Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

oproepen sneller laten komen

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

malinois schreef:dan beloon je toch zn langzame komen?
Hier krijgt ie echt geen balletje als ie komt sjokken... hij zal toch tempo moeten maken.
Je beloont gewoon het hierkomen, en ja, misschien ook wel het langzame komen. Maar als hij zo verzot is op zijn bal, loopt hij de volgende keer wel harder omdat hij die bal toch erg graag wilt hebben, ook al ziet het er niet naar uit dat hij hem gaat krijgen, net zoals de vorige keer, maarrr tadaaa, opeens is die bal er toch.
Een soort van interval beloning, er moet een keer een moment komen dat hij niet doorheeft dat hij de beloning gaat krijgen en dat is op het moment van aan komen sjokken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Tamara. schreef:
Hier krijgt ie echt geen balletje als ie komt sjokken... hij zal toch tempo moeten maken.
Je beloont gewoon het hierkomen, en ja, misschien ook wel het langzame komen. Maar als hij zo verzot is op zijn bal, loopt hij de volgende keer wel harder omdat hij die bal toch erg graag wilt hebben, ook al ziet het er niet naar uit dat hij hem gaat krijgen, net zoals de vorige keer, maarrr tadaaa, opeens is die bal er toch.
Een soort van interval beloning, er moet een keer een moment komen dat hij niet doorheeft dat hij de beloning gaat krijgen en dat is op het moment van aan komen sjokken.
mwa ik vraag me af of hij dan een volgende keer sneller zal komen... een hond maakt zich er toch het makkelijkst vanaf en als dat langzaam kan als hij dat wil en hij wordt nog beloond ook vraag ik me ook erg af of hij uberhaupt ooit nog sneller zal komen. :denken: Ik zou het niet durven proberen zeg maar :mrgreen:
Ik denk dat het een soort plicht zal moeten worden en geen vrijblijvend iets meer... maar goed, ik ken de hond niet, de baas niet, de combi niet etc.
Vandaar dat ik ook vroeg of hij het altijd had laten zien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik geloof dat ik eerst maar eens een paar filmpjes ging maken met en zonder beloning.
En dan eens goed kijken.
Niet alleen naar de houding van de hond maar vooral naar de houding van de geleider.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

malinois schreef:mwa ik vraag me af of hij dan een volgende keer sneller zal komen... een hond maakt zich er toch het makkelijkst vanaf en als dat langzaam kan als hij dat wil en hij wordt nog beloond ook vraag ik me ook erg af of hij uberhaupt ooit nog sneller zal komen. :denken: Ik zou het niet durven proberen zeg maar :mrgreen:
Ik denk dat het een soort plicht zal moeten worden en geen vrijblijvend iets meer... maar goed, ik ken de hond niet, de baas niet, de combi niet etc.
Ik weet niet of hij sneller zal komen, ligt er denk ik ook aan hoe gek hij op de bal is. Soms kunnen bepaalde manieren van iets aanleren je ook verrassen, maar soms ook niet :mrgreen:

Als echt alles al is geprobeerd en niets werkt, zou ik dit wel als mogelijkheid proberen :wink:
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

malinois schreef:
Tamara. schreef:
mwa ik vraag me af of hij dan een volgende keer sneller zal komen... een hond maakt zich er toch het makkelijkst vanaf en als dat langzaam kan als hij dat wil en hij wordt nog beloond ook vraag ik me ook erg af of hij uberhaupt ooit nog sneller zal komen. :denken: Ik zou het niet durven proberen zeg maar :mrgreen:
Wat ik in eerdere berichten las is dat de hond elders is opgegroeid en wellicht dus gecorrigeerd is op langzaam voorroepen
dus logischerwijs denkt hij in plaatjes..
wat denk door de nieuwe baas juist gecompenseert is geworden door logischerwijs naar de baas laten komen is leuk.. hoe dan ook.. dus flink veel beloond..
nu verwacht de hond dus eigenlijk altijd de beloning... maar dat kan nu eenmaal niet als je examens en wedstrijden wil gaan lopen en moet er zoals jij ook zegt of op plicht gewerkt gaan worden of op dwang
bij dwang krijg je dat de hond de negatieve plaatjes uit eerdere verleden terug krijgt...
of de baas moet erop vertrouwen dat de band tussen de hond en vorige geleider zo anders is dat hij meer van hem kan gaan verwachten ..
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Tamara. schreef:
malinois schreef:mwa ik vraag me af of hij dan een volgende keer sneller zal komen... een hond maakt zich er toch het makkelijkst vanaf en als dat langzaam kan als hij dat wil en hij wordt nog beloond ook vraag ik me ook erg af of hij uberhaupt ooit nog sneller zal komen. :denken: Ik zou het niet durven proberen zeg maar :mrgreen:
Ik weet niet of hij sneller zal komen, ligt er denk ik ook aan hoe gek hij op de bal is. Soms kunnen bepaalde manieren van iets aanleren je ook verrassen, maar soms ook niet :mrgreen:

Als echt alles al is geprobeerd en niets werkt, zou ik dit wel als mogelijkheid proberen :wink:
Het gaat er juist om dat de hond leert snel te komen ongeacht of er beloning aan vast zit... met examens moeten ze werken met minime beloning, aanleren van snelheid en aanleren wordt over het algemeen aangeleerd met bal voer of stem en aai beloning
op een examen of wedstrijd ben je blanco
de hond moet dus gewoon de commandos opvolgen zonder dat de bal eraan te pas komt.. daar moet je naartoe werken... een hond die dus zonder zien dat hij een beloning krijgt denkt bekijk het maar... daar kun je dus geen examen of wedstrijd mee lopen... :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
malinois schreef:
Tamara. schreef:
Wat ik in eerdere berichten las is dat de hond elders is opgegroeid en wellicht dus gecorrigeerd is op langzaam voorroepen
dus logischerwijs denkt hij in plaatjes..
wat denk door de nieuwe baas juist gecompenseert is geworden door logischerwijs naar de baas laten komen is leuk.. hoe dan ook.. dus flink veel beloond..
nu verwacht de hond dus eigenlijk altijd de beloning... maar dat kan nu eenmaal niet als je examens en wedstrijden wil gaan lopen en moet er zoals jij ook zegt of op plicht gewerkt gaan worden of op dwang
bij dwang krijg je dat de hond de negatieve plaatjes uit eerdere verleden terug krijgt...
of de baas moet erop vertrouwen dat de band tussen de hond en vorige geleider zo anders is dat hij meer van hem kan gaan verwachten ..
ik vind het schematje van Jan hier wel op van toepassing denk ik als ik er zo eens over nadenk... uit het andere topic.
Maar aangezien je dan de gegevens mist over de aanleer en uitbouwfase was ik wat voorzichtig met de plicht.
Als je hier zeker over bent dan zit er denk ik weinig anders op... zeker gezien zn houding als hij zoiets heeft van... nou kom maar op....
Dan zou ik het niet vrijblijvend houden.
En je zult moeten leren werken met uitgestelde beloningen...
dat hij uiteindelijk NA het examen pas beloond wordt.. maar met een oudere hond is dit heel moeilijk denk ik.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

ranetje schreef:Ik geloof dat ik eerst maar eens een paar filmpjes ging maken met en zonder beloning.
En dan eens goed kijken.
Niet alleen naar de houding van de hond maar vooral naar de houding van de geleider.
Ja, of een "vreemde" terzake kundige mee laten kijken. Een blinde vlek ga je nooit zelf ontdekken in de regel :wink:
En verder, als het langzame hierkomen een symptoom van dominatie is heeft het geen enkele zin om de oplossing ervoor in het hierkomen te zoeken :wink:
Die oorzaak ligt dan toch echt dieper dan in het hierkomen.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Als hij wel betrouwbaar hierkomt zou de snelheid mij zelf niet veel interesseren trouwens. Maar dat is weer iets anders.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Jaap* schreef:Als hij wel betrouwbaar hierkomt zou de snelheid mij zelf niet veel interesseren trouwens. Maar dat is weer iets anders.
dat is wel van belang in het IPO programma... :wink: dat zijn hele kostbare puntjes... :wink:
Kijk als je hier dusdanig aan moet gaan werken dat er veel meer andere onderdelen verloren gaan moet je het zo laten ben ik altijd van mening... maar daarvoor moet je toch echt de hond kennen. :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:
ranetje schreef:Ik geloof dat ik eerst maar eens een paar filmpjes ging maken met en zonder beloning.
En dan eens goed kijken.
Ja, of een "vreemde" terzake kundige mee laten kijken. Een blinde vlek ga je nooit zelf ontdekken in de regel :wink:
En verder, als het langzame hierkomen een symptoom van dominatie is heeft het geen enkele zin om de oplossing ervoor in het hierkomen te zoeken :wink:
Die oorzaak ligt dan toch echt dieper dan in het hierkomen.
Dat ben ik met je eens :ok:

Ik vraag me trouwens wel af of het om "dominantie" gaat.
Dat is iets dat ik me wel vaker af vraag als er dergelijk gedrag wordt vertoond.
Als dit wordt geschreven:
maart schreef:Feit is wel, de hond is in het verleden hard aangepakt geweest voor zijn weglopen (hij zat alles achterna wat ook maar enigszinds bewoog).
Zou er wel eens een hele andere reden kunnen zijn voor het trage komen.
De link voor de hond zou dan zijn dat hij niet op zijn donder krijgt als er iets lekkers zal komen of als er een balletje wordt gegooid.
En dat kan hij dan waarschijnlijk al lang uit de lichaamstaal van de geleider opmaken.
Honden met trauma's zijn daar nòg beter in dan andere honden.

Als je dat hele dominantie etiketje nou eens van tafel zou halen en hem benadert als een hond met een trauma?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Jaap*
Zeer actief

ranetje schreef:Als je dat hele dominantie etiketje nou eens van tafel zou halen en hem benadert als een hond met een trauma?
Ook mijn idee :wink:
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ff over dat verleden, ik heb de hond als pup gehad, 2 weken, daarna was mij erg duidelijk dat de hond veel te sterk voor me was.

vb: een fietser zien = het op een lopen zetten en gaa tot hij de fietser heeft.
11 weken oud, staat een stier van 800 kilo in de wei, stier komt naar de draad gelopen, pupje zijn staart gaat naar omhoog, loopt de stier toe, heft zijn poot op en plast op de kop van de stier.

Daarna was hij 3 dagen bij zijn nieuwe baas (zijn huidige baas), als hij ontsnapt en verdwijnt. Na een week komt hij terug boven water. Hij bleek in het veld een hol gegraven te hebben en leefde daar van konijnen die hij zelf ging gaan vangen. Hij is teruggevonden, omdat een boer telefoneerde of het toch niet om de verdwenen hond ging, hij dacht dat het een vos was, omdat hij soms zijn kop uit het hol zag komen.

Die tijd dat hij op zijn eentje heeft geleefd, zit nog altijd in hem. Als je met hem gaat speuren, en hij ruikt een wildspoor, kun je ervan op aan dat hij er achter gaat.

Vandaar, omdat hij steeds die drang had om weg te gaan, zijn neus achterna, of fietsers, auto's,... achter na te gaan, is hij direct aangepakt geweest op het niet meer weglopen, gezien dat levensgevaarlijk was.

De snelheid van het 'hierkomen' is wel belangrijk in het IPO. Het kan hem een podiumplaats opleveren of mislopen :19: zeker op de kampioenschappen zijn dat de punten die verschillen gaan maken, afgelopen week op de speciale zijn hem dit ook punten gekost.

Nu kan je inderdaad gaan zeggen 'als het dat maar is, laat het dan zo'. Inderdaad, maar er is niets mis met het proberen dit weg te werken, vooral als je er ambities meehebt.

Het gaat hem geen afbreuk kosten aan zijn andere punten... Ze hebben hem op het BK 2 tanden afgerukt, en hij bijt ook nog steeds als een gek. Hij is niet gauw onder de indruk.

@malinois: baldropper is reeds geprobeerd, één aan de jas. Blijft hetzelfde. Elektronische baldropper is wat moeilijk, want hij moet 'hier' komen, en niet naar de baldropper gaan toch? (tenzij je de elektronische zelf aandoet, maar dat is dan hetzelfde als een gewone dropper aan je jas)
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:
Als je dat hele dominantie etiketje nou eens van tafel zou halen en hem benadert als een hond met een trauma?
zou ook mijn standpunt zijn :wink: . hij toont zich bij het komen niet angstig maar zelfzeker, oké, dat is omdat hij zo'n zelfzeker karakter heeft, maar niet omdat hij op dat moment 'de dominant' wil uithangen, want als hij een speeltje ziet is hij plots 'niet meer dominant'.
Blijft dan nog gelijk, hoe kan je zijn ego wat gaan indrukken dan? :wink:
als hij zijn balletje ziet, heeft iemand iets wat hem toebehoort...
maart
Zeer actief

