Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kleine hond vs grote hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:En het stomme is dat het ook weer andersom werkt :mrgreen:
Moos kon weleens snauwen naar grote reuen die over hem heen gingen hangen en tegen hem aan gingen duwen. Ik probeerde dat altijd te voorkomen maar dat lukt natuurlijk niet altijd.
Als hij dan wel snauwde kreeg ik ook vaak de opmerking "jaaa, zijn altijd van die fellerds he die kleintjes!!".
Ja daaaag, heb je gezien hoe jouw hond hem bijna onder de grond probeerde te schoffelen?

Maar ik zie ze ook wel hoor, mensen die zo'n blaffend kleintje schattig of grappig vinden :wink: Aan de andere kant zie ik ook mensen met het schaamrood op de kaken omdat hun kleine hond uitvalt aan de lijn.
Waar ik dan trouwens weer geen problemen mee heb, uitvallende honden aan de lijn. Ze zitten vast en dan ben ik allang blij :mrgreen:
Nu had ik het niet echt over snauwen en aanvallen, dat vind ik weer een ander verhaal.
Maar gewoon simpelweg wat blaffen, dat maakt een groot verschil of je een kleine of grote hond hebt, bij een grote is het echt niet grappig, maar bij die kleine wel (en ook ik maak me daar overigens weleens aan schuldig).

Overigens loop ik ook weleens met het schaamrood op mijn kaken met Puchu :N: Ik krijg het blaffen en soms zelfs woest grommen aan de lijn naar andere reuen er ook niet goed uit.
Schaam me kapot soms, maar probeer dit ook af te leren (zowel bij Puchu als bij mezelf :smile: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik moet hier alitjd zo lachen als ik langs de bejaardenflat loop. Er staan altijd wel bejaarden met een malthezer of een yorkie buiten. Die vallen dan woest uit terwijl de bejaarden vrolijk verder babbelen. Maar als die van mij dan terug uit vallen dan kijken ze me toch vuil aan. :N:

Verder heb ik er niet zo'n last van.
Toevallig loopt er hier in het park zo'n stom mens met 2 kleine hondjes die altijd op die van mij af komen vliegen maar zich dan een paar meter van te voren bedenken dat die herders een maatje te groot zijn. :idea:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Moos schreef:Nou ja goed, ik schrik meer als er een Duitse Herder op mij of op Saar af komt gedenderd al blaffend dan als dat een Shih-tzu is. Zo geheel onlogisch vind ik dat ook niet :pffff: :wink: Alsof kleine hondjes veel meer schade aan kunnen richten dan een hele grote hond. Dat is gewoon niet zo.
Ik kan grote honden beter lezen en er dus beter op inspringen.
Van die kleine kefdingen, die zijn vaak erg onvoorspelbaar, dat bedoel ik meer.
Of dat nou door het formaat komt of domweg doordat kleine hondjes onvoorspelbaarder zijn, dat weet ik niet.

Mijn vorige wetter is eens aangevallen door een chihuahua (2 kilo versus 32 kilo :? ). Ze stond daar maar een beetje half te huppen, er hing iets aan haar poten en ze wist duidelijk niet wat ze ermee moest, en ik eigenlijk ook niet :denken:
Ik bedoel: je kan zo'n ding niet pakken, dan hangt ie in je handen, en zij kreeg 'm ook niet te pakken, dus even behoorlijk op z'n rug kwakken was er niet bij... 't Was net een pingpongbal. :N:

Dan denk ik: Geef mij maar een handelbaar formaatje ;)

Overigens dienen ze het natuurlijk hoe dan ook niet te doen, welke maat ze ook hebben, dat is duidelijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef:
Moos schreef:Nou ja goed, ik schrik meer als er een Duitse Herder op mij of op Saar af komt gedenderd al blaffend dan als dat een Shih-tzu is. Zo geheel onlogisch vind ik dat ook niet :pffff: :wink: Alsof kleine hondjes veel meer schade aan kunnen richten dan een hele grote hond. Dat is gewoon niet zo.
Ik kan grote honden beter lezen en er dus beter op inspringen.
Van die kleine kefdingen, die zijn vaak erg onvoorspelbaar, dat bedoel ik meer.
Of dat nou door het formaat komt of domweg doordat kleine hondjes onvoorspelbaarder zijn, dat weet ik niet.

