Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond met dodelijke vacht opschepen.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

truusje schreef:
Stel nu dat jij jouw Laekense dame nooit zou borstelen of plukken, ook zij zou dan op den duur veel last ondervinden van haar vacht, inclusief de klitten :wink:
Dat ligt een beetje aan de structuur van de vacht en de dichtheid van de bovenvacht. Sommige Laekense hebben inderdaad de neiging om wat te vervilten, onze eerste was er zo een.
Sjefke en Nozem hebben dat veel minder. Ik borstel ze eigenlijk zelden, haal wel met mijn vingers eventuele klitten eruit en ontwol ze als het nodig is. Dit laatste voorkomt een hoop problemen.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

LongFields schreef:
truusje schreef:
Stel nu dat jij jouw Laekense dame nooit zou borstelen of plukken, ook zij zou dan op den duur veel last ondervinden van haar vacht, inclusief de klitten :wink:
Dat ligt een beetje aan de structuur van de vacht en de dichtheid van de bovenvacht. Sommige Laekense hebben inderdaad de neiging om wat te vervilten, onze eerste was er zo een.
Sjefke en Nozem hebben dat veel minder. Ik borstel ze eigenlijk zelden, haal wel met mijn vingers eventuele klitten eruit en ontwol ze als het nodig is. Dit laatste voorkomt een hoop problemen.
En daarbij worden de dames ook geplukt en een echte goede plukvacht klit zo goed als niet.
Een ander verhaal wordt het als deze vacht nooit geplukt zou worden en het wordt helemaal erg als deze vacht geschoren zou worden. Dan veranderd de vachtstructuur op den duur en kun je wekelijks gaan kammen :jank:

Even een vraagje aan jou, Suzanne, is het bij een laekense ook zo, dat als ze gecastreerd zijn de vachtstructuur veranderd en op den duur niet meer te plukken?
Bij veel spaniels en terriers is dit het geval.
Afbeelding

So Sweet :I:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

truusje schreef:
Even een vraagje aan jou, Suzanne, is het bij een laekense ook zo, dat als ze gecastreerd zijn de vachtstructuur veranderd en op den duur niet meer te plukken?
Bij veel spaniels en terriers is dit het geval.
De gecastreerde Laekense die ik ken hebben in sommige gevallen inderdaad een wat andere vachtstructuur gekregen, maar zover ik weet niet zodanig dat hij niet meer plukbaar is.
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Nanna schreef:
truusje schreef: Die vachten kunnen inderdaad lang worden, maar het is dus echt niet zo, dat als je deze niet zou knippen, ze maar doorgroeien tot miss. wel een meter als een sleepje achter de hond aan.
Bij sommige rassen, zoals de Poedel of de Puli, is er geen limit aan de vachtlengte.
Dat groeit dus gewoon door en moet af en toe afgeknipt worden.
Dit is een gekoorde dwergpoedel.
Afbeelding
Toch geloof ik niet dat zelfs die vachten maar onbeperkt doorgroeien.
We hebben 1 puli als klant en daar knippen we alleen de voetjes, het snuitje en het kontje op verzoek van het baasje bij.
Die hond is inmiddels ruim 10 jaar en hebben nog nooit de rest van de vacht moeten bij knippen omdat die onevenredig maar bleef doorgroeien.
Is het niet zo dat het genetisch vastligt, de lengte van het haar en tevens type haar?

Tja, die koordpoedel, helaas heb ik die nog nooit gezien in het eggie, laat staan in de trimsalon gehad, ziet er wel, uhm...overdadig uit :wink:
Afbeelding

So Sweet :I:
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Zoals bekend hebben wij drie Beardies. Uiteraard zijn ze goed verzorgd en hebben ze slechts incidenteel een klit door zwemmen, spelen en dat soort dingen.
Het is wel veel werk om dat zo te houden. En dat is inderdaad iets waar veel mensen zich op verkijken. Daarom waarschuwen wij (en alle andere Beardie-mensen die wij kennen) ook altijd heel erg als mensen geïnteresseerd zijn in het ras. 'Is het nou veel werk, die vacht?' 'Ja, dat is heel veel werk, zeker drie uur per week per hond. En als ze van puppie- naar gewone vacht gaan, nog veel meer'. Vaak is de interesse dan al weg.

