Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Testen met DNA

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Cashel Vale schreef:
Maeve schreef:Op de site van de vereniging vond ik dit, vandaar dat ik er vanuit ging dat het niet verplicht werd :wink:
Klopt, dit is met de jaarvergadering veranderd, maar ik zie dat ze de site nog niet hebben aangepast. Beetje slordig!
Dan zijn de fokkers er dus voorstanders van, neem ik aan. :ok:

Hoe wordt er geselecteerd?
Als ik het goed heb gaat het hier om een autosomaal recessieve aandoening toch?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cashel Vale »

Marjoleine schreef:Dan zijn de fokkers er dus voorstanders van, neem ik aan. :ok:

Ja, dat is waarom het ook zo laat verplicht werd gesteld. Iedere fokker test eigenlijk al.

Met deze test voor PRA en CEA, kan je alle honden voor de fok gebruiken zelfs de lijders.

vrij x vrij = vrij
vrij x drager = 50% vrij 50% drager
vrij X lijder = drager

Deze combinaties mogen gemaakt worden. Op deze manier fok je dus geen honden die het kunnen krijgen.

De volgende combinaties zijn niet toegestaan:

drager x drager = 25% vrij, 50% drager, 25% lijder
lijder x lijder = lijder
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Cashel Vale schreef:
Marjoleine schreef:Dan zijn de fokkers er dus voorstanders van, neem ik aan. :ok:

Ja, dat is waarom het ook zo laat verplicht werd gesteld. Iedere fokker test eigenlijk al.

Met deze test voor PRA en CEA, kan je alle honden voor de fok gebruiken zelfs de lijders.

vrij x vrij = vrij
vrij X lijder = drager

Deze combinaties mogen gemaakt worden. Op deze manier fok je dus geen honden die het kunnen krijgen.

De volgende combinaties zijn niet toegestaan:

drager x drager = 25% vrij, 50% drager, 25% lijder
lijder x lijder = lijder
Goh, ik wist niet dat lijder x vrij ook toegestaan was. Krijg je dan op den duur niet veel te veel dragers ten opzichte van het aantal honden dat CEA clear is?

Bedankt trouwens voor de uitleg van de jaarvergadering. Daar was ik dus niet bij :mrgreen:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Cashel Vale schreef:Met deze test voor PRA en CEA, kan je alle honden voor de fok gebruiken zelfs de lijders.

vrij x vrij = vrij
vrij X lijder = drager

Kijk, dat is super, dat dit zo gesteld wordt! :ok:

Het gevaar van DNA is natuurlijk dat mensen lijders niet meer willen/durven gebruiken, en dat daardoor overselectie op de loer ligt.
Maar deze maatregel laat duidelijk zien dat er over nagedacht is en dat mensen begrijpen waar het om gaat.

Top! :ok:

Afbeelding

Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Bij de basenji kan er tegenwoordig op Fanconi getest worden via DNA, de RVin Nederland is er nog niet over uit om dat te verplichten , maar ja zij verplichten ook geen ogen en HD test, en dat terwijl dat in duitsland bv wel verplicht is én met reden :roll:
wij hebben onze basenjis wel op Fanconi laten testen, ook HD en ogen trouwens maar ja dat zijn geen DNA tests

edit: niet alle fokkers in Nederland doen dit overigens , helaas.

bij de podenco is in amerika een DNA test voor PRA en cataract in ontwikkeling , maar dat is nog erg pril, als die er is zal ik hem zeker laten uitvoeren, ook als ie niet verplicht wordt door de RV.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Bij de schapendoes is er een dna test voor PRA. Het is verplicht ieder fokdier te laten testen. De combinatie vrij/vrij en vrij/drager is toegestaan. Gelukkig zijn er nauwelijk dragers getest, ook niet bij de risico dieren dus wij hebben er voor kunnen kiezen de lijders uit te sluiten.
De dragers worden gelukkig veel gebruikt zodat overselectie in deze geen probleem lijkt op te leveren.
Binnen de vereniging is testen verplicht, maar ook de fokkers buiten de vereniging testen bijna allemaal.
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet

Ongelezen bericht door ChantalBos »

Bij de Lagotto (de LRCN) jaarvergadering is vorige week besloten om de fokdieren te testen op juvenile epilepse. Goede zaak!
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Bika
Actief
Mijn ras(sen): 3 Whippets
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bika »

Wij hebben onze whippet pup in België gekocht en daar is DNA verplicht voor beide ouders en minimaal 1 pup uit het nest.
Je weet dan zeker wie pa en moe zijn.
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Iedereen fijne Feestdagen toegewenst
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Re: Testen met DNA

Ongelezen bericht door Renske »

Marjoleine schreef: Voor de wetterhoun is er een DNA-test in de maak voor het immuniteitsprobleem bij pups, daar zal in de toekomst zeker op getest worden.
Bij de Wetters is en test gereed werd tijdens het fokkerscongres verteld. Ik weet niet of dit dezelfde is.

Bij het kooikerhondje kan de bloedstollignsziekte van Willibrand Disseas met behulp van DNA opgespoord worden. Direct op het moment dat deze test bekend was mochten dragers niet meer ingezet worden. Alleen Vrije honden X Vrije honden. Vanuit het ministerie is hier toen subsidie op gegeven, maar persoonlijk vind ik het nog steeds jammer dat er geen overgangsfase is geweest. Vele honden zijn direct uitgesloten voor de fokkerij terwijl ze geen lijders zouden geven. Volgens mij bestaat de test sinds 1998/ 1999.
Het testen is alleen verplicht binnen de rasvereniging. Wat er buiten de vereniging om gebeurt (zo'n 40-50% in Nederland), daar is geen zicht op.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
Marjoleine schreef: Voor de wetterhoun is er een DNA-test in de maak voor het immuniteitsprobleem bij pups, daar zal in de toekomst zeker op getest worden.
Bij de Wetters is en test gereed werd tijdens het fokkerscongres verteld. Ik weet niet of dit dezelfde is.
Ja, dat is dezelfde.
Maar de test is in de maak, wat Leegwater zei is dat het gen is ontdekt.
Ik heb het hem later gevraagd en de test gaat binnen afzienbare tijd beschikbaar zijn, maar dat is hij nu dus nog niet.

Het is mooi dat er subsidie is gegeven indertijd.
Ik begrijp dat overselectie een slechte zaak is, maar aan de andere kant: het is toch een enkelvoudig dominante aandoening, vWD type 3?
Dan wil je niet met dragers fokken, want dat zijn dan ook lijders.

Of is het niet enkelvoudig dominant?

Afbeelding

poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Volgens mij kun je bij een aantal rassen ook DNA tests doen op kleur. Of de aanwezigheid van een (ongewenste) kleur. Ik weet dat het bestaat bij de hollandse herder, omdat een vriendin heeft getest of haar hond drager was van een ongewenste kleur.

Iemand zei ook dat het lastig was om tests te ontwikkelen. Uiteraard is dat zo. Zeker met die honden waarbij het zomaar generaties kan overslaan is het lastig. Maar mogelijk kun je voor bepaalde dingen ook rassen gebruiken die verwant zijn. Ik kan me bv voorstellen dat bij de Belgische herder de gegevens van de vier varieteiten gebruikt kan worden. Zo kan ik me dat bij teckels ook voorstellen in de verschillende formaten, en poedels en .... Volgens mij zijn de meeste herderachtigen wel ergens verwant (ik bedoel de duitse, hollandse en belgische herder types).

Maar pfoe, ik geef het je te doen, zoeken naar net die ene speld. Het wordt er wel beter op als tests er zijn.

