Elmar schreef:Benthe wordt als wolfsgrauw geregistreerd, als pup was ze al grauw.
Zie je, dat bedoel ik.
Ze is véél te donker, als pup al, om echt wolfsgrauw te zijn. Kijk maar naar die zwarte voeten.
Ze is aw-a, maar dat kun je natuurlijk niet omschrijven, en als ze gepaard wordt aan net zo'n hond komt er dus ook zwart uit.
Dat maakt de benamingen dus onbetrouwbaar.
A-locus is ontzettend lastig correct te omschrijven, juist door die combi's.
Je gaat om de haverklap de fout in daardoor of je omschrijft maar de helft van de aanwezige eigenschappen, zoals bij Benthe
Elmar schreef:Kun je hier iets meer over vertellen? Of waar kan ik dit vinden op internet? Waar ligt dit op, want ik heb het vermoeden dat ik dit ook wel gezien heb bij de Duitse Herder, ik heb de voorbeelden niet bij de hand, want uit oude analoge periode. Dat komt toch ook bij de Border Terrier voor?
Ja, klopt.
En nee, ik kan er niet veel over zeggen, want het is niet gevonden en het is zuiver theoretisch.
We weten alleen dat er zoiets bestaat en dat het zich in een aantal rassen toont, en men noemt het grizzle.
Een Border heeft het ook, die is ook vaak aw trouwens
Grizzle is wanneer op het dek het zwart doorschoten raakt met lichtere haren. Dat zie je bij DH inderdaad, en bij meerdere honden, ook bij beagles bijvoorbeeld.
Het is iets dat dynamisch is, en daarom wordt er wel gedacht dat er een verband is met graying (G-locus).
Maar gevonden en dus bewezen is er niets.