Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Liam is niet meer hier.....
Moderator: moderatorteam
- ChantalBos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
- Aantal honden: 5
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- Aantal honden: 2
-
Gos
- Zeer actief
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ben op werk met Liam.
Even stiekum achter de pc...
DA had het over acuut geriatrisch suyndroom. Ze schrok wel in welke mate Liam het had...
Ik moet hem drinken geven met een spuitje en evt wanneer er niet genoeg gedronken wordt vanmiddag terug voor vochtinfuus.
Hij is goed bij ..maar kan helemaal niets. Niet staan ,lopen , houdt zijn oppie vanuit zijn nek helemaal naar links en zijn oogjes vliegen van links naar rechts.
Hij heeft cerana injectie gehad tegen misselijkheid en ik heb tabletten mee.
Verder moet rust het doen. Uitkijken dat ie zich niet bezeerd , en zoals de DA het bracht was het op dit moment een zwaar gehandicapt hondje die je overal mee moet helpen..eten , drinken etc.
Verschijnselen moeten minder worden aankomende dagen.
Ook werd gezegd dat Liam ws toch ouder is als geschat daar dit eigenlijk uit de praktijk gezien wordt bij hondjes rond de 12 jaar.
Liam zou volgens de geschatte leeftijd nu bijna 9 worden.
Hij ligt nu vrij rustig...is wel goed bij, reageert op mijn stem maar kan niets.
Zo rot om te zien.
Even stiekum achter de pc...
DA had het over acuut geriatrisch suyndroom. Ze schrok wel in welke mate Liam het had...
Ik moet hem drinken geven met een spuitje en evt wanneer er niet genoeg gedronken wordt vanmiddag terug voor vochtinfuus.
Hij is goed bij ..maar kan helemaal niets. Niet staan ,lopen , houdt zijn oppie vanuit zijn nek helemaal naar links en zijn oogjes vliegen van links naar rechts.
Hij heeft cerana injectie gehad tegen misselijkheid en ik heb tabletten mee.
Verder moet rust het doen. Uitkijken dat ie zich niet bezeerd , en zoals de DA het bracht was het op dit moment een zwaar gehandicapt hondje die je overal mee moet helpen..eten , drinken etc.
Verschijnselen moeten minder worden aankomende dagen.
Ook werd gezegd dat Liam ws toch ouder is als geschat daar dit eigenlijk uit de praktijk gezien wordt bij hondjes rond de 12 jaar.
Liam zou volgens de geschatte leeftijd nu bijna 9 worden.
Hij ligt nu vrij rustig...is wel goed bij, reageert op mijn stem maar kan niets.
Zo rot om te zien.
-
Gos
- Zeer actief
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1
- tekkel
- Erelid
- Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Was het niet het geriatrisch vestibulair syndroom?MJ schreef:DA had het over acuut geriatrisch suyndroom. Ze schrok wel in welke mate Liam het had...
Dat is vlgs mij idd het vestibulair syndroom.maar kan helemaal niets. Niet staan ,lopen , houdt zijn oppie vanuit zijn nek helemaal naar links en zijn oogjes vliegen van links naar rechts.(...)Verschijnselen moeten minder worden aankomende dagen.
Rustig aan, het wordt vanzelf minder. Je ziet weleens honden lopen die hun kop een beetje scheef houden, die hebben het vaak ook gehad. Het kan vrijwel helemaal overgaan. Miesje had het, en toen het eigenlijk weer heel goed ging, na twee weken (geen rondjes meer lopen, niet meer omvallen, oogjes weer stil) kwam het in alle heftigheid terug. Maar die was dan ook hoogbejaard, en niet een fitte 'jonge' god als Liam
Geef hem maar een dikke knuffel van me, hij snapt waarschijnlijk ook niet wat hem overkomt
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Zoals Tekkel ook schrijft, het kan - gelukkig- wel weer helemaal goed komen. Ik ken ook (twee) hondjes die dit gehad hebben en echt helemaal zijn opgeknapt.
Had het oudste hondje van Marian* hier op het forum het ook niet gehad?
Het blijft natuurlijk heel naar om je altijd actieve Liam zo te zien en 'm bij alles te moeten helpen.
Nogmaals sterke en heel veel beterschap. Ik denk aan jullie.
Had het oudste hondje van Marian* hier op het forum het ook niet gehad?
Het blijft natuurlijk heel naar om je altijd actieve Liam zo te zien en 'm bij alles te moeten helpen.
