Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wanneer fok je wel of niet

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

malinois schreef:nou nee hoor het uiterlijk komt bij mij onderaan het lijstje :19:
hier bedoel je de rasstandaard mee?

Ik vind als een reu of teef er niet als een rasvertegenwoordiger uit ziet moet je hem niet inzetten voor de fok. Een rastypische fout is wat anders, daar moet je goed mee omgaan :wink:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pumi schreef:
malinois schreef:nou nee hoor het uiterlijk komt bij mij onderaan het lijstje :19:
hier bedoel je de rasstandaard mee?

Ik vind als een reu of teef er niet als een rasvertegenwoordiger uit ziet moet je hem niet inzetten voor de fok. Een rastypische fout is wat anders, daar moet je goed mee omgaan :wink:
Zou jij deze hond bijv. geschikt vinden om te gebruiken als mechelaar?

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pumi schreef:De interpretatie van een rasstandaard is voor vele keurmeester anders, dus laten we het niet hebben of een keurmeester dit goed of slecht doet want die beoordeling is weer per exposant anders.
Zullen we daar van maken: per hond? ;)

Ik denk dat je je niet al te veel aan moet trekken van showuitslagen.
Wat de een mooi vindt, vindt de ander lelijk.
De een hecht aan hoofdtype, de ander aan gangwerk, en beiden kunnen fouten op ander gebied om die reden door de vingers zien.

Ik vind dat je moet fokken met een hond als je denkt dat je wat kunt toevoegen, en inderdaad: een hond is meer dan heupen, ellebogen, noem maar op.

Wat me verder even van het hart moet naar aanleiding van die blog is dit:
Ze zeiden eigenlijk nog nooit zo'n zooitje ongeregeld (qua uiterlijk) bij elkaar gezien te hebben van één ras.
Wat deze meneer niet begrijpt is dat wanneer je zo'n "zootje ongeregeld" ziet, dat domweg betekent dat je variatie hebt in je genenpoel.
Uniformiteit in uiterlijk is feitelijk inteelt.

Van mij mag het, hoor. Maar het betekent wel dat je in de kleine genenpoel die de Saarloos al heeft, nog meer genen overboord gaat kieperen als je uniformiteit wilt zien.
En hoe minder genen, hoe meer gezondheidsproblemen.

Dus tja.
Ik ben altijd weer erg blij met de diversiteit in de Friese rassen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:Zou jij deze hond bijv. geschikt vinden om te gebruiken als mechelaar?
Ik heb geen verstand van het type, maar is dat in orde?

Want aan de kleur te zien is er gekruist met een DH.
En dat zou hem dan ongeschikt maken, omdat hij dan een bastaard is.

Afbeelding

Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ok Mal, zet er nu maar een paar voorbeelden bij van nakomelingen van Elgos die wel weer rastypischer uitgevallen zijn :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Gos schreef:Ok Mal, zet er nu maar een paar voorbeelden bij van nakomelingen van Elgos die wel weer rastypischer uitgevallen zijn :mrgreen:
nou precies dat wilde ik er ook mee zeggen... :ok: Ik denk dat de meesten hem niet rastypisch zullen vinden, maar dat moet dan maar een keer als het een kanjer van een hond is...

dit zijn bijv. zoons van hem:

Afbeelding

Afbeelding

Ace van Carmen is ook een zoon van hem... :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Hij leek een zadel te hebben, maar dat kan ook de foto zijn?
Dat kon ik niet goed zien.

Maar sable (wat een mechelaar dus is) heb je in veel varianten en je kunt wel selecteren op lichter, maar soms heb je opeens een donkere.
Daarom vroeg ik naar het type, dat was volgens mij dat van een mechelaar, toch?

Het stomste wat een fokker kan doen is zich blindstaren op één aspect ;)

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:Hij leek een zadel te hebben, maar dat kan ook de foto zijn?
Dat kon ik niet goed zien.
nee dat heeft ie niet

Afbeelding
Maar sable (wat een mechelaar dus is) heb je in veel varianten en je kunt wel selecteren op lichter, maar soms heb je opeens een donkere.
Daarom vroeg ik naar het type, dat was volgens mij dat van een mechelaar, toch?

Het stomste wat een fokker kan doen is zich blindstaren op één aspect ;)
precies... Elgos had nooit voldaan aan een mecheluiterlijk... maar als je ziet wat hij heeft vererft aan honden... :wink:
Dat moet je daar dus niet alleen maar naar kijken, dan moet je maar eens genoegen nemen met een minder gelijkend exemplaar als het resultaat maar goed is...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Het stomste wat een fokker kan doen is zich blindstaren op één aspect ;)
en dat doen er veel :wink: .

