Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Minimum leeftijd reu?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

het maakt inderdaad niks uit of de reu of de teef te groot is.
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
jores
Zeer actief
Contacteer:

maar hoe oud is Yore nu? Is hij al uitgegroeid in de hoogte?
groetjes Annemie

Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

jores schreef:maar hoe oud is Yore nu? Is hij al uitgegroeid in de hoogte?
Zo goed als 6 maanden. Hij zou niet veel groter meer moeten worden, als het goed is, wel iets nog, maar niet veel...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ben ik nu de enige die verbaasd is dat je hier nu al mee bezig bent?

Eerst Yore maar eens opvoeden tot een stabiele hond lijkt me, en dan kun je altijd nog kijken of je hem gaat inzetten in de fok.
:pop:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

pooh schreef:Ben ik nu de enige die verbaasd is dat je hier nu al mee bezig bent?

Eerst Yore maar eens opvoeden tot een stabiele hond lijkt me, en dan kun je altijd nog kijken of je hem gaat inzetten in de fok.
je bent niet de enige.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

pooh schreef:Ben ik nu de enige die verbaasd is dat je hier nu al mee bezig bent?

Mij dus ook, vooral als je helemaal nieuw bent in dat wereldje. Iedereen begint zo "ik wil eventueel wel nestje fokken (reu/teef) en uiteindelijk is geloof ik niemand die het daadwerkelijk doet.

Maar eigenlijk kijk ik ook zo naar de honden :N: Neemt niet weg dat ze gewoon eerst huishond zijn en blijven hoor :ok:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

mijn teef en reu worden morgen 4 weken. Mijn teef zal ook gebruikt worden voor een nest en indien de reu goed opgroeit en gevraagd wordt, gaat die ook ingezet worden.

Beiden uiteraard enkel en alleen als ze medisch in orde zijn, presteren op sportniveau en de 'goed' halen op show. Maar beiden worden dus ook al gekozen met oog op later in te zetten voor de fok. Voor de teef ben ik al bezig met reuen te selecteren en te volgen waar ik kan. :19:
jores
Zeer actief
Contacteer:

Jacksel schreef:
jores schreef:maar hoe oud is Yore nu? Is hij al uitgegroeid in de hoogte?
Zo goed als 6 maanden. Hij zou niet veel groter meer moeten worden, als het goed is, wel iets nog, maar niet veel...
maar nu al te groot, terwijl hij nog 3 maanden de hoogte in gaat. Hoe is het dan mogelijk dat iemand hem als dekreu zou willen hebben?
groetjes Annemie

Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Euh, iemand anders vroeg me of ik Yore niet voor haar teefje wilde inzetten, mijn antwoord was dus dat ik dat niet voor twee jaar wil, door de reacties hier ben ik gaan twijfelen wat ik wil, maar daar ga ik nog goed over nadenken...

Ik had het net even losgelaten om lekker in het nu met hem bezig te zijn, maarja, als het gevraagd wordt ga ik toch weer dingen afvragen :19:
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Jacksel schreef:

Euh, iemand anders vroeg me of ik Yore niet voor haar teefje wilde inzetten, mijn antwoord was dus dat ik dat niet voor twee jaar wil, door de reacties hier ben ik gaan twijfelen wat ik wil, maar daar ga ik nog goed over nadenken...

Ik had het net even losgelaten om lekker in het nu met hem bezig te zijn, maarja, als het gevraagd wordt ga ik toch weer dingen afvragen :19:
Dus die wil een reutje van 6 mnd inzetten buiten de vereniging om :denken:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Bons
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgebacks
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Bons »

