Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ook wij gaan de kraamtijd tegemoet!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

LongFields schreef:
dbdobi schreef:
LongFields schreef:Ik vind het heel jammer dat je besloten hebt om met je stamboomloze teefje te gaan fokken.
Zéker omdat er een heel groot probleem in het ras zit, namelijk epilepsie.
Mijn werkgever heeft ook een stamboomloze BC gekocht een jaar of 5 geleden. Deze hond heeft sinds hij een jaar of 2 oud is epilepsie en heeft hiervoor al verschillende keren op de IC van de dierenkliniek gelegen.
Ik kan je vertellen dat zoiets niet leuk is voor de hond zelf en niet voor de eigenaar. Zoiets wil je toch niet riskeren door het fokken met een hond waarvan je niet weet wat de voorouders zijn en of er epilepsie in de voorouders voorkomt?
De eerste keer dat de BC van mijn werkgever een aanval had, was hij bij mij op kantoor omdat mijn werkgever op vakantie was, dus ik had het "genoegen" zo'n aanval mee te maken terwijl ik niet wist dat dit epilepsie was op dat moment. Echt een héél akelige ervaring was dat.
Dat beweerde ik ook niet hoor, dat epilepsie het enige probleem is dat speelt in de BC-fokkerij. :wink:
Ik probeerde alleen de TS duidelijk te maken hoe akelig het kan zijn om met zoiets te maken te krijgen, om haar te waarschuwen haar fokplannen wellicht te heroverwegen.

Ach, als epilepsie het enige probleem was ... Maar inderdaad, het is wel ontzettend vervelend (understatement of the year) voor zowel hond als eigenaar. Ik heb er helaas al te veel borders aan kapot zien gaan.

Ik begreep je wel, hoor. :wink: De kans dat je tot TS doordringt acht ik echter niet zo groot, maar misschien ben ik door m'n ervaringen in het borderwereldje wel een enorme pessimist geworden. En dat terwijl ik vergeleken met andere mensen op dit forum nog helemaal niet zo lang meedraai. Ik ben zelfs serieus aan het overwegen om, als mijn eigen boefjes er ooit niet meer zijn, over te stappen op een ander ras. Er zit inmiddels zoveel rotzooi in de borderpopulatie, echt niet leuk meer. Het ras is veel te snel veel te populair geworden en dan krijg je dus dat het stikt van de nestjes zoals die van TS :roll:.
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dbdobi schreef:ISDS? Lijkt me dat ze dat dan wel had gezegd.
Nou ja, die honden hebben voor de FCI geen papieren, tenzij je de boel over laat schrijven.
En er zijn fokkers die dat niet doen, toch? Die ermee fokken volgens het Engelse stamboek zeg maar?

Dus dan heeft zo'n hondje voor de Nederlandse regels geen erkende papieren.
wendy71 schreef:Optimist. :pffff: :wink:
Ja, wel he? ;)
Nou ja, het kan nog steeds.
TS heeft nog niet gereageerd.

Ik wist niet dat epi zo'n groot probleem was trouwens? Waar hebben we het dan over, in percentages?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ilona__ schreef:
Nogmaals, ik vroeg om tips, en niet om afrekeningen omdat ik 'nog maar' 18 ben
Ehm....ik bedoelde alleen maar dat ik zelf op die leeftijd nog helemaal niet met fokken bezig was, dat interesseerde me toen helemaal niet.
Overigens nu ook niet echt hoor, heb nog nooit een nest gefokt en weet ook niet of ik dat ooit ga doen. Áls ik ga fokken in de toekomst dan is dat omdat ik dan vind dat mijn teef/reu iets te betekenen heeft binnen het ras of binnen de gebruikshondenpopulatie
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
MoniqueDM
Zeer actief

Ongelezen bericht door MoniqueDM »

Marjoleine schreef:
Ik wist niet dat epi zo'n groot probleem was trouwens? Waar hebben we het dan over, in percentages?
Ga er maar vanuit dat er in Nederland nog maar bitter weinig lijnen vrij zijn van het epilepsie-gen bij de Border Collie :wink: .
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef:Uiteraard ligt het anders bij werkhonden kennels, ik neem aan dat je daar op doelt. zijn die er ook bij bc's die zonder stamboom fokken?
Misschien heeft de teef geen papieren maar wel Engelse hoeheethet-papieren?
Even de naam kwijt, Daniëlle, help eens?

