Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voertarget raakvlakken - update p 3

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Carma schreef:Gaaaaaf! ik wil m ook! :cheer:
Ben benieuwd wat jou trainster erover inbrengt.
Je gaat toch binnenkort naar Carl? Kun je het daar in ieder geval uitproberen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jorda
Actief

Ongelezen bericht door Jorda »

Ik zal eens zeggen wat ik er van vind Linda, hahahahahaha! Je hebt het bij Pim en Michèle vandaan denk ik hè? Heel handig zeker voor Bram, maar ik zou je nieuwe pup er niet mee trainen.
Voordeel: het is zelfbelonend gedrag.
Nadeel: het blijft allemaal wit en uiteindelijk weet de hond op het raakvlak niet meer zeker waar hij stil moet gaan staan in de hoop dat er een voertje uit komt rollen.
Ik zou met je nieuwe hondje gaan trainen zoals je wilde. Namelijk voorpoten in het gras! Gras is namelijk ALTIJD gras en dus geen raakvlak. Je gaat volgens mij met je nieuwe hond ook clickeren en dan click je haar ook alleen als ze het goed doet en anders niet. Net als bij de obedience zijn ze slim genoeg dat ze iets anders moeten doen als er geen click komt, dus zullen ze vaker gaan herhalen wat wel goed was, dus die voorpootjes in het gras! Mijn pup begint het nu ook al te begrijpen en het werkt, zeker als je er consequent mee blijft (zoals alles natuurlijk).
Ik ben zelf geen voorstander van "zoekende" honden op het raakvlak. Snelle en slimme honden laten zich een keer neppen en daarna niet meer. Ze moeten gewoon los van de handler het raakvlak pakken, of dat nu running contact is of stil staan.
Maar we gaan over ongeveer anderhalf jaar zien wat de resultaten zijn van dit apparaat.
Ik ben benieuwd dinsdag, maar dat de honden hier enthousiast op af gaan weet ik zeker!

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Re: Hé

Jorda schreef:Ik zal eens zeggen wat ik er van vind Linda, hahahahahaha! Je hebt het bij Pim en Michèle vandaan denk ik hè? Heel handig zeker voor Bram, maar ik zou je nieuwe pup er niet mee trainen.
Nadeel: het blijft allemaal wit en uiteindelijk weet de hond op het raakvlak niet meer zeker waar hij stil moet gaan staan in de hoop dat er een voertje uit komt rollen.
Ik zou met je nieuwe hondje gaan trainen zoals je wilde. Namelijk voorpoten in het gras! Gras is namelijk ALTIJD gras en dus geen raakvlak. Je gaat volgens mij met je nieuwe hond ook clickeren en dan click je haar ook alleen als ze het goed doet en anders niet. Net als bij de obedience zijn ze slim genoeg dat ze iets anders moeten doen als er geen click komt, dus zullen ze vaker gaan herhalen wat wel goed was, dus die voorpootjes in het gras! Mijn pup begint het nu ook al te begrijpen en het werkt, zeker als je er consequent mee blijft (zoals alles natuurlijk).
Ik ben zelf geen voorstander van "zoekende" honden op het raakvlak. Snelle en slimme honden laten zich een keer neppen en daarna niet meer. Ze moeten gewoon los van de handler het raakvlak pakken, of dat nu running contact is of stil staan.
Maar we gaan over ongeveer anderhalf jaar zien wat de resultaten zijn van dit apparaat.
Ik ben benieuwd dinsdag, maar dat de honden hier enthousiast op af gaan weet ik zeker!

Groetjes van Jorda.
Gras aanleren bij Bram lukt me niet. Ik heb er toch redelijk wat tijd in gestoken, maar hij blijft het maar de ene keer wel en de andere keer niet doen. Vandaar dat ik bang was dat het met de pup ook niet zou lukken. Maar daar doe ik het dan natuurlijk van jongs af aan. Ga gewoon een plank kopen en haar er steeds opzetten. Zo doe jij het ook toch nu, met gewoon een plank op de grond?

Bij Bram denk ik dat het wel zou kunnen werken. We zien het dinsdag wel, hij vindt het hier thuis in ieder geval geweldig om op dat ding te petsen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Zoek stok! schreef: Gras aanleren bij Bram lukt me niet. Ik heb er toch redelijk wat tijd in gestoken, maar hij blijft het maar de ene keer wel en de andere keer niet doen. Vandaar dat ik bang was dat het met de pup ook niet zou lukken. Maar daar doe ik het dan natuurlijk van jongs af aan. Ga gewoon een plank kopen en haar er steeds opzetten. Zo doe jij het ook toch nu, met gewoon een plank op de grond?

