Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Onze pups staan te trappelen...
Moderator: moderatorteam
- Carma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie
Bij mij in de buurt loopt een blinde man met zijn geleidehond. Deze twee zijn stapelgek op elkaar en vormen echt een team, prachtig om te zien! De hond werkt graag voor zijn baas en zijn baas zet daar elke dag een vrije wandeling tegenover, waarbij de betreffende hond vaak met Luka mag spelen. Ik besef mij alleen ook dat dit niet altijd het geval is en ik vind het dan ook vreselijk moeilijk om hier een mening over te vormen. Ik vind het geweldig voor mensen met een beperking dat zij geholpen kunnen worden door een hond, maar in hoeverre gaat dit ten koste van de hond zelf? Dat vind ik wel een lastig iets....

- MiniMalamute
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Ik weet niet wat jij allemaal gezien hebt, maar ik neem aan dat het goed en slecht geweest is.Inge O schreef:ik weet niet wat je hiermee bedoelt maar dat nananana-verhaal is hier wat mij betreft iig niet van toepassing : ik bedoelde er alleen maar mee dat ik vrijer zou kunnen spreken over wat ik al gezien had in dit wereldje als het niet op het openbare gedeelte stond.Tulp schreef:Ik zou willen dat veteranen in het veteranenhoekje bleven :N: . Dit constant "nanananananaa, wij weten meer als jullie" begint een beetje flauw te worden voor diegenen die daar niet (mogen) zijn.Inge O schreef:overigens kan ik hier dan nog niet eens zeggen wat ik wil omdat het niet in de veteranenhoek staat :sst: .
Zelf sluit ik me grotendeels aan bij Nakisha, ik heb wat erge combinaties gezien. Maar ook heel veel gelukkige baas/hulphond combinaties.
Wat het verschil uitmaakt is vooral of de "baas" een "goede baas" is.
Niet of hij/zij veel eist tijdens het werk van de hond, maar of hij/zij kans ziet om goed met een hond om te gaan.
Ik ken vier hulphond en twee blindegeleidhonden combinaties die zelf hun hond opleidde -met steun van een professionele opleider-.
Ik ken zo'n vijftiental hulp/signaalhond combinaties.
Sommige hiervan zijn héél warm en betrokken, bij een enkeling vraag je je af waarom er ooit aan een hond begonnen is.
Eén van de combinaties kan ik me nog heel goed herinneren: het was een vrouw die plotseling blind geworden was. Zij was eigenlijk bang van honden en het aanvragen van een geleidehond was een enorme zelfoverwinning voor haar. Helaas deed KNGF toentertijd nog niet veel meer aan de bevordering van de band baas/hond dan het aan de baas leren van de juiste commando's. Voor de rest van de verzorging van de hond moest ze maar een beroep op familie doen.
Weken lang heeft deze mevrouw arm in arm met een instructrice van de KC op het veld gestaan. En een uur lang werd ze aan alle kanten bijgepraat over honden. Hoe je ze moet roepen, hoe je ze moet laten zitten. Hoe je ze moet kammen, hoe je ze moet belonen. Hoe je moet knuffelen, hoe je moet spelen. Hoe (en wanneer) je boos moet worden.
Twee jaar later deed ze club GG. Hoger zat er voor haar niet in: de regeltjes van Cynophilia lieten dat niet toe.
Van een mevrouw die bang was om haar hond uit het tuig te laten (want dan begon ze te stuiteren en luisterde ze niet meer) was het een hechte combinatie geworden.
En bang voor honden was mevrouw allang niet meer.
Natuurlijk zijn er hulphonden die geen benijdenswaardig leven hebben.
Maar hé: hiertegenover woont een jonge GR reu.
Hij ligt in de tuin, en mag 's avonds een blokje om met de baas
Aan een korte lijn: want anders stuitert hij zo.
Op de stoep: want anders krijgt hij modder poten.
En geen contact met andere honden: want anders gaat hij grommen.
Misschien kon hij beter een hulphond zijn.
Dan mocht hij vaker mee, en kon hij nog eens wat doen voor zijn baas.
- Carma
- Zeer actief
Daar heb je natuurlijk een puntje. De mensen met een hulphond/blindegeleidehond krijgen in elk geval nog begeleiding als hun hond in huis komtEnnath schreef:Natuurlijk zijn er hulphonden die geen benijdenswaardig leven hebben.

