Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

En de uitslag is....

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

alexa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door alexa »

Onze Ziwa komt ook uit een combi van:

teef HD-A nbw 40
reu HD-A nbw 28

Hij is in oktober geröntgend en heeft dus een HD-A nbw 40
Net als de rest van zijn broers en zusters :wink:

Het kan dus ook helemaal goed uitpakken hoor!!!
Ik zou me eerder druk maken om de MDR-1 uitslagen :pffff:
groetjes,

Alexandra

Afbeelding
Lieve Assar, voor altijd in ons hart en in onze herinnering
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

malinois schreef:
yamie schreef:
Rory schreef:
malinois schreef: Wat is er zo slecht aan deze uitslag dan? Alleen die norbergwaarde? Dat zeg ik ook niet, dat gaat nooit zo als het over gezondheid gaat... maar om nu maar te zeggen dat het zo slecht is.... nee vind ik beetje overdreven. Misschien is dat weer per ras verschillend dat weet ik niet hoe mensen hier over denken...Ik vind dat niet zo dramatisch in ieder geval... Hoe zou je dat dan doen als je bijv. een hond uit duitsland haalt, waar zie die cijfertjes niet hebben :19:
Dat vraag ik me ook wel af.

Daarbij, ik had hier de nbw ook kunnen verzwijgen zoals zoveel fokkers en dekreu houders dat doen, in plaats daarvan gooi ik het open en bloot op een forum neer en tuurlijk is het niet gezegd dat hij in combinatie met een teef met een hoge nbw puppies met superheupjes krijgt, maar die garantie heb je nooit...
Je kunt alleen maar een zo mooi mogelijke combi proberen te maken door hier rekening mee te houden en daar zullen we mocht het ooit zover komen, zeker op letten :ok:
verschillende mensen, verschillende meningen, de ene vind dit zwaarder wegen een ander dat... van beide kanten is er wat te onderbouwen.

waar je gewoon wel mee op moet passen, is idd uitspraken als... "ja hij heeft 28, dus dan moet er iig een teef met 40 tegenover"

zoals je zelf nu ook al zegt, zeker weten de je het niet, helaas werkt fokken van honden niet zo, dat je iets bij elkaar gooit en het gemiddelde word er dan uit geboren ( pffffff als dat zo was, waren er een stuk minder troubles)

heel zwart wit zou je juist kunnen zeggen, 50 % zit rond de 40 en 50 % zit rond de 28

en dan is het maar net wat je zwaar vind wegen of niet ;)
ja, ik zou er geen teef met een zelfde norbergwaarde bij gebruiken, puur voor mn eigen gevoel denk ik... maar ik zie echt niet in waarom je zo'n hond niet als dekreu zou kunnen gebruiken... er zijn zoveel dingen van belang bij de heupen... dat is bij lange na niet alleen de norbergwaarde, zeker als dit maar in weinig landen wordt aangegeven zelfs.... ik vind het dus idd. niet enorm zwaar wegen wel genoeg dat als de gegevens er zijn er wel op te letten qua partnerkeuze maar daar houdt het dan ook bij op.
ben ik met malinois eens,
heb zelf een teef met NBW26 gebruikt, alleen haar wel voor de dekking ook eerst nog met de pennhip methode (was ik me al in aan t verdiepen voor zij officieel geröntgend was en mn andere teef was ook al gepennhipped) laten onderzoeken voor ik het nest definitief doorzette
uit dat nest zijn nog geen officiele uitslagen bekend, maar de 2 honden die al voor de dienst in Dld zijn geröntgend (heupen ellebogen en rug) waren helemaal goed.....de rest weet ik eind maart, maar ook daar zijn de meeste al van voorgeröntgend....
D@@ntje76
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door D@@ntje76 »

alexa schreef:Onze Ziwa komt ook uit een combi van:

teef HD-A nbw 40
reu HD-A nbw 28

Hey bedankt Alexandra, want dit soort dingetjes zijn dus best moeilijk te vinden, bedoel, iedereen heeft wel een HD uitslag op zijn site staan, maar die nbw vindt je bijna nergens.
Mike zijn moeder had nbw 36, van zijn vader kan ik helaas niet vinden, maar ook daar kan ik wel achter komen...
Ik weet ook dat twee van zijn zusjes al HD A hebben, maar hun nbw weet ik zo niet, wel interressant om eens na te kijken.

