Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

overenthousiast en bijten

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

maart schreef:
Zoek stok! schreef:Maar jij clickert toch ook? Waarom dan niet in het algemeen meer gaan clickeren voor rust tijdens oefeningen? Ik zie dat altijd waanzinnig goed werken bij stuiterballen.
ja, ik click, werkt ook uitstekend en ben er helemaal weg van.
Maar ook na de click komt die beloning er hé (ik click en geef dan vrij).

die click zorgt er dus wel voor dat hij zijn bevestiging van goed gedrag gekregen heeft, maar het neemt zijn overenthousiasme bij het uiteindelijk belonen niet weg.
Ja snap ik, maar de beloning krijgt hij voor kalm zijn. En het voertje gooi je dan in z'n bek. En weer clicken als hij kalm is, etc. Ik heb hier echt hieperdepiep Borders van rustig zien worden.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Inge O schreef:
maart schreef:Is ie kalm, krijgt ie een voertje. Is ie niet kalm, krijgt ie de riem :mrgreen:
als je tegelijkertijd clickert zou ik er wel voor zorgen dat hij wel zijn beloning krijgt na de klik, ook al doet hij gek - anders breek je de clickertraining af natuurlijk.

misschien dan zo : click --> 'goed zo!!' *springspringspring* --> riem aanspannen --> rustig --> voertje?
ow, maar dat zou ik doen zonder de clicker; Omdat ik dan vrees ik handen te kort zou hebben.
(met één hand de riem vasthouden om te zorgen dat hij die niet vanonder mijn voet trekt en met de ander voertjes gereed houden)
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
maart schreef:
Zoek stok! schreef:Maar jij clickert toch ook? Waarom dan niet in het algemeen meer gaan clickeren voor rust tijdens oefeningen? Ik zie dat altijd waanzinnig goed werken bij stuiterballen.
ja, ik click, werkt ook uitstekend en ben er helemaal weg van.

die click zorgt er dus wel voor dat hij zijn bevestiging van goed gedrag gekregen heeft, maar het neemt zijn overenthousiasme bij het uiteindelijk belonen niet weg.
Ja snap ik, maar de beloning krijgt hij voor kalm zijn. En het voertje gooi je dan in z'n bek. En weer clicken als hij kalm is, etc. Ik heb hier echt hieperdepiep Borders van rustig zien worden.
maar moet je dat dan eerst niet helemaal als een afzonderlijke training doen, niet gecombineerd met oefeningen?
Ja, wat ik nu aangeef wel. Maar je klikt ook in oefeningen alleen voor rustig uitvoeren. Izzie moet nu bijvoorbeeld wijd van me aflopen achter een voertje aan tussen mijn duim en wijsvinger. Als ze helemaal hieperdepiep doet, krijgt ze niks. Bij het eerste moment van kalmte is het direct 'klik'. En dan valt het kwartje zo: he ik krijg wat als ik het rustig doe. Ze krijgt dan ook geen spelbeloning, want dan komt ze weer op stoom.

Hetgeen ik hiervoor aangaf, is bedoeld om een drukke hond kalm te krijgen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ik zou zelf ook minder weten hoe het aan te pakken bij hieperdepiepen ná de beloning :wink: .
Als de hond door heeft dat de beloning komt bij kalmte, zal hij dat gedrag herhalen. Maar je moet wel heel precies clicken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
maart
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
maart schreef: ja, ik click, werkt ook uitstekend en ben er helemaal weg van.

maar moet je dat dan eerst niet helemaal als een afzonderlijke training doen, niet gecombineerd met oefeningen?
Ja, wat ik nu aangeef wel. Maar je klikt ook in oefeningen alleen voor rustig uitvoeren. Izzie moet nu bijvoorbeeld wijd van me aflopen achter een voertje aan tussen mijn duim en wijsvinger. Als ze helemaal hieperdepiep doet, krijgt ze niks. Bij het eerste moment van kalmte is het direct 'klik'. En dan valt het kwartje zo: he ik krijg wat als ik het rustig doe. Ze krijgt dan ook geen spelbeloning, want dan komt ze weer op stoom.

Hetgeen ik hiervoor aangaf, is bedoeld om een drukke hond kalm te krijgen.
maar IN een oefening is hij wel degelijk rustig, hij wordt pas wild nadat ik hem beloond hem. Tijdens een oefening doet hij dus ook niet hieperdepiep.
Hem op een voertje zetten en een voertje laten volgen ver van me af, wil ik ook niet doen. Hij moet tegen mij aanlopen met zijn aandacht op mij.

