Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kleur

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

ik ben zelf helemaal weg van mahogany brindle , met een mooie witte kraag , witte voorpoten , witte bles tussen de ogen en een klein beetje wit op de achterpootjes.
Maar ik kies mijn honden uiteraard NIET op kleur. :wink: Het karakter , bouw en de gezondheid zijn het allerbelangrijkste. De kleur is het laatste waar ik naar kijk.

Afbeelding
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ligt helemaal aan het ras. maar brindle en donker heeft toch meestal mijn voorkeur, en ik hou niet zo van veel wit. bij de bm vind ik rood ook mooi. bont vind ik ook erg leuk, zoals fritz bijvoorbeeld is. ik ben niet zo weg van black & tan.
Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Minhie »

Het hangt beetje af van het ras. Maar over het algemeen val ik op donkere kleuren, oh en symmetrie. :ok:
Afbeelding
Bullenmama

Ongelezen bericht door Bullenmama »

Paars met groene stippen heeft mijn voorkeur, maar helaas, die zijn dun gezaaid.
Voor de rest maakt het me echt niks uit.
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

Moeilijk... In eerste instantie is het karakter het belangrijkst, uiterlijk went wel indien nodig. Toch neig ik altijd meer naar lichtgekleurd.

Wat ik alleen wel heel erg lelijk vind ik van die roze plekken op een witte vacht bij de ogen en mond. :N:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Hele zwarte of hele witte honden vind ik persoonlijk vaak niet zo mooi. Maar verder maakt de kleur me niet zo veel uit.
Bij de Laekense Herder heb je op zich maar 1 kleur die is toegestaan, maar daarbinnen vallen allerlei schakeringen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar een zo rood mogelijke Laekense. Maar ondanks dat Sjefke aan dat criterium helemaal niet voldoet, vind ik haar kleur ook gewoon prima.
De kleur is voor mij wel het minst belangrijk aan een hond.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hmmm ja ik vind dat toch ook wel belangrijk.
Ik hou bij herders erg van de donkere kleuren. Zwart dan weer niet maar verder echt donker wolfsgrauw , zwart/bruin zoals Ghaya was.

Heel ergens in de verre toekomst zou ik best een golden retriever willen.
Toevallig zat ik zojuist eens op wat fokkerssites te kijken en dan zie ik allemaal bijna spierwitte goldens, ik vind dat dus helemaal niks en zo'n golden wil ik dan ook eigenlij kniet. Ik zal dan echt op zoek gaan naar een donkergoud (jaja zojuist van Marloes die term geleerd) pupje.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Wij wilden destijds een blond of bruin labje.
Uiteindelijk is het dus Macho geworden.
Ik heb nu toch wel een voorkeur voor bruin, maar dan wel donkerbruin.
Een blond labje ook het liefst zo donker mogelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik heb wel een voorkeur voor kleur, ik heb blue merle altijd al mooi gevonden. Toen mijn ouders een Collie wilde, wilde ik ook een merle. Maar we zijn toen toch bij een nest sabels uitgekomen. Aan de hand van de karakters zijn de pups toen door de fokker verdeeld en kregen wij Celtic.
Toen ik besloot een Sheltie te nemen ging mijn voorkeur weer uit naar een blue merle. Op aanraden van andere ben ik bij het nest van Fenja uitgekomen, er waren 3 teven. 2 Blue merles en 1 tricolor. Eén blue merle was al bestemd voor iemand anders. De fokker wilde er eentje aanhouden voor de fok en zou dus beslissen. Pas in de laatste week hoorde ik dat ik de blue merle zou krijgen, ik blij. Ik had haar voor het eerst gezien toen ze 4 weken was en was meteen verkocht, niet alleen qua kleur maar ook qua karakter.
Dus heb wel een voorkeur maar beide keren besloot de fokker welke ik kreeg.
Kleur is wel belangrijk maar als ik uit bepaalde ouders een hond wil en het karakter van de pup staat me aan, dan ga ik toch voor karakter.
Bij mijn Cotonnetje was het makkelijk, er was maar één teefje, dus die was voor mij.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Toen ik op zoek was naar Sem (Kelpie) wilde ik graag een blauwe. Dit is helaas zeldzaam, dus werd mijn keuze zwart. Ik wilde absoluut geen chocolade of rode. Toen kwam ik het nestje van Sem tegen waar alleen chocolade en rode pups waren en heb ik toch toegestemd, maar dan moest het zeker wel donker chocolade worden.