Tamara. schreef: Je zou hem dus moeten belonen op het moment dat hij echt op z'n gemak komt aanlopen :mrgreen: Hopelijk wordt hij een volgende keer nieuwsgierig genoeg of hij z'n beloning wel of niet krijgt en toch een stap harder gaat lopen en op deze manier interval belonen?
zoals Malinois zegt, dan ga je het traagkomen gaan belonen. Gaat hij zeker weten en zal hem er alleen toe aanzetten om traag te blijven komen. sterker, dan zal hij nog wel wat gaan profiteren en mss eerst nog eens ergens gaan snuffelen ofzo..
maart
Zeer actief

malinois schreef:
Tamara. schreef: dan beloon je toch zn langzame komen?

Heeft hij dit altijd gedaan Dagmar? Of is dit erin geslopen?
Zou ik ff moeten navragen, weet ik eigenlijk niet precies meer :N:
maart
Zeer actief

ik vat het ook niet verkeerd op hoor, hij is echt gewoon erg hard en gewoon een zer zelfstandige hond, die van weinig onder de indruk is.

Pas op, tis een erg leuke hond (duh, anders had ik hem ook niet gebruikt), hij is ook vriendelijk naar mensen toe, iedereen kan hem benaderen... NAAST het veld.

Zijn bezitsdrang is ook erg groot, als ik foto's neem, moet ik mijn tas van camera niet op het veld laten staan, of hij is er gegarandeerd mee weg :devil:

Tis een rare kwiebus (erg mooie kwiebus wel, en hij knuffelt heel graag :mrgreen: ), maar tis een werkmechel in hart en nieren...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:@malinois: baldropper is reeds geprobeerd, één aan de jas. Blijft hetzelfde. Elektronische baldropper is wat moeilijk, want hij moet 'hier' komen, en niet naar de baldropper gaan toch? (tenzij je de elektronische zelf aandoet, maar dat is dan hetzelfde als een gewone dropper aan je jas)
elektronische kun je er ook boven hangen uit zijn zicht... dan is het voor hem afwachten of er een bal komt... :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

malinois schreef:
maart schreef:@malinois: baldropper is reeds geprobeerd, één aan de jas. Blijft hetzelfde. Elektronische baldropper is wat moeilijk, want hij moet 'hier' komen, en niet naar de baldropper gaan toch? (tenzij je de elektronische zelf aandoet, maar dat is dan hetzelfde als een gewone dropper aan je jas)
elektronische kun je er ook boven hangen uit zijn zicht... dan is het voor hem afwachten of er een bal komt... :wink:
waarboven dan? geleider ergens tegen een haag gaan staan ofzo?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
waarboven dan? geleider ergens tegen een haag gaan staan ofzo?
ja, lichtmast oid... daar kun je hem bovenaan hangen dus niet in het zicht voor de hond. Je hebt dan niets op je jas, hij kan nergens aan zien of het er wel of niet is....
Is maar een gedachte hoor... :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

zal dat eens voorstellen :ok:
Jaap*
Zeer actief

Het langzame hierkomen is toch het probleem niet als ik je goed beluister?
Als ik het goed begrijp is het slechts een uiting. Waarom dan toch zo focussen op het hierkomen en niet op het bouwen aan een relatie met de hond waarin hij de baas wél serieus neemt?
gabrielle1984
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door gabrielle1984 »

ik train nog niet lang of zo maar heb dit topic geheel gelezen,
is het niet mogelijk om iemand anders de beloning telaten geven/ gooien, als de hond goed en snel komt dat er ineens een bal is, die niet van de geleider komt, zodat de hond het niet van de geleider kan aflezen...

of met een klikker werken , bal geven als de hond snel komt , dus klik bal.
als de hond niet snel komt ook geen klik ook geen bal....
desnoods iemand anders telaten klikken en belonen.

