Ik fok zelf shih tzu`s en ook ik vind het vreselijk wat sommige mensen doen met hun honden. Hier let ik er dan ook heel erg op bij pupkopers dat ze weten waar ze aan beginnen. De shih tzu mag dan wel lang haar hebben, kwa karakter zijn het onwijs lieve en leuke honden. Je kan lekkere flinke wandelingen maken, maar hebben niet het "ongemak" ( voor sommige) van een grote hond ( de grootte van de hond)
Op shows gaat het er inderdaad vreselijk aan toe, hele bussen haarlak verdwijnen erin. Ik heb zelf in het begin met strikjes geshowt, maar doe dit eigenlijk nooit meer. Alleen een elastiekje erin en hooguit een badstofbandje.
Maar alleen de honden waarmee ik show blijven lang. En die show ik ook niet hun hele leven.
Angel een teefje van nu 19 maanden, vind showen vreselijk.... na prima, schaar erin dan maar. Dan niet.
De shih tzu is nu eenmaal een ras met lang haar, maar ik weet zeker dat als ze er kort zouden zijn, deze veel populairder waren.
Ik knip ze zelf, en alhoewel het er niet altijd supermooi uitziet zoals bij de trimsalon, maakt me niets uit.
Ook hier gaan ze, lang of niet, mee wandelen. Bos, ( strand weinig) weilanden, door de blubber etc. iets wat je niet veel ziet bij shih fokkers. Bij de meeste zien ze het huis en als ze mazzel hebben een (afgedekte) tuin. want stel je voor dat de vacht vies wordt.
Zo was een aantal maanden een reu van mij die nu kort is.

Hij was dan lang, maar kreeg dus regelmatig een borstelbeurt. Wat ook zeker nodig is, op een bepaalde leeftijd krijgt de shih een vachtverwisseling, en 9 van de 10 shih`s gaan in die weken vreselijk klitten vilten. Een hoop mensen gaan dan naar de trimsalon omdat het werk dan teveel wordt.
Ik vind niet dat je dit soort rassen moet laten "uitsterven" maar de fokker moet wel de juiste voorlichting geven.