sirene schreef:En juist _omdat_ de meeste erfelijke aandoeningen pas later opduiken is het verstandig om langer te wachten.
De ouders van de betreffende honden zijn dan immers ook een stuk ouder. Nog een stukje zekerheid erbij dus.
Als 1 van de ouders op 7 jarige leeftijd dood neervalt of bv in een epileptisch insult blijft dan weet ik dus dat ik voorzichtig moet gaan zijn met het inzetten van mijn hond (zowieso al, maar dan nog meer).
Het gaat inmiddels op mijn stokpaardje lijken maar dat kan me niets schelen.
Als iedereen zijn honden met mate in gaat zetten en wacht tot ze echt een volwassen leeftijd hebben bereikt dan zal dat heel veel gaan schelen.
Het scheelt gewoon als je pas fokt vanaf 30 mnd ipv die 18 mnd.
Kijk naar de leeftijd van de ouderdieren:
Dekreu/teef: 30 mnd (2,5 jr) of 18 mnd
Ouders: 60 mnd (5 jr) of 3 jr
Overgrootouders: 90 mnd (7,5 jr) of 4,5 jr
Mi scheelt het nogal wat. In het tweede geval zijn de overgrootouders dus nog niet eens 5 jr. Met de kleinkinderen is inmiddels al volop gefokt eer alle narigheid aan het licht komt.
En dan ook wachten met ouders opnieuw inzetten tot pups minimaal 1 tot 1,5 jr oud zijn.
Ik ben het heeeeeeeelemaal met je eens :ok:
Growing up I learned that pleasing everybody is impossible. Pissing everybody of on the other hand, is a piece of cake! ;)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Jacksel schreef:

Toen je hem kocht had je toch ook al plannen? immers vroeg je meerdere keren info erover :wink:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

jidde schreef:
Jacksel schreef:

Toen je hem kocht had je toch ook al plannen? immers vroeg je meerdere keren info erover :wink:
Klopt, en toen werd me duidelijk gemaakt dat het nog helemaal niet van toepassing was, daar hadden julie een punt mee, dus was het even klaar.

@Anita, ik heb geen flauw idee wat ze van plan is, nadat ik heb gezegd dat ik het (nog) niet bepaald van plan ben, omdat hij te jong is, heb ik verder niets gehoord... Weet je ondertussen wie ik bedoel? Jij hebt zelf Harley ook als kandidaat benoemd (net zoals alle andere reutjes op het forum daar overigens :wink: )
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Jacksel schreef:
jidde schreef:
Jacksel schreef:

Klopt, en toen werd me duidelijk gemaakt dat het nog helemaal niet van toepassing was, daar hadden julie een punt mee, dus was het even klaar.

@Anita, ik heb geen flauw idee wat ze van plan is, nadat ik heb gezegd dat ik het (nog) niet bepaald van plan ben, omdat hij te jong is, heb ik verder niets gehoord... Weet je ondertussen wie ik bedoel? Jij hebt zelf Harley ook als kandidaat benoemd (net zoals alle andere reutjes op het forum daar overigens :wink: )
nou heb hem toch echt niet genoemd als een mogelijke kandidaat :wink: :denken:
Er werd daar gesteld dat eigenaren van leuke niet gecastereerde markiesjes mochten reageren. (na een discussie dat er veel reutjes gecastereerd waren wat niet goed was voor het terugfokprogramma)
Ja ,ik heb een reutje dat niet gecastereerd is, maar dan is het nog geen kandidaat
Ik zou nooit en te nimmer Harley inzetten buiten de vereniging om.
Sterker nog heb nog steeds mijn twijfels over het inzetten
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik zou het gewoon erg jammer vinden dat omdat de vraag er is er ook maar gedekt gaat worden. Je had het losgelaten (heel verstandig, er is nu immers nog weinig over te zeggen) maar twijfelt nu toch.

Ameno zou volgens de vereniging een uitstekende teef zijn om een nestje mee te fokken, geweldig leuk en een compliment, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om haar te laten dekken. IK vind haar nl niet stabiel genoeg in haar karakter en ik ga niet gokken op 10 pups die misschien wel stabiel zijn. Ik ken mijn hond het beste, en met 12 maanden had ik deze conclusie nog niet getrokken, met 24 maanden wel. In 'mijn' ras zitten al genoeg angsthappers en ik wens daar niet aan mee te werken. Alleen de vraag is dus niet voldoende om een goede keuze te maken of je een hond wel of niet inzet voor de fok. :wink: Maar dat is mijn bescheiden mening.