op de club, is ook een hond die niet goed wou volgen onder het man werk.
ze zijn met een klikker gaan werken, hond volgt mooi, klik mag die naar de pakwerker om tebijten.
hond had dit snel door en keek alleen nog maar naar de hand van de geleider en als die aangestalte maakte om teklikken was die hond al weg..
dus nu loopt iemand anders erachter met een klikker en die klikt zodat de hond het niet kan zien, nu gaat het erg goed

mischien zit ik wel helemaal mis met mijn gedachte.... maar probeer mee tedenken
ranetje
Zeer actief

Jaap* schreef:Het langzame hierkomen is toch het probleem niet als ik je goed beluister?
Als ik het goed begrijp is het slechts een uiting. Waarom dan toch zo focussen op het hierkomen en niet op het bouwen aan een relatie met de hond waarin hij de baas wél serieus neemt?
Zoiets ja :ok:

Het zal wel moeilijk worden als ik de start lees van deze hond.
Afbeelding
maart
Zeer actief

gabrielle1984 schreef:ik train nog niet lang of zo maar heb dit topic geheel gelezen,
is het niet mogelijk om iemand anders de beloning telaten geven/ gooien, als de hond goed en snel komt dat er ineens een bal is, die niet van de geleider komt, zodat de hond het niet van de geleider kan aflezen...

of met een klikker werken , bal geven als de hond snel komt , dus klik bal.
als de hond niet snel komt ook geen klik ook geen bal....
desnoods iemand anders telaten klikken en belonen.

op de club, is ook een hond die niet goed wou volgen onder het man werk.
ze zijn met een klikker gaan werken, hond volgt mooi, klik mag die naar de pakwerker om tebijten.
hond had dit snel door en keek alleen nog maar naar de hand van de geleider en als die aangestalte maakte om teklikken was die hond al weg..
dus nu loopt iemand anders erachter met een klikker en die klikt zodat de hond het niet kan zien, nu gaat het erg goed

mischien zit ik wel helemaal mis met mijn gedachte.... maar probeer mee tedenken
hij wordt getraind mbv clicker, iemand anders laten belonen is ook al geprobeerd.

@Jaap: Het enigste dat van de relatie kan gezegd worden, is dat het beide keikoppen zijn. Geen van de 2 zal willen toegeven. En vooral, aan Biek is het erg moeilijk om toe te geven, want reik hem een vinger, en hij pakt meer dan een arm... en dat gaat er dan weer erg moeilijk uitgaan.

Het hierkomen is wel het probleem, want Biek wil dit vlotter gaan doen (terwijl hij denk ik wel verdomd goed weet dat hij vlotter moet komen). Maar het is van hem uit gewoon zijn eigen middelvinger die hij via deze weg uitsteekt.
Het is slim bekeken van hem, want je kunt hem er niet op straffen. :mrgreen:

Bovendien denk ik dat hij dit bij iedereen zou doen. Het ligt meer aan de hond, dan aan een relatie. Hij is zo zelfstandig, onafhankelijk enz, dat hij eigenlijk geen baas nodig heeft (heeft hij als pup bewezen).

Waarom hij dan de rest wel allemaal doet... hij weet dat hij op het eind van de dag aan pakwerk mag beginnen :mrgreen: en daarvoor heeft hij nu eenmaal wel menselijke hulp nodig...

Die 'hier' oefening is denk ik in zijn ogen een vreselijke schandelijke oefening, want hij moet naar een mens aan... terwijl hij het liever andersom zou zien denk ik :N:
maart
Zeer actief

ow, ik geloof ook best dat hij zo niet redeneert hoor (of kan redeneren), maar hem vermenselijken, maakt het net iets makkelijker om het voor buitenstaanders verstaanbaar neer te schrijven, om anderen een beeld te kunnen laten vormen van hem.

Ideaal om mee te werken, maakt hem dat inderdaad niet. Hij werkt perfect, maar hij heeft moeite om samen met iemand te werken.

