Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Eenden het water in jagen...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

christo schreef:
pia zz schreef:
lundie schreef:mijn honden zijn echte jagers het zit echt in hun bloed met kerst lopen welangs de uiterwaarden te wandelen hoor ik een geschreeuw komt de spits met een konijn uit het riet.

toen ze 6 maanden was mocht ze in het park los en vond ze het geweldig om de eenden in het water tejagen.
er zaten ook meerkoeten tussen en hadden niet in de gaten dat ze er aan kwam en helaas het was telaat ze had hem al mores.
Sorry hoor, maar ik vind dit echt niet kunnen!!! :eek: :neenee:
Durga is geen spits maar had ooit een muskusrat te pakken. Terwijl ze aan de flex zat. :wink: Shit happens.
Tuurlijk, dit soort dingen kunnen gebeuren. Daar hoor je mij ook niet over. Maar... moedwillig je hond op dieren af laten stormen, dieren die wellicht aan het broeden zijn, jongen hebben of wat dan ook, vind ik eigenlijk niet zo nodig.
Waarom zou je niet proberen alles zo veel mogelijk naast elkaar te laten bestaan, zonder dat de een last heeft van de ander. :19:
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

nee ik vind het niet nodig.... mijn honden mogen niet achter de eenden aan.
Afbeelding
L@nghaar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Staande Langhaar

Ongelezen bericht door L@nghaar »

Nilsson mag niets opjagen.
Oke,de kraaien die hier volop zijn mag hij besluipen en wegjagen maar dat mag alleen omdat ik weet dat hij ze toch niet kan pakken en het is in onze tuin.
Maar daarbuiten :neenee: is het ten strengste verboden!
Afbeelding
Honden hebben bazen, poezen hebben bedienden.
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Nee. Als je ze het laat doen, kun je niet in 1 keer zeggen tijdens het broedseizoen, nee, nu mag het niet. Dus heel consequent hier, NEE :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Rami schreef:
christo schreef:
pia zz schreef:
lundie schreef:mijn honden zijn echte jagers het zit echt in hun bloed met kerst lopen welangs de uiterwaarden te wandelen hoor ik een geschreeuw komt de spits met een konijn uit het riet.

toen ze 6 maanden was mocht ze in het park los en vond ze het geweldig om de eenden in het water tejagen.
er zaten ook meerkoeten tussen en hadden niet in de gaten dat ze er aan kwam en helaas het was telaat ze had hem al mores.
Sorry hoor, maar ik vind dit echt niet kunnen!!! :eek: :neenee:
Durga is geen spits maar had ooit een muskusrat te pakken. Terwijl ze aan de flex zat. :wink: Shit happens.
Tuurlijk, dit soort dingen kunnen gebeuren. Daar hoor je mij ook niet over. Maar... moedwillig je hond op dieren af laten stormen, dieren die wellicht aan het broeden zijn, jongen hebben of wat dan ook, vind ik eigenlijk niet zo nodig.
Waarom zou je niet proberen alles zo veel mogelijk naast elkaar te laten bestaan, zonder dat de een last heeft van de ander. :19:
Dat is ook zo. Maar al doende leert men. Wie verwacht nou dat de eenden wel 100 van de 100 keren ongeschonden te water gaan, maar dat er een ongelukkige meerkoet is die dat niet voor elkaar krijgt? En ik neem aan dat de volgende keer je dan je maatregelen neemt. :wink:

Overigens heeft de muskusrat het overleefd en was alleen zijn trots geschonden. En is Durga nu stikjaloers op die spits die een konijn ving.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

christo schreef: Dat is ook zo. Maar al doende leert men. Wie verwacht nou dat de eenden wel 100 van de 100 keren ongeschonden te water gaan, maar dat er een ongelukkige meerkoet is die dat niet voor elkaar krijgt? En ik neem aan dat de volgende keer je dan je maatregelen neemt. :wink:

Overigens heeft de muskusrat het overleefd en was alleen zijn trots geschonden. En is Durga nu stikjaloers op die spits die een konijn ving.
Het gaat me ook niet alleen om het schenden, ook om het verstoren. :wink:

Enne... Silka is niet jaloers. Die gaat veel liever samen met mij op balletjes-jacht. (Tenminste, dat heb ik haar wijs gemaakt... :mrgreen: ).
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Als mensen nou eens ophielden met dat eeuwige broodvoeren zou het ook makkelijker zijn. Hier zwemmen ze soms op Tyra af (die niet jaagt) omdat ze gewoon zo tam zijn. Ze kunnen ook aan de overkant gaan nestelen waar zowat geen kip (en geen hond) komt maar dat doen ze ook niet, juist aan de kant waar alle mensen + aanhang komen vertoeven ze de hele dag. Is ook niet erg handig.
Paddle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Paddle »