Er ligt in het allereerste begin zeker een taak voor de fokkers. De fokker van Joep, onze eerste Beardie, heeft ons bij het ophalen van Joep al verteld dat we er zeker een uur voor moesten uittrekken om borstelinstructie te krijgen. Daar hebben we heel veel profijt van gehad: de instructie was perfect en onze honden worden op die manier netjes onderhouden. Fokkers dienen dus zowel te vertellen dat het écht veel werk is en borstelinstructie te geven.
Wij zijn daarna zelf heel rustigjes aan begonnen met borstelen, hier een aaitje met de borstel, daar een aaitje met de borstel en dan langzaam uitbreiden naar een minuutje borstelen en zo verder. Leuk houden, maar wel doorzetten.
Hier in Frankrijk wordt door de fokkers zelden of nooit borstelinstructie gegeven en wij krijgen daar regelmatig de resultaten van op tafel. Tijdens shows komen mensen namelijk nog al eens aan met probleemhonden (qua vacht) en dan is het aan Milo om ze begeleiden naar een betere vachtverzorging. Soms weten mensen echt niet hoe het moet. Soms stribbelt de hond tegen en laten ze het maar zo. Soms is het teveel werk. Bij de laatste categorie denk ik dan altijd: waarom heb je dan een Beardie (of Tibetaan, of Newfoundlander, of.....)genomen? Neem dan een hond met een kortere of makkelijkere vacht.
Ik zie dus regelmatig uit de eerste hand wat de gevolgen zijn van een slechte vachtverzorging en hoewel dat geen gevallen zijn die echt uit de hand gelopen zijn, zijn er vaak flinke rode plekken te zien onder de klitten en heel vaak krijgen we weken na de borstelbeurt door Milo van de eigenaren te horen dat de hond zo is opgeknapt. En, godzijdank, in bijna 100% van de gevallen houden de eigenaren de vacht nú wél bij.

Ik weet dus dat in Beardie-kringen de vachtverzorging flink wordt benadrukt als mensen belangstelling hebben, om te voorkomen dat men te lichtzinnig over het nemen van Beardie denkt. Het helpt blijkbaar niet afdoende. Borstelinstructie is een volgende stap en wat mij betreft zou een rasvereniging niet alleen de fokkers dringen moeten aanraden om pups uitsluitend ná instructie te laten vertrekken, maar ook op clubdagen borsteldemo's mogen verzorgen (in Nederland gebeurt dat al, in Frankrijk is dat net voor de eerste keer gebeurd).

Dat alles gezegd hebbend, mogen wat mij betreft de vachten van Beardies een stuk korter. Zoals ze er nu bijlopen kunnen ze hun normale taak absoluut niet vervullen. Onze Tjeu heeft een vacht tot op de grond, werkelijk prachtig om te zien, maar hij heeft snel knopen en klitten en heeft daarnaast bovendien een dag nodig om droog te worden als hij heeft gezwommen of in de regen heeft gelopen. Zeer beperkend voor een herdershond uit Schotland. Van mij mag het, ondanks dat ik het erg mooi vind, dus allemaal wel een stukje minder. Jammer alleen dat de keurmeesters nog steeds gaan voor de lange vachten. Onze Joep, die een kortere vacht heeft die stukken makkelijker te onderhouden is (hij heeft een andere structuur dan die van Tjeu, het zit 'm niet alleen in de lengte) legt het op shows meestal af tegen honden met een langere vacht. En wordt dus ook zelden of nooit gevraagd als dekreu.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

tsja, ik vind mijn gecastreerde golden al een bewerkelijke vacht hebben, en ik zeg eerlijk dat ik me daar op verkeken heb voor hij hier kwam, ik dacht dat ik dat wel leuk zou vinden. :denken:
Ik geloof niet dat ik nog zou kiezen voor een hond met een andere vacht dan kortharig.
Dat moeten kammen past gewoon niet bij mij.

En ja, zielig die hondjes totaal vervilt....
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik heb jaren in een trimsalon gewerkt en je schrok soms wat je zag.

Wat je toch het meeste hoorde was van ja ze laten het niet toe . dat we kammen :19:

Een kennis met 2 shitzu's wist het zelfs zo te vertellen dat het bij het ras hoorde, dat ze zich niet laten kammen. :denken:

Groetjes Els
Afbeelding
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Jippie »

Die hondjes die vaak zo in de klit zitten komen vaak wel van broodfokkers vandaan, ooooh zo schattig zo'n bolletje wol, die willen we hebben! En niemand verteld ze dat er ook nog vachtverzorging bij zit :roll: . Als je een langharig rashondje bij een goede fokker koopt, dan zal deze wel vertellen dat je minstens een paar keer per week de vacht goed moet doorkammen. En als je dat niet wil, je ze in een hele leuke vlotte puppyknip(dus niet kaaal) kan latenzetten :wink:

Ik heb ook een (show)poedel(dus veel haar) en die moet ik ook regelmatig borstelen, toch valt het klitten bij haar gelukkig reuze mee. Natuurlijk als je een hele poos niet borsteld dan begint het onder de okseltjes wel, maar de rest van het haar valt in hele mooie "pijpenkrulletjes" dus echt klitten doet het niet. Als mensen met hun langharige hondje regelmatig naar de trimsalon gaan, en een leuke korte, stoere en niet kale look laten knippen dan hoef je ook niet zo veel te kammen en hebben de honden toch nog wat haar(op een lengte dat het net niet klit, en in de trimsalon kunnen ze moeilijk plekjes gewoon kort/kaal maken). :mrgreen:

In de trimsalon zeggen mensen inderdaad vaak ook van...."ja maar we hebben wel gekamd hoor !" als je dan vraagt hoe ze kammen, dan kammen ze echt alsof het een porseleinen popje is, alleen de bovenlaag heel lichtjes. De hond lijkt op het oog dan redelijk verzorgd, maar als je verder kijkt zie je dat de onderlaag helemaal vervilt is. Bij sluike lange vachten gaat dit echt heel snel, binnen een maand kan de hond al amper lopen doordat het trekt aan de huid.
Afbeelding
Cissy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cissy »

Ik heb de koningspoedel van mijn zus eens geborsteld nadat zij het voor had gedaan pfff ik had al gauw de neiging om alleen de bovenste laag te doen hoor dacht stiekem dan doet zij het de volgende keer zelf maar weer goed :wink: nondeknetter zeg wat een baan. En dan telkens die kosten van de trimsalon die ook niet misselijk zijn,grote beurten/tussenbeurten denk dat heel veel mensen zich daarin vergissen als ze zo'n hond kopen.
Geef mij maar kortharige rassen (kan je ook mooi de spiertjes zien). Deejay is stokhaar en zelfs die spuit ik eerst in met antiklitspray voordat ik hem ga borstelen is voor hem ook fijner als ik niet zo hoef te trekken aan zijn vel en de borstel er makkelijker doorheen gaat.
flatcoat
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër

Ongelezen bericht door flatcoat »

Ik heb ook zo'n wandelende "haarbal" :wink: Weliswaar geen "doorgroeivacht" maar wel eentje waar de nodige vachtverzorging op losgelaten moet worden.
Maar elk mens - zelfs zonder rassenkennis - kan toch zien dat een hond met haar, veel en lang haar, gekamd en geborsteld moet worden?? Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om dat te zien?
Als je besluit zo'n ras aan te schaffen weet je gewoon dat dit "werk" met zich meebrengt, net zoals je weet dat wanneer je een "werk"hond aanschaft je er ook niet vanaf komt met een blokkie om.
Het is gewoon het gemak van de mensen die "ergens" een leuke hond zien (die wil ik ook :roll: ) en zonder zich te verdiepen in het ras tot aankoop over gaan waar later de hond voor moet boeten omdat de baas te bedonderd is om er tijd en energie in te steken.
En ja, ook mijn haarbal vond kammen en borstelen niet leuk, maar leuk of niet ...... het moet gebeuren dus stug doorgaan met elke dag opnieuw oefenen op de tafel, en nu ...... ze is acht maanden inmiddels, gaat het steeds beter en loopt ze er keurig verzorgd bij.
En inderdaad een beetje fokker neemt de moeite om de pupkoper een demo'tje te geven over hoe je een (volwassen) vacht moet onderhouden.
Je moet er zelf toch niet aan denken dat jouw hond(je) straks uuuuren moet pijnlijden bij het ontklitten omdat je zelf nalatig geweest bent?
En lukken bepaalde plekjes niet of heb je het onderschat dan kun je nog altijd naar een trimsalon gaan waar op deskundige wijze het e.e.a. gedaan en voorgedaan wordt.
Marja & Tibetaanse Terriër Ljennah
Flatcoat Beauty (28-10-1998/13-12-2006)
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wendy71 schreef:Ik vind dat als je geen zin hebt om de vacht goed bij te houden, je een andere hond met een wat makkelijker vacht te nemen.
Zou veel leed schelen.
aan de ene kant wel maar stel nou dat ik heel goed uitzoek wat voor ras bij mij past en buiten de vacht is bijvoorbeeld een poedel perfect voor mij?

dan gaat gewoon eens in de ??? weken het scheermes erin hoor. :19:
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

massam schreef:
wendy71 schreef:Ik vind dat als je geen zin hebt om de vacht goed bij te houden, je een andere hond met een wat makkelijker vacht te nemen.
Zou veel leed schelen.
aan de ene kant wel maar stel nou dat ik heel goed uitzoek wat voor ras bij mij past en buiten de vacht is bijvoorbeeld een poedel perfect voor mij?