Wat ik ook wel een goede vond was het registreren van het DNA profiel van de fok-dieren. Maar had ik nou begrepen dat dan alleen pups waarmee weer gefokt wordt, ook DNA geregistreerd moeten worden? Zou je dan eigenlijk niet het hele nest DNA moeten laten registreren? Of (als je een beetje extreem gaat) pas een stamboom afgeven als de hond DNA geregistreerd is en dus bewezen afstamt van die ouders? Jemig en verder op dat profiel: Als ik nou een pup gekocht heb bij een onverantwoordelijke fokker. Iemand die wel een teef had die uit een nest kwam dat geregistreerd was, gedekt door een hond. Zou ik dan voor mijn pup op 6 jarige leeftijd alsnog een stamboom kunnen aanvragen als middels DNA is vast te stellen dat het wel degelijk een hond is waar een stamboom van bekend is? En ik ga nog even extremer door: Als ik mijn golden kruis met een herder, zou ik dan een stamboom kunnen krijgen met de gegevens van de ouderdieren? Want eigenlijk is een stamboom niet meer dan dat, bewijs wie de ouders zijn.

Ik ben blij dat ik niet bij de Raad van Beheer zit. Vind het maar lastig om daar een goed oordeel over te hebben....
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door velvet29 »

Inge O schreef:
Marjoleine schreef:
Cashel Vale schreef:Met deze test voor PRA en CEA, kan je alle honden voor de fok gebruiken zelfs de lijders.

vrij x vrij = vrij
vrij X lijder = drager

Kijk, dat is super, dat dit zo gesteld wordt! :ok:

Het gevaar van DNA is natuurlijk dat mensen lijders niet meer willen/durven gebruiken, en dat daardoor overselectie op de loer ligt.
Maar deze maatregel laat duidelijk zien dat er over nagedacht is en dat mensen begrijpen waar het om gaat.

Top! :ok:
zeker wel :ok: .

Ligt ook een beetje aan welke ziekte het is
Bv bij L2-Hga is het zeker niet aan te raden om met een lijder te fokken
Is voor het teefje ( igv lijder ) niet te doen

Ik heb met een lijder gefokt , dit was voor het testtijdperk
En heb de pups met de fles groot moeten brengen
Ten eerste een hele zware bevalling
Van 4 pups , 1 dood geboren , 2e in de loop van de nacht gestorven
De andere 2 pups na 3 dagen met de fles groot moeten brengen
Teef had eclampsie en moest ik om de 2 uur een injectie calcium geven en dit 2 weken lang

Dit is een stofwisselings ziekte dus hier mee zou ik dus nooit fokken
Helaas wisten we toen niet beter

Ik denk ook dat ik in een ander geval nooit een lijder op een vrije hond zou zetten
Je bent toch bezig om alles zo goed te doen, en waarom dan allemaal dragers op de wereld zetten
Vrij x drager zou ik dan nog kunnen begrijpen
groetjes Angela SBT kennel Nirindy's
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

poembaa schreef: Iemand zei ook dat het lastig was om tests te ontwikkelen. Uiteraard is dat zo. Zeker met die honden waarbij het zomaar generaties kan overslaan is het lastig. Maar mogelijk kun je voor bepaalde dingen ook rassen gebruiken die verwant zijn. Ik kan me bv voorstellen dat bij de Belgische herder de gegevens van de vier varieteiten gebruikt kan worden.
Dat was ik. :wink:
Ik maak dat nu mee (en velen met mij, die naar de afgelopen seminars en vergaderingen van de NVBH geweest zijn), dat het niet zo eenvoudig is.
Men is momenteel bezig met het onderzoek naar maagkanker bij de langhaar-Belgen, dus de Groenendaeler en Tervuerense. Hiervoor zijn een bepaald aantal gezonde oude langharen nodig, zodat aan de hand van hun bloed en het bloed van bewezen lijders van deze aandoening gezocht kan worden naar het gen.

