Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Merle x Merle

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Ariane
Erelid
Mijn ras(sen): Teckel
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Ariane »

MARC_S schreef:
Marjoleine schreef:
Ariane schreef:Nee, Jagger is nooit getest; ik wist daar toen nog helemaal niets vanaf.
Pas later, hier, heb ik ervan gehoord.
Gelukkig heeft hij dus geen aangeboren problemen.
Er zijn wel meer honden die af en toe hun middelteen opsteken denk ik :mrgreen:
Ik sluit niet uit dat tekkelbloed invloed kan hebben op opgestoken middeltenen.
Daar zijn ze volgens mij op gefokt zelfs :mrgreen:

Ik denk dat Jagger hooguit M/m is, misschien zelfs heel ordinair m/m ;)
Jagger is dubbel merle als zijn ouders niet allebei bont dragen en enkel merle bont als zijn ouders wel bont dragen. Bij tekkels kan deze aftekening nl. op 2 manieren ontstaan. Of dubbel merle of bont. Bont moet van allebei de ouders afkomen. Omdat Jagger 2 effen merle ouders heeft moeten deze allebei uit bonte voorouders komen om Jagger te krijgen als pup. Bij rode tekkels als Jagger is de kans groot dat een bonte hond stiekem dubbel merle is. Alleen rode tekkels met zwart masker tonen merle. Jagger heeft geen zwart masker en dus kan hij geen merle tonen al is hij dat misschien wel. Dus als een hond met de genen van Jagger zwart was had hij de duidelijke grijze plekken wel naast het wit. Een rode tekkel kan die nooit tonen. Er wordt wel eens gezegd dat je het kan zien en dat komt dan omdat de hond veel zwart heeft. Dus een rode hond met heel veel zwart in de vacht toont soms een beetje merle. Dat Jagger hoogstwaarschijnlijk merle is moge duidelijk zijn gezien zijn blauwe oog buiten de bles. Of hij dubbel merle is weet je door de stamboom van zijn ouders te bekijken. Hij kan twee dingen zijn. Sec dubbel merle of bont + enkel merle als beide ouders bont dragen. Zijn aftekening lijkt het meest op die van een bonte enkel merle. Maar omdat zijn ouders allebei merle zijn is er wel een grote kans dat het wit toch uit dubbel merle komt ondanks het patroon.
Op zijn stamboom staat witgetijgerd.
Geen NEC-kleur.
Ouders beide van Sulaatik; zoals ik al zei roodtijger en zwarttijger.
Ik denk dus dat het wit inderdaad uit dubbel merle komt.
Ariane, Bibi, Nikita*, Barney* en Prins*.

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Hoi Ariane, wat er zo frappant is aan Jagger is dat hij zijn wit heeft op de plaats waar een bonte tekkel dat ook zou hebben. Meestal geeft dubbel merle wel een afwijkend patroon in het wit. Dus Jagger is eigenlijk optisch gezien op zijn blauwe oog na op het eerste gezicht een perfecte bruine/rode tekkel met witte aftekeningen. Maar omdat ik beter weet en dus weet dat de ouders beiden merle zijn moet dit wit haast wel van dubbel merle komen. Nu is het bij Jagger wel perfect uitgepakt. Geen roze neus, geen grote witte kopvlek en geen problemen verder.

Weet je toevallig of er bonte tekkels aan twee kanten voor Jagger zaten? Als dat zo is kan hij dus wel enkel merle zijn. Als er alleen merle tekkels en effen tekkels zonder wit voor zitten moet hij dubbel merle zijn.
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Inge O schreef:
-Gaby- schreef:Het is dus de mate van agressie die zo snel verergert wat ik nog al opvallend vind en wat ik nog nooit eerder heb gezien. In principe is reu-reu agressie geen abnormaal gedrag voor het ras, maar het gaat om de snel oplopende frequentie.
niet vervelend bedoeld, maar ligt dat niet eerder aan je leeftijd dan aan het feit dat dit op zich vreemd gedrag zou zijn?

als hormonen beginnen op te spelen kan gedrag bij wijze van spreken van de ene naar de andere dag omslaan - de ene dag reageren ze nog als pup, de andere als puber (en pubers zijn vaak nog erger dan volwassenen, ook bij dieren).
Daar sluit ik me bij aan.
*Charlotte
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door *Charlotte »

Niet alleen dubbel merle is slecht voor de gezondheid van een hond. De enkele versie is dat ook. Minder slecht dan dubbel maar het blijft ongezond.
Hoe zit dat dan met pups uit een nest waarvan één van de ouders merle is? Hebben alleen de merle pups daaruit een mindere gezondheid of zou het ook invloed kunnen hebben op de niet-merle pups?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

Wat is de reden waarom sommige fokkers wel merle x merle doen? aangezien er toch meerdere nesten/pups uit die combinatie op het forum komen
Fannie

Ongelezen bericht door Fannie »

Even off topic: hoe zit het met de kleur blond bij tekkels? Is dat een erkende kleur want je ziet ze steeds vaker. Ik vind ze heel leuk.
Evenals de piebold tekkels uit de VS.

