Ja ik neem inderdaad aan bij goede fokkers dat dat zo gaat, bij anderen die anders denken zou ik niet eens een pup nemen, je hebt toch denk ik bepaalde verwachtingen als je op zoek bent naar een stamboompupjeLongFields schreef:Dat gaat dan toch in onderling overleg?Addy schreef:Helemaal met je eens Marc maar ik als pupkoper heb toch ook duidelijk wat aan mijn verwachtingen moet voldoen ? En wat als de fokker het daar dan niet helemaal mee eens is ? Ik vind mijzelf bijv. ervaren genoeg om te weten wat ik hier wel of niet in mijn roedel zou willen hebben![]()
Het is geen welles-nietes-spelletje tussen koper en verkoper, beide partijen hebben in mijn ogen hetzelfde doel voor ogen en dat is de best passende pup uitzoeken bij ieder baasje. Daar praat ik dan in alle redelijkheid over met de pupkoper. En dan komen we er ongetwijfeld wel uit. Mocht dat niet zo zijn, dan beslist uiteindelijk toch de fokker of hij/zij meegaat in de keuze van de pupkoper, of de pup niet aan diegene verkoopt. Zo lang de pups nog bij de fokker zijn, is de fokker ook de eigenaar en dus degene die de uiteindelijke beslissing neemt.
Bij het eerste nest van Sjefke was overigens bij de andere 4 pupkopers hun eerste keus ook de mijne.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Chippen en toekennen van pups aan baasjes
Moderator: moderatorteam
-
Addy
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als jij aan een fokker duidelijk kunt maken waarom je iets perse wel wilt of kunt? dan is er 99% geen probleem hoor... en als een fokker dan alsnog wel twijfelt of weigerd, dan zal hij/zij daar zijn redenen voor hebben en kun jij gewoon ergens heen gaan.Addy schreef:Helemaal met je eens Marc maar ik als pupkoper heb toch ook duidelijk wat aan mijn verwachtingen moet voldoen ? En wat als de fokker het daar dan niet helemaal mee eens is ? Ik vind mijzelf bijv. ervaren genoeg om te weten wat ik hier wel of niet in mijn roedel zou willen hebben
het blijft een transactie tussen twee mensen, en ja het kan dus zijn, dat de ideeen, gedachtes enz van die twee mensen verschilt.. zo kan het gaan ja.
als ik als fokker weet of ik iets wel of niet wil, dan is dat net zoveel waard als wat een koper denkt te vinden of menen, of eigenlijk meer waard, want ik het het definitieve woord
-
chrico
- Zeer actief
Ja en als het klikt en de fokker is tevreden dan houd hij/zij toch een slag om de arm meestal want er kan we helemaal geen pup tussen zitten die in jowu roedel pastAddy schreef: Stel ik wil een pup bij jou vandaan, dan hebben we toch al vooraf uitgebreid kontakt gehad zodat we een beetje weten hoe de verwachtingen liggen en dan heb jij toch al duidelijk of ik wel of niet geschik ben voor een pupje van jou ?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Addy
Dat ben ik ook met je eens want die mogelijkheid is er ook nog maar zou dat dan betekenen dat je eigenlijk voor het verkeerde ras gekozen hebtchrico schreef:Ja en als het klikt en de fokker is tevreden dan houd hij/zij toch een slag om de arm meestal want er kan we helemaal geen pup tussen zitten die in jowu roedel pastAddy schreef: Stel ik wil een pup bij jou vandaan, dan hebben we toch al vooraf uitgebreid kontakt gehad zodat we een beetje weten hoe de verwachtingen liggen en dan heb jij toch al duidelijk of ik wel of niet geschik ben voor een pupje van jou ?Ik denk dat een koper daar alleen maar blij om moet zijn dat een fokker er zo mee omgaat
-
chrico
- Zeer actief
-
Addy
-
benji
- Vaste gebruiker
-
Addy
Nee ik weet hoe mijn honden op pups reageren en daar reageren ze prima op, kennis laten maken met een pup in een voor hun vreemde omgeving zou ik niet zo snel doenbenji schreef:Als jullie dan je uiteindelijke keuze gaan maken welke pup nemen jullie dan ook de hond die er al is mee
Vind het toch ook belangrijk dat het tussen die twee klikt
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Jahaaaaa, maar je weet toch wat ik bedoel?Inge O schreef:MARC_S schreef:De essentie van het verhaal is eigenlijk, is het fokkers al wel eens opgevallen dat een pup die met 5 weken haantje de voorste leek in de laatste 3 weken bij de fokker veranderd is?