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik vind dat je een diensthond niet kan vergelijken met een blindegeleidehond...Budkes schreef:Ik ben in mijn leven ook meerdere hulp- en geleidehonden tegengekomen en ken ook gezinnen die ze het eerste jaar hebben opgevangen en ik ben alleen maar positief, voor wat díe honden en díe mensen betreft.
Heb in het grijze verleden zelfs een blinde jongeman met zijn geleidehond op cursus gehad. En idd. ander lijntje erom, dus zonder tuig, belletje eraan ging prima.
Tuurlijk is het heel vervelend als een hond bij een chagriijnig mens terecht komt, maar dat is het voor een huishond ook. En idd. je wordt niet gedwongen om een hulphond of blindegeleide hond te nemen, de meeste mensen hebben toch echt wel wat met honden als ze die keuze maken.
En voor wat betreft de band die je niet hebt als je de hond niet zelf opleidt...... Ik heb hier 3 diensthonden gehad die allemaal al 3 jaar oud waren toen ik ze kreeg. Alle 3 door een ander opgeleid. De 1ste is uitgewerkt en woont hier nog steeds tot volle tevredenheid. De 2e is door omstandigheden weg gemoeten en de 3e is mijn huidige dienshond. Met alle 3 had en heb ik een superband, juist omdat we van elkaar afhankelijk zijn en elke dag samen aan het werk zijn.
Trouwens de 3e komt ook niet in contact met andere honden en mensen, ik heb nooit de indruk gehad dat hem dat ongelukkig maakt. Vind trouwens dat dát hier op het forum erg wordt overschat, het geluk dat een hond zou ontlenen aan contacten buiten zijn eigen roedel (mens en/of dier) om.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Op het lab forum zitten twee blinde mensen met een blindegeleidehond, en kan je vertellen dat die honden het beslist niet slecht hebben, want zodra de hond zijn 'tuig' uit doet, mag zo'n hond ook volledig hond zijn, en doet die exact dezelfde dingen als een normale hond tijdens een wandeling ook zou doen. Op mijn werk komt ook altijd een man die blind is en een golden retriever heeft als blindegeleidehond, en als ik de verhalen hoor met wat hij doet met zijn hond, nee daar zou ik als hond beslist niet ongelukkig van kunnen worden. Witte herder van mijn tante ook ex blindegeleidehond, en is er echt niet ongelukkig op geworden, het is een zeer normale hond, die sociaal gezien zeker niet onderdoet aan honden die in een gezin zijn opgergroeit. Socialer dan mijn labbie hoor
Over de reclame, ik vind sowieso niet dat je dingen moet 'invullen' voor een hond, tuurlijk zou een hond het evengoed leuk vinden in een gezin, maar dat het zielig is voor een blindegeleidehond? Nee daar ben ik het beslist niet mee eens. Sommige honden zouden een moord ervoor doen om altijd bij hun baas te mogen zijn.