Mijn 2 tekkels kwamen ook van Sulaatik (ruwhaar dwerg black/tan en ruwhaar dwerg chocolade/tan) Hun karakters waren echt geweldig!!
Maar ze hadden veel gezondheidsproblemen waaronder patella, hernia's en uiteindelijk pra/cataract. Ik zal daar dus geen tekkel meer kopen. :19:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Fannie schreef:Even off topic: hoe zit het met de kleur blond bij tekkels? Is dat een erkende kleur want je ziet ze steeds vaker. Ik vind ze heel leuk.
Evenals de piebold tekkels uit de VS.
Blond als in recessief geel?
Dat is niet erkend voor zover ik weet (geen idee wat ze er in de US van vinden trouwens).
Het is recessief, dus het zal er wel gewoon onder zitten hier en daar.
Met blond moet je oppassen in die zin dat er merle onder kan zitten zonder dat je het ziet.
Ik zou daar als fokker niet blij mee zijn in elk geval.

Bij Chi's hebben ze er soms problemen mee omdat je dat merle niet ziet en je daardoor ongewild een merle x merle kan doen.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Zijn beide ouders komen van de Sulaatik kennel en die fokken alleen met FCI erkende kleuren.
Bij teckels hoort bont (piebald) itt tot de USA daar beslist niet bij.
Jagger is dus zeker te weten een dubbel merle.
Nou geloof ik je wel hoor, daar niet van.

Maar bont kan natuurlijk wel gewoon verborgen meereizen.
Jaggers aftekening is dusdanig dat ik hem ervan verdacht "gewoon" bont te zijn, omdat het inderdaad, zoals Marc al zei, zo mooi is uitgepakt.
En bont kan gewoon onder eenkleurig verstopt zitten.

Dus ook al fokt iemand alleen met FCI-kleuren, dan kan ie nog steeds wel een ongewenst recessief patroontje erin hebben zitten ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:
Marjoleine schreef:
Nanna schreef:Zijn beide ouders komen van de Sulaatik kennel en die fokken alleen met FCI erkende kleuren.
Bij teckels hoort bont (piebald) itt tot de USA daar beslist niet bij.
Jagger is dus zeker te weten een dubbel merle.
Nou geloof ik je wel hoor, daar niet van.

Maar bont kan natuurlijk wel gewoon verborgen meereizen.
Jaggers aftekening is dusdanig dat ik hem ervan verdacht "gewoon" bont te zijn, omdat het inderdaad, zoals Marc al zei, zo mooi is uitgepakt.
En bont kan gewoon onder eenkleurig verstopt zitten.

Dus ook al fokt iemand alleen met FCI-kleuren, dan kan ie nog steeds wel een ongewenst recessief patroontje erin hebben zitten ;)
Bij Jagger zie je het merle patroon niet omdat hij rood is ;-)
Ik kan je zat foto's laten zien van roodtijgers waar het tijger niet als zodanig op te herkennen is. Als Jagger black and tan als grondkleur had gehad had je wèl het merlepatroon kunnen zien.
Bij teckels geeft merle x merle bij de MM pups vaak veel wit.
Heeft als zodanig niets met bont (als in piebald) te maken ;-)
Maar wat Marjolein wil zeggen is dat Jagger ten eerste de genetische tekening van bont heeft en dus niet het toevalswit van merle. (puur om te zien dan) En dat als je met 3 generaties FCI erkende kleuren fokt dat niet wil zeggen dat er bij een combi van 2 lijnen niet heel toevallig toch bont komt. Bont in die vorm is gedragen en niet dominant. Pas bij twee keer zal je het zien in een hond.

De bles, witte pootjes, witte borstvlek en het totaalbeeld zijn nl extreem toeval als het hier om dubbel merle ging. Welke MM hond heeft er nu een bles en witte voetjes? Dat bestaat haast niet. Toch denk ik ook dat het hier dubbel merle betreft maar wel een uitzonderlijk geval kwa aftekening. Zou je Jagger laten zien aan een Amerikaanse fokker en zeggen dat hij enkel merle piebald was dan weet ik 100% zeker dat ze daarvoor gingen. :wink:

Alleen al dat hij een gepigmenteerde neus heeft als dubbel merle, een tweetal gekleurde oren en een gekleurd hoofd en daarnaast een bruin lichaam op de voeten na is uitzonderlijk voor MM. :ok:
Dit zijn typische bubbel merles:
Afbeelding

Maargoed, deze dubbel merle is net Jagger en wel degelijk een dubbel merle. :wink: Dus uiteindelijk ga ik wel net als jij voor dubbel merle hoor.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door laeken op 11 mei 2009 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan

Ongelezen bericht door -Gaby- »

