Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dekreu vraag

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Renske schreef:Verder zou ik, als jouw reu mijn reu zou zijn, wachten met de eerste dekking totdat hij 3 jaar is, als 3 jaar de leeftijd is dat epilepsie zich voor die tijd heeft geopenbaard.
Epilepsie (de erfelijke vorm) kan zicht openbaren tot een leeftijd van ongeveer 5 jaar.

Ik heb geen verstand van fokken hoor, maar ik ben wel ervaringsdeskundige als het om epilepsie gaat. Epilepsie is een ziekte die je je ergste vijand niet toewenst. Het is een vreselijke aandoening waarbij onmacht, ongrijpbaarheid en onvoorspelbaarheid continue aan de orde is. Epilepsie beheerst niet alleen het leven van de hond, maar ook het leven van de eigenaar.
Als je dus een keuze hebt om epilepsie te voorkomen in het ras, zou ik niet met deze dekaanvraag instemmen :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
linda1985
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel en Jack russell Terrier.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door linda1985 »

Nee dat doe ik in dit geval ook zeker niet, het is gewoon een TE groot risico.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

linda1985 schreef:het staat al in mijn uitleg als je goed leest :wink: Bv als mijn reu nu epileptie zou krijgen, dan zijn beide ouders er drager van, snap je het nu :wink:
Ja dat snap ik wel (zou wel heel dom zijn :mrgreen: ). Maar ik begrijp niet dat je dan kunt stellen dat er in de lijn geen lijders zijn :denken: ...
Gr. Marijke
Afbeelding
linda1985
Zeer actief

Ow zo, het zou wel kunnen, maar zover ik weet is dit niet het geval.
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

linda1985 schreef:Ow zo, het zou wel kunnen, maar zover ik weet is dit niet het geval.
O god ik voel me erg dom nu, maar hoe kun je dan aantonen dat er 'dragers' zijn, dat kan toch alleen als er nakomelingen de aandoening krijgen? (ik mis echt iets geloof ik, haha)...
Gr. Marijke
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

linda1985 schreef:Ik heb er in ieder geval geen goed gevoel over, maar wou toch even de mening horen van meerdere personen :wink:
dat is het belangrijkste! daarbij ben ik het met je gevoel eens :ok:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Moon schreef:
linda1985 schreef:Ow zo, het zou wel kunnen, maar zover ik weet is dit niet het geval.
O god ik voel me erg dom nu, maar hoe kun je dan aantonen dat er 'dragers' zijn, dat kan toch alleen als er nakomelingen de aandoening krijgen? (ik mis echt iets geloof ik, haha)...
Klopt hoor, zo lees ik het ook. Er zijn wel dragers bekend maar geen lijders. Die lijders zijn er wel, maar die staan niet op de stamboom. Als er geen lijders waren, kon men ook niet vaststellen dat de stamboomnamen dragers zouden zijn.

Zo lees ik het tenminste, maar misschien mis ik ook iets :19:
linda1985
Zeer actief

bulletjebe schreef:
Moon schreef:
Klopt hoor, zo lees ik het ook. Er zijn wel dragers bekend maar geen lijders. Die lijders zijn er wel, maar die staan niet op de stamboom. Als er geen lijders waren, kon men ook niet vaststellen dat de stamboomnamen dragers zouden zijn.

Zo lees ik het tenminste, maar misschien mis ik ook iets :19:
Ja er zijn wel lijders maar geen van de namen in de stamboom van Sparrow, maar de honden die drager zijn hebben wel nakomelingen met epileptie. Ik legde het misschien een beetje onduidelijk uit :wink:
Afbeelding
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Bedankt! We zijn eruit :mrgreen: Maar je hebt gelijk hoor, met je gevoel volgen :ok:
linda1985
Zeer actief

We begrepen elkaar niet helemaal :ok: Maar het is nu duidelijk!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”