Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat kan ik van mijn 6 maanden oude Border Terrier verwachten
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
nou nee , zo zwart wit is het niet, zowiezo niet qua JRT, maar dank dus aan frenk voor die verwarring, want ze bedoelde dus een parson kennel.Zoek stok! schreef:Even off topic hoor, maar begrijp ik nou goed dat er bij de BT en JRT werklijnen zijn? En waar worden die werklijnhonden dan voor gebruikt? Even nieuwsgierig, ik ben helemaal niet thuis in de terriers.
maar er zitten in de borderterrier wel degelijk lijnen die meer gespitst zijn op een werkkarakter, ook wel in de jrt, maar niet zozeer een schifting tussen werkhonden en showhonden, het moet juist wat samengaan.
kan veel uitgebreider antwoorden maar dan ga ik echt teveel OT
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Minou
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Border Terrier
yamie schreef:nou nee , zo zwart wit is het niet, zowiezo niet qua JRT, maar dank dus aan frenk voor die verwarring, want ze bedoelde dus een parson kennel.Zoek stok! schreef:Even off topic hoor, maar begrijp ik nou goed dat er bij de BT en JRT werklijnen zijn? En waar worden die werklijnhonden dan voor gebruikt? Even nieuwsgierig, ik ben helemaal niet thuis in de terriers.
maar er zitten in de borderterrier wel degelijk lijnen die meer gespitst zijn op een werkkarakter, ook wel in de jrt, maar niet zozeer een schifting tussen werkhonden en showhonden, het moet juist wat samengaan.
kan veel uitgebreider antwoorden maar dan ga ik echt teveel OT
Ken je de lijn die ik noemde? Weet je er iets meer over te vertellen. Het schijnen de enige roodharige border terriers van nederland te zijn. Maakt dat nog iets uit?
Groetjes van Josette
eigenaar van Minou, Border Terrier
geboren op 11 april 2008
geboren op 11 april 2008
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
Kijk, weer wat geleerdyamie schreef:ja het zelfstandig jagen iddZoek stok! schreef:Maar wil je nog wel even zeggen waar die werklust zich dan op toespitst? Op jagen? Het valt me namelijk op dat er regelmatig BT's aan de lijn zitten vanwege jachtdrift.yamie schreef: kan veel uitgebreider antwoorden maar dan ga ik echt teveel OT

Linda, Izzie en Bram
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Daar ben ik (kleurtechnisch uiteraard) ook wel in geïnteresseerdMinou schreef:Ken je de lijn die ik noemde? Weet je er iets meer over te vertellen. Het schijnen de enige roodharige border terriers van nederland te zijn. Maakt dat nog iets uit?
Voor bijzonderheden houd ik me aanbevolen. Want voor zover ik weet komt rood niet voor bij de BT.
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
- Aantal honden: 1
Dit wou ik ook allemaal schrijvenchanti schreef:Roep haar niet in een omgeving waar het nog te moeilijk voor haar is en roep haar nooit als je niet weet of ze wel komt. Als je haar wel roept en ze komt niet dan ontkracht je het commando en dat zou zonde zijn. In de tussentijd ga je haar gewoon halen als ze moet komen of je gebruikt bijvoorbeeld haar naam om haar te roepen.
Succes ermee! En het komt echt wel goed, ze is nog een jong hondje.. Vergeet vooral niet van haar te genieten!
Ik heb een tekkel, dat lijkt wel wat op een border terriër
Als je hondje met andere mensen meeloopt, of met een hond speelt, heeft het geen zin om te roepen. Dan ben je al te laat: voordat ze er naartoe gaat moet je haar al roepen. Zoals iemand al schreef: met iets heel erg lekkers als beloning. Daarna kan je haar dan met die hond laten spelen. En pas weer roepen als ze uitgespeeld is (en dan een beetje gek en iets te overdreven doen, geneer je niet!).
Ze is pas 6 maanden: als je goed je best doet en geduld hebt en naar een goede jongehondenschool gaat, is het over 6 maanden allemaal (zo goed als) in orde
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
chanti schreef:Ik denk dat je goed kunt zien of ze op jouw hondenschool de clicker goed gebruiken. Als de clicker niet helpt tijdens het trainen, dan gebruiken ze hem dus niet goed.
Ik ben het verder helemaal met je eens, met als toevoeging dat je, als je een écht notoire wijneus hebt, een stuk touw of een lang lijn kunt gebruiken om de hond zachtjes "binnen te hengelen" terwijl je het commando geeft. Dan heeft de hond gegarandeert succes.