Mijn vorige wetter is eens aangevallen door een chihuahua (2 kilo versus 32 kilo :? ). Ze stond daar maar een beetje half te huppen, er hing iets aan haar poten en ze wist duidelijk niet wat ze ermee moest, en ik eigenlijk ook niet :denken:
Ik bedoel: je kan zo'n ding niet pakken, dan hangt ie in je handen, en zij kreeg 'm ook niet te pakken, dus even behoorlijk op z'n rug kwakken was er niet bij... 't Was net een pingpongbal.
Wat een flauwekul een kleine hond laat zich net zo lezen als een grote hoor. Dat hij kleiner is zegt niets over de lichaamstaal.

Dit is nu typisch de reactie van een bezitter van een groter soort hond.
Denk je niet dat jou reactie vermogen richting de kleine hond anders was dan als het een grote hond had betroffen waarvan je wis dat die bij jou hond wel eens veel schade kon aanrichten?

ook moeite met kleine lettertjes overigens?
Afbeelding
gevni havanezers
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Dat gekef van kleine hondjes vind ik zoo irritant, Quincy doet het ook hoor als de bel gaat bv. en hij moet altijd het laatste woord hebben en dat weten we dus dan roepen we al euhh! als hij z'n mond open doet :mrgreen: Nee doe mij maar een grote hond die een mooie zware blaf heeft in plaats van dat gekef. Buiten kom ik ook liever een grote hond tegen die blaffend op me af komt in plaats van zo'n klein hondje.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Juul heeft ook een kef-neiging. Die wordt altijd resoluut bij de kladden gevat dat ze daar NU mee moet stoppen. Krijg je altijd van die blikken van och wat zielig en opmerkingen als "laat maar, zo'n kleintje dat is toch niet erg". Als ik dan haarfijn uitleg dat de groters, indien Juul dan eens (terecht) wordt gecorrigeerd door een andere hond, zich wel eens geroepen zouden kunnen voelen om haar te komen helpen, dan snapt men het ineens wel.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Simone77 schreef:en als je het menselijke deel nu eens vergeet.....en je eens inleeft in de hondentaal? daar maakt het niet uit hoor groot of klein......en ja ik erger me daar dood aan...
Het maakt voor mijn hond veel uit of er een klein hondje of een grote blaffend op hem af komt (voor mij trouwens ook :N:). Dante negeert zo'n klein blaffertje compleet terwijl hij op de grote soms angstig reageert en soms (vooral aangelijnd, de durfal :wink: ) reageert met grommen. Dat negeren vind ik stiekem altijd wel prachtig; gaat zo'n hummel volledig uit zijn plaat, loopt Dante daar voorbij zonder de blaffer ook maar een blik waardig te keuren :pffff:
Gr. Marijke
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Ik erger me niet zozeer aan wat voor formaat honden er blaffend of keffend in een lijn hangt. Ik kom beide uitersten soms tegen, maar heb er eigenlijk weinig last van omdat ik altijd probeer eventuele problemen te voorkomen door mijn honden erbij weg te houden. Ergerlijker vind ik de smoelen van sommige mensen, ongeacht het formaat van hun hond, als die een soort trots laten zien op het agressieve gedrag van hun hond. Behoorlijk dom vind ik dat eigenlijk.