Mee eens, een kennis van me heeft 2 yorks en ze is helemaal gek van het ras, alleen de vacht (en het onderhoud) vind ze vreselijk truttig. Dus knipt ze ze kort. Staat hartstikke parmantig en de hondjes kunnen, zonder het risico op grote klitten, lekker rennen en sporten. Wat die vrouw dan ook met ze doet. :ok:
Afbeelding
kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels

Ongelezen bericht door kawa2 »

onze oude teckel (langhaar) basje
had ook wel eens klitten
maar die knipte wij er uit en dan was het weer goed
we deden hem trouwens wel geregeld (elke week)
een keer goed borstelen
maar al had hij gezwommen en door het zand gerend
dan deden wij hem altijd een extra borstelen

maar hij kreeg toch af en toe wat klitten
en dan met name in de oksels
Afbeelding
Chub

Ongelezen bericht door Chub »

lieke schreef:
massam schreef:
Zou veel leed schelen.

Mee eens, een kennis van me heeft 2 yorks en ze is helemaal gek van het ras, alleen de vacht (en het onderhoud) vind ze vreselijk truttig. Dus knipt ze ze kort. Staat hartstikke parmantig en de hondjes kunnen, zonder het risico op grote klitten, lekker rennen en sporten. Wat die vrouw dan ook met ze doet. :ok:
Ik ben het hier ook mee eens. Maar zoals ik al eens eerder schreef.... Ik krijg regelmatig te horen dat ik dus geen poedel had moeten nemen en zelfs een keer dat ik een schande ben voor het poedelras :N: :mrgreen:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Chub schreef:
lieke schreef:
massam schreef:
Zou veel leed schelen.

Ik ben het hier ook mee eens. Maar zoals ik al eens eerder schreef.... Ik krijg regelmatig te horen dat ik dus geen poedel had moeten nemen en zelfs een keer dat ik een schande ben voor het poedelras :N: :mrgreen:
Pfff, niks van aantrekken hoor! Ik zie honderd keer liever zo'n gezellige kortgeschoren poedel die lekker hónd mag zijn (en het zijn hartstikke sportieve, levendige honden!) dan zo'n raar geknipt geval die alleen maar mooi mag zijn!
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

idd! liever een kortharige zeer smerige poedel dan een die je in de vensterbank kan zetten! :ok:
Afbeelding
omafia

Ongelezen bericht door omafia »

Ik heb een Lhasa Apso zit ook snel in de klit ik laat hem om de 2,5 maand trimmen en dat gaat prima, ik hou niet van langhaar wat op de grond hangt, zeker niet bij een reutje. Lekker kort fijner voor Bowie en voor mi
Jippie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chinese Naakthond, Peruaanse Naakthond Middenslag, Poedel Middenslag, Podenco.

Chub schreef:
lieke schreef:
massam schreef:
Zou veel leed schelen.

Is jou poedel die in het onderschrift? Geen schande hoor ! Daar zit nog wel lekker wat haar op. Wat ik wel echt lelijk vind, is als je zo op de huid kijkt. (dus echt KAAL geschoren) Dat is ook weer niet fijn voor een hond.

Enne...langharige honden kunnen en mogen ook gewoon vies worden hoor ! Eigenaren die dat niet toestaan en hun hond in een hokje laten zitten, tjah....dat zijn eikels !!!
Afbeelding
Chub

Ongelezen bericht door Chub »

Jippie schreef: Is jou poedel die in het onderschrift?
Ja dat is mijn poedel. Op pagina 1 zie je hem geschoren uit noodzaak toen ik hem net had. :wink:

Zo ziet hij er gewoonlijk uit. ( ik knip hem zelf)
In de winter ietsje langer haar.
Afbeelding
Jippie
Zeer actief

Chub schreef:
Jippie schreef: Is jou poedel die in het onderschrift?
Ja dat is mijn poedel. Op pagina 1 zie je hem geschoren uit noodzaak toen ik hem net had. :wink:

Zo ziet hij er gewoonlijk uit. ( ik knip hem zelf)
In de winter ietsje langer haar.
Afbeelding
Nou dat vind ik prima hoor, zit tenminste nog wat haar op! Beetje raar dat poedelmensen daar schande van spreken. Smaken verschillen toch. Persoonlijk houd ik dan wel weer van een geschoren snoetje, maar andere willen weer een full face of alleen een snorretje.