Dat kan ook natuurlijk (ik geef nog steeds het voordeel van de twijfel).
ISDS papieren bedoel je. Maar dat is gewoon een officiele stamboom die zonder problemen in het NHSB ingeschreven kunnen worden.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Danielle schreef:
Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef:Uiteraard ligt het anders bij werkhonden kennels, ik neem aan dat je daar op doelt. zijn die er ook bij bc's die zonder stamboom fokken?
Misschien heeft de teef geen papieren maar wel Engelse hoeheethet-papieren?
Even de naam kwijt, Daniëlle, help eens?

Dat kan ook natuurlijk (ik geef nog steeds het voordeel van de twijfel).
ISDS papieren bedoel je. Maar dat is gewoon een officiele stamboom die zonder problemen in het NHSB ingeschreven kunnen worden.
Kan...
Maar niet iedereeen doet dat ook....

Serge van der Zweep (voor de niet ingewijden: een bekende en succesvolle "sheepdog trail" handler) is een paar jaar "verloofd" geweest met mijn buurmeisje.
-hij was toen nog erg jong-
Oók toen importeerde hij al BC's uit (vooral) Wales.
Die pups hadden wel vaak ISDS papieren maar overschrijven naar NHSB deed hij niet.
Hij leed aan een grondig wantrouwen voor "rashonden". :19:
Hou me te goeden: ik weet werkelijk niet hoe hij er nu tegen overstaat, ik wil dus zeker niet beweren dat hij nog steeds stamboomloze honden aflevert. Maar in het verleden was het zeker mogelijk om een goede BC zonder papieren aan te schaffen.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Even over de border zonder papieren. Ik reed vroeger op een manege met daarbij een schaapskudde met bij behorende honden. kort harige borders. Een bevriende schapen boer had ook een border reu en zo werd bij een van de loopsheden van de hond deze gedekt. Beide honden werkten bij de schapen (waren zeer goed) en reu kwam uit engeland. (beiden hadden geen papieren) Pups werden weer verdeeld onder de schaapherders. (niet aan particulieren omdat ze beslist geen huishonden waren). Dus fokken met borders zonder papieren gebeurt wel. En ik moet eerlijk zeggen dat ik er op de manier zoals het toen bij deze honden ging wel een goed gevoel bij had.

Om nu als particulier zomaar een nest op de wereld te zetten zonder dat er zeer goed is gekeken naar de ziektes die in het ras voorkomen en grote gevolgen kunnen hebben voor baas en hond vind ik wel erg kortzichtig.
Afbeelding
gevni havanezers
Ilona__
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Ilona__ »

Ik vind dat jullie allemaal erg overdreven reageren. Ik ga me niet verdedigen over het fokken zonder stamboom e.d.

Ja, ik ken de lijn van de moeder van mijn teef. De fokker van mijn teef ken ik erg goed, en de moeder, de vader, en oma van beide kanten ken ik. Deze honden zijn allemaal goed gezond en mankeren niets. De reu heeft een stamboom.

Degene die zei dat je met 1 nest ook al aan het fokken bent, je hebt gelijk ;) Maar ik bedoelde dus gewoon dat ik maar 1 nest wil.

Verder, wat is het probleem dat ik op mn 18e aan fokken denk? Ik heb een tante die fokt met schotse collies, en een tante die fokt met witte herders, en ja, zij hebben een kennelnaam, en ja zij zitten al jaren in het vak. Ik wordt goed geholpen, en begrijp niet goed wat jullie probleem is.

Verder; mijn hond is gezien (en dus onderzocht) door een góede dierenarts, en deze heeft mij verteld dat ik met haar een nest kan fokken.

Ze is vrij van HD. (Dus ja, ze is op de foto geweest).

Ik mag dan 18 zijn, maar er zijn mensen van 30 die minder nadenken dan ik.

Dan zou ik nu toch graag deze discussie over het wel of niet fokken willen stoppen, en jullie nogmaals vragen om tips. Dankje.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Die tips kun je dan toch krijgen van je 2 tantes die zoveel ervaring hebben met het fokken, daar heb je het forum dan toch helemaal niet meer voor nodig? :19:
Ilona__
geregistreerd lid