Ik kan me wel herinneren dat de bouvier die wij vroeger hadden, als de dood was voor een stel yorkshire terriertjes die ze soms tegenkwam voor de flat waar we toen enige tijd woonden of in het portiek ervan. Die beestjes liepen los en schoten als razenden woest heen en weer onder haar door, en daar had ze het helemaal niet op. Gelukkig reageerde zij er niet op met enige vorm van agressie, maar dat vond ik wel een heel linke situatie.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik ben zo'n klein ettertje aan het heropvoeden als ze met mij mee is. Het afblaffen van andere honden aan de lijn is een drama. Als ze een herder ziet, flipt ze volledig. Is er bij mij gauw uit. Geen gezeik aan de lijn, omdat mevroi denkt daarmee sterker te staan. Ik tolereer dat ook niet van mijn grote honden.
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb 2 kleintjes die al ik weet niet hoe vaak aangevallen zijn door groters. Allemaal honden van bazen van dat doetie anders nooit :evil:
Vinden jullie het gek dat ze dan al bij voorbaat beginnen te blaffen als er een hond aankomt?
Ik lijn ze aan en zet ze op de scoot, dan nog schieten veel honden er opaf en foeter ik ze weg...
Ik moet eigenlijk steeds opletten of er geen honden aankomen die vooral Lodje willen pakken. En dan bijten ze bij voorkeur in haar lange rug. Mijn super sociale Basset is nu bang voor grote honden...
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het formaat van de hond is, klinisch bekeken, niet van invloed het gedrag van een hond. een hond is een hond.
Er wordt wel vaak anders gekeken naar een swiffer die in de vensterbank staat te blaffen of over de rugleuning van de bank raced dan wanneer, pakweg, een Mastiff dat doet. Toch is het precies hetzelfde.
De eigenaar van een grote hond wordt echter sneller geconfronteerd met het gedrag van zijn hond en wordt dus ook meer geprikkeld om er iets mee te doen.
Een paar dagen geleden zaten wij ergens buiten te eten, een paar tafeltjes verderop zaten mensen met twee kleine honden die beide rechtop bij de tafel stonden te hippen en bijna onophoudelijk blaften.
Practisch niemand schonk daar aandacht aan :19:
Ik weet zeker dat dat niet het geval zou zijn geweest als het om twee grote honden zou zijn gegaan. Dan was het commentaar niet van de lucht geweest :mrgreen:
Wat Geer zei over de 2CV zegmaar :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:
Marjoleine schreef: Ik kan grote honden beter lezen en er dus beter op inspringen.
Wat een flauwekul een kleine hond laat zich net zo lezen als een grote hoor. Dat hij kleiner is zegt niets over de lichaamstaal.
Dit is nu typisch de reactie van een bezitter van een groter soort hond.

Ik heb honden die nauwelijks onder de noemer grote hond vallen, hoor.
Eigenlijk dus gewoon helemaal niet. Die wetter was de grootste die ik ooit gehad heb en verder vind ik rond schoft 50 niet groot.
Jij wel?

Nee, ik heb geen moeite met kleine hondjes, maar wel met hun onvoorspelbaarheid. Ze hebben over het algemeen ander gedrag dan grotere honden, en ik denk dat dat voor een deel komt door de bazen.
Kleine hondjes worden vaak niet of nauwelijks slecht opgevoed.
Wat maakt het uit of 3 kilo trekt aan de lijn? Maar bij 30 kilo maakt dat wel uit, dus daarmee gaan ze naar training.

Ik doe al vele jaren G&G en boven het allerlaagste niveau zie je dat kleine spul zo goed als nooit.
En aangezien dergelijke dingen volgens mij een aardige dwarsdoorsnede is van wat hondminnend Nederland doet, zegt dat iets volgens mij.

Oom Piet met die keftekkel gaat niet, want tekkels luisteren toch niet, en de swiffer van de buurvrouw ook niet wat die hebben al zolang honden, die hebben dat niet nodig, en de rest van dat kleine spul ook niet, want er komen daar grote honden en bovendien hoef je een kleintje niet te trainen.

Daarbij worden kleinere hondjes vaker bij grotere weggehouden en is er minder interactie omdat het minder door elkaar hupst en dat alles bij elkaar maakt ze in mijn ogen minder makkelijk leesbaar.

Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nou nou nou Marjolein, je bent nu wel erg aan het veralgemeniseren hoor :wink:

Ik zie wel kleintjes op de hondenschool die netjes hun oefeningen doen. En dan zitten ze niet op het hoogste niveau van GG, so what? In de agility heb je een small categorie met hartstikke leuke kleintjes. Maar idd niet zoveel als de Borders. Als je serieus in hondensport bent, trekken de rassen die hun sporen hebben verdiend wellicht meer.

