Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Karakter pup voorspellen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Marjoleine schreef:
Doe je een hond weg omdat hij uit de broodfok komt en je je wat anders had voorgesteld van een hond, dan was je al ondoordacht bezig toen je hem aanschafte, wat feitelijk al oneerlijk is naar de hond.
Als je hem dan wegdoet, is dat misschien uit even egoïstische motieven, maar minder eerlijk: je dacht al niet na bij de aanschaf en nu ook niet: .
Dat is wat ik niet snap. Omdat het hondje uit de broodfok komt is het minder eerlijk om hem weg te doen? Waarom zou het baasje die dan niet heeft nagedacht nu ook niet nadenken? Die kan evengoed tot inzicht zijn gekomen...
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Boutje schreef: Of mensen wiens hond niet goed genoeg blijkt voor de africhting, die dan amar wegdoen en een nieuwe nemen.

Stel dat een van onze honden een gewricht beschadigt of zo en nooit meer mag springen maar verder wel een pijnvrij leven kan hebben, dan wordt die toch gewoon fulltime huishond ipv deeltijds :19: .
ik heb daar niet zo'n problemen mee met herplaatsen of terug naar de fokker indien niet geschikt... wat heeft een hond eraan om erbij te hangen en niet gewild te zijn. Je kunt wel blijven stapelen met huishonden maar dat schiet ook niet natuurlijk...
Kijk onze oudste dober kon op zn hoogtepunt (klaar voor dober WK) ineens niets meer... hij is vanaf die tijd huishond maar of ik hem daar een plezier mee doe en/of gedaan heb betwijfel ik nog elke dag... Hij heeft nog wel jaren mee gemoeten in de auto als wij naar wedstrijden gingen of gingen trainen met de andere honden... en hij mocht niet meer bijten hij hoorde het dus wel maar mocht niet meer....
Hij heeft zich er nu na jaren pas bij neergelegd... ik blijf dit heel zielig vinden.

Al mijn andere honden kunnen terug naar de fokker indien niet werkgeschikt... daar is voor getekend.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Nanna schreef:
Zoek stok! schreef:Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo schandelijk als iemand een hond voor de sport neemt en de hond herplaatst als de hond niet geschikt blijkt te zijn. Let wel, een Mechelaar in het asiel stoppen omdat hij niet goed genoeg bijt, vind ik dus van den zotte.
Wat is het verschil?
In het asiel stoppen is geen goed huis vinden voor de hond. Sterker nog, er zitten zoveel doorgedraaide Mechels in het asiel dat de kans groot is dat hij moeilijk een baasje zal kunnen vinden. Het is dus houden totdat je iemand gevonden hebt. Vind ik nogal een verschil.
asiel kost ook geld, hier kunnen ze gewoon terug naar de fokker indien niet sportgeschikt. :19: zie dan niet in waarom je de hond dan naar een asiel zou brengen.... zou ik ook never niet kunnen hoor dat vooropgesteld.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Boutje schreef:Opent meteen een andere discussie ;-). Mag een "sporthond" of "werkhond" dan wel in een kennel of verdient elke hond het ook huishond te mogen zijn?
2 van mijn honden zitten in de kennel en hebben dat liever dan huishond zijn :wink:
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

malinois schreef:
ik heb daar niet zo'n problemen mee met herplaatsen of terug naar de fokker indien niet geschikt... wat heeft een hond eraan om erbij te hangen en niet gewild te zijn. Je kunt wel blijven stapelen met huishonden maar dat schiet ook niet natuurlijk...
Kijk onze oudste dober kon op zn hoogtepunt (klaar voor dober WK) ineens niets meer... hij is vanaf die tijd huishond maar of ik hem daar een plezier mee doe en/of gedaan heb betwijfel ik nog elke dag... Hij heeft nog wel jaren mee gemoeten in de auto als wij naar wedstrijden gingen of gingen trainen met de andere honden... en hij mocht niet meer bijten hij hoorde het dus wel maar mocht niet meer....
Hij heeft zich er nu na jaren pas bij neergelegd... ik blijf dit heel zielig vinden.

Al mijn andere honden kunnen terug naar de fokker indien niet werkgeschikt... daar is voor getekend.
Maar jij hebt het beste voor met je honden, en (dat neem ik toch aan) jij zal ze niet 'zomaar' laten terug gaan naar de fokker, een nieuwe nemen en nooit meer denken aan je oude hond.

