomen.... Ik overrule (hoe je dat ook schrijft :N: ) hem gewoon door te doen wat ik wil...
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Precies, dat doe ik dus ook. Cleo gromt zo vaak tegen mij maar daar reageer ik helemaal niet op :19: Als ik zeg dat ze van de bank moet dan gromt ze bij 1 van de 5 keer. Als ze niet opstaat duw ik haar weg, staat ze grommend op dan ga ik heel tevreden zitten.

Het is dus niet zo dat wij hier grommen afstraffen. Grommen en niet luisteren is een ander verhaal. :mrgreen: Ik vind nog steeds dat grommen afstraffen hetzelfde is als kwispelen afstraffen. Wat kan mij het schelen als een hond tegen me gromt maar me niks doet en ook niet gaat doen. Wuilus gromde de hele kamsessie maar een eind weg. Happen in de kam of stom gaan liggen mocht ze niet. :neenee:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: Het is dus niet zo dat wij hier grommen afstraffen. Grommen en niet luisteren is een ander verhaal. :mrgreen: Ik vind nog steeds dat grommen afstraffen hetzelfde is als kwispelen afstraffen. Wat kan mij het schelen als een hond tegen me gromt maar me niks doet en ook niet gaat doen. Wuilus gromde de hele kamsessie maar een eind weg. Happen in de kam of stom gaan liggen mocht ze niet. :neenee:
ik blijf het maar niet snappen dat je dat 'terugreageren' afstraffen noemt.

als mijn hond naar me kwispelt en als antwoord zet ik een vriendelijk hoog stemmetje op ben ik hem toch ook niet aan het 'leren' kwispelen? waarom zou ik hem dan 'afleren' te grommen als ik in dezelfde gemoedstoestand als hij antwoord?
Ik zeg toch niet dat jij dat doet? :denken: Er staat in het eerste bericht dat als de hond gromt deze meteen daarvoor gestraft wordt. :19:
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

chrico schreef:Jemig, net als de voorgangers al zeiden kan er een heel scenario aan redenen zijn waarom.
Ik heb Sorbonne 1x meegemaakt en zoals ik dat zag denk ik dat je hem in een situatie brengt waar hij en jij niet mee om kunnen gaan.
Even voor de duidelijkheid, dit is op 1 ontmoeting en heb geen flauw idee hoe jullie verder met elkaar zijn.

Ik schrok ervan, van zijn gedrag en vooral van het goedpraten/ermee omgaan van jouw kant.
Automatisch ga je er op letten en hield ik hem in de gaten (dat doe ik altijd bij honden die mijn wenkbrauwen doen optrekken).
Jij bracht hem in een situatie waarin hij de kans had om uit te halen naar andere honden en ja ik ben daar niet makkelijk in, ook naar een mens zonder dat je er eigenlijk verder op reageerde.
Ik denk, (kan er ook helemaal naast zitten) dat jij je verschuild achter angst want wat ik gezien heb was hij aardig zijn zin aan het doordrijven, niet goedschiks dan kwaadschiks terwijl hij 2 seconden later weer de liefheid zelfe was en bij je kwam hangen.

Hoe je ermee om moet gaan kan ik zo niet zeggen omdat het te kort was om er een echt oordeel over te geven maar ik denk dat je niet bij alles wat hij doet zijn verleden erbij moet halen. Rekening houden met is anders dan alles toestaan vanwege.
p!nki hier onder Noor haar account. Ik ben bij noor vandaar dat ik even niet omlog, maar ik kan het niet laten om even te reageren hierop, en anders duurt het weer tot vanavond, en zit ik me te irriteren dat ik er niet op kan reageren ;) .. :smile:

Hmmzz jij geeft al dudelijk aan dat je mij 1 maal met Sorbonne samen hebt gezien, en ik wil toch aangeven dat ik het knap vind dat je daarop meteen een oordeel trekt. Die keer dat jij mij hebt gezien zaten wij midden in een verhuizing en was ik ook niet echt ni staat om Sorbonne thuis te laten, zoals ik toen al aangaf. Of ik had zelf niet moeten komen. Maar ik wilde wel graag, en aangezien ik het met Sorbonne nog nooit had uitgeprobeerd om naar zo'n wandeling te gaan terwijl we dan stil zitten op zo'n wandeling vond ik het het proberen waard.