Ik zie ook grote honden die erg onopgevoed zijn met bazen die het allemaal wel prima vinden dat hun hond kleintjes onder de grond schoffelt. Is het dan zo raar dat de Maltezer na drie keer ondergeschoffeld te zijn gaat blaffen als er een grote hond op hem afkomt? En dat bazen van een chi wat minder enthousiast zijn als de Boxer van de buren aan komt rennen om even lekker met z'n poten op de kop van de Chi te trommelen?

Bram trekt ook aan de lijn en jij concludeert maar direct dat hij onopgevoed is? Jij hebt er toch geen last van dat hij trekt?

Ja, size does matter. Bram heeft nogal een hoog aaibaarheidsgehalte terwijl hij helemaal niet aaibaar is door vreemden. Was hij een DH geweest, dan had hij vast minder graaiende handjes op hem gehad. En als Bram blaft, vinden mensen dat wellicht schattig en bij de DH niet. Het heeft alletwee zo z'n voor- en nadelen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik zie ook grote honden die erg onopgevoed zijn met bazen die het allemaal wel prima vinden dat hun hond kleintjes onder de grond schoffelt. Is het dan zo raar dat de Maltezer na drie keer ondergeschoffeld te zijn gaat blaffen als er een grote hond op hem afkomt? En dat bazen van een chi wat minder enthousiast zijn als de Boxer van de buren aan komt rennen om even lekker met z'n poten op de kop van de Chi te trommelen?
Het is gewoon zo dat sommige eigenaren het gedrag van hun honden niet goed interpreteren, goedpraten of negeren.
Dat heeft verder niet veel te maken met het formaat denk ik, misschien wel met eventuele gevolgen. Maar ik denk niet dat je kunt zeggen dat de eigenaren van kleine honden over het algemeen meer zicht hebben op gedrag dan eigenaren van grote honden. Of omgekeerd.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Nou nou nou Marjolein, je bent nu wel erg aan het veralgemeniseren hoor :wink:
Ik vind dat het wel meevalt. Bovendien kan ik moeilijk alle honden van het land individueel bespreken (gesteld dat dat hier op dit forum zou passen en ik ze allemaal zou kennen ;) ).
Maar ik zie wat ik zie: kleine honden worden vaak minder opgevoed dan grote.

En ik weet echt wel wat je bedoelt: ik heb ook van die aaibare honden, terwijl je dat gewoon niet moet doen omdat ze dat niet op prijs stellen (meestal).

Maar van grote honden roept ook iedereen dat ie opgevoed moet worden, van kleintjes vindt "men" dat vaak niet nodig.
Er worden evenveel kleintjes gefokt als groterds.
En toch zie je vooral groterds op cursussen, en nauwelijks kleintjes.
Groterds hebben vaak een ander type bazen, ook dat telt mee.
Kleintjes lopen ook zelden door het bos te struinen hier, vast sneller moe met die kleine pootjes ;)

Van mij mag het, hoor, trouwens. Ik zeg er verder niks van, ik constateer het alleen ;)

Afbeelding

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik hou niet van blaffende honden, groot of klein :19:
Gelukkig houd Gol ook niet zo van blaffen :mrgreen:
Ze staat altijd heel beteutert te kijken als de buurchi een blafkannonade in het halletje ter gehore brengt, het klinkt ook zo lekker door, de rillingen lopen dan over mn rug. Ik moet me dan erg inhouden om m'n grote kisten niet per ongeluk op dat hondje te planten :mrgreen:
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

Ik zie het geblaf bij grote en kleine honden, wat ik zelf meer als irritant ervaar is dat honden op mijn hond afstuiven en op hem springen en dat de eigenaren dat gewoon toelaten terwijl ze zien of weten dat mijn hond dat helemaal niet leuk vindt. Fellow is 40 cm en vooral grote honden die dat doen vind hij verschrikkelijk, maar er zijn maar weinig eigenaren die ingrijpen en sommige hebben dan ook nog het lef om te zeggen dat ik verkeerd met mijn hond omga omdat ik ingrijp.
Dat gedrag en geblaf heeft in mijn ogen meer te maken met opvoeding en een eigenaar die het allemaal wel goed vindt wat zijn hond doet.

