Hanneke schreef:Er schoot mij wel een vraag te binnen. Een informatieve vraag.
Je hebt al eerder laten merken geen hoge pet op te hebben van het Nederlandse Bullmastiff-bestand. Zou dat voor jou geen reden zijn om Kiefer juist wél binnen NL te laten dekken, als verbetering voor het ras?
als er vraag naar hem zou zijn (want hij wordt denk ik niet gewaardeerd in nl want hij weegt geen 80 kilo en hij heeft een neus

) dan zou ik geen lijn weten waar ik 100% achter kan staan. daarmee zeg ik niet dat die er niet is hoor, helemaal niet. er zullen zeker wel een aantal fokkers zijn die wel goed bezig zijn en er zijn er ook die hebben geimporteerd. ik ben van mening dat als je wilt verbeteren je dat met nieuwe bloedlijnen moet doen en niet het bestaande in nl moet proberen te verbeteren. ik heb het over karakter (angst, angstagressie, agressie, niet stabiel) en gezondheid (kanker, hartproblemen, huidproblemen, schildklier, ed). dit fok je er niet even uit door een goede reu uit goede bloedlijnen erop te zetten. dat moet je gewoon rigoreus doen want het komt altijd een keer terug. de bm's in nl vallen al een tijdje bij bosjes neer, je hebt gewoon mazzel als je een bm hebt waar niets mee is, dat is toch om te huilen? en dit zal ms best kort door de bocht gezegd zijn maar in de 10 jaar dat ik me met de bm bezig hou heb ik het alleen maar hard achteruit zien gaan. kijk voor de lol eens hier:
http://www.bmcn.org/dek_reu.htm
hét aspect waarmee deze molosser zich zou moeten onderscheiden van andere is dat ze atletisch moeten zijn. ze moeten nog kunnen werken (dus lopen, springen etc.) dat zie je dus in de dekreuen lijst heel weinig terugkomen. kiefer heeft ook zijn fouten hoor, hij is zeker niet perfect maar atletisch is hij zeker, ondanks zijn grootte, en hij kan gigantisch lopen en springen. maar hij zou in deze lijst erg uit de boot vallen en deze reuen zijn dus de norm.