Ik ga niet alles uitsluiten omdat het niet de makkelijkste hond is. Ik wil eerst iets proberen voordat ik daar mijn conclusies uit kan trekken, en ik weet nu dus ook dat Sorbonne geen geschikte hond is om mee te nemen naar een puppypicknick omdat je daar stil zit, en het voor hem helemaal niks is om stil te zitten aan de lijn.

Het gedrag wat jij die dag zag, was een gefrustreerde Sorbonne over het feit dat hij niet mee kon rennen met andere honden. Ik ben daarin inderdaad vrij laconiek, omdat ik het ergens ook sneu voor hem vond. Uiteindelijk heb ik ook voor de juiste beslissing gekozen door hem in de auto te zetten. Maar dat betekent niet dat ik het niet uit mag proberen. Hij heeft verder niemand schade berokkent.

Hij heeft inderdaad toen bianca_storm in haar hand gebeten, maar hier heb ik het ook met bianca zelf over gehad. Sorbonne is heel erg op eten. Zeker als hij al gefrusteerd is en aan een lijn zit. Op het moment dat hij uitviel naar een andere hond omdat zij het bakje met snacks open maakte, was dit absoluut NIET op haar gericht maar op de hond die dichtbij kwam. Haar hand kwam er enkel tussen, en op het moment dat hij dat merkte liet hij ook gelijk los.

Ik heb NERGENS gezegd dat Sorbonne een makkelijke hond is. En dat ik er perfect mee om ga, echter denk ik inderdaad dat jij niet kan oordelen over Sorbonne en mij na 1 x ons op zo'n puppypicknick gezien te hebben waarbij ik, en sorbonne alle 2 redelijk gestresst waren in ons hoofd. Ik vanwege de verhuizing. Sorbonne vanwege het feit dat hij aan de lijn moest stil zitten.

Misschien maak ik wel eens verkeerde keuzes. maar ik vind wel dat ik die keuzes ook mag maken, daar leer je alleen maar van. Net zoals ik nu heb geleerd dat ik Sorbonne niet naar stilzittende meetings mee neem.

Ik vind het echter erg jammer dat je er toen niks over gezegd hebt als je er zo van schrok, maar het nu pas in een topic vermeld wat ik zelf enige tijd geleden geopend heb. Als mensen op of aanvullingen hebben hoe ik beter met Sorbonne om kan gaan naar hun idee, ben ik best bereid die adviezen aan te horen. En dan kan ik zelf bepalen of ik daar wat mee doe of niet.

Ik schuif niet geheel zijn gedrag af op zijn verleden. Er is wel een groot deel van zijn gedrag wat bij zijn verleden hoort. Als je ziet hoe hij binnen kwam bij ons, en hoe hij nu is (wat meerdere mensen kunnen beamen hier van het forum aangezien die Sorbonne kennen vanaf het begin af aan tot nu) zal je grotendeels met verbazing zitten te kijken naar hoe hij veranderd is.

Wij hebben in die tijd meerdere malen adviezen gevraagd aan mensen die al een hele lange tijd met de basset griffon vendéens leven, en eigenlijk kwam daaruit dat 9 van die 10 mensen Sorbonne een spuitje gegeven zou hebben. Oftewel, dan kan je denk ik zelf wel bedenken hoe erg zijn gedrag was. In dat opzicht valt hij nu alles mee, alleen wil ik niet overal meer de strijd mee aan gaan.

Ik ben blij met hoe Sorbonne nu is. En heb ook geen zin om nog consequenter met hem te zijn. Ik weet wat ik met hem kan op grote schaal, en alles wat ik niet weet, dat zal ik eerst uit moeten proberen en daarna mijn conclusies aan binden.

Jammer dat jij denkt dat ik Sorbonne niet aan kan. Dat is jou goed recht om dat te denken. Dan verschillen wij daarover van mening. Zolang ik weet dat ik met hem kan leven, en hij gelukkig is bij mij, ben ik allang blij.

Nu snap je misschien ook waarom ik inderdaad moeilijker ingreep op het roggebotbos... dit had grotendeels gewoon met stress van mijn kant te maken, en inderdaad, dan ben je wel eens wat minder alert. hoe vervelend ook. Misschien geld dat niet voor jou. Voor mij helaas wel.