Maar leuk poedeltje ! (ik heb trouwens een tijdje terug een poedelforum gestart, errug rustig nog.....mocht je interesse hebben dan moet je maar ff pb-en :-) )
Afbeelding
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Ik fok zelf shih tzu`s en ook ik vind het vreselijk wat sommige mensen doen met hun honden. Hier let ik er dan ook heel erg op bij pupkopers dat ze weten waar ze aan beginnen. De shih tzu mag dan wel lang haar hebben, kwa karakter zijn het onwijs lieve en leuke honden. Je kan lekkere flinke wandelingen maken, maar hebben niet het "ongemak" ( voor sommige) van een grote hond ( de grootte van de hond)

Op shows gaat het er inderdaad vreselijk aan toe, hele bussen haarlak verdwijnen erin. Ik heb zelf in het begin met strikjes geshowt, maar doe dit eigenlijk nooit meer. Alleen een elastiekje erin en hooguit een badstofbandje.
Maar alleen de honden waarmee ik show blijven lang. En die show ik ook niet hun hele leven.
Angel een teefje van nu 19 maanden, vind showen vreselijk.... na prima, schaar erin dan maar. Dan niet.
De shih tzu is nu eenmaal een ras met lang haar, maar ik weet zeker dat als ze er kort zouden zijn, deze veel populairder waren.

Ik knip ze zelf, en alhoewel het er niet altijd supermooi uitziet zoals bij de trimsalon, maakt me niets uit.
Ook hier gaan ze, lang of niet, mee wandelen. Bos, ( strand weinig) weilanden, door de blubber etc. iets wat je niet veel ziet bij shih fokkers. Bij de meeste zien ze het huis en als ze mazzel hebben een (afgedekte) tuin. want stel je voor dat de vacht vies wordt.

Zo was een aantal maanden een reu van mij die nu kort is.
Afbeelding
Hij was dan lang, maar kreeg dus regelmatig een borstelbeurt. Wat ook zeker nodig is, op een bepaalde leeftijd krijgt de shih een vachtverwisseling, en 9 van de 10 shih`s gaan in die weken vreselijk klitten vilten. Een hoop mensen gaan dan naar de trimsalon omdat het werk dan teveel wordt.

Ik vind niet dat je dit soort rassen moet laten "uitsterven" maar de fokker moet wel de juiste voorlichting geven.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
billy
Erelid

Nou he he moest even zoeken maar deze hond heb ik jaren geleden geschoren, was een waakhond bij een garagebedrijf, hij kon amper vooruit komen, daarna heb ik ze ( ze hadden er 2 ) ze tot hun dood elk half jaar geschoren, en wat was deze gelukkig dat hij zijn vacht kwijt was :ok:

En lief dat ze waren maar dat heb ik maar niet verteld :mrgreen:

Afbeelding

Wat is voor of achter :denken:

Afbeelding

Groetjes Els
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

billy schreef:Nou he he moest even zoeken maar deze hond heb ik jaren geleden geschoren, was een waakhond bij een garagebedrijf, hij kon amper vooruit komen, daarna heb ik ze ( ze hadden er 2 ) ze tot hun dood elk half jaar geschoren, en wat was deze gelukkig dat hij zijn vacht kwijt was :ok:

En lief dat ze waren maar dat heb ik maar niet verteld :mrgreen:

Afbeelding

Wat is voor of achter :denken:

Afbeelding

Groetjes Els
Gadver, wat moet die arme hond gestonken hebben. :boos:
Kan me oveigens voorstellen dat het heerlijk moet zijn om zo'n hond dan tijdelijk uit zijn val te scheren :ok:
Afbeelding
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver

Ongelezen bericht door Eefje83 »

heb je geen na-foto's Els?
ben wel nieuwsgierig wat voor hond eronder al die klitten zat :roll:

groetjes eefje
billy
Erelid

Nee helaas niet, maar weet wel dat het me verbaasde dat er een heel mooie vacht en huid onder zat.

Het stinken viel wel mee Marc, maar ze liepen altijd buiten misschien daardoor.

Groetjes Els
Afbeelding
joline
Zeer actief

Ongelezen bericht door joline »

Ik heb een keeshond, en ik moet hem 2 keer per week borstelen. Hij heeft nooit klitten, en ik kom makkelijk door zijn vacht heen met de borstel. Zijn vacht groeit ook niet door.
Het enige wat ik bij moet houden, zijn de haren aan zijn pootjes. Die knip ik 2 keer per week weer kort. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”