Dus heb je een dikke stevige sterke pup die altijd als eerste dronk en wat voorlijk was wel eens ingehaald zien worden door een broertje of zusje dat die rol overnam waardoor het mini-baasje ineens het baasje en druktemakertje niet meer was?waar ik het hierin niet mee eens ben is dat je de eigenschappen van de verschillende pups veel te zwart-wit stelt. dikke stevige puppen zijn niet altijd haantje de voorste - puppen die als eerste dronken ook niet - apporteerpuppy's hoeven dan weer absoluut niet fel te zijn - felle puppies kunnen ook onzeker gedrag vertonen enz. enz.MARC_S schreef: Stel dat je een extreem apporteerderig fel puppy in je nest hebt lopen, dan betekent dat niet meteen dat je daar 5 geschikte baasjes voor hebt.
nu kan je wel denken 'ja-aah, maar je weet toch wat ik bedoel?' ja, ik begrijp best wat je bedoelt, maar in de praktijk is het dus zo dat juist die hele belangrijke nuances (en ja, die zullen bij het ene ras veel belangrijker zijn dan bij het andere) pas later naar boven komen
.
hahaha, maar wat is later dan precies? Dan klopt het toch wel wat ik zeg dat je juist met 5 weken nog niet weet welke pup de werker is en welke de huishond die juist graag lekker meewandelt en op het erf wil liggen waken?
Africhters kijken allemaal naar de apporteerdrift en de buitdrift van puppies. Ik wil helemaal geen africhter worden oid maar gewoon meer als algemeen bedoeld natuurlijk
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Jawel, maar toch kan er tussen de pups best veel verschil zittenAddy schreef:Dat begrijp ik maar dat heb je toch vooraf al gescreened of iemand geschikt is om een van jouw pups te krijgen ?yamie schreef:samenspraak in principe, maar als je het heel zakelijk wilt zien, dan ben ik als fokker degene die ja of nee zegt, als ik ergens niet een fijn gevoel bij heb, dan krijgen ze dus geen ( of niet die) pupAddy schreef:Maar wie bepaald nou welk pupje het wordt uiteindelijk, fokker of koper
Het nest waar Kaya uitkomt, bestond uit 11 (!) pups. Er waren dus diverse mensen ook voor de reuen, maar dat zat nogal wat verschil tussen en óók waarvoor de mensen een hond wilden hebben. De één wilde de hond opvoeden als een hulphond voor de dove vrouw en de ander wilde een hond om mee te sporten.
Dan is het dus niet de bedoeling dat stel nr.1 de dominanste reu uit het nest neemt
-
Addy
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Kaya was het 'dikste' pupje uit het nest, maar geen haantje de voorste. Relatief een vrij rustig en knuffelbaar pupje.Inge O schreef:MARC_S schreef:De essentie van het verhaal is eigenlijk, is het fokkers al wel eens opgevallen dat een pup die met 5 weken haantje de voorste leek in de laatste 3 weken bij de fokker veranderd is?
Dus heb je een dikke stevige sterke pup die altijd als eerste dronk en wat voorlijk was wel eens ingehaald zien worden door een broertje of zusje dat die rol overnam waardoor het mini-baasje ineens het baasje en druktemakertje niet meer was?waar ik het hierin niet mee eens ben is dat je de eigenschappen van de verschillende pups veel te zwart-wit stelt. dikke stevige puppen zijn niet altijd haantje de voorste - puppen die als eerste dronken ook niet - apporteerpuppy's hoeven dan weer absoluut niet fel te zijn - felle puppies kunnen ook onzeker gedrag vertonen enz. enz.MARC_S schreef: Stel dat je een extreem apporteerderig fel puppy in je nest hebt lopen, dan betekent dat niet meteen dat je daar 5 geschikte baasjes voor hebt.
nu kan je wel denken 'ja-aah, maar je weet toch wat ik bedoel?' ja, ik begrijp best wat je bedoelt, maar in de praktijk is het dus zo dat juist die hele belangrijke nuances (en ja, die zullen bij het ene ras veel belangrijker zijn dan bij het andere) pas later naar boven komen
.
