Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vanaf wanneer ongeveer? - update p3

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik denk wel dat Linda als groot voordeel heeft dat de dagopvang er is als achterban. Stel dat ze thuis komt een keer, en het blijkt dat Izzie over de zeik is, dan kan ze verder gewoon wel naar de dagopvang en kan je het alleen zijn wel weer heel rustig uit gaan bouwen.
Daarom zeg ik ook, gewoon proberen, omdat er geen enorm probleem is, denk ik tenminste, stel dat het toch niet blijkt te gaan. Dan kan er meteen ingegrepen worden, en ze hoeft ook niet per se binnen een bepaalde tijd dan alsog weer 'alleen' te kunnen zijn.

Ik had bij Vera ook een maand vrij, en eigenlijk was het niet eens direct de bedoeling dat ze met 12 weken meteen de hele ochtend (4 uur) alleen zou zijn, met Saar. Oppas had ik achter de hand. Maar het alleen zijn opbouwen ging zo makkelijk, dat ik die 4 uur toen gewoon gedaan heb, ook met in mijn achterhoofd, stel dat het niet gaat dan kan ik meteen ingrijpen, haar niet meer (langer) alleen laten zijn, en klaar.
Maar juist als kleine pup sliep ze gewoon die 4 uur als we daarvoor even een 40 min. aan een watertje hadden gezeten. Nu is ze daar allang niet meer zo moe van :mrgreen:
En oh ja, ze kon met 12 weken ook al vrij simpel 4 uur niet plassen. Ze is altijd los door het hele huis geweest en heeft nooit in huis geplast als ik weg was. Had ze wel gemogen van mij, ook daarom wil(de) ik geen bench, maar ze was eigenlijk al zindelijk toen.

Ik had ze wel door het hele huis zodat Saar eventueel 'weg' van de pup kon gaan liggen. Dat heeft ze nooit gedaan overigens, ze lagen altijd in dezelfde kamer als ik thuis kwam, en nog steeds is dat zo.
Ik weet niet of dat iets is om rekening mee te houden wat Bram betreft, wat Inge ook al een beetje zegt?
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Bij Kay ging het allemaal ook zo ontzettend snel. Ik heb een jaar uitgetrokken voor Kay (rustig jaar op school, dus kan nu een pup nemen). Maar ook met hem ging het zo ontzettend snel. Hij kwam met 3 maanden van de fokker naar hier. Na een 1 a 2 weken ben ik begonnen met het oefenen van korte momenten alleen (naar boven eerst en toen een keer een rondje om het huis etc). Dat ging allemaal zo snel dat ik na 2 weken al 1,5 uurtje boodschappen kon gaan doen. Van uit daar kon ik elke willekeurig tijd weg gaan. Hij is per ongeluk een keer 5 uur alleen geweest ergens tussen 4 en 5 maanden. Maar ook dat gaf geen problemen.

Voordeel is dat Kay hier niet alleen hoeft te zijn nog, dus er zit geen druk op. Laatst (2 weken geleden, kay dus 5,5 maand oud) moesten we voor het eerst vroeg op de ochtend weg. Dat vond Kay niet leuk, want hij had nog niet voldoende beweging gehad. Toen is hij gewoon mee gegaan. Afgelopen week ben ik gewoon veel eerder opgestaan en ben eerst lekker gaan wandelen. Toen is meneer gewoon thuis gebleven en na 3 uurtjes lekker meteen gaan wandelen. Geen problemen. Voordeel is inderdaad dat de zindelijkheid al zo snel ging. Kay geeft aan wanneer hij moet. Had dat eerst een keer uitgeprobeerd. Hij gaf het met 5,5 uur (hij was toen 4,5 maand oud) aan.

Kort gezegd zou ik het dus ook proberen aankomende weken. Het is een slimme hond en pakt het waarschijnlijk snel op. zodra je met uren begint te werken, maar een uurtje meer of minder vaak niet uit (mits ze dus goed zindelijk zijn....)
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Als ze er absoluut geen probleem van maakt om met Bram samen te zijn terwijl jij weg bent en ze is 4 uur zindelijk, dan is er toch geen probleem?
Dan vind ik dat het kan. Dagopvang zou waarschijnlijk beter zijn voor zo'n pupje, maar ja, als dat te druk is.. Ze moet het toch een keer leren en als ze er zelf geen moeite mee heeft... Ze blijft niet helemaal alleen, dus wat dat betreft vind ik dat het kan.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hm, ik wil de komende twee weken niet een enorme druk voelen om het alleen zijn op te bouwen. Ben met zoveel andere dingen bezig die veel belangrijker zijn. Denk dat ik nog even wacht. Eerst een week twee dagen naar de dagopvang (neem ik een dag vrij), dan een maand drie dagen naar de dagopvang, dan twee weken de middag vrijnemen (dus 1 x vier uur alleen) en dan 2 x vier uur alleen. Ze is dan inmiddels 19 weken, bijna vijf maanden dus. Dat is geen gek streven toch?