Bij Bram denk ik dat het wel zou kunnen werken. We zien het dinsdag wel, hij vindt het hier thuis in ieder geval geweldig om op dat ding te petsen :wink:
He wat vreemd. Heb dit met Boris ook gedaan en hij was toen al vier jaar oud en al drie jaar in de sport. Ben toen dus inderdaad heel erg consequent geweest en een half jaar op wedstrijden niet bij de beste drie en soms zelfs doelbewust een fout gemaakt. Liever strafpunten en een hond die ligt op het raakvlak en leert altijd en overal en vooral op wedstrijd te luisteren, dan dat hij weer de fout in gaat. Dit heeft toen wel geloond: hij staat altijd in het gras of in het zand in de manege. Nu kan ik op mijn kop gaan staan, als ik niets zeg remt hij al af en kijkt van... ja commando svp. en zonder releasecommando gaat hij ook niet meer verder. Maar goed, heeft maaanden zo niet bijna een jaar geduurd (was dan wel al drie jaar verkeerd bezig geweest). En toen hij het eenmaal deed en bleef doen, tja toen waren we zo verder wat betreft wedstrijd niveau (is het in nederland ook zo dat je alleen door mag als je niet alleen foutloos bent maar óók bij de beste drie? of is in nederland alleen foutloos voldoende?).
Zelfs nadat ik door zijn gezondheid twee jaar niets meer gedaan hebt en nu alleen just for fun doe, die raakvlakken zijn er blijkbaar ingestampt :wink: :ok:
Jorda
Actief

Ongelezen bericht door Jorda »

Zoek stok! schreef:
Jorda schreef:Ik zal eens zeggen wat ik er van vind Linda, hahahahahaha! Je hebt het bij Pim en Michèle vandaan denk ik hè? Heel handig zeker voor Bram, maar ik zou je nieuwe pup er niet mee trainen.

Groetjes van Jorda.
Gras aanleren bij Bram lukt me niet. Ik heb er toch redelijk wat tijd in gestoken, maar hij blijft het maar de ene keer wel en de andere keer niet doen. Vandaar dat ik bang was dat het met de pup ook niet zou lukken. Maar daar doe ik het dan natuurlijk van jongs af aan. Ga gewoon een plank kopen en haar er steeds opzetten. Zo doe jij het ook toch nu, met gewoon een plank op de grond?

Nee maar daarom zeg ik ook dat ik denk dat het bij Bram best kan werken maar ik zou het met je pup niet doen. Maar dat is mijn idee. Ik train Demcy twee keer in de week op het trainingsveld op de kattenloop zelf en ze begint het nu te begrijpen. Als ze zo jong zijn moet je van te voren gewoon voor een methode kiezen en die blijven uitvoeren! Als het anderen lukt, lukt het ons ook hoor!! Hahahahaha.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door schumie »

Interessant, ben benieuwd of dit bij Tess zou werken maar ik vrees van niet.Denk dat ze alle toestellen richting waar de voertarget ligt heel snel neemt maar dan daar blijft hangen of alleen nog maar op die voertarget gefocust is.
Voeten in het gras kan wel eens bij haar passen.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jorda schreef: Nee maar daarom zeg ik ook dat ik denk dat het bij Bram best kan werken maar ik zou het met je pup niet doen. Maar dat is mijn idee. Ik train Demcy twee keer in de week op het trainingsveld op de kattenloop zelf en ze begint het nu te begrijpen. Als ze zo jong zijn moet je van te voren gewoon voor een methode kiezen en die blijven uitvoeren! Als het anderen lukt, lukt het ons ook hoor!! Hahahahaha.

Groetjes van Jorda.
Ik moet gewoon een kattenloop in de tuin hebben :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef: Hij moet nog wel even leren dat er maar 1 snoepje uitkomt, hij heeft de neiging om er op te blijven petsen :mrgreen:
:smile: :smile: ik zie het al helemaal voor me : staat linda al bij de aankomst, is bram nog hard op dat ding aan het petsen :smile: .

sorry, linda, ik lach je echt niet uit maar mijn fantasie sloeg even op hol :mrgreen: .
Dat zou jij wel lollig vinden he :hmmm: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: voor één keertje wel, hahaha :smile: .

maar hij moet het niet altijd doen, natuurlijk :knuffel1: :mrgreen: .
In een wedstrijd mag ik het ding toch niet gebruiken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Het lijkt mij ook een heel handig hulpmiddel voor sommige honden, ik vraag me alleen af hoe je het er weer uit traint. Gaan ze als je dat ding weg haalt er niet enorm naar zoeken?
Bij Celtic heb ik ook 'gras' aangeleerd, hij is echter een zeer voorzichtige hond dus ik kan nu gewoon doorlopen bij de raakvlakken en hij heeft ze eigenlijk altijd. Fenja ben ik nu ook bezig met het commando 'gras' aan te leren, zij krijgt hem nu een beetje door.
Ik heb bij raakvlakken nog nooit met een target gewerkt en vraag me af hoe je het er weer uittraint.
Zoek stok!
Zeer actief