Das wat mij tegensteekt, dat zakelijke en dat harde gedoe in de africhtingswereld: die hond voldoet niet meer, dan gaat ie weg zonder meer, die voldoet wel nog, dan blijft ie nog voor een tijdje...Ok, mss is het wel eigen aan zo'n harde sport om zo met je honden om te gaan, maar ik vind het absoluut niet normaal en zelfs walgelijk soms.
Laatst gewijzigd door Paddle op 05 jan 2009 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:
Omdat je imo een hond neemt voor de hond zelf en daarbij eventuele fok/sportambities. Niet omgekeerd.
zo zie jij dat...
Er is niks verkeerd met het omgekeerde in mijn ogen en nee ik kan geen honden weg doen, dus ik vind het helemaal niet erg om niet top te kunnen draaien... maar er zal wel een andere hond bijkomen indien een hond niet geschikt zou zijn idd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:
Gos schreef:
Dat in zulke gevallen de hond aangeschaft is puur vanwege de sport is iets wat je zelf misschien nooit zou willen doen, maar dat wil nog niet zeggen dat het per definitie slecht is of dat die mensen niet goed zijn voor hun honden (die zijn er natuurlijk ook wel). Er zijn er erg veel die daarnaast ook "gewoon" huishonden hebben en daar alles voor doen. Maar zoals al gezegd, je kunt niet blijven stapelen en voor veel mensen is de sport en het in clubverband trainen iets wat ze niet zouden willen opgeven voor een aantal jaar om een niet-geschikte hond te kunnen houden.
Dat is wat ik zo verafschuw aan de sport (vooral africhting dan). Het is er blijkbaar normaal om een hond te nemen in de eerste plaats voor de sport en jezelf en niet voor de hond zelf.

Een hond is imo geen ding die je vervangt als hij stuk is of niet goed werkt. Maargoed, ik ben wsl maar een softie in de ogen van de meeste africhters...
daar hoef je geen softie voor te zijn, maar wat Gos zegt is wel waar...
En als je de hond dan een beter leven kan geven bij iemand anders heb ik daar totaal geen moeite mee.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:
malinois schreef:

Maar jij hebt het beste voor met je honden, en (dat neem ik toch aan) jij zal ze niet 'zomaar' laten terug gaan naar de fokker, een nieuwe nemen en nooit meer denken aan je oude hond.

Das wat mij tegensteekt, dat zakelijke en dat harde gedoe in de africhtingswereld: die hond voldoet niet meer, dan gaat ie weg zonder meer, die voldoet wel nog, dan blijft ie nog voor een tijdje...Ok, mss is het wel eigen aan zo'n harde sport om zo met je honden om te gaan, maar ik vind het absoluut niet normaal en zelfs walgelijk soms.
Ik zou het niet kunnen inderdaad... maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dit doen... je kunt niet blijven stapelen wat al eerder genoemd is dus moet je doen wat het beste voor de hond is en dat is herplaatsen.
En dat dit terug naar de fokker en verder geen interesse meer, dat vind ik nog altijd een veel betere oplossing dan naar het asiel...
de fokker kent de wereld en weet waar zo'n hond wel naar toe kan... iets wat voor de eigenaar misschien minder snel mogelijk is.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Paddle schreef:
Marjoleine schreef: Doe je een hond weg omdat hij uit de broodfok komt en je je wat anders had voorgesteld van een hond, dan was je al ondoordacht bezig toen je hem aanschafte, wat feitelijk al oneerlijk is naar de hond.
Als je hem dan wegdoet, is dat misschien uit even egoïstische motieven, maar minder eerlijk: je dacht al niet na bij de aanschaf en nu ook niet: .
Dat is wat ik niet snap. Omdat het hondje uit de broodfok komt is het minder eerlijk om hem weg te doen? Waarom zou het baasje die dan niet heeft nagedacht nu ook niet nadenken? Die kan evengoed tot inzicht zijn gekomen...
Dat zeg ik niet.
Ik zeg niet dat het minder eerlijk is een broodfokhond weg te doen, ik zeg:
Ondoordacht een hond aanschaffen is niet eerlijk naar de hond, hem ondoordacht wegdoen ook niet.
Een hond doordacht wegdoen omdat hij niet voldoet aan wat je je van te voren had voorgesteld en waar je daardoor ook doordacht naar hebt gezocht toen je die hond kocht, dat vind ik eerlijker dan een hond impulsief kopen en dan even impulsief wegdoen omdat hij bijvoorbeeld toch wel groot wordt en de winkelier zei dat dat niet zo was.

