MARC_S schreef:-Gaby- schreef:Brigitte schreef:-Gaby- schreef:
We zijn er wel van uit gegaan dat onze hond een dominante hond zou worden, maar toch, de manier waarop is wel erg heftig (ondanks dat hij geen verwondingen achter laat) en dat zie ik andere honden niet doen. Ik ben bang dat hij ook geen uitzondering maakt voor kleine hondjes of oudere reuen bijvoorbeeld
En toch zie ik op veel USA site's veel Cata's in roedels jagen.
En mijn pup van nu 5.5 maand (American Bulldog) is ook al behoorlijk hondagressief.
Ja, vreemd hè? Ik had dus ook wel gehoopt dat als wij de hond veel bij andere honden zouden laten onder goede begeleiding e.d. dit niet in zo'n mate zou gebeuren als ik nu bij Rhodin zie. Ook omdat het per slot van rekening een hond is die er op is gefokt (juist) met een groepje honden een zwijn te stoppen en dan samen móét werken.

Reken maar dat ze elkaar ook niet altijd sparen dan hoor.

Ze zien dan een zwijn dus de kans is groot dat ze zich daar op richten. Vergeet ook niet dat dat jagen met de roedel gebeurd. Jouw ras is nl ook nog eens afstandelijk naar vreemd. Eigen zou iets totaal anders zijn. Als hij in een roedel had geleefd dan had hij al lang zulke praatjes niet meer gehad aangezien hij er dan vanaf pup goed onder was gehouden door pa of een andere volwassen reu. Die zijn er nu niet. Dit ontwikkelt hij ook deels omdat hij gebrek aan leiding ervaart.
Ik denk dat jullie best wel wat strakker met hem om mogen gaan en zeker iets met hem moeten gaan doen. Niet te suf maar gewoon duidelijk en eerlijk trainen. Je hond moet toch niet een flippende brute agressieve hond worden aan de riem die niet te sturen is.
Gezien zijn gedrag en leeftijd en het feit dat het niet lukt dit in te dammen zou ik toch eens gaan denken aan castratie. Je hond wordt er niet mooier op maar zoals jij hem beschrijft vraag ik me af of zijn leven er op vooruit zal gaan als hij bij jullie reu blijft. Je woont duidelijk niet afgelegen en het is niet te voorkomen dat je met een echt agressieve reu de straat niet meer op wil. Om dan een jonge catahoula al voor 1 jaar permanent te gaan aanlijnen en meer....dat lijkt me niks.
Verder is hij heel erg sterk en kan het best een gevaarlijke hond worden. Ben jij zo krachtig en doortastend dat je het kan regelen als hij een veel te klein slachtoffer kiest of een enorme trap krijgt van de baas van een hond die hij pakt. Je zou ook eens kunnen kijken of je hem door deze fase kan loodsen met een chemische castratie en zien wat dat doet. Ik denk echt dat hij kalmer en beter handelbaar moet worden want ik lees niets dan telleurstelling in je berichten. Gaat hij eenmaal vreselijk knokken dan is dat voor zijn eigen leven ook geen bijster florissant vooruitzicht meer als de baas dat niet trekt.

We houden hem erg strak, geouwehoer wordt niet getolereerd. Hij weet wie de baas is, ook al probeert hij je constant 24/7 uit, wat weer Catahoula-eigen is, hoor ik ook van andere bazen. We gaan met hem naar cursus, waar hij zich wonder boven wonder geweldig gedraagt. Alle honden (soms wel een stuk of 30, inclusief volwassen reuen) rennen door elkaar heen en hij houdt zich keurig aan de regels tussen honden en heeft daar nog nooit gevochten. De instructrice is erg tevreden met hem, ze verwacht dat castratie een stuk zal helpen. We hebben nu vier lessen gehad en er zit een flinke stijgende lijn in en we blijven met hem door gaan met trainen, speurwerk lijkt me hartstikke leuk bijv. Maar agility zou ook kunnen, hier in de buurt staan een paar van die agility dingen, hij had het zo door en vond het erg leuk. We nemen hem ook mee overal mee naar toe en we houden hem flink actief.
Wat betreft de castratie, hij wordt morgen gecastreerd. Ik heb het ook in een topic verteld (die over het vechten) met de redenen waarom we het gaan doen, maar daar ben je al wel van op de hoogte denk ik. Dat hij dan minder mooi wordt kan me echt helemaal niets meer interesseren, ik vind hem nu al prachtig en ik wil gewoon een hond waarmee ik niet zo over straat mee moet als nu. We hebben hem trouwens wel los, op lange overzichtelijke stukken en lijnen hem aan bij het naderen van een hond. Hij komt als je hem roept als er geen prikkel is van een andere hond. Aan de riem gehoorzaamt hij ook o.h.a. goed, alleen als hij los is is het lastig wanneer hij een andere reu ontmoet. We zorgen er natuurlijk wel voor dat hij zijn energie kwijt kan.
Ben jij zo krachtig en doortastend dat je het kan regelen als hij een veel te klein slachtoffer kiest of een enorme trap krijgt van de baas van een hond die hij pakt.
Het lijkt me harstikke rot, maar ik ben geen hysterisch type en heb vaak genoeg vechtende honden mee gemaakt, ik ben treed dan wel op. Ik weet hoe ik moet reageren en het gevecht kan stoppen. (Heb inmiddels ook het boek 'Vechten' van Jean Donaldson gelezen.) Ook zal Rhodin mij niets doen, in ieder geval niet bewust.
We hebben de Catahoula wel echt onderschat, ik heb werkelijk waar nog nooit zo'n hond mee gemaakt die zo is als deze. Ik kon me eigenlijk niet eens voorstellen dat een hond überhaupt zo kon zijn. Ik heb altijd gedacht dat je met een goede opvoeding heel ver kon komen en veel moeilijk gedrag er uit kon trainen. Nou ja, dat ik dat nu achteraf vind daar heb ik niets aan, we gaan er gewoon voor en ik hoop dat het betert met de tijd als de castratie begint te werken en we verder op weg zijn met de cursus. Wij hebben de hond genomen, dus wij moeten er voor zorgen dat hij lekker in zijn vel zit en dat het een fijne hond wordt, ook voor de maatschappij.