Mijn gedachte hierachter was, dat mensen met z'n allen meer weten, dan wanneer ik mn tantes vraag. Maargoed, misschien inderdaad gewoon stom van me dat ik het vraag. Zinloos dit.. Erg jammer, vraag gewoon om wat tips om mn border in een goede conditie te houden tijdens de dracht en het zogen van de pups. Had verwacht dat mensen hier wel wat nuttige tips voor me zouden hebben. Ik wil het graag goed doen. En begin dan niet weer over de stamboom. :wink:
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Ilona__ schreef:Mijn gedachte hierachter was, dat mensen met z'n allen meer weten, dan wanneer ik mn tantes vraag. Maargoed, misschien inderdaad gewoon stom van me dat ik het vraag. Zinloos dit.. Erg jammer, vraag gewoon om wat tips om mn border in een goede conditie te houden tijdens de dracht en het zogen van de pups. Had verwacht dat mensen hier wel wat nuttige tips voor me zouden hebben. Ik wil het graag goed doen. En begin dan niet weer over de stamboom. :wink:
Ik weet niet of je al langer meeleest maar zo wel had je dit wel een beetje kunnen verwachten.. Zinloos idd tenzij je het over wel of niet een stamboom wil hebben.
Ilona__
geregistreerd lid

Ik lees niet zo lang mee nog inderdaad. Ik had verwacht dat dit een leuk topic zou worden, met tips om het zo goed mogelijk te doen. Blijkbaar verwacht ik weer veel te veel. Doodzonde dit..

Wat ik nog wel even wil zeggen; ik ken de ouders, en de grootouders van mijn teef. De vader van mijn teef heeft een stamboom, de moeder niet. Jess ook niet.

Voor de rest, ik ben hier voorlopig weg.. Jammer dit.. :19:

Edit; mensen zullen dit misschien zien als een verdediging, het zij zo, maar epilepsie kan ook voorkomen bij andere hondenrassen! Het is niet iets wat perse in de genen moet zitten. Echter is dit een heel andere discussie.
MoniqueDM
Zeer actief

Ilona__ schreef: Edit; mensen zullen dit misschien zien als een verdediging, het zij zo, maar epilepsie kan ook voorkomen bij andere hondenrassen! Het is niet iets wat perse in de genen moet zitten. Echter is dit een heel andere discussie.
Het klopt dat epilepsie bij alle rassen, maar ook bij kruisingen voorkomt. Iedere hond kan het dus krijgen, mits het gen aanwezig is.
Echter is er momenteel een "explosie" van epilepsie gaande onder de Border Collies. Nogmaals; er zijn nog maar weinig bloedlijnen in Nederland vrij van het epilepsiegen.
Misschien kun je je eens aanmelden op het forum Epilepsie bij Honden en daar eens kijken hoeveel eigenaren van Border Collies daar schrijven over hun hond met epilepsie. Er is zelfs een lid die bloedlijnen helemaal uitpluist om erachter te komen welke lijnen nog vrij zijn. Helaas zijn de uitkomsten zeer teleurstellend, ofwel; de Border Collie staat er wat betreft epilepsie zeer beroerd voor.

Heb je trouwens wel eens een epileptische toeval meegemaakt? Volgens mij niet, want dan zou je er niet zo luchtig over schrijven.
Groetjes van Monique, Donna en Sandy († in liefdevolle herinnering Megan en Jenny)
Afbeelding
Ilona__
geregistreerd lid

Ik heb het wel eens meegemaakt ja, ;) Ken een hond die epilepsie heeft. Het is een erg naar gezicht, en ik zal eerlijk toegeven dat ik niet wist dat het zo'n probleem was binnen het ras van de border. Verder kan ik jou, en de rest van de mensen hier, verzekeren dat in de lijn van mijn teef absoluut géén epilepsie voorkomt. Dit weet ik gewoon echt zeker. Ik ken de ouders, en 'opa en oma'. Ook ken ik de meeste nesten van deze honden, en er is nooit een telefoontje geweest van een pup die epilepsie had, dat zegt natuurlijk niet perse iets, maar met het grootste gedeelte van de eigenaren is nog contact.

Tuurlijk kan er een pup tussen zitten waarvan we niet weten dat hij epilepsie heeft, maar we hebben er niets van gehoord. Verder is de vader van mijn teef een goedgekeurde dekreu.