Als ze eenmaal begrijpt hoe het zit kun je dit hulpmiddeltje weer achterwege laten.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
moderatorteam
- Zeer actief
*Topic opgeschoond.
Voor de off topic berichten kun je hier: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=#3094506 verder gaan. Gelieve hier on topic te blijven*
Voor de off topic berichten kun je hier: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=#3094506 verder gaan. Gelieve hier on topic te blijven*
- Sonnie1983
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Ik oefen het vooral met honden die ik tegen kom die aangelijnd zijn. Dan lijn ik Diego ook aan en laat hem volgen met een koekje in mijn hand. Hopelijk kunnen we dan ooit zo onder commando volg langs honden lopen als ik niet wil dat hij gaat spelen of om wat voor reden dan ook.tekkel schreef:Dit wou ik ook allemaal schrijvenchanti schreef:Roep haar niet in een omgeving waar het nog te moeilijk voor haar is en roep haar nooit als je niet weet of ze wel komt. Als je haar wel roept en ze komt niet dan ontkracht je het commando en dat zou zonde zijn. In de tussentijd ga je haar gewoon halen als ze moet komen of je gebruikt bijvoorbeeld haar naam om haar te roepen.
Succes ermee! En het komt echt wel goed, ze is nog een jong hondje.. Vergeet vooral niet van haar te genieten!![]()
Ik heb een tekkel, dat lijkt wel wat op een border terriër![]()
Als je hondje met andere mensen meeloopt, of met een hond speelt, heeft het geen zin om te roepen. Dan ben je al te laat: voordat ze er naartoe gaat moet je haar al roepen. Zoals iemand al schreef: met iets heel erg lekkers als beloning. Daarna kan je haar dan met die hond laten spelen. En pas weer roepen als ze uitgespeeld is (en dan een beetje gek en iets te overdreven doen, geneer je niet!).
Ze is pas 6 maanden: als je goed je best doet en geduld hebt en naar een goede jongehondenschool gaat, is het over 6 maanden allemaal (zo goed als) in orde
Hopelijk zeg ik omdat we dat aan het trainen zijn.
- enjo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ierse setter
Ik heb ook een border, inmiddels al weer 11 jaartjes oud, maar ook zij heeft regelmatig bananen in haar oren.
Ik denk, weet niet zeker, dat zij ook van een werklijn is, want ze heeft ziezo een heel andere bouw dan de borders die je nu veel ziet.
Veel steviger en compacter.
Ik denk, weet niet zeker, dat zij ook van een werklijn is, want ze heeft ziezo een heel andere bouw dan de borders die je nu veel ziet.
Veel steviger en compacter.

rust zacht meissie Joey 19-3-1997 19-11-2010
slaap wel Bereboot 8-9-1997 11-1-2012
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
chanti schreef:Ik denk dat je goed kunt zien of ze op jouw hondenschool de clicker goed gebruiken. Als de clicker niet helpt tijdens het trainen, dan gebruiken ze hem dus niet goed.
Het kan ook zijn dat Minou de bedoeling van de clicker niet goed heeft begrepen
Minou,
Het opvoeden van een pup kost minstens een jaar. En ook daarna kan je er niet zonder meer van uitgaan dat je hond luistert naar jouw commando's
Bij de honden die qua ras zelfstandig horen te werken zoals een BT zal je een onvoorwaardelijke gehoorzaamheid niet kunnen bereiken.
Het is dus de vraag of je genoegen neemt met af en toe wat bananen in de oren?
Als je die bananen ziet aankomen (en dat leer je echt wel zien als je goed kijkt) kan je de hond alvast aan een lange lijn doen.
Ik zou als ik jou was eens overleggen met je trainer en als er weinig duidelijkheid voor je komt een andere school opzoeken om daar verder te oefen en adviezen te krijgen.
Een hond van een half jaar kan overigens zeer geregeld een hele tros bananen in zijn oren hebben als hij speelt met een andere hond.
Dan kan je beter niet roepen als je verder wilt lopen, maar je hond op halen en meenemen.
Vergeet niet om dan wel iets leuks met je hondje te doen (spelletje aan de lijn) anders wordt het aanlijnen en meenemen ook weer steeds moeilijker.