En als ik gewoon een voertje omhoog zou houden tussen duim en wijsvinger dan is het voertje in 1 seconde weg, hij springt boven mijn hoofd uit :wink: .

Het is dus wel degelijk nadat ik geclickt heb, dat hij wild wordt. Ik dan toch moeilijk niet gaan belonen en wachten tot hij rustig is?

*ow, wat ik wel kan doen is gewoon een balletje zomaar weggooien. Dan zal hij wel wild worden (blijven :mrgreen: ) en dan kan ik wel wachten tot hij rustig wordt :ok:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:*ow, wat ik wel kan doen is gewoon een balletje zomaar weggooien. Dan zal hij wel wild worden (blijven :mrgreen: ) en dan kan ik wel wachten tot hij rustig wordt :ok:
zou ik niet doen... een hond die gek is van een balletje maak je daarmee niet rustiger :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

malinois schreef:
maart schreef:*ow, wat ik wel kan doen is gewoon een balletje zomaar weggooien. Dan zal hij wel wild worden (blijven :mrgreen: ) en dan kan ik wel wachten tot hij rustig wordt :ok:
zou ik niet doen... een hond die gek is van een balletje maak je daarmee niet rustiger :mrgreen:
Marktplaats dan maar :jank: :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
nee hoor breng maar hier :pffff: :cheer:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

malinois schreef:
maart schreef:
malinois schreef:
dan krijg ik hem nooit meer te zien van je :pffff: :smile:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
maart schreef:
malinois schreef: zou ik niet doen... een hond die gek is van een balletje maak je daarmee niet rustiger :mrgreen:
dan krijg ik hem nooit meer te zien van je :pffff: :smile:

:smile: :smile2: idd. in de auto blijft ie :pffff: :smile:
Afbeelding
frank1985
Zeer actief

Ongelezen bericht door frank1985 »

hoe oud is je Fax eingelijk ?
maart
Zeer actief

vandaag precies 8 maanden :cheer: (k*tleeftijd dus :oeps: )
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wat denk je dat hij er precies uithaalt voor zichzelf? Daar zou ik eens heel goed over nadenken en dan kijken of je dat kan weghalen. Eva werd op die leeftijd helemaal gek als je thuis kwam en daarbij ging ze mij bijten en springen. Bijten in mijn hielen en hard grommen en verder springen, happen en vooral heel hard krabben met de nagels. Dat hebben we eerst proberen te corrigeren maar daar werd het erger door. Toen volledig negeren en dat heeft uiteindelijk geholpen. Ik begroet de honden helemaal niet meer met thuiskomen en negeer ze volledig. Zij begroeten mij en sindsdien bijt ze niet meer als ik binnen kom. Ze springt wild om me heen, blaft en gromt maar ze raakt me niet meer aan. Als ze dan na een minuut stopt met blaffen en springen dan krijgt ze soms een aaitje en klaar. Ze wordt nu al steeds rustiger omdat ze weet dat dat gedoe niks oplevert. Eerder wel want ik ging afleiden, zit zeggen, rust belonen en meer. Dat zorgde alleen voor meer opwinding hier :wink:
Afbeelding
maart
Zeer actief

Dat klinkt me helemaal bekend in de oren, want zo gaat het hier exact toe. Alleen heeft ook dat geen effect, ik negeer ze altijd als ik thuiskom, maar nog altijd reageert hij exact hetzelfde.
Als ik de schuifdeur open doe, springt hij anderhalve meter omhoog en anderhalve meter ver naar buiten (best wel komisch om te zien).

Hier heb ik de gewoonte om als ik thuiskom van het werk, dat ze beiden een dentastix krijgen. Dus ik kom binnen, leg mijn spullen aan de kant, schenk mezelf een kop koffie in en dan krijgen de honden hun koek. Moeten ze bij de kast gaan zitten en daar krijgen ze het.

Alleen gaat tot die tijd Fax rond me springen en happen. Ook dat krijg ik niet afgeleerd :19: ook niet als ik een uur wacht om hun koek te geven, of eerst wat balletjes ga gooien...