Angel jaagt in principe niet. Soms op het strand loopt ze achter de vogels aan maar dat is meer voor de leuk. Ze houd er ook mee op als ik het vraag.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Fien heeft helemaal geen interesse en Bowie matig, ene keer wel en andere keer niet. Als ik Bowie 1 of 2 keer laat gaan is de lol er voor haar snel vanaf. Als ik het blijf voorkomen bouwt Bowie spanning op en wordt het op zo'n moment wel een moeten om er tóch achterna te willen gaan. In het laatste geval zou ik haar ook veel minder makkelijk kunnen terugroepen als ze dan toch gaat.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

dibbes1974 schreef:Hier mogen ze het ook niet, want als ze eenmaal eens eentje te pakken hebben gehad ben ik bang dat ze altijd erachter aan blijven jagen.

Voor diegene die zeggen dat hun hond het alleen voor de lol doet denk ik dat ze toch beter naar hun hond moeten kijken, bijna elke hond die ergens achteraan jaagt en kans ertoe ziet zal de prooi ook daadwerkelijk pakken met maar een doel.

Mijn honden lopen ook op een meter afstand van eenden en doen dan niks maar ik weet wel dat als ik ze los zou hebben dat de eenden gepakt worden als ze niet snel genoeg zijn.
Jack geeft eenden en ganzen die niet snel genoeg zijn een zetje met zijn neus het water in :mrgreen: Ook Lilo vind het een geweldig leuk spelletje en heeft er nog nooit een gepakt, hoewel ze er snel genoeg voor is.

Ze mogen het dus, alleen nu effe een tijdje niet omdat al die watervogels paartjes aan het vormen zijn (en soms zo heftig in dicussie met een concurrent dat ze helemaal niet opletten), en er zijn er ook al aan het broeden, en dat jonge grut straks mag ook niet worden gepest.

Maar verder zie ik er weinig kwaad in. Het is de keus van die vogels dat ze in het hondenpark gaan zitten, aan de andere kant van het water zitten ze hondloos, en er zijn ook hier en daar eilandjes waar geen hond komt. Dus ze hebben plek zat waar ze ongestoord in het zonnetje kunnen zitten, en van een beetje lichaamsbeweging blijven ze scherp. :wink:

Mijn honden mogen niet op zwanen af en niet op die hoe heten ze grote eenden met van die rooie lellen aan hun kop, want die laten zich niet de sloot injagen, die gaan achter mijn honden aan. :roll:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Luuk vind vogels en konijnen niet echt interessant.
Tessa daarintegen is gefixeerd op vogels, vooral op ZWARTE vogels. Maakt niet uit wat voor soort, als het maar zwart is. Bij de vorige eigenaar heeft ze 2 merels te pakken gehad. De tweede leefde nog en is, na verzorging weer uitgezet. Wat er met de eerste gebeurt is, is me niet duidelijk. Wel heeft Tesssa hierdoor een positieve jachtervaring opgedaan.
Maar die fixatie neemt de laatste tijd af, ze is al lang niet meer zo fanatiek als 2,5 maanden geleden (toen we haar kregen).
Aan de riem wil ik het niet hebben dat ze hyper doet, dus ook niet naar vogels toe. Als ze los is maakt het me niet veel uit. Een gezonde vogel is toch veel sneller.
Maar ik wil dus niet dat ze achter broedende vogels aangaat en in zo'n geval houd ik haar aan de lijn.
Zo is er een paartje eenden die in deze maanden de wijk intrekt en vaak bij ons voor de deur zit. Letterlijk op ons paadje :roll: . Zelfs Luuk vind dat niet kunnen.
Nou lijnen we de honden altijd aan als we de deur uitgaan om problemen te voorkomen, want veel mensen laten nou net voor onze deur de honden los :N: . We wonen op een kleine 30 meter van een hondenuitlaatplaats en wonen in het laatste huis voor die plek.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

dibbes1974 schreef: Voor diegene die zeggen dat hun hond het alleen voor de lol doet denk ik dat ze toch beter naar hun hond moeten kijken, bijna elke hond die ergens achteraan jaagt en kans ertoe ziet zal de prooi ook daadwerkelijk pakken met maar een doel.
Van Bobbes weet ik dat ze dat zal doen ja. Maar Sokkie niet. Onze POlleke vroeger ook niet. Soms heb ik zelfs bij konijnen het gevoel dat ze het weten. Bij Bobbes maken ze écht haast om weg te komen, en bij Sokkie niet. Bij Polleke vroeger ook niet.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Cathy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese Stabij, Toller x Stabij
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cathy »

