Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken terwijl de asiels overvol zijn?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

jidde schreef:Ik lees vaak dat een goede fokker de hond terug neemt. Sorry maar ik zal dat dus nooit doen :19: Wat weet zo iemand nog van de hond, geloof mij maar dat de fokkers helaas ook niet altijd weten waar de honden zich begeven :19:
Waarom zou je een door jou verkochte hond perse niet terugnemen? :denken: Stel je fokt een nest DH en na een jaar moet er door omstandigheden een direct weg. Ze bellen je op, de hond moet nu weg want er is iets gebeurd. Zou je hem dan niet ophalen maar zeggen tja, ik neem geen honden terug. :19: Breng hem maar naar het asiel.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:
jidde schreef:Ik lees vaak dat een goede fokker de hond terug neemt. Sorry maar ik zal dat dus nooit doen :19: Wat weet zo iemand nog van de hond, geloof mij maar dat de fokkers helaas ook niet altijd weten waar de honden zich begeven :19:
Waarom zou je een door jou verkochte hond perse niet terugnemen? :denken: Stel je fokt een nest DH en na een jaar moet er door omstandigheden een direct weg. Ze bellen je op, de hond moet nu weg want er is iets gebeurd. Zou je hem dan niet ophalen maar zeggen tja, ik neem geen honden terug. :19: Breng hem maar naar het asiel.
En zelfs als hij volgens die bazen niet direct weg hoeft maar jij wel doorhebt dat de hond daar in die omstandigheden gewoon heel erg slecht zit. Dan hem laten zitten daar want "tja, ik neem geen honden terug".
Lijkt me zo'n rare manier van denken en doen, zeker als de mogelijkheid tot terug in huis nemen qua al aanwezige honden, of qua huisvesting (mogelijheid tot scheiden ofzo) er is.
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Moos schreef:
MARC_S schreef:
En zelfs als hij volgens die bazen niet direct weg hoeft maar jij wel doorhebt dat de hond daar in die omstandigheden gewoon heel erg slecht zit. Dan hem laten zitten daar want "tja, ik neem geen honden terug".
Lijkt me zo'n rare manier van denken en doen, zeker als de mogelijkheid tot terug in huis nemen qua al aanwezige honden, of qua huisvesting (mogelijheid tot scheiden ofzo) er is.
Volgens mij bedoeld Wendy dat zij de hond nooit naar de fokker terug zou brengen ? Zo lees ik het tenminste.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

elbertkeizer schreef:Hoe kan het dan dat wij duitse herders met stamboom in het asiel hebben?
weet de fokker het uberhaupt? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

als de mensen terugkomen met de hond, dat hij ze dan terugneemt...
Als een hond bijv. niet geschikt blijkt te zijn voor de sport (bij de werkhonden), ivm gezondheid (hd etc.), gewoonweg de hond niet aankunnen etc.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
Moos schreef:
MARC_S schreef:
Volgens mij bedoeld Wendy dat zij de hond nooit naar de fokker terug zou brengen ? Zo lees ik het tenminste.
dat zou ik juist alleen maar doen eigenlijk... tenminste bij mijn fokkers dan.
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Martijn schreef:Ik zou een pup niet alleen terugnemen maar ik denk zelfs dat ik contractueel zal laten vastleggen dat de pup alleen maar via of naar mij toe herplaatst mag worden. Ik moet er niet aan denken dat ik een door mij gefokte hond uit het oog verlies.
Zo doet mijn fokker het ook. :ok:
Op die manier ben ik ook aan ons Jakko gekomen.
Zij laat dat vastleggen in het kontrakt dat als de eigenaren van hun hond *afwillen* om het zo maar eens te noemen, ze verplicht zijn de hond naar haar terug te brengen.
Ik vind dat een goede zaak. :ok:

Zij herplaatst de honden ook zelf en niet via de RV.
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

wendy71 schreef:
Martijn schreef:Ik zou een pup niet alleen terugnemen maar ik denk zelfs dat ik contractueel zal laten vastleggen dat de pup alleen maar via of naar mij toe herplaatst mag worden. Ik moet er niet aan denken dat ik een door mij gefokte hond uit het oog verlies.
Zij laat dat vastleggen in het kontrakt dat als de eigenaren van hun hond *afwillen* om het zo maar eens te noemen, ze verplicht zijn de hond naar haar terug te brengen.

ja maar wat als je het niet doet als koper, dan heb je nog geen poot om op te staan als fokker... Mijn fokker heeft dit overigens ook hoor daar niet van... maar als iemand het niet doet, dan doet ie het niet....
Afbeelding
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
wendy71 schreef:

ja maar wat als je het niet doet als koper, dan heb je nog geen poot om op te staan als fokker... Mijn fokker heeft dit overigens ook hoor daar niet van... maar als iemand het niet doet, dan doet ie het niet....
Dat klopt ook wel..
Maar tot nu toe is het haar gelukt op het op die manier te doen.
De enkele keer dat het is gebeurd.

Kijk, als een pupkoper de hond absoluut niet terug wil geven, dan heb je idd geen poot om op te staan.
Stond laatst nog een heel artikel in het blad Onze Hond, dat ging over kontrakten ed en in hoeverre ze rechtsgeldig zijn.

Stel dat er hier een hond weg *moet* dat laat ik hem/haar via de fokker herplaatsen, ik heb dat nu eenmaal zo met haar afgesproken. :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

zo is mijn contract inderdaad ook.

en gelukkig heb ik enorm goed contact met de eigenaren dat ik zeker weet dat dat ook zou gebeuren als er wat is. en ja, alles komt dan hierheen. ook reuen die niet bij sam kunnen.

ik heb ervoor gekozen een nest te fokken, dan is het ook mijn verantwoordelijkheid dat ze een goed leven hebben.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

MARC_S schreef:
ik zou dat doen, maar ik zou niet mijn aangeschafte honden nu nog terugbrengen naar de fokkers waar ik ze vandaan heb hoor :N: Nanni heb ik 7 jaar en als ik der weg doe herplaats ik der zelf, geen haar op mijn hoofd om te denken dat ik eventueel de fokker/laatste eigenaar ga informeren erover
jidde

sirene schreef:
Inderdaad. en dan heb ik het hier over honden die al ruim 3 jaar zijn en 12 jaar, een jonge hond van een jaar vind ik al anders, dan heb je hopelijk nog veel contact met de fokker
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
sirene schreef:
Inderdaad. en dan heb ik het hier over honden die al ruim 3 jaar zijn en 12 jaar, een jonge hond van een jaar vind ik al anders, dan heb je hopelijk nog veel contact met de fokker
zelfs mn teef van bijna 7 zou nog naar de fokker gaan, overigens zou zn vrouw haar graag als huishondje willen houden dus ze zou er absoluut een prima leven hebben :wink:
Mn jongere honden ook, hij weet toch waar mensen zitten die een dergelijke hond zoeken, of hij zal de geschikte klaarmaken voor het echte werk. Ik ken die mensen niet
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Als je nu bijvoorbeeld de jack russel neemt, dan zeg ik zeer zeker JA. In elk asiel zitten er meerdere, dit ras is toch minder geschikt dan iedereen denkt, en er zijn er echt veel te veel. HOe meer jr gefokt worden, hoe meer er in het asiel komen en daar zitten er dus al veel. MAar ja, mensen denken alleen aan geld verdienen.

Verder ben ik er op tegen dat bepaalde rassen in de mode komen. Nu is bijvoorbeeld de Rodesian Ridgeback in de mode aan het komen. Schitterende honden, maar niet geschikt voor iedereen. Tel daarbij het broodfokken op en de ellende kan weer beginnen.

