Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Frenk moet onder het mes (Radius Curvus Syndroom)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Rea
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse cocker spaniels: Teun en Pien
Engelse cocker spaniels: Lot, Jet en Noor
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rea »

Frenk schreef:
Nanna schreef:Ja, maar franse stand heeft niets te maken met het RCS. :wink:
En franse stand komt bij alle rassen wel voor.

Maar als je DA dat zegt, geloof ik het onmiddellijk hoor. Ik heb het alleen bij de honderden teckels die ik gekend heb nog nooit gezien.
Zou daar best nieuwsgierig naar zijn, of er rassen gepredisponeerd zijn. Ik nam aan alleen de grote rassen, maar ik kan me makkelijk vergissen.
Nee, ik weet dat franse stand en RCS iets anders zijn, maar franse stand is toch wel een botgroei probleem? Of heb ik het nu helemaal mis?
Ook bij een franse stand is er verschil van groei in de botten in de onderpoot. Maar dit hersteld zich doorgaans vanzelf.
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Wel fijn dat je het zo vroeg weet :wink: Mijn teefje heeft ook een kortere spaakbeen dan ellepijp maar daar zijn we te laat achter dus geen operatie mogelijk meer (zware arthrose). Ik hoop om een voorspoedig herstel :ok:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Frenk schreef:
Hij was in ieder geval niet tegen. :mrgreen: Hij zei dat het goed klonk.

Maar als ik hier in het archief lees, dan lees ik wel veel over calcium/fosfor verhoudingen en ik heb werkelijk geen idee hoe dat allemaal werkt :19:
Dat is zéker wat voor een da :mrgreen:
En v.w.b. de calcium/fosfor verhoudingen. Er zijn hier meerdere mensen die hun hond al barfend hebben grootgebracht. Als je vragen hebt, zou je er een topic over kunnen openen.
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

He getsie toch, arme Frenk :(:
Dat is toch niet niks voor zo'n ventje...
In ieder geval zijn jullie er op tijd bij en zijn de vooruitzichten positief, dat revalideren zal inderdaad wel even doorbijten worden maar goed, als het goed komt is 't het meer dan waard :ok:
Laura-Joy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Laura-Joy »

Och wat sneu...

Wel heel fijn dat de DA op zo'n positieve manier ernaar kijkt.

Veel sterkte vrijdag, duim mee voor Frenk :ok:
Afbeelding
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Jeetje zeg, in ieder geval heel veel sterkte.
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Nanna schreef:
Frenk schreef:
Nee, ik weet dat franse stand en RCS iets anders zijn, maar franse stand is toch wel een botgroei probleem? Of heb ik het nu helemaal mis?
Franse stand heeft meestal meer met pezen en banden te maken dan met botten. Het is een lelijke afwijking, maar geen gevaarlijke. Het betreft ook geen echt kromme poten maar puur het naar buiten wijzen van de voorvoeten.
In de angelsaksische landen noemt men dit ook weleens "easty-westy feet" ;-)
RCS uit zich als Franse stand. Een hond met RCS staat met zijn voet naar buiten gedraaid.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

waardeloos zeg :(: , ik hoop dat het weer helemaal goed komt.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

wendy71 schreef:
Frenk schreef:
jores schreef:
Frenk schreef: Dank je, maar hoezo is dat super? Het lijkt mij dat we geen keus hebben... Of we moeten hem tot een leven van artrose veroordelen :19:
omdat er mensen zijn die de operatie niet laten doen en dan de hond vroeg moeten laten inslapen :19:
Wat zou dan een reden zijn om deze operaties niet uit te laten voeren? Ik kan ze namelijk niet bedenken...

Ik lees trouwens dat RCS aangeboren/erfelijk kan zijn, maar ik lees dat ook voer een rol kan spelen. Kan iemand mij vertellen of CB aangevuld met karnemelk, eieren en vuile pens (en een sporadische kippennek :mrgreen: ) hier een kwalijke rol kan hebben gespeeld of hoef ik daar niet naar te kijken? De DA leek het prima te vinden, maar ik wil natuurlijk uitsluiten dat ik mijn hond zelf ziek maak :N:

Ik heb van de DA trouwens een glucosamine/chondroitine supplement gekregen om meteen te gaan geven.
Met je voeding is niks mis hoor.. :ok:
Dat ziet er goed/gezond uit.

Ik denk dat de afwijking los staat van zijn voeding. :wink:
Ik zou als ik jou was wél kleden op de grond leggen als ie met beetjes uit de bench kan.
Je kan zo'n hond toch niet de hele dag opsluiten wanneer ie dat niet gewend is?
Verder zou ik hem geestelijke uitdaging bieden in de vorm van een spel oid, van nina ottosson bijvoorbeeld, ik noem maar iets..
Een voerbal is dan ook leuk voor hem als ie in de bench moet of een gevulde kong met iets erin, lekker moeilijk maken voor hem.
Speurspelletje doen , zoiets zou ik verzinnen denk ik.
Beetje trainen binnenshuis.
Sterkte met Frenk.
Joep heeft vroeger RCS gehad en dat had alles met zijn voeding te maken.
Hij is toen in Eersel bij Maarten Kappen geweest. Hij was toen een maand of 6. Hij hoefde nog niet geopereerd als het met verandering van de calcium/fosfor verhouding in het voer (lees een drastische reductie van de hoeveelheid calcium/fosfor) voldoende zou herstellen.

