Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
verbeteren - vermeerderen
Moderator: moderatorteam
Re: verbeteren - vermeerderen
Als je alleen voor het vermeerderen gaat, lijkt mij, dat je het alleen voor het geld doet en verbeteren om een nakomeling(en) te fokken die nog dichter bij de perfectie van de rasstandaard komt.Katrien schreef:Ik had moeten typen: Het lijkt me sterk dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.
Er zijn, in mijn ogen, ook genoeg fokkers die stamboomhonden fokken waarbij het huilen je nader staat dan het lachen. En waarbij je dus ook gewoon van vermeerderen spreekt.
Duitseherder vind ik daar een goed voorbeeld van.
Maar ja, als leek zijnde is het toch wel lastig om het kaf te scheiden van het koren. Dan ziet het er in eerste instantie goed uit maar als je dan wat mensen kent, wat honden kent, via neus en lippen door wat dingen hoort. Nee dan hoef ik bij veel, op het eerste oog goede fokkers, geen pup meer te hebben.
Maar ja, als leek zijnde is het toch wel lastig om het kaf te scheiden van het koren. Dan ziet het er in eerste instantie goed uit maar als je dan wat mensen kent, wat honden kent, via neus en lippen door wat dingen hoort. Nee dan hoef ik bij veel, op het eerste oog goede fokkers, geen pup meer te hebben.
Nee, dat denk ik ook niet hoor. Waarom zouden zij het beter kunnen dan de fokkers die er al zijn. Als ik kijk naar de fokster van Saar en Miep... zéér begaan met honden in het algemeen. Geen baan. Kinderen groot. Het is ook een vorm van tijdinvulling, denk ik. En als je dat dan zo goed mogelijk probeert te doen is dat alleen maar een pré denk ik. En voor de fokker een voorrecht dat je in staat bent om het op die manier te doenKatrien schreef:Ik had moeten typen: Het lijkt me sterk dat mensen rashonden fokken met als enig doel het verbeteren van het ras.

Precies, maar het lullige is dat pas nadat je er 1 aangeschaft hebt, sommige hun mond open durven te doen.estelle schreef:Er zijn, in mijn ogen, ook genoeg fokkers die stamboomhonden fokken waarbij het huilen je nader staat dan het lachen. En waarbij je dus ook gewoon van vermeerderen spreekt.
Tja, de perfecte fokker heb k nog niet gevonden, hoewel er 1 heeeel dicht in de buurt komt.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Iedere fokker vermeerdert ook, anders zouden er geen pups zijn.
Maar ik wil wel een fokker die wel weet wat ie doet en niet zomaar de ene op de andere hond zet. Het fokken moet dus wel een doel hebben, dus verbetering of in ieder geval instandhouding van karakter en/of uiterlijk (liefst een combinatie).
Dat kan dus ook bij een fokker zijn die niet met stambomen fokt.
Als voorbeeld bv. Selena en Dick, daar zou ik best een pup van durven kopen. Nu ligt het bij de x-herders wel weer wat anders omdat daar ook een heleboel qua voorouders van bekend is. 