- SannePP
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
- Contacteer:
Mijn mechel-border collie is nu ook een half jaar (26 weken) en ik merk sinds deze week eigenlijk pas echt dat ze meer baasgericht wordt. Nu is dat wel raseigen in dit geval, wat dus in mijn voordeel werkt. Maar het vergt gewoon héééééél veel geduld!
Nu heb ik zelf engelengeduld wat dat betreft, maar mijn vriend bijvoorbeeld heeft dat een stuk minder. Die raakt dus ook echt gefrustereerd tijdens het uitlaten, als Cena niet terug komt. Met als gevolg dat Cena nog minder terug komt, want honden voelen je frustratie echt wel aan.
Doe gek, gebruik iets lekkers (misschien iets wat ook sterk ruikt) maar vooral: heb geduld!
Bij Cena helpt het om op mijn hurken te gaan zitten en mijn armen wijd open te houden.
Nog een leuke aandachtsoefening: ga tijdens het wandelen stil staan, doe of zeg verder niks en wacht totdat je hond je aankijkt. Zodra hij oogcontact maakt, beloon je hem enthousiast. Zo leert hij dat aandacht voor jou hebben, goed is.
Dit kun je thuis oefenen, maar dus ook tijdens het wandelen.
Ik doe het met Cena als ze weer als een idioot loopt te trekken aan de riem en het werkt steeds een beetje beter.
Overigens helpt het niet om dit te oefenen als er net een knappe reu/ teef voorbij komt; dan gaat de aandacht toch eerst uit naar die knapperd aan de overkant van de straat.
Nu heb ik zelf engelengeduld wat dat betreft, maar mijn vriend bijvoorbeeld heeft dat een stuk minder. Die raakt dus ook echt gefrustereerd tijdens het uitlaten, als Cena niet terug komt. Met als gevolg dat Cena nog minder terug komt, want honden voelen je frustratie echt wel aan.
Doe gek, gebruik iets lekkers (misschien iets wat ook sterk ruikt) maar vooral: heb geduld!
Bij Cena helpt het om op mijn hurken te gaan zitten en mijn armen wijd open te houden.
Nog een leuke aandachtsoefening: ga tijdens het wandelen stil staan, doe of zeg verder niks en wacht totdat je hond je aankijkt. Zodra hij oogcontact maakt, beloon je hem enthousiast. Zo leert hij dat aandacht voor jou hebben, goed is.
Dit kun je thuis oefenen, maar dus ook tijdens het wandelen.
Ik doe het met Cena als ze weer als een idioot loopt te trekken aan de riem en het werkt steeds een beetje beter.
Overigens helpt het niet om dit te oefenen als er net een knappe reu/ teef voorbij komt; dan gaat de aandacht toch eerst uit naar die knapperd aan de overkant van de straat.
RIP Cena
-
mickey
- Zeer actief
Re:
Ik heb ook een border van Gerda Kas gehad (1997) en mijn ouders hebben nu nog een border van haar. Bij de stamboom kreeg ik van Gerda een map met informatie waarin onder andere staat dat de naam Av Bjerkeved de Noorse vertaling is van "uit Berkhout"Minou schreef: Moeder is Monarcha en vader is Clifford. De lijn erachter heeft allemaal av Bjerkeved waarvan ik eigenlijk niet weet wat het betekent.
Misschien voor jou wel leuk om te weten.
Sorry voor het omhooghalen van dit oude topic maar ik was info aan het zoeken en kwam dit ineens tegen.

- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Re: Wat kan ik van mijn 6 maanden oude Border Terrier verwachten
Ik haal dit topic even omhoog. Boyke komt namelijk ook van twee Av Bjerkeved borders, hoewel hij er zelf niet geboren is. Zijn beide ouders komen er vandaan en waren van particulieren die eens een nestje wilden.
We kunnen haast een Av Bjerkeved reünie organiseren op het forum
. Zijn jullie hier nog aanwezig?
Ik ben wel benieuwd hoe het met de niet hier komende border van TS is van 2 jaar geleden
Boyke heeft ook wel eens een bananenbui, vooral met andere honden en wild. Het is een kwestie van goed op zijn lichaamstaal letten en hem dus op tijd bij me roepen en laten volgen of desnoods even aanlijnen. Verder veel oefenen en spelen, zodat jij leuker en interessanter bent en je een team wordt. Het heeft dus ook gewoon tijd nodig, daarom ben ik zo benieuwd hoe het nu gaat.
