Sita schreef:Ik heb even zitten googelen, maar dit kom ik echt nergens tegen. Wel dat je je hond niet je voort mag laten trekken. Als je je hond los mag laten, maakt het dus niet uit of je dat fietsend of wandelend doet. Tevens even nagevraagd bij onze afdeling verzekeren en ook die hadden dit nog nooit gehoord.sjaak-k schreef:Dat is exact de reden waarom ik mijn hond nooit uitlaat, stel je voor zeg...Suzanne123 schreef:Hoi,
Ik zou zelf NOOIT een hond los naast de fiets laten lopen; veel te groot risico op een verkeersongeluk (niet alleen de hond zelf, maar stel dat hij toch "uitbreekt" en een ongeval veroorzaakt, dan ben je mooi in de aap gelogeerd, want dan ben je aansprakelijk conform de wet. Mogelijk betaalt je verzekering niet of maar deels omdat je je hond niet los mag meevoeren.
Ook aan de fiets moet een hond dus aangelijnd zijn (wettelijk weer he?)
Hoe dan ook; IK zou het nooit doen.... risico aan alle kanten veel te groot.
Suzanne.
Welke wet bepaald trouwens dat honden aangelijnt moeten zijn?
Het enige wat ik daarnaast nog kan vinden is de maximale breedte van een fiets in belgie: 75 cm, maar in nederland wordt daar niet over gesproken, alleen dat fietsen breder dan 75 cm de rijbaan mogen gebruiken. Dit zou dus gelden als je bijv een stinger aan je fiets hebt (geen idee hoe breed ze zijn).