Wachten met binnenkomen tot hij rustig is, gaat ook niet, zit hij zichzelf weer op te jutten. evenals deur weer dicht doen.
langs een andere deur binnenkomen gaat ook niet (ze kennen toch het geluid van mijn auto, weten maar al te goed dat ik thuis ben dan)
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:- maar bij kalmte aanbrengen buíten een oefening, wat vraag je dan aan de hond? 'niet hieper zijn'? waar ga je dan voor klikken : voor rustig zitten, staan, liggen, hijgen, op de rug liggen, kwispelen enz. enz. enz. - hoe moet de hond er dan achter komen dat het niet om die hóuding op zich gaat (die maar bijzaak is), maar om het 'niet hieper-zijn' (wat heel ongrijpbaar is voor een hond)?
Dat ligt er aan wat je wilt. Ik zeg niet dat het makkelijk is om voor rustig zijn te klikken, maar het kan echt. Ik heb het voor m'n neus zo vaak zien gebeuren. Honden die hieperdepiep waren en binnen no time kalmeerden. Blijkbaar kunnen ze die link dus wel leggen!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief

maart schreef:Dat klinkt me helemaal bekend in de oren, want zo gaat het hier exact toe. Alleen heeft ook dat geen effect, ik negeer ze altijd als ik thuiskom, maar nog altijd reageert hij exact hetzelfde.
Als ik de schuifdeur open doe, springt hij anderhalve meter omhoog en anderhalve meter ver naar buiten (best wel komisch om te zien).

Hier heb ik de gewoonte om als ik thuiskom van het werk, dat ze beiden een dentastix krijgen. Dus ik kom binnen, leg mijn spullen aan de kant, schenk mezelf een kop koffie in en dan krijgen de honden hun koek. Moeten ze bij de kast gaan zitten en daar krijgen ze het.

Alleen gaat tot die tijd Fax rond me springen en happen. Ook dat krijg ik niet afgeleerd :19: ook niet als ik een uur wacht om hun koek te geven, of eerst wat balletjes ga gooien...

Wachten met binnenkomen tot hij rustig is, gaat ook niet, zit hij zichzelf weer op te jutten. evenals deur weer dicht doen.
langs een andere deur binnenkomen gaat ook niet (ze kennen toch het geluid van mijn auto, weten maar al te goed dat ik thuis ben dan)
Dat begon hier ook pas na een dik jaar te helpen. Dus de eerste 12 maanden hielp niks. Pas daarna leken er kwartjes te vallen als druk springen en bijten levert me niks op en rustig zitten wel een aaitje. Daar blijft het overigens altijd bij want anders gaat ze daar weer op zitten verheugen en opfokken. Ik zou die snoep dus zelf niet geven want voor je het weet maakt hij zich druk omdat hij zich verheugt op de snoep om te eten. :19:
Dus met zijn 8 maanden denk ik dat niks helpt. Hier hielp nl niks. Heel even hebben we geprobeerd met boos worden maar dat werkte echt averechts en dan begon ze veel erger te bijten en te grommen. Heel soms probeert ze me nu nog in mijn voeten te bijten maar ze raakt me niet meer aan. Dus alleen in de vloer bijten bij mijn schoenen en dan heel erg grommen. Al die tijd kijk ik niet en loop ik gewoon door zonder iets te zeggen. :ok: Ze krijgen hier ook niks meer en zoals we eerder deden met zitten, rustiggggg en dan krijgen ze een snoepje werkte ook niet goed. Dan ging ze alleen maar rondspringen en niet zitten als je dat zei. Ze was dan te druk om te zitten en te luisteren dus dat was teveel gevraagd :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Inge O schreef:
MARC_S schreef:Dat begon hier ook pas na een dik jaar te helpen. Dus de eerste 12 maanden hielp niks. Pas daarna leken er kwartjes te vallen als druk springen en bijten levert me niks op en rustig zitten wel een aaitje.
maar als het pas na zo'n lange tijd 'werkte', hoe kan je dan weten dat het het negeren was die de verandering in haar gedrag veroorzaakte?
Omdat dat het enige was waar het niet erger van werd. :N: Als ik zei NEE! Nu is het KLAAR! en een duw gaf als ze me pijn deed dan werd het vooral erger. Ik wist sowieso al dat ik geen kans maakte rust af te dwingen met een houdgreep oid want dat zou nooit gewerkt hebben bij binnenkomen. Weet zeker dat dat had geleidt tot spartelen en doordraaien. Ik weet dat de enige beloning voor dat springen en bijten een blik, hand, woord of weet ik wat kon zijn want daarom deed ze het. Zij wilde reactie en alles wat ik deed was dus bevredigende reactie en maakt nog meer gekrab en meer geblaf voor meer reactie. Sinds we dus echt allebei niks meer zeggen en doen en vooral de andere kant op kijken ebt het heel langzaam wat weg. Nog steeds is het WOEFWOEF, spring spring grauw hap naar de schoen etc maar geen echt fysiek geduw meer en gehap in vel. Dan probeert ze toch al snel te laten zien dat ze al rustig is door te gaan zitten en net te doen alsof ze al kalm is en rijp voor de aai. Maar als je te snel aait hapt ze nog en wordt ze meteen weer wild omdat ze nog steeds te wild is in haar hoofd omdat ik bv net thuis ben. Dus dan moet ik langer wachten en dan is ze echt rustig en dan kan ik normaal even hallo zeggen met een aaitje :wink: Sinds het zo gaat hier merken we echt steeds meer verbetering.