We kunnen haast een Av Bjerkeved reünie organiseren op het forum
Ik ben wel benieuwd hoe het met de niet hier komende border van TS is van 2 jaar geleden
- Teuntje56
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Xborder collie
Schapendoes - Aantal honden: 2
Ik eigenlijk ook wel, ik lees dit topic nu voor het eerst en schrok nogal van de opening. Jonge border terrier van 6 maanden die niet komt en dan overwegen deze terug te doen naar de fokker. Mijn gedachten zijn dan gelijk wat verwacht je dan, dat deze alles precies doet wat jij wilt Dit kan niet bij een border terrier, maar uberhaupt nog niet bij een hond van 6 maanden.Flevo Bordertje schreef:Ik haal dit topic even omhoog. Boyke komt namelijk ook van twee Av Bjerkeved borders, hoewel hij er zelf niet geboren is. Zijn beide ouders komen er vandaan en waren van particulieren die eens een nestje wilden.
We kunnen haast een Av Bjerkeved reünie organiseren op het forum. Zijn jullie hier nog aanwezig?
Ik ben wel benieuwd hoe het met de niet hier komende border van TS is van 2 jaar geledenBoyke heeft ook wel eens een bananenbui, vooral met andere honden en wild. Het is een kwestie van goed op zijn lichaamstaal letten en hem dus op tijd bij me roepen en laten volgen of desnoods even aanlijnen. Verder veel oefenen en spelen, zodat jij leuker en interessanter bent en je een team wordt. Het heeft dus ook gewoon tijd nodig, daarom ben ik zo benieuwd hoe het nu gaat.
- Flevo Bordertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Haha, precies mijn gedachte toen ik op het topic stuitteTeuntje56 schreef:Ik eigenlijk ook wel, ik lees dit topic nu voor het eerst en schrok nogal van de opening. Jonge border terrier van 6 maanden die niet komt en dan overwegen deze terug te doen naar de fokker. Mijn gedachten zijn dan gelijk wat verwacht je dan, dat deze alles precies doet wat jij wilt Dit kan niet bij een border terrier, maar uberhaupt nog niet bij een hond van 6 maanden.Flevo Bordertje schreef:Ik haal dit topic even omhoog. Boyke komt namelijk ook van twee Av Bjerkeved borders, hoewel hij er zelf niet geboren is. Zijn beide ouders komen er vandaan en waren van particulieren die eens een nestje wilden.
We kunnen haast een Av Bjerkeved reünie organiseren op het forum. Zijn jullie hier nog aanwezig?
Ik ben wel benieuwd hoe het met de niet hier komende border van TS is van 2 jaar geledenBoyke heeft ook wel eens een bananenbui, vooral met andere honden en wild. Het is een kwestie van goed op zijn lichaamstaal letten en hem dus op tijd bij me roepen en laten volgen of desnoods even aanlijnen. Verder veel oefenen en spelen, zodat jij leuker en interessanter bent en je een team wordt. Het heeft dus ook gewoon tijd nodig, daarom ben ik zo benieuwd hoe het nu gaat.
- Minou
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Border Terrier
Hoi, nog even een late reactie hierop van mij. Ik weet niet wie je met TS bedoeld maar ik ben het topic begonnen en zal dus even een update geven.
Inmiddels is Minou bijna 3 jaar oud en wellicht was ik in het begin te ongeduldig. Maar nog steeds vind ik dat ze niet goed genoeg naar mij luistert. Als we in het bos lopen gaat ze naar andere honden toe. Dat is op zich niet erg maar ze komt niet meer terug als ze de andere honden leuk vindt en dan moet ik er achteraan wat natuurlijk niet de bedoeling is. Aangezien ze nogal ver achter blijft om overal te snuffelen heb ik haar niet onder appel als ze een andere hond ziet. Als ze net naast me loopt kan ik haar meestal wel bij me houden, tenzij het een hond is die ze al kent en die ze leuk vindt.
Minou aan de lijn uitlaten vind ik geen optie. Trainen met haar doe ik al. Gelukkig doet ze het wel steeds beter nu ze iets ouder geworden is maar ik zou het zoveel prettiger wandelen vinden als ze mij in de gaten zou houden ipv dat ik haar in de gaten moet houden.
Inmiddels is Minou bijna 3 jaar oud en wellicht was ik in het begin te ongeduldig. Maar nog steeds vind ik dat ze niet goed genoeg naar mij luistert. Als we in het bos lopen gaat ze naar andere honden toe. Dat is op zich niet erg maar ze komt niet meer terug als ze de andere honden leuk vindt en dan moet ik er achteraan wat natuurlijk niet de bedoeling is. Aangezien ze nogal ver achter blijft om overal te snuffelen heb ik haar niet onder appel als ze een andere hond ziet. Als ze net naast me loopt kan ik haar meestal wel bij me houden, tenzij het een hond is die ze al kent en die ze leuk vindt.