Gewoon genieten nu van Yore en over een jaar of zo dan kijk je op je gemak eens verder en objectief naar hem. Plus je kent hem dan ook veel beter, ik neem aan dat bij Markiesjes ook karakter een punt is wat niet onbelangrijk is als je ermee fokt.
Als je hem later dan met 18 maanden mocht inzetten dan is er ook geen probleem, Yore wil vast ook nog wel als hij 24 maanden is :mrgreen:
:pop:
Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Nee, er wordt nu absoluut niet gedekt, dat heb ik nooit ook maar een seconde overwogen. Eerst volwassen zijn, door de nestkeuring heenkomen (aangekeurd worden dus) en door de gezondheidsonderzoeken heen... Waar ik over twijfelde was welke leeftijd ik als minimum zal nemen voor mezelf, ik had 2 jaar, maar lees hier nu ook vaak 18 maanden. Daar denk ik over na, niet of hij nu al mag dekken, want dat is dus een grote nee :wink:
Afbeelding
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Jacksel schreef: Als Yore dan bij de reuen van het advies zit en de teef-eigenaar kiest voor hem, dan kom ik pas in de picture...
waarom vraagt die teef eigenaresse er dan naar? :denken:misschien vind de RV Yore helemaal niet geschikt,en wanneer bepalen ze dat dan? mag je zelf ook nee zeggen of ben je verplicht om hier aan mee te werken dan als je een reu hebt?
in het laatste geval is je vraag toch niet eens relevant? want dan wordt dat bepaald door de RV
edit: hebben zij geen bepalingen van welke leeftijd er gedekt mag worden etc etc
ik vraag het me zo af omdat ik niets van de regels binnen de markiesjes fokkerij snap :19:

edit 2: staat deze RV boven de RAad met hun nieuwe bepalingen? staat daar dan niet in vanaf welke leeftijd de reu mag dekken + eventuele aanvullende eisen.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Podenji schreef:edit 2: staat deze RV boven de RAad met hun nieuwe bepalingen? staat daar dan niet in vanaf welke leeftijd de reu mag dekken + eventuele aanvullende eisen.
Nee, boven de bepalingen van de Raad kan niet, lijkt me zo.
Ik geloof ook niet dat hun eigen regels strenger zijn.

Ver vooruit denken vind ik zo gek niet. Ik doe dat ook, ik heb soms al combi's uitgedacht voor de honden in kwestie geboren zijn ;)
Maar ze moeten natuurlijk wel aan alle mitsen en maren voldoen, dat is duidelijk.

Het lijkt me dat de RV van de Markiesjes ook gewoon een aantal reuen voorstelt, en dat een fokker zelf suggesties in kan brengen?

En dan krijg je wel of geen positief advies.
Er zullen heus wel vrij strikte regels zijn, het stamboek is nog niet dicht als ik het goed heb en ze zitten nog volop in het VR.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:edit 2: staat deze RV boven de RAad met hun nieuwe bepalingen? staat daar dan niet in vanaf welke leeftijd de reu mag dekken + eventuele aanvullende eisen.
Nee, boven de bepalingen van de Raad kan niet, lijkt me zo.
Ik geloof ook niet dat hun eigen regels strenger zijn.

Ver vooruit denken vind ik zo gek niet. Ik doe dat ook, ik heb soms al combi's uitgedacht voor de honden in kwestie geboren zijn ;)
Maar ze moeten natuurlijk wel aan alle mitsen en maren voldoen, dat is duidelijk.

Het lijkt me dat de RV van de Markiesjes ook gewoon een aantal reuen voorstelt, en dat een fokker zelf suggesties in kan brengen?

