Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

los naast de fiets en opbouwen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Re: los naast de fiets en opbouwen?

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Sita schreef:
sjaak-k schreef:
Suzanne123 schreef:Hoi,

Ik zou zelf NOOIT een hond los naast de fiets laten lopen; veel te groot risico op een verkeersongeluk (niet alleen de hond zelf, maar stel dat hij toch "uitbreekt" en een ongeval veroorzaakt, dan ben je mooi in de aap gelogeerd, want dan ben je aansprakelijk conform de wet. Mogelijk betaalt je verzekering niet of maar deels omdat je je hond niet los mag meevoeren.

Ook aan de fiets moet een hond dus aangelijnd zijn (wettelijk weer he?)

Hoe dan ook; IK zou het nooit doen.... risico aan alle kanten veel te groot.

Suzanne
Dat is exact de reden waarom ik mijn hond nooit uitlaat, stel je voor zeg... :).

Welke wet bepaald trouwens dat honden aangelijnt moeten zijn?
Ik heb even zitten googelen, maar dit kom ik echt nergens tegen. Wel dat je je hond niet je voort mag laten trekken. Als je je hond los mag laten, maakt het dus niet uit of je dat fietsend of wandelend doet. Tevens even nagevraagd bij onze afdeling verzekeren en ook die hadden dit nog nooit gehoord.

Het enige wat ik daarnaast nog kan vinden is de maximale breedte van een fiets in belgie: 75 cm, maar in nederland wordt daar niet over gesproken, alleen dat fietsen breder dan 75 cm de rijbaan mogen gebruiken. Dit zou dus gelden als je bijv een stinger aan je fiets hebt (geen idee hoe breed ze zijn).
Afbeelding
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Moos schreef:
Sita schreef:
Ik heb even zitten googelen, maar dit kom ik echt nergens tegen. Wel dat je je hond niet je voort mag laten trekken. Als je je hond los mag laten, maakt het dus niet uit of je dat fietsend of wandelend doet. Tevens even nagevraagd bij onze afdeling verzekeren en ook die hadden dit nog nooit gehoord.
Oh ohhh. Dus als Vera even flink vaart maakt moet ik vooral doen alsof ik mee trap? :F:
Gewoon in de eerste versnelling en rustig trappen ;).

Nah, ik heb het niet zo op trekkende honden naast de fiets, dat moet even gecorrigeerd worden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

sjaak-k schreef:
Moos schreef:
Sita schreef:
Oh ohhh. Dus als Vera even flink vaart maakt moet ik vooral doen alsof ik mee trap? :F:
Gewoon in de eerste versnelling en rustig trappen ;).

Nah, ik heb het niet zo op trekkende honden naast de fiets, dat moet even gecorrigeerd worden.
Vera trekt ook niet naast de fiets, ze loopt altijd heel netjes in draf mee.
Was maar een grapje, even tussendoor :mrgreen:
Afbeelding
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

sjaak-k schreef:
Dat is exact de reden waarom ik mijn hond nooit uitlaat, stel je voor zeg... :).

Welke wet bepaald trouwens dat honden aangelijnt moeten zijn?
De APV, dus geen wet maar een verordening. De Algemene Plaatselijke Verordening.
Maar in de meeste (niet in alle, maar wel vrijwel de meeste) mogen honden buiten de bebouwde kom wel los lopen.

En wettelijke (RVV) is dus alleen geregeld dat je maar 1 dier mee mag voeren aan de fiets. Maar dat stamt vooral uit de tijd dat de boer nog zijn koe of paard naast de fiets meevoerde.
Gr. Aniek

Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Moos schreef:
Rami schreef:
Edit: Oh, ik lees net dat ik achterlijk ben. Nou ja, dan maar achterlijk. Kan er ook nog wel bij... :Q:
Join the club :mrgreen:
Mag ik ook bij de club? :lol1: :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

alm@ schreef:
Moos schreef:
Rami schreef:
Edit: Oh, ik lees net dat ik achterlijk ben. Nou ja, dan maar achterlijk. Kan er ook nog wel bij... :Q:
Altijd gezellig :cheer: :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Moos schreef:
alm@ schreef:
Moos schreef:
Altijd gezellig :cheer: :mrgreen:
Nou, dat wilde ik precies zo tikken! :D
Afbeelding
alm@
moderator

Ik heb tegenwoordig ruzie met al die citaten :S: Misschien moet het clubje :Q: maar eens een fietstochtje organiseren :lol1: wel even goed je verzekering nakijken :engel:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

alm@ schreef:Ik heb tegenwoordig ruzie met al die citaten :S: Misschien moet het clubje :Q: maar eens een fietstochtje organiseren :lol1: wel even goed je verzekering nakijken :engel:
Hahahaahahah, Alma :smile:

Ik heb natuurlijk Saar in het mandje he, dus al twee honden bij me. Daar ga ik al :19:
Afbeelding
alm@
moderator

Moos schreef:
alm@ schreef:Ik heb tegenwoordig ruzie met al die citaten :S: Misschien moet het clubje :Q: maar eens een fietstochtje organiseren :lol1: wel even goed je verzekering nakijken :engel:

Ik heb natuurlijk Saar in het mandje he, dus al twee honden bij me. Daar ga ik al :19:
Mmmm dat mandje. Dat zou ik verzekeringstechnisch maar eens goed nakijken :hmmm: :F:

Ik begin nou wel flauw, melig en onaardig te worden :N:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Ja, ik ook. Slaande ruzie! Maar goed, lange citaten lezen is ook niet fijn.
Enne... het clubje met :Q: moet er wel rekening mee houden dat ik fiets als een slak. Nou ja, des te meer lol hebben de honden (hoewel... :engel: :wink: ).
Afbeelding
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik denk dat als Vera een goede basisconditie heeft van het wandelen en aangelijnd fietsen het geen enkel probleem is :wink: Bij zware inspanning zou ik wel goed opletten op de warming up en cooling down en het herstelvermogen maar van rustig eigen tempo los van de fiets bepalen zal ze zich niet zwaar in moeten spannen denk ik.
Ik vind het heerlijk hoor, lekker een stukje fietsen met de hond los kunnen ze zelf ook nog bepalen hoe snel ze willen lopen en waarheen ze gaan.
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Caja houdt los naast de fiets ook veel makkelijker vol.
Dat kun je echt een stuk vlotter opbouwen.
Los naast de step heb ik ook snel kunnen opbouwen (nou ja, snel voor zover mij conditie dat toe liet :sst: ) en nu loopt ze makkelijk 15 km mee (zij loopt dan volgens mij minstens 20 km, met het heen en weer geren :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door marye op 17 jul 2009 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

marye schreef:Caja houdt los naast de fiets ook veel makkelijker vol.
Los naast de step heb ik ook snel kunnen opbouwen en nu loopt ze makkelijk 15 km mee (zij loopt dan volgens mij minstens 20 km, met het heen en weer geren :mrgreen: )
Fijn! Dan gaan we morgenochtend lekker weer de polder in. Het wordt weer niet warm, dus dan moeten we het er even van nemen :wink:
En dat heen en weer rennen is inderdaad herkenbaar :mrgreen: En Saartje zit dan in d'r mandje in tevreden wat om zich heen te kijken zo van "dat heb ik goed voor mekaar :lol: " :mrgreen:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
marye schreef:Caja houdt los naast de fiets ook veel makkelijker vol.
Los naast de step heb ik ook snel kunnen opbouwen en nu loopt ze makkelijk 15 km mee (zij loopt dan volgens mij minstens 20 km, met het heen en weer geren :mrgreen: )
Fijn! Dan gaan we morgenochtend lekker weer de polder in. Het wordt weer niet warm, dus dan moeten we het er even van nemen :wink:
En dat heen en weer rennen is inderdaad herkenbaar :mrgreen: En Saartje zit dan in d'r mandje in tevreden wat om zich heen te kijken zo van "dat heb ik goed voor mekaar :lol: " :mrgreen:
Heerlijk toch, gewoon even goed op haar letten hoe ze het volhoud.
En vooral hoe snel ze er na hersteld is, is iets waar je even naar kunt kijken.
Maar de basisconditie lijkt me al prima :wink:
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Wat Caja trouwens volgens mij het leukste vind van los naast de step.
Een poosje snuffelen waardoor ik al een eind voor ben en dan keihard een sprint trekken om me in te halen :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Suzanne123 schreef:Hoi,

Ik zou zelf NOOIT een hond los naast de fiets laten lopen; veel te groot risico op een verkeersongeluk (niet alleen de hond zelf, maar stel dat hij toch "uitbreekt" en een ongeval veroorzaakt, dan ben je mooi in de aap gelogeerd, want dan ben je aansprakelijk conform de wet. Mogelijk betaalt je verzekering niet of maar deels omdat je je hond niet los mag meevoeren.

Ook aan de fiets moet een hond dus aangelijnd zijn (wettelijk weer he?)

Hoe dan ook; IK zou het nooit doen.... risico aan alle kanten veel te groot.

Suzanne
mens wat moet jij toch een zwaar leven hebben............
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Moos schreef:

Boomer, Benny en ik willen ook bij de club.. :mann:
Met daarbij aangetekend dat ook Benny af en toe ernaast wil rennen, ook al doet Boomer dat al :pffff:
Moos
Zeer actief