Ik heb 3 hele leuke honden, maar ik zal er nooit mee fokken. Er zitten teveel honden in het asiel. En ik ben zelf te kritisch waar de pups terecht komen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
jidde

malinois schreef:
jidde schreef:
sirene schreef:
zelfs mn teef van bijna 7 zou nog naar de fokker gaan, overigens zou zn vrouw haar graag als huishondje willen houden dus ze zou er absoluut een prima leven hebben :wink:
Mn jongere honden ook, hij weet toch waar mensen zitten die een dergelijke hond zoeken, of hij zal de geschikte klaarmaken voor het echte werk. Ik ken die mensen niet
nanni en Tuana doe ik toch echt zelfs herplaatsen, ik ken ze beter dan de fokker en ik kan beter beoordelen bij wie ze horen dan de fokker die ze alleen de eerste 8 weken zag (of bij nanni dan 2 jaar)
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Mijn mening over fokken is dat je alleen moet/mag fokken met honden als het is om het ras tebehouden en als het ten goede komt van het ras.... niet duizenden goldens fokken omdat het momenteel een mode hond is oid.
Helaas weet ik ook dat goede fokkers alleen om bovenstaande reden fokken... alles wat niet onder kopje goede fokker valt fokt de rest...das dan weer jammer.
Er moeten veel betere en strengere regels komen wat betreft het fokken al die pretnestjes en rasnesten zonder papieren zouden gewoon niet geboren mogen worden.
Ikzelf hoef niet perse een rashond maar als er hier 1 komt dan wel bij een goede fokker vandaan.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jidde schreef:
malinois schreef:
jidde schreef:
sirene schreef:
nanni en Tuana doe ik toch echt zelfs herplaatsen, ik ken ze beter dan de fokker en ik kan beter beoordelen bij wie ze horen dan de fokker die ze alleen de eerste 8 weken zag (of bij nanni dan 2 jaar)
Mijn fokker ziet mn mechelaars nog elke week :wink: Mn teef is bevallen bij hem thuis etc. dus heel goed onderling contact.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Bij alle fokkers waar wij ooit een pup hebben gehaald of willen halen geldt de voorwaarde dat we de hond nooit weg mogen doen zonder voorkennis van de fokker en dat we de hond nooit naar een asiel mogen brengen.
Misschien is dit in de praktijk niet meer dan een loffelijk streven maar alle beetjes helpen.
wendy71
Zeer actief
Contacteer:

Het zegt m.i. iets over de liefde/betrokkenheid van een fokker voor *haar* fokproducten wanneer ze de voorwaarde stelt de hond terug te brengen mocht het om de een of andere reden niet meer gaan. :wink:
Het blijven toch een beetje *haar* hondjes om het zo maar eens te zeggen. :wink:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ik zal nooit aktief op zoek gaan naar een DD in het asiel. Als ik een dog wil, wil ik een pup uit ouders die ik "ken" en van een fokker die ik "ken".
En ik wil hem vanaf een week of 8 in huis hebben.
Mocht ik Diesel ooit moeten herplaatsen dan weet ik zeker dat zijn fokker daarbij helpt. Ookal fokt ze zelf niet meer, ze heeft natuurlijk wel nog steeds contact met pupkopers en andere fokkers.

Uit het asiel haal ik een leuke kruising als ik er een hond bij wil.

Hier zal altijd een dog blijven die hier vanaf pup gekomen is en die komt nooit in het asiel terecht.
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Als er alleen verantwoord zou worden gefokt en mensen 10 keer nadenken voordat ze 'n hond/kat of ander dier zouden aanschaffen, zouden de asiels niet zo vol zitten.

Dus daar hoeven degene die dit wel doen niet onder te leiden. Als ik 'n hond koop wil ik graag een rashond, wat dus betekent met stamboom en pup, niet een die al in 'n hokje heeft gezeten en trauma heeft opgelopen.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ik heb honden uit het asiel, al jáááááren.
Wat mij de laatste jaren opvalt:
- heel veel getatoeëerde rashonden. Kleur en vorm van tatoe nog wel herkenbaar maar niet langer leesbaar.
Zo is onze Collin een Tervuerenaar met Belgische tatoeage maar helaas zijn er nog maar drie cijfers herkenbaar. Zwervend aangetroffen en nooit meer opgehaald, maar wel ooit een pup die door iemand op serieuze wijze werd gefokt.
- Uitgefokte rashonden en niet eens altijd van de slechtste kennels vandaan.
Zo komt Eva uit de opheffing van Kevin's Home, een in de grensstreek bekende werkhonden fokker.
- Regelmatig rashonden met stamboom wegens scheiding en ander werk.
Dan heb ik het dus over "echte" rashonden soms zelfs afkomstig van fokkers die hun hond zeker terug zouden nemen als ze er in gekend werden.

