Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geboorte van een kalf

Hier kun je al je andere foto's kwijt, zoals vakantiefoto's, foto's van je andere huisdieren, natuurfoto's, foto's van enge spinnen, vogels en dergelijke. Alle foto's dus eigenlijk die niet in de normale fotohoek en ook niet in de wandelrubriek thuishoren.

Moderator: moderatorteam

C@rmen

Ongelezen bericht door C@rmen »

MARC_S schreef:
Nanna schreef:Mij leek het wel handig om de kalfjes van het voorjaar geboren te laten worden ;-)
Dan kunnen ze zodra ze van ma af zijn de wei in en genieten van het zomerweer en het frisse gras. Lijkt me veel goedkoper dan ze opfokken in een stal in de winter. En aangezien bij een boer geld ook voor alles gaan denk ik écht dat de meeste kalfjes in het voorjaar geboren worden ;-)
Helaas gaat een melkkoe meteen van mama af en wordt het meteen in een hokje gestopt en vetgemest in een mesterij. .
Niet elke melkboer mest zijn kalveren vet..er zijn ook boeren die de kalveren een dag of 10 bij moeder laten en daarna in een ruime loopstal met soortgenoten zetten.Als ze een maand of 5-6 zijn gaan ze met zn allen de wei op met een paar melkkoeien op leeftijd en hier blijven ze tot ze zelf een kalf kunnen krijgen en dus melkkoe worden :wink:
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Kit »

kalveren van melkkoeien worden bij de moeder weggehaald omdat moeders zo snel mogelijk weer melk moet gaan geven, de kalveren krijgen de biest en daarna poedermelk, de reden dat kalfjes van vleeskoeien bij hun moeder mogen blijven is omdat deze kwa melkproduktie niet interressant zijn
C@rmen

Ik wist dat jan een gekke boer was..maar als ik zo op internet lees merk ik pas hoe gek hij is :mrgreen: De kalveren blijven 10 dagen bij moeder en daarna krijgen ze nog tot een half jaar of een jaar melk.Ze drinken dan niet meer bij moeder maar er word melk afgetapt tijdens het melken en dat gaat met de fles en later in een emmer naar de kalfje.Op een gegeven moment krijgen ze al brok maar nog steeds melk erbij (volgens jan omdat ze dat zo lekker vinden...)
Ze gaan dus de wei op en als ze 24 maanden ziijn worden ze voor het eerst geinsemineerd.Tijdens de dracht blijven ze op de wei en een week of 2 - 3 voor de bevalling komen ze op stal te staan.
De melkkoeien staan ook dagelijks op de wei zowel zomer als winter en de echt oude koeien krijgen bij hem een deken op in de winter omdat hij bang is dat ze het koud hebben.Koeien die weinig of geen melk meer geven hebben een speciale wei waar ze blijven tot ze sterven...
C@rmen

Inge O schreef:
C@rmen schreef:Ik wist dat jan een gekke boer was..maar als ik zo op internet lees merk ik pas hoe gek hij is :mrgreen: De kalveren blijven 10 dagen bij moeder en daarna krijgen ze nog tot een half jaar of een jaar melk.Ze drinken dan niet meer bij moeder maar er word melk afgetapt tijdens het melken en dat gaat met de fles en later in een emmer naar de kalfje.Op een gegeven moment krijgen ze al brok maar nog steeds melk erbij (volgens jan omdat ze dat zo lekker vinden...)
Ze gaan dus de wei op en als ze 24 maanden ziijn worden ze voor het eerst geinsemineerd.Tijdens de dracht blijven ze op de wei en een week of 2 - 3 voor de bevalling komen ze op stal te staan.
De melkkoeien staan ook dagelijks op de wei zowel zomer als winter en de echt oude koeien krijgen bij hem een deken op in de winter omdat hij bang is dat ze het koud hebben.Koeien die weinig of geen melk meer geven hebben een speciale wei waar ze blijven tot ze sterven...
klinkt als een biologische melkveehouder :ok: .
Hij is geen biologische boer..hij gebruikt wel bestrijdingsmiddelen ed.
Het is een (hele) oude lieve man met een heel groot hart voor zijn dieren.
Hij kent al zijn koeien bij naam en neemt serieus waar de tijd om ze eens achter hun oor te krabbelen ed.De eerste keer dat ik er bij was dat er een koe van hem overleed schrok ik ontzettend omdat hij begon te huilen..want het was zo'n lieve koe :mrgreen:
Als een koe van hem een stierkalf werpt groeit deze bij hem op (op de wei) en hij probeert ze zo lang mogelijk een goed leven te geven..wanneer de stier echt niet te handelen is word hij ingeslapen door de dierenarts en brengt hij hem persoonlijk dood naar de slachter waar hij het vlees weer ophaalt.( de stier word dus niet bij de slachterij afgemaakt dmv een kogel oid. maar echt netjes een spuitje van de DA)
C@rmen