Nogmaals sterke en heel veel beterschap. Ik denk aan jullie.
- Moos
- Zeer actief
-
Dorien
- Zeer actief
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Sterkte met Liam...wat een nare toestand meis!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Hutsje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): moddercockers
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Ja,Max heeft iets gehad wat er sterk op leek(maar in veel mindere mate) en is weer helemaal de oude geworden.Rami schreef:Had het oudste hondje van Marian* hier op het forum het ook niet gehad?
De hond van "Senta" heeft meer van dit soort aanvallen(zoals ik het maar noem) gehad en is er ook een heel eind overheen gekomen.
Hopelijk komt Liam er ook goed bovenop.
*edit:paar woordjes toegevoegd.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- MJ
- Zeer actief
Ik reageer even zo ipv te quoten omdat ik snel-snel moet hier op het werk ( krijg er elke keer klanten tussendoor ') maar DA had het echt over geriatrisch syndroom.
Heb het nog nagevraagd om op te schrijven namelijk.
De verschijnselen zouden vandaag /morgen heftiger kunnen worden zoals tollen etc maar het zou weer volledig weg moeten gaan. Tenminste bij merendeel van de hondjes dus ook bij Liam.
Ik heb hem net proberen te laten plassen maar hij zit ik moet hem ondersteunen links zodat ik ook kan blijven zitten. Geen plas dus.
Wat een naar , naar gezicht.
De verschijnselen zouden vandaag /morgen heftiger kunnen worden zoals tollen etc maar het zou weer volledig weg moeten gaan. Tenminste bij merendeel van de hondjes dus ook bij Liam.
Ik heb hem net proberen te laten plassen maar hij zit ik moet hem ondersteunen links zodat ik ook kan blijven zitten. Geen plas dus.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Probleem hierbij is dat de ene da dit zegt en de andere dat....Senta is bij de laatste grote aanval i.v.m. Pinksterweekend toen bij 4 da's geweest die alle 4 een andere diagnose steldenMJ schreef:Ik reageer even zo ipv te quoten omdat ik snel-snel moet hier op het werk ( krijg er elke keer klanten tussendoor ') maar DA had het echt over geriatrisch syndroom.![]()
De verschijnselen zouden vandaag /morgen heftiger kunnen worden zoals tollen etc maar het zou weer volledig weg moeten gaan. Tenminste bij merendeel van de hondjes dus ook bij Liam.![]()
Heb je misschien een tuig bij je of zo?Dan kun je hem dat om doen en daarmee steun geven bij het staan.
Je zou zo graag iets willen doen maar kunt niks en dat is zo balen!

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
- Tamara/Bayko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Veel sterkte voor Liam, en ook voor jou. Je zult wel behoorlijk geschrokken zijn.
Ik ken een border collie waarvan men in eerste instantie dacht aan een hersenbloeding, maar bleek dus het geriatrisch vestibulair syndroom te zijn. Hij is er snel van opgeknapt en heeft nu alleen nog een ietwat scheve kopstand volgens mij. Deze hond was overigens al 13 jaar oud toen hij het kreeg. Hier nog een stukje info over het syndroom:
Een scheve stand van de kop is een neurologische afwijking die bij de hond nogal eens voorkomt. De afwijking wordt eigenlijk bijna altijd veroorzaakt door schade aan het evenwichtsorgaan (vestibulaire systeem). Omdat bij mensen vooral hersenbloedingen zich uiten in een halfzijdige verlamming, wordt vaak onterecht geconcludeerd dat het bij de hond ook om een dergelijke aandoening gaat. Helaas wordt deze verkeerde en te sombere diagnose vaak bij de hond gesteld, soms met alle gevolgen van dien. Daarom willen wij u graag over deze aandoening informeren.
Oorzaken
Gelukkig komen ernstige aandoeningen die bij de hond een scheve kop veroorzaken, slechts zelden voor.
Bij die ernstige aandoeningen kan worden gedacht aan:
Een storing in het evenwichtsorgaan. Kenmerkend hierbij zijn ritmische spontane oogbewegingen als gevolg van een aandoening van de evenwichts (vestibulaire) zenuw, die het binnenoor met de hersenen verbindt.
In de hersenen gelegen oorzaken. Deze gaan gepaard met uiteenlopende langzaam tot stand komende afwijkingen. De snelle oogbewegingen ontbreken hierbij.
Tumoren, hersentrauma en hersenbloedingen. Deze zijn allemaal zeldzaam bij de hond.