Bram is twee jaar lang drie dagen per week naar de opvang gegaan, dat heeft hem geen kwaad gedaan. En het voordeel van Izzie boven Bram is dat ze veel vaster slaapt. Ze zal haar rust wel opzoeken in de kennel.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

MARC_S schreef: Ik ben jaloers want Eva kan/kon dat dus helemaal niet. Die ging met 10 weken al gillen als ik naar de wc ging of de trap af liep en die moest en zou mee naar de douche en meer. Voelde me net gevangen :N: Nu gaat het maar nog niet helemaal denderend. Dus meestal nemen we ze toch nog mee als we weg moeten.
Het verbaast me hoe relaxed ze is daarin. Net kwam ik thuis met haar. Hekje dicht gedaan. Bak eten in de keuken gezet en een tijd boven geweest (douchen, was ophangen e.d.). Ik kom een half uurtje later terug, ligt ze te pitten en ze kijkt me echt zo aan van 'ja wat'. Ze was dus zonder Bram. Bram kon dat met negen weken echt niet. Die volgde me naar de wc, liet me geen moment met rust. Ik was eigenlijk 'bang' dat Izzie dat nog veel extremer zou hebben omdat ze toch baasgerichter zal worden dan Bram.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
MARC_S schreef: Ik ben jaloers want Eva kan/kon dat dus helemaal niet. Die ging met 10 weken al gillen als ik naar de wc ging of de trap af liep en die moest en zou mee naar de douche en meer. Voelde me net gevangen :N: Nu gaat het maar nog niet helemaal denderend. Dus meestal nemen we ze toch nog mee als we weg moeten.
Het verbaast me hoe relaxed ze is daarin. Net kwam ik thuis met haar. Hekje dicht gedaan. Bak eten in de keuken gezet en een tijd boven geweest (douchen, was ophangen e.d.). Ik kom een half uurtje later terug, ligt ze te pitten en ze kijkt me echt zo aan van 'ja wat'. Ze was dus zonder Bram. Bram kon dat met negen weken echt niet. Die volgde me naar de wc, liet me geen moment met rust. Ik was eigenlijk 'bang' dat Izzie dat nog veel extremer zou hebben omdat ze toch baasgerichter zal worden dan Bram.
Moos had dat mij volgen als pup ook heel extreem, als ik de wc deur dichtdeed ging hij gillen; Vera had dat ook nauwelijks. Zeker als ze daarvoor even bezig was geweest ging ze gewoon liggen pitten als ik ging douchen, of dus boodschappen ging doen ofzo. Meteen al toen ze kwam met 7.5 week.
Ik heb me daar ook over verbaasd, want ze is tig keer baasgerichter dan Moos ooit geweest is :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Moos schreef: Moos had dat mij volgen als pup ook heel extreem, als ik de wc deur dichtdeed ging hij gillen; Vera had dat ook nauwelijks. Zeker als ze daarvoor even bezig was geweest ging ze gewoon liggen pitten als ik ging douchen, of dus boodschappen ging doen ofzo. Meteen al toen ze kwam met 7.5 week.
Ik heb me daar ook over verbaasd, want ze is tig keer baasgerichter dan Moos ooit geweest is :19:
Maar als een hond/pup niet alleen kan zijn of daar duidelijk moeite mee heeft zou je eerder spreken van (een vorm van) verlatingsangst. En dat staat - denk ik - verder los van baasgerichtheid. Tenminste, ik ken baasgerichte honden die niet of nauwelijks verlatingsangst hebben/hadden en honden die moeite hebben met alleen blijven maar niet per se enorm baasgericht zijn.
Silka kon vanaf dag één ook goed alleen zijn, ze zocht zelfs rustige plekjes op (doet ze nog steeds) maar ze is (nu) wel heel baasgericht. Op een of andere manier heeft ze - al is ze niet in mijn buurt - altijd door wanneer er iets gaat gebeuren. Ze staat dan in twee tellen bij me. Verder wil ze altijd graag wat voor me doen maar ze dringt zich niet op of zo.
Ik zie het wel of niet alleen kunnen zijn en wel of niet baasgericht niet als iets wat altijd samen gaat.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef: Ik zie het wel of niet alleen kunnen zijn en wel of niet baasgericht niet als iets wat altijd samen gaat.
Dat blijkt! Ik had eerder het idee dat er wel een verband zou kunnen zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Rami schreef: Maar als een hond/pup niet alleen kan zijn of daar duidelijk moeite mee heeft zou je eerder spreken van (een vorm van) verlatingsangst. En dat staat - denk ik - verder los van baasgerichtheid. Tenminste, ik ken baasgerichte honden die niet of nauwelijks verlatingsangst hebben/hadden en honden die moeite hebben met alleen blijven maar niet per se enorm baasgericht zijn.
Ja, dat klopt ook wel :wink: Alleen ik zou denken dat een hele baasgerichte hond sneller moeite zou hebben met het aanleren van alleen zijn, dan een hond die nogal zelfstandig is. Ik ben met Moos jaren bezig geweest om hem echt goed op mij te laten letten buiten bijvoorbeeld, terwijl ik Vera van 14 maanden ondertussen weg loop te sturen zo van "ga eens wat voor jezelf doen zeg" :mrgreen:
Ik vind het dan best apart dat juist pupje Moos mij overal volgde en geen rust vond als ik ook maar even opstond, en pupje Vera gewoon ging liggen pitten of ik er nou was of niet. Vera sliep ook gewoon door als ik schoon ging maken ofzo, bij Moos moest ik echt blijven zitten als hij sliep als pup want als ik ging bewegen was hij meteen weer wakker :wink:
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ameno was ook zo makkelijk met alleen zijn en vanuit die ervaring ben ik geneigd om te zeggen om het gewoon te proberen. Bram is een stabiele hond en Izzy is blijkbaar geen paniekerige pup :wink:

Ik zou het dus best aandurven met een half uurtje van de week, en volgende week eens een uurtje.
:pop:
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Moos schreef:
Rami schreef: Maar als een hond/pup niet alleen kan zijn of daar duidelijk moeite mee heeft zou je eerder spreken van (een vorm van) verlatingsangst. En dat staat - denk ik - verder los van baasgerichtheid. Tenminste, ik ken baasgerichte honden die niet of nauwelijks verlatingsangst hebben/hadden en honden die moeite hebben met alleen blijven maar niet per se enorm baasgericht zijn.
Ja, dat klopt ook wel :wink: Alleen ik zou denken dat een hele baasgerichte hond sneller moeite zou hebben met het aanleren van alleen zijn, dan een hond die nogal zelfstandig is. Ik ben met Moos jaren bezig geweest om hem echt goed op mij te laten letten buiten bijvoorbeeld, terwijl ik Vera van 14 maanden ondertussen weg loop te sturen zo van "ga eens wat voor jezelf doen zeg" :mrgreen:
Ik vind het dan best apart dat juist pupje Moos mij overal volgde en geen rust vond als ik ook maar even opstond, en pupje Vera gewoon ging liggen pitten of ik er nou was of niet. Vera sliep ook gewoon door als ik schoon ging maken ofzo, bij Moos moest ik echt blijven zitten als hij sliep als pup want als ik ging bewegen was hij meteen weer wakker :wink:
Ik denk dat in karakter en aanleg dingen als zelfzekerheid, kalmte, een bepaalde vorm van onafhankelijkheid toch al aanwezig zijn. En wel in die vorm dat zo'n pup niet in paniek raakt als 'ie even alleen is.

Wellicht heeft het er ook mee te maken dat Izzie niet alleen is. Bram is er (meestal). En Vera had natuurlijk Saar. Moos was destijds je enige hond.

'Baasgerichtheid' kan zich dus - blijkbaar - ook ontwikkelen vanuit zelfstandigheid/vertrouwen. Dat zie je aan Vera. :wink:
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Rami schreef:
Ik zie het wel of niet alleen kunnen zijn en wel of niet baasgericht niet als iets wat altijd samen gaat.
Ik ook niet. Ik zie bij ons ook dat verband niet, bij geen van de honden hier. Ik vrees dat het wel weer een complexe combinatie zal zijn van verschillende karaktertrekken die op elkaar inwerken, ervaringen in de eerste levensweken, gedrag van oudere honden en vast nog wel wat andere zaken. Maar hoe dan ook, het is heerlijk als een pup zich gerust voelt ook als je even weg bent. Voor jezelf en voor de pup :ok:
Laatst gewijzigd door Gos op 04 mei 2009 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Zoek stok! schreef:
Carmen schreef:Ik zou haar dus wel een dag extra in de opvang doen omdat ik het totaal aantal uur alleen zijn erg veel vindt voor een erg jonge hond.
Ongeacht of het goed gaat of niet, maar puur vanuit de leeftijd van de hond.
Maar wat kan het voor kwaad dan als ze er geen problemen mee heeft? Ben wel benieuwd.
Niet echt hoor het is meer mijn gevoel. Ik vind het gewoon teveel tijd voor een jonge hond om door te brengen zonder bezigheden buiten het gewoon liggen wachten tot de baas thuis komt. Daarom zou ik daar niet voor kiezen maar liever naar de opvang doen. Maar dat is mijn persoonlijke mening :wink:
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Zoek stok! schreef:
Carmen schreef:Ik zou haar dus wel een dag extra in de opvang doen omdat ik het totaal aantal uur alleen zijn erg veel vindt voor een erg jonge hond.
Ongeacht of het goed gaat of niet, maar puur vanuit de leeftijd van de hond.
Maar wat kan het voor kwaad dan als ze er geen problemen mee heeft? Ben wel benieuwd.
Het moeilijke is dat je nu alleen weet dat ze er een korte tijd geen moeite mee heeft. Het interesseert haar nu helemaal niet dat jij even naar boven bent. Maar hoe ze zal gaan reageren als ze uitgeslapen is, vol energie zit, Bram saai ligt te slapen en ze inmiddels 3 uur alleen is weet je niet. Bovendien wordt ze ouder en zal ze wat minder gaan slapen. De kans is er best wel dat ze dan dat laatste uur ook wel uitzingt, maar als je pech hebt raakt ze wel gestressd of nog erger. En met nog meer pech is ze dan ook niet meer rustig als je heel even weg gaat. Je kunt er dus wel wat mee verpesten.
Zoek stok! schreef:Hm, ik wil de komende twee weken niet een enorme druk voelen om het alleen zijn op te bouwen. Ben met zoveel andere dingen bezig die veel belangrijker zijn. Denk dat ik nog even wacht. Eerst een week twee dagen naar de dagopvang (neem ik een dag vrij), dan een maand drie dagen naar de dagopvang, dan twee weken de middag vrijnemen (dus 1 x vier uur alleen) en dan 2 x vier uur alleen. Ze is dan inmiddels 19 weken, bijna vijf maanden dus. Dat is geen gek streven toch?
Mooie oplossing.
Het hoeft trouwens niet een enorme druk te zijn. Gewoon iedere dag zonder Izzie en Bram vers brood gaan halen of even boodschappen doen :wink: Juist omdat ze nu zo rustig reageert zou ik er wel mee beginnen.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maartje schreef:Het hoeft trouwens niet een enorme druk te zijn. Gewoon iedere dag zonder Izzie en Bram vers brood gaan halen of even boodschappen doen :wink: Juist omdat ze nu zo rustig reageert zou ik er wel mee beginnen.
Ik moet dat dus echt gaan bedenken, vandaar dat ik het als 'druk' ervaar :wink: Maar ik ga inderdaad gewoon regelmatig eens een boodschapje doen oid.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Maartje schreef:Het hoeft trouwens niet een enorme druk te zijn. Gewoon iedere dag zonder Izzie en Bram vers brood gaan halen of even boodschappen doen :wink: Juist omdat ze nu zo rustig reageert zou ik er wel mee beginnen.
Ik moet dat dus echt gaan bedenken, vandaar dat ik het als 'druk' ervaar :wink: Maar ik ga inderdaad gewoon regelmatig eens een boodschapje doen oid.
ga jij dan nooit even winkelen (of zo) terwijl de honden alleen achterblijven?
Nou nee, eigenlijk niet. Als ik ergens naartoe ga, is Marcel thuis.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Jorda
Actief

Re: alleen

Ongelezen bericht door Jorda »

Zoek stok! schreef:
Jorda schreef:Als het goed gaat gewoon doen. Een hond van drie maanden kan makkelijk 4 uurtjes alleen zijn! En dan heeft ze ook nog Bram. Maar ja ik ben niet zo moeilijk........