Ik krijg het gevoel dat ik me nu ontzettend moet verdedigen, en dit vind ik oprecht jammer. Had het fijn gevonden als er wat nettere reacties geplaatst zouden worden.
@ Monique, dit laatste stuk slaat absoluut niet op jou, je reactie van zo straks was erg oke. Ben blij dat je de epilepsie bij de borders even toelicht.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

was er niet ergens een filmpje van zo'n toeval?
Afbeelding
Ilona__
geregistreerd lid

Doet er niet toe, ik ken het, ik weet wat het is. Heb het bij honden gezien, maar ook erg veel bij mensen. Misschien niet te vergelijken, maar ik weet ontzettend goed dat het iets ergs naars is.. ;)

Geloof me, ervaring met epilepsie heb ik, en daar wijd ik liever niet over uit.
Daphne
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daphne »

Ilona__ schreef:Doet er niet toe, ik ken het, ik weet wat het is. Heb het bij honden gezien, maar ook erg veel bij mensen. Misschien niet te vergelijken, maar ik weet ontzettend goed dat het iets ergs naars is.. ;)

Geloof me, ervaring met epilepsie heb ik, en daar wijd ik liever niet over uit.
Maar zijn de honden getest op de punten waar Danielle het op de eerste pagina over heeft?
Groetjes Daphne, Jente en Rinya

Afbeelding
Nero 11/1998 - 16/06/2014
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

MoniqueDM schreef:Het klopt dat epilepsie bij alle rassen, maar ook bij kruisingen voorkomt. Iedere hond kan het dus krijgen, mits het gen aanwezig is.
Mag ik daar dan toch even op reageren?

Het is niet zo dat het om een enkel gen gaat dat in elk ras kan voorkomen. Was het maar zo simpel.

Er zijn veel soorten erfelijke epilepsie en vaak gaat het om meervoudig polygene epilepsie (voor zover bekend).
Bij de meeste rassen is totaal nog niet bekend welk gen of welke genen de boosdoeners zijn, dus zo simpel als dit kun je het echt niet stellen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Daphne schreef:Maar zijn de honden getest op de punten waar Danielle het op de eerste pagina over heeft?
Dit vind ik op zich een goede vraag eigenlijk ;)

Je wilt een gezonde teef als je een nest fokt.
Dan moet je om te beginnen weten of de basis deugt.

Ik heb overigens meteen al een tip gegeven, maar misschien kun je beter aangeven wat je wel al weet?

Afbeelding

Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita

Re: Ook wij gaan de kraamtijd tegemoet!

Ongelezen bericht door Leanne »

Ilona__ schreef:Degene die zei dat je met 1 nest ook al aan het fokken bent, je hebt gelijk ;) Maar ik bedoelde dus gewoon dat ik maar 1 nest wil.
Ilona__ schreef:Het wordt voor haar het eerste nestje, voor mij de 3e.
:denken:
Afbeelding
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je tante dit goed kan keuren
En de eigenaar van de reu snap ik ook niet als dat een goede erkende fokker is
Die moet toch ook wel weten dat het geen goed idee is :19:
Afbeelding
MoniqueDM
Zeer actief

Marjoleine schreef:
MoniqueDM schreef:Het klopt dat epilepsie bij alle rassen, maar ook bij kruisingen voorkomt. Iedere hond kan het dus krijgen, mits het gen aanwezig is.
Mag ik daar dan toch even op reageren?

Het is niet zo dat het om een enkel gen gaat dat in elk ras kan voorkomen. Was het maar zo simpel.

Er zijn veel soorten erfelijke epilepsie en vaak gaat het om meervoudig polygene epilepsie (voor zover bekend).
Bij de meeste rassen is totaal nog niet bekend welk gen of welke genen de boosdoeners zijn, dus zo simpel als dit kun je het echt niet stellen.
Het klopt helemaal wat je schrijft, maar zo diep wilde ik er niet op ingaan.
De aanwezigheid van de ziekte epilepsie bij een hond is al een hel op zich en dat deze ziekte bij de Border Collie zo frequent aanwezig is, vond ik belangrijker om duidelijk te maken dan het ingaan op welk gen daarvoor verantwoordelijk is :wink: .
Afbeelding
Ilona__
geregistreerd lid

Op de vraag van Danielle heb ik geantwoord.
(De teef is op diverse foto's geweest, en is volkomen goedgekeurd door de dierenarts).

Over dat fokken, het wordt het 1e, (en laatste!!) nest voor mijn teef. Mijn moeder en ik hebben eerder 2 nesten gefokt bij een ander teefje van ons. Vandaar dat het voor mijn ervaring dus het 3e nest wordt.

Jongens, jullie kunnen zeggen wat jullie willen, het nest komt er. Ik vráág dus alleen om tips om ervoor te kunnen zorgen dat mijn teefje er goed gezond doorheen komt, en de pups net zo. Deze tips ga ik niet krijgen geloof ik..
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Ilona__ schreef:Op de vraag van Danielle heb ik geantwoord.
(De teef is op diverse foto's geweest, en is volkomen goedgekeurd door de dierenarts).
Je hebt mijn vraag niet beantwoord!