Groetjes, Noëlle.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Het is zeker zo dat mensen vervelend gedrag bij kleine honden sneller grappig en leuk vinden.
Kennissen van ons hebben een JR. Die gromt en bijt als er iets gebeurt waar hij geen zin in heeft. Dat kan een aai over zijn bol zijn, of dat je hem oppakt of wat dan ook. Die kennissen vinden het grappig en leuk, want de hond doet dan alsof die heel wat is. Maar ik vind het vreselijk, want als mijn hond dat doet dan wordt dat dus niet gewaardeerd door de omgeving (en terecht!) maar als zo'n klein hondje dat doet is het schattig?

Nou moet ik wel zeggen dat het iedereen kan overkomen dat hun hond op een andere af komt rennen. Je kan alles proberen te voorkomen, maar dat is ook niet altijd mogelijk. Afgelopen week had ik dat ook. Ontglippen er 2 kleine honden de garage en stormen grommend en blaffend op mijn aangelijnde hond af. Dan is mijn hond dus echt bang en verschuilt zich achter mij (omdat hij in het verleden is gebeten door kleine honden). Ik heb die honden weggehouden met een flinke brul. Maar ik neem het de eigenaar niet kwalijk dat dit gebeurt. Want niemand is perfect en dit kan ook mij overkomen (dat mijn hond wegglipt of iets dergelijks). Bovendien gaat die eigenaar wel verantwoord met de honden om. Dat is wel iets dat ik in zo'n geval belangrijk vind.
Zoek stok!
Zeer actief

Marjoleine schreef: Van mij mag het, hoor, trouwens. Ik zeg er verder niks van, ik constateer het alleen ;)
Jouw constateringen zijn niet de mijne. Ik kom kleintjes op cursus tegen, zie kleintjes in het bos en zie dat kleintjes opgevoed worden. Alleen wellicht niet volgens jouw normen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Ik zie in losloopgebieden vooral kleine honden die (zeer volhardend) op grote honden af komen stuiven om heel eerlijk te zijn.
En ook dat die zeer volhardend zijn in het onophoudelijk intimiderend opspringen bij andere honden en mensen. Ik ben echt blij dat Felix over engelengeduld beschikt wat dat betreft.
Het betreft dan overigens meestal "terriervarianten" :mrgreen:
Maar ook hier geldt dat zulks voor veel bazen, van zowel de grote als de kleine hond, vaak practisch onopgemerkt voorbijgaat.
Terwijl er in de omgekeerde situatie (soms terecht) moord en brand wordt geschreeuwd bij wijze van spreken.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Marjoleine schreef: Van mij mag het, hoor, trouwens. Ik zeg er verder niks van, ik constateer het alleen ;)
Jouw constateringen zijn niet de mijne. Ik kom kleintjes op cursus tegen, zie kleintjes in het bos en zie dat kleintjes opgevoed worden. Alleen wellicht niet volgens jouw normen :wink:
Tja, dat kan :19: Mijn normen vallen wel mee hoor. Gewoon geen overlast en geen aanblafferij op niks af, ongeacht het formaat.

Het scheelt ook vast per streek, want in de Randstad barstte het van de enkelbijters, en hier valt het reuze mee. Er zijn er ook veel minder, dat scheelt ook.

