Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Overgestyleerd

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Toch kan ik de gedachten van Hanneke2 wel volgen hoor :wink:
Beoordelingen van keurmeesters (aan de hand van de rasstandaard :roll: ) willen nog wel eens verschillen.
De standaard is wat dat betreft kennelijk voor meerdere uitleg vatbaar?
Je ziet soms rassen van kleur, lengte van de snuit, breedte van de borstkas, enz., veranderen omdat een bepaald type hond vaak heeft gewonnen (en andere fokkers willen ook wel eens winnen).

Als je ziet hoe lang de rij is die staat bij bijvoorbeeld een winnende reu om een dekking af te spreken, kan ik me heel goed indenken dat Hanneke zich daar op zijn minst over verbaast.
Ik verbaas me daar namelijk zelf ook over :wink:

Als iedereen het nou gewoon als spelletje zou zien en er niet extreem veel gewicht aan zou hangen zou dat toch beter zijn (denk ik :wink: ).
Dat een keurmeester de hond beoordeelt vind ik prima :ok:
Ik zou zomaar een blinde vlek kunnen hebben voor een paar fouten van mijn eigen honden :mrgreen: :smile:

Hoe een hond vererft, daarbij ook zijn karakter en zijn werk kwaliteiten, zijn minstens zo belangrijk!

Een hond die "puur natuur" wordt geshowd vind ik zelf veel mooier dan een hond die totaal wordt "getoiletteerd".
De Griffons worden in Nederland voorgebracht zoals ze zijn.
In Frankrijk kijken ze dan geschokt. De hond had gewoon geplukt moeten zijn voor een show volgens hen.
Dat is al een verschil per land van één en hetzelfde ras :19:

Die New Foundlander die Nanna laat zien heeft voor mijn gevoel niets meer met een Newfie te maken.
Maar ja........................... als je daarmee wint bij de betreffende keurmeester? :F: :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ik ren heel hard langs de west highland white terriërs op shows. Dat is niet het neerzetten van een mooie werkhond, dat zijn pufferige hondjes vol met talk en haarlak. Niet waar ze voor zouden moeten staan; een stoere hond met veel pit. dus nee, laat dat gefrut maar weg.
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef: Die New Foundlander die Nanna laat zien heeft voor mijn gevoel niets meer met een Newfie te maken.
Maar ja........................... als je daarmee wint bij de betreffende keurmeester? :F: :wink:
nog eerder mag ik ter plekke doodvallen dan dat ik onder die voorwaarden een winnende hond wil bij die keurmeester :cool2: .
Voor mij geldt precies hetzelfde hoor Inge.
Zie mijn voorkeur voor "puur natuur".
Voeg daarbij mijn geringe geestdrift voor showen en je kunt er van op aan dat er aan mij honden niet wordt "getoiletteerd" :ok:
Plukken doe ik twee keer per jaar omdat het haar er dan af valt en ik het liever in een emmer bij elkaar heb dan rondzwabberend in huis :mrgreen:
Verder doe ik er niets bijzonders aan.

Maar er zijn mensen die daar anders over denken. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door tervueren milo »

Jinx schreef:Die onderste heeft wel een erge hoek bij zijn kont. Nu heb ik er geen verstand van hoor maar hoort dat zo of ligt het aan de vacht?
Dat ligt aan de vacht,die is op zijn kont behoorlijk vol.
Dit is Casper ook maar dan een paar jaar jonger
Afbeelding
Afbeelding
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

yamie schreef:Afbeelding

Afbeelding
dit is dezelfde hond

:wink:
Dit is toevallig de vader van Jaymz (als het tenminste om Black Buffalo's Bruce Wayne gaat). Al kan ik mij niet herinneren of hij inderdaad zulke "rimpels" op zijn snuit heeft. Het mooie gestyleerde kapsel heeft Jaymz duidelijk niet geërft. :boos: Of daar veel mee gezwommen werd weet ik niet, want van veel zwemmen wordt de vacht minder mooi, dus echt fanatieke showgangers doen dat dan ook niet met hun newfy.

Bij de newfoundlanders zijn er behoorlijke verschillen tussen de keurmeesters (zal bij andere rassen niet anders zijn vrees ik). Zelfs honden die niet aan de rasstandaard voldoen kunnen een U krijgen. De persoonlijke voorkeur speelt dus wel heel erg.
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Sorry, maar ik vind hem op de onderste foto meer op een Gorilla Zilverrug lijken. Best heel imposant hoor, maar geen HOND.

Waarom kiezen de keurmeesters nu zo'n hond uit? Want daar begint al het gefrutsel aan die honden. Ze eindigen hoog op de shows. Ik zie bij de Bobtails regelmatig dat de staart weggemept wordt tot die tussen de poten gehouden wordt. Daar "hoort geen staart aan". Ik vind dat doodtriest. Dat een hond dus gedwongen wordt zijn vrolijke staart weg te stoppen. En geen keurmeester die daar wat van zegt :evil:

Een van de redenen voor mij om voor een schapendoes te gaan is hun natuurlijke uitstraling (oke, als je de voor en achterkant kunt onderscheiden :wink: ) Ook voor de shows worden ze niet getrimd, gewassen of gekamd. De week voor de show kam ik ze helemaal uit, en dan nog een lekker naar strand voor een "natural look". Maar toch zie ik ook daar langzaamaan de wat meer "gestyleerde" hondjes komen en hoog eindigen.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
Muk

Een Newfoundlander heeft nogal wat vacht en die moet er netjes uitzien. Dus je zal de vacht goed moeten kammen en onderhouden als je tenminste hoog op shows wilt eindigen. Daarnaast kun je met de vacht ook nog een aantal mindere puntjes camoufleren. Bijvoorbeeld de buik, die moet licht opgetrokken lopen van de borst naar de kont toe volgens de rasstandaard. Heeft jouw hond dat niet, dan kun je met wat knip en kamwerk al wel die indruk wekken. Dat scheelt dan wel weer. :mrgreen:

Bovendien een newfy met een slecht onderhouden vacht heeft sneller last van huidproblemen, dus ook voor de gezondheid van een newfy is vachtverzorging zowiezo noodzakelijk. Als je dat liever niet doet, dan is dit ras niet geschikt voor je. Al heb je natuurlijk wel een verschil tussen gewoon uitgekamd en zo overgestyleerd als het voorbeeld van Nanna.
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder

Ongelezen bericht door tervueren milo »

Muk schreef:
yamie schreef:Afbeelding

Afbeelding
dit is dezelfde hond

:wink:
Dit is toevallig de vader van Jaymz (als het tenminste om Black Buffalo's Bruce Wayne gaat). Al kan ik mij niet herinneren of hij inderdaad zulke "rimpels" op zijn snuit heeft.

http://www.newfybase.nl/honden_details.asp?IDHond=26013

Is toch niet te hopen voor Bruce wayne dat hij er zo uit is gaan zien :denken:
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
Muk

monique picone schreef:
Muk schreef: Dit is toevallig de vader van Jaymz (als het tenminste om Black Buffalo's Bruce Wayne gaat). Al kan ik mij niet herinneren of hij inderdaad zulke "rimpels" op zijn snuit heeft.

Geen idee, ik zie dat de hondenfoto's van yamie ook Bruce 1 en Bruce 2 heten en de enige newf die ik ken heet Bruce Wayne. Mijn hond lijkt qua model vacht meer op de foto in de link die jij hebt gegeven. Maar ook van Bruce Wayne bestaan foto's dat die er wat netter gekapt bijloopt dan de link van de newfydatabase. En ook de Brucefoto uit de link heeft rimpels op zijn snuit, alleen zijn die minder duidelijk zichtbaar vanwege de andere hoek vanwaar de foto is genomen.
ranetje
Zeer actief

monique picone schreef:
Muk schreef: Dit is toevallig de vader van Jaymz (als het tenminste om Black Buffalo's Bruce Wayne gaat). Al kan ik mij niet herinneren of hij inderdaad zulke "rimpels" op zijn snuit heeft.

Die Bruce-Wayne van de link heeft 29 nesten geleverd als ik het goed heb geteld :denken:
Is dat gebruikelijk bij de Newfoundlanders?
Afbeelding
Muk

ranetje schreef:
monique picone schreef:

Die Bruce-Wayne van de link heeft 29 nesten geleverd als ik het goed heb geteld :denken:
Is dat gebruikelijk bij de Newfoundlanders?
Ja, helaas wel. Zeker als het kampioenshonden zijn. Komt nu ook nog voor, in Nederland zijn er een paar hele mooie showhonden die veel prijzen wegkapen en die worden ook veelvuldig ingezet voor het dekken.
Hoeveel dekkingen een reu mag doen weet ik niet, ik dacht wel dat daar bij de newfy's een maximum aan zat (20 meen ik). Al vind ik dat persoonlijk ook nog veel.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
Ik zal een poging doen. :wink: Je hebt een rasstandaard. Daarin staat tamelijk tot in detail aan welke eisen het uiterlijk moet voldoen, met boven- en ondergrenzen en uitsluitende missers.
In de meeste standaards staat weinig of niets tot in detail hoor.
Maar wat er bij keuringen gebeurt is dus zeggen welke hond 'beter' aan de rasstandaard (en alleen qua uiterlijk, naar de rest wordt niet gekeken) voldoet dan een ander. Eh... daar zit iets raars. Je voldoet aan de standaard of niet. Het is ja of nee, niet ja, en jaaa!
Nee, is niet raar. Geen 1 hond voldoet voor 100% aan die standaard. Met allemaal is wel iets. Daarom kan er vergeleken worden welke honden het beste aan de standaard voldoet of welke hond het minst storende of erge fouten heeft.
Zeg jij nu dat elke rashond wel fouten heeft, dingen die niet in overeenstemming met de standaard? En dat bij een show eigenlijk gekeken wordt wat de minst slechte hond is? :roll:

Misschien heb ik dan een totaal verkeerd beeld, maar het lijkt mij dat je van de meeste rassen probleemloos een zooi honden kan vinden die stuk voor stuk prima voldoen aan de standaard.
Een standaard is zinloos als er vervolgens nog onderscheid wordt gemaakt op een *onderdeel* (uiterlijk) van die standaard en daar prijzen voor worden gegeven. En die prijzen vallen dan ook nog eens meestal niet op de gemiddelden van de standaard (die in mijn ogen juist de prijzen zouden moeten winnen, want *die* honden voldoen het best aan de standaard), maar ze vallen op de extremen.
Hoe vaak ben jij eigenlijk naar een hondenshow geweest ?
Ja, duh. :mrgreen: Maar ik zie wel foto's van sommige winnaars, ik kijk Crufts (oh wacht... :wink: ) en ik weet wat ze in de afgelopen decennia met de Siamese kat hebben gedaan. Alsmaar extremen beloond tot de winnaars karikaturen waren van de oorspronkelijke kat. En je zal het toch met me eens zijn dat er diverse hondenrassen alsmaar extremer gefokt zijn. Engelse bulldog, hallo?
Het is een schoonheidswedstrijd dus het is logisch dat er naar uiterlijk wordt gekeken. En uiterlijk heeft ook met gezondheid te maken. Een gezonde bouw kun je zien en een hond die slecht in elkaar zit kan geen goed gangwerk hebben.
Het is niet waar dat juist die extremen winnen. Het gebeurt wel. Maar het is niet standaard. Op de meeste shows wint gewoon de beste hond van dat ras.
Bij *jouw* honden zie je de bouw :mrgreen: , maar met al dat gefohn bij andere rassen kan er zo ongeveer een hond met een bochel tussenlopen, en dat zie je niet eens meer.
En *andere* dingen die bij een ras horen, bij die 'standaard', daar kijken we niet naar. Als hard rennen bij het ras hoort krijgt er geen hond punten voor giga hard kunnen rennen, als mensvriendelijkheid erin zit kijkt er niemand hoe goed die hond met vreemde mensen om kan gaan, intelligentie wordt niet getest en ga zo maar door.
quote]

Voor giga hard rennen zijn weer andere wedstrijden. En bijveel rassen hebben ze daar ook een speciale werkhonden klasse voor. Om te laten zien dat jouw hond ook nog kan werken.
Naar karakter wordt zeker wel gekeken. Zeker bij mensvriendelijke rassen.
Maar ik lees hier dat veel newfies niet mogen zwemmen omdat de vacht daar slechter van wordt. Kom op zeg, dat is toch debiel? In theorie kan een greyhound dus een show winnen terwijl hij nog geen honderd meter kan rennen omdat hij dat niet mag omdat zijn voeten er lelijk van worden. :roll:

Ik kan het niet helemaal duidelijk maken vrees ik, maar als ik die foto zie van die opgeplofte newfoundlander dan is er gewoon iets zo fout aan. Zo is dat ras niet bedoeld.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Angelique25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Sheepdog
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door Angelique25 »

Dartel schreef:Sorry, maar ik vind hem op de onderste foto meer op een Gorilla Zilverrug lijken. Best heel imposant hoor, maar geen HOND.

Waarom kiezen de keurmeesters nu zo'n hond uit? Want daar begint al het gefrutsel aan die honden. Ze eindigen hoog op de shows. Ik zie bij de Bobtails regelmatig dat de staart weggemept wordt tot die tussen de poten gehouden wordt. Daar "hoort geen staart aan". Ik vind dat doodtriest. Dat een hond dus gedwongen wordt zijn vrolijke staart weg te stoppen. En geen keurmeester die daar wat van zegt :evil:
Een van de redenen voor mij om voor een schapendoes te gaan is hun natuurlijke uitstraling (oke, als je de voor en achterkant kunt onderscheiden :wink: ) Ook voor de shows worden ze niet getrimd, gewassen of gekamd. De week voor de show kam ik ze helemaal uit, en dan nog een lekker naar strand voor een "natural look". Maar toch zie ik ook daar langzaamaan de wat meer "gestyleerde" hondjes komen en hoog eindigen.
Die wordt niet weggemept, die wordt in stand hooguit op z'n plaats gehouden, niet omdat die staart er niet mag zitten, maar omdat de standaard in stand een vierkant tonende hond vraagt, niks meer en niks minder en het zijn in deze juist de keurmeesters die bij het gaan lopen te zeiken dat de hond wel erg trots is op z'n staart, of wel erg vrolijk.

Misschien zit er onder dat gestyleerde vachtje wel een beter gebouwd hondje dan onder het "natuurlijke" vachtje van zijn ringgenoten. :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Die Newfie is Bruce Wayne niet hoor.

Hij heet Bruce Almighty als ik me goed herinner.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Nee, is niet raar. Geen 1 hond voldoet voor 100% aan die standaard. Met allemaal is wel iets. Daarom kan er vergeleken worden welke honden het beste aan de standaard voldoet of welke hond het minst storende of erge fouten heeft.
Zeg jij nu dat elke rashond wel fouten heeft, dingen die niet in overeenstemming met de standaard? En dat bij een show eigenlijk gekeken wordt wat de minst slechte hond is? :roll:

Misschien heb ik dan een totaal verkeerd beeld, maar het lijkt mij dat je van de meeste rassen probleemloos een zooi honden kan vinden die stuk voor stuk prima voldoen aan de standaard.

Ja, je hebt een totaal verkeerd beeld.
Een hond die prima voldoet aan de standaard heeft ook fouten. Allemaal hebben ze dat.
Ja, duh. :mrgreen: Maar ik zie wel foto's van sommige winnaars, ik kijk Crufts (oh wacht... :wink: ) en ik weet wat ze in de afgelopen decennia met de Siamese kat hebben gedaan. Alsmaar extremen beloond tot de winnaars karikaturen waren van de oorspronkelijke kat. En je zal het toch met me eens zijn dat er diverse hondenrassen alsmaar extremer gefokt zijn. Engelse bulldog, hallo?
Maar dat wil toch niet zeggen dat alle keurmeesters extremen belonen ? Dat is gewoon niet zo. Rassen veranderen ja, en ik vind heel veel rassen op een vreselijke manier veranderd. Maar dat is dus niet (alleen) de schuld van de shows. Het is de schuld van fokkers en van kopers. Als extremen er niet zijn op een show kunnen ze ook niet gekozen worden.
Het is niet waar dat juist die extremen winnen. Het gebeurt wel. Maar het is niet standaard. Op de meeste shows wint gewoon de beste hond van dat ras.
Bij *jouw* honden zie je de bouw :mrgreen: , maar met al dat gefohn bij andere rassen kan er zo ongeveer een hond met een bochel tussenlopen, en dat zie je niet eens meer.
Dat is ook niet waar Hanneke. Je kunt prima aan een haarbal zien of ie goed gebouwd is als hij loopt. Daarbij voelt een km altijd aan de hond. Een km kan prima voelen of een hond goed in elkaar zit. Daar kan geen haarlak of toupeerwerk wat aan doen.
Maar ik lees hier dat veel newfies niet mogen zwemmen omdat de vacht daar slechter van wordt. Kom op zeg, dat is toch debiel? In theorie kan een greyhound dus een show winnen terwijl hij nog geen honderd meter kan rennen omdat hij dat niet mag omdat zijn voeten er lelijk van worden. :roll:
Jij leest wat je wil lezen. Natuurlijk zijn er Newfies die niet mogen zwemmen omdat hun showvacht dan verpest zou worden. Net als dat er stamboomloze Labradors niet mogen zwemmen omdat de baas geen zin heeft in vieze poten. Er zijn in alle takken van hondensport en bezit slechte en goede eigenaren (en alles daartussen). Een showhond die dingen niet mag, niet normaal hond mag zijn, omdat hij showt is gewoon triest, maar dat is echt geen normale zaak onder showmensen hoor. Tenminste niet bij de mensen die ik ken. Ik show ook graag en ken ook veel mesne die dat ook doen. En allemaal gaan we gewoon naar het bos, mogen de honden zwemmen en weet ik wat. Mijn honden zitten altijd onder de krassen en plekken. Lekker belangrijk ;o)
Ik kan het niet helemaal duidelijk maken vrees ik, maar als ik die foto zie van die opgeplofte newfoundlander dan is er gewoon iets zo fout aan. Zo is dat ras niet bedoeld.
Hier ben ik het wel mee eens hoor. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik die foto zag. Al had ik op de site van die fokker ook al gezien dat het in het echt minder erg was... dit is voor mij ook niet hoe een Newfie bedoeld is. En, volgens mij ook totaal niet volgens de rasstandaard.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hanneke, een rasstandaard moet je zien als een kader waarbinnen de honden van dat ras horen te vallen.
Zo heb je bijvoorbeeld minimum- en maximummaten qua hoogte. Het is dus niet zo dat een hond exact (bijvoorbeeld) 58 cm hoog moet zijn, maar hij moet tussen de 56 en 62 centimeter hoog zijn. Hierin zit dus al 6 centimeter speling.
Hetzelfde geldt voor andere exterieur-kenmerken. Het is niet zo dat er 1 breedte is voor de kop, er is een ideaal (zoals in het hoogtevoorbeeld, waar dat 58 centimeter is), en daarnaast is er een bandbreedte, waarbinnen de hond nog gewoon aan de rasstandaard voldoet.
De hond die het dichtst het ideaalbeeld benaderd (en dat kan best per keurmeester verschillen, omdat in iedere rasstandaard subjectieve begrippen als "gemiddeld", "niet te veel/breed" etc. omschreven staan. En daarbij zijn er zóveel verschillende exterieurkenmerken die beoordeeld worden, dat het niet vreemd is dat de ene keurmeester bijvoorbeeld het gangwerk op nummer 1 heeft staan en koptype op 2, en een andere keurmeester wellicht precies andersom.
Dat is ook niet iets wat concreet in de rasstandaard beschreven staat, welk punt van alle exterieur-eisen het belangrijkst is en dus de doorslag zou moeten geven.
Het is het totaalplaatje wat beoordeeld wordt en wat dus binnen een bepaald kader moet vallen, welke voor dát ras van toepassing is.
Muk

sirene schreef:Die Newfie is Bruce Wayne niet hoor.

Hij heet Bruce Almighty als ik me goed herinner.
Aha, dat wist ik niet. :ok:
Ik kijk dan wel regelmatig op shows en praat veel met fokkers, maar alle shownefs ken ik zeker niet.

En ja, er zijn inderdaad ook meer dan genoeg labjes (en andere rassen ook) die niet mogen zwemmen of spelen in de modder omdat hun baasjes liever geen vieze en natte hond in huis hebben. Dat vind ik net zo triest als een showhond die dit ook niet mag.

Wij showen overigens niet met Jaymz, al zou ik wel eens een keer willen weten hoe een keurmeester over hem zou denken. Niet om mee te fokken (dat wil ik absoluut niet), maar gewoon uit nieuwsgierigheid. Dus zulke ontplofte kapsels zul je bij Jaymz niet zien. Wat je eerder zult zien is een hond vol zand en andere nattigheid, want dagelijks moet hij natuurlijk flink door de prut lopen / rennen of zwemmen.
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Ik ben niet vies van een beetje styling :pffff: maar die eerste foto vind ik zelfs too-much-of-it
Hanneke2
Zeer actief

sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
sirene schreef:

Een hond die prima voldoet aan de standaard heeft ook fouten. Allemaal hebben ze dat.
Okee, ik ben blond. Dus elke rashond heeft fouten. Ze hebben allemaal fouten. Eh, je bent mij nou compleet kwijt hoor. Ik dacht altijd dat rassen gefokt werden door de ene foutloze hond op de andere foutloze hond te zetten, maar blijkbaar dus niet. En ik maar denken dat ik in mijn omgeving toch echt een paar foutloze rashonden ken. :roll:
'
Maar dat wil toch niet zeggen dat alle keurmeesters extremen belonen ? Dat is gewoon niet zo. Rassen veranderen ja, en ik vind heel veel rassen op een vreselijke manier veranderd. Maar dat is dus niet (alleen) de schuld van de shows. Het is de schuld van fokkers en van kopers. Als extremen er niet zijn op een show kunnen ze ook niet gekozen worden.
Helemaal met je eens. Als ik, roep eens iets, teckels zou fokken, en ik zou merken dat keurmeesters en kopers alsmaar de voorkeur gaven aan nog kortere pootjes, dan zou ik lekker kappen met teckels fokken. Ik neem aan dat jij er de brui aan zou geven als bij jouw ras - ik roep maar weer iets- opeens donker helemaal uit zou zijn en compleet roze (met alle ellende vandien) beloond werd. Maar wat dat risico betreft, het belonen van extremen, heb jij toch denk ik minder 'last' van modegevoelige keurmeesters en kopers omdat er qua vacht al niks verziekt kan worden aan jouw ras, en ook weinig verdoezeld kan worden door die vacht.
Dat is ook niet waar Hanneke. Je kunt prima aan een haarbal zien of ie goed gebouwd is als hij loopt. Daarbij voelt een km altijd aan de hond. Een km kan prima voelen of een hond goed in elkaar zit. Daar kan geen haarlak of toupeerwerk wat aan doen.

Eh... en die DH's die shows winnen terwijl ze strompelend worden voorgeleid, en al die andere ellende? Een *goeie* keurmeester voelt of een hond goed in elkaar zit. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat er ook aardig wat rotte keurmeesters tussen zitten?
Jij leest wat je wil lezen. Natuurlijk zijn er Newfies die niet mogen zwemmen omdat hun showvacht dan verpest zou worden. Net als dat er stamboomloze Labradors niet mogen zwemmen omdat de baas geen zin heeft in vieze poten. Er zijn in alle takken van hondensport en bezit slechte en goede eigenaren (en alles daartussen). Een showhond die dingen niet mag, niet normaal hond mag zijn, omdat hij showt is gewoon triest, maar dat is echt geen normale zaak onder showmensen hoor. Tenminste niet bij de mensen die ik ken. Ik show ook graag en ken ook veel mesne die dat ook doen. En allemaal gaan we gewoon naar het bos, mogen de honden zwemmen en weet ik wat. Mijn honden zitten altijd onder de krassen en plekken. Lekker belangrijk ;o)
Ja maar jij bent geen rotte fokker die met alle modieuze winden meewaait. :wink:

Ik vind stamboomloze labjes die niet mogen zwemmen net zo zielig als showhonden die niet mogen zwemmen, maar ik vind het laatste wel veel misdadiger. Als je pretendeert van een ras te houden en het beste voor te hebben met dat ras, moet je hebben wat er bij staat, en als dat een ras is dat het liefst vrolijk in elke moddersloot duikt, of helemaal leip is van graven en geen fatsoenlijke nagel meer aan z'n voorpoten heeft, of geweldige lol heeft tijdens het stoeien met z'n vrienden en dan af en toe een schram van een nagel of een tandje oploopt, dan vind ik dat je je hond beperkt in wat hij leuk vindt als je dat soort dingen verbiedt omdat hij er toppie uit moet zien voor een show.

Hier ben ik het wel mee eens hoor. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik die foto zag. Al had ik op de site van die fokker ook al gezien dat het in het echt minder erg was... dit is voor mij ook niet hoe een Newfie bedoeld is. En, volgens mij ook totaal niet volgens de rasstandaard.
Zijn we het toch nog eens. :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Nanna schreef:hetzelfde met opmaak.
Kijk, een Shih Tzu is een langharig dwergrasje en een mooie vacht erop kan ik gerust waarderen
Afbeelding
Maar zodra ze opgemaakt gaan worden zodat ze eruit zien als volslagen idioten, staat bij mij althans mijn verstand stil...
Afbeelding
Ik vind de eerste al niks, en de bazen van de tweede zou ik met plezier verrot schelden.

Ik ken een Shi met stamboom, lekker pittige teef, kan nog *net* met mijn Lilo overweg :mrgreen: en die *lijkt* hier niet op. Wordt wel heel regelmatig getrimd, maar dan 'praktisch' omdat het een vieze lellebel is die graag door de modder raust en door gorigheid rolt. Leuke hond, leuke baas. Die honden van die foto's, die vind ik zielig. Honden zijn niet voor het mooi, honden zijn voor het leuk. Vind ik.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hanneke2 schreef:
sirene schreef:
Hanneke2 schreef:
sirene schreef:

Okee, ik ben blond. Dus elke rashond heeft fouten. Ze hebben allemaal fouten. Eh, je bent mij nou compleet kwijt hoor. Ik dacht altijd dat rassen gefokt werden door de ene foutloze hond op de andere foutloze hond te zetten, maar blijkbaar dus niet. En ik maar denken dat ik in mijn omgeving toch echt een paar foutloze rashonden ken. :roll:
Hm.... dat gaat niet op ;-)
Ja, elke rashond heeft fouten ;-)

Er is een "standaard"; een beschrijving hoe een ras in elkaar hoort te zitten. Daarin staan termen als "matig breed" en "gemiddeld lang" en "niet te kort" of "vloeiend gangwerk". Je krijgt daarin al een verschil in interpretatie; wat de een "gemiddeld lang" vind, is voor de ander te kort en voor weer een ander al te lang. Elke keurmeester (hoort althans) kent de rasstandaard en past die naar zijn idee toe, dus met zijn eigen interpretaite van "matig breed" en "gemiddeld lang". Dus, elke keurmeester heeft zijn eigen "voorkeur" en zijn eigen "ideaalbeedl".

Op een show wordt elke hond door een keurmeerster beoordeeld in hoeverre die hond aan de rasstandaard voldoet, maar dus met het oog van die keurmeester. Waarschijnlijk (anders breng je je hond niet uit) voldoet de hond in grote lijnen aan de standaard, maar ja, ook bij rashonden komen "miskleuntjes" voor, die dus of veel te groot, te klein, te breed, te laag op de poten, foute kleur.... Dat maakt die hond niet minder, maar wel minder geschikt als showhond.

Een werkelijk foutloze hond (van ongeacht welk ras) bestaat niet in mijn beleving. Wel honden die ongeacht de keurmeester elke keer weer bewijzen "de standaard" heel dicht te benaderen. Zo'n hond zal een kampioenschapsprijs kunnen winnen; zo'n hond krijgt minimaal elke keer een U op een show. Ja, die honden bestaan dus wel degelijk, maar dat maakt ze niet foutloos!

Dan is het nog zo dat als je gaat fokken met 2 zulke honden, je nooit, maar dan ook nooit, de garantie krijgt dat daar wederom zulke "goede" rasvertegenwoordigers uitkomen. Je bent afhankeljk van de achterliggende genenpool en een hoopje "geluk" ;-)
Daarom wordt er heus niet alleen met kampioenen gefokt; en dat is maar goed ook! Het is wel belangrijk dat (in mijn beleving) uitsluitend wordt gefokt met dieren die tenninste ZG's (kunnen) halen; je basis moet wel goed zijn. Maar ook dan is "achterliggende lijnen" belangrijk.

Maar, ook gedrag is van belang! Met een hond die veel kampioenschapstitels heeft, maar die zo vals is als de neten zou IK niet willen fokken (extreem voorbeeld).

Het is dus een totaalplaatje! Bij sommige rassen is "werklust" ook belangrijk en dat neem je mee in je overweging als je gaat fokken. Ook probeer je een "foutje" bij de een (bijvoorbeeld juist een wat te smalle snuit) te combineren met een hond die dat foutje niet heeft.

Zeker is niet zo dat uit kampioenen kampioenen worden geboren, maar dat is ook zeker niet wat voor mij "hoeft". Ik zou probleemloos fokken met 2 "ZG-honden" mits die ook goedgekeurd zijn op gezondheid (wat je op show's niet altijd ziet, bijv. HD of oog-afwijkingen) en mits het karakter goed is.

Just my 2 cents.

Suzanne
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik had hetzelfde in andere bewoordingen ook al in dit topic opgeschreven Suzanne, maar het lijkt wel of Hanneke dat niet heeft willen lezen.
Ze reageert op allerlei posts maar de mijne is genegeerd.
Misschien dat ze het, nu ze het nog een keer van jou leest, een beetje begint te snappen. Zal mijn stukje ook nog even quoten voor de duidelijkheid:
LongFields schreef:Hanneke, een rasstandaard moet je zien als een kader waarbinnen de honden van dat ras horen te vallen.
Zo heb je bijvoorbeeld minimum- en maximummaten qua hoogte. Het is dus niet zo dat een hond exact (bijvoorbeeld) 58 cm hoog moet zijn, maar hij moet tussen de 56 en 62 centimeter hoog zijn. Hierin zit dus al 6 centimeter speling.
Hetzelfde geldt voor andere exterieur-kenmerken. Het is niet zo dat er 1 breedte is voor de kop, er is een ideaal (zoals in het hoogtevoorbeeld, waar dat 58 centimeter is), en daarnaast is er een bandbreedte, waarbinnen de hond nog gewoon aan de rasstandaard voldoet.
De hond die het dichtst het ideaalbeeld benaderd (en dat kan best per keurmeester verschillen, omdat in iedere rasstandaard subjectieve begrippen als "gemiddeld", "niet te veel/breed" etc. omschreven staan. En daarbij zijn er zóveel verschillende exterieurkenmerken die beoordeeld worden, dat het niet vreemd is dat de ene keurmeester bijvoorbeeld het gangwerk op nummer 1 heeft staan en koptype op 2, en een andere keurmeester wellicht precies andersom.
Dat is ook niet iets wat concreet in de rasstandaard beschreven staat, welk punt van alle exterieur-eisen het belangrijkst is en dus de doorslag zou moeten geven.
Het is het totaalplaatje wat beoordeeld wordt en wat dus binnen een bepaald kader moet vallen, welke voor dát ras van toepassing is.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Vind het afschuwelijk lelijk om te zien.
Zal die twee New Foundlanders van mijn zus hier maar niet showen, :smile: die wonen op een boerderij, zitten de hele dag in het land. Dat zijn pas mooie honden. Prachtig in de vacht ook.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:
Jacky schreef:Vind het afschuwelijk lelijk om te zien.
Zal die twee New Foundlanders van mijn zus hier maar niet showen, :smile: die wonen op een boerderij, zitten de hele dag in het land. Dat zijn pas mooie honden. Prachtig in de vacht ook.
wel, wel, die wil ik juíst zien :cheer: !
Ik ook graag :cheer:
Afbeelding
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Inge O schreef:
Jacky schreef:Vind het afschuwelijk lelijk om te zien.
wel, wel, die wil ik juíst zien :cheer: !
ik zal een foto zoeken. Ze heeft een Berner en twee N.Foundlanders. Erg mooie honden trouwens, al redelijk oud 9 is de oudste N.F.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Kijk, een Shih Tzu is een langharig dwergrasje en een mooie vacht erop kan ik gerust waarderen
Afbeelding
Maar zodra ze opgemaakt gaan worden zodat ze eruit zien als volslagen idioten, staat bij mij althans mijn verstand stil...
Afbeelding
Is dat baasje van hond numero 2 soms ergens in de sixties blijven hangen :N: :smile:

Afbeelding
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

Hanneke2 schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind de eerste al niks, en de bazen van de tweede zou ik met plezier verrot schelden.

Ik ken een Shi met stamboom, lekker pittige teef, kan nog *net* met mijn Lilo overweg :mrgreen: en die *lijkt* hier niet op. Wordt wel heel regelmatig getrimd, maar dan 'praktisch' omdat het een vieze lellebel is die graag door de modder raust en door gorigheid rolt. Leuke hond, leuke baas. Die honden van die foto's, die vind ik zielig. Honden zijn niet voor het mooi, honden zijn voor het leuk. Vind ik.
De 1e foto is hoe ze meestal zijn op show... soms zit er wel een strik in, maargoed.. of je nu een stoffen bandje of een klein strikje hebt maakt dan ook niet uit.

De 2e foto is een amerikaans opgemaakte Shih Tzu.. zo worden ze vaak in Amerika, Brazilie etc opgemaakt en ook wel in Frankrijk en Belgie... in Nederland ook wel hangt van de keurmeester af.
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Hanneke2 schreef: Eh... en die DH's die shows winnen terwijl ze strompelend worden voorgeleid, en al die andere ellende? Een *goeie* keurmeester voelt of een hond goed in elkaar zit. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat er ook aardig wat rotte keurmeesters tussen zitten?
Mede daarom telt voor de duitse herder een showoverwinning niet meer mee bij de keurfok.
Daar geldt alleen de uitslag behaald op een Club Match, waar ze weldegelijk moeten laten zien dat het dravers zijn.

Duitse herder Club Matches worden buiten gehouden en niet in een hal (behalve de Kerst Club Match die in een manege gehouden wordt) en het aantal rondes dat gedraafd moet worden is groot en staat niet in verhouding tot de paar kleine rondjes op een show.

Ze worden daar ook gekeurd door DH keurmeesters, in tegenstelling tot shows waar de dh meestal gekeurd wordt door een all round keurmeester.
Die weten dan wel de algemene eisen van een bepaald ras, maar missen net dat extra beetje know how.

Een reden te meer om een dh te kopen bij een keurfokker.
Niet dat die altijd goed zijn maar de kansen zijn wel vele malen groter.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

Inge O schreef:
renee-uk schreef:
Hanneke2 schreef: Eh... en die DH's die shows winnen terwijl ze strompelend worden voorgeleid, en al die andere ellende? Een *goeie* keurmeester voelt of een hond goed in elkaar zit. Maar zou het niet zo kunnen zijn dat er ook aardig wat rotte keurmeesters tussen zitten?
Mede daarom telt voor de duitse herder een showoverwinning niet meer mee bij de keurfok.
Daar geldt alleen de uitslag behaald op een Club Match, waar ze weldegelijk moeten laten zien dat het dravers zijn.

Duitse herder Club Matches worden buiten gehouden en niet in een hal (behalve de Kerst Club Match die in een manege gehouden wordt) en het aantal rondes dat gedraafd moet worden is groot en staat niet in verhouding tot de paar kleine rondjes op een show.

Ze worden daar ook gekeurd door DH keurmeesters, in tegenstelling tot shows waar de dh meestal gekeurd wordt door een all round keurmeester.
Die weten dan wel de algemene eisen van een bepaald ras, maar missen net dat extra beetje know how.

Een reden te meer om een dh te kopen bij een keurfokker.
Niet dat die altijd goed zijn maar de kansen zijn wel vele malen groter.
en laat dit alles samen de dh juist half in de vernieling hebben geholpen :N: .
dat snap ik niet helemaal :?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

daar moet ik dan even voor gaan zitten als ik iets meer tijd heb ;)
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”