Gisteren apparaat gebruikt tijdens training bij de kattenloop. Het werkt super :ok:

We hebben het zonder releasecommando gedaan. Hij petst er gewoon een keer op, hapt snoepje naar binnen en dan gaan we verder. Jorda (trainster) had een goed argument, namelijk dat Bram heel snel motivatie verliest als hij stil moet staan. Daarom zag ik ook dat het 'voorpoten in gras' niet goed werkte. Hij voelde druk en daardoor ging hij niet beter lopen. Dit vindt hij geweldig leuk om te doen.

Ik denk niet dat Bram in een wedstrijd naar het apparaat gaat zoeken. Daar is hij het type niet voor. Hij zal uit gewoonte door naar beneden rennen en dan doorgaan als het apparaat er niet staat. Maar we zullen het over 1,5 week zien in een wedstrijd :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief

Leuk dat het werkt voor Bram en dat hij er lol in heeft. Als ie er niet naar gaat zoeken in een wedstrijd dan is het natuurlijk helemaal mooi!

Ga je toevallig volgend weekend naar de Pijnhorst?
Zoek stok!
Zeer actief

suzan25 schreef: Ga je toevallig volgend weekend naar de Pijnhorst?
Ja, jij ook?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief

suzan25 schreef:

Ga je toevallig volgend weekend naar de Pijnhorst?

Ja, jij ook?
Ja, ik ga ook met Celtic. Weet jij toevallig of dat de hond de hele dag binnen in de manege mag of alleen tijdens het parcour lopen. Of dat hij tussendoor in de auto moet?
Zoek stok!
Zeer actief

suzan25 schreef:
Ja, ik ga ook met Celtic. Weet jij toevallig of dat de hond de hele dag binnen in de manege mag of alleen tijdens het parcour lopen. Of dat hij tussendoor in de auto moet?
Je zoekt gewoon net als buiten een plekje met je stoeltje en je hond. Daar is ruimte voor achter de ringen, wijst zichzelf wel. Het is een enorm lawaai in de manege, ik doe Bram daarom wel tussendoor in de auto anders zit hij constant om zich heen te kijken. Maar je kunt Celtic dus ook gewoon bij je houden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

Even een zijspoortje... Dat commando 'gras' kun je ook deels thuis aanleren met een plank? Hoe doe je dat dan?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Githa schreef:Even een zijspoortje... Dat commando 'gras' kun je ook deels thuis aanleren met een plank? Hoe doe je dat dan?
Plank in de tuin leggen op een paar stenen. Hond met achterpoten op plank zetten, voorpoten op gras. Click -> voer. Releasecommando geven en snoepje gooien. Dan opbouwen naar lopen op de plank en wederom stilstaan. Hond niet terug laten lopen op plank, maar er op tillen.

Maar Githa, je moet dit echt heel consequent gaan doen. De hond mag nooit meer gewoon doorlopen bij de kattenloop, dan kun je eigenlijk gewoon weer opnieuw beginnen. Dus ook niet in wedstrijden! Daarom is het zo lastig om nog aan te leren als de hond het toestel al beheerst en al ontelbare keren doorgelopen is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
suzan25
Zeer actief

Fijn dat Celtic bij me kan houden, hij heeft namelijk een enorme hekel aan de auto. Ik hou hem dus liever in de manege, ik neem zijn bench wel mee.
Tot volgende week!!
saiko
Actief
Mijn ras(sen): American staffordshire terriers, Saiko, Züri, Ziva en Woezel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door saiko »

bij ons deden ze het op een gegeven moment ook met een target, ik wou dat niet, omdat saiko zowat een salto van de katteloop afmaakte, vond het dood eng, bij züri deden ze het ook, maar die is zo gek op eten dat ze telkens het eten ging zoeken, en naar de trainsters toe vloog voor de koekjes, dus voor mij geen targets, en ik moet zeggen ze doen beide de raakvlakken erg goed, dus voor mij hoefde het ook echt niet
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Nou na lang denken heb ik de knoop doorgehakt en ik ga hem voor Caja ook bestellen.
Wachten op de raakvlakken werkt voor haar ook best demotiverend.
En aangezien ze ook flyball doet verwacht ik dat ze het idee snel doorheeft, ze moet natuurlijk alleen niet terug over de hindernis gaan :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

marye schreef:ze moet natuurlijk alleen niet terug over de hindernis gaan :mrgreen:
Met koekie in haar bek :mrgreen:

Leuk om te volgen dit zo, interessant ook al heb ik verder helemaal geen kaas gegeten van behendigheid :mrgreen: :wink:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
marye schreef:ze moet natuurlijk alleen niet terug over de hindernis gaan :mrgreen:

Leuk om te volgen dit zo, interessant ook al heb ik verder helemaal geen kaas gegeten van behendigheid :mrgreen: :wink:
Niets voor Vera straks? :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

marye schreef:
Moos schreef:

Oh vast wel. Alleen zolang ze die hondenscholen hier niet verplaatsen blijven wij er niet kunnen komen :jank:
Heel erg jammer vind ik dat hoor, want anders had ik met Vera zeker het een en ander gedaan, nu ook al :wink:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
marye schreef:
Moos schreef:

Oh vast wel. Alleen zolang ze die hondenscholen hier niet verplaatsen blijven wij er niet kunnen komen :jank:
Heel erg jammer vind ik dat hoor, want anders had ik met Vera zeker het een en ander gedaan, nu ook al :wink:
Oh ja, ze moeten maar gauw iets starten bij jullie in de buurt.
Afbeelding
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Nou ik ben helemaal fan! :mrgreen:
Vandaag naar Carl geweest, was erg leuk, maar het hoogtepunt van de dag was wel de voertarget! Ter plekke werd Luka aangeleerd wat hij moest doen om het voertje te bemachtigen en met behulp van de clicker ging dit razend snel. Daarna gelijk bij de katteloop uitgeprobeerd en al bij de tweede keer zag je dat Luka niet meer op mij lette, maar echt zelfstandig de katteloop nam in een hoger tempo dan voorheen. En....het raakvlak werd na drie keer lopen niet 1 x gemist! Ik had genoeg geld bij me om er gelijk een mee te nemen, dus wij gaan er mee aan de slag! :ok:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik moet wel eerlijk zeggen dat Bram het raakvlak bij de kattenloop gisteren dus gewoon gemist heeft :jank: Nou had ik het voertarget natuurlijk ook nog maar twee lessen gebruikt, maar ik was toch wel een beetje teleurgesteld :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:Ik moet wel eerlijk zeggen dat Bram het raakvlak bij de kattenloop gisteren dus gewoon gemist heeft :jank: Nou had ik het voertarget natuurlijk ook nog maar twee lessen gebruikt, maar ik was toch wel een beetje teleurgesteld :wink:
Heeee, nou niet gelijk mijn roze wolk wegblazen he?! Laat me nou gewoon even hopen dat dit de oplossing is :jank: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Carma schreef:
Zoek stok! schreef:Ik moet wel eerlijk zeggen dat Bram het raakvlak bij de kattenloop gisteren dus gewoon gemist heeft :jank: Nou had ik het voertarget natuurlijk ook nog maar twee lessen gebruikt, maar ik was toch wel een beetje teleurgesteld :wink:
Heeee, nou niet gelijk mijn roze wolk wegblazen he?! Laat me nou gewoon even hopen dat dit de oplossing is :jank: :wink:
Sorry!! :wink: Ik was er van overtuigd dat Bram er wel in zou trappen dat het ding er zou staan, maar hij twijfelde niet eens :boos: Ik beraad me nu op het vervolg :oeps:

Maar bij Luka werkt het vast binnen no time :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Zoek stok! schreef:
Carma schreef:
Sorry!! :wink: Ik was er van overtuigd dat Bram er wel in zou trappen dat het ding er zou staan, maar hij twijfelde niet eens :boos: Ik beraad me nu op het vervolg :oeps:

Maar bij Luka werkt het vast binnen no time :mrgreen:
Ik ben daar ook een beetje bang voor bij mijn honden. Omdat het zo'n goed zichtbaar ding aan het eind van een raakvlak is, kan ik mij goed voorstellen dat mijn honden het raakvlak overslaan als het ding weg is. Dus ik lees geinteresseerd mee naar het vervolg :wink:
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
schumie
Zeer actief
Mijn ras(sen): De bull terrier en Amstaff
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door schumie »

Tess vond de voertarget in elk geval erg leuk :mrgreen: Zo leuk dat we toen we hem gebruikte om de hond vooruit te leren over een hindernis,ze de eerste keer gewoon in haar haast dwars door de hindernis knalde :smile: :smile: Tsjjaa ze is en blijft een stafford en geen border collie :wink:
Voordeel van dit apparaat in tegenstelling tot een touch te gebruiken,is dat als Tess denkt slim te zijn en rechtstreeks naar de voertarget rent,je de beloning weg kan houden,met een andere touch target ben je niet snel genoeg..
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”