'nee, die of die wil ik niet want die heeft.....' *vul zelf in*

- te lichte ogen
- zijn aftekeningen niet helemaal juist
- een te hoge staartdracht
- ........
:ok:
Afbeelding
flamme
Zeer actief
Mijn ras(sen): Saarlooswolfhond
Ierse Setter
Klein spaans mixje

Ongelezen bericht door flamme »

malinois schreef:
Inge O schreef:
Marjoleine schreef:Het stomste wat een fokker kan doen is zich blindstaren op één aspect ;)
en dat doen er veel :wink: .

- te lichte ogen
- ........
:ok:
Oke, dat ben ik met jullie eens, maar wat als al die aspecten en mogelijk nog andere bij de hond voorkomen waardoor de hond niet 1 x maar vaker op show een M zou krijgen?
Ben trouwens door dit topic wel anders gaan kijken, kijk, daar heeft een mens wat aan :wink:
Tja, ik denk nog steeds dat een vermenging van lijnen van RV en niet RV echte winst oplevert. Maar ja, de rvmensen die daar aan mee willen werken zijn nog niet te vinden. Dus ben je wat dat betrefd afhankelijk van mensen die eruit gestapt zijn of geroyeerd. Dat zijn dus een beperkt aantal honden.
Andersom zal nooit gebeuren aangezien ik bv. in de ogen van de rv een bastaard heb. Maar dat is weer een ander vehraal.
Ik ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat inderdaad gezondheid boven uiterlijk gaat (daar was ik zowieso al achter) maar dat we ook niet rastypische honden niet uit moeten sluiten. We meoten natuurlijk wel een grens trekken, maar het allerbelangrijkste is communicatie. Dat is dit topic niet echt heel erg aan de orde gekomen, maar zolang er communicaite is is er ook hoop he :wink:
Lijkt het een beetje een goede samenvatting??
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:

- te lichte ogen
- ........
Als ik dat bij mijn ras zou doen, dan was ik al uitgefokt geweest hoor. :wink:
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Ik heb mijn saarloos gekocht om verschillende redenen, en heb er geen moeite mee te zeggen dat de meest oppervlakkige, uiterlijk ook een rol heeft gespeeld...
vanaf de lichte ogen en de zachte uitdrukking, tot de lange benen!

Karakter speelde natuurlijk de grootste rol, terughoudend, maar niet panisch... en zeer zeker een ander type als bv een twh of bv herder.

Ga je dus ontypische honden gebruiken om een 'lijn' te behouden.. ja, dat kan ik me bij de Saarloos best voorstellen. DNA moet die lijn en hond dus verder wel genoeg te beiden hebben, maar gebruik je daartegen over wel een rastypische reu/teef, selecteer je de pups op rastype en verpaard die weer aan rastypisch.

Je kan nu wel leuk zeggen dat we voor de gezondheid alles nodig hebben, maar als we einde van het verhaal alleen nog een hond hebben die vaag herinnerd aan de SWH ipv vaag herinnerd aan de wolf, nee dank je, dan pas ik er voor ;)
IK zie het ook met andere rassen, miss om andere redenen, maar kijk bv naar een populair ras als de labrador, door willekeurig fokken door 'enkelen' kom je op straat hondjes tegen die vaag herinneren aan de lab, maar waar je eigenlijk wil vragen wat voor een kruising het is, en dat is alleen het uiterlijk, karakter komt vaak ook niet meer in de buurt van rasstandaard... dat vind ik sneu, en heb met mijn rastypische saar reu al genoeg dekkingen afgekaatst omdat ik me niet kon vinden in de lijn van de teef, is nu 8 en heeft nog geen nageslacht, de dekking die ik wel wilde lukte helaas niet, maar liever dat als iets waar ik eigenlijk niet achter kan staan !
Groetjes Nanouk

Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zet karakter en gezondheid ook boven uiterlijk :wink: Bij sbts heb je ook show en werktype. Werktype valt regelmatig buiten de rasstandaard maar ik vind dat meer typische staffords dan de showhondjes (die vaak ook kwa gewicht niet in de standaard passen, veel te breed/dik).
nanoekie
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door nanoekie »

Valerie schreef:Ik zet karakter en gezondheid ook boven uiterlijk :wink: Bij sbts heb je ook show en werktype. Werktype valt regelmatig buiten de rasstandaard maar ik vind dat meer typische staffords dan de showhondjes (die vaak ook kwa gewicht niet in de standaard passen, veel te breed/dik).
waarom zou je dan geen werkstafford kunnen fokken die binnen de rasstandaard valt?