billy schreef:
-Gaby- schreef:
Nanna schreef:
-Gaby- schreef: wij krijgen namelijk het idee dat er ergens iets niet goed zit in Rhodin gezien zijn agressie naar andere honden en we hebben ook contact met iemand die een broer van hem heeft met dezelfde problemen maar dan nog weer een stap erger. Ik heb grote angst dat onze hond ook die kant op gaat. Onze hond wordt steeds agressiever naar andere honden en dit neemt in sprongen toe. (We laten hem niet meer los op onoverzichtelijke stukken, dus hij krijgt de kans niet om te vechten en hij wordt volgende week gecastreerd.) We zijn dus hard aan het werken aan zijn gedrag en het zal er vast mee te maken hebben dat wij het ergens niet goed doen, maar ik heb nog nooit een hond mee gemaakt met dit gedrag in deze mate. Ik hoop werkelijk dat iemand hier meer over kan vertellen.
Nou niet te makkelijk gedragsproblemen op een kleurtje gooien hoor.
Ik kende ook dubbelmerle honden die regelrechte lieverds waren.
Ik schat zo dat zijn gedrag meer met zijn ras te maken heeft dan met zijn kleur.
En dat jullie je danig op dat ras verkeken hebben.
Train vanuit dié gedachte en niet vergoelijkend van "o ja, maar het komt allemaal door dat kleurtje DUS we kunnen er weinig aan doen".
Trap aub niet in die valkuil.
Nou nou, dat heb ik ook nooit gezegd en dat zal ik ook nooit zeggen, de woorden worden me wel weer in de mond gelegd zeg. :19: Denk je nou echt dat wij van die idioten zijn die ons daar op beroepen en trainen met de hond vanuit de gedachte dat het aan het kleurtje ligt? Kom op zeg. Dat vind ik wel heel erg simpel van je gedacht.
We hebben ons wel op het ras verkeken wat betreft deze mate van agressie, maar ik vind dat je niet goed kunt oordelen voor je hebt gezien in welke mate hij agressief is en hoe wij met onze hond om gaan en neem maar van mij aan dat we er keihard voor knokken.
En jij misschien wel, maar ík ken verder geen dubbel merle's en probeer gewoon meer te weten te komen over dit gen. En ja, we kwamen er op den duur wel op toen we aan het overdenken waren wat misschien mede de oorzaak zou kunnen zijn van dit gedrag (naast de aard van het ras waarvan we natuurlijk allang weten dat dat een oorzaak is) en toen moesten we daaraan denken.
Rhodin was wel de meest meegaande pup uit het nest, waardoor we het wel aandurfden met hem. Hij was nooit betrokken bij onderlinge vechtpartijtjes tussen de pups/honden. Was hij een pittig ding geweest (zoals de andere pup die daar toen nog was) dan hadden we het niet gedaan.

Dit zeg je zelf, en ws ontwikkeld hij zich nu als vechtersbaas, buiten het kleurtje of wat het gen doet met de hond om , dat was het toch iets om in je achterhoofd te houden, hoe een pup zich gedraagt , dat kan altijd nog veranderen.

Ik heb ook geen makkelijk ras, maar ben altijd van het ergste uitgegaan, wat betreft zijn karaktereigenschappen en dan valt het allemaal mee. :wink:
Baco heeft ook zijn dingen gehad en zal die ongetwijfeld nog meer krijgen en daar train ik dagelijks op.

Ik denk ook dat je heel erg je best doet, maar vraag me wel af of je niet teveel bent uitgegaan van dat jouw hond niet zo werd, vanwege het gedrag wat hij als pup liet zien.
We zijn er wel van uit gegaan dat onze hond een dominante hond zou worden, maar toch, de manier waarop is wel erg heftig (ondanks dat hij geen verwondingen achter laat) en dat zie ik andere honden niet doen. Ik ben bang dat hij ook geen uitzondering maakt voor kleine hondjes of oudere reuen bijvoorbeeld. Het gedrag van Rhodin maakt op zich niet uit voor dit merle x merle verhaal en de informatie waar ik nog steeds nieuwsgierig naar ben, alleen we zaten gewoon te denken dat als dat gen kan zorgen voor problemen qua zicht en gehoor, het misschien ook op andere delen effect heeft. Voor de duidelijkheid, we kregen hem als pup van 6 maand trouwens, er was al wel meer over hem bekend dan bij een pup van een week of 8, maar toch hebben we ons er op verkeken. Ik dacht altijd dat als je een goed trainbare hond (en dat is een Catahoula) een goede, consequente opvoeding geeft, dat soort problemen wel te overwinnen waren. Helaas dus.
Ariane
Erelid

Ik reageer nu pas want ik had problemen met mijn pc.

Bij Jaggers voorvaderen zat ook import uit Frankrijk en Duitsland.
Ook zitten er een paar kampioenen bij.
De fokster had beide ouders zelf; zoals bekend is Boudewijn zijn vader.

Ik vind het moeilijke materie, dat merle gebeuren.
Jagger is dus dubbel merle?
Of niet?
Sorry Nanna, Marjoleine en Marc, ik doe enorm mijn best om jullie te begrijpen, maar het lukt niet echt :oeps:

Als we geen dagen toe kunnen voegen aan het leven moeten we leven toevoegen aan de dagen. Heaven can wait.
Ariane
Erelid

MARC_S schreef: Dit zijn typische bubbel merles:
Afbeelding

Maargoed, deze dubbel merle is net Jagger en wel degelijk een dubbel merle. :wink: Dus uiteindelijk ga ik wel net als jij voor dubbel merle hoor.
Afbeelding
Deze zijn toch wel heel anders dan Jagger.
Ze hebben veel meer wit en zoals op de onderste foto de tekkel ook wit op zijn rug heeft is dat bij Jagger niet zo.

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Krijg ook regelmatig de vraag of Kay uit 2 merle ouders komt. Kay komt dat echter niet. alhoewel als ik hier zo lees, moeder was volgens mij de merle, dus je kan je afvragen op vader wel de echte vader was (want er was ook nog een merle reu). Het zusje wat ik gezien heb, was nog veel witter dan Kay. (maar er was ook nog een tricolorbroertje, de rest van het nest weet ik niet). Ga maar uit van wat er op zijn papieren staat.....

Tijd geleden stond er iemand op marktplaats die tips vroeg. Zij had een dubbel merle (een collie, weet niet meer of het een schot of border was) Deze was zowel blind als doof. Ze heeft ook een site, weet niet of je die ook al gezien hebt? (ze zocht toen naar bezigheden voor deze gehandicapte pup)

Behalve dat merle de eerder genoemde verschijnslen kunnen hebben, dat ik ook dat je veel miskramen/dood geboren/jong overleden dieren in een nest kon hebben, of vergis ik mij nu? (nee heb het even opgezocht, via de collieclub) Ook kunnen ze veel kleiner zijn volgens mij?(dit niet ergens terug kunnen vinden)
Dat is ook wel beetje nadeel van niet erkende rassen. Men kan gewoon met merle x merle fokken. Bij de collie mag dat in Nederland gewoon niet.

Nu ken ik overigens geen agressieve merles. Komt mij totaal onbekend voor. Nu ben ik alleen bekend met de merles van de collies. Nu kan ik mij voorstellem dat als een hond een mankement heeft dat hij eerder geneigd is tot agressie. Zo'n mankement zou een doofheid kunnen zijn..

Doofheid is zowiezo gepaard aan de kleur. Je ziet het met veel witte dieren en dan vooral die met blauwe ogen.

Las nog even net iets wat ik dan nog weer even niet weet. Bij de collies is het dus alleen toegestaan om merle x tricolor te doen (dat wist ik dan wel, allee het waarom was me nooit duidelijk). Tricolor is dus altijd zuiver en kan geen verborgen merle hebben. Sable kan dat wel, met als gevolgd dat je verborgen merle's heb. Als je dan 2 sables zou laten paren, kan je dus weer dubbele merles hebben....

Nou ja kan je dus geen persoonlijk ervaring vertellen over dubbelmerle...
Afbeelding
Ariane
Erelid

Nanna schreef:
Ariane schreef: Sorry Nanna, Marjoleine en Marc, ik doe enorm mijn best om jullie te begrijpen, maar het lukt niet echt :oeps:
Effe simplistisch.
Beide ouders hebben voor de kleur twee genen te vergeven.
De pup erft van iedere ouder één gen.
Heeft er dus zelf ook weer twee.
:mrgreen:
Als nu hoofdletter M staat voor merle en kleine letter m voor niet-merle, dan hangt het er maar van af hoe het balletje gaat rollen.
Een Mm ouder is een ouder die wel merle is maar dus niet dubbel merle (anders zou ie MM zijn). Gepaard aan een niet merle ouder (mm) is er dus kans op 50% mm pups in het nest en 50% Mm pups.
Paar je echter een Mm ouder aan een andere Mm ouders (dus twee tijgers) dan kunnen die twee hoofdletters M bij een pup bij elkaar komen en heb je een MM pup (een dubbel merle).
En dát is waar het gruwelijk mis kan gaan.
Geweldig, die Jip en Janneke taal, ik vat het helemaal nu :mrgreen:

Maar hoe kan het dat in het nest van Jagger behalve zijn witte broertje en hijzelf de anderen er gewoon uitzagen?
Die leken allemaal op Boudewijn.

Afbeelding

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Ariane schreef:Geweldig, die Jip en Janneke taal, ik vat het helemaal nu :mrgreen:

Maar hoe kan het dat in het nest van Jagger behalve zijn witte broertje en hijzelf de anderen er gewoon uitzagen?
Die leken allemaal op Boudewijn.
Omdat beide ouders dan Mm zijn. Paar je dat, dan zijn dus pups dus 25% MM, 25 % Mm + 25% mM (de ene keer M van mama, de andere keer van papa) en 25% mm.
Statistisch gezien. Alleen in een nestje van 6 gelden statistieken natuurlijk niet voor absolute aantallen. Het is niet zo dat dan 1,5 pup dubbel merle is, 3 pups merle, en 1,5 pup niet merle :wink:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Nanna schreef:
Ariane schreef: Sorry Nanna, Marjoleine en Marc, ik doe enorm mijn best om jullie te begrijpen, maar het lukt niet echt :oeps:
Effe simplistisch.
Beide ouders hebben voor de kleur twee genen te vergeven.
De pup erft van iedere ouder één gen.
Heeft er dus zelf ook weer twee.
:mrgreen:
Als nu hoofdletter M staat voor merle en kleine letter m voor niet-merle, dan hangt het er maar van af hoe het balletje gaat rollen.
Een Mm ouder is een ouder die wel merle is maar dus niet dubbel merle (anders zou ie MM zijn). Gepaard aan een niet merle ouder (mm) is er dus kans op 50% mm pups in het nest en 50% Mm pups.
Paar je echter een Mm ouder aan een andere Mm ouders (dus twee tijgers) dan kunnen die twee hoofdletters M bij een pup bij elkaar komen en heb je een MM pup (een dubbel merle).
En dát is waar het gruwelijk mis kan gaan.

Dank :ok:
ook ik snap het nu :wink:
En de groeten van de mannen :zwaai
laeken
Zeer actief

gyanty schreef:Krijg ook regelmatig de vraag of Kay uit 2 merle ouders komt. Kay komt dat echter niet. alhoewel als ik hier zo lees, moeder was volgens mij de merle, dus je kan je afvragen op vader wel de echte vader was (want er was ook nog een merle reu). Het zusje wat ik gezien heb, was nog veel witter dan Kay. (maar er was ook nog een tricolorbroertje, de rest van het nest weet ik niet). Ga maar uit van wat er op zijn papieren staat.....
Die hond in je avator heeft niet de vader van de papieren als ik het zo moet inschatten. De neus is zelfs deels wit. MmxMm kan makkelijk een mm tricolourtje opleveren. Juist in die verhouding. Enkele witte MM, enkele merles Mm en enkele normale mm :wink:
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

-Gaby- schreef:
We zijn er wel van uit gegaan dat onze hond een dominante hond zou worden, maar toch, de manier waarop is wel erg heftig (ondanks dat hij geen verwondingen achter laat) en dat zie ik andere honden niet doen. Ik ben bang dat hij ook geen uitzondering maakt voor kleine hondjes of oudere reuen bijvoorbeeld
En toch zie ik op veel USA site's veel Cata's in roedels jagen.

En mijn pup van nu 5.5 maand (American Bulldog) is ook al behoorlijk hondagressief.
-Gaby-
Zeer actief

Brigitte schreef:
-Gaby- schreef:
We zijn er wel van uit gegaan dat onze hond een dominante hond zou worden, maar toch, de manier waarop is wel erg heftig (ondanks dat hij geen verwondingen achter laat) en dat zie ik andere honden niet doen. Ik ben bang dat hij ook geen uitzondering maakt voor kleine hondjes of oudere reuen bijvoorbeeld

En mijn pup van nu 5.5 maand (American Bulldog) is ook al behoorlijk hondagressief.
Ja, vreemd hè? Ik had dus ook wel gehoopt dat als wij de hond veel bij andere honden zouden laten onder goede begeleiding e.d. dit niet in zo'n mate zou gebeuren als ik nu bij Rhodin zie. Ook omdat het per slot van rekening een hond is die er op is gefokt (juist) met een groepje honden een zwijn te stoppen en dan samen móét werken. :denken:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

-Gaby- schreef:
Brigitte schreef:
-Gaby- schreef:

Ja, vreemd hè? Ik had dus ook wel gehoopt dat als wij de hond veel bij andere honden zouden laten onder goede begeleiding e.d. dit niet in zo'n mate zou gebeuren als ik nu bij Rhodin zie. Ook omdat het per slot van rekening een hond is die er op is gefokt (juist) met een groepje honden een zwijn te stoppen en dan samen móét werken. :denken:
dat is natuurlijk ook heel wat anders, dan hebben ze een doel, heel anders dan even leuk sociaal doen met buurtgenootjes oid ;)
Marley1
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Marley1 »

duitse herder schreef:Wat is de reden waarom sommige fokkers wel merle x merle doen? aangezien er toch meerdere nesten/pups uit die combinatie op het forum komen
het is per 1 januari 2009 verboden om hier mee te fokken.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/s ... ken-merle/
Groet,

Bob
laeken
Zeer actief

-Gaby- schreef:
Brigitte schreef:
-Gaby- schreef:

Reken maar dat ze elkaar ook niet altijd sparen dan hoor. :wink: Ze zien dan een zwijn dus de kans is groot dat ze zich daar op richten. Vergeet ook niet dat dat jagen met de roedel gebeurd. Jouw ras is nl ook nog eens afstandelijk naar vreemd. Eigen zou iets totaal anders zijn. Als hij in een roedel had geleefd dan had hij al lang zulke praatjes niet meer gehad aangezien hij er dan vanaf pup goed onder was gehouden door pa of een andere volwassen reu. Die zijn er nu niet. Dit ontwikkelt hij ook deels omdat hij gebrek aan leiding ervaart. Ik denk dat jullie best wel wat strakker met hem om mogen gaan en zeker iets met hem moeten gaan doen. Niet te suf maar gewoon duidelijk en eerlijk trainen. Je hond moet toch niet een flippende brute agressieve hond worden aan de riem die niet te sturen is. :wink:

Gezien zijn gedrag en leeftijd en het feit dat het niet lukt dit in te dammen zou ik toch eens gaan denken aan castratie. Je hond wordt er niet mooier op maar zoals jij hem beschrijft vraag ik me af of zijn leven er op vooruit zal gaan als hij bij jullie reu blijft. Je woont duidelijk niet afgelegen en het is niet te voorkomen dat je met een echt agressieve reu de straat niet meer op wil. Om dan een jonge catahoula al voor 1 jaar permanent te gaan aanlijnen en meer....dat lijkt me niks.

Verder is hij heel erg sterk en kan het best een gevaarlijke hond worden. Ben jij zo krachtig en doortastend dat je het kan regelen als hij een veel te klein slachtoffer kiest of een enorme trap krijgt van de baas van een hond die hij pakt. Je zou ook eens kunnen kijken of je hem door deze fase kan loodsen met een chemische castratie en zien wat dat doet. Ik denk echt dat hij kalmer en beter handelbaar moet worden want ik lees niets dan telleurstelling in je berichten. Gaat hij eenmaal vreselijk knokken dan is dat voor zijn eigen leven ook geen bijster florissant vooruitzicht meer als de baas dat niet trekt. :wink:
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

MARC_S schreef:
gyanty schreef:Krijg ook regelmatig de vraag of Kay uit 2 merle ouders komt. Kay komt dat echter niet. alhoewel als ik hier zo lees, moeder was volgens mij de merle, dus je kan je afvragen op vader wel de echte vader was (want er was ook nog een merle reu). Het zusje wat ik gezien heb, was nog veel witter dan Kay. (maar er was ook nog een tricolorbroertje, de rest van het nest weet ik niet). Ga maar uit van wat er op zijn papieren staat.....
Die hond in je avator heeft niet de vader van de papieren als ik het zo moet inschatten. De neus is zelfs deels wit. MmxMm kan makkelijk een mm tricolourtje opleveren. Juist in die verhouding. Enkele witte MM, enkele merles Mm en enkele normale mm :wink:
Tja eigenlijk begin ik steeds meer aan de vader te twijfelen. Maar had de Raad van Beheer dat bij het chippen niet op moeten vallen dan? Moet nu zeggen dat Kay aan 1 kant wel een grote zwarte vlek heeft, dus misschien is de neus gewoon een foutje??

zal even demonstreren:

Afbeelding

en de 'zwarte' kant
Afbeelding

zal ook even foto's van de andere 2 die ik uit het nest ken plaatsen:
dit is het zusje, ze heeft echter wel 2 bruine ogen, kan dat bij een merle x merle dan wel?
Afbeelding
en dit is kay met zijn tricolor broertje:
Afbeelding

Het is overigens niet te hopen dat de reu de merle zou zijn, want dit is een zoon van het teefje en dus een oudere broer van Kay. Daarbij heeft deze zoon merle erg veel krullen, iets wat ik nog niet in die hoedanigheid terug zie bij Kay (wel een beetje krullen, maar net zoals bij mams).
Maar als mijn ene uitspraak klopt dat merle x merle ook meestal kleiner zijn dan de gemiddelden van een ras, zou Kay het weer kunnen zijn. Met zijn 6 maand doet hij vergeleke andere borders erg puppig aan. Ook is hij tot nu toe erg klein (of dat komt doordat hij op versvlees zit en andere honden op brokken misschien toch eerder die groeispurt hebben.... maar dat zullen we over enkele maanden beter kunnen beoordelen...)
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

MARC_S schreef:
-Gaby- schreef:
Brigitte schreef:
-Gaby- schreef:

Reken maar dat ze elkaar ook niet altijd sparen dan hoor. :wink: Ze zien dan een zwijn dus de kans is groot dat ze zich daar op richten. Vergeet ook niet dat dat jagen met de roedel gebeurd. Jouw ras is nl ook nog eens afstandelijk naar vreemd. Eigen zou iets totaal anders zijn. Als hij in een roedel had geleefd dan had hij al lang zulke praatjes niet meer gehad aangezien hij er dan vanaf pup goed onder was gehouden door pa of een andere volwassen reu. Die zijn er nu niet. Dit ontwikkelt hij ook deels omdat hij gebrek aan leiding ervaart. Ik denk dat jullie best wel wat strakker met hem om mogen gaan en zeker iets met hem moeten gaan doen. Niet te suf maar gewoon duidelijk en eerlijk trainen. Je hond moet toch niet een flippende brute agressieve hond worden aan de riem die niet te sturen is. :wink:

Gezien zijn gedrag en leeftijd en het feit dat het niet lukt dit in te dammen zou ik toch eens gaan denken aan castratie. Je hond wordt er niet mooier op maar zoals jij hem beschrijft vraag ik me af of zijn leven er op vooruit zal gaan als hij bij jullie reu blijft. Je woont duidelijk niet afgelegen en het is niet te voorkomen dat je met een echt agressieve reu de straat niet meer op wil. Om dan een jonge catahoula al voor 1 jaar permanent te gaan aanlijnen en meer....dat lijkt me niks.

Verder is hij heel erg sterk en kan het best een gevaarlijke hond worden. Ben jij zo krachtig en doortastend dat je het kan regelen als hij een veel te klein slachtoffer kiest of een enorme trap krijgt van de baas van een hond die hij pakt. Je zou ook eens kunnen kijken of je hem door deze fase kan loodsen met een chemische castratie en zien wat dat doet. Ik denk echt dat hij kalmer en beter handelbaar moet worden want ik lees niets dan telleurstelling in je berichten. Gaat hij eenmaal vreselijk knokken dan is dat voor zijn eigen leven ook geen bijster florissant vooruitzicht meer als de baas dat niet trekt. :wink:
We houden hem erg strak, geouwehoer wordt niet getolereerd. Hij weet wie de baas is, ook al probeert hij je constant 24/7 uit, wat weer Catahoula-eigen is, hoor ik ook van andere bazen. We gaan met hem naar cursus, waar hij zich wonder boven wonder geweldig gedraagt. Alle honden (soms wel een stuk of 30, inclusief volwassen reuen) rennen door elkaar heen en hij houdt zich keurig aan de regels tussen honden en heeft daar nog nooit gevochten. De instructrice is erg tevreden met hem, ze verwacht dat castratie een stuk zal helpen. We hebben nu vier lessen gehad en er zit een flinke stijgende lijn in en we blijven met hem door gaan met trainen, speurwerk lijkt me hartstikke leuk bijv. Maar agility zou ook kunnen, hier in de buurt staan een paar van die agility dingen, hij had het zo door en vond het erg leuk. We nemen hem ook mee overal mee naar toe en we houden hem flink actief.

Wat betreft de castratie, hij wordt morgen gecastreerd. Ik heb het ook in een topic verteld (die over het vechten) met de redenen waarom we het gaan doen, maar daar ben je al wel van op de hoogte denk ik. Dat hij dan minder mooi wordt kan me echt helemaal niets meer interesseren, ik vind hem nu al prachtig en ik wil gewoon een hond waarmee ik niet zo over straat mee moet als nu. We hebben hem trouwens wel los, op lange overzichtelijke stukken en lijnen hem aan bij het naderen van een hond. Hij komt als je hem roept als er geen prikkel is van een andere hond. Aan de riem gehoorzaamt hij ook o.h.a. goed, alleen als hij los is is het lastig wanneer hij een andere reu ontmoet. We zorgen er natuurlijk wel voor dat hij zijn energie kwijt kan.
Ben jij zo krachtig en doortastend dat je het kan regelen als hij een veel te klein slachtoffer kiest of een enorme trap krijgt van de baas van een hond die hij pakt.

Het lijkt me harstikke rot, maar ik ben geen hysterisch type en heb vaak genoeg vechtende honden mee gemaakt, ik ben treed dan wel op. Ik weet hoe ik moet reageren en het gevecht kan stoppen. (Heb inmiddels ook het boek 'Vechten' van Jean Donaldson gelezen.) Ook zal Rhodin mij niets doen, in ieder geval niet bewust.

We hebben de Catahoula wel echt onderschat, ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n hond mee gemaakt die zo is als deze. Ik kon me eigenlijk niet eens voorstellen dat een hond überhaupt zo kon zijn. Ik heb altijd gedacht dat je met een goede opvoeding heel ver kon komen en veel moeilijk gedrag er uit kon trainen. Nou ja, dat ik dat nu achteraf vind daar heb ik niets aan, we gaan er gewoon voor en ik hoop dat het betert met de tijd als de castratie begint te werken en we verder op weg zijn met de cursus. Wij hebben de hond genomen, dus wij moeten er voor zorgen dat hij lekker in zijn vel zit en dat het een fijne hond wordt, ook voor de maatschappij.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

gyanty schreef: Men kan gewoon met merle x merle fokken. Bij de collie mag dat in Nederland gewoon niet.Nu ken ik overigens geen agressieve merles. Komt mij totaal onbekend voor. Nu ben ik alleen bekend met de merles van de collies. Nu kan ik mij voorstellem dat als een hond een mankement heeft dat hij eerder geneigd is tot agressie.
Ik ben niet bekend met het dubbel merle fokken (gelukkig mag het in ieder geval niet met collies), maar ik heb wel ervaring met bm-collies. De bm wordt in de colliewereld toch als het meest 'temperamentvol' gezien en mijn Cody was ronduit hondagressief. Zozeer dat ik hem vanaf een leeftijd van 8 maanden niet meer los kon laten bij andere reuen, klein of groot. Na nog 2 jaar lang aantobben, trainen en nog eens trainen, heb ik hem laten castreren. Ook omdat zijn agressie zich ook ging uitstrekken naar mensen/kinderen (heb zelf een zoontje van 10).
Niet dat hij, zoals bij andere reuen, actief op mensen c.q. kinderen afvloog om ze te grijpen. Maar wel zodra iemand iets deed wat meneer niet beviel, direct bijten. Onacceptabel in een drukke woonwijk met kinderen en andere honden én een eigen kind.
Moet erbij zeggen dat zijn castratie een (voor ons :wink: ) geweldig resultaat heeft gegeven. Cody blijft een hond met een gebruiksaanwijzig en een redelijk kort lontje maar meestal ontwijkt hij vervelende situaties (gillende kinderen, toenadering zoekende reuen, mensen die hem ondanks alle waarschuwingen tóch willen aaien :roll: ) en is zijn eerste reactie niet meer direct bijten (mensen) of proberen te mollen (reuen).
(Qua uiterlijk heeft het gelukkig geen verschil gemaakt, zijn vacht is nog net zo als voorheen en hij heeft zijn stoere uiterlijk gehouden, al had het voor mij niks uitgemaakt als hij was veranderd.)
Voor mij houdt een bepaald temperament toch wel degelijk verband met de bm.
Afbeelding
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Maar had de Raad van Beheer dat bij het chippen niet op moeten vallen dan?
Ik heb geen idee, maar vader woont toch vaak niet bij de fokker? Hoe kan de raad dan ooit controleren bij het chippen of de hond die als vader op de papieren staat, ook daadwerkelijk de vader is. Tenzij we DNA onderzoek gaan doen en dan komen we weer bij een ander topic uit.

Dan begreep ik ook via dit forum dat kleuren tegenwoordig op stambomen komen te staan (maar het probleem was dat het er onjuist stond). Zou een chipper dan moeten checken/weten dat er geen honden met kleurtje zus-en-zo geboren kunnen worden uit ouders met kleurtje dit-en-dat? Volgens mij is dat ondoenlijk.

Ik zou wel graag "zeker" willen weten wie de ouders van mijn hond zijn. Misschien kun je DNA gegevens opvragen? Of op andere wijze (eigenaar vader checken enzo?)
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Nanna schreef:
gyanty schreef: dit is het zusje, ze heeft echter wel 2 bruine ogen, kan dat bij een merle x merle dan wel?
Afbeelding
Dit lijkt me een duidelijk geval van dubbel merle. Wat een doodeng hondje trouwens met dat spitse sneue bekkie.
Maar een dubble merle met bruine ogen??? Dat vroeg ik mij dan weer af? Ik vond haar ook eigenlijk erg lelijk en de fokker noemden haar liefkozend schaap. Ze was bij de geboorte erg wit, maar kleurde al langzamerhand bij. Je ziet op de foto (waar ze tussen 8 en 10 weken is) ook al een paar dikke zwarte vlekken. Ze was beduidend een stuk kleiner dan Kay en inderdaad een heel spits snuitje, vond haar dan ook echt niet mooi... Maar door haar twijfelde ik inderdaad aan de vader.
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

poembaa schreef:
Maar had de Raad van Beheer dat bij het chippen niet op moeten vallen dan?
Ik heb geen idee, maar vader woont toch vaak niet bij de fokker? Hoe kan de raad dan ooit controleren bij het chippen of de hond die als vader op de papieren staat, ook daadwerkelijk de vader is. Tenzij we DNA onderzoek gaan doen en dan komen we weer bij een ander topic uit.