Groeten Suzanne (p!nki) onder noor haar account.
Pak-de-bal

Re: Honden die bijten

Ongelezen bericht door Pak-de-bal »

P!nki schreef:Zo heeft hij momenten dat hij uit angst inderdaad zijn lip op kan trekken. En als je dan doorzet, dan zal hij het ook niet schuwen om zichzelf te verdedigen, door om zich heen te snappen. Maar ook heeft hij momenten dat hij het misschien best eens uit dominantie kan doen, of manipulerend gedrag, je ziet hem dan bij wijze van denken 'als ik mijn lip op trek, dan kan ik vast door gaan waar ik mee bezig was'....

Aan mij heeft hij dan 9 van de 10 keer een verkeerde. Ik pak m alsnog bij zn nek, en heb even een zeer duidelijk onderonsje met hem. En laat hem erg duidelijk weten dat ik daar niet van gedient ben.
deze stukjes in het vet , daar heb ik zo mijn bedenkingen bij.

Je haalt nu alles door elkaar :

ik heb het idee, dat je je eigen hond niet goed kan inschatten.
En als het angst is, moet je hem dus niet in zijn nek pakken.
Daar wordt hij nòg angstiger voor jou door.

Probeer hem eerst maar beter te "lezen" voordat je handelingen verricht,.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Pak-de-bal schreef:
P!nki schreef:Zo heeft hij momenten dat hij uit angst inderdaad zijn lip op kan trekken. En als je dan doorzet, dan zal hij het ook niet schuwen om zichzelf te verdedigen, door om zich heen te snappen. Maar ook heeft hij momenten dat hij het misschien best eens uit dominantie kan doen, of manipulerend gedrag, je ziet hem dan bij wijze van denken 'als ik mijn lip op trek, dan kan ik vast door gaan waar ik mee bezig was'....

Aan mij heeft hij dan 9 van de 10 keer een verkeerde. Ik pak m alsnog bij zn nek, en heb even een zeer duidelijk onderonsje met hem. En laat hem erg duidelijk weten dat ik daar niet van gedient ben.

Als jij nou eerst eens goed leert lezen hier op het forum. Doe ik met best met Sorbonne. Echter de stukjes die je aanhaalt, dat in zijn nek pakken, dat doe k alleen op het moment dat ik zeker weet dat het om dominantie gaat en hij mij aan het uitproberen is. Dat doe ik dus niet op het moment dat hij in zijn angst modus schiet, of als ik twijfel welke van de 2 dit is.

Dan heb ik een geheel andere aanpak. Misschien had je even kunnen vragen wat die aanpak bijv. is in plaats van gelijk te oordelen. Op dat moment laat ik hem dus gewoon zn gang gaan en negeer m compleet, tot ie uitzichzelf weer bij me komt. Ik zal NOOIT een hond straffen die uit angst dingen doet. Ik probeer ze er wel in te begeleiden dat hij niet verder die angstmodus inschiet.

Overigens was dit weer p!nki onder Noor haar account
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Pak-de-bal schreef:

Lees jíj nou eens beter!
Er staat toch heel duidelijk dat ze bij angst níet doorzet, maar wél als de hond het uit dominantie doet.
Afbeelding
A good dog never dies...

Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier ligt het ook écht aan hoe er gegromd wordt.
Spike die kan hele gromsessie's houden en intussen heerlijk je grote lebbers over je gezicht geven. :mrgreen:
Hij gromt eigenlijk altijd als hij bezig is, aandacht krijgt, aan het spelen is. Gewoon een héle verbale hond.

Zelf merk ik zeker verschil als het anders grommen wordt. Dan doe ik m'n mond open, zo ook bij Daisy en vertel dat ik dat niet pik.
Verder wordt er ook gewoon doorgegaan met wat ik aan het doen ben, of ze dat nu leuk vinden of niet.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Inge O schreef:
MARC_S schreef: Het is dus niet zo dat wij hier grommen afstraffen. Grommen en niet luisteren is een ander verhaal. :mrgreen: Ik vind nog steeds dat grommen afstraffen hetzelfde is als kwispelen afstraffen. Wat kan mij het schelen als een hond tegen me gromt maar me niks doet en ook niet gaat doen. Wuilus gromde de hele kamsessie maar een eind weg. Happen in de kam of stom gaan liggen mocht ze niet. :neenee:
ik blijf het maar niet snappen dat je dat 'terugreageren' afstraffen noemt.