Maar ook hier vinden veel mensen blufkonten van 30 kilo vals en blufkonten van 3 kilo eerder grappig dan irritant.
Tot ie in hun enkels hangt natuurlijk ;)

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Ik zie in losloopgebieden vooral kleine honden die (zeer volhardend) op grote honden af komen stuiven om heel eerlijk te zijn.
En ook dat die zeer volhardend zijn in het onophoudelijk intimiderend opspringen bij andere honden en mensen. Ik ben echt blij dat Felix over engelengeduld beschikt wat dat betreft.
Maar ook hier geldt dat zulks voor veel bazen, van zowel de grote als de kleine hond, vaak practisch onopgemerkt voorbijgaat.
Terwijl er in de omgekeerde situatie (soms terecht) moord en brand wordt geschreeuwd bij wijze van spreken.
Jaap, wat zeg je dat mooi.

Ik sluit me bij jou en je bevindingen aan ;)

Afbeelding

Zoek stok!
Zeer actief

Jaap* schreef:Ik zie in losloopgebieden vooral kleine honden die (zeer volhardend) op grote honden af komen stuiven om heel eerlijk te zijn.
Ik woon dan blijkbaar heel bijzonder, want ik zie in losloopgebieden net zo goed grote honden die - het liefst in drietallen - op Bram af komen stuiven. Nou is Bram daar niet van onder de indruk, maar de gemiddelde Kooiker wel :wink:

Wat ook kan, is dat ik volledig over de kleintjes heenkijk met m'n 1,80 en Bram is ook meer van de grote teven :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jaap*
Zeer actief

Ik denk dat perceptie een grote rol speelt bij wat vooral wel en niet wordt onthouden. Ik zie zowel grote als kleine honden die zich vervelend gedragen want ik mag graag observeren, maar in het geval van de kleine "agressors" zie ik dan meestal dat e.e.a. zich afspeelt terwijl de baasjes rustig doorkleppen. In de omgekeerde versie wordt er niet meer geklept maar geschreeuwd :mrgreen:
En dat blijft hangen denk ik.
Het overgrote deel van alle formaten gedraagt zich trouwens prima natuurlijk :wink:
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Marjoleine schreef:
Nee, ik heb geen moeite met kleine hondjes, maar wel met hun onvoorspelbaarheid. Ze hebben over het algemeen ander gedrag dan grotere honden, en ik denk dat dat voor een deel komt door de bazen.
Kleine hondjes worden vaak niet of nauwelijks slecht opgevoed.
Wat maakt het uit of 3 kilo trekt aan de lijn? Maar bij 30 kilo maakt dat wel uit, dus daarmee gaan ze naar training.

Ik doe al vele jaren G&G en boven het allerlaagste niveau zie je dat kleine spul zo goed als nooit.
En aangezien dergelijke dingen volgens mij een aardige dwarsdoorsnede is van wat hondminnend Nederland doet, zegt dat iets volgens mij.

Oom Piet met die keftekkel gaat niet, want tekkels luisteren toch niet, en de swiffer van de buurvrouw ook niet wat die hebben al zolang honden, die hebben dat niet nodig, en de rest van dat kleine spul ook niet, want er komen daar grote honden en bovendien hoef je een kleintje niet te trainen.

Daarbij worden kleinere hondjes vaker bij grotere weggehouden en is er minder interactie omdat het minder door elkaar hupst en dat alles bij elkaar maakt ze in mijn ogen minder makkelijk leesbaar.
Nou nou nou :roll: :mrgreen:

Ik vind het niet terecht dat jij nu iets opschrijft als zijnde de waarheid, terwijl het bol staat van de vooroordelen.
Weet je wat mijn ervaringen zijn met grotere honden? Die mogen loeihard, liefst met 2 tegelijk, op jouw mini hondje af komen stuiven. Dat mag, omdat de baas van de grote hond dondersgoed weet dat zijn hond niet het onderspit zal delven dus 'zoeken ze het zelluf maar uit'.
Als mijn kleine hondje daarvan schrikt en wegrent ligt het aan mijn ongetwijfeld zeer gebrekkige socialisatie, en dat betekent dan weer dat er geen rekening met mijn bange hondje gehouden hoeft te worden want het is mijn eigen schuld. Sterker nog, het is opvoedkundig verantwoord om je twee joekel reuen samen haar kont omhoog te laten duwen om te snuffelen, want dan leert ze misschien eens dat die grote honden niks doen.
Mijn overleden kleine reutje mocht ook geheel verantwoord gegrepen worden door reuen van minstens 5 keer zijn gewicht. De reuen houden namelijk niet van kleine hondjes, die keffen ze altijd aan, en tja dan krijg je dus dat ze de mijne (die nooit in zijn hele leven gekeft heeft) grijpen. Kennen ze niks aan doen, komt door nare ervaringen met die keffers.
Maar ow wee als zo'n klein hondje keft omdat hij 10 keer daarvoor door grote stuiterballen omver gedonderd is. Nare ervaringen? Puh, niks nare ervaringen, alleen gebrek aan socialisatie, ongetwijfeld!

