Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wassen jullie je hond voor een operatie?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

CKS
Zeer actief

Ongelezen bericht door CKS »

Hier wordt niet standaard een hond gewassen voor de operatie, maar het is wel zo prettig als ze ongeveer schoon zijn ;) De hondjes die ik zo af en toe van straat pluk :roll: gaan dus echt even in bad voor ze de operatietafel opmogen :mrgreen: Indien nodig wordt er wel even ontvlooid want er is niets zo vervelend als heel netjes aan het werk zijn om dan te zien hoe een gore dikke vlo in de wond springt :wink:

Scheren is uiteraard wel standaard en er wordt gewoon net zoveel geschoren als wat nodig is om veilig en schoon te kunnen werken. Ook als het iets 'kleins' is en ook als het een langharige hond is die morgen naar Crufts moet. Je maakt mij niet wijs dat je hygiënisch kunt werken met haren links en rechts. Honden zijn een stuk minder infectiegevoelig dan mensen maar om daar nu zo misbruik van te maken is ook niet nodig ;)
Ik zou trouwens ook niet weten hoe je een nette onderhuidse hechting kunt maken als er niet even geschoren is, maar dat terzijde :denken:

Op zich vind ik de suggestie om de hond voor de (geplande) operatie even in bad te doen trouwens niet heel erg fout, integendeel eigenlijk.

Kees
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Casey schreef: Op zich vind ik de suggestie om de hond voor de (geplande) operatie even in bad te doen trouwens niet heel erg fout, integendeel eigenlijk.
Ik wil niet suggereren, dat het idee om je hond voor de operatie in bad te doen heel fout zou zijn, maar voor sommige honden zou dat toch ook traumatisch kunnen zijn denk ik of zit ik daar fout?

Ik heb mijn hond voor de operatie niet gewassen; hoe gek het ook klinkt, ze is een golden, dol op zwemmen maar niet in bad doen!

Casey schreef:want er is niets zo vervelend als heel netjes aan het werk zijn om dan te zien hoe een gore dikke vlo in de wond springt :wink:
Ja dat zal wel vaak gebeuren, kan me er niets bij voorstellen. :19:
Sylvia 1980
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sylvia 1980 »

Ik doe ze niet in bad voor een operatie, of ze moeten net ervoor in iets vies hebben gerold maar dan gaan ze zoiezo in bad of ze nu naar de da moeten of niet.
En hier zo'n korte haren dat er nooit veel zand in de haren hangt. handdoek erover en schoon.
Afbeelding
Groetjes Sylvia
Poot Yaro, Luca en Fahim
A ridgeback isn't just another dog it's a lifestile
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik vind het ook gek dat er da's zouden zijn die het operatiegebied niet scheren. En zeker niet omdat de reden zou zijn 'een topper in shows' :roll: .
Ik ben ook errug trots op de vachten van mijn collies maar als ik moet kiezen tussen een (tijdelijk) plaatselijk kale levende collie of een prachtig in de vacht zittende dode collie veroorzaakt door infecties door niet scheren, weet ik wél wat ik kies!
Trouwens, ik heb Gina gisteren in bad gedaan (vrijdag wordt onder narcose haar gebit gesaneerd) en er kwam bruin-zwart water af :N: .
De lieverd vind het nl. heerlijk om zich buiten om de paar meter ter aarde te storten en lekker heen en weer te rollen.
Met droog weer natuurlijk geen probleem, maar ze doet het ook met slecht/nat weer. En ze ziet er ook geen been in om rustig over liggende drollen heen te rollen.
Elke paar maanden een lekker fris bad i.p.v. afsoppen is dan geen overbodige luxe.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Nee, heb mijn honden nog nooit gewassen voor een operatie :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Tyra is ook niet geschoren voor haar castratie, maar die heeft ook een kaal buikkie :mrgreen:
Toen het bultje van haar poot werd gehaald is er ook niets geschoren en alles gewoon keurig dicht gegaan. 2 hechtingen erin en klaar.
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

Ennath schreef:
Rosita Compagner schreef:
Ennath schreef:
Rosita Compagner schreef:Hmm, ik vind dat wel een goed idee. Een nog beter idee is om dat maar even professioneel te laten doen. Dierendokters willen ook werken met schone hondjes, ik kan me dat best voorstellen.

*ziet nieuwe bron van inkomsten*
Leuk idee..
Doe mij dan ook eens even een idee waar ik mijn stevig model honden kan laten wassen.
De meeste trimmers hier in de buurt kunnen helemaal niet wassen, de rest wast niks groters dan een Cocker. :19:
collega Karen Wolder zit hier ook op het forum? Ossenisse geloof ik, kijk anders eens op www.abhb.nl er zijn best wel wat collega's in Zeeland.
Ossenisse ligt aan de andere kant van het water, hemelsbreed helemaal niet ver weg.
Maar je moet wél over Antwerpen of Vlissingen rijden door de tunnel.
En dáár mag ik met mijn Totootje niet in. :19:

Ik heb anderhalf jaar geleden letterlijk alle trimsters in West Brabant en op de Bevelanden gebeld. Met behulp van die lijst.
Uiteindelijk vond ik iemand die bereid was mijn Markiesje te wassen en te knippen.
Al wist ze niet precies hoe dat dan moest, want ze deed alleen maar dameshondjes :19:
Er staan een hele hoop adressen op die lijst die wél aangeven te kunnen wassen, maar dat gaat dan bijna zonder uitzondering om kleine honden.
Modelletje Tervuerenaar "doen we niet mevrouw".
En ja, ik kan wel zelf wassen, maar mijn honden kunnen de trap niet op, en vooral niet af :N:
lees het topic nu pas ik kom niet meer zoveel op alle forums.
maar hier dan even collega karen zelf :wink:

ik weet niet waar je precies woont maar als goes niet te ver is voor jou.
dan kan je bij petra van Hese terecht. zij doet ook grote honden.
heeft er zelfs een speciale ruimte voor ingericht.
ik weet niet wie je allemaal destijds gebeld heb maar kan er op zeeuws vlaanderen altijd wel een paar noemen die grote honden doen.
als het goed is zijn er die ook aan de andere kant of ze dan ook goed zijn geef ik mijn mening niet over. :roll:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Rosita Compagner schreef:Hmm, ik vind dat wel een goed idee. Een nog beter idee is om dat maar even professioneel te laten doen. Dierendokters willen ook werken met schone hondjes, ik kan me dat best voorstellen.

*ziet nieuwe bron van inkomsten*
Iedereen (tenzij lichamelijk beperkt of thuis geen mogelijkheid) kan z'n eigen hond toch wassen?

Als het echt nodig zou zijn, zou ik verwachten dat de dierenartsen hierom ook zouden vragen, hetzelfde dat je iedere keer te horen krijgt dat je hond/kat niet meer mag eten/drinken vanaf 'n bepaalde tijd.
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel

Ongelezen bericht door Jacksel »

pepim schreef:Ik heb mijn hond voor de operatie niet gewassen; hoe gek het ook klinkt, ze is een golden, dol op zwemmen maar niet in bad doen!
Ik heb (tot mijn stomme verbazing, dat moet ik er wel bij zeggen) van de zomer iemand gezien, die liet zn Golden een paar keer een balletje of dummy ofzo uit het water apporteren, zodat de hond goed nat was, vervolgens inzepen en dan nog een paar keer laten zwemmen zodat het sop er weer af was...

Niet bepaald hoe ik het zou doen (maar Jamey is gelukkig ook erg makkelijk), want volgens mij is het voor de natuur niet helemaal lekker 9tenzij je shampoo hebt die veilig is natuurlijk), maar op zich, als je een hond hebt die helemaal in paniek raakt zodra die een bad/douche ziet :19:
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik was mijn honden echt nooit. Mijn honden zijn ook nog nooit geopereerd maar vrees dat ik ze daarvoor ook niet zou gaan wassen.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jacksel schreef:
pepim schreef:Ik heb mijn hond voor de operatie niet gewassen; hoe gek het ook klinkt, ze is een golden, dol op zwemmen maar niet in bad doen!
Ik heb (tot mijn stomme verbazing, dat moet ik er wel bij zeggen) van de zomer iemand gezien, die liet zn Golden een paar keer een balletje of dummy ofzo uit het water apporteren, zodat de hond goed nat was, vervolgens inzepen en dan nog een paar keer laten zwemmen zodat het sop er weer af was...

Niet bepaald hoe ik het zou doen (maar Jamey is gelukkig ook erg makkelijk), want volgens mij is het voor de natuur niet helemaal lekker 9tenzij je shampoo hebt die veilig is natuurlijk), maar op zich, als je een hond hebt die helemaal in paniek raakt zodra die een bad/douche ziet :19:
Ja, en Jamey kan je zo de douche intillen, vasthouden, inzepen, afspoelen en klaar. Saar vindt wassen helemaal niet leuk, maar ze heeft weinig te willen en daardoor is het een fluitje van een cent om haar te douchen. je merkt bij die kleintjes niet in het bijzonder in hoeverre ze echt weerstand zouden bieden. Moet je eens 26 kilo onwillige Golden in de douche-cel proberen te krijgen. Dat gaat niet zo makkelijk zonder de hond helemaal over de rooie te helpen kan ik je zeggen :wink: (en dan is menig Golden, zeker de reuen, 30+ kilo nog...).
De volgende keer dat Vera tot aan haar nek onder de klei zit zie ik de optie van even met wat shampoo laten apporteren uit het water wel zitten moet ik zeggen :wink:
(niet dat dat zo vaak gebeurt, haah. Is nu 1 keer gebeurt en haar proberen te douchen was voor niemand leuk :wink: ).
Afbeelding
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback

Ongelezen bericht door Joera »

Ik had hem wel gewassen voor de operatie, maar niet voor de hygiene maar gewoon omdat het weer tijd was en na de operatie zou de wond een tijd niet nat mogen worden en ook geen sop erin natuurlijk.
Mijn beer van bijna 40 kg houd ook niet van om gewassen te worden, maar wel om te zwemmen. ik zeg altijd maar tegen hem, wie vies wil worden moet ook gewassen worden :pffff: hij luisterd nooit :mrgreen:
ik zet hem gewoon in de douche, doe zn kop tussen mn benen en kan hem zo rustig gaan insoppen, hij kan spartelen en tegenstribbelen wat die wil, maar ik win toch wel :pffff:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wij kunnen hier honden wassen bij de autowasplaats :mrgreen:
Ik zet mijn honden indien nodig (een of twee keer per jaar) onder de tuinslang in de tuin.
Sproeikop er op :ok:

Heb er nooit aan gedacht om een hond te wassen voor een operatie :denken:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Moos schreef:
Jacksel schreef:

Ja, en Jamey kan je zo de douche intillen, vasthouden, inzepen, afspoelen en klaar. Saar vindt wassen helemaal niet leuk, maar ze heeft weinig te willen en daardoor is het een fluitje van een cent om haar te douchen. je merkt bij die kleintjes niet in het bijzonder in hoeverre ze echt weerstand zouden bieden. Moet je eens 26 kilo onwillige Golden in de douche-cel proberen te krijgen. Dat gaat niet zo makkelijk zonder de hond helemaal over de rooie te helpen kan ik je zeggen :wink: (en dan is menig Golden, zeker de reuen, 30+ kilo nog...).
De volgende keer dat Vera tot aan haar nek onder de klei zit zie ik de optie van even met wat shampoo laten apporteren uit het water wel zitten moet ik zeggen :wink:
(niet dat dat zo vaak gebeurt, haah. Is nu 1 keer gebeurt en haar proberen te douchen was voor niemand leuk :wink: ).
Zo doen wij het ook bij Sita. Ideaal!

Vera wassen, weet niet wie er natter was, wij of Vera :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jacksel schreef:

yep zo doe ik het ook als het ooit nodig is, en dat is in al die jaren welgeteld 2 x gebeurd...
Ik was mijn honden nooit ze zwemmen zomers en that's it.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sita schreef:
Zo doen wij het ook bij Sita. Ideaal!

Vera wassen, weet niet wie er natter was, wij of Vera :mrgreen:
Ja, hahaah, en dat was nog buiten onder de tuinslang. Heb je beeld van Vera en mij in mijn badkamertje? :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joy C »

Nee, nooit gewassen voor een operatie.

Bij alle operaties werd tot nu toe altijd geschoren.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”