Daar hebben we dus voor gekozen omdat ze al uit een vrij pittige werklijn kwam.
Nouuuu :N: :N:
Ze is nog steeds erg knuffelbaar hoor, maar verder is ze een felle sodemieter.
Toen we een nestreünie hadden met 7 maanden, zat er een wereld van verschil tussen de teven en bleek dat ook met 7 weken kiezen nog ontzettend veel niet duidelijk is.
-
Addy
Ik ging ervan uit dat ik als toekomstig pupeigenaar de fokker duidelijk maak wat mijn verwachtingen zijn en waar het pupje aan moet voldoen om een goed leven bij ons te kunnen hebbenInge O schreef:juist, en net dat moet je als fokker dan bijsturen.Addy schreef:Nee dat begrijp ik maar dat geeft al aan dat die mensen er niet zoveel verstand van hadden toch
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, min of meer wel.Addy schreef:Nee dat begrijp ik maar dat geeft al aan dat die mensen er niet zoveel verstand van hadden toch
Ze hadden al vaker Rottweilers gehad, maar toen kwam toch bij de man blijkbaar het 'stoere' omhoog en wilde gaan voor de dominanste reu (die echt wel 'erg' was hoor, het was heel duidelijk een pittig reutje). De vrouw was echter een vrij softe vrouw en doof dus en daar werd de hond voor ingezet. Dus overwegend om bij de vrouw te zijn.
Dat moet je dan dus echt sturen en valt het niet te sturen, dan als fokker toch op je strepen staan want je ziet dat gewoon fout gaan.
De mensen zijn best geschikt voor een andere pup, maar nu net niet voor dat hele dominante reutje (die overigens ook zo is gebleven zo ver ik het gevolgd heb).
-
Addy
-
Gos
- Zeer actief
Dat zie ik regelmatig op de clubs, inderdaad. Ik kan me 2 nestbroertjes herinneren op de club waar m'n man traint. Eentje was een beetje rustig, vond alles goed, de ander was een fel ding wat alles wat hij zag wou hebben. Maar een paar maanden nadien bleek juist het rustige ventje meer aanleg te hebben dat het felle kereltje, het tegengestelde wat iedereen had verwacht. Je hoort soms ook van honden die pas echt werklust gaan tonen als ze boven de 2 zijn. Dat zie je gewoon niet in het nest. Maar omgekeerd hoor je het ook dat een hond het als pup leuk deed bij niet-africhters, dan "teveel" ruimte kreeg om te groeien waarbij de eigenaar dan de hond na verloop van tijd niet meer de baas kon, en dan uiteindelijk toch in de africhting terecht komt en het daar geweldig doet.Inge O schreef:africhters kiezen ook wel vaker fout, alleen wordt de pup dan na een paar maanden weer verpatstAfrichters kijken allemaal naar de apporteerdrift en de buitdrift van puppies. Ik wil helemaal geen africhter worden oid maar gewoon meer als algemeen bedoeld natuurlijk.
Op het moment van het uitzoeken van de pup kun je wel een indicatie hebben, maar geen zekerheid.
-
benji
- Vaste gebruiker
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik denk dat als jouw hond in een vreemd huis is met de moederhond en een nest pups, ze vermoedelijk niet haar normale gedrag zal vertonen. Ze is dan op vreemd terrein in het territorium van een of meer andere honden.benji schreef:Tegen mij zeggen ze op de hondenschool dat ik juist mijn volwassen hond moet meenemen en zien of ze overweg kan met de pup
Ik weet dus niet of dat zoveel zal toevoegen.
Kennismaken op neutraal terrein van de eigen hond en de pup is het beste om niet in de eigen achtertuin te doen lijkt me, omdat dat geen neutraal terrein is. Ergens waar het veilig is (afgesloten veld o.i.d. in de buurt) om ze kennis te laten maken lijkt me dan een betere optie.
Maar misschien denken anderen daar heel anders over natuurlijk. Ik lees even mee dus.
-
Addy
Ik denk er anders over maar dat komt omdat ik een roedel heb.