Over de reclame, ik vind sowieso niet dat je dingen moet 'invullen' voor een hond, tuurlijk zou een hond het evengoed leuk vinden in een gezin, maar dat het zielig is voor een blindegeleidehond? Nee daar ben ik het beslist niet mee eens. Sommige honden zouden een moord ervoor doen om altijd bij hun baas te mogen zijn.
Dus omdat het altijd nog erger kan maakt het niet uit?Carma schreef:Daar heb je natuurlijk een puntje. De mensen met een hulphond/blindegeleidehond krijgen in elk geval nog begeleiding als hun hond in huis komtEnnath schreef:Natuurlijk zijn er hulphonden die geen benijdenswaardig leven hebben.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
een diensthond mag meer hond zijn in mijn ogen...Marjoleine schreef:Het zijn beide dagelijks werkende honden.malinois schreef:Ik vind dat je een diensthond niet kan vergelijken met een blindegeleidehond...
Waarom vind je dat je dat niet kunt vergelijken?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Ben ik het niet mee eens. Ze zitten meestal alleen in kennels, dat vind ik zeker geen 'hond zijn', ze worden toch vrij vaak met vrij harde hand behandeld, vind ik ook niet echt 'hond zijn' ze worden vaak van begeleider tot begeleider heen en weer gesleurt, en als ze dan met pensioen zijn dan is er geen haan die er naar kraait. Vind ik ook niet echt hond zijn.malinois schreef:een diensthond mag meer hond zijn in mijn ogen...Marjoleine schreef:Het zijn beide dagelijks werkende honden.malinois schreef:Ik vind dat je een diensthond niet kan vergelijken met een blindegeleidehond...
Ik heb trouwens verder niks tegen een diensthond, het is ook vrij overdreven geschreven hierboven, denk ook dat honden er ook best gelukkig mee kunnen zijn, maar dat een diensthond meer hond mag zijn, nee ben ik het niet mee eens.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Er zullen maar weinig mensen zijn die de situatie van mijn GR buurhond "erg" vinden. En ik ken maar weinig hulphonden (op alle gebieden) die het zo slecht zullen hebben als mijn buurhond. Dus: omdat er ergens een eigenaar van een hulphond is die zijn hond nooit loslaat, of die altijd loopt te schelden. Dáárom zouden alle hulphonden afgeschaft moeten worden?estelle schreef:Dus omdat het altijd nog erger kan maakt het niet uit?Carma schreef:Daar heb je natuurlijk een puntje. De mensen met een hulphond/blindegeleidehond krijgen in elk geval nog begeleiding als hun hond in huis komtEnnath schreef:Natuurlijk zijn er hulphonden die geen benijdenswaardig leven hebben.
Overigens: lijdt die scheldende blinde mevrouw soms aan het "Syndroom van la Tourette"? In dat geval kan mevrouw er ook niets aan doen. En al klinkt het ons erg in de oren: de hond zal al snel geleerd hebben om haar "geluiden" te negeren.
- Carma
- Zeer actief
Nee, zo bedoel ik het niet. Maar het relativeert wel.estelle schreef:Dus omdat het altijd nog erger kan maakt het niet uit?Carma schreef:Daar heb je natuurlijk een puntje. De mensen met een hulphond/blindegeleidehond krijgen in elk geval nog begeleiding als hun hond in huis komtEnnath schreef:Natuurlijk zijn er hulphonden die geen benijdenswaardig leven hebben.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind dat je nogal wat vooroordelen hebt t.o.v. diensthonden. Ik heb het hier over honden die bij de politie daadwerkelijk in dienst zijn en werken he?!Aimee schreef:Ben ik het niet mee eens. Ze zitten meestal alleen in kennels, dat vind ik zeker geen 'hond zijn', ze worden toch vrij vaak met vrij harde hand behandeld, vind ik ook niet echt 'hond zijn' ze worden vaak van begeleider tot begeleider heen en weer gesleurt, en als ze dan met pensioen zijn dan is er geen haan die er naar kraait. Vind ik ook niet echt hond zijn.malinois schreef:een diensthond mag meer hond zijn in mijn ogen...Marjoleine schreef:Het zijn beide dagelijks werkende honden.malinois schreef:Ik vind dat je een diensthond niet kan vergelijken met een blindegeleidehond...
Ik heb trouwens verder niks tegen een diensthond, het is ook vrij overdreven geschreven hierboven, denk ook dat honden er ook best gelukkig mee kunnen zijn, maar dat een diensthond meer hond mag zijn, nee ben ik het niet mee eens.
Dingo hier van het forum bijv. is diensthond en zit in huis zoals je kan lezen. (even een simpel voorbeeldje, daarnaast is er niks mis met een kennel in mijn ogen maar dat terzijde)
Een diensthond hoeft geen vogeltje te negeren, mag best een keer blaffen naar een kat oid, mag wat snuffelen, mag zoeken, mag bijten, mag zelfs aangehaald worden tijdens dienst indien mogelijk etc. etc. dit in tegenstelling tot een geleidehond die in mijn ogen dus veel minder hond mag zijn.
Vandaar dat ik ook zeg dat in mijn ogen dus een hulphond ook meer mag... die mag dingen apporteren, mag dingen doen etc.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zie mijn antwoord op AimeeMarjoleine schreef:Gezien mijn interesse in beide functies: kun je dat nader uitleggen, in welke opzichten dat het geval is volgens jou dus?malinois schreef:een diensthond mag meer hond zijn in mijn ogen...

- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Ik vind een hulphond weer net effe iets anders dan een blindengeleidehond, vooral als dat 'helpen' beperkt blijft tot kastjes openmaken etc. De meeste honden zullen dat soort dingen graag doen voor een beloning, denk ik.Inge O schreef:zo'n dingen bedoel ik dus ookDazwa84 schreef:Of als de hond ineens te 'slim' blijkt voor de hulpbehoevende. Ook meegemaakt. Hond ging mooi buiten gezichtsafstand van baasje zitten, of onder tafel, waar baasje met rolstoel niet bij kon. Hond werd dus weer ingeruild voor een andere.. past helemaal niet in het rozewolkenplaatje, maar is wel de realiteit.
voor mij zijn - in deze technische tijd - hulphonden voorbijgestreefd, grotendeels dan toch. ze zullen best heel waardevol zijn in het leven van zo'n gehandicapte, maar dat kan een normale hond ook.
Ben wel met je eens dat hulphonden en zelfs hulp-apen

Maar goed, het ging mij eigenlijk vooral om de vraag of deze reclame nou wel kan. Vooral omdat het ook nog eens als een 'goed doel' wordt gebracht.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Carma
- Zeer actief
Het goede doel zijn de mensen die er baat bij hebben, niet de honden. De reclame zou zich dan ook moeten richten op de mensen. Echter een puppy in beeld levert meer donaties op dan een blinde manHanneke2 schreef: Maar goed, het ging mij eigenlijk vooral om de vraag of deze reclame nou wel kan. Vooral omdat het ook nog eens als een 'goed doel' wordt gebracht.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ik dacht dat ze die labradors meer zijn gaan gebruiken vanwege hondsocialer gedrag, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat, want ze moeten andere honden negerenZoek stok! schreef:Wat is eigenlijk de reden dat Labradors zo veel gebruikt worden? 'Vroeger' waren het toch vooral Herders? Ik vind Labradors juist honden die nogal gesteld zijn op de buitenwereld - en niet alleen de baas- namelijk.

- Moos
- Zeer actief
Maar er zullen denk ik op elke hulphond of geleidehond ook loslopende honden afkomen in woonwijken enzo. Wellicht minder dan op 'gewone honden' omdat mensen er rekening mee houden, maar het zal neem ik aan wel gebeuren.Whitefang87 schreef:Ik dacht dat ze die labradors meer zijn gaan gebruiken vanwege hondsocialer gedrag, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat, want ze moeten andere honden negerenZoek stok! schreef:Wat is eigenlijk de reden dat Labradors zo veel gebruikt worden? 'Vroeger' waren het toch vooral Herders? Ik vind Labradors juist honden die nogal gesteld zijn op de buitenwereld - en niet alleen de baas- namelijk.
En ze horen ook in 'vrije tijd' los te mogen lopen toch? Kan me voorstellen dat het handiger is als de hond dan heel makkelijk met vreemde honden is. Beetje lastig als dat niet het geval is en de baas van de dan loslopende hond is blind :N:
Laatst gewijzigd door Moos op 26 nov 2008 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

- Joera
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Ja dat is zeker waar, je kan het je niet veroorloven als zo'n hulphond dan ineens gaat vechten oid.Moos schreef:Maar er zullen denk ik op elke hulphond of geleidehond ook loslopende honden afkomen in woonwijken enzo. Wellicht minder dan op 'gewone honden' omdat mensen er rekening mee houden, maar het zal neem ik aan wel gebeuren.Whitefang87 schreef:Ik dacht dat ze die labradors meer zijn gaan gebruiken vanwege hondsocialer gedrag, terwijl dat eigenlijk nergens op slaat, want ze moeten andere honden negerenZoek stok! schreef:Wat is eigenlijk de reden dat Labradors zo veel gebruikt worden? 'Vroeger' waren het toch vooral Herders? Ik vind Labradors juist honden die nogal gesteld zijn op de buitenwereld - en niet alleen de baas- namelijk.

- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Contacteer:
De baas van mijn moeder (ouder echtpaar, geloof begin 70) heeft sinds kort een afgekeurde hulphond. De hond is bang in drukke of kleine ruimtes, winkels en liften zijn dus echt heel lastig en ook de auto vindt hij eng. Dit kregen ze niet goed getraind en daarom is hij afgekeurd. Ik denk dat hij nu een prima leven heeft maar wat ik hoor is dat het geen blije, ongecompliceerde hond meer is. Hij blijft timide en als hij los mag dan begrijpt hij daar eigenlijk maar weinig van.
Laatst was zijn oude trainer langsgeweest om te kijken hoe het allemaal ging en daar was hij helemaal lyrisch van geweest, zo blij om haar te zien. Die vrouw heeft de hond genegeerd omdat dit voor hem het beste zou zijn, hij moet zich namelijk niet meer aan haar hechten.
En ja, dan heb ik best medelijden met die hond. Hij is nog maar anderhalf maar durft zich niet goed te uiten...
Ik kan niet oordelen over andere hulp- of geleidehonden, ik denk dat het behoorlijk verschilt per persoon/hond en dat een hond niet per definitie ongelukkig is.
En die reclame... Tja, dat is natuurlijk gewoon marketing.
Laatst was zijn oude trainer langsgeweest om te kijken hoe het allemaal ging en daar was hij helemaal lyrisch van geweest, zo blij om haar te zien. Die vrouw heeft de hond genegeerd omdat dit voor hem het beste zou zijn, hij moet zich namelijk niet meer aan haar hechten.
En ja, dan heb ik best medelijden met die hond. Hij is nog maar anderhalf maar durft zich niet goed te uiten...
Ik kan niet oordelen over andere hulp- of geleidehonden, ik denk dat het behoorlijk verschilt per persoon/hond en dat een hond niet per definitie ongelukkig is.

Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
-
- Zeer actief
Daarom stel ik ook vragen bij de gebruikte trainingsmethodes. Je moet wel erg gespeend zijn van enig inlevingsvermogen om een hond die dolblij is om je weer eens te zien te gaan lopen negerenYvetteJ schreef:De baas van mijn moeder (ouder echtpaar, geloof begin 70) heeft sinds kort een afgekeurde hulphond. De hond is bang in drukke of kleine ruimtes, winkels en liften zijn dus echt heel lastig en ook de auto vindt hij eng. Dit kregen ze niet goed getraind en daarom is hij afgekeurd. Ik denk dat hij nu een prima leven heeft maar wat ik hoor is dat het geen blije, ongecompliceerde hond meer is. Hij blijft timide en als hij los mag dan begrijpt hij daar eigenlijk maar weinig van.

Laatst gewijzigd door Fin op 26 nov 2008 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Wat een onzin.Aimee schreef:
Ben ik het niet mee eens. Ze zitten meestal alleen in kennels, dat vind ik zeker geen 'hond zijn', ze worden toch vrij vaak met vrij harde hand behandeld, vind ik ook niet echt 'hond zijn' ze worden vaak van begeleider tot begeleider heen en weer gesleurt, en als ze dan met pensioen zijn dan is er geen haan die er naar kraait. Vind ik ook niet echt hond zijn.
Mijn huidige diensthond zit idd in een kennel, waar ie inzit in de tijd dat ie niets te doen heeft, en dat is dus min 40 uur per week werken, want dan zit ie met z'n bips bij mij in de auto. Daarnaast de ongeveer 15 uur per week dat ie uitgelaten wordt, met de rest van de honden, want daar draait hij gewoon mee mee. Dus die overige uren in de kennel ligt hij meestal lekker te slapen. Mijn vorige dienthond zat trouwens nooit in de kennel, maar deze is nou eenmaal niet zo vriendelijk,dus om kinderen en man te sparen deze dus wel.

Ze worden in jouw ogen waarschijnlijk met vrij harde hand behandeld, wat waarschijnlijk net zo veel met "hond zijn" te maken heeft als negeren, maar ik vind dat nog wel mee vallen. Door de aard van het werk ligt de druk (en dus de plicht) nou eenmaal wat hoger en is het vrijblijvende karakter van de training wat minder.
Dat honden van geleider naar geleider gaan, heb ik nog nooit meegemaakt, kan in de praktijk ook helemaal niet. Je bent al blij dat je met je hond je certificaat haalt zodat je weer 2 jaar mag werken. Dus aan het begin van je carriere krijg je een hond en daar werk je mee tot hij met pensioen gaat.
En dan kijkt er volgens jou, na zijn pensioen, niemand meer naar om. Dat slaat helemaal nergens op. Vrijwel alle honden van al mijn collega's blijven lekker bij hun geleider. Je weet niet half hoeveel er van die honden gehouden wordt. Die hond is namelijk je maatje geweest door dik en dun. Het is namelijk zo dat je dag en nacht alleen met je hond op pad bent dus je kent elkaar door en door en hij heeft altijd voor je klaar gestaan.
Mijn vorige diensthond moest met 7 jaar stoppen met werken wegens een rugblessure LSI. Die leeft nou lekker zijn leven bij ons en is de beste kameraad van mijn jongens geworden.
Hoezo er is geen haan die naar hem kraait:

(Dit was tijdens de afgelopen vakantie in Tsjechië)
Ik weet natuurlijk niet hoeveel hondengeleiders jij kent, maar ik ken er zo'n stuk of 50. Als er van die 50 een enkeling is die zijn hond niet kan houden dan wordt er met man en macht gezocht naar een goed tehuis en dat lukt altijd. Maar nogmaals 99% van de honden blijft tot hun dood bij de oude geleiders.
Eigenlijk heb ik geen idee waar jij je verhaal op baseert

Nog eentje dan om het af te leren, oftewel ze mogen geen hond zijn:

Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Ik doelde vooral op het feit dat ze door een ander werden opgeleid en dus uit hun oude omgeving werden gerukt én dat er werd geschreven dat de band met je hond minder is omdat je hem niet zelf hebt opgeleid.malinois schreef:Ik vind dat je een diensthond niet kan vergelijken met een blindegeleidehond...Budkes schreef:Ik ben in mijn leven ook meerdere hulp- en geleidehonden tegengekomen en ken ook gezinnen die ze het eerste jaar hebben opgevangen en ik ben alleen maar positief, voor wat díe honden en díe mensen betreft.
Heb in het grijze verleden zelfs een blinde jongeman met zijn geleidehond op cursus gehad. En idd. ander lijntje erom, dus zonder tuig, belletje eraan ging prima.
Tuurlijk is het heel vervelend als een hond bij een chagriijnig mens terecht komt, maar dat is het voor een huishond ook. En idd. je wordt niet gedwongen om een hulphond of blindegeleide hond te nemen, de meeste mensen hebben toch echt wel wat met honden als ze die keuze maken.
En voor wat betreft de band die je niet hebt als je de hond niet zelf opleidt...... Ik heb hier 3 diensthonden gehad die allemaal al 3 jaar oud waren toen ik ze kreeg. Alle 3 door een ander opgeleid. De 1ste is uitgewerkt en woont hier nog steeds tot volle tevredenheid. De 2e is door omstandigheden weg gemoeten en de 3e is mijn huidige dienshond. Met alle 3 had en heb ik een superband, juist omdat we van elkaar afhankelijk zijn en elke dag samen aan het werk zijn.
Trouwens de 3e komt ook niet in contact met andere honden en mensen, ik heb nooit de indruk gehad dat hem dat ongelukkig maakt. Vind trouwens dat dát hier op het forum erg wordt overschat, het geluk dat een hond zou ontlenen aan contacten buiten zijn eigen roedel (mens en/of dier) om.
En dat kun je wel vergelijken.

En ach ik vind het verschil ook niet zo groot. Ze zijn beide aan het werk voor de baas en wat is meer des honds; Je verplaatsen met de baas terwijl je leidt, of een crimineel achtervolgen en bijten

Gr. Aniek

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zie mn eerdere antwoord aan Aimee... een diensthond mag zich nog wel honds gedragen, een blindegeleidehond mag totaal geen aandacht schenken aan andere dingen/mensen/dieren etc. als hij aan het werk is.Budkes schreef:Ik doelde vooral op het feit dat ze door een ander werden opgeleid en dus uit hun oude omgeving werden gerukt én dat er werd geschreven dat de band met je hond minder is omdat je hem niet zelf hebt opgeleid.malinois schreef:Ik vind dat je een diensthond niet kan vergelijken met een blindegeleidehond...Budkes schreef:Ik ben in mijn leven ook meerdere hulp- en geleidehonden tegengekomen en ken ook gezinnen die ze het eerste jaar hebben opgevangen en ik ben alleen maar positief, voor wat díe honden en díe mensen betreft.
En dat kun je wel vergelijken.![]()
En ach ik vind het verschil ook niet zo groot. Ze zijn beide aan het werk voor de baas en wat is meer des honds; Je verplaatsen met de baas terwijl je leidt, of een crimineel achtervolgen en bijten. Ik weet het niet.....
Ben eerder steward geweest bij een bekende voetbalvereniging en ik kon daar een aantal diensthonden tijdens de wedstrijd gewoon aaien bijv.
Daarnaast mogen ze lekker blaffen, mogen es naar een vogeltje kijken... eventueel een blaf naar een kat maakt niet uit etc. etc. etc.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou ja, een diensthond moet natuurlijk sociaal zijn, maar mag geen andere honden opeten als ie werkt.
Net als een hulphond en een geleidehond.
Verder beschrijft Budkes het perfect volgens mij.
Ik ben bezig met wat artikelen over diensthonden en hulphonden en ik moet zeggen: zo'n band met de baas zie je zelden tot nooit bij huishonden.
Verder worden zowel hulphonden als diensthonden wel door een ander opgeleid, maar de laatste pakweg 20%, de puntjes op de i zetten dus, de speciale dingen, dat doet de nieuwe baas/geleider.
Gewoon omdat dat zo werkt.
En omdat deze combinaties welhaast symbiotisch zijn, zijn het zeer hechte combinaties.
Althans, dat is wat ik ervan zie, en ik heb me in beide objectief verdiept.
Dat was overigens buitengewoon leerzaam, mag ik wel zeggen. In positieve zin.
Net als een hulphond en een geleidehond.
Verder beschrijft Budkes het perfect volgens mij.
Ik ben bezig met wat artikelen over diensthonden en hulphonden en ik moet zeggen: zo'n band met de baas zie je zelden tot nooit bij huishonden.
Verder worden zowel hulphonden als diensthonden wel door een ander opgeleid, maar de laatste pakweg 20%, de puntjes op de i zetten dus, de speciale dingen, dat doet de nieuwe baas/geleider.
Gewoon omdat dat zo werkt.
En omdat deze combinaties welhaast symbiotisch zijn, zijn het zeer hechte combinaties.
Althans, dat is wat ik ervan zie, en ik heb me in beide objectief verdiept.
Dat was overigens buitengewoon leerzaam, mag ik wel zeggen. In positieve zin.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
mwa...... denk dat dit niet altijd het geval is....Marjoleine schreef:Nou ja, een diensthond moet natuurlijk sociaal zijn,

- Budkes
- Zeer actief
Ja als je het zo bekijkt heb je gelijk. Het is wel zo dat, als de hond aan de bak moet, dan is ie echt geconcentreerd aan 't werk, dus geen vogeltjes kijken, niet blaffen naar een kat etc. Echter die momenten zijn bij een diensthond vaak van korte duur. En idd die momenten zijn voor een blindengeleidehond veel langduriger (uren). Bij ons is het trouwens wel zo dat als ze tijdens de dienst uit de auto zijn, dan is het geconcentreerd aan het werk. Dan kun je ze ook niet aaien, geen een van onze honden.malinois schreef:
zie mn eerdere antwoord aan Aimee... een diensthond mag zich nog wel honds gedragen, een blindegeleidehond mag totaal geen aandacht schenken aan andere dingen/mensen/dieren etc. als hij aan het werk is.
Ben eerder steward geweest bij een bekende voetbalvereniging en ik kon daar een aantal diensthonden tijdens de wedstrijd gewoon aaien bijv.
Daarnaast mogen ze lekker blaffen, mogen es naar een vogeltje kijken... eventueel een blaf naar een kat maakt niet uit etc. etc. etc.
@Marjoleine;
Mijn diensthond is helemaal niet sociaal en dat is geen enkel probleem, het is alleen soms lastig in onze vrije tijd. Voor de rest ben ik het volledig met je eens.
Gr. Aniek

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Hangt een beetje af van het werk, lijkt me.Budkes schreef:Mijn diensthond is helemaal niet sociaal en dat is geen enkel probleem, het is alleen soms lastig in onze vrije tijd. Voor de rest ben ik het volledig met je eens.
Als je in menigtes moet lopen is het toch handig als er onderweg geen kinderhandjes worden afgehapt

Maar sociaal is een ruim begrip natuurlijk. Er ligt een groot gebied tussen neutraal gedrag en bij iedereen op schoot kruipen