Absoluut de narcose..............en mijn ervaring nu is te kiezen voor anti-allergeen hechtdraad, zo dun mogelijk. Sindsdien geen wondinfecties meer gehad.Noële schreef:Wat is dan het gevaarlijkste als ik besluit de ballen weg te laten halen, de operatie of de narcose?
Groetjes, Noëlle.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cryptorchidie, twee niet ingedaalde ballen
Moderator: moderatorteam
-
Golden Stanley
- Dazzlie
- Actief
Dit is van de site van de Westland Kliniek:Wat is dan het gevaarlijkste als ik besluit de ballen weg te laten halen, de operatie of de narcose?
Wanneer de testikel in de buik zit is de kans op tumoreuze ontaarding 16x groter dan de kans op tumorvorming in het scrotum. In de lies is die kans 32x groter.
En over de operatie (laparoscpoisch, is echt niet te vergelijken met de "normale" buikoperatie):
De traditionele “open-buik “ chirurgie is een zeer belastende operatie voor de reu, aangezien vaak zowel de buik als de lies moet worden geopend om het balletje te gaan zoeken.
De laparoscopische behandeling van de cryptorch heeft alle voordelen van de algemene laparoscopische ingreep (zie introductie). Via slechts 2 sneetjes van 5 mm worden de werkkanalen ingebracht. Dan wordt met de camera in de buik gekeken of de testikel zich in de buik of in het lieskanaal bevindt.. Onafhankelijk van waar de testikel zich bevindt, worden de aanvoerende bloedvaten dichtgezet, waarna de cryptorche testikel verschrompeld en inactief wordt.
De 2 huidwondjes worden met 2 oplosbare huidhechtingen dichtgezet, die door de eigenaar zelf na 7 dagen verwijderd kunnen worden.
Nee, ik heb geen aandelen bij deze kliniek
Deze manier gaf voor mij wel de doorslag, een "open buik operatie" had ik hem niet laten ondergaan....
Dit gaat vrijwel altijd zonder complicatie's.
-
Golden Stanley
Zou ook mijn voorkeur hebben boven een buikoperatie. Er is door geen 1 van de praktijken toen gesproken over laparoscopische behandeling.
Bij Whooper waren ze niet in de lies te voelen en zaten in de buik. Mijn DA had goed gegokt en ze gelukkig heel snel gevonden, zonder al te veel gefrunnik. De operatie bij hem is echt heel netjes uitgevoerd, ondanks de buikoperatie. Hele kleine wond, alleen reactie van het hechtdraad.
Had ik toen geweten dat deze manier mogelijk was, dan had ik absoluut voor een laparoscopische behandeling gegaan.
Bij Whooper waren ze niet in de lies te voelen en zaten in de buik. Mijn DA had goed gegokt en ze gelukkig heel snel gevonden, zonder al te veel gefrunnik. De operatie bij hem is echt heel netjes uitgevoerd, ondanks de buikoperatie. Hele kleine wond, alleen reactie van het hechtdraad.
Had ik toen geweten dat deze manier mogelijk was, dan had ik absoluut voor een laparoscopische behandeling gegaan.
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb in deze topic heel wat ideën opgedaan om te vragen of het bij de da mogelijk is, zoals de laparoscopische behandeling en anti-allergeen hechtdraad.
Fellow heeft een dubbele hoektand, die nog verwijdert moet worden, zo ver ik weet moet dat ook onder narcose. Als de da het met mij eens is om Fellow te laten castreren kunnen ze het misschien beter in één keer doen...als dat mogelijk is, want ik wil eigelijk geen twee keer in angst zitten.
Nog een vraagje, zijn jullie honden meer/beter gaan eten na de castratie?
Fellow is vanaf het begin een hele slechte eter, dus dat zal voor ons wel een goede bijkomstigheid zijn, ik vind het niet zo prettig dat hij weinig eet.
Groetjes, Noëlle.
Fellow heeft een dubbele hoektand, die nog verwijdert moet worden, zo ver ik weet moet dat ook onder narcose. Als de da het met mij eens is om Fellow te laten castreren kunnen ze het misschien beter in één keer doen...als dat mogelijk is, want ik wil eigelijk geen twee keer in angst zitten.
Nog een vraagje, zijn jullie honden meer/beter gaan eten na de castratie?
Fellow is vanaf het begin een hele slechte eter, dus dat zal voor ons wel een goede bijkomstigheid zijn, ik vind het niet zo prettig dat hij weinig eet.
Groetjes, Noëlle.
-
Golden Stanley
Vergeet ik het WEER te schrijven, maar misschien weet je dat zelf al.
