Het één sluit het ander toch niet uit?Aan de andere kant vind ik een fooi vragen omdat dat de hond tegen een carriere in de handel of broodfok zou beschermen echt loutere kul.
Als je de moeite niet op kunt brengen om je te verdiepen in de plek waar de hond heen gaat is dat een risico. Of je er nu een klein bedrag voor vraagt of niet.
Ik heb nog nooit een nieuwe plek voor een van mjn honden hoeven zoeken maar als dat ooit gebeurt dan gaan daar denk ik toch de nodige bezoekjes en gesprekken aan vooraf.
Dan wordt er niet gewauweld over een mager prijsje en er dan maar het beste van hopen.
Alsof een broodfokker er een probleem mee heeft om 300 euro voor een teefje van een jaar te betalen.
Het ging hier om de vraag waarom mensen soms nog geld vragen voor een herplaatser. Daarom dus. Ik heb dit niet zelf verzonnen hoor, de meeste stichtingen hier in Nederland werken zo en het werkt prima.
Gratis dieren worden sneller in een opwelling aangeschaft. En waarom zou een broodfokker een teefje van 300 euro kiezen, als hij ook een gratis hond kan krijgen? Die gaat het om maximale winst.
Ook dit is weer een heel ander verhaal natuurlijk; geld vragen en de hond goed verzorgen en plaatsen zijn twee verschillende dingen.Echt? Ik vind het klinkklare onzin om te doen alsof je voor je hond zorgt door er geld voor te vragen.
Als je het daar van af moet laten hangen doe je er dus kennelijk helemaal geen moeite voor om je hond op een beetje christelijke plek te krijgen. Ja, je houdt je hand op als god weet wie hem op komt halen en hoopt dan maar dat het geen handelaar is want die zou nooit betalen.
Je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje tijd en moeite investeren. Dan weet je het zeker. Maar dat kost dan inderdaad tijd en moeite in plaats van dat het geld oplevert. Voor veel mensen is de keuze dan al snel gemaakt.
Ik vraag ook geld voor de plaatsing van de vogels die ik kweek, maar ik ben ook kieskeurig. Als ik een slecht gevoel heb, gaat er geen dier mee en ik heb genoeg mensen geweigerd.
Waarom zou een bedrag voor de plaatsing vragen en een goede screening elkaar uitsluiten?
Je haalt de dingen een beetje doorelkaar... Het vragen van een bedrag is eigenlijk een soort ''voor-screening'', waarmee de grootste rotte appels vaak al afvallen.
En opnieuw; deze wijsheid komt van stichtingen die het al jaren zo doen. Het werkt écht. Gratis dieren hebben gewoon een enorme aantrekkingskracht op de verkeerde mensen.... (Broodfok, bonthandel, handelaars, ect)
En ik kan je zéker garanderen dat mensen die dieren zoeken voor de bonthandel, de gratis advertenties bij langs gaan... kortgeleden stond de krant nog vol met zo'n figuur, die nestjes gratis kittens afhaalde, met allerhande smoesjes; twee voor hem, twee voor zijn moeder... en hup, weer vier kittens tot bont verwerkt...
Begrijp me goed; een bedrag vragen bied geen GARANTIES. Maar het helpt.
Wat betreft wel of niet steriliseren voor een plaatsing; absoluut altijd doen. Dat maakt honden nl. oninteressant voor broodfokkers, waardoor de hond, mocht hij op welk punt dan ook en om welke reden ook tóch opnieuw herplaatst worden, niet alsnog in dat circuit beland.
Dat jij een hond herplaatst, is geen garantie dat de hond daar levenslang blijft... Ook de nieuwe eigenaar kan ooit in de situatie komen om te kiezen voor herplaatsing, om welke reden ook. En dan heb jij er niets meer mee van doen...
En hier weer hetzelfde; het is niet alleen vertrouwen van de nieuwe eigenaar. Ik geef sowieso zelf al geen dier mee bij de geringste twijfel! Het gaat ook om de verdere toekomst. Het voorkomen dat zo'n dier OOIT bij broodfokkers KAN komen.Je weet toch naar wie je haar toe doet?
Waarom dump je een hond ergens bij een eigenaar die je kennelijk niet vertrouwt?
Waarom zou je minder moeite moeten stoppen in een hond die je wegdoet dan een hond die je neemt?
Dan hoef je ook niet met van die quasi-maatregelen te komen.
Je dier laten ''helpen'' voor het plaatsen is gewoon een manier om te zorgen dat ze NOOIT in de broodfok kunnen belanden.
Niet alle mensen KIEZEN voor herplaatsing; soms is het niet anders.Maar ja, de hond heeft een nieuwe eigenaar en dan trek je inderdaad niet meer aan de touwtjes.
Je kunt je hond natuurlijk ook gewoon houden als je de regie volledig in handen wilt hebben.
Ik begrijp trouwens nooit zo dat mensen een hond wegdoen maar wel exact denken te weten hoe een ander het moet doen. Net zoals dat ik niet begrijp dat je onderweg naar de dumpplek nog even een hond van zijn ballen wil laten ontdoen.
Als je harde eisen hebt over hoe het verder moet je daar een nieuwe eigenaar bij zoeken. Maar niet je hond ergens neerdonderen waarvan je vindt dat ze niet weten hoe ze met honden om moeten gaan. Dat is echt een tikje te hypocriet.
En ik ben het zeker met je eens, maar dat heb ik nu al meermalen gezegd, dat een nieuwe eigenaar zorgvuldig dient te worden gekozen!!
Maar sterilisatie (= ook castratie) is gewoon een veiligheidsgarantie voor het dier en toont wel degelijk een gezond verstand en een goede wil om het allerbeste voor het dier te doen.
Zelf zou ik absoluut mijn honden nooit herplaatsen.