Jullie raden het al zeker? Ik ben uiteindelijk met een rode pup naar huis gegaan :mrgreen: . Puur op karakter. Uiteindelijk is Sem wel chocolade uitgegroeid trouwens.

De volgende kelpie zou ik wel graag red and tan zien... Maar ja, wie weet.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Ik wilde geen zwarte windhond en er kwam een zwarte windhond, inmiddels wordt ze steeds grijzer dus dat lost zichzelf op :wink:
Kleur zegt me helemaal niets en doet me niets.
Afbeelding
dibbes1974
Actief
Mijn ras(sen): saarlooswolfhond

Ongelezen bericht door dibbes1974 »

Mijn voorkeur ging uit naar wolfsgrauw alhoewel bosbruin vind ik ook heel mooi. Bij de SWH komt ook nog wit voor maar die zijn er maar heel weinig. Vind wit bij een SWH ook niet zo passen omdat die ook geen masker hebben en dan teveel lijken op een witte herder.
Groetjes,

Remco en de SWHtjes Amigo, Nikita en Dexter
Afbeelding
Leven is het meervoud van Lef
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

alleen hele lichte kleuren vind ik niet mooi.
zoals witte kortharige honden , langharig vind ik ze wel weer mooi.
witte goldens :N: jammer niks gouds meer aan.
ook de kleur van de weimaraners vind ik niet mooi :19:
verder vind ik vrijwel alle kleuren en kleurcombinatie mooi. :mrgreen:
Afbeelding
groetjes anja en birka
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Bij de Drent gaan de bruine platen van bijna oranje naar diep donkerbruin en naar de laatste gaat mijn voorkeur uit dus hoogstwaarschijnlijk heeft de volgende deze kleuren ook weer.Een Drent met heel veel wit of een te brede bles vind ik ook niet mooi,dus als het even kan wordt die het niet.
Maar ja,Max is zwart/wit/schimmel en daar val ik ook wel op,duhuuusssss :denken:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Ik heb ehle sterke voorkeuren. Ik hou niet zo van blonde en rode honden ook niet als twee en driekleurtjes.
Ik vind bonte honden, zwart/wit, brindle/wit het mooist. Maar zwart, brindle en helemaal wit vind ik ook mooi.
Ook van black en tan ben ik niet zo'n fan.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Kleur vind ik niet zo belangrijk maar ik val wel voor sprekende ogen en expressieve koppen.
Afbeelding
Jay
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar

Ongelezen bericht door Jay »

Ik vind de blue merle collie erg mooi en misschien komt er nog ooit een.

Ik was op zoek naar een blue merle herplaatser, maar als er dan een sable op je pad komt waarmee er een klik is, dan weegt dit toch zwaarder als de kleur.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Voor mij ligt het er helemaal aan welk ras het is .Bij de Franse Bulldog vind ik eigenlijk alleen de gestroomde een mooie kleur. Bont ligt er veel aan hoe de tekening is en fawn vind ik ronduit lelijk.

Bij m'n volgende hond (tibetaanse terrier) denk ik dat ik voor de driekleur zal gaan. Ik wil in ieder geval 'n lichtere kop (is makkelijker met fotograferen.....). Maar dat gaat nog even duren, dus wie weet hoe vaak ik nog verander van gedachten.
hondeponnetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog

Ongelezen bericht door hondeponnetje »

Toen ik voor de ACD koos ging mijn voorkeur uit naar de blue. De roden vond ik minder mooi. Toevallig werd er een nestje geboren van twee blauwe ouders dus daar had ik geluk mee. Ik mocht zelf niet de pup uitkiezen, dat deed de fokster voor ons en tot mijn geluk koos ze wel het hondje voor mij wat mij het meest aansprak. Eentje met twee zwarte oogplaten. Ik vind ACD zonder oogplaten er zou gauw ouwelijk uitzien. Verder val ik erg op blue merle hondjes. Maar bij de Jack Russell vind ik veel wit weer mooier. :denken:
Ik weet niet wat ik wil :jank:
Afbeelding
met dank aan Twinkel
hercujess

Ongelezen bericht door hercujess »

Natuurlijk heb ik voorkeur. Ik heb niks met chocoladekleurige teckels. Ik kan ze wel lief vinden, maar ik zou er zelf nooit voor kiezen. Ik ben bewust op zoek gegaan naar een rooie en die heb ik nu. Mocht ik gaan fokken, dan zou ik ondergeschikt vinden. Gezondheid en karakter staan voorop.
Chione
Zeer actief

