Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Moet ik mijn hond muilkorven?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
S@ndr@ schreef:Als dat ongelukken voorkomt, en meneer het dan serieus neemt, dan maken ze er maar mooi even tijd voor, een loslopende hond, is overlast, lopen misschien ook mensen die bang zijn of de hond loopt zelf gevaar door auto's of joost mag weten waten meneer wil niet luisteren

-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Een gesprekje is ook wel op zijn plaats - maar dan zie ik meer in buurtbemiddeling en over en weer water in de wijn en er samen uit komen. Buurtbemiddeling is ook niet vrijblijvend
de afspraken die er gemaakt worden, daar heb je je aan te houden, anders komt de politie er alsnog aan te pas. Maar hier is de politie je wel erg dankbaar als je bereid bent aan buurtbemiddeling mee te werken. Het is effectiever en scheelt hen een hoop werk. Mijn wijkagent weet bijvoorbeeld dat mochten mijn honden ooit geluidsoverlast geven ( is nu gelukkig allang niet meer het geval) dat hij de zaak meteen door kan verwijzen naar buurtbemiddeling.
Ik weet wel dat vóór ik op dit forum zat, ik er geen idee had dat er honden rondlopen die erg hondagressief zijn, en dat dat soms herplaatsers zijn waarbij je als baasje met de erfenis van een vorige eigenaar opgescheept zit. Zelf had ik mijn best gedaan om mijn reuen goed sociaal te maken naar andere reuen, zo van zo hoort het toch, en dan kijk je vreemd op als een ander het gewoon lijkt te vinden dat hun hond niet met andere reuen kan.
Het argument van 'waarom voed je je hond niet behoorlijk op' zou best wel eens voor op de tong van de ander kunnen liggen
Een beetje begrip kweken over en weer kan dan geen kwaad.

Ik weet wel dat vóór ik op dit forum zat, ik er geen idee had dat er honden rondlopen die erg hondagressief zijn, en dat dat soms herplaatsers zijn waarbij je als baasje met de erfenis van een vorige eigenaar opgescheept zit. Zelf had ik mijn best gedaan om mijn reuen goed sociaal te maken naar andere reuen, zo van zo hoort het toch, en dan kijk je vreemd op als een ander het gewoon lijkt te vinden dat hun hond niet met andere reuen kan.
Het argument van 'waarom voed je je hond niet behoorlijk op' zou best wel eens voor op de tong van de ander kunnen liggen

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Misschien is het een meer iets stedelijks? Het is hier een vrijwilligersorganisatie, maar wel één die de politie zeer op prijs stelt, en waar politie en woningbouwvereniging graag mee samenwerken.
Is er géén buurtbemiddeling, dan is het inschakelen van de politie wellicht de enige optie. Maar dan zou ik nog eerst zelf het gesprek aangaan, desnoods zonder eigen hond erbij.
Is er géén buurtbemiddeling, dan is het inschakelen van de politie wellicht de enige optie. Maar dan zou ik nog eerst zelf het gesprek aangaan, desnoods zonder eigen hond erbij.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Idd buurtbemiddeling bestaat lang niet overal.christo schreef:Misschien is het een meer iets stedelijks? Het is hier een vrijwilligersorganisatie, maar wel één die de politie zeer op prijs stelt, en waar politie en woningbouwvereniging graag mee samenwerken.
Maar dan nog.
Buurtbemiddeling is prima, water bij de wijn ook, mits er iets te bemiddelen valt en er dus problemen zijn tussen mensen die niet in regels te vatten zijn, dus waarbij men elkaar dwarszit/lastigvalt zonder dat dit ergens onder (qua regels cq. wetten.)valt.
In dit geval is er niets te bemiddelen, mijnheer hoort zich gewoon aan de regels te houden. Hij overtreed meerdere regels gevat in de APV. Namelijk oa. het niet aangelijnd houden terwijl dit moet en ten tweede hij draagt er geen zorg voor dat zijn dier voor een ander geen schade, hinder of overast veroorzaakt.
Om iedereen zoveel mogelijk te kunnen laten genieten van zijn eigen ding zónder dat een ander daar last van heeft zijn juist die regels gemaakt. Zou van de zotte zijn om die regels dan weer voor iedereen individueel te gaan herschrijven door middel van bemiddeling.
Als zijn werelddag verpest is omdat hij niet meer de paarden kan voederen terwijl zijn hond lekker rondstruind, dan moet hij zorgen dat zijn hond luisterd. Kan dat nietomdat zijn hond niet makkelijk te trainen is of wil dat niet omdat hij het niet leuk vind om zijn hond te trainen dan moet ie hem lekker vastknuppen aan een 10 meter lijn

Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Laat me eens raden - één van jouw honden is hondagressief?Budkes schreef:Idd buurtbemiddeling bestaat lang niet overal.christo schreef:Misschien is het een meer iets stedelijks? Het is hier een vrijwilligersorganisatie, maar wel één die de politie zeer op prijs stelt, en waar politie en woningbouwvereniging graag mee samenwerken.
Maar dan nog.
Buurtbemiddeling is prima, water bij de wijn ook, mits er iets te bemiddelen valt en er dus problemen zijn tussen mensen die niet in regels te vatten zijn, dus waarbij men elkaar dwarszit/lastigvalt zonder dat dit ergens onder (qua regels cq. wetten.)valt.
In dit geval is er niets te bemiddelen, mijnheer hoort zich gewoon aan de regels te houden. Hij overtreed meerdere regels gevat in de APV. Namelijk oa. het niet aangelijnd houden terwijl dit moet en ten tweede hij draagt er geen zorg voor dat zijn dier voor een ander geen schade, hinder of overast veroorzaakt.
Om iedereen zoveel mogelijk te kunnen laten genieten van zijn eigen ding zónder dat een ander daar last van heeft zijn juist die regels gemaakt. Zou van de zotte zijn om die regels dan weer voor iedereen individueel te gaan herschrijven door middel van bemiddeling.
Als zijn werelddag verpest is omdat hij niet meer de paarden kan voederen terwijl zijn hond lekker rondstruind, dan moet hij zorgen dat zijn hond luisterd. Kan dat nietomdat zijn hond niet makkelijk te trainen is of wil dat niet omdat hij het niet leuk vind om zijn hond te trainen dan moet ie hem lekker vastknuppen aan een 10 meter lijn.

De politie erbij halen om een ander de wet voor te schrijven doe je als laatste noodgeval. Er is hier niemand die zich altijd en aan alle regeltjes houdt, of sta jij altijd keurig te wachten voor rood licht als het één uur 's nachts is en er nergens een auto te bekennen is? Waarom moet een ander zich aan de regel van de wet houden alleen omdat jij je zin wilt hebben?
Het probleem van TS komt op mij niet als overlast over, sorry. Dat van die kapotte broek en dito knieën had ook kunnen gebeuren als ze onverwachts een gans tegen waren gekomen - is met een gentle leader ook weer opgelost

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Nee, ik ben politieagentchristo schreef:Laat me eens raden - één van jouw honden is hondagressief?Budkes schreef:Idd buurtbemiddeling bestaat lang niet overal.christo schreef:Misschien is het een meer iets stedelijks? Het is hier een vrijwilligersorganisatie, maar wel één die de politie zeer op prijs stelt, en waar politie en woningbouwvereniging graag mee samenwerken.
Maar dan nog.
Als zijn werelddag verpest is omdat hij niet meer de paarden kan voederen terwijl zijn hond lekker rondstruind, dan moet hij zorgen dat zijn hond luisterd. Kan dat nietomdat zijn hond niet makkelijk te trainen is of wil dat niet omdat hij het niet leuk vind om zijn hond te trainen dan moet ie hem lekker vastknuppen aan een 10 meter lijn.
![]()
De politie erbij halen om een ander de wet voor te schrijven doe je als laatste noodgeval. Er is hier niemand die zich altijd en aan alle regeltjes houdt, of sta jij altijd keurig te wachten voor rood licht als het één uur 's nachts is en er nergens een auto te bekennen is? Waarom moet een ander zich aan de regel van de wet houden alleen omdat jij je zin wilt hebben?
Het probleem van TS komt op mij niet als overlast over, sorry. Dat van die kapotte broek en dito knieën had ook kunnen gebeuren als ze onverwachts een gans tegen waren gekomen - is met een gentle leader ook weer opgelost

Gr. Aniek

- Budkes
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Budkes schreef:Nee, ik ben politieagent

Ik had hier ook een tijdje een probleem met een buurtgenote die haar twee honden los uitliet, waarbij er één de neiging had om los op Aidan af te stormen om hem te treiteren. Geen haar op mijn hoofd die zou overwegen om daar de politie bij te halen, ook al is het stomvervelend. Tegenwoordig let ze erop en houdt ze haar honden wat beter bij zich.
Het zou een werk opleveren zeg, als we voor dit soort akkefietjes allemaal bij de politie aankloppen. :N:
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
Ik heb het wel gedaan, onze plaatselijke buurtjunk had een bordercollie die zichzelf uit moest laten en zodra hij Baco zag dan vloog hij er bovenopchristo schreef:Budkes schreef:Nee, ik ben politieagentmaar geen wijkagent... anders zou je weten dat sommige conflicten niet op te lossen zijn door elkaar met regeltjes om de oren te slaan... En had je er ook aandacht aan besteedt dat TS eerder heeft aangegeven te overwegen over te gaan op een GL omdat haar vader op zijn gezicht lag omdat Bennie achter de ganzen aan wilde. Als je je hond niet kan houden, neem je gepaste maatregelen, is ook zo'n regel
![]()
Ik had hier ook een tijdje een probleem met een buurtgenote die haar twee honden los uitliet, waarbij er één de neiging had om los op Aidan af te stormen om hem te treiteren. Geen haar op mijn hoofd die zou overwegen om daar de politie bij te halen, ook al is het stomvervelend. Tegenwoordig let ze erop en houdt ze haar honden wat beter bij zich.
Het zou een werk opleveren zeg, als we voor dit soort akkefietjes allemaal bij de politie aankloppen. :N:

het is daarna niet meer voorgekomen namelijk

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
En toen heb jij ook niet gezegd dat ze de hond moest aanlijnen en muilkorven waarop die ander zei dat zij daartoe niet verplicht was want haar hond deed niks .......................... toch?christo schreef:Budkes schreef:Nee, ik ben politieagentmaar geen wijkagent... anders zou je weten dat sommige conflicten niet op te lossen zijn door elkaar met regeltjes om de oren te slaan... En had je er ook aandacht aan besteedt dat TS eerder heeft aangegeven te overwegen over te gaan op een GL omdat haar vader op zijn gezicht lag omdat Bennie achter de ganzen aan wilde. Als je je hond niet kan houden, neem je gepaste maatregelen, is ook zo'n regel
![]()

Ik zit ook niet op politiebemiddeling te wachten hoor maar er zijn mensen die je niet anders kunt bereiken dan via een mijnheer met een pakkie an.

- Liesbeth
- Zeer actief
Ik neem aan dat jullie dat onderling overlegd hebben. Die meneer waar de TS het over heeft is duidelijk niet van plan om via onderling overleg water bij de wijn te doen ofzo. Sterker nog hij uit bedreigingen richting TS.christo schreef:Budkes schreef:Nee, ik ben politieagentmaar geen wijkagent... anders zou je weten dat sommige conflicten niet op te lossen zijn door elkaar met regeltjes om de oren te slaan... En had je er ook aandacht aan besteedt dat TS eerder heeft aangegeven te overwegen over te gaan op een GL omdat haar vader op zijn gezicht lag omdat Bennie achter de ganzen aan wilde. Als je je hond niet kan houden, neem je gepaste maatregelen, is ook zo'n regel
![]()
In zo'n geval vind ik het niet raar om de politie/wijkagent er bij te halen.
En nee, ik heb geen agressieve hond. Luuk is juist zo'n stuiterbal, die het liefst bij elke hond gaat buurten om te kijken of die lekker met hem wil gaan dollen. Ik probeer dat wel te voorkomen, maar af en toe lukt dat niet, nou dan moet Luuk maar ondervinden dat niet iedere hond van zijn avances gedient is. Ik ben dan ook van mening dat meneer zijn (voor overlast zorgende) hond bij zich moet houden, eventueel aan een lange lijn.
(Overigens loopt Luuk alleen op plaatsen los waar het mag.)
edit:typo
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- Budkes
- Zeer actief
Nee, ik ben hondengeleider, en wij worden onmiddelijk door de wijkagent, en andere politie-agenten, ingeschakeld als het woord hond in het probleem voorkomt.christo schreef:Budkes schreef:Nee, ik ben politieagentmaar geen wijkagent... anders zou je weten dat sommige conflicten niet op te lossen zijn door elkaar met regeltjes om de oren te slaan... En had je er ook aandacht aan besteedt dat TS eerder heeft aangegeven te overwegen over te gaan op een GL omdat haar vader op zijn gezicht lag omdat Bennie achter de ganzen aan wilde. Als je je hond niet kan houden, neem je gepaste maatregelen, is ook zo'n regel
![]()
Ik bemiddel me dus suf tussen hondenbezitters onderling en hondenbezitters en overige buurtbewoners. (Ook tussen kattenbezitters en buurtbewoners overigens..........)
That's part of my job. Trouwens elke politieagent is een groot gedeelte van zijn werk bezig met bemiddelen, pas als het echt héél véél tijd en moeite gaat kosten dan komt het bij de wijkagent terecht.
Die het dan weer doorsluist naar ons als het om honden gaat, haha.Maar om dus terug te komen op dit voorbeeld; Nee, ik ging hier niet bemiddelen, want mijnheer houdt zich niet aan de regels punt.
Wat verwacht je dan van "ons" dat we TS aanspreken en gaan zeggen nou luister eens mevrouw, u snapt toch wel dat mijnheer plezier in het leven moet hebben. En omdat dat nu eenmaal alleen maar kan door U overlast te bezorgen, de hond los te laten lopen waar dit niet mag, en U schade te berokkenen stellen wij voor dat U uw hond in het vervolg muilkorft. Tsja dan neemt voor u weliswaar de overlast niet af, want de hond blijft U en uw hond lastig vallen, de kans is aanwezig dat U daarbij komt te vallen en dus dat de hond wederom schade bij U veroorzaakt, maar dan moet u in vredesnaam maar een andere route lopen.
We kunnen immers mijnheer zijn pleziertjes niet afnemen

Gr. Aniek

- Moos
- Zeer actief
Ja, maar die will to please Golden van mij loopt toch ook niet los waar het niet is toegestaan?christo schreef:
Niet iedereen heeft een Vera. Prachtige hond in hoe je haar beschrijft, vooral het stukje over de bal komen halen als er ook maar ergens een jogger te bekennen is, is heel herkenbaar - doet Christo ook.Maar dan nog is Christo geen will-to-please golden.
Niet iedereen is ook even handig in het trainen van hun hond, niet iedereen heeft daar evenveel plezier in als jij, en sommige zijn er gewoon minder goed in.
Verder kan ik mijn honden weer beter en sneller bij me krijgen als ik iets anders aanbiedt wat nagejaagd danwel gevangen kan worden, dat is interessanter dan worst. Maar dan moet ik het wel even aan zien komen.
Hier duikt TS onverwacht op. Dat zou ik ook even moeilijk vinden.
Overigens ga ik ervanuit dat een hond die los naast de fiets kan lopen in elk geval redelijk verkeersveilig is.
Ik zou niet gaan voor de route politie-aangifte-oplopend conflict. Ik zie meer in buurtbemiddeling en met elkaar ingesprek gaan. Er is overal wel een mouw aan te passen - als je begint met begrip voor elkaar.
Zou ts in losloopgebied lopen okay, maar dat doet hij niet

Dat is mijn hele punt elke keer; ik zal de eerste zijn om te zeggen dat honden geen robotjes zijn namelijk (Vera is ook mijn derde hond, ik heb niet altijd een will to please hond gehad

Ik ga er tenminste vanuit dat we het over aanlijngebied hebben aangezien aangifte doen anders natuurlijk echt als een tang op een varken slaat

-
- Zeer actief
Het zal opnieuw weer een stukje perspectief zijn - hier is er een gedoogbeleid, d.w.z. een aantal stukken waar mensen hun hond al jarenlang elke dag los laten en dat dat oogluikend toegestaan wordt. Dan mag het wel zijn dat vlg APV er een aanlijnplicht geldt, maar wat houdt dat dan nog in? Die wordt dan alleen toegepast als er een stok nodig is om een hond mee te slaan
Verder zie ik het zo voor me dat de overlastgevende hond zich het grootste deel van de tijd op eigen terrein bevindt, daar waar de paarden staan te grazen.
Wat bij mij qua handhaving een beetje in het verkeerde keelgat schiet is het overwegen aangifte te doen voor een kapotte broek en kapotte knieën. De hond van TS heeft al een aantekening bij de politie, als het mis gaat omdat de andere hond los op die van haar afstormt, heeft zij een probleem. Dan begrijp ik wel de behoefte om je in te dekken door je beklag te doen bij de politie. Maar geef dat dan in elk geval toe
Zelf zou ik dat niet met mijn geweten kunnen overeenstemmen, aangifte doen van de kapotte broek en kapotte knieën. Niet als ik weet dat me dat ook had kunnen overkomen als hond-lief kans zag een gans te pakken. Als een GL daar een oplossing voor kan zijn. En als ik ook het hele conflict kon vermijden door niet op die plek te gaan lopen.
En nee, die mevrouw hield op een gegeven moment uit haarzelf haar honden bij zich.

Verder zie ik het zo voor me dat de overlastgevende hond zich het grootste deel van de tijd op eigen terrein bevindt, daar waar de paarden staan te grazen.
Wat bij mij qua handhaving een beetje in het verkeerde keelgat schiet is het overwegen aangifte te doen voor een kapotte broek en kapotte knieën. De hond van TS heeft al een aantekening bij de politie, als het mis gaat omdat de andere hond los op die van haar afstormt, heeft zij een probleem. Dan begrijp ik wel de behoefte om je in te dekken door je beklag te doen bij de politie. Maar geef dat dan in elk geval toe

Zelf zou ik dat niet met mijn geweten kunnen overeenstemmen, aangifte doen van de kapotte broek en kapotte knieën. Niet als ik weet dat me dat ook had kunnen overkomen als hond-lief kans zag een gans te pakken. Als een GL daar een oplossing voor kan zijn. En als ik ook het hele conflict kon vermijden door niet op die plek te gaan lopen.
En nee, die mevrouw hield op een gegeven moment uit haarzelf haar honden bij zich.
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Meneer kan zijn hond ook aan een lange lijn leggen zodat de hond de kans niet krijgt om de hond van TS - of welke passerende andere hond dan ook - "lastig te vallen". Bovendien, losloopgebied of niet ..... je bent en blijft als hondeneigenaar verantwoordelijk voor het gedrag van je hond en in een losloopgebied geldt die regel ook ..... ze mogen los mits onder appèl.
Ik zou mijn aangelijnde hond dus niet muilkorven ..... 't moet toch niet gekker worden dat een ander wel even voor jou gaat beslissen wat jij wel of niet moet doen met jouw aangelijnde hond. TS heeft haar maatregelen genomen door haar hond aan de lijn te houden dus is de volgende zet aan de meneer met de loslopende hond. En als iemand al komt met bedreigingen zou die van mij al helemaal de hoogste boom in kunnen .... overal is over te praten maar niet als er direkt gedreigd gaat worden. Dan is elke poging tot een gesprek of compromis al bij voorbaat mislukt.
Ik zou mijn aangelijnde hond dus niet muilkorven ..... 't moet toch niet gekker worden dat een ander wel even voor jou gaat beslissen wat jij wel of niet moet doen met jouw aangelijnde hond. TS heeft haar maatregelen genomen door haar hond aan de lijn te houden dus is de volgende zet aan de meneer met de loslopende hond. En als iemand al komt met bedreigingen zou die van mij al helemaal de hoogste boom in kunnen .... overal is over te praten maar niet als er direkt gedreigd gaat worden. Dan is elke poging tot een gesprek of compromis al bij voorbaat mislukt.
-
- Zeer actief
Was jij niet degene die met een doodsbange, tot vluchten geneigde hond ergens ging lopen waar andere honden los mogen en dan van iedereen verwacht dat die hun hond bij zich houden, sterker nog, erop hoopte dat ze met een grote bocht om jou en je hond heen liepen?
Die discussie herinner ik me nog.
't Is mensen eigen om het standpunt in te nemen dat jouw eigen belangen het beste vertegenwoordigd... Moos die met Saartje's angst voor Herders zit, jij met jouw vroegere hond...
Ik zeg alleen dat je met wederzijds begrip en respect voor elkaar veel op kunt lossen. En dat de wet geen wapen is om in te zetten om je zin door te drammen. Ik vind aangifte doen in dit geval zeker niet gerechtvaardigd.

't Is mensen eigen om het standpunt in te nemen dat jouw eigen belangen het beste vertegenwoordigd... Moos die met Saartje's angst voor Herders zit, jij met jouw vroegere hond...
Ik zeg alleen dat je met wederzijds begrip en respect voor elkaar veel op kunt lossen. En dat de wet geen wapen is om in te zetten om je zin door te drammen. Ik vind aangifte doen in dit geval zeker niet gerechtvaardigd.
-
- Zeer actief
- flatcoat
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Dan was jij degene die toen niet goed gelezen heeft of er in elk geval toen geen fluit van begreep in welke context het e.e.a. geplaatst werd .... dacht trouwens dat dit een geheel ander topic waschristo schreef:Was jij niet degene die met een doodsbange, tot vluchten geneigde hond ergens ging lopen waar andere honden los mogen en dan van iedereen verwacht dat die hun hond bij zich houden, sterker nog, erop hoopte dat ze met een grote bocht om jou en je hond heen liepen?Die discussie herinner ik me nog.

- Mijn ras(sen): Hollandse herder, xPodenco, xHusky, xShi Tzu
- Aantal honden: 4
Op mijn hardloopclub breek ik altijd een lans voor mensen met honden. Hardlopers hebben namelijk een hele grote hekel aan honden die hen achterna rennen. Dan zeg ik steeds, kom kom jongens een beetje geven en nemen, er is genoeg ruimte op deze wereld voor iedereen.
Het valt me op bij dit forum dat hondeneigenaars nog veel erger zijn...
Kom op zeg, dat zijn toch zaken waar je uit kan komen.

- Moos
- Zeer actief
En Moos (Marloes heet ikchristo schreef:

Als mensen hun Herder op Saar (en Vera ook, die vindt dat ook naar) af laten sluipen vnd ik dat ik dan toch wel kan vragen om hun hond even bij zich te roepen; doen ze alleen niet, maar goed.
Daarnaast heb ik bij Saar altijd geroepen dat ik dondersgoed weet dat ze zelf ook bepaald opjaag-gedrag uitlokt en daarom hou ik haar dus al bij me. Als ik haar piepend weg laat rennen en ze wordt opgejaagd is dat deels mijn 'schuld'.
Ik zal best eens in mijn eigen straatje denken hoor, alleen juist in het voorbeeld van bange Saar vind ik dat ik bijzonder veel rekening hou met de andere partij

Ik vind aangifte doen ik niet 1,2,3 de oplossing, maar dat onderling oplossen is heel lastig als het respect maar van 1 kant komt hoor.
Er heeft hier jaren in de wijk iemand gelopen met een Herder-mix los, die teven en gecastreerde reuen greep. Moos is een keer of 3 door die hond te grazen genomen, en de tweede keer had de baas ook nog de moed om te zeggen "de jouwe is wel hardleers he?" (Moos dus aangelijnd in de wijk, haar illegaal loslopende hond klapt op hem)

Ze zijn nu verhuisd, maar na de zoveelste keer Moos aan zijn tuig onder die hond vandaan getrokken te hebben kwam aangifte doen wel in me op.

-
- Zeer actief
Ik heb als hard loper ook een takkehekel aan honden eigenaren die hun hond niet bij zich houdenwiek schreef:Op mijn hardloopclub breek ik altijd een lans voor mensen met honden. Hardlopers hebben namelijk een hele grote hekel aan honden die hen achterna rennen. Dan zeg ik steeds, kom kom jongens een beetje geven en nemen, er is genoeg ruimte op deze wereld voor iedereen.

doe ik ook, ik zorg dat niemand last heeft van mijn honden- het is eigenlijk heel simpel
een ongelukje kan gebeuren, maar iemand die willens en wetens vind dat zijn hond los moet, en die veroorzaakt last voor mensen en dieren, die is gewoon fout

Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 14 dec 2008 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
wiek schreef:Op mijn hardloopclub breek ik altijd een lans voor mensen met honden. Hardlopers hebben namelijk een hele grote hekel aan honden die hen achterna rennen. Dan zeg ik steeds, kom kom jongens een beetje geven en nemen, er is genoeg ruimte op deze wereld voor iedereen.

Dat bedoel ik nou... Die mevrouw waar ik een probleem mee had woont op steenworp afstand van mijn huis. Dan is het toch veel leuker als je met elkaar door één deur kunt?
- Moos
- Zeer actief
Ja, maar dit is geen sprookjesland, en de andere partij moet wel een partij zijn waar mee te praten valtchristo schreef:wiek schreef:Op mijn hardloopclub breek ik altijd een lans voor mensen met honden. Hardlopers hebben namelijk een hele grote hekel aan honden die hen achterna rennen. Dan zeg ik steeds, kom kom jongens een beetje geven en nemen, er is genoeg ruimte op deze wereld voor iedereen.
Kom op zeg, dat zijn toch zaken waar je uit kan komen.![]()
Dat bedoel ik nou... Die mevrouw waar ik een probleem mee had woont op steenworp afstand van mijn huis. Dan is het toch veel leuker als je met elkaar door één deur kunt?

-
- Zeer actief
Ik heb ook geen kritiek op hoe jij met dit probleem met Saar bent omgegaan. Wat ik bedoel is dat je bij discussiëren over dit topic eerder geneigd zal zijn een vriendelijke hond die zonder kwaad in de zin op een aangelijnde hond afkomt als een probleem te zien, in die zin dat jij er andere associaties bij hebt zult hebben als iemand als ik die noch hondagressieve noch bange honden heeft. Voor ik op dit forum zat, was ik wat beide zaken betreft best naief, vooral omdat ik waar ik mijn honden los laat geen hondagressieve of hondangstige honden ben tegengekomen.Moos schreef:En Moos (Marloes heet ikchristo schreef:
Ik zeg alleen dat je met wederzijds begrip en respect voor elkaar veel op kunt lossen. En dat de wet geen wapen is om in te zetten om je zin door te drammen. Ik vind aangifte doen in dit geval zeker niet gerechtvaardigd.) liep met bange Saartje dus ook niet op drukke losloopplekken. Sterker nog, ik ben maandenlang alleen naar 1 klein mini mini mini bosje met haar geweest omdat ik ook niet kon verwachten dat iedereen zijn hond maar bij zich ging houden voor Saar (in dat bosje kende ik alle honden).
Als mensen hun Herder op Saar (en Vera ook, die vindt dat ook naar) af laten sluipen vnd ik dat ik dan toch wel kan vragen om hun hond even bij zich te roepen; doen ze alleen niet, maar goed.
Daarnaast heb ik bij Saar altijd geroepen dat ik dondersgoed weet dat ze zelf ook bepaald opjaag-gedrag uitlokt en daarom hou ik haar dus al bij me. Als ik haar piepend weg laat rennen en ze wordt opgejaagd is dat deels mijn 'schuld'.
Ik zal best eens in mijn eigen straatje denken hoor, alleen juist in het voorbeeld van bange Saar vind ik dat ik bijzonder veel rekening hou met de andere partij![]()
Ik vind aangifte doen ik niet 1,2,3 de oplossing, maar dat onderling oplossen is heel lastig als het respect maar van 1 kant komt hoor.
Er heeft hier jaren in de wijk iemand gelopen met een Herder-mix los, die teven en gecastreerde reuen greep. Moos is een keer of 3 door die hond te grazen genomen, en de tweede keer had de baas ook nog de moed om te zeggen "de jouwe is wel hardleers he?" (Moos dus aangelijnd in de wijk, haar illegaal loslopende hond klapt op hem)![]()
Ze zijn nu verhuisd, maar na de zoveelste keer Moos aan zijn tuig onder die hond vandaan getrokken te hebben kwam aangifte doen wel in me op.
Overigens hoeft geen enkele hond op die van mij te klappen, dan is het hommeles, dan mag de ander hopen dat ik er de politie bij haal. Als jij qua die herder aangifte had gedaan, zou ik dat heel terecht hebben gevonden. Sterker nog, ik had een aantal andere hondeneigenaren benaderd en samen naar de politie gestapt.
Ik wist dat je Marloes heet - maar beschouw mezelf nog teveel als buitenstaander om je zo aan te spreken. Ik heet Linda trouwens