Dat is wat ik bedoel.
Het eerste geval vind ik eerlijker, maar misschien vind jij van niet?
Het hangt er ook vanaf hoe de hond herplaatst wordt: asiel, terug naar fokker, zelf zoeken? Dat maakt allemaal nogal verschil.

Natuurlijk kan iemand tot inzicht komen, maar dat is dan een andere reden om een hond te herplaatsen dan simpelweg niet voldoen om welke reden dan ook.
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 05 jan 2009 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Gos schreef:Ik denk dat het altijd heel moeilijk zo niet onmogelijk zal zijn voor de meeste mensen hier om zich voor te stellen dat iemand een hond met een ander specifiek doel neemt dan als (al dan niet daarnaast ook sportende of werkende) huis/gezelschapshond.
Daar heb je gelijk in. Ik kan en wil me dat zelfs niet voorstellen. Ik vind, en dat is mijn mening, dat je een hond ten alle tijden in huis dient te halen als huisdier. Alles wat daarbij komt, sporten, fokgeschiktheid, weet ik veel wat nog meer, is extra, mooi meegenomen dus. Als een hond niet geschikt blijkt te zijn voor de sport of voor de fok en om díe reden je hond wegdoet verafschuw ik.

Ik ben niet per definitie tegen herplaatsen, helemaal niet, maar wel met deze reden.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

overigens om terug te komen o.t. hoe ik ze uitgezocht heb... tja kijken hoe ze in het nest zijn... ze een klein beetje testen, apart en met alle pups samen, kijken hoe ondernemend ze zijn, of ze vrij zijn, hoe snel ze herstellen van iets, of ze willen bijten en apporteren (tenminste buitdrift tonen) dat een beetje... en heel veel op gevoel afgaan...
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

Marjoleine schreef:
Dat is wat ik bedoel.
Het hangt er ook vanaf hoe de hond herplaatst wordt: asiel, terug naar fokker, zelf zoeken? Dat maakt allemaal nogal verschil.

Natuurlijk kan iemand tot inzicht komen, maar dat is dan een andere reden om een hond te herplaatsen dan simpelweg niet voldoen om welke reden dan ook.
Geen idee of ik dat eerlijker vind. Iemand die z'n hond wegdoet omdat ie groter is uitgevallen dan de winkelier hem vertelde is erg, maar eigenlijk vind het het even erg als iemand zijn hond wegdoet omdat hij twee centimeter groter is dan de rasstandaarden en daarom niet de beste van het ras kan worden.

In beide gevallen neemt de eigenaar zijn verantwoordleijkheid imo niet op. Een hond wegdoen doe je niet omdat ie te groot is uitgevallen vind ik. Maargoed.
Paddle
Zeer actief

@Malinois: Over wat je verteld van je dober vind ik eigenlijk wel vreemd. De mens fokt tegenwoordig blijkbaar werkhonden die niet meer kunnen fonctioneren als huishond.

Leuk zolang ze geen blessures of afwijkingen hebben, en een leuke baas die met hen sport. Maar zodra er iets misloopt sta je met een hond die ongelukkig is in het beste geval of zelfs doordraait van frustratie in het slechste geval (kijkende naar al de mechelaars etc in het asiel).