Maargoed, misschien komt het wel alleen door de leeftijd. Hoewel ik dat niet kan voorstellen want ik denk dat als ik haar nu ga aaien en zeggen halloooo meisie, daar ben ik weer... dan heb ik meteen een wilde springveer. Hier is het echt rust, rust, rust en vooral geen reactie op drukheid en wildheid in Eva geven want dan versterkt het alleen maar. :wink: Maar ik heb wel begrepen dat het iets van het ras of de rasgroep is want bij de reddingshonden vereniging vonden ze het typisch Belg en zeiden ze dat al hun Belgen zo deden. Dat ze dus allemaal echt dol-dwaas worden als de baas thuis komt :wink:
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Mijn kruising zit ook wat mechelse herder in. Beest is soms best wild/lomp en reageerd ook niet altijd op commando's (meestal wel hoor ;)). Als dingen echt niet werken pak ik zn nekvel (heeft ie best veel van, dus gaat makkelijk) en druk ik hem naar de grond met een redelijk streng commando NEE! Hij kan dan eigenlijk geen kant meer op (mits je sterk genoeg bent) en is dan dus rustig. Denk dat zoiets echt wel begrepen wordt door je hond.

Het gebeurd 's avonds ook wel eens dat Max na bijv het spelen met iemand anders een ander bij de handen pakt (met zn bek) om daarmee door te spelen. Zeer doet het niet, maar het is ongewenst gedrag. In 99% van de gevallen volstaat een hele simpele nee wel, soms iets strenger, maar in een uiterste geval volgt een tik op de neus. Een beetje verbaast staat ie dan te kijken of hij niest een keer, maar dan is het ook over.

Niet te hard doen natuurlijk, dat is dan weer verkeerd. Max heeft er totaal geen problemen mee als ik hem bij zn nekvel pak, zelfs eens aan opgetilt uit een waterplas met kade (meneer was even zwemmen, maar kon niet terug), dat boeid hem weinig. Ook met uitlaten is het wel eens een makkelijk handvat. Als je hond daar wel veel last van heeft (of het zeer doet betwijfel ik, hoogstwaarschijnlijk zit het tussen de oren), dan moet je misschien wat rustiger doen...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sjaak-k schreef:Mijn kruising zit ook wat mechelse herder in. Beest is soms best wild/lomp en reageerd ook niet altijd op commando's (meestal wel hoor ;)). Als dingen echt niet werken pak ik zn nekvel (heeft ie best veel van, dus gaat makkelijk) en druk ik hem naar de grond met een redelijk streng commando NEE! Hij kan dan eigenlijk geen kant meer op (mits je sterk genoeg bent) en is dan dus rustig. Denk dat zoiets echt wel begrepen wordt door je hond.

Het gebeurd 's avonds ook wel eens dat Max na bijv het spelen met iemand anders een ander bij de handen pakt (met zn bek) om daarmee door te spelen. Zeer doet het niet, maar het is ongewenst gedrag. In 99% van de gevallen volstaat een hele simpele nee wel, soms iets strenger, maar in een uiterste geval volgt een tik op de neus. Een beetje verbaast staat ie dan te kijken of hij niest een keer, maar dan is het ook over.

Niet te hard doen natuurlijk, dat is dan weer verkeerd. Max heeft er totaal geen problemen mee als ik hem bij zn nekvel pak, zelfs eens aan opgetilt uit een waterplas met kade (meneer was even zwemmen, maar kon niet terug), dat boeid hem weinig. Ook met uitlaten is het wel eens een makkelijk handvat. Als je hond daar wel veel last van heeft (of het zeer doet betwijfel ik, hoogstwaarschijnlijk zit het tussen de oren), dan moet je misschien wat rustiger doen...
ik denk dat dit juist averechts werkt bij zo'n hond... zou dat ook niet bij de mijne moeten doen nl. Daarnaast vind ik het behoorlijk achterhaald in zn nekvel pakken en op de grond drukken.... hier wordt niks gedrukt :neenee:
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Dat op de grond duwen zou me me Xana ook niet lukken, die is 30 kilo en veel sterker dan ik. :mrgreen: Maar zelfs al zou ik er fysiek tot in staat zijn, ik wil die strijd op dat niveau helemaal niet met haar aan gaan.
sjaak-k
Zeer actief