Nu stel jij heel eenvoudig dat dan ook wel de andere variëteiten van de Belgische Herder gebruikt zouden kunnen worden, aangezien deze verwant zijn. Nou, dat is dus niet zo. Er kan alleen maar gezocht worden naar het gen wat verantwoordelijk is voor de maagkanker door middel van langharen, en dus heeft het geen zin om bloed te leveren van Mechelaars of Laekense.

Dus helaas, zo simpel als het lijkt is het niet. :wink:
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
velvet29 schreef:Je bent toch bezig om alles zo goed te doen, en waarom dan allemaal dragers op de wereld zetten
ik vind het ook alleen maar aanvaardbaar in geval van een ziekte waarbij de overerving zeer goed gekend is en per individu geweten is wat ze zijn. zo kan je vermijden om lijders te fokken zonder de helft of meer van de raspopulatie genetisch te verliezen. met een lijder zou ik overigens alleen maar fokken als die hond voor de rest heel erg goed ( = waardevol) is en als het voor de hond in kwestie niet belastend is ivm. het soort ziekte.

jouw voorbeeld valt hier helemaal niet onder, want jouw teef bleek dus een lijder en ofwel was de reu ook een lijder, of het overervingspatroon was niet gekend, tja, dan kan je idd zware problemen krijgen.

maar dat heeft weinig met het voorbeeld van cashel vale te maken.
De vererving is het zelfde

Dus vrij x vrij = vrij
vrij x drager = 50 5 vrij 50% drager
en vrij x lijder 100 % drager
Afbeelding
velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Mijn teef was/is lijder

Maar toen ik met haar een nest deed was er nog geen sprake van L2-Hga en al helemaal niet van een DNA test

Dus heb met haar gefokt zonder dat ik het wist
Toen ik met haar fokte was er eigenllijk weinig aan de hand met mijn teef
Alleen een beetje "dommig" meer niet anders had ik nooit met haar gefokt

Het is een ziekte die later openbaren kan
Ik denk dat mijn teef ook de oudst levende teef met L2-Hga in NL is
Veel honden hebben last van epileptische aanvallen waar niets aan te doen is
Mijn teef heeft net voor haar 7e pas een kleine epi aanval gehad en daarna nooit meer
Er zijn dus ook gradaties in deze ziekte

En ja ik had de pech dat de reu die ik uitgezocht had ook nog eens drager was
Hoeveel pech kun je hebben
( dit alles voor er getest werd en er sprake was van L2-Hga)

De pups die gestorven zijn hebben de zware bevalling niet overleeft
De andere 2 pups zijn gewoon gezonde honden op het dragerschap na
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Maeve schreef:
Marjoleine schreef:Twee clubs, als ik het goed begrijp? ;)
Maeve schreef: Ik weet dat veel mensen eerst tegen het testen van CEA waren omdat ze dachten dat het niet veel voorkwam binnen het ras. Nadat er een aantal honden waren getest, bleken er meer dragers te zijn dan men dacht. Daarna zijn meer mensen gaan testen maar er zijn ook nog genoeg fokkers die niet alle honden testen op CEA of helemaal niet.
Ja, die gedachte zie je vaker.
Dat is toch gek geredeneerd, of niet?
Als het weinig voorkomt, kun je best testen, de kans dat het er is, is dan toch niet erg groot.
Maar mensen denken andersom: als het er weinig is, kan het toch geen kwaad.