Die van mij kijken niet eens na de eenden ook al vliegen ze vlak voor de neus op
Maar kraaien vinden ze wel leuk om op te jagen
Maar kraaien spelen het spelletje ook mee om een paar meter verder weer te gaan zitten
Je kunt de kraaien bijna de honden horen uitlachten nananna lekker mis
Achter katten, konijnen, hazen etc mogen ze van mij niet aan
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Inge O schreef:
Tamara. schreef:Fien heeft helemaal geen interesse
iets waar fien geen interesse in heeft :80: ? en dan ook nog iets waarin ze van haar zus verschilt :80: ?

hoe bestaat het :19: .
Bizare ontwikkeling, he? :N: :mrgreen:
Vogels daarentegen zijn voor Fien het summum om achterna te gaan :19:
Marika
Actief

Ongelezen bericht door Marika »

Met een nogal te groot ontwikkeld jachtinstinct, probeer ik beest te verhinderen om achter dieren aan te jagen ongeacht of die wel of geen vleugels hebben. Dit lukt dus helaas (bij lange na) niet altijd.

Als ik dan ook nog moedereend met haar vleugels slaand op het water zie om de hond bij haar kleine kindjes weg te lokken, dan heb ik dus echt iets van 'slik'. :(:
Helaas niet altijd te voorkomen.
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

Marika schreef:Met een nogal te groot ontwikkeld jachtinstinct, probeer ik beest te verhinderen om achter dieren aan te jagen ongeacht of die wel of geen vleugels hebben. Dit lukt dus helaas (bij lange na) niet altijd.

Als ik dan ook nog moedereend met haar vleugels slaand op het water zie om de hond bij haar kleine kindjes weg te lokken, dan heb ik dus echt iets van 'slik'. :(:
Helaas niet altijd te voorkomen.

Najagen is moeilijk af te leren, heb zelf ook een hond met een groot jachtinstinct, niet alleen op zicht, maar ook op geur, door heel intensief te gaan trainen met een lange 10 meter lijn, kun je heel wat bereiken op dit gebied :wink:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
kayleigh*
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Herder / Schotse Collie
Oudduitse herder

Ongelezen bericht door kayleigh* »

Hier wordt er niet naar omgekeken.
Afbeelding
RIP Bonny 10-03-1999? - 06-04-2011
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Anders druk je dit even af, op een bordje plakken en op een strategisch plekje in de grond slaan. Dan moeten ze het verder zelf maar weten :idea:

Afbeelding
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

Inge O schreef:
Jaap* schreef:Anders druk je dit even af, op een bordje plakken en op een strategisch plekje in de grond slaan. Dan moeten ze het verder zelf maar weten :idea:

Afbeelding
is vast door felix geschreven :smile: ?
:smile:
Nee die heeft andere bordjes, met "HIER GRATIS BROODBUFFET VOOR EENDEN" enzo.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Afbeelding
:smile:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Jaap*
Zeer actief

:oeps: Gods.., ik dacht dat dit het topic van Pepim was :boos:
wen
Zeer actief

Ongelezen bericht door wen »

Ja hoor van mij mag ze

Ze sjokt wat langs de waterkant en als ze niet bewegen doet ze niks en loopt er gewoon langs,
maar als ze bewegen dan gaat ze een stapje sneller en jaagt ze het water in.. met zo een blik van Klus geklaard :pffff:
Maar het leukst is het als die watervogels in het water achter elkaar aan gaan dan is ze helemaal in haar nopjes
en moedigt ze luidkeels aan vanaf de kant en rent heen en weer om alles in de gaten te houden.

Als ik het welletjes vind dan stopt ze ook meteen en sjokt gewoon weer verder alsof er niks aan de hand was.

Als ze niet meer tot de orde te roepen was dan zou ze niet mogen maar zo heb ik er geen problemen mee.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

Dingo schreef:Nee. Als je ze het laat doen, kun je niet in 1 keer zeggen tijdens het broedseizoen, nee, nu mag het niet. Dus heel consequent hier, NEE :wink:
Ik ben ook heel consequent: het mag als ik geen NEE zeg. Dus buiten het broedseizoen, gemiddeld 1x per dag mag het, de andere keren moeten ze doorlopen. Ik heb 3 loslopende Cairns en het gaat prima.

Ik vind het wel goed, een beetje lichaamsbeweging voor die vette stadseenden.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
Madelief
Zeer actief
Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
Contacteer:

Ongelezen bericht door Madelief »

9 van de 10 keer is er hier geen interesse. Dat kan ook haast niet want wij lopen minimaal 3 x daags langs de rivier en dan ken je dat grut op een gegeven moment wel. Bonha heeft héel soms zin om duiven op de brug op te jagen, en de reiger wegjagen vindt ze ook erg leuk.