malinois schreef:ik denk dat dit juist averechts werkt bij zo'n hond... zou dat ook niet bij de mijne moeten doen nl. Daarnaast vind ik het behoorlijk achterhaald in zn nekvel pakken en op de grond drukken.... hier wordt niks gedrukt :neenee:
Ik heb het hier ook eerst anders geprobeerd, maar hij blijft dan uitdagen, zodat hij in een soort houdgreep zit (ik druk hem natuurlijk niet door de grond heen ;)), is het helemaal over. Daarna blijft ie zelfs netjes naast mij lopen zondat dat ik dat commando gegeven heb.

Max is 25 kg en ~ 60 cm schofthoogte.
sjaak-k
Zeer actief

Dit is natuurlijk alleen als hij losloopt, aan de riem is dat voldoende om te corrigeren.
laeken
Zeer actief

Hoi Sjaak. Jouw hond laat zich dus zo corrigeren maar ik denk niet dat de hond van Maart dat toelaat. :mrgreen: Die momenten zijn bij ons de enige momenten dat onze hond, zeker toen ze jonger was, wel eens kon happen naar ons. Ze staan dan even op tilt en doen dingen uit eerste reactie die helemaal niet zo bedoeld zijn maar wel gebeuren als je ze bij de nek tegen de grond zou gaan drukken. Puur uit emotie zonder dat het zo bedoeld is.

Eerst rustig krijgen en dan pas iets vragen is hier iets dat beter werkt. Iets eisen als ze net heel druk is werkt hier nooit en als het wel werkt leert ze niks want ze neemt tijdens zulke drukke momenten niks op :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Hoi Sjaak. Jouw hond laat zich dus zo corrigeren maar ik denk niet dat de hond van Maart dat toelaat. :mrgreen:
ik moet er ook niet aan denken... :N: kan ik rechtstreeks door naar de EHBO denk ik :mrgreen: nee dat vind ik dus totaal niks...
Afbeelding
maart
Zeer actief

MARC_S schreef:Hoi Sjaak. Jouw hond laat zich dus zo corrigeren maar ik denk niet dat de hond van Maart dat toelaat. :mrgreen: Die momenten zijn bij ons de enige momenten dat onze hond, zeker toen ze jonger was, wel eens kon happen naar ons. Ze staan dan even op tilt en doen dingen uit eerste reactie die helemaal niet zo bedoeld zijn maar wel gebeuren als je ze bij de nek tegen de grond zou gaan drukken. Puur uit emotie zonder dat het zo bedoeld is.

Eerst rustig krijgen en dan pas iets vragen is hier iets dat beter werkt. Iets eisen als ze net heel druk is werkt hier nooit en als het wel werkt leert ze niks want ze neemt tijdens zulke drukke momenten niks op :wink:
Inderdaad. Op dat moment slaan de stoppen gewoon helemaal door, bij zo een correctie zou hij als tegenreactie gewoon doorbijten. Niet uit agressiveit ofzo, maar gewoon een tegenreactie op mijn handeling.
En op zo'n moment bien ik niet in staat om hem überhaupt al bij het nekvel te pakken, hij springt immers alle kanten op :mrgreen:

Of ik hem zelf zo tegen de grond zou kunnen drukken, betwijfel ik. Vermoedelijk wel, maar dan zou ik me ook op hem moeten gaan zetten wil ik hem in bedwang houden. (ik 59 kilo en hij 33 kilo :wink: )

En nu ja, dat gewoon in nekvel grabbelen en op de grond gaan duwen wil ik nu ook niet echt gaan doen. Ik geloof best dat het helpt, je creeert er rust mee en dat wil ik uiteindelijk ook gaan doen, maar bij hem zal ik op zo een manier geen rust gaan creeeren, integendeel.

Dat met die riem gisteren lukte wel redelijk goed. In die zin dat hij al niet meer kon opspringen. Maar nu moet ik zelf mijn technieken nog wat bijschaven, want eenmaal hij doorheeft dat de riem wat losser staat, herbegint hij gewoon en dan was ik niet rap genoeg om de riem terug aan te spannen.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”