als mijn hond naar me kwispelt en als antwoord zet ik een vriendelijk hoog stemmetje op ben ik hem toch ook niet aan het 'leren' kwispelen? waarom zou ik hem dan 'afleren' te grommen als ik in dezelfde gemoedstoestand als hij antwoord?
Ik zeg toch niet dat jij dat doet? :denken: Er staat in het eerste bericht dat als de hond gromt deze meteen daarvoor gestraft wordt. :19:
Maar jij zegt wel dat als je grommen afstraft de hond direct kan gaan snappen:
MARC_S schreef: Het risico van boos worden om een opgetrokken lip is nl dat de hond die fase leert overslaan. Trek je je lip op dan krijg je op je donder. Gevolg kan zijn er komt geen lip maar een snap! Dan verlies je de mogelijkheid die hond te lezen. De stress die tot die grom leidt moet weggenomen worden. :19: Als je eenmaal een aantal maanden verder bent zonder dat de redenen om te grommen in zijn leven gekomen zijn verdwijnt het grommen vanzelf. Het raakt uit het systeem als iets gewoons.
Ik geloof daar dus niet in. In feite denk ik er hetzelfde over als Inge, dat het een 'antwoord' is op het grommen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet iedere 'protest' grom corrigeer, soms een beetje licht gemopper laat ik ook weleens gaan en ga gewoon door waar ik mee bezig was. Is het echter een duidelijke grom (en dan heb ik het nog niet eens over lip optrekken, want dát corrigeer ik absoluut) dan reageer ik daar wel op met een 'uhhh uhhh' (streng en de hond aankijkend).
Ik geloof absoluut niet dat je daarmee een hond de lichaamstaal afleert, de beste omschrijving is die van Inge met 'het is een antwoord op'. Volgens mij volkomen duidelijk voor een hond, ik heb niet meegemaakt dat een hond hierom direct overgaat op bijten en kan me dit ook niet voorstellen of je zou de hond zo enorm hard moeten aanpakken. Dan wordt het wellicht een ander verhaal.
Afbeelding
A good dog never dies...

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Nog even ter vermelding, ik had dus al gereageerd, maar dan onder de nickname Yamie omdat ik daar was.

Greetz Suus
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
laeken
Zeer actief

Caro. schreef:Maar jij zegt wel dat als je grommen afstraft de hond direct kan gaan snappen:
Yep, ik denk dat dat kan ontstaan. Ik zeg niet dat dat altijd gebeurd maar ik vind gewoon dat je hond een signaal afgeeft dat niet als signaal op zichzelf afgestraft kan worden. Als je hond daarbij over je heen gaat hangen of ander ongewenst gedrag toont, prima, dat straf ik ook af. Maar als hier een hond zou grommen bij de bak als ik in de buurt kom grijp ik niet meteen in om het grommen maar ga ik op een later tijdstip werken aan de baknijd. Als een hond gromt tegen de DA dan krijgt hij/zij daar geen correctie voor maar hou ik de bek dicht en probeer ik daarna die bezoekjes wat positiever te maken met training. Gromt Cleo omdat ik zeg dat ze op moet staan reageer ik alleen als ze niet opstaat.
Ik geloof daar dus niet in. In feite denk ik er hetzelfde over als Inge, dat het een 'antwoord' is op het grommen.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik niet iedere 'protest' grom corrigeer, soms een beetje licht gemopper laat ik ook weleens gaan en ga gewoon door waar ik mee bezig was. Is het echter een duidelijke grom (en dan heb ik het nog niet eens over lip optrekken, want dát corrigeer ik absoluut) dan reageer ik daar wel op met een 'uhhh uhhh' (streng en de hond aankijkend).
Ik geloof absoluut niet dat je daarmee een hond de lichaamstaal afleert, de beste omschrijving is die van Inge met 'het is een antwoord op'. Volgens mij volkomen duidelijk voor een hond, ik heb niet meegemaakt dat een hond hierom direct overgaat op bijten en kan me dit ook niet voorstellen of je zou de hond zo enorm hard moeten aanpakken. Dan wordt het wellicht een ander verhaal.
Maar denk je niet dat als je op elke grom reageert je jezelf eigenlijk lager plaatst dan de hond? Die gaat grommen en jij reageert daar meteen op. Juist niet reageren is in mijn ogen een teken van hoger staan. Je staat er boven zeg maar. :mrgreen:
Ik denk ook niet dat je meteen een hond hebt die grommen overslaat. Heb je een probleemhond die om elke scheet gromt en jij gaat iedere keer de confrontatie aan omdat je hond gromt dan denk ik inderdaad dat je op den duur een beet kan verwachten van zo'n hond. Die hond heb je gewoon het grommen afgeleerd :19: Wat heeft het voor zin om grommen af te straffen? Zorg dat je hond niet gaat grommen lijkt me handiger. Hij moet niet in situaties komen die hij niet aankan.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