Jouw ras, de Sheltie heeft behoorlijke naweeën van een normaal toegepaste narcose! Je moet dus absoluut er achteraan gaan om de juiste narcose voor jouw type hond.
http://www.sheltiehealth.whirlwindofsha ... arcose.htm
http://www.collieclub.nl/Medisch-gen%20defect.htm
Jouw ras, de Sheltie heeft behoorlijke naweeën van een normaal toegepaste narcose! Je moet dus absoluut er achteraan gaan om de juiste narcose voor jouw type hond.
http://www.sheltiehealth.whirlwindofsha ... arcose.htm
http://www.collieclub.nl/Medisch-gen%20defect.htm
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Golden Stanley schreef:Hoe denk jij dat een loopse teef op een 'loopse' Whoop gaat reageren? Moeten ze dan zowieso gescheiden gehouden worden?Wil de hond schreef:Maar is Whoop zijn probleem niet verholpen door zijn operatie?
Ik noem het met opzet een operatie want het weghalen van niet-normale ballen is in mijn ogen een operatie en geen castratie.
Jazeker wel, en ik kan je vertellen dat ik wat dat betreft daar erg blij mee ben. Niervergiftiging en vergrote prostaat omdat hij zijn urine niet kwijt kan, daar zou het op uitdraaien toen. Maar hij heeft er nu wel een probleem voor terug wat ik bij een gecastreerde reu nog nooit heb meegemaakt..........
Het kan best wel eens zo zijn geweest dat zijn hormonale problemen álles van doen hadden met zijn niet-ingedaalde ballen.
Daar geloof ik wel in.
Volgens mij hoef je er helemaal niet van uit te gaan dat een nieuwe reu in huis halen gelijk is aan problemen voor Whoop. In principe is hij natuurlijk de oudste en alleen al daarom kun je er vanuit gaan dat de nieuwe hond van pup af aan respekt voor hem heeft.
Wat als de reuenpup ook in zijn uitleeffase komt en zich niet kan inhouden? Niet alle intacte reuen zijn asociaal, maar er zijn er een aantal die echt compleet doorslaan als ze Whoop tegenkomen. Dan zou ik ze in huis continu gescheiden moeten houden. Dat is waar ik bang voor ben, dat het die pup niet naar zijn hoofd stijgt en er gevechten uitbreken, want Stanley is er natuurlijk ook nog om Whoop in bescherming te nemen.
Jij bent er toch ook nog, jij kunt indien nodig die pup toch in goede banen leiden door hem bij de eerste aanstalten stevig op zijn plaatsje te zetten? Het lijkt me echter vrij onwaarschijnlijk dat een nieuwkomer een volwassen roedelgenoot als ouwe fiets gaat gebruiken.
Sowieso is het zo dat niet iedere reu hetzelfde reageert op een gekastreerde reu, sommigen worden er opgewonden van en anderen reageren normaal op diezelfde reu. En dan zijn er nog de gekastreerde reuen die helemaal geen last hebben van rare belangstelling van andere reuen.
Het is zeker niet zo dat elke reu er maar bovenop knalt. Veel reuen zijn juist wel te corrigeren en naderen heel coulant. Vaak lopen ze met ons op, waardoor zo'n baas zijn hond gewoon kwijt is. Dan loop ik maar weer terug naar die baas, want je komt echt niet meer van zo'n reu af.
De 'asocialen' verkrachten hem gewoon en slaan compleet door. Whoop heeft nu geleerd dan naar mij te vluchten, zodat ik die reu kan aanlijnen en terugbrengen met het vriendelijke verzoek hem voorlopig niet meer los te laten, zolang hij ons nog ziet.
Hou ook in de gaten dat als je een teef bij Whoop zet hij hier ook problemen mee zal gaan krijgen, nl. als ze loops is.
Ik doelde meer op Whoop die op de loospe teef kan gaan reageren als een oude bok op een groen blaadje. Niet alle gekastreerde reuen veranderen in eunuchen nl. Hoe dat ik jouw situatie zal gan lopen is niet te voorpsellen maar wel kun je aannemen dat zij niet op hem duikt. Maar bvb. wel hem verleidt tot het op haar duiken. Iets wat ook niet per sé leuk hoeft te zijn voor hem. Ik althans vindt een gekastreerde reu die een loopse teef wil pakken erg sneu als na eindeloos proberen de piep nog steeds niet thuis geeft. Zo´n reu is dan gewoon zielig, in mijn ogen. Lukt het hem wél om haar te "dekken" dan is het een ander verhaal...
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
-
Golden Stanley
Als ik je een wijze tip mag geven, indien je besluit toch te laten opereren, zet hem eerst een tijd op verse voeding van een beetje kwaliteit (CB, Bibi, Bandit etc.) of liever nog zelf samenstellen. Laat hem aansterken en als zijn weerstand goed op peil is, dan pas opereren. Ook moet jij met je hondje oppassen voor de entingen trouwens. Verse voeding voor deze hond is bijna noodzaak. Ik ken het eetprobleem van Stanley voor zijn castratie, die toen zo ziek was als een hond. Beide honden hebben nu echt geen problemen op zelf samenstellen, ook niet de neiging tot aanzetten. Daar ben je zelf bij. Whooper is tot nog toe alleen maar afgevallen na zijn operatie en weegt nu 36,5 kilo.
