chrico schreef:niemand is alwetend al zouden we dat nog zo graag willen en blijkbaar is dit iemand die geen discussie wenst want dat wat zij schrijft is de waarheid en als je het daar niet mee eens bent moet je het tegendeel bewijzen ipv dat ze zelf op onderzoek uitgaat

Iets zegt mij dat Rosita genoeg honden langs ziet komen om een gefundeerde mening hierover te hebben én die te kunnen onderbouwen met geconstateerde feiten.
Ze hoeft niet op onderzoek: er komt genoeg vanzelf langs
Ik denk dat castratenvachten hormoon-gebonden zijn.
Ik heb in mijn beide rassen honden gezien die "eindelijk een behoorlijke vacht" kregen na castratie. Maar die hadden voor die tijd ook flutvachtjes

Ik haal ze er wel uit, omdat castratenvachten een andere structuur hebben: veel pluis, makkelijker klitten, dat soort zaken.
De honden die al een goede of zelfs overvloedige vacht hadden, zeker de stabijs, krijgen vaak zulke enorme vachten dat mensen het amper bij kunnen houden en soms zelfs scheren geboden is, omdat de vachten door de structuur heel snel gaan vervilten, met name de broek en kraag.
Ik heb een stabijXwetter gehad die een moeilijke vacht kreeg na castratie: gedeeltelijk moest het worden uitgeplukt omdat het niet loskwam, en dan kwamen er erg nare ontstekingen van, als dat niet op tijd gebeurde.
Sommige trimmers "met verstand van zaken" schoren het toch: dan was ze alsnog de pineut en zat ze weer vol bulten en ontstekingen.
En ik heb een stabijteef gehad die vanwege suikerziekte gecastreerd moest worden, en die struikelde haast over haar buikhaar en staart na verloop van tijd
Ik heb ook honden gezien die nauwelijks verschil toonden: maar als je nauwkeurig kijkt zie je toch pluis tussen de kortere haren uitpiepen. De de langere vacht wordt langer.
Misschien minimaal, misschien niet storend, misschien juist wel leuk, maar niettemin wel verschil met vóór de castratie.
Maar hoe weinig ook: ik zie altijd verschil bij castraten.
Maar ik heb er niet echt verstand van natuurlijk, ik weet alleen iets van het binnenwerk