Dan begreep ik ook via dit forum dat kleuren tegenwoordig op stambomen komen te staan (maar het probleem was dat het er onjuist stond). Zou een chipper dan moeten checken/weten dat er geen honden met kleurtje zus-en-zo geboren kunnen worden uit ouders met kleurtje dit-en-dat? Volgens mij is dat ondoenlijk.

Ik zou wel graag "zeker" willen weten wie de ouders van mijn hond zijn. Misschien kun je DNA gegevens opvragen? Of op andere wijze (eigenaar vader checken enzo?)
'Vader' woonde daar ook. Meneer had 4 honden. Waarvan dus een teefje blue merle, een reu tricolor van die combinatie hadden ze een blue merle zoon gehouden (ten minste volgens mij was die van dezelfde vader, maar dat weet ik niet zeker eigenlijk) en nog een teefje (volgens mij was zij ook tricolor, maar kan ook zwart wit geweest zijn, overigens was zij niet gerelateerd aan de andere 3)

Tja ik weet niet of ze me met open armen zullen ontvangen als ik kom vertellen dat ik twijfel of de vader wel de echte vader is en dat ik dna wil van deze reu. Een ongelukje kan natuurlijk gebeurd zijn (alhoewel ze goede mogelijkheden hadden om ze van elkaar te scheiden).. alhoewel dat natuurlijk niet zo'n mooi ongelukje is!
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

lieke schreef:
gyanty schreef: Men kan gewoon met merle x merle fokken. Bij de collie mag dat in Nederland gewoon niet.Nu ken ik overigens geen agressieve merles. Komt mij totaal onbekend voor. Nu ben ik alleen bekend met de merles van de collies. Nu kan ik mij voorstellem dat als een hond een mankement heeft dat hij eerder geneigd is tot agressie.
Ik ben niet bekend met het dubbel merle fokken (gelukkig mag het in ieder geval niet met collies), maar ik heb wel ervaring met bm-collies. De bm wordt in de colliewereld toch als het meest 'temperamentvol' gezien en mijn Cody was ronduit hondagressief. Zozeer dat ik hem vanaf een leeftijd van 8 maanden niet meer los kon laten bij andere reuen, klein of groot. Na nog 2 jaar lang aantobben, trainen en nog eens trainen, heb ik hem laten castreren. Ook omdat zijn agressie zich ook ging uitstrekken naar mensen/kinderen (heb zelf een zoontje van 10).
Niet dat hij, zoals bij andere reuen, actief op mensen c.q. kinderen afvloog om ze te grijpen. Maar wel zodra iemand iets deed wat meneer niet beviel, direct bijten. Onacceptabel in een drukke woonwijk met kinderen en andere honden én een eigen kind.
Moet erbij zeggen dat zijn castratie een (voor ons :wink: ) geweldig resultaat heeft gegeven. Cody blijft een hond met een gebruiksaanwijzig en een redelijk kort lontje maar meestal ontwijkt hij vervelende situaties (gillende kinderen, toenadering zoekende reuen, mensen die hem ondanks alle waarschuwingen tóch willen aaien :roll: ) en is zijn eerste reactie niet meer direct bijten (mensen) of proberen te mollen (reuen).
(Qua uiterlijk heeft het gelukkig geen verschil gemaakt, zijn vacht is nog net zo als voorheen en hij heeft zijn stoere uiterlijk gehouden, al had het voor mij niks uitgemaakt als hij was veranderd.)
Ik had het nog niet gehoord en dat terwijl ik toch ook wel redelijk in de collies zit. Nu hebben wij altijd sable gehad, dus kan niet echt oordelen over de bm schotse collie. Maar ja de korthaar wordt ook omschreven als temperamentvoller, terwijl daar toch ook regelmatig uitzonderingen zijn die de regel bevestigen. Men bestempeld iets wat er anders uitziet al vaak met iets als er een aantal tussen uitspringen Woonde bij mij in de burt wel een blue merle schotse collie die erg vriendelijk was en op wedstrijden heb ik nooit iets bijzonders kwa karakters gemerkt bij blue merles. Maar we zullen zien wat mijn toekomstige bm gaat brengen, misschien post ik over een tijdje als de tijd er rijp voor is wel over vreselijk probleem gedrag bij Kay. Tot nu toe is hij in ieder geval erg makkelijk.
Afbeelding
-Gaby-
Zeer actief

lieke schreef:
Ik weet niet of dat echt zo is, maar nu je het zo zegt, ik vind Schotse collies meestal heel erg vriendelijk in de omgang, maar vroeger woonde bij ons in de wijk een bm-reu, die was niet vriendelijk voor andere honden. Wel voor mensen. Terwijl ik dat verder nooit ben tegengekomen bij dit ras. Maar ik ken het ras dan ook niet zo goed en kende alleen deze reu in de blue merle kleur, de rest was tri-color of sable.

Edit: Fijn trouwens dat castratie zo heeft geholpen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”