Zoals je zelf schrijft is een 1e generatie ODH uit langstokharige DH, dus genetisch is het gewoon een Duitse herder, maar in Duitsland mocht je er niet mee fokken, dus daarom hebben liefhebbers er een aparte naam aan gegeven en een register voor de afstamming gemaakt. Dat vind ik op zich helemaal niet slecht omdat er dan gecontroleerd verder gefokt kon worden, helaas niet erkend, maar het blijven Duitse herders.Om een 1ste generatie ODH's te krijgen moet je een langstokhaar op een langstokhaar zetten. Dus het kan zeker kloppen dat er DH's in de familie zitten
Ik zou het nog anders vinden, als het stamboek voor de Oud-duitser gesloten zou zijn in zeg maar pakweg 1975. toen begon de zogenaamde Hochzucht van de Duitse herer, met de andere rugbelijning. Er zijn bij de ODH geen andere rassen ingekruist, dus het blijft een Duitse Herder. Het door jou geprezen karakter van de ODH hoort net zo goed bij een gewone Duitser, en ik ken ze gelukkig nog.
Ik ben trouwens wel benieuwd hoe het gaat ontwikkelen als de langstokharige Duitse herder erkend gaat worden als een varieteit van de Duitse Herder. Heeft de ODH dan nog bestaansrecht, zonder geldige FCI-stamboom?
Begrijp me goed, ik vind het prachtige honden, maar voor mij nog steeds geen ander ras, gedeeltelijk andere bloedlijnen, maar dat zelfs helaas niet volledig.