Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Moeten pups en jonge honden tegenwoordig meer kunnen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Jayda
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jayda »

Zoek stok! schreef:
Caro. schreef:Naast dat ik het voor de hond te lang allang vind, bestaat het leven alleen nog maar uit werken en hond uitlaten.
's Ochtend extra vroeg opstaan, 's middags in de pauze naar huis racen, na het werk de hond uitlaten, 's avonds (inmiddels was ik bekaf) de hond nog een lange wandeling.... en dan compleet uitgeteld zijn.
Ik denk dat je honden wel heeeeel erg leuk moet vinden om fulltime te werken en alles mbt de honden zelf doet inderdaad. Dat is precies de reden waarom ik het mensen afraad. Ik ken mensen bij wie het prima gaat, maar hun hele vrije tijd draait om de honden. Daar heeft lang niet iedereen zin in (en energie voor).
Ik vind het inderdaad geen probleem om na m'n werk bezig te zijn met mijn hond het is mijn maatje ik heb verder niemand.
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Zoek stok! schreef:
Caro. schreef:Naast dat ik het voor de hond te lang allang vind, bestaat het leven alleen nog maar uit werken en hond uitlaten.
's Ochtend extra vroeg opstaan, 's middags in de pauze naar huis racen, na het werk de hond uitlaten, 's avonds (inmiddels was ik bekaf) de hond nog een lange wandeling.... en dan compleet uitgeteld zijn.
Ik denk dat je honden wel heeeeel erg leuk moet vinden om fulltime te werken en alles mbt de honden zelf doet inderdaad. Dat is precies de reden waarom ik het mensen afraad. Ik ken mensen bij wie het prima gaat, maar hun hele vrije tijd draait om de honden. Daar heeft lang niet iedereen zin in (en energie voor).
Gio en ik doen het op deze manier. En dan voornamelijk ik..

Het is dat Boomer er al was toen deze situatie ontstond, anders had ik het niet gedaan. En Benny erbij.. tja, hij kon nergens anders naartoe, voor Boomer (en Benny) is het leuker met zn 2-en.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jayda schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik vind het inderdaad geen probleem om na m'n werk bezig te zijn met mijn hond het is mijn maatje ik heb verder niemand.
Maar 11 jaar is een lange tijd hoor :wink:

Destijds was er volgens mij nog geen dagopvang en van een uitlaatservice had ik toen ook nog nooit gehoord.
Met geluk liet de buurvrouw mijn hond eens 's middags uit zodat ik ook eens pauze had i.p.v. vliegensvlug naar huis te rijden om haar uit te laten.

We hadden een gewoon 'rijtjeshuis' , dus geen vrij uitloop naar buiten waar ze zich kon vermaken.

En dan draait dus 11 jaar lang bijna al je vrije tijd om je hond. Ik ben echt stapel op honden, maar nee.... dat zou ik nooit meer doen op deze manier.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

Ik zou het ook niet zo snel meer doen overigens. Door omstandigheden is dit zo gelopen maar hadden we geen honden gehad en de situatie was geweest zoals nu dan denk ik ook niet dat er een hond was gekomen.
Afbeelding
kimsy
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door kimsy »

dano is hier hooguit 3 uurtjes per dag alleen. 1 dag in de week werk ik een hele dag, en de rest vanaf half 3 en is mijn partner rond half 5 weer thuis.
als ik niet van die makkelijk uren had gehad, had ik nooittt een hond genomen. een hond hoort geen hele dag alleen te zijn vind ik.
hier is hij 1dag in de week een hele dag alleen en dat vind ik al zielig genoeg
Afbeelding
Mit
Zeer actief