Met alles wat ik hier aan pup heb opgevangen ben ik gewoon naar binnen gestapt, Barf mocht het allereerste kennis maken want dat is de puppenmamma hier. Geen hond die het daarna in zijn hoofd haalt om rariteiten tegen pupje uit te halen want dan hangt Barf erboven en dat is heel erg duidelijk voor allen hier
Met alles wat ik hier aan pup heb opgevangen ben ik gewoon naar binnen gestapt, Barf mocht het allereerste kennis maken want dat is de puppenmamma hier. Geen hond die het daarna in zijn hoofd haalt om rariteiten tegen pupje uit te halen want dan hangt Barf erboven en dat is heel erg duidelijk voor allen hier
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik denk dat dit per hond verschillend zal zijn.LongFields schreef:Ik denk dat als jouw hond in een vreemd huis is met de moederhond en een nest pups, ze vermoedelijk niet haar normale gedrag zal vertonen. Ze is dan op vreemd terrein in het territorium van een of meer andere honden.benji schreef:Tegen mij zeggen ze op de hondenschool dat ik juist mijn volwassen hond moet meenemen en zien of ze overweg kan met de pup
Ik weet dus niet of dat zoveel zal toevoegen.
Kennismaken op neutraal terrein van de eigen hond en de pup is het beste om niet in de eigen achtertuin te doen lijkt me, omdat dat geen neutraal terrein is. Ergens waar het veilig is (afgesloten veld o.i.d. in de buurt) om ze kennis te laten maken lijkt me dan een betere optie.
Maar misschien denken anderen daar heel anders over natuurlijk. Ik lees even mee dus.
Wij hebben er ook over nagedacht om Kaya mee te nemen om kennis te maken met Puchu, maar in ons geval zou het eigenlijk niks toevoegen.
Komt Kaya hier in de buurt een vreemde pup tegen, dan accepteert ze hem niet.
Komt Kaya op vreemd gebied een pup tegen, dan zal ze er niet naar omkijken (behalve als hij om haar nek hangt).
Maar in haar eigen huis, accepteert ze veel en veel meer.
Wij hebben er dus voor gekozen (tegen alle 'regels' in) om Puchu in ons eigen huis kennis te laten maken met Kaya. Omdat we wisten dan de kans op acceptatie bij Kaya hier het grootste was.
-
benji
- Vaste gebruiker
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
-
Addy
de beste manier heb je dan net gehoord van Longfields, op neutraal terrein kennis laten maken.benji schreef:Jamaar ik heb gewoon 1 hond en wil de beste manier om die kennis te laten maken met de pup
De manier waarop Caro of ik kennis laten maken heeft te maken met het karakter van de hond en de samenstelling van de roedel.
Als je een hond hebt die geen problemen heeft met pups laat je op neutraal gebied kennismaken.
Het gaat er dus om hoe jouw hond is dus er is geen standaard antwoord voor
-
chrico
- Zeer actief
De voorbereiding van mijn honden voor Nikan kwam was dat ik elke keer dat ik geweest was iets meenam wat naar de pups rook wat "vies" was. Bijv ik nam een flostouw mee daarheen en toen ik weer kwam nam ik het touw mee en legde er iets anders voor in de plaats zodat dat weer naar de pups ging ruiken.
Toen het zover was heb ik Nikan gewoon mee naar binnen genomen en heb hem kennis laten maken met het spul hier, zonder probleem.
Toen het zover was heb ik Nikan gewoon mee naar binnen genomen en heb hem kennis laten maken met het spul hier, zonder probleem.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
-
Addy
zo doe ik het dus ook en gaat probleemloos, moet er wel bijzeggen dat dit grotendeels ook komt door Barf. Ik heb haar alle pups toevertrouwd en bij haar gelegd en al onze pups heeft ze ook in bescherming genomen en mede opgevoedLongFields schreef:Ik heb overigens mijn pups tot nu toe gewoon kennis laten maken met de al aanwezige hond door de pup op de arm te nemen bij binnenkomst, en dus op het terrein van de aanwezige hond kennis te maken.
Dat is iedere keer gewoon prima verlopen.
- Moos
- Zeer actief
Hier hetzelfde. Moos vindt pups buiten maar zo zo, en als het een pup is die met 4 poten tegelijk op zijn nek stuitert dan corrigeert hij dat direct. Zonder gaatjes, zonder zelfs maar een natte nek van de pup, maar wel met flinke herrie.Caro. schreef:
Ik denk dat dit per hond verschillend zal zijn.
Wij hebben er ook over nagedacht om Kaya mee te nemen om kennis te maken met Puchu, maar in ons geval zou het eigenlijk niks toevoegen.
