Met nadruk op 'leven en laten leven', en dat wil zeggen dat ik alle respect heb voor jouw werkwijze, ik ben er zelf in principe op tegen om de hond maar de helft van zijn eten te geven op een dag dat je met hem wilt trainen, of zelfs helemaal geen eten. Omdat ik dan toch denk dat we het overlevingsinstinct dat een hond nog in zich heeft onderschatten. En als een hond dan gaat denken, de enige manier die ik heb om aan voer te komen, is te gehoorzamen, dan valt dat bij mij onder dwang. Ook vind ik dat je zeker als je nog maar net begint met trainen, het jezelf dan te gemakkelijk maakt.Jaap* schreef:Ik kan een heel eind met je meegaan, maar dit zie je idd net even verkeerdchristo schreef:...om standaard met snoepjes te moeten wapperen omdat je hond anders lak aan je heeft, vind ik dan een beetje een zwaktebod.![]()
De hond heeft geen lak aan je omdat je met snoepjes wappert. En hond krijgt lak aan je als je hem veel beloont zonder, voor de hond aanwijsbare, aanleiding.
"Verwende" honden zie je veelal als de opbouw te snel gaat. Als het baasje de indruk krijgt dat de hond het begrijpt terwijl dat nog niet zo is.
Dat is wanneer een oefening nog wel eens fout gaat en er dan met veel belonen wordt getracht om de oefening tóch naar wens te laten verlopen![]()
Zo'n hond snapt er niets van maar wordt gewoon continu gevoerd.
Dat is wat er vaak misgaat
Een snoepje (of in ons geval gewoon het complete eten) kun je heel prima inzetten bij het opvoeden of trainen. Vooral als je met het voedsel gaat appelleren aan de instincten, dan kan het juist uitstekend werken om natuurlijk overwicht te creeeren. Beter dan welke vorm van dwang dan ook
Het trainen hoort leuk te zijn voor je hond, het eten waar je hem mee beloont de slagroom op het toetje. I.i.g., als ik ooit nog een training met Christo zou doen, zou ik dat zo aanpakken. Het beest is slim genoeg om er lol in te hebben om dingen te leren. Dus allebei met een volle maag het veld op, en interesseren de snoepjes hem niet, dan doe ik iets verkeerd.
Wel een goede beschrijving overigens van het teveel leunen op snoepjes tijdens het trainen