Maar ik wil wel een fokker die wel weet wat ie doet en niet zomaar de ene op de andere hond zet. Het fokken moet dus wel een doel hebben, dus verbetering of in ieder geval instandhouding van karakter en/of uiterlijk (liefst een combinatie).
Dat kan dus ook bij een fokker zijn die niet met stambomen fokt.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
- Zeer actief
Dank je wel voor je steun Sonja. Ja, jij had natuurlijk ook gereageerd op dat andere forumsirene schreef:Het leuke en fijne van dit forum is juist dat je (haast) alles kunt zeggen en dat er niet wordt gezeverd over het on-topic moeten blijven.MoniqueDM schreef:Toevallig hebben we net een discussie achter de rug op een ander forum over rasverbetering door rasfokkers, met de insteek "epilepsie bij honden".
Bij deze discussie kwamen ook factoren om de hoek kijken als enten, voeding en de rol van de rasvereniging.
Ik had bijval van een ander forumlid, Golden Stanley ofwel Sandra.
Waar ik inmiddels wel achter ben is dat echt niet iedere rasfokker bezig is met rasverbetering. Er zijn er ook genoeg waarbij het puur om de poen draait. Ook rasverenigingen als de GRCN mogen ze van mij opdoeken, want deze vereniging is drukker met het uitvechten van onderlinge vetes, dan met rasverbetering, dus deze betekent niets voor ons ras.
Waar het uiteindelijk op uitgedraaid is tijdens die discussie op dat forum, is dat het topic op slot is gezet. Sandra en ik moesten opboksen tegen de halstarrige, antieke opvattingen die sommige rasfokkers erop nahielden. We zijn met de nodige informatie gekomen omtrent epilepsie, voeding en entingen, maar helaas kregen we weinig tot geen voet aan de grond doordat ons de mond werd gesnoerd en het topic werd dichtgegooid. Hoezo openstaan voor rasverbetering!
Dit is mij vies tegengevallen van sommige rasfokkers.
Ik zou zeggen, open zo'n zelfde topic hier

Ik merk nu inderdaad het verschil tussen een forum waarbij men zich in allerlei bochten moet wringen om zich maar aan de regeltjes te houden en een forum waar men z'n eigen mening uit mag spreken. Dat is heel veel waard

Ik zal er inderdaad eens over nadenken om hier hetzelfde onderwerp in de strijd te gooien

Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 07 okt 2007 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Martijn schreef:Wat ik voornamelijk een oorzaak van slechte fok vind is dat er nogal wat mensen rondlopen waarvan je je afvraagt hoe ze zich redden in de wijde wereld met zo weinig capaciteit tot nadenken maar wel fokken.
Domweg te dom om te begrijpen waar ze mee bezig zijn dus.
Ik ken een fokker die het met droge ogen over mannelijke en vrouwelijke eicellen heeft. Die fokt wel met honden die tanden missen want honden in zijn ras die alle tanden hebben zijn te agressief.
En de pups gaan met 3 weken bij de teef weg. Anders worden ze niet tam.
En dat fokt dan zo'n 6-7 nesten per jaar.
Een meelijwekkend figuur die echt van voren niet weet dat hij vanachter stinkt. Staat algemeen bekend als minder begaafd. Maar is dan wel een grote fokker in een klein ras.
Ja, wat wil je dan verder?

Zo zijn er in ieder ras wel fokkers bij denk ik.
Ik ken ook al meerdere naakthondenfokkers die helemaal verbaasd/verrast waren dat er behaarde pups uitkwamen terwijl ze 2 haarloze honden hadden gebruikt. Of anders, dat ze echt zeker wisten dat ze een behaarde of Powderpuff moesten gebruiken omdat anders alle pups enge ziektes zouden krijgen.
Gelukkig fokten die niet 6-7 nesten per jaar.
Toch snap ik dus niet dat mensen bij zulke fokkers pups blijven kopen. Die nemen dus alles aan wat een fokker zegt zonder zelf ook maar iets te lezen of zich te verdiepen ?
-
- Zeer actief
Dat lijkt me inderdaad onontbeerlijk, maar ik neem aan dat er wel meer is? Voorbereidingen? Materiaal? Regels rasvereniging, etc. etc.?Martijn schreef:Erfelijkheid en hondengedrag.hercujess schreef:Even voor de kenners en de fokkers onder ons; wat zou je adviseren aan iemand die in de toekomst -misschien- wil gaan fokken? Wat is de basiskennis?
-
- Zeer actief
Kijk, nou gaat dit topic een interessante wending krijgen 
Ik ben namelijk inmiddels zover dat ik overweeg om er in de toekomst over te gaan denken te gaan fokken.
Let op deze formulering..! Want meer dan dat is het nu nog niet. Maar, ik heb wel in de gaten dat het zinvol is me NU dus al te gaan verdiepen in dat wat ik evt tzt moet weten of wil weten.
Er zijn zat dingen die mij dwars zitten om tot een besluit te komen. Ik mag niet de illusie hebben dat ik bij het begin van fokken in staat ben om het ras te verbeteren. Ik ben dus, in mijn beleving, blij als ik kan bijdragen, door zo gezond mogelijke pups te fokken, die zo goed mogelijk aan de rasstandaard voldoen. Dat zou je in de loop der jaren moeten willen uitbreiden naar 'meer dan zo goed mogelijk'
Ik denk dat ik al een behoorlijk eind op de goede weg ben als ik 'alles zoveel mogelijk naar de rasstandaard en volgens de regels van de rasvereniging' ga doen?
Ik blijf het topic volgen..
Groetjes,
Suzanne