Ik vraag me af (hypothetisch gezien dan :wink: ) als men niet beter werkhonden kan fokken met wat minder werkdrift en wat meer huishond in hen zodat ze ook normaal kunnen meedraaien in de maatschappij als ze niet kunnen sporten of werken...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:@Malinois: Over wat je verteld van je dober vind ik eigenlijk wel vreemd. De mens fokt tegenwoordig blijkbaar werkhonden die niet meer kunnen fonctioneren als huishond.
huh? Hoezo? oudste dober is trouwens een hond uit showlijnen die toevallig erg goed kon werken. Niet uitgezocht voor de sport...
Leuk zolang ze geen blessures of afwijkingen hebben, en een leuke baas die met hen sport. Maar zodra er iets misloopt sta je met een hond die ongelukkig is in het beste geval of zelfs doordraait van frustratie in het slechste geval (kijkende naar al de mechelaars etc in het asiel).
denk dat je teveel over 1 kam scheert... wil je dit even uitleggen want ik snap het niet helemaal meer hoe je dit icm mijn honden uitlegt.
Ik vraag me af (hypothetisch gezien dan :wink: ) als men niet beter werkhonden kan fokken met wat minder werkdrift en wat meer huishond in hen zodat ze ook normaal kunnen meedraaien in de maatschappij als ze niet kunnen sporten of werken...
hoezo kan dat niet dan?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:Iemand die z'n hond wegdoet omdat ie groter is uitgevallen dan de winkelier hem vertelde is erg, maar eigenlijk vind het het even erg als iemand zijn hond wegdoet omdat hij twee centimeter groter is dan de rasstandaarden en daarom niet de beste van het ras kan worden.

In beide gevallen neemt de eigenaar zijn verantwoordleijkheid imo niet op. Een hond wegdoen doe je niet omdat ie te groot is uitgevallen vind ik. Maargoed.
Eens.
Met dit verschil dat de broodfokhond waarschijnlijk domweg te duur in onderhoud is/te veel tijd bleek te vragen (ergo: de koper heeft niet nagedacht/zich geïnformeerd en impulsief gekocht), terwijl de tweede hond gewoon bij een liefhebber geplaatst kan worden, omdat het verder een goede en verantwoord gefokte hond is.

Overigens vind ik een te grote showhond anders dan een sporthond die niet bijt, alleen kan ik niet exact verwoorden waarom.
Met de sporthond herplaatsen heb ik in elk geval minder moeite dan met de showhond.

Afbeelding

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

renee-uk schreef:
ranetje schreef:als een baas ontevreden is met zijn hond, kan die hond wel eens beter bij een andere baas zitten.
Ik denk persoonlijk dat een hond altijd beter af is met een baas die wel tevreden met hem is, ongeacht de reden waarom de ex baas ontevreden met hem was.

Ik kan me ook prima vinden in de uitleg van Gos trouwens :ok:
Je hebt absoluut gelijk :mrgreen: :wink:

:denken:
Ik kan die door jou gequote uitspraak van mij niet terugvinden? :oeps:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:
Paddle schreef:
ranetje schreef: In het belang van de hond............................ ja :wink:
Als je een hond in een winkel koopt, loop je behoorlijk risico op een broodfok hondje.
Door daar te kopen werk je mee aan het uitbuiten van honden.
In mijn ogen niet in het belang van de hond.
Ik ben tegen broodfok, dat zeker :wink: .

Maar ik snap niet dat iemand die zijn hond verantwoordelijk heeft gekocht meer 'recht' heeft op herplaatsen dan iemand die dat niet heeft gedaan.

Integendeel, van iemand die zijn hond verantwoordelijk koopt verwacht ik juist meer volhardenheid en pure liefde voor de hond zelf. En niet alleen voor de fok of sport potentie die bij de hond komt kijken.
Ik vind "recht" een te zwaar woord :wink:
Maar als ik een vergelijking maak met mensen die een hond kopen zonder zich te realiseren wat dat inhoudt en hem dan op een gegeven moment weer weg doen omdat het tegen valt, dan heb ik daar minder begrip voor.
Ook al is het ook voor die hond veel beter om bij een andere baas te zitten :wink:

Volgens mij legt Gos het prima uit :ok:
Ik kan me daar tenminste wel in vinden :wink:

Ook al zou ik zelf niet op die "werk-manier" kiezen en kan ik me op dit moment helemaal niet voorstellen dat ik ooit een hond zou herplaatsen, als een baas ontevreden is met zijn hond, kan die hond wel eens beter bij een andere baas zitten.
daar is tie.........ik had er maar één regeltje uitgehaald ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:
Marjoleine schreef:
Dat is wat ik bedoel.

Geen idee of ik dat eerlijker vind. Iemand die z'n hond wegdoet omdat ie groter is uitgevallen dan de winkelier hem vertelde is erg, maar eigenlijk vind het het even erg als iemand zijn hond wegdoet omdat hij twee centimeter groter is dan de rasstandaarden en daarom niet de beste van het ras kan worden.