Weet je wat ik vaak niet begrijp, ik heb een rashond gekozen omdat ik rasstandaarden vergeleken heb, gekeken heb naar wat mij qua uiterlijk en karakter het meest aansprak. Ik verwacht geen kloon, maar wel iets wat binnen een bepaald verwachtingspatroonpast. Word een rashond dan niet meer gefokt met de standaard in gedachten, wat voor een zin heeft fokken dan nog?
Groetjes Nanouk

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

nanoekie schreef:
Valerie schreef:Ik zet karakter en gezondheid ook boven uiterlijk :wink: Bij sbts heb je ook show en werktype. Werktype valt regelmatig buiten de rasstandaard maar ik vind dat meer typische staffords dan de showhondjes (die vaak ook kwa gewicht niet in de standaard passen, veel te breed/dik).
waarom zou je dan geen werkstafford kunnen fokken die binnen de rasstandaard valt?

Weet je wat ik vaak niet begrijp, ik heb een rashond gekozen omdat ik rasstandaarden vergeleken heb, gekeken heb naar wat mij qua uiterlijk en karakter het meest aansprak. Ik verwacht geen kloon, maar wel iets wat binnen een bepaald verwachtingspatroonpast. Word een rashond dan niet meer gefokt met de standaard in gedachten, wat voor een zin heeft fokken dan nog?
ik snap deze discussie nog steeds niet... iedereen zit te klagen de ene helft over de showtypjes die geen karakter meer hebben en amper mee kunnen met het werk, de andere helft over de werktypjes dat die niet meer lijken op wat ze moeten zijn.
Bij de mechel is die discussie er niet.. je hebt OF een mechel uit werklijnen of 1 uit showlijnen... de werklijnen zijn soms heel groot en fors en donker met witte voetjes of borstvlekken.. de showlijnen zijn perfect qua uiterlijk maar vaak hypernerveus...
Ieder zn keus toch :19:
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

nanoekie schreef:

Omdat er bij werktype wel naar andere dingen gekeken wordt dan puur hoe hoog een hond is oid :wink:
Valerie
Zeer actief

malinois schreef:
nanoekie schreef:

ik snap deze discussie nog steeds niet... iedereen zit te klagen de ene helft over de showtypjes die geen karakter meer hebben en amper mee kunnen met het werk, de andere helft over de werktypjes dat die niet meer lijken op wat ze moeten zijn.
Bij de mechel is die discussie er niet.. je hebt OF een mechel uit werklijnen of 1 uit showlijnen... de werklijnen zijn soms heel groot en fors en donker met witte voetjes of borstvlekken.. de showlijnen zijn perfect qua uiterlijk maar vaak hypernerveus...
Erg makkelijk om te zeggen maar ik zit hier met een hondje met gedrags en gezondheidsproblemen wat door selectivere fok misschien niet zo had geweest :wink: showfokkers fokken ook gewoon buiten de standaard (kwa gewicht) maar op shows worden ze daar echt niet op afgerekent hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:
malinois schreef:
nanoekie schreef:

Erg makkelijk om te zeggen maar ik zit hier met een hondje met gedrags en gezondheidsproblemen wat door selectivere fok misschien niet zo had geweest :wink: showfokkers fokken ook gewoon buiten de standaard (kwa gewicht) maar op shows worden ze daar echt niet op afgerekent hoor.
dat snap ik ook, oudste dober is dober uit showlijnen... maar hij vond de shows niks aan, wel een U op de winner gehaald maar daarna ook maar gestopt want hij had er een hekel aan. Toen in de sport gegaan wat hij uitstekend deed alleen werkte zijn 'showbouw' erg tegen met als gevolg een nekhernia waardoor het einde oefening vwb het werk was van de ene op de andere dag....
Afbeelding
Valerie
Zeer actief

Ja dat is misschien wel het ergste, wel willen maar niet kunnen. Zo eentje heb ik hier dus ook zitten ze wil wel maar dr gewrichtjes zijn kapot.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Valerie schreef:Ja dat is misschien wel het ergste, wel willen maar niet kunnen. Zo eentje heb ik hier dus ook zitten ze wil wel maar dr gewrichtjes zijn kapot.
mijn hond, dat is echt een drama geweest, hij was natuurlijk volop aan het trainen, dus minstens 4 x per week... (hij zou naar de wk voor de dobers gaan)
van de een op de andere dag mocht hij niks meer... hij werd lastig in huis, vervelend, een hele andere hond... doodzielig om te zien...
Nu wordt het wat beter, hij heeft zich er bij neergelegd, maar hoe hij nu loopt etc. dat ziet er niet meer uit natuurlijk, lijkt wel een hond van 16.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”