Ik ben namelijk inmiddels zover dat ik overweeg om er in de toekomst over te gaan denken te gaan fokken.

Er zijn zat dingen die mij dwars zitten om tot een besluit te komen. Ik mag niet de illusie hebben dat ik bij het begin van fokken in staat ben om het ras te verbeteren. Ik ben dus, in mijn beleving, blij als ik kan bijdragen, door zo gezond mogelijke pups te fokken, die zo goed mogelijk aan de rasstandaard voldoen. Dat zou je in de loop der jaren moeten willen uitbreiden naar 'meer dan zo goed mogelijk'

Ik denk dat ik al een behoorlijk eind op de goede weg ben als ik 'alles zoveel mogelijk naar de rasstandaard en volgens de regels van de rasvereniging' ga doen?

Groetjes,
Suzanne
-
- Zeer actief
Dat bedoel ikAddy schreef:wordt het hier toch nog gezelligMoniqueDM schreef:Dan trek ik de wijn alvast open AddyAddy schreef:Gewoon doen, ik ga alvast de popcorn pakkenMoniqueDM schreef:Ik zal er inderdaad eens over nadenken om hier hetzelfde onderwerp in de strijd te gooien.
.
![]()
![]()

Op het andere forum was het alleen haat en nijd tussen fokkers en niet-fokkers en da's ook niet alles (het is net de "echte wereld" :N:

Ik zal morgen even kijken waar ik een berichtje kan plaatsen en dan plaats ik in dit hoekje wel de link

Laatst gewijzigd door MoniqueDM op 07 okt 2007 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

Suzanne, dat was ook de insteek van mijn vraag. Jip is bijna 5 maand oud, dus het is nog lang niet zo ver. Mocht er een 'Janneke' bij komen, dan duurt het nog een hele tijd, voordat zij zover is, want ik wil dat ze zelf kind-af is. Bovendien, wie zegt dat zij en mijn Jip dan geschikt voor elkaar zijn. Of als iemand mij ooit zo vragen of Jip dekreu mag zijn? Voor mij is het niet alleen kwestie van reu erop en klaar.
Bovendien is het zo wie een onderwerp dat mij mateloos interesseert.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Waarom zou je niet al vanaf je eerste nest kunnen verbeteren ?Suzanne123 schreef:Kijk, nou gaat dit topic een interessante wending krijgen
Ik ben namelijk inmiddels zover dat ik overweeg om er in de toekomst over te gaan denken te gaan fokken.Let op deze formulering..! Want meer dan dat is het nu nog niet. Maar, ik heb wel in de gaten dat het zinvol is me NU dus al te gaan verdiepen in dat wat ik evt tzt moet weten of wil weten.
Groetjes,
Suzanne
Als jij weet wat het ras nodig heeft en daarop je honden uitzoekt (dus de fokteef en ook de reu die je gaat gebruiken) kom je al een heel eind.
Natuurlijk wordt een nestje niet altijd wat ervan hoopt maar je moet gewoon streven naar het beste.
Zo goed mogelijk aan de rasstandaard voldoen is wel een minste vereiste vind ik.
-
- Zeer actief
Helemaal wat ik bedoelhercujess schreef:Suzanne, dat was ook de insteek van mijn vraag. Jip is bijna 5 maand oud, dus het is nog lang niet zo ver. Mocht er een 'Janneke' bij komen, dan duurt het nog een hele tijd, voordat zij zover is, want ik wil dat ze zelf kind-af is. Bovendien, wie zegt dat zij en mijn Jip dan geschikt voor elkaar zijn. Of als iemand mij ooit zo vragen of Jip dekreu mag zijn? Voor mij is het niet alleen kwestie van reu erop en klaar.