MARC_S schreef:
Caro. schreef:Maar jij zegt wel dat als je grommen afstraft de hond direct kan gaan snappen:
Yep, ik denk dat dat kan ontstaan. Ik zeg niet dat dat altijd gebeurd maar ik vind gewoon dat je hond een signaal afgeeft dat niet als signaal op zichzelf afgestraft kan worden. Als je hond daarbij over je heen gaat hangen of ander ongewenst gedrag toont, prima, dat straf ik ook af. Maar als hier een hond zou grommen bij de bak als ik in de buurt kom grijp ik niet meteen in om het grommen maar ga ik op een later tijdstip werken aan de baknijd. Als een hond gromt tegen de DA dan krijgt hij/zij daar geen correctie voor maar hou ik de bek dicht en probeer ik daarna die bezoekjes wat positiever te maken met training. Gromt Cleo omdat ik zeg dat ze op moet staan reageer ik alleen als ze niet opstaat.
Maar denk je niet dat als je op elke grom reageert je jezelf eigenlijk lager plaatst dan de hond? Die gaat grommen en jij reageert daar meteen op. Juist niet reageren is in mijn ogen een teken van hoger staan. Je staat er boven zeg maar. :mrgreen:
Ik denk ook niet dat je meteen een hond hebt die grommen overslaat. Heb je een probleemhond die om elke scheet gromt en jij gaat iedere keer de confrontatie aan omdat je hond gromt dan denk ik inderdaad dat je op den duur een beet kan verwachten van zo'n hond. Die hond heb je gewoon het grommen afgeleerd :19: Wat heeft het voor zin om grommen af te straffen? Zorg dat je hond niet gaat grommen lijkt me handiger. Hij moet niet in situaties komen die hij niet aankan.
:ok: Ik ben het helemaal met je eens Marc. In het topic over grommen bedoel ik hetzelfde, maar jij legt het veel duidelijker uit. :wink:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Sowieso reageer ik niet op iedere grom, zoals al in deze topic én de topic die specifiek over het grommen gaat gezegd.

Een beetje gemopper mag soms best, afhankelijk van de situatie, maar grommen nee dat mag niet.

Ik vind het juist onduidelijk om dat toe te staan, te negeren in feite, en wel doorgaan waar je mee bezig was. Een grom is een waarschuwing, je negeert dus de waarschuwing, met m.i. júist een grotere kans dat de hond zal bijten.
Even ter verduidelijking een mensenvoorbeeld:
'kom niet dichter in de buurt hoor, want ik sla je tot moes'
*negeermodus* niks zeggen... en wel dichter in de buurt komen.
Vette kans dat je die klap krijgt.

Corrigeer je het grommen, dan is duidelijk dat de hond niet verder moet gaan.

En natuurlijk zijn er allerlei uitzondering, zoals de angstgrom, het grommen uit pijn, enz.
Waar ik het over heb is de 'protestgrom' of de grom uit pure dominantie.

Ik ben ook eens gestopt met een handeling bij Kaya, dat was toen ze steeds ontstekingen had aan d'r tandvlees met rotzooi ertussen. Iedere dag moest dat schoongemaakt worden en dat deed verrot veel pijn. Op een dag kreeg ik een serieuze grom waarbij ik direct aanvoelde dat ik nu niet door moest gaan, omdat dit teveel voor haar was. Het deed haar teveel pijn en ik voelde dat ze totaal niet begreep (logisch) waarom ik haar steeds zoveel pijn deed. Ik was onbetrouwbaar en wist dat ik nu moest stoppen om onze band niet te beschadigen.