marye schreef:
Heerlijk toch, gewoon even goed op haar letten hoe ze het volhoud.
En vooral hoe snel ze er na hersteld is, is iets waar je even naar kunt kijken.
Maar de basisconditie lijkt me al prima :wink:
Doe ik hoor :ok: :wink: Toen we, na het laatste stukje aangelijnd fietsen, thuis aankwamen hijgde ze nauwelijks. En ze was dus ook binnen een uur of 2 weer aan het klieren bij me wat we verder nog gingen doen vandaag. Dus dat zit wel goed :mrgreen:
marye schreef:Wat Caja trouwens volgens mij het leukste vind van los naast de step.
Een poosje snuffelen waardoor ik al een eind voor ben en dan keihard een sprint trekken om me in te halen :mrgreen:
Dat durfde ik nog niet zo goed te doen omdat ik geen idee had hoe 'zwaar' het voor haar zou zijn. Maar gezien het verloop van vandaag mag ze morgen best even een paar sprintjes trekken om me in te halen :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Anne trippelt ook altijd braaf mee an de fiets. Tempo 'bejaard'. :19: Toen we laatst WEER ingehaald werden door een trimmer begon ik me wel een beetje voor joker te voelen fietsen... :roll: OK, los gaat t beter, maar als ze 'gewoon' naast t fietsje moet lopen, vind ze t beduidend minder leuk dan lekker met de fiets door de polders rausen. Maar ja, niet iedere dag is t feest...Overigens loopt Anne ook heel vaak los aan de fiets. En soms ook door de stad. Shoot me. :mrgreen:
Anne&Taar
Zeer actief

O ja, van trekken is hier dus ab-so-luut geen sprake. Ja, als er getrokken wordt ben ikzelf degene die trekt, ja. :roll:

Gelukkig, 1 bekeuring minder. :pffff:
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Anne trippelt ook altijd braaf mee an de fiets. Tempo 'bejaard'. :19: Toen we laatst WEER ingehaald werden door een trimmer begon ik me wel een beetje voor joker te voelen fietsen... :roll: OK, los gaat t beter, maar als ze 'gewoon' naast t fietsje moet lopen, vind ze t beduidend minder leuk dan lekker met de fiets door de polders rausen. Maar ja, niet iedere dag is t feest...Overigens loopt Anne ook heel vaak los aan de fiets. En soms ook door de stad. Shoot me. :mrgreen:
Wil je ook bij de club? :mrgreen:

Vera loopt aangelijnd naast de fiets in een flinke draf mee altijd, met de blik op standje "lopen, lopen, lopen, lopen, lopen". Ik vraag me soms af of ze uberhaupt doorheeft waar we lopen :smile: Maar ze gaat alijd graag mee, en gooit meteen zelf die flinke draf erin. Dus ik gok dat ze aangelijnd ook best aardig vindt hihi. Maar los zeker leuker!
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Anne wil alleen meedoen als iedereen niet harder fietst dan 8 km per uur. :pffff: Want zo snel gaan we. :mrgreen: In een vroegere vlaag van optimisme heb ik ons op willen geven voor de UV proef, echter na de aanschaf van de kilometerteller waarop ik kon zien hoe snel we gingen, heb ik me toch maar weer afgemeld... :8): 12 km/uur is een illusie. :jank:
Laatst gewijzigd door Anne&Taar op 17 jul 2009 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

fritz loopt ook los naast de fiets. met stroomband om :pffff: . zo.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Anne wil alleen meedoen als iedereen niet harder fietst dan 8 km per uur. :pffff: Want zo snel gaan we. :mrgreen: In een vroegere vlaag van optimisme heb ik ons op willen geven voor de UV proef, echter na de aanschaf van de kilometerteller waarop ik kon zien hoe snel we gingen, heb ik me toch maar weer afgemeld... :8): 12 km/uur is een illusie. :jank:
:smile: ah gossieee. Anne neemt gewoon lekker d'r tijd :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Das dr levensmotto. Waarom vandaag doen wat morgen kan. :pffff:
Moos
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Das dr levensmotto. Waarom vandaag doen wat morgen kan. :pffff:
En ze kan zo beter van de omgeving genieten ook :pffff:
(je zou maar in je haast een prutsloot missen ofzo :F: ).
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief

Precies! :8): Of een smakelijk happie, maakt niet uit of t eetbaar is... :8):
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ach ja ik ben geen brave burger, maar ik zorg niet voor overlast. Ik doe alles wat de wet verbied op de fiets. Ik fiets door rood (als er geen verkeer is), ik ga beschonken op de fiets, ik fiets met meerdere honden (de max is wel 3 geweest) of ik fietste wel eens met mijn hond los. Mijn hond loopt los in gebieden waar dat niet hoort. Maar al meneer agent of andere ambtenaar mij een bekeuring geeft dan neem ik die vriendelijk in ontvangst. :engel:
om mijn weg gewoon verder te volgen.
Ik zorg dat mijn hond geen last voor anderen is dat is namelijk waarom die belachelijke regelgeving komt...... niet goed opgevoede baasjes en honden... :boos:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Wij horen ook bij de club :cheer:

Frenk mag naast de fiets mee naar de Hout (en de heenweg word ik ook nog eens, als ik hem niet tegen zou houden, gerust meegetrokken door een zeer fanatiek hoopje hond van 11,5 kilo :N: Niks leuker dan zo hard mogelijk rennen. Jammer dat dat niet mag van dat stomme vrouwtje :pffff: ). In de Hout blijf ik soms op mijn fiets zitten en peddel rustig voort en soms stap ik af om al naar gelang wat me uitkomt te rennen of te slenteren :mrgreen:
Frenk vindt los mee naast de fiets meer dan prima, want dan schiet het tenminste op en hoeft hij niet steeds heen en weer te rennen. :lol1:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”