En dan krijg je wel of geen positief advies.
Er zullen heus wel vrij strikte regels zijn, het stamboek is nog niet dicht als ik het goed heb en ze zitten nog volop in het VR.
ah zo, ja ik heb werkelijk geen idee, de smoushondjes zitten toch aan allerlei extra voorwaarden vast, heb ik ooit begrepen :denken:

betreft het stuk wat ik dik heb gemaakt, ben ik het helemaal mee eens, zo gaat het hier ook :ok:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Margo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Margo »

Marjoleine schreef:
Ik denk ook vooruit in het maken van combinaties, ook al op jonge leeftijd, maar ben me wel bewust dat het onder voorbehoud is, alles moet van beide kanten wel in orde zijn
Groetjes van Margo
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:ah zo, ja ik heb werkelijk geen idee, de smoushondjes zitten toch aan allerlei extra voorwaarden vast, heb ik ooit begrepen :denken:
Jawel, maar die regels kunnen niet strenger zijn dan die van de Raad.
Althans, dat kan wel, maar fok je buiten de club, dan krijg je gewoon stambomen.
En terecht, kartelvorming is verboden ;)

Zowel de Smouzen als de Markiesjes zijn nog volop aan het terugfokken, en ik meen dat van beide de stamboeken nog open zijn. In elk geval van het Markiesje, dat zit nog volop in het VR.
Dus dat ze zeikerig zijn snap ik wel, maar fokkers hebben zelf ook nog iets te zeggen.

En als de clubregels strenger zijn en mensen pikken dat, tja :denken:
Dat is dan hun eigen verantwoording.

je krijgt de club die je verdient, zeg ik altijd maar ;)

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
Podenji schreef:ah zo, ja ik heb werkelijk geen idee, de smoushondjes zitten toch aan allerlei extra voorwaarden vast, heb ik ooit begrepen :denken:
Jawel, maar die regels kunnen niet strenger zijn dan die van de Raad.
juist wel, de Raad geeft namelijk de basis, daar moet iedereen zich zoizo aan houden, als de RV's deze regels willen aanscherpen dan kan dat , maar dan kunnen ze dat niet zomaar terugdraaien als ze het willen versoepelen, aanscherpen kan wel ten alle tijden.

bv de dzegt minimale leeftijd teef eerste nest is 16 maanden,al;s de RV zegt dat dit 24 maanden moet zijn dan gelden die bepalingen voor dat ras, zegt de RV, nee dat moet 14 maanden zijn dan gaat die vlieger niet op.

ik bedoel dus dat de RV de regels wel scherper kan maken maar niet boven de Raad kan staan om de regels te versoepelen.

ik zei het net een beetje vreemd maar dat bedoelde ik met een RV die boven de raad staat
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Podenji schreef:ik zei het net een beetje vreemd maar dat bedoelde ik met een RV die boven de raad staat
Ik dacht al dat je dat bedoelde ;)
Maar: als jij buiten de rasvereniging fokt, krijg je gewoon stambomen. Ook als je je aan geen enkele regel van die RV houdt.
Zolang je binnen het kader van de regels van de Raad blijft (dus geen teven van 10 maanden laten dekken en zo) is er niks aan de hand.

En zelfs als je je niet aan die regels houdt en dus wel je teef veel te jong of te oud laat dekken, krijg je stambomen....
Alleen volgt er dan een sanctie. Maar welke dat is, daar moet de Raad zich nog op beraden.

Kijk maar in het KR en het BRS, daar staat het.

Afbeelding

Jacksel
Zeer actief
dwergpoedel

Even aanvraag fokadvies:

fokker dient indien mogelijk minstens 2 mnd voor de te verwachten loopsheid van de teef het fokadvies aan te vragen, onder vermelding van de naam van de teef, registratie en eventueel VR nummer, geboortedatum en de vermoedelijke datum van de eerstvolgebde loopsheid. Fokker kan naar eigen keuze 3 reuen voordragen, mits deze voldoen aan de betreffende bepalingen van het Fokreglement. Het fokadvies, bekrachtigd door minimaal 2 leden, waarvan een bestuurslid wordt schriftelijk aan de fokker medegedeeld

En aan reu-eigenaren:
Wilt u svp uw reu niet beschikbaar stellen voor een gelegenheidsnestje van een teef, geregistreerd en afgekeurd, of voor zomaar een Markies-achtige hond, waarvan de eigenaar geen lid is van de Vereniging of een afwijkend advies heeft gekregen.

Mocht u benaderd worden of uw reu mag dekken, vraag altijd naar een recent dekadvies van de fok-adviesleden.
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief

Marjoleine schreef: Maar: als jij buiten de rasvereniging fokt, krijg je gewoon stambomen. Ook als je je aan geen enkele regel van die RV houdt.
Zolang je binnen het kader van de regels van de Raad blijft (dus geen teven van 10 maanden laten dekken en zo) is er niks aan de hand.