Daar kan ik wel in mee gaan
Maar :mrgreen:
Als je een hond nodig hebt voor je activiteiten.
Hij blijkt niet te voldoen voor dat werk, dan heb je een andere hond nodig.
Dat geldt denk ik bij bewaking en bijvoorbeeld ook bij de jacht.
Je kunt niet altijd een hond erbij nemen om dat werk dan te doen en bovendien die hond die het niet goed doet er ook nog bij houden.
(Je kunt niet eindeloos "stapelen" :wink: )

Dan is een andere baas toch beter?
Wat is het niet nemen van je verantwoordelijkheid dan?
Je hebt toch een hond nodig voor een speciaal doel...............
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Paddle
Zeer actief

Malinois: Mijn stukje was niet specifiek op jouw bedoelt hoor, meer algemeen.

Dat er heel erg veel werkhonden worden gefokt die zonder de juiste baas (die wil sporten met de hond enzo) niet goed kunnen functioneren in de maatschappij.

Om het kort te zeggen :wink: .
Paddle
Zeer actief

ranetje schreef:
Je verantwoordelijkheid nemen is in mijn ogen dan bv de jacht/sport ambities even laten voor wat het is zolang je geen plaats hebt voor een neiuwe hond...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:Malinois: Mijn stukje was niet specifiek op jouw bedoelt hoor, meer algemeen.

Dat er heel erg veel werkhonden worden gefokt die zonder de juiste baas (die wil sporten met de hond enzo) niet goed kunnen functioneren in de maatschappij.

Om het kort te zeggen :wink: .
dan moeten mensen niet een hond aanschaffen waar ze niks mee kunnen zoals een werkmechel. Waarom moeten 'wij' het met een mindere hond doen omdat andere mensen hem niet willen aanschaffen met het doel waarvoor hij gemaakt is, om te werken?
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:
ranetje schreef:
Je verantwoordelijkheid nemen is in mijn ogen dan bv de jacht/sport ambities even laten voor wat het is zolang je geen plaats hebt voor een neiuwe hond...
dat doe ik dus ook niet, er komt hier een nieuwe hond bij als ik er met een niet zou kunnen sporten... mijn hele sociale leven IS de hondensport... al mijn vrienden en kennissen zitten in de hondensport, vakanties etc. allemaal in de sport...
Dat vergeten sommige mensen denk ik iets te vaak.. het is een leven waar je voor kiest. Het is niet iets wat je 2 uur in de week doet, het is een levenstijl.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:dan moeten mensen niet een hond aanschaffen waar ze niks mee kunnen zoals een werkmechel. Waarom moeten 'wij' het met een mindere hond doen omdat andere mensen hem niet willen aanschaffen met het doel waarvoor hij gemaakt is, om te werken?
Exact.
Mensen kunnen van te voren exact weten wat ze aanschaffen, het is dus de verantwoordelijkheid van de mensen goed te kijken wat ze aanschaffen, zodat de kans zo groot mogelijk is dat de hond daaraan kan voldoen.

Dat geldt in mijn ogen net zo goed voor mensen die een huishond willen trouwens.
Als je een hond wilt die niet jaagt, moet je dus geen jachthond nemen, want dan dien je de passie wel in goede banen te leiden namelijk.
Als je een hond neemt uit een werklijn moet je die kunnen en willen geven wat hij nodig heeft.
Wil je dat niet, dan zijn er foklijnen en rassen genoeg om uit te kiezen, waar je honden kunt vinden met de passie die je wél aanspreekt.

Afbeelding

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
malinois schreef:dan moeten mensen niet een hond aanschaffen waar ze niks mee kunnen zoals een werkmechel. Waarom moeten 'wij' het met een mindere hond doen omdat andere mensen hem niet willen aanschaffen met het doel waarvoor hij gemaakt is, om te werken?
Exact.
Mensen kunnen van te voren exact weten wat ze aanschaffen, het is dus de verantwoordelijkheid van de mensen goed te kijken wat ze aanschaffen, zodat de kans zo groot mogelijk is dat de hond daaraan kan voldoen.