Ik weet alleen dat dit hierboven geschreven stukje zeker geen correct beeld geeft van vrijwel elke grote honden-baas. Dat mijn ervaringen zo zijn is zo omdat ik jarenlang alleen maar kleine hondjes gehad heb, daar ben ik me van bewust. Ik ben me er ook van bewust dat de ervaringen van veel mensen die altijd grotere honden gehad hebben anders zijn.
En dus, ligt de waarheid, zoals bijna altijd, gewoon in het midden.
Er zijn onopgevoede kleine en grote honden. Er zijn onverantwoordelijke kleine hondenbazen en onverantwoordelijke grote hondenbazen. Niks meer en niks minder.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Moos schreef:Er zijn onverantwoordelijke kleine hondenbazen en onverantwoordelijke grote hondenbazen. Niks meer en niks minder.
Zo is het, formaat is niet kenmerkend voor het gedrag van een hond en je kunt de verantwoording voor het gedrag niet bij de hond of het formaat daarvan neerleggen :wink:
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Moos schreef:.

Ik vind het niet terecht dat jij nu iets opschrijft als zijnde de waarheid, terwijl het bol staat van de vooroordelen.
Weet je wat mijn ervaringen zijn met grotere honden? Die mogen loeihard, liefst met 2 tegelijk, op jouw mini hondje af komen stuiven. Dat mag, omdat de baas van de grote hond dondersgoed weet dat zijn hond niet het onderspit zal delven dus 'zoeken ze het zelluf maar uit'.
Als mijn kleine hondje daarvan schrikt en wegrent ligt het aan mijn ongetwijfeld zeer gebrekkige socialisatie, en dat betekent dan weer dat er geen rekening met mijn bange hondje gehouden hoeft te worden want het is mijn eigen schuld. Sterker nog, het is opvoedkundig verantwoord om je twee joekel reuen samen haar kont omhoog te laten duwen om te snuffelen, want dan leert ze misschien eens dat die grote honden niks doen.
Mijn overleden kleine reutje mocht ook geheel verantwoord gegrepen worden door reuen van minstens 5 keer zijn gewicht. De reuen houden namelijk niet van kleine hondjes, die keffen ze altijd aan, en tja dan krijg je dus dat ze de mijne (die nooit in zijn hele leven gekeft heeft) grijpen. Kennen ze niks aan doen, komt door nare ervaringen met die keffers.
Maar ow wee als zo'n klein hondje keft omdat hij 10 keer daarvoor door grote stuiterballen omver gedonderd is. Nare ervaringen? Puh, niks nare ervaringen, alleen gebrek aan socialisatie, ongetwijfeld!

Ik weet alleen dat dit hierboven geschreven stukje zeker geen correct beeld geeft van vrijwel elke grote honden-baas. Dat mijn ervaringen zo zijn is zo omdat ik jarenlang alleen maar kleine hondjes gehad heb, daar ben ik me van bewust. Ik ben me er ook van bewust dat de ervaringen van veel mensen die altijd grotere honden gehad hebben anders zijn.
En dus, ligt de waarheid, zoals bijna altijd, gewoon in het midden.
Er zijn onopgevoede kleine en grote honden. Er zijn onverantwoordelijke kleine hondenbazen en onverantwoordelijke grote hondenbazen. Niks meer en niks minder.
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn. Ik loop dagelijks met twee swiffers over straat. Mijn reu is erg rustig en blaft naar niets, mijn teefje is 4.5 maand en wil met alles en iedereen spelen en maakt dat ook blaffend kenbaar.