Inge O schreef:
C@rmen schreef:
Inge O schreef:
C@rmen schreef:Ik wist dat jan een gekke boer was..maar als ik zo op internet lees merk ik pas hoe gek hij is :mrgreen: De kalveren blijven 10 dagen bij moeder en daarna krijgen ze nog tot een half jaar of een jaar melk.Ze drinken dan niet meer bij moeder maar er word melk afgetapt tijdens het melken en dat gaat met de fles en later in een emmer naar de kalfje.Op een gegeven moment krijgen ze al brok maar nog steeds melk erbij (volgens jan omdat ze dat zo lekker vinden...)
klinkt als een biologische melkveehouder :ok: .
Hij is geen biologische boer..hij gebruikt wel bestrijdingsmiddelen ed.
Het is een (hele) oude lieve man met een heel groot hart voor zijn dieren.
Hij kent al zijn koeien bij naam en neemt serieus waar de tijd om ze eens achter hun oor te krabbelen ed.De eerste keer dat ik er bij was dat er een koe van hem overleed schrok ik ontzettend omdat hij begon te huilen..want het was zo'n lieve koe :mrgreen:
Als een koe van hem een stierkalf werpt groeit deze bij hem op (op de wei) en hij probeert ze zo lang mogelijk een goed leven te geven..wanneer de stier echt niet te handelen is word hij ingeslapen door de dierenarts en brengt hij hem persoonlijk dood naar de slachter waar hij het vlees weer ophaalt.( de stier word dus niet bij de slachterij afgemaakt dmv een kogel oid. maar echt netjes een spuitje van de DA)
wat een leuke man :ok: :ok: .
alleen dat laatste, van dat spuitje, dat kan niet helemaal, want van zo'n dier kan hij het vlees niet meer ophalen :wink: .
Toch doet hij het :19: Hij haalt het vlees netjes in bakken op en verdeeld het over zakken in zijn vriezer..dat weet ik echt 100 % zeker want ik ben vorig jaar nog met hem meegeweest omdat hij niet meer durft te auto rijden.
Waarom zou het niet kunnen dan?
C@rmen

Inge O schreef:
C@rmen schreef:Waarom zou het niet kunnen dan?
omdat een dier een tijd voor het slachten absoluut geen medicatie mag gehad hebben, laat staan sterk verdovende medicatie.

dan moet het echt om een sluikslacht gaan, waarvan hij dus het vlees alleen voor zichzelf houdt.
Hij neemt zelf het vlees van zijn eigen koe/stier weer mee...ik neem aan dat deze lieve oude boer dan illegaal te werk gaat? :silent:
C@rmen

Inge O schreef:
C@rmen schreef:
Inge O schreef:
C@rmen schreef:Waarom zou het niet kunnen dan?
omdat een dier een tijd voor het slachten absoluut geen medicatie mag gehad hebben, laat staan sterk verdovende medicatie.

dan moet het echt om een sluikslacht gaan, waarvan hij dus het vlees alleen voor zichzelf houdt.
Hij neemt zelf het vlees van zijn eigen koe/stier weer mee...ik neem aan dat deze lieve oude boer dan illegaal te werk gaat? :silent:
ja, dat moet haast wel dus - voor de goede zaak, blijkbaar.

maar toch snap ik het niet helemaal, want zijn (oude) koeien en stierenkalveren gaan toch ook naar de slacht, uiteindelijk :denken: ?
Voor zover ik weet gaan zijn koeien dood aan een natuurlijke dood of ze worden ingeslapen dmv injectie en dan word het kadaver opgehaald :19:
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Martijn schreef:
fes/lou schreef:Nanna, denk jij dat een koe dr hele leven melk kan geven op 1 kalf? En hoe lang denk je dat de draagtijd van een koe is? Dat loopt echt over de 9 weken hoor.
Misschien moet je toch eens verder kijken dan hondjes, dit komt niet erg intelligent over :mrgreen: :smile:
Nee, jij scoort lekker punten. Ze heeft het toch over een jaar?

wikipedia:
In principe moet een koe twee keer per dag worden gemolken, in ieder geval de eerste 10 maanden nadat een kalfje geboren is. Vandaar dat gewenst is dat een koe ieder jaar een kalf krijgt
Aangezien een koe elk drie weken tochtig wordt kun je de kalfjes dus gewoon in het voorjaar geboren laten worden zonder groot verlies aan melkproductie.

Zo achterlijk is de gedachtegang van Nanna dus niet.
Als ik goed gelezen heb vroeg ze of koeien maar 1x per jaar kalven.
Lijkt me dan dat je dan niet uitgaat van een draagtijd van een jaar. Ze had het wel over een jaar rond melken, dat red je dus niet....
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nanna schreef:Jee, ook toevallig dat jullie net langsreden. Wat laat in het jaar trouwens voor een kalf om geboren te worden.
een koe kan zoals al eerder gezegd is, gans het jaar door rond kalven.
de reden waarom ze meestal in het najaar geboren worden, is omdat de melk in de winter duurder staat en een koe dan in volle productie meer oplevert voor de boer.
daarom dat een boer zal kijken om zoveel mogelijk laat op het jaar zijn koeien te laten kalveren.

over het trekken: ik heb meestal ook geholpen. Gewoon touwen rond de voorpoten binden (wel op de juiste manier doen !!) en telkens als de koe een perswee heeft, ff meehelpen trekken.
Plaats reactie

Terug naar “Foto's Diversen”