Dus ik 'incasseer' een enkele keer ook wel.
Het hangt helemaal van de situatie af hoe of wat. Maar een grom negeren (en dus niet een beetje stom gemopper, of een angstgrom of een grom bij pijn) vind ik júist het onduidelijkste wat je kan doen: je maakt de hond niet duidelijk 'tot hier en niet verder'.

Over probleemhonden met een naar verleden, heb ik het niet. Daar zal je per hond moeten bekijken wat het beste werkt afhankelijk van het karakter en het trauma. Maar dan hebben we het zeer waarschijnlijk ook niet meer over de 'protestgrom' of de 'dominantie grom', dat gaat veel verder.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief

Ik moest gister nog denken aan dit topic. Cleo lag op de bank en gromde tegen Dapper die heel onnozel langs liep. Ze had dus behoefte aan haar eigen plekje. Ik even gewacht en 10 minuten later zeg ik doodleuk, Cleo, hup weg jij! :mrgreen: Cleo keek me aan en gromde wat en stond langzaam op om plaats te maken. Ik vind dat prima maar had dus ook haar eens goed kunnen vertellen dat er hier niet naar mij gegromd wordt. Ik had dus even haar kopje kunnen pakken en zeggen :neenee: ophouden jij! Er wordt hier niet gegromd naar het baasje! :devil:

Ik voel daar echter helemaal niet de behoefte toe :denken: :19: Ze gromt ook als ik een teek wil weghalen uit bv haar lies. Zolang ze blijft liggen en ik dat ding weg kan halen vind ik het prima. Als ze het niet trekt en weg wil dan kijk ik verder hoe ik dat ga aanpakken.

Straffen de mensen die grommen niet accepteren het ook af als het rondom eten is? Ga je dus de confrontatie aan om het eten van de hond die baknijd heeft? Ik persoonlijk dus niet maar als je hond gromt en je accepteerd dat niet dan zal je ook daar dus in moeten grijpen om dat grommen op zich. :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

MARC_S schreef:Ik moest gister nog denken aan dit topic. Cleo lag op de bank en gromde tegen Dapper die heel onnozel langs liep. Ze had dus behoefte aan haar eigen plekje. Ik even gewacht en 10 minuten later zeg ik doodleuk, Cleo, hup weg jij! :mrgreen: Cleo keek me aan en gromde wat en stond langzaam op om plaats te maken. Ik vind dat prima maar had dus ook haar eens goed kunnen vertellen dat er hier niet naar mij gegromd wordt. Ik had dus even haar kopje kunnen pakken en zeggen :neenee: ophouden jij! Er wordt hier niet gegromd naar het baasje! :devil:

Ik voel daar echter helemaal niet de behoefte toe :denken: :19: Ze gromt ook als ik een teek wil weghalen uit bv haar lies. Zolang ze blijft liggen en ik dat ding weg kan halen vind ik het prima. Als ze het niet trekt en weg wil dan kijk ik verder hoe ik dat ga aanpakken.

Straffen de mensen die grommen niet accepteren het ook af als het rondom eten is? Ga je dus de confrontatie aan om het eten van de hond die baknijd heeft? Ik persoonlijk dus niet maar als je hond gromt en je accepteerd dat niet dan zal je ook daar dus in moeten grijpen om dat grommen op zich. :mrgreen:
Als mijn hond zou grommen bij de voerbak, heb ik iets niet goed geleerd aan haar.
Dan ga ik de "baknijd" afleren door het positief te maken dat ik daar in de buurt ben. (heb er geen probleem mee hoor, maar als dat zou gebeuren..........)
Een van mijn honden gromde enorm als hij moest worden afgedroogd na een wandeling.
Daar heb ik nooit op gereageerd met een correctie. Gewoon verder afdrogen en een korte opmerking (kortaf: "stel je niet aan").
In de loop van de tijd werd het een binnensmonds gemompel :mrgreen:
Als jij Cleo van haar plek op de bank stuurt en ze gaat (met een grom) dan gaat ze in ieder geval.
Daar zou ik ook geen moeite mee hebben.
Over zoiets ga ik geen confrontatie aan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Ik moest gister nog denken aan dit topic. Cleo lag op de bank en gromde tegen Dapper die heel onnozel langs liep. Ze had dus behoefte aan haar eigen plekje. Ik even gewacht en 10 minuten later zeg ik doodleuk, Cleo, hup weg jij! :mrgreen: Cleo keek me aan en gromde wat en stond langzaam op om plaats te maken. Ik vind dat prima maar had dus ook haar eens goed kunnen vertellen dat er hier niet naar mij gegromd wordt. Ik had dus even haar kopje kunnen pakken en zeggen :neenee: ophouden jij! Er wordt hier niet gegromd naar het baasje! :devil:

Cleo gromde naar Dapper, maar gromt Dapper ook naar Cleo in zo'n situatie?