Dit mag ze niet van mij dus ik roep haar (lok haar met iets lekkers want luisteren ho maar). En houd haar bezig tot de grote voorbij is.

Ik ga twee keer in de week naar training. Waarbij Spikey op de A cursus zit dwz gehoorzamehuishond.

Ik doe mijn best om mijn honden goed op te voeden. Voor mij zijn mijn twee Swiffers gelijk aan mijn vorige hond Blacky (was maatje Friese stabby) En ook bij hem had ik meer last van grote dan kleine honden.

Denk dat het probleem vooral is dat een boze swiffers iets grappigs is voor de meeste mensen. Zo van haha kijk die zich eens druk maken :smile: Hij geeft dan echter duidelijk aan dat je bij hem weg moet blijven. Net als een grote lummel dat doet alleen luisteren mensen wel naar zijn waarschuwing.
Afbeelding
gevni havanezers
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Golden Stanley schreef:Ik ben zo'n klein ettertje aan het heropvoeden als ze met mij mee is. Het afblaffen van andere honden aan de lijn is een drama. Als ze een herder ziet, flipt ze volledig. Is er bij mij gauw uit. Geen gezeik aan de lijn, omdat mevroi denkt daarmee sterker te staan. Ik tolereer dat ook niet van mijn grote honden.
Kan ik enorme bewondering voor opbrengen :ok: iemand die ook de kleintjes leert stil te zijn :ok: Waren er maar zoals jij :mrgreen: :pffff:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Weet je wánneer het pas eng word...??
Als deze bazin gaat blaffen. :mrgreen: :mrgreen:

Maar weer serieus; persoonlijk kan het mij niet zoveel schelen of ik met een kleine of grote hond te maken heb... de lichaamstaal kan ik bij beide wel lezen, of het moet een hondje zijn die óf teacupformaat heeft (dan wil ik er toch graag even dichterbij :smile2: ) of amper oren of staart heeft.
Al moet ik wel bekennen dat een woest blaffende rotweiler of herder (hier kan ook Rhodesian Ridgeback, Sint Bernard, Doberman, Labrador, Golden retriever of welk ras dan ook staan.) meer indruk maakt dat een maltezer. Gewoon puur en alleen om het verschil dat ze in schade KUNNEN doen. We hebben hier toch een aantal honden van fors formaat in de buurt rondlopen die niet altijd even aangepast zijn, en dan kijk je toch wel uit. Immers, een beet is zo opgelopen... Gelukkig kan ik goed hondentaal lezen én terug uitdragen, dat scheelt een slok op een borrel.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

blacky schreef:Denk dat het probleem vooral is dat een boze swiffers iets grappigs is voor de meeste mensen. Zo van haha kijk die zich eens druk maken :smile: Hij geeft dan echter duidelijk aan dat je bij hem weg moet blijven. Net als een grote lummel dat doet alleen luisteren mensen wel naar zijn waarschuwing.
Absoluut.

Hier loopt iemand met twee swiffers die soms erg tekeer gaan. Beide reutjes, die laatst van plan waren een lab tot zich te nemen ivm loopsheid. Een andere hond die langs kwam werd aangekeft en die snauwde terug: hij was niets van plan en liep er alleen (en alles zat aan de riem bovendien).
Toen werd er geroepen: Hee, kun je wel tegen zo'n klein hondje!
Ja, jee, wie loopt er nou te kwallen hier?

Mensen beslissen vaak (niet altijd, dus, en ik doel hier op niemand speciaal) naar aanleiding van het formaat hoe gedrag geïnterpreteerd moet/mag worden.
Dan krijg je dingen als:
Kun je wel, grote lummel!
Laat dat kleintje met rust!
Stel je niet aan, jij bent veel groter!
Wat een held, hij is bang voor dat ukkie! :smile2:

En dat is natuurlijk niet terecht: gedrag is gedrag.
Maar de menselijke interpretaties zijn vaak niet zo honds gericht ;)

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”