Wietse&Gerda schreef:Donderdag middag zijn wij eens even gaan shoppen voor Cratos..
En we hebben nu ook een tuig voor hem gehaald en nog wel veel meer dingen..
Ja het aanleren van los doen we ook wel thuis en dan doet ie het de helft van de tijd ook wel..Maar op het veld lijkt hij wel een heel andere hond..
Over waarom wij beide bezig zijn met hem.
Is omdat ik groot deel van de dag alleen met hem ben en dus echt er voor moet zorgen dat hij ook wel naar mij luisterd nu is ie nog pup dus ja oke afentoe lijkt het wel of ie de oren op z'n achterste heeft hangen..Maar dan zal wel goed komen uiteindelijk...Waarom mijn vriend het doet is omdat hij graag IPO wil doen en ik dat prima vind en zo is de hond dus met ons beide bezig en krijgt ie dus van ons beide aandacht..
Op het veld wordt hij uitgedaagd aangeplaagt, daar wordt hij op zijn "driften" aangesproken.. het jutten aan een slip, deed mijn mond ook open doen staan, vraag me idd af welke club je traint, maar wil het eigenlijk niet weten, bij ons worden jonge honden wat aan bijtrolletje gewend, en aan bijtmouwtje aan lange lijn wat later, mouwtje lange lijn, hond aan tuig of gewone brede halsband aan lange lijn die of de geleider vast heeft of de trainer, lukt het aanblaffen na een aantal trainingen niet op die manier wordt er gejut, hond aan een tuig dan wel en honden van een maand of acht of ouder zelfs..niet jonger..
En over de verandering die je zit met het pakwerk spel.. ja je ziet een hele andere hond tevoorschijn komen.. ik heb mijn ipo hondje voor wandelen en eindelijk een herder bij me genomen, tot ik ging kijken bij zijn oude club.. pfff ik deed wat appel met hem en toen toch manwerk.. ik wist niet wat me overkwam, mijn toen vierjarige hond ging los en ik kon hem echt niet meer bereiken... dat spelletje kon hij..! en ik niet...
Ik zag een totaal andere hond dan die goeielijke vent die hij in huis is..
ik ben er ook in verder gegaan toch, en het is een leuke sport, maar laat je niet gek maken over de manieren van aanleren,blijf kritisch over aanleermanieren, lees erover op internet, er zijn vele wegen nl die naar Rome leiden, of lijden, er kan ook verkeerd iets aangeleerd worden, waardoor het geen spel meer is voor je hond, en ook niet meer voor jou
Ik heb een leuke hond overgenomen, en ik viel er ook blind in, maar ga nieet blind mee met trainingsmethoden, kijk naar je hond en naar jezelf, op welke basis wil je met elkaar werken dwang of een hond die graag iets voor je doet, lees over hoe er getraind wordt en welke methoden gebruikt worden en beslis dan, ik lees bijna nergens dat er zo jong al lossen en aanbijten aangeleerd wordt.
doen jullie ook al aan speuren trouwens? Of dat nog niet?