Infecties het midden- of binnenoor, soms als complicatie van een uitwendige oorontsteking. Deze infecties komen iets vaker voor.
Geriatrisch vestibulair syndroom
De meest voorkomende oorzaak van de scheve kopstand, vooral bij oudere honden, is echter het geriatrisch vestibulair syndroom. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Omdat hierbij ook bij eventueel onderzoek na de dood geen structurele afwijkingen worden waargenomen, wordt ook wel gesproken van een idiopathische evenwichts (vestibulaire) aandoening.
Symptomen
Een plotseling scheve kopstand.
Evenwichtstoornissen.
Een onzekere gang bij het lopen en omvallen.
Ongecontroleerde snelle bewegingen van de oogbol (nystagmus). De pupil van het oog beweegt van links naar rechts of draait rondjes.
Misselijkheid, braken en verminderde eetlust.
Een leeftijd van 12.5 jaar of ouder.
Diagnose
Als uw hond dergelijke kenmerken vertoont, zal uw dierenarts een uitgebreid algemeen lichamelijk onderzoek doen. Om de andere hiervoor genoemde oorzaken van een scheve kopstand zo veel mogelijk te kunnen uitsluiten, wordt daarbij ondermeer gekeken naar eventuele neurologische symptomen en ziekten van de inwendige gehoorgang.
Indien de symptomen wijzen op het geriatrisch vestibulair syndroom, wordt aanvullend onderzoek voor meer zekerheid, zoals röntgenologisch onderzoek, meestal uitgesteld, omdat de verschijnselen van dit syndroom binnen enkele dagen zullen afnemen. Indien de symptomen niet snel verbeteren, is verder onderzoek geïndiceerd om andere oorzaken van de scheve kopstand geheel uit te kunnen sluiten.
Behandeling
Behandeling is meestal niet nodig. Zonder behandeling zullen de symptomen binnen 2-3 dagen verminderen. Eventueel kan wat ondersteunende therapie worden gegeven tegen de misselijkheid. De meeste dieren leren binnen 1 tot 2 weken de afwijking te compenseren en kunnen verder een normaal leven leiden. Een recidief van het geriatrisch vestibulair syndroom komt niet vaak voor. Wel kan het zijn dat de hond permanent een min of meer scheve kopstand houdt. Ook kan het dier last blijven houden van een wat onzekere gang bij het lopen.
Waarschuwing
Het beeld lijkt in eerste instantie altijd zeer ernstig. Dit komt vooral omdat we de ziekten van onze dieren afmeten naar de aandoeningen bij de mens, waarbij we bij dit soort symptomen vaak als eerste denken aan ernstige aandoeningen als hersensymptomen veroorzaakt door een infarct of een bloeding. Dergelijke aandoeningen komen bij dieren zelden voor.
En in bepaalde gevallen, zoals bij een tumor, zullen er naast de eerder beschreven verschijnselen vaak andere symptomen opvallen, zoals algemeen ziek zijn, verlamming van de aangezichtsspieren en het Horner syndroom, met het kenmerkende symptoom dat één pupil groter is dan de andere.
Voor er bij een scheve kopstand een te sombere diagnose wordt gesteld moet eerst vast staan dat er geen sprake is van de meest waarschijnlijke oorzaak daar van: het Geriatrisch vestibulair syndroom.
bron: http://www.ossehoofd.nl
Ik ken een border collie waarvan men in eerste instantie dacht aan een hersenbloeding, maar bleek dus het geriatrisch vestibulair syndroom te zijn. Hij is er snel van opgeknapt en heeft nu alleen nog een ietwat scheve kopstand volgens mij. Deze hond was overigens al 13 jaar oud toen hij het kreeg. Hier nog een stukje info over het syndroom:
Een scheve stand van de kop is een neurologische afwijking die bij de hond nogal eens voorkomt. De afwijking wordt eigenlijk bijna altijd veroorzaakt door schade aan het evenwichtsorgaan (vestibulaire systeem). Omdat bij mensen vooral hersenbloedingen zich uiten in een halfzijdige verlamming, wordt vaak onterecht geconcludeerd dat het bij de hond ook om een dergelijke aandoening gaat. Helaas wordt deze verkeerde en te sombere diagnose vaak bij de hond gesteld, soms met alle gevolgen van dien. Daarom willen wij u graag over deze aandoening informeren.
Oorzaken
Gelukkig komen ernstige aandoeningen die bij de hond een scheve kop veroorzaken, slechts zelden voor.