Hier is het namelijk heel erg duidelijk: Kaya kan in zo'n situatie ook grommen naar Puchu 'mijn bank' en Puchu haalt het dan niet in zijn hersens om ook op de bank te gaan.
Andersom zal Puchu echter absoluut niet grommen naar Kaya, de enige keren wanneer Puchu kan grommen naar Kaya is bij verdediging van eten/kluif/speeltje (en bij het laatste al een stuk minder overtuigender).
De rollen zijn duidelijk en die 'moeten' dus ook duidelijk zijn tussen baas/hond, dus zou ik het niet pikken als er naar mij gegromd wordt als ik op de bank wil zitten.

Ik heb nog nooit een hond met bak/voernijd gehad :wink: Zou echter bijvoorbeeld Kaya out of the blue ineens naar me grommen als ik langsloop terwijl ze aan het kluiven is, dan krijgt ze zeker op d'r sodemieter. Ik vat dat namelijk op als pure dominantie.
Zou een nieuwe hond met onbekend verleden dit doen, dan zou ik het anders oplossen en het vertrouwen winnen van deze hond.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

Als mijn hond zou grommen bij de voerbak, heb ik iets niet goed geleerd aan haar.
Dan ga ik de "baknijd" afleren door het positief te maken dat ik daar in de buurt ben. (heb er geen probleem mee hoor, maar als dat zou gebeuren..........)
Een van mijn honden gromde enorm als hij moest worden afgedroogd na een wandeling.
Daar heb ik nooit op gereageerd met een correctie. Gewoon verder afdrogen en een korte opmerking (kortaf: "stel je niet aan").
In de loop van de tijd werd het een binnensmonds gemompel :mrgreen:
Als jij Cleo van haar plek op de bank stuurt en ze gaat (met een grom) dan gaat ze in ieder geval.
Daar zou ik ook geen moeite mee hebben.
Over zoiets ga ik geen confrontatie aan :wink:
Voor een beetje binnensmonds gebrom, ga ik ook geen confrontatie aan hoor :wink:
En zou ik bv tegen Puchu 'opzij' zeggen en hij gaat wat brommend weg, dan zal ik hem hoogstwaarschijnlijk uitlachen :smile2:
Maar blijft hij liggen en gaat hij grommen, dán geef ik dus wel een correctie. Niet in de vorm van bij nekvel pakken, dat soort correcties vind ik kul, maar ik maak met woorden en ogen wel heel duidelijk dat ik dit niet pik (ongeveer 'en gá je nu, hééél snel, met boze ogen en lichaamshouding).
Afbeelding
A good dog never dies...

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
Dat straf ik niet, maar ik ben ook van pup af aan bezig om geen baknijd te creeren. Ik kan hier probleemloos kluiven afpakken, maar vanaf 8 weken heb ik ze geleerd dat ze direct daarna een koekje krijgen. Als ik een kluif wegpak rennen er dus twee hondjes naar de keuken om hun koek in ontvangst te nemen.
Zou een van de honden toch later baknijd krijgen dan zou ik daar net als Ranetje mee aan het werk gaan.