Ik merk dat er steeds meer honden met boom cq ooit een boom gehad, in het asiel zitten.
En steeds minder "helemaal onherleidbaar bastaard".

Ik heb nu rashonden uit het asiel maar zou de voorkeur hebben voor kruisingen.
Ik ben erg gesteld op collie x herder kruisingen, en op boxer x herder, en op poedel x retriever en op Berner Sennen x Border Collie.
En nu vergeet ik er nog een heleboel.
Maar dit soort kruisingen kom je dus steeds minder tegen.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Neeltje schreef: Dus daar hoeven degene die dit wel doen niet onder te leiden. Als ik 'n hond koop wil ik graag een rashond, wat dus betekent met stamboom en pup, niet een die al in 'n hokje heeft gezeten en trauma heeft opgelopen.
haal dat bekrompen idee eens uit je hoofd dat alle asielhonden een trauma hebben :roll:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

De fokkers die ik ken van mijn ras hebben ook een 'terughaal'beleid. En dat gaat soms erg ver. Dit jaar is heeft een fokker een collieteefje van een jaar of 4 teruggehaald die ziek was en de eigenaar had geen geld/zin ( :denken: ) om er voor te betalen. Uiteindelijk bleek het dier kanker te hebben en de fokker heeft alle da-kosten uit eigen zak betaald. Heeft haar echt hopen geld gekost.
Voor zover ik weet zijn fokkers zich niet altijd bewust van het feit dat één van de door hun gefokte honden in het asiel belanden, maar als ze er achter komen, doen ze er alles aan om het dier uit het asiel te krijgen en een goed tehuis te geven.

En ik ben het niet eens met de stelling dat het fokken aan banden moet worden gelegd zolang de asiels vol zitten. Het fokken moet alleen strenger worden gereguleerd om broodfokkers te weren en ellende te voorkomen.
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

Addy schreef:
Neeltje schreef: Dus daar hoeven degene die dit wel doen niet onder te leiden. Als ik 'n hond koop wil ik graag een rashond, wat dus betekent met stamboom en pup, niet een die al in 'n hokje heeft gezeten en trauma heeft opgelopen.
haal dat bekrompen idee eens uit je hoofd dat alle asielhonden een trauma hebben :roll:
Ja dat ook.
Dat "trauma idee" gaat zelfs zo ver dat ik regelmatig beschrijvingen aantref waarop je haast geen hond mee zo durven nemen.
En als je het beest een dag uit zijn hokje hebt, blijkt er nauwelijks iets mee aan de hand te zijn.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Marie-Josée schreef:Bij alle fokkers waar wij ooit een pup hebben gehaald of willen halen geldt de voorwaarde dat we de hond nooit weg mogen doen zonder voorkennis van de fokker en dat we de hond nooit naar een asiel mogen brengen.
Misschien is dit in de praktijk niet meer dan een loffelijk streven maar alle beetjes helpen.
In de standaard-koopovereenkomst van mijn rasvereniging staat een bepaling erover opgenomen:

De koper verplicht zich om bij eventuele verkoop van de hond deze eerst schriftelijk aan de verkoper aan te bieden.