Wat is de reden van de ene club om niet te testen dan, en van de andere om het wel te doen?
Ja, de club is de oudste en erkend door de RvB. Daarna is de vereniging ontstaan, zover ik weet omdat ze het niet eens waren met bepaalde regels. De vereniging lijkt wat milder te zijn qua regeltjes. Nu meld de vereniging wél dat ze CEA testen aanbevelen, maar ze verplichten het niet. Vooral in het begin leek het erop dat mensen dachten van: "We zien het niet, dus het is geen groot probleem binnen het ras"

Nilo is uit de geboorte al vrij van CEA, anders had ik hem geloof ik wel laten testen. De precieze redenen van wel/niet testen is me niet helemaal bekend. Helaas is er een behoorijke strijd tussen de twee clubs en word er nauwelijks geproken over gezondheid en fokken. Vragen stellen daarover is vragen om problemen.
Inmiddels is het bij de vereniging volgens mij ook verplicht dat er 1 ouder vrij is om puppybemiddeling te krijgen.
Afbeelding
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

velvet29 schreef: Ik denk ook dat ik in een ander geval nooit een lijder op een vrije hond zou zetten
Je bent toch bezig om alles zo goed te doen, en waarom dan allemaal dragers op de wereld zetten
Waarom zou je als je hondenbestand niet zo groot is, verder goede honden niet gebruiken??
Als je op die manier met ons ras zou fokken, krijg je weer allemaal andere gekke dingen. Dus nee, gelukkig doen wij niet aan overselectie. Dit kan dan namelijk heel je ras kapot maken.

Ook hebben we een DNA test voor BUF, dat is dus een verkeerde kleur. Ik persoonlijk vind dit niet een belangrijke test.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Cashel Vale schreef:
velvet29 schreef: Ik denk ook dat ik in een ander geval nooit een lijder op een vrije hond zou zetten
Waarom zou je als je hondenbestand niet zo groot is, verder goede honden niet gebruiken??
Als je op die manier met ons ras zou fokken, krijg je weer allemaal andere gekke dingen. Dus nee, gelukkig doen wij niet aan overselectie. Dit kan dan namelijk heel je ras kapot maken.

Ook hebben we een DNA test voor BUF, dat is dus een verkeerde kleur. Ik persoonlijk vind dit niet een belangrijke test.
Ik vind het eigenlijk niet te geloven dat er een DNA test is voor een 'verkeerde' kleur. Dat lijkt me toch wel het minst belangrijk als je fokt. Wat vreselijk zonde om genetisch gezond materiaal weg te gooien op kleur.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

kitty schreef:Ik vind het eigenlijk niet te geloven dat er een DNA test is voor een 'verkeerde' kleur. Dat lijkt me toch wel het minst belangrijk als je fokt. Wat vreselijk zonde om genetisch gezond materiaal weg te gooien op kleur.
Zo is die test natuurlijk niet ontstaan ;)

Er zijn veel onderzoeken naar kleurengenen.
Dat heeft alles te maken met het feit dat men op zoek is naar mogelijke afwijkingen.
Om te weten waar afwijkingen zitten moet je de functie van genen weten.
En om die te weten begin je met zichtbare eigenschappen.
Kleuren zijn daar een duidelijk voorbeeld van.

Soms komt er dan een kleur naar boven waaraan men een link ontdekt met een afwijking, dat is dan meegenomen. Zoek je naar afwijkingen dan wil je van zoveel mogelijk genen de functies kennen, dan kun je de rest ook beter duiden en eventueel ook verbanden leggen.

Hierdoor zijn dus een aantal kleurengenen bekend.
Tja, en wat bekend is, daar zijn dan al snel testen van.

Van bv merle kan het erg nuttig zijn, want dat kan verborgen zijn onder een andere kleur, om precies te zijn recessief geel (soms ook fawn genoemd) en merle x merle wil je natuurlijk niet.
In sommige gevallen heeft het dus echt wel zin.