En wat dat betreft, is de gemaakte combinatie Ds-Biek wel uitgedraaid zoals verwacht, want alle pups hebben de werkdrift van hun vader geërft, maar ze hebben ook het mensgerichte, het willen samenwerken voor een baas, van Ds geêrft :ok: (niet dat zij nu perfecte werkhonden-pups zijn, maar het maakt het wel makkelijker)
maart
Zeer actief

Inge O schreef:
maart schreef:ow, ik geloof ook best dat hij zo niet redeneert hoor (of kan redeneren), maar hem vermenselijken, maakt het net iets makkelijker om het voor buitenstaanders verstaanbaar neer te schrijven, om anderen een beeld te kunnen laten vormen van hem.
ha, oké, dan begrijp ik je al héél wat beter :F: :ok: .
Voor de rest is ie gewoon een hond als een ander hoor :mrgreen: Hij houdt ook van wandelen en knuffelen en Ds :cheer: :mrgreen:
Inge O schreef:
Ideaal om mee te werken, maakt hem dat inderdaad niet. Hij werkt perfect, maar hij heeft moeite om samen met iemand te werken.

En wat dat betreft, is de gemaakte combinatie Ds-Biek wel uitgedraaid zoals verwacht, want alle pups hebben de werkdrift van hun vader geërft, maar ze hebben ook het mensgerichte, het willen samenwerken voor een baas, van Ds geêrft :ok: (niet dat zij nu perfecte werkhonden-pups zijn, maar het maakt het wel makkelijker)
dan is de combinatie zo goed mogelijk uitgepakt :ok: .
als ze nu standhoudt, zijn we helemaal content :cheer: Kan ik op naar de volgende :mrgreen:
angelique1702
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door angelique1702 »

Ik zou het anders aanpakken; de beloning bij de baas vindt hij niet interessant genoeg, dus moet je de stimulans op een ander moment neerleggen.

Ten eerste zou ik een derde man mijn hond bij het afliggen wat laten opnaaien, dus bij de ketting pakken (wel laten liggen) wat op zijn rug trommelen dat soort dingen). De afstand dat de geleider wegloopt mag dan natuurlijk niet te groot zijn, anders is het vuur er halverwege uit.

Wat ik ook zou gebruiken is het hem moeilijk maken om bij de geleider te komen, dus bijvoorbeeld een zware autoband achter hem laten sleuren. Daar zal hij de eerste keren wel van schrikken, maar hij gaat dan meer kracht zetten en beter zijn best doen het commando uit te voeren.

Als dit allemaal echt niet (meer) maak ik gebruik van een tt.

Veel succes,

Angelique
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

angelique1702 schreef: Wat ik ook zou gebruiken is het hem moeilijk maken om bij de geleider te komen, dus bijvoorbeeld een zware autoband achter hem laten sleuren. Daar zal hij de eerste keren wel van schrikken, maar hij gaat dan meer kracht zetten en beter zijn best doen het commando uit te voeren.

Angelique
Werkt dat echt? ik heb er verder weinig verstand van maar het lijkt mij toch dat als die band van hem af is en hij voelt geen druk meer hij ook weer minder kracht gaat zetten en dus weer minder hard gaat lopen..... of zie ik dit nu helemaal verkeerd
ranetje
Zeer actief

angelique1702 schreef:Ik zou het anders aanpakken; de beloning bij de baas vindt hij niet interessant genoeg, dus moet je de stimulans op een ander moment neerleggen.

Ten eerste zou ik een derde man mijn hond bij het afliggen wat laten opnaaien, dus bij de ketting pakken (wel laten liggen) wat op zijn rug trommelen dat soort dingen). De afstand dat de geleider wegloopt mag dan natuurlijk niet te groot zijn, anders is het vuur er halverwege uit.

Wat ik ook zou gebruiken is het hem moeilijk maken om bij de geleider te komen, dus bijvoorbeeld een zware autoband achter hem laten sleuren. Daar zal hij de eerste keren wel van schrikken, maar hij gaat dan meer kracht zetten en beter zijn best doen het commando uit te voeren.

Als dit allemaal echt niet (meer) maak ik gebruik van een tt.

Veel succes,

Angelique
Hoe kan je een TT gebruiken om de hond sneller naar je toe te krijgen? :denken:
Misschien denken Herders anders dan Jachthonden? :wink:
Ik heb het voor mijn ogen zien gebeuren dat een baas ongeduldig was geworden omdat een hond traag met apport kwam.
Hij heeft toen de TT gebruikt met als resultaat dat de hond het apport wel op ging halen, maar er beslist niet meer mee bij de baas kwam.
Dus ik vraag me af wat voor effect je daarmee denkt te bereiken?

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 12 mar 2009 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”