Groetjes van Jorda.
Heb je dat bij Demcy ook gedaan en ging dat probleemloos?
Dena was 4 mnd oud toen mijn ex en ik weer gingen werken en dan was ze zo'n 5 uur alleen en toen wij uit elkaar gingen was ze 6 mnd toen ze de hele dag alleen thuis moest blijven. Met Diesel ging het iets anders doordat ik ziek was en Demcy was 4 1/2 maand oud toen ik weer hele dagen ging werken. Mijn moeder heeft haar toen nog een paar weekjes tussen de middag uitgelaten, maar al snel bleef ze de hele dag alleen thuis met de rest. Wat ze uitspoken, ik heb geen idee, maar ik denk niets.
De buurvrouw hoort ze nooit en slopen staat niet in hun woordenboek. Als ik 's avonds maar voldoende doe gaat het gewoon goed.

Groetjes van Jorda.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Zoek stok! schreef:
Jorda schreef:Als het goed gaat gewoon doen. Een hond van drie maanden kan makkelijk 4 uurtjes alleen zijn! En dan heeft ze ook nog Bram. Maar ja ik ben niet zo moeilijk........

Groetjes van Jorda.
Bowie was op 3,5 maand ook 4 uurtjes per dag "alleen" met de andere honden... ging prima, ze heeft nooit geblaft, gejankt oid...maar we hebben het wel goed aangepakt vanaf de eerste dag dat ze er was... en voor haar was het belangrijkst dat de andere honden er waren.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef:
Als ze zo gemakkelijk is met even alleen zijn, dan zou ik dat inderdaad al gaan opbouwen. In plaats van naar een winkel zou je ook even een blokje met alleen Bram kunnen gaan maken. Dit blokje kun je gaan opbouwen, zo krijgt Bram zijn privé aandacht en leert Izzy alleen te zijn.
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Als er geen probleem is, zou ik er ook geen probleem van maken :wink: De honden zijn niet echt meer alleen, maar met z'n tweeen en bovendien doe jij zo veel met de hondjes dat het echt niet erg is om een dagje overdag wat minder te doen. Ik zie er geen probleem in om het rustig te blijven opbouwen totdat Izzie 4 uur "alleen" kan zijn.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb ze vannacht voor het eerst alleen gelaten, ben naar boven vertrokken. Beetje nav dit topic, ik zag er tegenop, maar het moest toch een keer gebeuren :wink:

Wat denk je, ze gaven er helemaal niks om :boos: :mrgreen: Heb Izzie twee keer horen scharrelen (babyfoon), even naar beneden gegaan en de tuindeur opengedaan zodat ze kon plassen. De wekker om 7.45 uur gezet, rustig gedoucht enzo en toen naar beneden. Lagen ze beide te kluiven. Toch wel blij dat ik het gedaan heb, want m'n eigen bed ligt een stuk beter :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Goed zo, fijn :ok:

Zal gerust ook schelen dat ze de nacht niet echt alleen is denk ik hoor. Hier merkte ik tenminste bij pup Saar en pup Vera wel dat ze toch ook naar de al aanwezige hond trokken en zich daardoor ook niet echt alleen voelde (wat ze ook niet zijn natuurlijk :mrgreen: ).
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Jorda schreef:
Zoek stok! schreef:

Groetjes van Jorda.
Dena was 4 mnd oud toen mijn ex en ik weer gingen werken en dan was ze zo'n 5 uur alleen en toen wij uit elkaar gingen was ze 6 mnd toen ze de hele dag alleen thuis moest blijven. Met Diesel ging het iets anders doordat ik ziek was en Demcy was 4 1/2 maand oud toen ik weer hele dagen ging werken. Mijn moeder heeft haar toen nog een paar weekjes tussen de middag uitgelaten, maar al snel bleef ze de hele dag alleen thuis met de rest. Wat ze uitspoken, ik heb geen idee, maar ik denk niets.
De buurvrouw hoort ze nooit en slopen staat niet in hun woordenboek. Als ik 's avonds maar voldoende doe gaat het gewoon goed.