Afbeelding

velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Cashel Vale schreef:

Oke dat bedoel ik dus ook
Een verkeerde kleur tja waar heb je het over
En dragers van iets inzitten , mits beperkt en met hele goede redenen heb ik ook geen problemen mee

Maar je moet ook juist uitkijken als je al een beperkte keuze hebt dat je niet te veel dragers in een ras krijgt
Omdat je dan op een gegeven moment ook vast loopt

Als ik zo lees bij de saarloos dan heb je een probleem omdat het altijd weggestopt is, en je bijna geen honden meer hebt die PRA vrij zijn

Statistisch gezien heb je uit vrij x drager 50% / 50% kans
Maar uit een top combi kun je uit een nest ook de pech hebben dat bv van de 6 pups 5 dragers zijn
En dan net die vrije hond eigenlijk niet fokgeschikt is
En dan? wat heb je dan bereikt

Sommige DNA testen kun je gewoon met dragers fokken zoals de kleur, maar dan heb je op een gegeven moment ook een heel stel honden in de verkeerde kleur, kun je altijd nog de rasstandaard aanpassen :19:

Maar ik zelf zou echt geen heel nest dragers op de wereld willen zetten
Door lijder x vrij te fokken

En ik weet ook wel als ik alleen met vrije honden fok , en een pup verkoop en ze gooien daar een drager of lijder op dat je dan nog even ver bent

Maar zolang er nog geen verplichtingen van uit de rasvereniging zijn , en nog volop met honden word gefokt een geen stamboom aangevraagt wordt, heb je toch veel kans op honden die lijder kunnen zijn

En nee ik kan niet heel de wereld verbeteren , maar een klein stukje wel
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

velvet29 schreef:Maar ik zelf zou echt geen heel nest dragers op de wereld willen zetten Door lijder x vrij te fokken
Wat je nu zegt is precies wat het gevaar is van DNA testen.

Als je een ziekte hebt waarbij de dragers geen klachten hebben en gewoon klinisch "schoon" zijn, is er geen enkele reden om geen dragers te fokken.
Dan kun je vervolgens een drager op een vrij gebruiken en heb je een deel vrije honden.

Maar het gevaar van testen is tegelijk dat mensen vaak denken: dan gebruik ik dus geen lijders meer!
Terwijl dat in een aantal gevallen gewoon kan als de hond verder een goed en gezond exemplaar is.
Het gaat om één verkeerd gen, dat in geval van dragerschap geen klachten geeft. Sluit je teveel honden uit, dan gaat dat absoluut ten koste van je populatie.

Is een drager ook een hond met klachten, dan is het natuurlijk wat anders. Maar in geval van autosomaal recessieve aandoeningen is het vaak zo dat lijder x vrij een goede combinatie is: geen lijders, en wel het bloed van de hond in kwestie behouden.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

kitty schreef:
Cashel Vale schreef:

Ik vind het eigenlijk niet te geloven dat er een DNA test is voor een 'verkeerde' kleur. Dat lijkt me toch wel het minst belangrijk als je fokt. Wat vreselijk zonde om genetisch gezond materiaal weg te gooien op kleur.
Ik denk niet dat het zo werkt. De buffkleur ontstaat uit twee ouders die het gen dragen (en dus zelf een goede kleur hebben). Er zijn nu drie uitslagen bekend van Nederlandse Tollers, waarvan een teefje het gen heel goed zou kunnen dragen. De moeder van het teefje heeft meerdere pups gekregen met die buffkleur. Dan kan ik mij voorstellen dat de fokker wil weten of dat teefje het gen ook draagt. Als dat zo is, let je nog meer op dat je een reu gebruikt die nog geen buff kleur pups heeft geproduceert. Zo gooi je toch geen gezond materiaal weg? Je maakt alleen een andere combinatie dan je misschien had gedaan als je dit niet kon testen. Als gezondheid en karakter altijd belangrijker blijven dan dit, vind ik het geen probleem dat er op word getest.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef: De buffkleur ontstaat uit twee ouders die het gen dragen (en dus zelf een goede kleur hebben).
Even, sorry... :offt:
Heb je een foto van een buff? Ik vraag me namelijk af welke kleur dat dan is bij jullie, genetisch dus (of mss weet je de code gewoon?)