Groetjes,
Suzanne
Ik heb absoluut geen moeite met goede fokkers maar de toegevoegde waarde van bepaalde rassen zie ik niet altijd. Er lopen genoeg goldens , jr-tjes rond etc etc. Kijk zoals dat ras wat longfield fokt, ja dat vind ik dan wel weer geweldigMoniqueDM schreef:Dat bedoel ikAddy schreef:wordt het hier toch nog gezelligMoniqueDM schreef:Dan trek ik de wijn alvast open AddyAddy schreef: Gewoon doen, ik ga alvast de popcorn pakken.
![]()
![]()
!
Op het andere forum was het alleen haat en nijd tussen fokkers en niet-fokkers en da's ook niet alles (het is net de "echte wereld" :N:).
Ik zal morgen even kijken waar ik een berichtje kan plaatsen en dan plaats ik in dit hoekje wel de link.

En dan heb je het dus puur over het vermeerderen. Iemand die serieus fokt, zal echt niet de wereld aan bijv. Goldens willen fokken en zal teven en reuen met bepaalde gezondheidsproblemen ook uitsluiten voor de fok. Ik ken fokkers (rottweilers) die slechts eenmaal per twee jaar een nestje hebben, omdat ze vinden dat de teef dan voldoende rust krijgt ook lichamelijk gezien en die ook niet fokken met honden die de MAG-test niet halen. Ze hebben nu dus een poosje geen nestje gehad en dat vind ik bewonderenswaardig. Ze denken aan de kwaliteit van het ras en de hond staat voorop (ze geven bijna al hun geld uit aan hun honden). Beter dan die zakkenvullers die bijv. een teef laten dekken die zware medicatie moet slikken (voor een zwaar gezondheidsprobleem), waar ze dus ook tijdens de dracht niet zonder kan. En dat heeft weer invloed op je puppen óf een reu laten dekken waarvan je weet dat die een zeldzame afwijking heeft...Addy schreef:... maar de toegevoegde waarde van bepaalde rassen zie ik niet altijd. Er lopen genoeg goldens , jr-tjes rond etc etc. Kijk zoals dat ras wat longfield fokt, ja dat vind ik dan wel weer geweldig
-
- Zeer actief
Ben ik direct met je eens, maar zodra er een ziekte al epilepsie om de hoek komt kijken, dan denk ik dat er genoeg te verbeteren valt (ongeacht het ras)Addy schreef:Ik heb absoluut geen moeite met goede fokkers maar de toegevoegde waarde van bepaalde rassen zie ik niet altijd. Er lopen genoeg goldens , jr-tjes rond etc etc.MoniqueDM schreef:Dat bedoel ikAddy schreef:wordt het hier toch nog gezelligMoniqueDM schreef: Dan trek ik de wijn alvast open Addy.
![]()
![]()
!
Op het andere forum was het alleen haat en nijd tussen fokkers en niet-fokkers en da's ook niet alles (het is net de "echte wereld" :N:).
Ik zal morgen even kijken waar ik een berichtje kan plaatsen en dan plaats ik in dit hoekje wel de link.

Maar morgen meer hierover.