Hij heeft toen tot hij uitgegroeid was, Royal Canin voor jonge honden van Grote Rassen gehad. Daar zit iets van 0,8%/0,6% Ca/Fosfor in.
Het is toen tot zijn 2e jaar nog bijgetrokken en de poot is nagenoeg rechtgeworden zonder operatie.

Als het mijn hond was zou ik stoppen met vers en een voer kiezen met een zo laag mogelijk Ca/fosfor verhouding. Het is heel goed mogelijk dat jouw hond er aanleg voor heeft en dit samen met vers/botten/karnemelk dus veel calium/fosfor voor een verstoorde groei heeft gezorgd.

Ik laat zelf een dog absoluut niet op vers opgroeien, dat vind ik veel te link. Als hij eenmaal uitgegroeid is maakt het niet meer uit. Maar als pup durf ik het niet.
Gijs kreeg in het weekend als pup vers en dan stond hij op maandag in franse stand. Toen ben ik alleen Cavom gaan voeren en stond hij altijd kaarsrecht.
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

Ik wens je veel susces en hoop van harte dat de operatie gaat lukken ,welke operatie gaat ie uitvoeren trouwnes ,gaat ie het been doornemen en dan in tractie, ikvraag dit omdat ik zelf een pup van 6 maanden heb gehad met dit euvel dat was een duitse herder
Afbeelding
The Countess
Actief

Ongelezen bericht door The Countess »

Mijn man en ik hebben een bordeauxdogforum en een van de honden van een lid van ons forum heeft de operatie zo'n half jaar geleden ondergaan.
Als je interesse hebt om met haar daarover te schrijven, stuur me gerust een pb!
Afbeelding

groetjes van Yvonne
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ach, die vrolijke Frenkie :(:

Sterkte de komende tijd :ok:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Lynn85
Actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en langharige teckel
Contacteer:

Re: Frenk moet onder het mes (Radius Curvus Syndroom)

Ongelezen bericht door Lynn85 »

Ik weet dat ik hier een oud onderwerp oprakel.
Maar ik heb dus een teckel en een corgi met dit syndroom.
Beide worden nog niet geopereerd omdat ze er geen last van hebben. Ze manken niet...
De teckel heeft het ook helemaal niet zo erg als de corgi, waardoor de orthopeed dacht dat het bij de teckel nooit een probleem zou opleveren.
Bij de corgi is dat wel wat anders... Maar nu ik dit topic heb doorgelezen wordt er bij jullie dus wel meteen geopereerd?
Hester is ondertussen al anderhalf jaar en 3 maanden geleden zijn er foto's gemaakt bij haar, waaruit dus blijkt dat het serieus krom gegroeid is. Maar dat is pas echt beginnen opvallen op de leeftijd van 1 jaar.

Hoe is het met Frenk afgelopen? Is ie helemaal 'genezen'?
Afbeelding
Lynn85
Actief
Contacteer:

Inderdaad pech :oohja:
Maar Tess haar afwijking is minder erg, gelukkig. Bij haar moeten we ons veel minder zorgen maken dan bij Hester.

Maar wel fijn voor Frenk, dat ie er helemaal van af is!
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... 43732.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hondenforum.nl/plaza/medisch ... lit=Radius" onclick="window.open(this.href);return false; Curvus Syndroom

Misschien heb je wat aan de verslagen van Frenk :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
indiera
Zeer actief

Ongelezen bericht door indiera »

ik heb mijn duitse herder toen in laten slapen, het was te erg en hij zou nooit pijn vrij worden
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Jack had/heeft extreem RC, als gevolg van waarschijnlijk een trauma als pup waarbij de groeischijf is beschadigd, is geopereerd toen hij ongeveer 2 was, is inmiddels bijna 9 en hobbelt nog zeer vrolijk door het leven.

Het was bij Jack wel vrij heftig (dit zijn allebei foto's van voor zijn operatie. Ik heb geen goeie actuele foto waarop je zijn poten ziet.):

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben de poot tijdens de operatie ook niet echt helemaal goed kunnen krijgen, en zijn andere voorpoot wordt ook steeds krommer. Maar met dagelijkse pijnstilling kan hij er nog redelijk een spurtje mee trekken.

Als jouw honden er geen pijn aan hebben, zou ik niet weten of ik zou laten opereren. Het resultaat bij Jack was niet optimaal, en hij heeft al met al wel vijf maanden aan de riem moeten lopen, en dat is met een jonge speelse hond geen pretje. Toen hij een paar jaar geleden al aan de pijnstillers moest heb ik me ook afgevraagd of die operatie het nou allemaal wel waard was geweest. Ik heb een tijdlang gedacht dat we op weg naar het einde waren.

Maar aan de andere kant zou hij zijn polsgewricht zonder operatie compleet kapot hebben gelopen, en zonder operatie denk ik niet dat hij nu nog steeds zou kunnen rennen. En hij rent nog! Dat had ik een paar jaar geleden echt niet durven hopen.

Ik vind het heel dubbel. Ik weet niet zeker of ik een andere hond in dezelfde omstandigheden opnieuw zou laten opereren.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Lynn85
Actief
Contacteer:

Ooh wat had Jack het erg zeg!! Ocharme ...
Toch leuk dat hij op zijn negenjarige leeftijd nog mee kan spurten! Het heeft hem dan toch goed gedaan.

Dank je wel voor de linkjes naar de verslagen. Ga ik zeker eens lezen!

Afbeelding
Hier zie je Hester met haar kromme pootjes. Je ziet het niet heel duidelijk. Straks eens kijken of ik geen betere heb...
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”