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb over dat slechte eten ook een topic geopent en heb vanavond Rodi opgehaald en hoop dat Fellow dat beter eet, ik verwacht het wel, want opzich lust hij veel, fruit, kip,rodi-worst enc, alleen brokken is een probleem vanaf het begin. Even ging het goed toen we overstapten van puppybrokken naar volwassenbrokken, maar als snel at hij dat ook slecht. Dus morgenvroeg krijgt Fellow heel wat anders dan brokken
Als Fellow ingevolg beter eet zal ik al heel blij zijn en zal dat in iedergeval één zorg minder zijn, nu nog mijn andere zorg...
Groetjes, Noëlle.
Als Fellow ingevolg beter eet zal ik al heel blij zijn en zal dat in iedergeval één zorg minder zijn, nu nog mijn andere zorg...
Groetjes, Noëlle.
- Dazzlie
- Actief
- Noële
- Zeer actief
- Contacteer:
Fellow heeft vanmorgen een halve schijf Rodi compleet gehad, ik geef maar niet direct te veel en bouw het in een paar dagen op. Maar ik heb hem nog nooit zo snel zien eten, de bak werd goed uitgelikt en meneer liep even later nog eens naar de bak om hem nog eens goed uit te likken...helaas was het echt op. Wat kun je blij zijn als je hond weer eens zin heeft in eten!
Ik heb (via email) de dierenarts naar zijn mening gevraagt over castratie in een geval als waar Fellow in zit. Hij zegt o.a. dat ik ze kan laten zitten, maar als er op latere leeftijd een testikel tumor ontstaat, wanneer deze testikel in de buik zit, deze niet optijd kunnen ontdekken.
Bij deze dierenarts is Fellow geboren via een keizersnee en afgelopen september ben ik bij de zelfde dierenarts aanwezig geweest toen een oudere zus van Fellow via een keizersnee beviel (ik heb er toen foto's van gemaakt en de foto's van de keizersnee staan op Fellows site www.easyfellow.nl ), dus ik heb er wel het vertrouwen in dat deze dierenarts weet hoe hij met shelties om moet gaan, met Fellows moeder en Fellows grote zus is alles goed gegaan.
Misschien hebben we heel veel geluk en dalen de ballen nog in (soms hoor je dat ze met een jaar er opeens wel zijn) en anders laat ik hem castreren, ik wil niet jaren in mijn achterhoofd hebben malen dat hij wel eens ziek kan zijn of pijn heeft zonder dat wij het weten.
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Noëlle.
Ik heb (via email) de dierenarts naar zijn mening gevraagt over castratie in een geval als waar Fellow in zit. Hij zegt o.a. dat ik ze kan laten zitten, maar als er op latere leeftijd een testikel tumor ontstaat, wanneer deze testikel in de buik zit, deze niet optijd kunnen ontdekken.
Bij deze dierenarts is Fellow geboren via een keizersnee en afgelopen september ben ik bij de zelfde dierenarts aanwezig geweest toen een oudere zus van Fellow via een keizersnee beviel (ik heb er toen foto's van gemaakt en de foto's van de keizersnee staan op Fellows site www.easyfellow.nl ), dus ik heb er wel het vertrouwen in dat deze dierenarts weet hoe hij met shelties om moet gaan, met Fellows moeder en Fellows grote zus is alles goed gegaan.
Misschien hebben we heel veel geluk en dalen de ballen nog in (soms hoor je dat ze met een jaar er opeens wel zijn) en anders laat ik hem castreren, ik wil niet jaren in mijn achterhoofd hebben malen dat hij wel eens ziek kan zijn of pijn heeft zonder dat wij het weten.
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes, Noëlle.
-
MoniqueDM
- Zeer actief
Ik kreeg van onze forumdierenarts een PB-tje. Zij had dit topic gelezen en wilde toch het één en ander verhelderen over cryptorchidie.
Zij schreef het volgende:
Cryptorchidie (afgeleid van cryptos=verborgen; orchis=testis) wil zeggen dat een testikel niet is afgedaald in het scrotum, maar zich ergens langs het traject van de afdaling bevindt. Cryptorchidie kan zowel éénzijdig als beiderzijds zijn. Het moet niet verward worden met monorchidie, waarbij embryonaal slechts één testis is aangelegd en dus slechts één testis aanwezig is (en een tweede totaal ontbreekt, óók inwendig), en anorchidie waarbij embryonaal dus helemaal geen testes zijn aangelegd (en dus ook niet inwendig zitten).
Zij schreef het volgende:
Cryptorchidie (afgeleid van cryptos=verborgen; orchis=testis) wil zeggen dat een testikel niet is afgedaald in het scrotum, maar zich ergens langs het traject van de afdaling bevindt. Cryptorchidie kan zowel éénzijdig als beiderzijds zijn. Het moet niet verward worden met monorchidie, waarbij embryonaal slechts één testis is aangelegd en dus slechts één testis aanwezig is (en een tweede totaal ontbreekt, óók inwendig), en anorchidie waarbij embryonaal dus helemaal geen testes zijn aangelegd (en dus ook niet inwendig zitten).
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)

- Noële
- Zeer actief
- Contacteer: