Hanneke2 schreef:sirene schreef:Hanneke2 schreef:sirene schreef:
Nee, is niet raar. Geen 1 hond voldoet voor 100% aan die standaard. Met allemaal is wel iets. Daarom kan er vergeleken worden welke honden het beste aan de standaard voldoet of welke hond het minst storende of erge fouten heeft.
Zeg jij nu dat elke rashond wel fouten heeft, dingen die niet in overeenstemming met de standaard? En dat bij een show eigenlijk gekeken wordt wat de minst slechte hond is?
Misschien heb ik dan een totaal verkeerd beeld, maar het lijkt mij dat je van de meeste rassen probleemloos een zooi honden kan vinden die stuk voor stuk prima voldoen aan de standaard.
Ja, je hebt een totaal verkeerd beeld.
Een hond die prima voldoet aan de standaard heeft ook fouten. Allemaal hebben ze dat.
Okee, ik ben blond. Dus elke rashond heeft fouten. Ze hebben allemaal fouten. Eh, je bent mij nou compleet kwijt hoor. Ik dacht altijd dat rassen gefokt werden door de ene foutloze hond op de andere foutloze hond te zetten, maar blijkbaar dus niet. En ik maar denken dat ik in mijn omgeving toch echt een paar foutloze rashonden ken.
Hm.... dat gaat niet op

Ja, elke rashond heeft fouten
Er is een "standaard"; een beschrijving hoe een ras in elkaar hoort te zitten. Daarin staan termen als "matig breed" en "gemiddeld lang" en "niet te kort" of "vloeiend gangwerk". Je krijgt daarin al een verschil in interpretatie; wat de een "gemiddeld lang" vind, is voor de ander te kort en voor weer een ander al te lang. Elke keurmeester (hoort althans) kent de rasstandaard en past die naar zijn idee toe, dus met zijn eigen interpretaite van "matig breed" en "gemiddeld lang". Dus, elke keurmeester heeft zijn eigen "voorkeur" en zijn eigen "ideaalbeedl".
Op een show wordt elke hond door een keurmeerster beoordeeld in hoeverre die hond aan de rasstandaard voldoet, maar dus met het oog van die keurmeester. Waarschijnlijk (anders breng je je hond niet uit) voldoet de hond in grote lijnen aan de standaard, maar ja, ook bij rashonden komen "miskleuntjes" voor, die dus of veel te groot, te klein, te breed, te laag op de poten, foute kleur.... Dat maakt die hond niet minder, maar wel minder geschikt als showhond.
Een werkelijk foutloze hond (van ongeacht welk ras) bestaat niet in mijn beleving. Wel honden die ongeacht de keurmeester elke keer weer bewijzen "de standaard" heel dicht te benaderen. Zo'n hond zal een kampioenschapsprijs kunnen winnen; zo'n hond krijgt minimaal elke keer een U op een show. Ja, die honden bestaan dus wel degelijk, maar dat maakt ze niet foutloos!
Dan is het nog zo dat als je gaat fokken met 2 zulke honden, je nooit, maar dan ook nooit, de garantie krijgt dat daar wederom zulke "goede" rasvertegenwoordigers uitkomen. Je bent afhankeljk van de achterliggende genenpool en een hoopje "geluk"

Daarom wordt er heus niet alleen met kampioenen gefokt; en dat is maar goed ook! Het is wel belangrijk dat (in mijn beleving) uitsluitend wordt gefokt met dieren die tenninste ZG's (kunnen) halen; je basis moet wel goed zijn. Maar ook dan is "achterliggende lijnen" belangrijk.
Maar, ook gedrag is van belang! Met een hond die veel kampioenschapstitels heeft, maar die zo vals is als de neten zou IK niet willen fokken (extreem voorbeeld).
Het is dus een totaalplaatje! Bij sommige rassen is "werklust" ook belangrijk en dat neem je mee in je overweging als je gaat fokken. Ook probeer je een "foutje" bij de een (bijvoorbeeld juist een wat te smalle snuit) te combineren met een hond die dat foutje niet heeft.
Zeker is niet zo dat uit kampioenen kampioenen worden geboren, maar dat is ook zeker niet wat voor mij "hoeft". Ik zou probleemloos fokken met 2 "ZG-honden" mits die ook goedgekeurd zijn op gezondheid (wat je op show's niet altijd ziet, bijv. HD of oog-afwijkingen) en mits het karakter goed is.
Just my 2 cents.
Suzanne