Mag van mij. Yanthe heeft ook meestal geen interesse, maar nog wat vaker dan Bons. Van mij mag ze naar de waterkant waar eendjes, ganzen en meerkoeten zitten, maar zoals Marloes omschrijft...het moet vooral niet te belangrijk worden! En de vogels moeten snel het water in kunnen komen.
Gisteravond bijvoorbeeld zag ik (Yanthe nog aangelijnd) opeens een zwarte bol met een wit stipje lopen, maar toen was ze wel héél erg alert/geinteresseerd (Het duurde even voor ik zag wat het was...).
De meerkoet was aan de andere kant van het pad op het grasveld en waggelde zo snel mogelijk terug naar het water. Ja, dan wacht ik dus even met loslaten van Yanthe tot het dier de waterkant bereikt heeft.

Maargoed, hier dus geen echte jagers. Volgens mij doen mijn honden het voor de lol. Ze fixeren niet, ze sluipen niet, ze gaan niet op volle snelheid. Gewoon even uitgelaten een paar sprongetjes in de richting en that's it. Als ze opvliegen is de lol er al vanaf, en zoals ik al zei, het wemelt hier van de watervogels dus ze horen "bij het meubilair".
groetjes Madelief en Yanthe
Afbeelding
Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013
Innuendo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sammie is een "Maltezer"
Maxi is een kruising Basset Hound / Cocker Spaniël

Ongelezen bericht door Innuendo »

Van mij mogen ze, ze het water injagen..
Sam zwemt er ook achter aan :N:
Vorig jaar had hij een baby water kip gevangen... hij hield het beestje tussen zijn pootjes en verder niks... wilde hij weg lopen hield hij hem tegen, maar verder deed hij niks :I:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Finn had die behoefte niet om ze op te jagen... wat leuke plaatjes heeft opgeleverd met de brutale jonge eenden om hem heen :mrgreen:
Bluf wilde ze wel te pas en te onpas opjagen.. ik wil het gewoon niet.. het barst hier in het park van de eenden, en tegenwoordig ook bergeenden en zwanen en ganzen.. leven en laten leven als dat mogelijk is is mijn motto.. dus ook Bluf kijkt me nu aan van... als je niets zegt ga ik ervoor... en als je nee zegt dan kom ik wel met me bal naar je toe :pffff:
Maar het zijn idd geen killers en ook Finn kan de verleiding niet weerstaan een reiger op te doen stijgen :mrgreen: en dan moet ik stiekum ook wel lachen als ik die kop zie van zo... die is er ook weer vandoor :smile:
Maar enigszins bepalen wil ik het wel.. zeker als straks de jonge eendjes er ook weer lopen.. wil ik gewoon niet dat dat opgejaagd wordt.. en als ik het af kan leren.. dan doe ik dat.. :wink: wellicht straks een foto met bluf en finn en de jonge eendjes in het park dus :smile:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Straks is er weer het broedseizoen en dan mag het van mij echt niet. Buiten het broedseizoen mag het eigenlijk niet van mij, maar ben ik er niet zo streng in. Op het moment dat ik als ik een eend zie de aandacht vraag dan kunnen we vrijwel altijd eenden passeren zonder dat ze opgejaagd worden.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

van mij mag het niet die beesten rusten daar aan de waterkant en broeden daar waarom zou ik dat toestaan ik koop zelf eten voor ze
hoe zou je het zelf vinden constant opgejaagd te woorden vind het vreemd dat eigenlijk zo veel het goed vinden :19:
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

wat ik ook niet snap mensen gaan uit hun pan als hun hondje door een andere hond lastig woord gevallen maar laten hun hond het wel bij andere dieren doen tellen die dieren dan niet mee gaat het alleen om je eigen hond en kan de rest de plomp in ik geef ook om de eenden en andere dieren buiten dat is toch geen speelgoed :19: misschien ben ik dan een zeikerd op dat gebied maar ik zit daar echt zo over na te denken :denken:
Afbeelding
pia zz
Zeer actief
Mijn ras(sen): golden retriever
boxer

Ongelezen bericht door pia zz »

twinkeltje schreef:misschien ben ik dan een zeikerd op dat gebied maar ik zit daar echt zo over na te denken :denken:
nee hoor, daar ben je helemaal geen zeikerd in, je hebt helemaal gelijk!! :ok:
Afbeelding

waardeer wat je hebt, je weet nooit hoe lang het duurt!!
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”