snoetie-lb schreef:STEENWIJKERLAND - Door de intrekking van de Regeling Agressieve dieren in 2008 kan een hond tegenwoordig alleen in beslag genomen worden als er sprake is van een bijtincident, waarvan aangifte is gedaan bij de politie. In tegenstelling tot wat velen denken maakt daarbij het ras, het uiterlijk of de grootte van het dier niet meer uit.
Wel is het zo dat als een agressieve hond in beslag wordt genomen deze een agressie-test moet ondergaan.
Mocht de hond daarvoor zakken dan wordt hij afgemaakt.
Volgens de politie betekent dit dat de verantwoordelijkheid voor agressieve honden weer helemaal bij de eigenaren ligt en dat de politie niet meer preventief kan ingrijpen.
De minister van LNV, Gerda Verburg, zegt hierover: "Eigenaren en verenigingen van rassen die vaak betrokken zijn bij bijtincidenten hebben een eigen verantwoordelijkheid voor het beperken van bijtincidenten.
Zij dienen adequate maatregelen te nemen om de kans op bijten door hun eigen hond te beperken en om ongewenste agressie binnen het ras terug te dringen.''
En toch is het niet zo zwart-wit. (Wat ik zelf trouwens ook dacht)
Afgelopen voorjaar hebben wij een incidentje gehad met César en een buurman.
Mijn vriend liet César 's avonds uit en kwam de buurman tegen met zijn hond. César was aangelijnd en de hond van de buurman liep los. Mijn vriend vroeg aan de buurman of hij zijn hond bij zich wilde houden, maar die reageerde negatief.
Zowel César als de buurhond zijn 2 reuen en die elkaar op z'n zachtjes gezegd niet echt verdragen.
Maar het puntje bij het paaltje; buurman laat zijn hond los, hond loopt richting César, die gaat uit zijn plaat en op 1 of andere manier schiet hij uit zijn tuig. Niks aan de hand, César loopt gewoon rustig naar die buurhond toe en staat kwispelend te snuffelen.
De buurman komt eraan en duwt César weg en geeft hem een tik op z'n kop. César zegt hap. Buurman gaat finaal door het lint en de verwensingen ed. vliegen door de lucht.
Ik was inmiddels ook naar buiten gekomen, afkomende op de herrie buiten en zag en hoorde de buurman ons bedreigen.
Wij contact gehad met de politie en verteld dat César gebeten heeft.
Waar ik dus heel bang voor was dat César in beslag genomen zou worden, maar van de politie begreep ik dat het de buurman zijn woord is tegen het onze.
Conclusie: een hond kan niet zomaar in beslag genomen worden als iemand suggereert of beweerd te zijn gebeten door in dit geval een herder.
Er komt dus meer bij kijken dan alleen een event. fictief verhaal.
Dat was wel een pak van ons hart, want ik zag de doemscenario's al helemaal voor me