Afbeelding

velvet29
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
velvet29 schreef:Maar ik zelf zou echt geen heel nest dragers op de wereld willen zetten Door lijder x vrij te fokken
Wat je nu zegt is precies wat het gevaar is van DNA testen.

Als je een ziekte hebt waarbij de dragers geen klachten hebben en gewoon klinisch "schoon" zijn, is er geen enkele reden om geen dragers te fokken.
Dan kun je vervolgens een drager op een vrij gebruiken en heb je een deel vrije honden.

Maar het gevaar van testen is tegelijk dat mensen vaak denken: dan gebruik ik dus geen lijders meer!
Terwijl dat in een aantal gevallen gewoon kan als de hond verder een goed en gezond exemplaar is.
Het gaat om één verkeerd gen, dat in geval van dragerschap geen klachten geeft. Sluit je teveel honden uit, dan gaat dat absoluut ten koste van je populatie.

Is een drager ook een hond met klachten, dan is het natuurlijk wat anders. Maar in geval van autosomaal recessieve aandoeningen is het vaak zo dat lijder x vrij een goede combinatie is: geen lijders, en wel het bloed van de hond in kwestie behouden.

Misschien is dit wel het gevaar, maar je moet ook niet je kop in het zand steken
Dat je niet zomaar elke llijder of drager moet gebruiken
Omdat als je al een kleine genepoel hebt je op een gegeven moment in de problemen komt omdat je dan te weinig vrije honden hebt
En zijn de vrije honden van zo'n goede kwaliteit om er mee te fokken

Dan ( in het ergste geval) moet je honden ingaan zetten die vrij zijn maar eigenlijk niet fokgeschikt zijn
Dus waar ben je dan mee bezig

En ja een hele goed overdachte combi met bepaalde ziektes kan ik begrijpen
Maar het moet geen vrijbrief zijn om maar elke drager of lijder in te zetten
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

velvet29 schreef:En ja een hele goed overdachte combi met bepaalde ziektes kan ik begrijpen
Maar het moet geen vrijbrief zijn om maar elke drager of lijder in te zetten
Ik snap wat je bedoelt, hoor.

Maar omgekeerd is ook niet goed: dat er testen zijn moet niet betekenen dat je dan meteen maar alle lijders weggooit en alleen fokt met dragers en vrij, terwijl daar net zo goed minder geschikte honden tussen kunnen zitten.
Ik denk dat bij enkelvoudig recessieve aandoeningen de DNA het laatste is waar je in een combinatie naar moet kijken.
Maar het gevaar van testen is dat mensen daar als eerste naar kijken.
En dat is dan net zo goed uit balans.

Afbeelding

kitty
Zeer actief
Contacteer:

Marjoleine schreef:
kitty schreef:Ik vind het eigenlijk niet te geloven dat er een DNA test is voor een 'verkeerde' kleur. Dat lijkt me toch wel het minst belangrijk als je fokt. Wat vreselijk zonde om genetisch gezond materiaal weg te gooien op kleur.
Zo is die test natuurlijk niet ontstaan ;)

Er zijn veel onderzoeken naar kleurengenen.
Dat heeft alles te maken met het feit dat men op zoek is naar mogelijke afwijkingen.
Om te weten waar afwijkingen zitten moet je de functie van genen weten.
En om die te weten begin je met zichtbare eigenschappen.
Kleuren zijn daar een duidelijk voorbeeld van.

Soms komt er dan een kleur naar boven waaraan men een link ontdekt met een afwijking, dat is dan meegenomen. Zoek je naar afwijkingen dan wil je van zoveel mogelijk genen de functies kennen, dan kun je de rest ook beter duiden en eventueel ook verbanden leggen.

Hierdoor zijn dus een aantal kleurengenen bekend.
Tja, en wat bekend is, daar zijn dan al snel testen van.