Komt Kaya hier in de buurt een vreemde pup tegen, dan accepteert ze hem niet.
Komt Kaya op vreemd gebied een pup tegen, dan zal ze er niet naar omkijken (behalve als hij om haar nek hangt).
Maar in haar eigen huis, accepteert ze veel en veel meer.
Wij hebben er dus voor gekozen (tegen alle 'regels' in) om Puchu in ons eigen huis kennis te laten maken met Kaya. Omdat we wisten dan de kans op acceptatie bij Kaya hier het grootste was.
Je kan echter alles hier binnen neerzetten. Of dat nou komt omdat hij dan meteen zich realiseert van 'oke, die hoort erbij', ofzo
Hij corrigeert nog steeds hoor (maar bij pups die hier binnen komen gaat hij zijn gang maar. Die zijn of van mij of van mensen die ook niet moeilijk doen over een correctie bij een brutale pup), maar hij wordt er niet geirriteerd van terwijl hij dat buiten wel heeft. Buiten zie je hem denken "kan die pup in godsnaam weg???". Binnen vindt hij alles wel prima.
Saar is binnen ook makkelijker omdat ze dan vrijer is en sneller met de pup gaat spelen. Buiten negeert ze veelal, door weg te lopen.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat hebben we hier ook gedaan: een lekker smerig nestlapje mee naar huis genomen en in de kamer gelegd.chrico schreef:De voorbereiding van mijn honden voor Nikan kwam was dat ik elke keer dat ik geweest was iets meenam wat naar de pups rook wat "vies" was. Bijv ik nam een flostouw mee daarheen en toen ik weer kwam nam ik het touw mee en legde er iets anders voor in de plaats zodat dat weer naar de pups ging ruiken.
Was alleen al na een uur in stukken gescheurd :N:
-
Addy
dat zou ik hier niet hoeven doenCaro. schreef:Dat hebben we hier ook gedaan: een lekker smerig nestlapje mee naar huis genomen en in de kamer gelegd.chrico schreef:De voorbereiding van mijn honden voor Nikan kwam was dat ik elke keer dat ik geweest was iets meenam wat naar de pups rook wat "vies" was. Bijv ik nam een flostouw mee daarheen en toen ik weer kwam nam ik het touw mee en legde er iets anders voor in de plaats zodat dat weer naar de pups ging ruiken.
Was alleen al na een uur in stukken gescheurd :N:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wij gaan ook doen wat Caroline en Suzanne hebben gedaan. Dapper en Cleo zijn buiten wild en druk en binnen de rust zelve. Ik geef het veel meer kans van een rustige kennismaking als wij de pup gewoon op de arm naar binnen dragen
Dan is het een pup die erbij hoort, buiten is het een aanloper waar je gewoon overheen rent of die je negeert
Wij kunnen alle dieren hier mee naar binnen nemen zonder dat de honden die niet ok vinden. We kunnen zelfs een ratje op de hand nemen en de honden eraan laten snuffelen. Gaat prima terwijl ze buiten ratten doodmaken
Volgens mij kunnen wij nog een schaap in de kamer zetten waar de honden dan proberen kennis mee te maken. Ze weten dan gewoon dat het van ons is en er vanaf dan bijhoort
Martijn heeft zelfs een keer een setterreu mee naar binnen genomen en Dapper deed redelijk normaal. Buiten had hij niet normaal gedaan denk ik. Ook een keer een teefje dat gevonden was. Cleo heeft er als een debiel mee gespeeld, iets dat ze buiten minder snel doet
Wij kunnen alle dieren hier mee naar binnen nemen zonder dat de honden die niet ok vinden. We kunnen zelfs een ratje op de hand nemen en de honden eraan laten snuffelen. Gaat prima terwijl ze buiten ratten doodmaken
Volgens mij kunnen wij nog een schaap in de kamer zetten waar de honden dan proberen kennis mee te maken. Ze weten dan gewoon dat het van ons is en er vanaf dan bijhoort
Martijn heeft zelfs een keer een setterreu mee naar binnen genomen en Dapper deed redelijk normaal. Buiten had hij niet normaal gedaan denk ik. Ook een keer een teefje dat gevonden was. Cleo heeft er als een debiel mee gespeeld, iets dat ze buiten minder snel doet