-
- Actief
- Mijn ras(sen): mechelaar
- Aantal honden: 2
[xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Laatst gewijzigd door Gabber op 08 okt 2007 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
tja, dat jij nou je hart hebt verloren aan 1 van de meest ongezonde gedrochten onder de hondenrassen.. dat kan en mag hoor, maar projecteer dat niet op elk ras, waat weet jij daar nu eenmaal van?bullenmama schreef:Gabber, zo denk ik er ook over.
De rasstandaard is de maatstaf voor veel fokkers, maar die rasstandaard is zo krom, het gaat alleen nog om uiterlijk.
Qua gezondheid van een aanstaand nestje kan je beter Fikkie van de buren op je dure raszuivere hond zetten dan een raszuivere hond.
bij mij gaat het iig helemaal niet alleen om uiterlijk, maar goed, deze zuurpruim zal haar mond maar houden, want jij weet het toch wel beter he?
Goed idee, Monique. Open je eigen topic hier. Zal ik een paar verlichtende duiten in het zakje doen na het symposium darm- en immuunsysteem van vandaag..................en dan hopen dat een paar fokkers hier ook meelezen................MoniqueDM schreef:Dan trek ik de wijn alvast open AddyAddy schreef:Gewoon doen, ik ga alvast de popcorn pakkenMoniqueDM schreef:Ik zal er inderdaad eens over nadenken om hier hetzelfde onderwerp in de strijd te gooien.
.

Dat "ongezonde gedrochten" neem ik van je aan hoor.
Ik zou graag zien dat de rasstandaard van de Engelse Bulldog op de schop genomen wordt. Zoals de rasstandaard nu is is het kut.
Hoe korter de neuzen hoe mooier, hoe krommer de poten hoe mooier. Walgelijk. Daarom ben ik ook tegen het fokken "volgens de rasstandaard" wat Engelse Bullen betreft. Het zijn zulke lieve vrolijke honden, wat mij betreft komt er vreemd bloed in van buitenaf.
Dan maar grover, langer qua romp en een langere neus, graag zelfs.
Ik zou graag zien dat de rasstandaard van de Engelse Bulldog op de schop genomen wordt. Zoals de rasstandaard nu is is het kut.
Hoe korter de neuzen hoe mooier, hoe krommer de poten hoe mooier. Walgelijk. Daarom ben ik ook tegen het fokken "volgens de rasstandaard" wat Engelse Bullen betreft. Het zijn zulke lieve vrolijke honden, wat mij betreft komt er vreemd bloed in van buitenaf.
Dan maar grover, langer qua romp en een langere neus, graag zelfs.
Een rasloze hond is echt niet pertinent gezonder dan een rashond. Als je op een onverantwoorde manier fokt, ja, dan fok je ook de afwijkingen en gezondheidsproblemen door, maar bijv. bij de NTC moet tegenwoordig getest worden op hernia, cataract en pra.bullenmama schreef:Gabber, zo denk ik er ook over.
De rasstandaard is de maatstaf voor veel fokkers, maar die rasstandaard is zo krom, het gaat alleen nog om uiterlijk.
Qua gezondheid van een aanstaand nestje kan je beter Fikkie van de buren op je dure raszuivere hond zetten dan een raszuivere hond.
Als Fikkie van de buren een genafwijking bij zich draagt maar dit nog niet zichtbaar is, omdat Fikkie daar (nog) geen last van heeft, dan kan het bij latere generaties wel naar voren komen. En dan maakt het echt geen fluit uit of het nu een asbakje of een dure rashond is...
Beetje kort door de bocht. Een fokker die op verantwoorde manier probeert te vermeerderen, zal ook zeker voor verbeteren gaan en kijkt echt niet alleen naar het exterieur. Dat dit in de praktijk nog wel eens anders blijkt, zegt meer iets over die mensen dan over fokkers en fokken in het algemeen

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Addy schreef:sirene schreef:Kon het nog kleiner ?
Het wordt groot en harig iig![]()
![]()
![]()

El Perro de Pastor Garafiano
Ik dacht meteen al dat je het daar over had!
ik kwam er dus net pas achter dat het een erkend ras was

Hebben jullie trouwens op dit moment niet ook een garafiano?
sorry dat ik zo

Ze hebben ook veel weg van de harzer fuchs