Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grootste ras ter wereld

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Budkes schreef:
kangalfan schreef:
Crissi schreef:
kangalfan schreef: Wat ben jij toch een zielig persoon. Ik heb medelijden met jou.
over zielige personen gesproken... :smile2:

maar even ontopic... ik vind al die grote honden echt prachtig, alleen de korte levensverwachting is inderdaad wel moeilijk.

edit: en die lelijke haarballen vind ik altijd nog de mooiste :mrgreen:
De kangal leeft naar verwachting 12-16 jaar.
Och op de manier waarop nu met het ras wordt omgesprongen door de meeste "liefhebbers" kukelt die levensverwachting héél snel naar beneden....
Die levensverwachting is al heel erg omlaag gegaan.
Zelfs jaren geleden al.
Ik ken meerdere mensen met Kangals, en bij één van die mensen is de reu op vier jarige leeftijd aan een erfelijke aandoening overleden.
Maar de fokkers gaan er gewoon mee door, en met de pups wordt ook al weer lekker doorgefokt.
Gaat goed zo.
:zweep:
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Dat is het grote nadeel van populaire rassen he!

Toen 101 dalmatiers uitkwam, wilde iedereen ook ineens een Dalmatier hebben. Hetzelfde geldt voor Beethoven, Rex en vroeger Lassie. Zonde voor de hondjes, want niet alleen kunnen sommige mensen niet omgaan met hun moeilijke karakters (neem de dalmatier: niet het makkelijkste ras) maar daarnaast worden ze doorgefokt, wat flinke gezondheidsproblemen met zich mee kan brengen.
Hetzelfde gebeurd trouwens ook met bijvoorbeeld de golden retriver en labrador... Arme beesten!

ff ontopic: waarom zouden de DD en Ierse W. :wink: zo groot zijn? Zit daar een natuurlijk belang aan?
RIP Cena :roos:
    Daisy@
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Herders
    Aantal honden: 3
    Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier in de buurt iemand met 3 ieren. En die lopen heerlijk op hun gemakje met hun baas mee. Nooit geen gedoe, geen geblaf, geen verkeerd ding. Een impossant gezicht :ok:
    Jolien
    Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jolien »

SannePP schreef: ff ontopic: waarom zouden de DD en Ierse W. :wink: zo groot zijn? Zit daar een natuurlijk belang aan?
    De meeste mensen noemen de Duitse Dog ook wel eens Deense Dog, maar deze hond komt zeker niet uit Denemarken maar uit Duitsland. De naam "Deense Dog" is dan ook niet juist.
    Dit ras bestond waarschijnlijk al in de prehistorie toen grote honden werden gebruikt als veedrijvers, vechthonden en waakhonden.
    In China is bekend dat er al een hond voorkwam die sterk op de Duitse Dog leek rond 1100 v.C. .
    Tijdens de middeleeuwen gebruikten ze deze honden bij de jacht op groot wild, later ging men op zoek naar snellere honden.
    Door de hond te kruisen met grote windhonden slaagden ze hierin.
    Uiteindelijk ontstond er een elegantere en een vriendelijkere hond.
    Reeds 4000 jaar geleden hadden de Assyriërs grote, kort behaarde vechthonden, die men als voorouders van de Duitse dog, de Engelse buldog, de mastiff en de Bordeauxdog mag aanzien. Dat deze honden van de langharige Tibetaanse dog afstammen, die grote gelijkenissen vertoont, kan enkel vermoed worden. De Kelten hebben deze doggen-oerouders naar Engeland en Ierland gebracht.

Duidelijk laat zich de geschiedenis van de Duitse dog vanaf de 16de eeuw tekenen. Toen werden in Engeland sterke, hoogbenige doggen ingevoerd, die uit kruisingen tussen de mastiff en de Ierse wolfshond ontstonden. In het begin van de 17de eeuw werd de fokkerij in Duitsland zelfstandig.

Als beren-, everzwijn- en herthond werd hij aan de hof van de vorsten van Duitsland gehouden. Zij waren in staat deze dieren zelfstandig te doden. Voor hun eigen bescherming droegen de doggen 'beschermkledij' die uit dikke doeken was gemaakt. Om de oren te beschermen werden deze meestal kort gecoupeerd.

Toen de jachtgewoontes veranderden en drijfjachten stopten, werd de dog een liefhebbersdier. Nieuwe namen zoals Deense dog (Engels: Great Dane) werden gevonden. Toen men in 1863 en 1869 de 'verschillende' rassen vergeleek merkte men dat zij allemaal tot één en hetzelfde ras behoorden. De benaming "Duitse dog" werd voor het eerst 1878 in Berlijn voorgesteld en in 1888 werd de 'Duitse Doggenclub' gesticht.
    Gefokt door de mens en dus verder niet echt natuurlijk. En tegenstrijdige verhaaltjes, daarom plaats ik ze maar allebei.
    Afbeelding
    Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”