Ongelezen bericht door Chione »

Op zich spreken lichte kleuren, vooral rondom de ogen, mij het meeste aan ( op de loslatende witte haren na dan :wink: ) Maar het ligt er tevens ook wel aan wat voor ras het is. Bij b.v. een Briard of Mops vind ik zwart het mooist.
~“ With eyes full of prejudice, you will never see the world for what it is.."~

~
Afbeelding
~
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door jores »

Bij de engelse cocker vind ik oranjeschimmel absoluut het mooist en bij de springer de bruin / witte het liefst zonder tan omdat de meeste tan een bozige uitdrukking geeft. De zwart / witte springer vind ik persoonlijk niet zo mooi
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Bij de newfoundlander kun je kiezen tussen zwart (al dan niet met een witte borstvlek), roodbruin (al dan niet met een witte borstvlek) en zwart / wit gevlekt. Zelf vinden wij beiden de zwarte newfies het mooiste. En bij het invullen van het herplaatsformulier hebben wij dat ook aangegeven. Maar karakter is wel het belangrijkst, maar dat zit over het algemeen wel goed.
Wij hebben een zwarte newf met witte borstvlek nu in huis en zijn er heel blij mee. Tijdens het waterwerk, de newf wandelingen hebben wij ook ontzettend leuke bruine en zelfs zwart / witte newfs gezien. En die zijn ook wel heel erg mooi. Dus bij de volgende zal kleur niet uitmaken.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Neeltje schreef:Voor mij ligt het er helemaal aan welk ras het is .Bij de Franse Bulldog vind ik eigenlijk alleen de gestroomde een mooie kleur. Bont ligt er veel aan hoe de tekening is en fawn vind ik ronduit lelijk.
Die mening delen we gedeeltelijk. Ik vind de goede bonte het mooiste, daarna brindle. Fawn vind ik lelijk. Maar een rood fawn bont vind ik wel weer erg mooi. Bij mopsen vind ik beige of abrikoos wel weer mooier dan zwart. Silver het mooiste, maar dat is praktisch onmogelijk.

Voordat we Mitya kochten was de wens om een Black and Tan te nemen, maar Mitya is dieprood en dat is ook erg mooi. Nu is dan toch de Bl.n tan er bij :ok:

Ik vind kleur an sich wel belangrijk. En heb ook zo mijn voorkeur. Zo zal ik nooit een chocolade bruin griffonnetje nemen,. Buiten dat het geen erkende kleur is, vind ik het ronduit lelijk.
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

heb bij de flat's toch wel voorkeur voor zwart,al zal ik wel is een lever willen hebben.de levers hebben over het algemeen minder vacht en dat vindt ik dan weer wat jammer,ik hou van vacht.zwart vindt ik over het algemeen toch wel het mooist,met brindle of gestroomd heb ik dan weer helemaal niks.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Nono
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retrievers
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nono »

Bij de golden retriever spreekt de donkere kleur mij het meest aan. De hele lichten vind ik niet mooi. Maar het kan dus best zo zijn, dat er eens een lichtere golden tussen loopt hier. Toen wij van het eerste nest van Logan een teefje wilden aanhouden, bleek het teefje wat qua karakter het beste in de roedel zou passen, en het best gebouwde teefje, een lichter teefje te zijn. Dus Fallon is gebleven. :wink: Maar een hele lichte golden, daar zou ik niet voor kiezen.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

bij de doggen zwart en gevlekt , we hebben ook geel en blauw gehad maar het karater van de zwarte en gevlekte spreekt mij het meeste aan.
Bij de chineesjes maakt het me eigelijk niet zo veel uit , ik vind ze allemaal leuk :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

alm@ schreef:Kleur vind ik niet zo belangrijk maar ik val wel voor sprekende ogen en expressieve koppen.
Hier hetzelfde, het koppie moet wat uitstralen en dan zal de kleur me worst wezen :mrgreen:
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Bij een rottweiler kun je maar kiezen uit 1 kleurencombinatie, black & tan.. :wink:
Afbeelding
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie

Ongelezen bericht door Hanneke »

Bij de Beardies heb je maar 4 kleuren: zwart, blauw, bruin en fawn. Wij hebben twee zwarte en één blauwe. Ik vind diepzwart het mooist en ik heb helemaal niks met bruin of fawn. Ik zou dus niet snel een bruin of fawn pupje nemen maar ik vind karakter en gezondheid wel belangrijker.

Als hier ooit een grote poedel komt wordt het waarschijnlijk een zwarte.
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”