Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prachtige herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Ik was inderdaad op de show, omdat ik Duitse Herderliefhebber ben. Heb geen informatie gevraagd, omdat ik de stambomen op internet kan vinden, helaas minder dan mij lief is, maar die ik zie hebben dus vaak als grootouder een stokharige DH, de andere lijnen zijn ook vaak doorspekt met moderne Duitse herderlijnen.
Om een 1ste generatie ODH's te krijgen moet je een langstokhaar op een langstokhaar zetten. Dus het kan zeker kloppen dat er DH's in de familie zitten
Zoals je zelf schrijft is een 1e generatie ODH uit langstokharige DH, dus genetisch is het gewoon een Duitse herder, maar in Duitsland mocht je er niet mee fokken, dus daarom hebben liefhebbers er een aparte naam aan gegeven en een register voor de afstamming gemaakt. Dat vind ik op zich helemaal niet slecht omdat er dan gecontroleerd verder gefokt kon worden, helaas niet erkend, maar het blijven Duitse herders.
Ik zou het nog anders vinden, als het stamboek voor de Oud-duitser gesloten zou zijn in zeg maar pakweg 1975. toen begon de zogenaamde Hochzucht van de Duitse herer, met de andere rugbelijning. Er zijn bij de ODH geen andere rassen ingekruist, dus het blijft een Duitse Herder. Het door jou geprezen karakter van de ODH hoort net zo goed bij een gewone Duitser, en ik ken ze gelukkig nog.

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het gaat ontwikkelen als de langstokharige Duitse herder erkend gaat worden als een varieteit van de Duitse Herder. Heeft de ODH dan nog bestaansrecht, zonder geldige FCI-stamboom?
Begrijp me goed, ik vind het prachtige honden, maar voor mij nog steeds geen ander ras, gedeeltelijk andere bloedlijnen, maar dat zelfs helaas niet volledig.
Mireillevdw
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Mireillevdw »

Ik snap je punt wel, hoor. Maar omdat de langharige variant niet werd toegestaan is er voor de liefhebbers de ODH in het leven geroepen. Nu zijn langharen sinds kort ineens wel toegestaan (volgens mij heb ik dat hier gelezen). Waarom nu ineens weer wel?:19: Als de langharige variant altijd gewoon toegestaan was geweest, was er waarschijnlijk ook nooit een ODH gekomen. Ook is het zo dat ODH's worden gefokt op rechte ruggen en dat is bij een DH niet het geval. Volgens mij staat er in een standaard van een DH ook dat ze een aflopende rug behoren te hebben. Als fokker kies je er natuurlijk zelf wel voor hoe je wil fokken, maar volgens mij moet er bij het fokken eigenlijk wel volgens de standaard gefokt worden. Anders zou een standaard toch ook geen zin hebben? Weer even on topic: Chodsky Pes zijn geweldig mooie honden! Volgens mij zitten er in NL alleen nog geen fokkers van.
Afbeelding
http://www.dertienburchten.com
Mijn doel in het leven is zo´n goed mens te worden, als dat mijn hond denkt dat ik ben.
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

Mireille: Met dit stukje van jou ben ik het zeker eens.
Ik heb even de raspunten van de Duitae Herder opgeocht en wat er over de rugbelijning wordt gezegd: De bovenbelijning verloopt, zonder een zichtbare onderbreking, vanaf de halsaanzet over de goed ontwikkelde schoft en over de, ten opzichte van een horizontale lijn, heel licht afvallende rug tot aan de licht afvallende croupe.
De rug is vast, krachtig en goed bespierd.

Aan de hand van het gekleurde kan ik wel stellen, dat de huidige show-Duitse herder niet aan de rasstandaard voldoet.
Bij de ODH staat inderdaad dat deze recht moet zijn, maar dat is bij een flink aantal honden ook niet, wat ok niet verwonderlijk is als een flink aantal voorouders moderne DH's zijn.

Maar jij moet nog ruim een week wachten tot de pups geboren worden spannend hoor!

Ik zou trouwens de hond uit het startbericht wel eens in het echt willen zien. Ben er zeer van gecharmeerd.
matthijs
Actief

Ongelezen bericht door matthijs »

Is dit niet zo'n tsjechies miniherdertje? Erg leuk beestje!
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”