Die twee keer dat ik Moos gestraft heb voor grommen was ook gewoon een heel gevoelsmatig iets. Het voelde niet goed als ik het op dat moment liet gaan, en dus deed ik dat ook niet.
Als hij nu zou grommen als ik hem afdroog zou ik hem ook niet zodanig op zijn kop geven als ik gedaan heb toen hij dat dus deed toen hij een maand of 5-6 was. Dat was toen echt wel even uitproberen hoever hij kon gaan, en gevoelsmatig vond ik dat ik daar op die manier op in moest spelen.
Door de manier van grommen, zijn houding erbij. Het was namelijk ook niet dat hij braaf bleef staan maar alleen even bromde ofzo.
Min of meer hetzelfde idee toen hij gromde toen ik hem wegduwde bij wat vreten. Het is niet alleen kort brommen en dan snel weglopen. Nee, hij bleef gewoon staan ook, en draaide zich om om even richting mij te grommen. Daarna kon hij niet anders dan weglopen omdat ik hem wegduwde en sterker ben dan zo'n dwerg, maar zo'n duidelijk protest/ niet meewerken/luisteren bestraf ik dan.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef: ook ivm. eten wordt er echt nooit, niemals, never gegromd hier. niet met voerbakken en niet met botten, daar moet ik ook nooit moeilijk over doen.
Kan je me deze zin even uitleggen Inge? :wink:
Ik weet niet zeker of ik wel begrijp wat je bedoelt.
Het is denk ik typisch Vlaams :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Inge O schreef: ook ivm. eten wordt er echt nooit, niemals, never gegromd hier. niet met voerbakken en niet met botten, daar moet ik ook nooit moeilijk over doen.
Kan je me deze zin even uitleggen Inge? :wink:
Ik weet niet zeker of ik wel begrijp wat je bedoelt.
Het is denk ik typisch Vlaams :mrgreen:
:mrgreen:

ik bedoel daarmee dat ik daar eigenlijk nooit speciale aandacht aan heb hoeven te geven, heb er nooit speciaal op getraind, nooit een berisping voor gegeven, ze weten ook niet dat er eventueel wat lekkers bij in de bak zou kunnen komen enz. enz. maar toch kan ik (als dat een heel enkele keer moet) gewoon de bakken weghalen. ook botten weghalen na een uurtje kauwen gaat probleemloos. daar krijgen ze de laatste tijd wel een snoepje voor in ruil, maar niet omdat ze het bot anders niet wilden afgeven, maar omdat ik het zielig vond (leeftijd hè :mann: ).
Haha, dank je wel :ok:
Ik heb ook nooit moeite hoeven doen voor dit soort zaken.
Maar als het zou voorkomen, zou ik eerder geneigd zijn om op een "positieve" manier de zaken bij te stellen dan een krachtmeting aan te gaan.

Word jij weekhartig op je ouwe dag? :F: :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef: Zorg dat je hond niet gaat grommen lijkt me handiger. Hij moet niet in situaties komen die hij niet aankan.
maar zo te lezen wordt er (door cleo) toch ook nog heel wat afgegromd, dus in de praktijk valt jouw advies toch ook nog niet mee :wink: .
Dat is protest, de hond uit dit topic zou bang zijn toch? :denken: Ik weet overigens zeker dat ik de relatie met Cleo in een keer kan verzieken door haar op haar kop te geven als ze gromt. Dat zou ze absoluut niet aankunnen. Ze zegt alleen "bah!bah!, moet dat nou? :devil: " en dan zeg ik dus ja dat moet en dan gebeurt het gewoon. Zegt ze op een dag, nog 1 keer en ik heb je dan zou ik nog steeds een omweg kiezen en niet kiezen voor een direct aanpakken van haar protest. :wink:
MARC_S schreef: Straffen de mensen die grommen niet accepteren het ook af als het rondom eten is? Ga je dus de confrontatie aan om het eten van de hond die baknijd heeft? Ik persoonlijk dus niet maar als je hond gromt en je accepteerd dat niet dan zal je ook daar dus in moeten grijpen om dat grommen op zich. :mrgreen:
ik straf hier helemaal niks af, ik geef alleen maar mijn grens aan : 'oké, dit was jouw punt, maar ik denk er dit over'.

hier wordt overigens door al mijn honden bij elkaar misschien 1 keer per jaar gegromd en al helemaal niet gebeten of gehapt. ergens moeten ze dan toch wel begrijpen hoe ik die dingen zie, lijkt me.

ook ivm. eten wordt er echt nooit, niemals, never gegromd hier. niet met voerbakken en niet met botten, daar moet ik ook nooit moeilijk over doen.
Hier wordt ook niet gegromd rondom eten hoor, nooit. Maar mijn punt is niet dat ik zeg dat jouw honden dat doen, meer stel dat ze het zouden doen, zou je dan de confrontatie aangaan omdat er dan dus tegen je gegromd wordt?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”