Een DA mag geen enkele mening geven over HD foto's en als ze dat doen zitten ze er vaak naast (zie hier o.a. op het forum het topic over de Duitse Herder die volgens de DA B misschien C zou krijgen en nu een dikke vette D aan zijn broek heeft hangen.

Ogentest kan alleen gedaan worden door een officiele oogarts, daar spreek je niet over.

DNA CEA kan alleen via een bloedonderzoek wat opgestuurd moet worden naar Amerika.

DNA TNS kan alleen via een bloedonderzoek wat opgestuurd moet worden naar Australie.

Functioneel exterieur en aanlegtest hoed- en drijfvermogen kan alleen via de Border Collie Club Nederland en is alleen voor stamboomhonden.

Oftewel, je voldoet op geen enkele manier aan de eise/wensen die verantwoordelijke BC fokkers (en ook degene die maar 1 nestje nemen van hun teef) nemen als ze willen fokken.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
wendy71
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ridgebacks!
Locatie: Ik ben het baasje van Lola & Jakko en wij wonen in Gemert.
Contacteer:

Ongelezen bericht door wendy71 »

Inderdaad Danielle, de zoveelste prut *fokker*. :roll: :kotz:
Afbeelding
Vergeven is de hoop op een beter verleden loslaten.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ilona__ schreef: Jongens, jullie kunnen zeggen wat jullie willen, het nest komt er.
Wat een vreselijk egoistische, kinderachtige reactie zeg. :roll:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ilona__ schreef:Op de vraag van Danielle heb ik geantwoord.

mijn honden komen ook régelmatig op de foto ;). en de rest van de gezondheidsonderzoeken waar geen foto's voor nodig zijn ook gedaan? oogonderzoek bijvoorbeeld? laat me raden, de da heeft je teef eens goed in de ogen gekeken en het goed bevonden :ok:

Over dat fokken, het wordt het 1e, (en laatste!!) nest voor mijn teef. Mijn moeder en ik hebben eerder 2 nesten gefokt bij een ander teefje van ons. Vandaar dat het voor mijn ervaring dus het 3e nest wordt.

goedzo, ervaring zat dus. veel geluk ermee dan :zwaai

Jongens, jullie kunnen zeggen wat jullie willen, het nest komt er. Ik vráág dus alleen om tips om ervoor te kunnen zorgen dat mijn teefje er goed gezond doorheen komt, en de pups net zo. Deze tips ga ik niet krijgen geloof ik..
heb je uberhaupt de link doorgenomen die ik je gegeven heb?
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ilona__ schreef: Jongens, jullie kunnen zeggen wat jullie willen, het nest komt er.
Ah je weet ook al zeker dat je teefje opgenomen heeft klaarblijkelijk.
Met zo'n Jomandagave heb je toch helemaal geen tips meer nodig van hier.
Ik beschik ook over dezelfde Jomandagave als jou ik voorzie Marktplaats en herplaatsing in de toekomst :roll:
Laatst gewijzigd door tineke op 10 apr 2009 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ilona__ schreef:Ik vind dat jullie allemaal erg overdreven reageren. Ik ga me niet verdedigen over het fokken zonder stamboom e.d.

Dan zou ik nu toch graag deze discussie over het wel of niet fokken willen stoppen, en jullie nogmaals vragen om tips. Dankje.
Lieve schat, er IS maar 1 tip en dat is NIET DOEN!!!!

Ga eerst 's wat leren over fokken, hoe leuk het kan zijn, waar je aan moet denken, hoe je een nest grootbrengt, volg gezellig een kk1-cursus, schaf jezef een teefje aan MET papieren, show haar, laat haar werkhondenproeven doen, en ga DAN op zoek naar een passende reu.

Fokken doe je niet voor de lol joh!

In het belang van het ras... NIET fokken met een teefje zonder stamboom.

Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 10 apr 2009 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ilona__ schreef: Jongens, jullie kunnen zeggen wat jullie willen, het nest komt er. Ik vráág dus alleen om tips om ervoor te kunnen zorgen dat mijn teefje er goed gezond doorheen komt, en de pups net zo. Deze tips ga ik niet krijgen geloof ik..
Nee, maar zou dat kunnen komen omdat de mensen op dit forum meer ervaren zijn dan jij? Er is echter 1 manier om ervoor te zorgen dat dit teefje "er goed doorkoment"...

niet fokken met haar!!!!!!

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”