Cashel Vale schreef:velvet29 schreef:
Ik denk ook dat ik in een ander geval nooit een lijder op een vrije hond zou zetten
Je bent toch bezig om alles zo goed te doen, en waarom dan allemaal dragers op de wereld zetten
Vrij x drager zou ik dan nog kunnen begrijpen
Waarom zou je als je hondenbestand niet zo groot is, verder goede honden niet gebruiken??
Als je op die manier met ons ras zou fokken, krijg je weer allemaal andere gekke dingen. Dus nee, gelukkig doen wij niet aan overselectie. Dit kan dan namelijk heel je ras kapot maken.
Ook hebben we een DNA test voor BUF, dat is dus een verkeerde kleur. Ik persoonlijk vind dit niet een belangrijke test.
Oke dat bedoel ik dus ook
Een verkeerde kleur tja waar heb je het over
En dragers van iets inzitten , mits beperkt en met hele goede redenen heb ik ook geen problemen mee
Maar je moet ook juist uitkijken als je al een beperkte keuze hebt dat je niet te veel dragers in een ras krijgt
Omdat je dan op een gegeven moment ook vast loopt
Als ik zo lees bij de saarloos dan heb je een probleem omdat het altijd weggestopt is, en je bijna geen honden meer hebt die PRA vrij zijn
Statistisch gezien heb je uit vrij x drager 50% / 50% kans
Maar uit een top combi kun je uit een nest ook de pech hebben dat bv van de 6 pups 5 dragers zijn
En dan net die vrije hond eigenlijk niet fokgeschikt is
En dan? wat heb je dan bereikt
Sommige DNA testen kun je gewoon met dragers fokken zoals de kleur, maar dan heb je op een gegeven moment ook een heel stel honden in de verkeerde kleur, kun je altijd nog de rasstandaard aanpassen
Maar ik zelf zou echt geen heel nest dragers op de wereld willen zetten
Door lijder x vrij te fokken
En ik weet ook wel als ik alleen met vrije honden fok , en een pup verkoop en ze gooien daar een drager of lijder op dat je dan nog even ver bent
Maar zolang er nog geen verplichtingen van uit de rasvereniging zijn , en nog volop met honden word gefokt een geen stamboom aangevraagt wordt, heb je toch veel kans op honden die lijder kunnen zijn
En nee ik kan niet heel de wereld verbeteren , maar een klein stukje wel