Kenai schreef:Maan schreef:Kenai schreef:
Ik hoop dat ik nog wat antwoorden ga krijgen van mensen met een grote club honden over hoe dat leven er dan uit ziet...
Wat wil je dan precies weten? Ik geloof niet dat mijn leven er nu zo anders uitziet dan van ieder ander mens behalve dan dat wij 10 honden hebben. Hier wordt normaal gewerkt, een normaal huishouden gerund en normaal voor de honden gezorgd. Enig verschil is dat wij niet 4 keer per dag gaan wandelen met de honden.
Mijn leven is misschien wat drukker dan mensen met maar 1 hond.
Ja, dat kan ik me voorstellen!
Ik laat mijn honden ook niet vier keer per dag uit, we hebben behoorlijk wat eigen grond, maar er wordt wel ten minste 1 keer per dag een lange wandeling gemaakt en meestal een wat kortere tweede.
Dit omdat ze uit zichzelf niet zoveel ondernemen.
Bovendien hebben ze beweging nodig om hun spieren en gewrichten sterk te houden.
Wat doen jullie om de honden voldoende beweging en prikkels te geven?
En passen ze allemaal in de woonkamer?
En zitten ze er ook allemaal bij als er bezoek komt?
Wat vinden jullie buren ervan?
Is er niet veel geluidsoverlast door geblaf?
Wordt er veel gevochten onder honden onderling?
Moet je als baas van een roedel strenger optreden om de rangorde te bewaken?
Moet je daarvoor ook weleens geweld gebruiken?
Dat zijn dingen die ik me afvraag als ik hoor dat mensen een roedel hebben.
Ik heb 5 honden, gewoon in een rijtjeshuis op een hoek. Ze zijn allemaal in huis, gaan allemaal elke dag, tegelijk mee naar het bos, en lopen dan allemaal los. Onder het lopen, gooi ik voor 3 honden stokken, voor de andere een bal, en laat haar zwemmen, de andere hond snuffelt wat en krijgt af en toe aandacht, en ik praat af en toe tegen haar.
Thuis speel ik met ze in de tuin, gooi voor 3 honden tegelijk ieder een eigen bal, en doe ondertussen ook een touwtrekspel met de 4e hond. De 5e hond is 13 jaar en speelt niet. Die slaapt de hele dag.
Ze zitten er allemaal bij als er visite komt, alleen als er kleine kinderen zijn, dan gaat er eentje achter een hek in de keuken. Als er geblaft wordt, moeten ze naar binnen, dus ik beperkt de overlast voor de buren, en er zijn voor zover ik weet geen klachten over herrie. Er hebben 2 honden 1 maal heel kort gevochten, met een gaatje in een oor als gevolg, verder nooit.
Ik bemoei me heel weinig met de rangorde onderling, en laat veel gaan, dus ben daarin niet streng. Bovendien heb ik niet veel regels, maar de paar die er zijn, ben ik wel heel consequent in. Fysiek geweld heb ik tot nu toe niet gebruikt, op 2 keer na, toen 1 van de honden me in mijn arm beet. Toen heb ik hem behoorlijk hard in zijn nekvel gepakt. En ik heb een keer mijn eerste hond een tik op zijn neus gegeven als pup, op advies van de fokker, en daar heb ik nu nog spijt van.
En verder krijgen ze heel veel aandacht, ze zitten of liggen vaak allemaal bij me in de buurt, en komen ook zelf regelmatig om aandacht vragen, even een aaitje ofzo.