kimsy schreef:dano is hier hooguit 3 uurtjes per dag alleen. 1 dag in de week werk ik een hele dag, en de rest vanaf half 3 en is mijn partner rond half 5 weer thuis.
als ik niet van die makkelijk uren had gehad, had ik nooittt een hond genomen. een hond hoort geen hele dag alleen te zijn vind ik.
hier is hij 1dag in de week een hele dag alleen en dat vind ik al zielig genoeg
Och, het is geen ideale situatie om fulltime te werken met honden, maar zielig zijn die van ons niet hoor :wink:
Afbeelding
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:Ik vind het wèl zielig ;-)
De hele dag alleen maar stom op een kleed of in de mand liggen, wachten tot de baas thuiskomt.
En die bazen hebben dan altijd de bek vol over hoe ze dan wel niet wandelen met die hond, maar ik geloof dat maar half. Als je 's winters in het donker en de ijsregen thuiskomt ga je écht niet een uur met die hond lopen. Dan ben je blij dat je je met je warme prak op de bank kunt laten vallen.
Voorts moet er ook nog gesport worden, boodschappen gedaan en op bezoek bij tante Truus met haar kwakkelende linkerbeen.
Er blijft echt niet veel voor Fido over. Te weinig naar mijn zin, in ieder geval.
DUS verkoop ik niet aan fulltime werkenden, mijn hart zou breken bij het idee dat een pupje dat hier de hele dag gezelschap had opeens hele dagen in zijn eentje verbaasd moet gaan zitten kijken waar iedereen is :jank:
Oh maar dat snap ik absoluut! Het zou ook niet eens in me opkomen om een pup te kopen in de situatie die we nu hebben. En ook een herplaatser in de situatie die we nu hebben zal er niet nog een keer komen.
Als wij hierna ooit nog honden willen dan wil ik voor mezelf gewoon dat 1 van ons of beiden minder werken.
En verder vind ik mijn honden nog steeds niet zielig. We maken er sowieso het beste van, ze krijgen veel aandacht en hebben elkaar overdag ook. Dus tja, leuk is het niet voor ze maar zielig vind ik weer het andere uiterste :wink:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

van mij moeten pups niks, wel ga ik lekker oefenen met ze en hou ik enorm van honden die hier komen :mrgreen:

en over fulltime of parttime werken. dat is een mening die voor iedereen verschillend is. wij werken fulltime met als enig verschil dat ik later ga en pascal vroeg thuis is (kantoor en bouw)

mijn honden komen niks tekort en daar gaat het mij om.
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Nanna schreef:En die bazen hebben dan altijd de bek vol over hoe ze dan wel niet wandelen met die hond, maar ik geloof dat maar half. Als je 's winters in het donker en de ijsregen thuiskomt ga je écht niet een uur met die hond lopen. Dan ben je blij dat je je met je warme prak op de bank kunt laten vallen.
Voorts moet er ook nog gesport worden, boodschappen gedaan en op bezoek bij tante Truus met haar kwakkelende linkerbeen.
Ik snap jou prima hoor, het is ook verre van ideaal. Er zijn wel van die gekken die dan maar sporten en honden combineren door ermee door weer en wind te gaan hardlopen en fietsen, en een half weekend en wat avonden mee trainen, maar ja die sporen ook niet helemaal :wink: Die eten ook erg laat voor nederlandse begrippen en kijken niet veel tv.

Ik denk dat ik in jou geval precies hetzelfde zou doen, als ik het toch kon uitkiezen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Caro. schreef:
Jayda schreef:
Zoek stok! schreef:
Maar 11 jaar is een lange tijd hoor :wink:

Destijds was er volgens mij nog geen dagopvang en van een uitlaatservice had ik toen ook nog nooit gehoord.
Met geluk liet de buurvrouw mijn hond eens 's middags uit zodat ik ook eens pauze had i.p.v. vliegensvlug naar huis te rijden om haar uit te laten.

We hadden een gewoon 'rijtjeshuis' , dus geen vrij uitloop naar buiten waar ze zich kon vermaken.

En dan draait dus 11 jaar lang bijna al je vrije tijd om je hond. Ik ben echt stapel op honden, maar nee.... dat zou ik nooit meer doen op deze manier.
Ik doe het nu toch al bijna 9 jaar en ik vind het nog steeds heerlijk. Vooral het 's avonds na het werk gaan wandelen, dat vind ik nog steeds het fijnste moment van de dag. En zal dus straks weer voor 'n pup gaan.

Bij mij begint de 'training' meteen als ze hier zijn, maar gewoon spelenderwijs, ook het alleen zijn wordt vanaf dag 2 aangeleerd, maar wel beginnende met 1 minuutje (of korter, ligt er maar net aan) en zal zo heel langzaam worden opgebouwd. Verder is m'n vakantie dan wel geen 2 weken maar waren er met Tirsa 4 en hopelijk de volgende keer 5.

Ik denk wel dat hoe vroeger je begint met spelenderwijs trainen hoe gemakkelijker het gaat. Zo lang je maar van alles een feest maakt, doen ze van alles voor je.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Neeltje schreef:
Ik doe het nu toch al bijna 9 jaar en ik vind het nog steeds heerlijk. Vooral het 's avonds na het werk gaan wandelen, dat vind ik nog steeds het fijnste moment van de dag. En zal dus straks weer voor 'n pup gaan.

Bij mij begint de 'training' meteen als ze hier zijn, maar gewoon spelenderwijs, ook het alleen zijn wordt vanaf dag 2 aangeleerd, maar wel beginnende met 1 minuutje (of korter, ligt er maar net aan) en zal zo heel langzaam worden opgebouwd. Verder is m'n vakantie dan wel geen 2 weken maar waren er met Tirsa 4 en hopelijk de volgende keer 5.

Ik denk wel dat hoe vroeger je begint met spelenderwijs trainen hoe gemakkelijker het gaat. Zo lang je maar van alles een feest maakt, doen ze van alles voor je.
Ik denk dat je gewoon ook mazzel moet hebben als je pup na 5 weken hele dagen alleen kan zijn. Wat mijn ding niet zou zijn, zeker niet zonder andere hond in huis, maar goed.
Je kan er ook gewoon eentje treffen die dat dus niet gaat kunnen. Moos had het nooit gekund, met 13 weken uren alleen zitten, hoe leuk je de training vantevoren ook bedacht hebt.
Afbeelding
Jayda
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Jayda »

Mijn hond ligt overigens echt niet zielig de hele dag in haar mand te wachten tot ik thuis kom hoor.
Als ik thuis kom kan ik zien dat ze heeft liggen kluiven of met speeltjes heeft lopen slepen en ja haar hobby is nou eenmaal slapen dus dat doet ze ook veel, zelfs als ik thuis ben.

Ik vind het zoals iemand al eerder zei lekker om na m'n werk de hond mee te nemen en lekker te wandelen even rust.
Alleen in de stromende regen wordt het een kort stukje omdat ze een gruwelijke hekel heeft aan regen en als ik haar dan meeneem is het pas zielig maar dat kun je alleen beoordelen als je het gezien hebt.
Mijn moeder zei altijd joh stel je niet aan en toen gingen we lopen in de regen nou m'n moeder zei halverwege we gaan wel even schuilen want dit is echt zielig.
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

In het eerste jaar moet mijns inziens de nadruk liggen op opvoeden en een stabiele basis leggen en pas daarna komt het woord trainen erbij kijken. Maar dat is misschien een kwestie van woordkeuze :wink:

Ik bedoel hiermee dat je met een pup/jonge hond uiteraard gelijk aan de slag moet om hem wat dingen bij te brengen, zoals zindelijk worden, de tafelpoten (post, planten, sokken, .....) met rust te laten, netjes aan een lijntje te lopen en natuurlijk wat basisoefeningen als zit/af en hierkomen.

Dit alles heel spelenderwijs en gericht op het opbouwen van de band tussen baas en hond. Als je heel specifieke doelen hebt met je hond, bv jachttraining, dan moet je natuurlijk ook daar de basis alvast voor leggen (apportjes, vleugeltje vast laten pakken, spoortje uitwerken, enz) maar nog steeds alles benaderd op de samenwerking en niet gericht op de prestatie zelf.

Ik ben ervan overtuigd dat dat voor de lange termijn een betere basis is en dat je zo uiteindelijk verder kunt komen met je hond dan wanneer je gelijk van jongs af aan de druk erop zet om het ook gelijk helemaal goed te doen.

En dan heb ik het al helemaal niet over mensen die verlangen de pup gelijk 'lekvrij' in huis te krijgen :denken: Die moeten gewoon helemaal niet aan een hond beginnen, laat staan een pup.... :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Fax is zindelijk (alhoewel hij gsteren naar het venster liep, zijn poot ophief en nadrukkelijk tegen het venster plaste :eek: :devil: ) , en komt meestal als ik hem roep.

voor de rest, staat zijn opvoeding nu nog onder het toeicht van Ds ( :N: en het gaat er daar soms streng aan toe :N: ).

Ds kon op die leeftijd al veel meer, die kon idd al pootje geven, zit, aan de voet zitten, netjes hierkomen,...

maar nieuwe hond, nieuwe opvoedmethodes 8). enkel de clicker heb ik hem ook aangeleerd, en de beginselen van het speuren.

en nu mag hij nog ff pup zijn, binnen een maand of 2 zal ik dan stilletjes beginnen. Hij mag nu eerst de hondentaal leren, alvorens ik hem mijn willen begin aan te leren.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”