Bij die ernstige aandoeningen kan worden gedacht aan:
Een storing in het evenwichtsorgaan. Kenmerkend hierbij zijn ritmische spontane oogbewegingen als gevolg van een aandoening van de evenwichts (vestibulaire) zenuw, die het binnenoor met de hersenen verbindt.
In de hersenen gelegen oorzaken. Deze gaan gepaard met uiteenlopende langzaam tot stand komende afwijkingen. De snelle oogbewegingen ontbreken hierbij.
Tumoren, hersentrauma en hersenbloedingen. Deze zijn allemaal zeldzaam bij de hond.
Infecties het midden- of binnenoor, soms als complicatie van een uitwendige oorontsteking. Deze infecties komen iets vaker voor.
Geriatrisch vestibulair syndroom
De meest voorkomende oorzaak van de scheve kopstand, vooral bij oudere honden, is echter het geriatrisch vestibulair syndroom. De oorzaak hiervan is nog onbekend. Omdat hierbij ook bij eventueel onderzoek na de dood geen structurele afwijkingen worden waargenomen, wordt ook wel gesproken van een idiopathische evenwichts (vestibulaire) aandoening.
Symptomen
Een plotseling scheve kopstand.
Evenwichtstoornissen.
Een onzekere gang bij het lopen en omvallen.
Ongecontroleerde snelle bewegingen van de oogbol (nystagmus). De pupil van het oog beweegt van links naar rechts of draait rondjes.
Misselijkheid, braken en verminderde eetlust.
Een leeftijd van 12.5 jaar of ouder.
Diagnose
Als uw hond dergelijke kenmerken vertoont, zal uw dierenarts een uitgebreid algemeen lichamelijk onderzoek doen. Om de andere hiervoor genoemde oorzaken van een scheve kopstand zo veel mogelijk te kunnen uitsluiten, wordt daarbij ondermeer gekeken naar eventuele neurologische symptomen en ziekten van de inwendige gehoorgang.
Indien de symptomen wijzen op het geriatrisch vestibulair syndroom, wordt aanvullend onderzoek voor meer zekerheid, zoals röntgenologisch onderzoek, meestal uitgesteld, omdat de verschijnselen van dit syndroom binnen enkele dagen zullen afnemen. Indien de symptomen niet snel verbeteren, is verder onderzoek geïndiceerd om andere oorzaken van de scheve kopstand geheel uit te kunnen sluiten.
Behandeling
Behandeling is meestal niet nodig. Zonder behandeling zullen de symptomen binnen 2-3 dagen verminderen. Eventueel kan wat ondersteunende therapie worden gegeven tegen de misselijkheid. De meeste dieren leren binnen 1 tot 2 weken de afwijking te compenseren en kunnen verder een normaal leven leiden. Een recidief van het geriatrisch vestibulair syndroom komt niet vaak voor. Wel kan het zijn dat de hond permanent een min of meer scheve kopstand houdt. Ook kan het dier last blijven houden van een wat onzekere gang bij het lopen.
Waarschuwing
Het beeld lijkt in eerste instantie altijd zeer ernstig. Dit komt vooral omdat we de ziekten van onze dieren afmeten naar de aandoeningen bij de mens, waarbij we bij dit soort symptomen vaak als eerste denken aan ernstige aandoeningen als hersensymptomen veroorzaakt door een infarct of een bloeding. Dergelijke aandoeningen komen bij dieren zelden voor.
En in bepaalde gevallen, zoals bij een tumor, zullen er naast de eerder beschreven verschijnselen vaak andere symptomen opvallen, zoals algemeen ziek zijn, verlamming van de aangezichtsspieren en het Horner syndroom, met het kenmerkende symptoom dat één pupil groter is dan de andere.
Voor er bij een scheve kopstand een te sombere diagnose wordt gesteld moet eerst vast staan dat er geen sprake is van de meest waarschijnlijke oorzaak daar van: het Geriatrisch vestibulair syndroom.
bron: http://www.ossehoofd.nl
- MJ
- Zeer actief
Ja, precies. De arts die ik vanochtend om half 6 aan de telefoon had zei dat het leek op een hersenbloeding met de verschijnselen die ik noemde en gaf aan dat dat de spuit die ik halen kon bij mijn eigen DA binnen 24 uur gegeven moest worden.marian* schreef:
Probleem hierbij is dat de ene da dit zegt en de andere dat....Senta is bij de laatste grote aanval i.v.m. Pinksterweekend toen bij 4 da's geweest die alle 4 een andere diagnose stelden![]()
Mijn DA zei dat die spuiten weinig zin hadden en had het gelijk over dat geriatrisch syndroom en gaf de injectie en de pillen mee tegen de misselijkheid .