Van bv merle kan het erg nuttig zijn, want dat kan verborgen zijn onder een andere kleur, om precies te zijn recessief geel (soms ook fawn genoemd) en merle x merle wil je natuurlijk niet.
In sommige gevallen heeft het dus echt wel zin.
Ik begrijp dat de test niet is ontstaan puur om het wegfokken van een 'foute' kleur :wink: Maar ik vind het wel zeer ongewenst dat er bij sommige rassen bepaalde kleuren niet zijn toegestaan.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
kitty schreef:
Cashel Vale schreef:

Ik denk niet dat het zo werkt. De buffkleur ontstaat uit twee ouders die het gen dragen (en dus zelf een goede kleur hebben). Er zijn nu drie uitslagen bekend van Nederlandse Tollers, waarvan een teefje het gen heel goed zou kunnen dragen. De moeder van het teefje heeft meerdere pups gekregen met die buffkleur. Dan kan ik mij voorstellen dat de fokker wil weten of dat teefje het gen ook draagt. Als dat zo is, let je nog meer op dat je een reu gebruikt die nog geen buff kleur pups heeft geproduceert. Zo gooi je toch geen gezond materiaal weg? Je maakt alleen een andere combinatie dan je misschien had gedaan als je dit niet kon testen. Als gezondheid en karakter altijd belangrijker blijven dan dit, vind ik het geen probleem dat er op word getest.
Wat is het probleem van een gezonde hond met een gewenst karakter in een andere kleur? Ik vind kleur totaal niet van belang, ik vind het vreselijk zonde te selecteren op kleur. Het mag best meegenomen worden als allerlaatste voorkeur maar ik zie geen enkel nut in het uitsluiten van kleuren in een ras.
Cashel Vale
Zeer actief
Contacteer:

Hier op deze site staan de kleuren beschreven:
http://home.hetnet.nl/~canna-dea/Kleuren%20genetica.htm

Ze zijn toevallig het gen tegengekomen, vandaar dat we het hebben. Maar de meeste fokkers weten toch wel in welke lijnen er kans bestaat op een buff, of een van de andere kleurtjes.
Mijn eigen reu draagt een "paar"kleurtjes :mrgreen: , maar is PRA vrij, bijna 9 jaar en hartstikke gezond :ok:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Marjoleine schreef:
Renske schreef:
Ja, dat is dezelfde.
Maar de test is in de maak, wat Leegwater zei is dat het gen is ontdekt.
Ik heb het hem later gevraagd en de test gaat binnen afzienbare tijd beschikbaar zijn, maar dat is hij nu dus nog niet.

Het is mooi dat er subsidie is gegeven indertijd.
Ik begrijp dat overselectie een slechte zaak is, maar aan de andere kant: het is toch een enkelvoudig dominante aandoening, vWD type 3?
Dan wil je niet met dragers fokken, want dat zijn dan ook lijders.

Of is het niet enkelvoudig dominant?
Nee, dat is het niet. Een drager zal zelf nooit last hebben.
kitty
Zeer actief
Contacteer:

Cashel Vale schreef:Hier op deze site staan de kleuren beschreven:
http://home.hetnet.nl/~canna-dea/Kleuren%20genetica.htm

Ze zijn toevallig het gen tegengekomen, vandaar dat we het hebben. Maar de meeste fokkers weten toch wel in welke lijnen er kans bestaat op een buff, of een van de andere kleurtjes.
Mijn eigen reu draagt een "paar"kleurtjes :mrgreen: , maar is PRA vrij, bijna 9 jaar en hartstikke gezond :ok:
Ik lees hier dat er honden uitgesloten worden op kleur:
Diskwalificaties: Witte plekken op schouders, rond de oren, boven op de nek, op de rug of op de flanken.
Zilverkleurige vacht, grijs in de vacht of zwarte platen
.
Dat vind ik zonde. Waarom gooi je (goed) genetisch materiaal weg om een vlekje op een plek waar het niet gewenst is? Is jullie ras zo groot en gezond dat je daar op kunt (uit)selecteren?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”