Groetjes van Jorda.
Met 4,5 - 5 maand ga ik het ook proberen, vier uur alleen. Ook met tanden wisselen hebben ze niet gesloopt?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Zoek stok! schreef:Ik heb ze vannacht voor het eerst alleen gelaten, ben naar boven vertrokken. Beetje nav dit topic, ik zag er tegenop, maar het moest toch een keer gebeuren :wink:

Wat denk je, ze gaven er helemaal niks om :boos: :mrgreen: Heb Izzie twee keer horen scharrelen (babyfoon), even naar beneden gegaan en de tuindeur opengedaan zodat ze kon plassen. De wekker om 7.45 uur gezet, rustig gedoucht enzo en toen naar beneden. Lagen ze beide te kluiven. Toch wel blij dat ik het gedaan heb, want m'n eigen bed ligt een stuk beter :wink:
Ondankbare pup :N: Kan ze zomaar zonder jou!
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Rami schreef: Ik zie het wel of niet alleen kunnen zijn en wel of niet baasgericht niet als iets wat altijd samen gaat.
Is er ook.
Ik zie het al. Izzie is gewoon helemaal niet baasgericht.
Zal ik haar maar komen ophalen dan? :wink:

Zonder gekheid: ik ben blij dat je het geprobeerd hebt en ziet dat ze gewoon erg op haar gemak is. Maak daar gebruik van nu ze er gemakkelijk aan went en jullie zijn straks allebei op jullie gemak :ok:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Rami schreef:
Moos schreef:
Ik denk dat in karakter en aanleg dingen als zelfzekerheid, kalmte, een bepaalde vorm van onafhankelijkheid toch al aanwezig zijn. En wel in die vorm dat zo'n pup niet in paniek raakt als 'ie even alleen is.

Wellicht heeft het er ook mee te maken dat Izzie niet alleen is. Bram is er (meestal). En Vera had natuurlijk Saar. Moos was destijds je enige hond.

'Baasgerichtheid' kan zich dus - blijkbaar - ook ontwikkelen vanuit zelfstandigheid/vertrouwen. Dat zie je aan Vera. :wink:
Zo zie ik het ook. Een baasgerichte hond weet wat hij van zijn baas kan verwachten en dat is dat de baas altijd weer terugkomt als hij weggaat, dus hoeft hij zich in de tussentijd niet druk te maken.
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Is er ook.
Nou lekker dan. We kunnen het anders goed vinden samen :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Is er ook.
Nou lekker dan. We kunnen het anders goed vinden samen :pffff:
Nou ik houd het in de gaten hoor, anders haal ik haar direct op :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Update. Toch besloten dat Izzie de eerste tijd drie dagen per week naar de dagopvang gaat. Ze is vorige week een dag geweest. Halverwege de dag gebeld natuurlijk en vroeg opgehaald. Ze had een 'kijkdag' volgens de verzorger. Zat mooi een beetje te koekeloeren hoe het allemaal ging. Ze was wel onder de indruk, maar goed hanteerbaar.

Vandaag is ze weer geweest en het ging erg goed. Ze hebben haar nog even alleen met Bram op de speelweide gelaten om te wennen. Het was fijn om te zien hoe ze met opgeheven staartje langs de kennels liep. En dat ze nog even ging knuffelen met de verzorger voordat we wegliepen.

Ik heb ze inmiddels wel een aantal keer een paar uur alleen gelaten. Dat ging prima. Maar twee keer vier uur durf ik nog niet aan. Ze kan erg druk en bijterig worden, dat is zo sneu voor Bram :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Update. Toch besloten dat Izzie de eerste tijd drie dagen per week naar de dagopvang gaat. Ze is vorige week een dag geweest. Halverwege de dag gebeld natuurlijk en vroeg opgehaald. Ze had een 'kijkdag' volgens de verzorger. Zat mooi een beetje te koekeloeren hoe het allemaal ging. Ze was wel onder de indruk, maar goed hanteerbaar.

Vandaag is ze weer geweest en het ging erg goed. Ze hebben haar nog even alleen met Bram op de speelweide gelaten om te wennen. Het was fijn om te zien hoe ze met opgeheven staartje langs de kennels liep. En dat ze nog even ging knuffelen met de verzorger voordat we wegliepen.

Ik heb ze inmiddels wel een aantal keer een paar uur alleen gelaten. Dat ging prima. Maar twee keer vier uur durf ik nog niet aan. Ze kan erg druk en bijterig worden, dat is zo sneu voor Bram :wink:
Fijn dat ze het goed doet op de dagopvang :ok: Klinkt ook alsof ze er goed mee om gaan, da's ook erg fijn.
Met dat drukke en bijterige zou ik inderdaad twee keer 4 uur ook niet doen, samen met Bram in de keuken waar hij toch niet echt weg kan :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”