Minou aan de lijn uitlaten vind ik geen optie. Trainen met haar doe ik al. Gelukkig doet ze het wel steeds beter nu ze iets ouder geworden is maar ik zou het zoveel prettiger wandelen vinden als ze mij in de gaten zou houden ipv dat ik haar in de gaten moet houden.
Laatst gewijzigd door Minou op 29 jan 2011 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Josette
geboren op 11 april 2008
geboren op 11 april 2008
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Minou schreef:Hoi, nog even een late reactie hierop van mij. Ik weet niet wie je met TS bedoeld maar ik ben het topic begonnen en zal dus even een update geven.
.
ts is Topic Starter jij dus
Fenneke en Baloe

-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
ik dacht wat een oud topic ??
maar wel leuk nu een up-date na een aantal jaar.
echt tips heb ik niet, maar ik heb zelf ook zo`n enorme honden-hond. (noem hem ``sloerie``
)
hij is nu 3,5 jaar. en nog steeds kiest hij bij sommige honden ( van diezelfde speel-malloten als hij) voor die hond, en niet voor mij
maar door veel trainen, kan ik hem nu (ook al loopt hij ver voor mij of achter mij) hem door middel van het ``zit``commando wel aanlijnen, voordat hij naar die hond spurt.
het helpt ook bij Buster om hem verplicht iets te laten dragen. verplicht, want hij doet het liever niet
het is een ``taak``die ik hem dan geef. dat helpt want hij let dan veel minder op de omgeving en dus andere honden.
overigens, als we geen honden tegenkomen luistert hij erg goed, en blijft mij wel volgen. hij neemt wel meer de ruimte, maar dat is husky-eigen. ( het is een kruising).
ook hielp het bij hem, om niet met voerbeloningen te werken. maar min of meer gedrag afdwingen. dus niet lief belonen iedere keer, want dan komt hij alleen als hij zelf wil, of pas na het spelen. maar gewoon verbaal met dwingende stem werken. en hem ophalen en aanlijnen als hij niet luistert ( en dan niet boos worden, niks zeggen en aanlijnen). klinkt heel erg als juist iets wat je niet moet doen. maar het werkt veel beter dan andere (positieve) methodes. ook gewoon doorlopen hielp niet bij hem.
we hadden er ook een hele kluif aan.
maar je weet wat ze zeggen:
met moeilijke honden, leer je en groei je. (ontwikkel je jezelf, en leer je veel over hondengedrag en leermethoden)
met makkelijke honden, hoef je niks te leren
maar wel leuk nu een up-date na een aantal jaar.
echt tips heb ik niet, maar ik heb zelf ook zo`n enorme honden-hond. (noem hem ``sloerie``
hij is nu 3,5 jaar. en nog steeds kiest hij bij sommige honden ( van diezelfde speel-malloten als hij) voor die hond, en niet voor mij
maar door veel trainen, kan ik hem nu (ook al loopt hij ver voor mij of achter mij) hem door middel van het ``zit``commando wel aanlijnen, voordat hij naar die hond spurt.
het helpt ook bij Buster om hem verplicht iets te laten dragen. verplicht, want hij doet het liever niet
overigens, als we geen honden tegenkomen luistert hij erg goed, en blijft mij wel volgen. hij neemt wel meer de ruimte, maar dat is husky-eigen. ( het is een kruising).
ook hielp het bij hem, om niet met voerbeloningen te werken. maar min of meer gedrag afdwingen. dus niet lief belonen iedere keer, want dan komt hij alleen als hij zelf wil, of pas na het spelen. maar gewoon verbaal met dwingende stem werken. en hem ophalen en aanlijnen als hij niet luistert ( en dan niet boos worden, niks zeggen en aanlijnen). klinkt heel erg als juist iets wat je niet moet doen. maar het werkt veel beter dan andere (positieve) methodes. ook gewoon doorlopen hielp niet bij hem.
we hadden er ook een hele kluif aan.
maar je weet wat ze zeggen:
met moeilijke honden, leer je en groei je. (ontwikkel je jezelf, en leer je veel over hondengedrag en leermethoden)
met makkelijke honden, hoef je niks te leren