MARC_S schreef:Ik vind echt dat er veel te heilig wordt gedaan over deze honden. Sorry. Natuurlijk is een ex sporthond uit de IPO prima te plaatsen als hij al huishond of in ieder geval kennelhond bij een gezin was. Maar hoe denk je dat het leven van een diensthond eruit ziet? Kennel, training, kennel, training, kennel, werken, kennel, werken. Dus hoe denk je met zo'n hond in je woonkamer om te gaan? Hij heeft soms wel 8-9 jaar in dezelfde kennel gezeten en achterin de kooi in de politieauto. Dan even wild bijten bij rellen en dan weer terug in de kennel in de loods van het hoofdbureau. En dan herplaatsen na een heel hondenleven en denken dat je gewoon je zus kan ontvangen met de kids als deze hond zijn plekje op de bank veroverd heeft?
Er zullen er genoeg zijn die het evt na lange trainingen kunnen, maar ik denk dat er ook genoeg zijn die daar helemaal niet meer toe in staat zijn. Het hebben van meer dan 1 baas kan al een probleem zijn voor zo'n hond. Laat staan een huiskamer en rondjes in het park met de andere hondjes. Vergis je vooral niet in wat voor leven die honden achter de rug hebben. Dat was geen op zondag naar het strand en op maandag de kinderen ophalen van school. Dus dat kun je ook niet van dat soort honden verwachten.
Ik denk dus dat de wat pittigere types allemaal netjes een spuitje krijgen als de kennel leeg moet voor de nieuwe hond. Wie neemt er nu een dolle kennelhond van 9 jaar in huis getraind op bijten terwijl er honderden herders te plaatsen zijn in NL die wel lief zijn?
Ik wil dus niet zeggen dat elke bijtwerkhond niet meteen heel erg lief kan zijn, maar na een werkend leven van 8-9 jaar kun je er echt niet zomaar een gezinshond van maken. Ja, met sommige.
Ik denk ook dat er een groot verschil zal zijn tussen een hond die in ipo is getraind en een hond die tot politiehond is opgeleid en daar ook in heeft gewerkt. Alleen al omdat een hond in ipo echt getraind wordt op de mouw, niet op een persoon, terwijl een diensthond naar ik heb begrepen afgericht wordt op bijten op verschillende plaatsen op het lichaam, en misschien ook al in de praktijk heeft moeten bijten op mensen die geen pak dragen. Bovendien zal een ipo hond zijn ding alleen hoeven te doen in een gecontroleerde omgeving van een sportveld wat er vaak toch een beetje hetzelfde uitziet, en een diensthond zal zijn ding moeten doen in verschillende omgevingen.
Toch heb ik ook verschillende keren gelezen van mensen die hun hond gebruiken als diensthond, en dat deze hond dan uitstekend thuis te houden is, ook tussen kinderen en vreemden.
Zou het ook kunnen zijn dat dit per hond verschilt?
Ik denk trouwens dat als je zulke afgerichte honden maar naar iedereen doet, het echt een gevaar kan zijn. Lijkt mij zeer onwenselijk. Enig inzicht in wat de hond geleerd en gedaan heeft lijkt me toch wenselijk voor een nieuwe eigenaar. Maar dat is mijn mening

.