Naast deze bepaling, spreek ik met de pupkopers altijd af dat als ze om wat voor reden dan ook ooit niet meer voor de hond kunnen zorgen, ze mij kunnen benaderen zodat ik de hond zelf kan terugnemen of bemiddel bij het vinden van een nieuwe eigenaar.
Ennath
Zeer actief

LongFields schreef:
Marie-Josée schreef:Bij alle fokkers waar wij ooit een pup hebben gehaald of willen halen geldt de voorwaarde dat we de hond nooit weg mogen doen zonder voorkennis van de fokker en dat we de hond nooit naar een asiel mogen brengen.
In de standaard-koopovereenkomst van mijn rasvereniging staat een bepaling erover opgenomen:

De koper verplicht zich om bij eventuele verkoop van de hond deze eerst schriftelijk aan de verkoper aan te bieden.

Naast deze bepaling, spreek ik met de pupkopers altijd af dat als ze om wat voor reden dan ook ooit niet meer voor de hond kunnen zorgen, ze mij kunnen benaderen zodat ik de hond zelf kan terugnemen of bemiddel bij het vinden van een nieuwe eigenaar.
Je kan dit soort bepalingen opnemen in je koopcontract zo veel je wilt, maar als de eigenaar zich er niet aan houdt heb je geen poot om op te staan.

Hond mot met spoed weg --> fokker zit 300km verderop --> asiel zit in het volgende dorp --> driemaal raden waar de hond naar toe gaat.
iones
Zeer actief

Addy schreef:
Misschien moet Neeltje en alle andere mensen met vooroordelen tegen honden in het asiel even het boek "wie komt mij halen" van Elizabeth Hess lezen. Dit gaat over iemand die als vrijwilligster meedraait in het asiel en daardoor een beeld krijgt over hoe het er aan toe gaat, en wat voor dieren daar binnen komen.

Verder zie ik hier iedereen hier jeremenieren over over hoe geweldig de fokkers van hun honden wel niet zijn, compleet met terugnemen en zo, maar daar gaat het eigenlijk niet over.

Want de meeste fokkers zijn broodfokkers, ze doen het "voor de leut" of voor het geld. En nee, ze zijn niet selectief met gezondheid of karakter, en ze nemen een pup later ook niet terug, NOOIT.
Misschien dat 20% maar ik vrees minder van de fokkers echt op een serieuze en concensieuze manier fokt.
Dus; JA ER WORDEN TE VEEL HONDEN GEFOKT.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

iones schreef:
Addy schreef:
Misschien moet Neeltje en alle andere mensen met vooroordelen tegen honden in het asiel even het boek "wie komt mij halen" van Elizabeth Hess lezen. Dit gaat over iemand die als vrijwilligster meedraait in het asiel en daardoor een beeld krijgt over hoe het er aan toe gaat, en wat voor dieren daar binnen komen.

Verder zie ik hier iedereen hier jeremenieren over over hoe geweldig de fokkers van hun honden wel niet zijn, compleet met terugnemen en zo, maar daar gaat het eigenlijk niet over.

Want de meeste fokkers zijn broodfokkers, ze doen het "voor de leut" of voor het geld. En nee, ze zijn niet selectief met gezondheid of karakter, en ze nemen een pup later ook niet terug, NOOIT.
Misschien dat 20% maar ik vrees minder van de fokkers echt op een serieuze en concensieuze manier fokt.
En misschien dat jij je mening moet herzien dat niet alle fokkers broodfokkers zijn. Dat was weer genoeg over dit onderwerp.
iones
Zeer actief

Neeltje schreef:
iones schreef: Misschien dat 20% maar ik vrees minder van de fokkers echt op een serieuze en concensieuze manier fokt.
En misschien dat jij je mening moet herzien dat niet alle fokkers broodfokkers zijn. Dat was weer genoeg over dit onderwerp.
Kun je lezen of zeggen percentages (dat is dit tekentje: %) je helemaal niets?
iones schreef: Misschien dat 20% maar ik vrees minder van de fokkers echt op een serieuze en concensieuze manier fokt.
Zal nog duidelijker voor je zijn (hoewel slimme mensen het zo al snappen): Niet 100% van de fokkers zijn broodfokkers, maar 20% zijn het NIET. 100 - 80 = 20, Dus 80% van de fokkers zijn broodfokker. Dat is dus inderdaad niet allemaal.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”