Liam heeft altijd een tuige om bij het uitlaten maar ook daar kon ik hem vanochtend niet mee ondersteunen.Heb je misschien een tuig bij je of zo?Dan kun je hem dat om doen en daarmee steun geven bij het staan.
Je zou zo graag iets willen doen maar kunt niks en dat is zo balen!
Net , ben ondertussen thuis, kon hij wel even staan...ik moet wel ernaast staan anders valt ie omdat ie zo naar links hangt .
Ik geef hem kleine beetjes water met een spuitje...maar hoeveel is voldoende zodat ie zeker weten niet uitdroogt ?
Krijg ik er niet voldoende in dan moest ie namelijk vanmidaag een vochtinfuus maar ik krijg er elke keer maar een ieniemini beetje water in.
Fijn ook dat ik net voor het weekend zit want mocht er het weekend wat zijn dan moet ik naar een dienstdoend arts.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- MJ
- Zeer actief
Dank je wel voor deze info !dbdobi schreef:Veel sterkte voor Liam, en ook voor jou. Je zult wel behoorlijk geschrokken zijn.
Het was vanochtend nog te vroeg ( kwart over 5 -half 6) om zover te googlen.
Ik ga het goed en rustig doorlezen en het geeft me , wat ik zo snel las ,al een wat geruster gevoel !
- MJ
- Zeer actief
Oh kijk ! dat scheelt weer een onzekerheid.Inge O schreef:
het geriatrisch syndroom is een moderne naam voor het vestibulair syndroom, dus eigenlijk gaat het nog steeds over hetzelfde.
Nah ja als ie 12 is zij het ook zo hoor..ik kan er niets aan veranderen maar geschatte leeftijd 9 klinkt toch wat anders als de zo opeens genoemde 12 en ik wil toch graag nog heel wat jaartjes van hem genieten.de 3 honden ik persoonlijk kende en die het kregen waren alledrie ruímmmmm jonger dan 12, dus die leeftijd van 9 kan volgens mij nog prima hoor.
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
He bah , ik hoop dat hij snel opknapt .
Onze Domino heeft het ook gehad , kon ook niet meer lopen. Ze heeft 3 dagen bij de DA aan het infuus gelegen , en de 3e dag stond ze ineens weer op. Duurde wel 3 mnd voor ze weer helemaal stevig liep.
Sterkte met hem.
Onze Domino heeft het ook gehad , kon ook niet meer lopen. Ze heeft 3 dagen bij de DA aan het infuus gelegen , en de 3e dag stond ze ineens weer op. Duurde wel 3 mnd voor ze weer helemaal stevig liep.
Sterkte met hem.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
- MJ
- Zeer actief
HIj heeft geplast en ook wat gegeten !
na het plassen ( eerst bijna tig keer vallen :N: ) kwam ie ook nog een paar pasjes op een dronkemansgang naar me toelopen. Een ander zou zich kapot schrikken van zijn lopen maar ik stond te gloeien van blijdschap dàt ie naart me toe kwam hobbelen die 2 meter.
Het eten ( penssmuldier) moest ik eerst in zijn bekkie proppen en dan slikte hij het weg maar ook een paar happen die ik voor zijn bekkie heeft hij zelf opgelikt .
Wel ga ik nu voor de zekerheid naar de DA om vocht toe te dienen. Dat we wel even zeker zijn dat ie genoeg vocht binnenheeft. Ik krijg er elke keer maar 1 cm spuitje water in en meer niet. '
na het plassen ( eerst bijna tig keer vallen :N: ) kwam ie ook nog een paar pasjes op een dronkemansgang naar me toelopen. Een ander zou zich kapot schrikken van zijn lopen maar ik stond te gloeien van blijdschap dàt ie naart me toe kwam hobbelen die 2 meter.
Het eten ( penssmuldier) moest ik eerst in zijn bekkie proppen en dan slikte hij het weg maar ook een paar happen die ik voor zijn bekkie heeft hij zelf opgelikt .
Wel ga ik nu voor de zekerheid naar de DA om vocht toe te dienen. Dat we wel even zeker zijn dat ie genoeg vocht binnenheeft. Ik krijg er elke keer maar 1 cm spuitje water in en meer niet. '
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Caro.