Dat geldt in mijn ogen net zo goed voor mensen die een huishond willen trouwens.
Als je een hond wilt die niet jaagt, moet je dus geen jachthond nemen, want dan dien je de passie wel in goede banen te leiden namelijk.
Als je een hond neemt uit een werklijn moet je die kunnen en willen geven wat hij nodig heeft.
Wil je dat niet, dan zijn er foklijnen en rassen genoeg om uit te kiezen, waar je honden kunt vinden met de passie die je wél aanspreekt.
precies... ik vind genoeg rassen prachtig, maar stuk voor stuk rassen die ik niet zou kunnen geven waar ze voor gemaakt zijn... dan neem ik ze dus niet want waarom moeten de honden aangepast worden aan mij... ik moet me maar aanpassen aan de hond... en kunnen voldoen aan waarvoor hij gemaakt is.
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

malinois schreef:
dat doe ik dus ook niet, er komt hier een nieuwe hond bij als ik er met een niet zou kunnen sporten... mijn hele sociale leven IS de hondensport... al mijn vrienden en kennissen zitten in de hondensport, vakanties etc. allemaal in de sport...
Dat vergeten sommige mensen denk ik iets te vaak.. het is een leven waar je voor kiest. Het is niet iets wat je 2 uur in de week doet, het is een levenstijl.
Maar daarvoor moeten de dieren er toch niet onder lijden (en ik zeg niet dat ze dat doen bij jou, integendeel, volgens mij hebben je honden een heel leuk leven bij jou :wink: ) maar bij sommige mensen gebeurt het wel helaas. Dat vind ik erg jammer...
ranetje
Zeer actief

Paddle schreef:
ranetje schreef:
Je vraagt die baas dus om zijn leven stil te zetten. :wink:
Dat gebeurt niet en dat verwacht ik ook niet van die baas.
Afbeelding
Paddle
Zeer actief

malinois schreef:
dan moeten mensen niet een hond aanschaffen waar ze niks mee kunnen zoals een werkmechel. Waarom moeten 'wij' het met een mindere hond doen omdat andere mensen hem niet willen aanschaffen met het doel waarvoor hij gemaakt is, om te werken?
Daar heb je gelijk in . Maar breekt het je hart dan niet om al die overgefrustreerde werkmechelaars te zien wegkwijnen in een kooitje in een asiel. Ik vind het zo erg dat de honden de dupe worden van mensen die niet nadenken :jank: .

De mijne wel allesinds, het is dat ik niet geschikt ben om zulke honden te houden of ik haalde ze bij wijze van spreken allemaal vandaag op.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

ranetje schreef:Je kunt niet altijd een hond erbij nemen om dat werk dan te doen en bovendien die hond die het niet goed doet er ook nog bij houden.
Honden die opgeleid worden tot politiehond vind ik dan nog wat anders dan de meeste honden waar alleen maar hobby matig mee gesport wordt.
Het merendeel van de honden worden naar mijn idee aangeschaft voor de (hobby) sport.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paddle schreef:
malinois schreef:
Maar daarvoor moeten de dieren er toch niet onder lijden (en ik zeg niet dat ze dat doen bij jou, integendeel, volgens mij hebben je honden een heel leuk leven bij jou :wink: ) maar bij sommige mensen gebeurt het wel helaas. Dat vind ik erg jammer...
Maar lijdt de hond daaronder dan? Als hij herplaatst wordt naar iemand die wel hem kan geven wat hij nodig heeft?
Natuurlijk zal ik niet ontkennen dat er dingen gebeuren waar ik niet achter sta... maar ik denk dat het over het algemeen nog behoorlijk meevalt...
Dank je voor je compliment overigens :ok:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Tamara. schreef:Honden die opgeleid worden tot politiehond vind ik dan nog wat anders dan de meeste honden waar alleen maar hobby matig mee gesport wordt.
Het merendeel van de honden worden naar mijn idee aangeschaft voor de (hobby) sport.
Maar een hond die niet voldoet wordt niet eens aangenomen, dus dat is bij de politie niet aan de orde: als hij niet door de testen komt gaat hij de opleiding niet in.
Bovendien heb ik begrepen (van de geleiders zelf) dat het gros van de politiehonden gewoon tot hun dood bij hun geleider blijft, zij het dan met pensioen. Tegen de tijd dat de tweede met pensioen gaat is de eerste er meestal niet meer, dus dat vult elkaar redelijk op volgens mij.

In de sport zal het anders liggen, en daar wordt dan herplaatst neem ik aan.
Maar ook in de sport is het zeer intensief. Niet te vergelijken met elke week een uurtje naar de hondenschool ;)

Daardoor wordt niet voldoen ook heel anders.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”