Daarbij, ik ben geen expert, weet wel dat de nbw iets is om rekening mee te houden, maar ik weet ook dat Mike mooie heupkoppen en kommen heeft en dat is zeker ook van belang.
groetjes Diana

Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik wil niet vervelend doen en je pret bederven maar ik zou mijn hond met deze NBW dus niet zomaar inzetten in de fok. De teef moet dan toch echt aantoonbaar een hele hoge NBW hebben, anders zou ik het niet aandurven. En ja dan nog kan de uitslag voor de pups best wel tegenvallen. Ik weet dus niet of ik er persoonlijk aan zou beginnen.

Zeker omdat de populatie bij onze witjes al zienderogen achteruit gaat als je kijkt naar de heupen (en het gedrag :N: )

Ameno heeft overigens HD A, nbw 40, maar ik zet haar niet in in de fok :wink:

Wel goed van je dat je er zo serieus mee bezig bent :ok:
:pop:
alexa
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door alexa »

Rory schreef:
alexa schreef:Onze Ziwa komt ook uit een combi van:

teef HD-A nbw 40
reu HD-A nbw 28

Hey bedankt Alexandra, want dit soort dingetjes zijn dus best moeilijk te vinden, bedoel, iedereen heeft wel een HD uitslag op zijn site staan, maar die nbw vindt je bijna nergens.
Mike zijn moeder had nbw 36, van zijn vader kan ik helaas niet vinden, maar ook daar kan ik wel achter komen...
Ik weet ook dat twee van zijn zusjes al HD A hebben, maar hun nbw weet ik zo niet, wel interressant om eens na te kijken.

Daarbij, ik ben geen expert, weet wel dat de nbw iets is om rekening mee te houden, maar ik weet ook dat Mike mooie heupkoppen en kommen heeft en dat is zeker ook van belang.
Graag gedaan!!

De uitslag van Ziwa stond ook al op het WHF, en staat daar nog steeds :wink: (onder het kopje gezondheid)

Alleen nog even de ED afwachten, die kunnen we als het goed is binnenkort laten doen, in overleg met de fokker.
groetjes,

Alexandra

Afbeelding
Lieve Assar, voor altijd in ons hart en in onze herinnering
zeta-jones
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 9
Contacteer:

Ongelezen bericht door zeta-jones »

Inge O schreef:
LongFields schreef:Even over die Norbergwaarde. Is het niet zo dat Nederland één van de weinige landen is die deze op de uitslag vermelden? Ik kan me niet herinneren deze bij uitslagen uit België, Frankrijk, Denemarken e.d. te hebben zien staan op het officiële papier.
Dan is het zowiezo toch al een beetje appels met peren vergelijken, als dit bij uitslagen van andere landen niet medegedeeld wordt? Of maak ik misschien een denkfout? :19:
de norbergwaarde staat (stond) er hier niet gedetailleerd op, maar wel of de waarde links en rechts groter of gelijk aan 105 is (moet je 90° van aftrekken om te vergelijken met jullie cijfer).

overigens is 'onvoldoende aansluiting' op zich hier al voldoende voor een B :wink: .
Aan beide kanten 105 zou dus een norbergwaarde van 30 zijn dan hier in NL?

Ander vraagje...in de tijd dat er nog gewerkt werd met TC etc was het zo dat je alleen met goede aansluiting HD- kon hebben toch? Hoe zat dat toen dan met de norbergwaarde, moest die persé 40 zijn of deed die er niet toe om - te krijgen, ging het vooral om de aansluiting (en botafwijking 0 natuurlijk dan)?

Ik lees ook van een aantal mensen dat ze met een hond die norbergwaarde 28 heeft niet zouden fokken. Wat is voor jullie de grens dan?

Ik vind dit een erg interessant onderwerp, dus ben benieuwd naar jullie meningen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”