En zelfs als je je niet aan die regels houdt en dus wel je teef veel te jong of te oud laat dekken, krijg je stambomen....
Alleen volgt er dan een sanctie. Maar welke dat is, daar moet de Raad zich nog op beraden.

Kijk maar in het KR en het BRS, daar staat het.
Zo ver ik weet krijg je bij het markiesje dus geen afstammingsbewijs als je buiten de vereniging om gaat fokken.
Afbeelding
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

super vraag, zat er net zelf ook mee.
mede omdat er stamboomloze honden werden aangeboden en een kennis die gebeld had naar die mensen gaven als reden op: het zijn raszuivere honden, maar omdat de VADER te jong is zou hij er geen stamboom op kunnen krijgen.
Net heel de site van de Raad afgestruind en die staat vol met waar een teef aan moet voldoen, maar nix over waar de reu aan moet voldoen...!
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

*Anita* schreef:Zo ver ik weet krijg je bij het markiesje dus geen afstammingsbewijs als je buiten de vereniging om gaat fokken.
Vertel me eens waar dat staat dan?
Want volgens mij is het niet zo.

Afbeelding

*Anita*
Zeer actief

Marjoleine schreef:
*Anita* schreef:Zo ver ik weet krijg je bij het markiesje dus geen afstammingsbewijs als je buiten de vereniging om gaat fokken.
Vertel me eens waar dat staat dan?
Want volgens mij is het niet zo.

Waar dat staat, geen idee. Heb me hier ook nooit inverdiept. :wink:
Ik weet alleen dat er buiten de vereniging om gefokt wordt met markiesjes en deze geen officieel afstammingsbewijs krijgen.
Misschien zeg ik nu iets stoms, maar kan dat te maken hebben dat ze in het voorlopig register zitten? Is dit mogelijk ook gekoppeld aan het markiesjesregister?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

*Anita* schreef:Ik weet alleen dat er buiten de vereniging om gefokt wordt met markiesjes en deze geen officieel afstammingsbewijs krijgen.
Misschien zeg ik nu iets stoms, maar kan dat te maken hebben dat ze in het voorlopig register zitten? Is dit mogelijk ook gekoppeld aan het markiesjesregister?
Misschien vragen die mensen buiten de club gewoon niks aan? Dat kan ook.
Het lijkt me tegen alle regels namelijk, om dat aan een club te koppelen.

Ik weet nog goed dat er smouzenfokkers buiten de club fokten vanwege meningsverschillen over het terugfokprogramma en die kregen gewoon papieren.
Ook toen ze nog in het VR zaten.

Dat is ook het meest logische: als je aan kunt tonen dat je honden in het VR zitten, krijgen de jongen papieren, klaar. Ze moeten dan aan eisen voldoen natuurlijk, maar die eisen mogen volgens mij niet aan een vereniging gekoppeld zijn, dat lijkt me wettelijk niet mogelijk. Dat zou namelijk een soort kartelvorming zijn en ik kan me niet voorstellen dat de Raad daaraan meewerkt, want het mag niet.
Vandaar.

Maar ik ga eens spitten, want nu wil ik het weten ook ;)

Afbeelding

PHILA
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door PHILA »

Om een einde te maken aan alle "speculaties":

Markiesjes pups geboren uit 2 VR ouderdieren krijgen van de RvB altijd een VR afstammingsbewijs ongeacht de fokker lid is (en fokt volgens de regels) van de RV.

Markiesjes pups geboren uit ouders waarvan één of beide niet in het VR zijn geregistreerd maar wel zijn geregistreerd in het Markiesjesregister (Clubregister) krijgen een afstammingsbewijs van de RV en kunnen evt. voor het VR aangekeurd worden.
Groetjes, Marian

en natuurlijk de "Veluws Markizaat Markiesjes" & BC Szuka!

Afbeelding

http://www.hetmarkiesje.nl
Nu ook: http://www.webdogs.nl
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”