Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het Grote Pup-Erbij topic ;-)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Dansa
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shih-Tzu x Japanse Spaniel 17 dec 2008
Shih-Tzu x York 12 jan 2010

Re: Het Grote Pup-Erbij topic ;-)

Ongelezen bericht door Dansa »

Bedankt voor de tip !!! :ok: Dansa is een zeer gemakkelijke hond, en met andere honden is ze zo klaar, ff ruiken en loopt dan gewoon de ander kant uit, blaft ook niet naar andere honden, toont ze ook geen interesse in....
Maar dat wen-idee lijkt me wel wat !!! bedankt. :lol1:
DANSA
Afbeelding
ANGEL
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Moos schreef: Ja, hier gaf/geef ik ze dan allebei iets. Eigenlijk gaat dat ook automatisch, in mijn geval dan, want als ik pup Vera bij me riep kwam Saar 9 van de 10 keer ook, en kreeg dan ook gewoon het lekkertje mee. Toen ik met Vera meer op interval belonen ging, ging Saar daar ook weer ouderwets op over :mrgreen: :wink: Kwam Saar nou niet als ik Vera riep dan was het heel makkelijk natuurlijk, dan kreeg Saar niks. Ik ben Vera overigens vrij snel gaan belonen met spel, maar ook dan kreeg Saar wel dat koekje als zij ook gekomen was. Ja, ik ben een watje :F: .
Dat de hele dag door belonen van de pup ging hier eigenlijk alleen met stem volgens mij :denken: Trainingsdingetjes en hierkomen met lekkers/spel, en de hele dag door riep ik "goed zo" en "braaf" haha.
Vraag 2; ik was altijd gewend om tijdens de wandeling spelletjes met Dante te doen; speuren en zo. Dus geen serieuze training maar voor de lol. H&H (Hydro en Hyra) erbij deed ik dat haast niet meer omdat ik dat wel wat ingewikkeld vond; hoe lossen jullie dat op? (Ik ben wel van plan om met allebei ook apart te wandelen, maar neem ze natuurlijk ook tegelijk mee).
Daar heb ik het redelijk simpel mee hier, want Saar houdt niet van spelletjes doen :wink: Ik doe buiten dus veel apporteer dingetjes met Vera, maar aangezien Saar daar echt nul komma niks aan vind heeft ze ook niet iets van "ik wil ook".
Dat 'watje zijn' komt me enigszins bekend voor :wink: .
Met de pup gaat het natuurlijk anders dan met H&H (zoals ik al zei als ik die riep, kwam alleen Dante :mrgreen: ). Bij Dante als pup gaf ik echt minuscule stukjes voer, dus Dante zal niet direct dichtgroeien als hij komende tijd wat extra beloond wordt :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

parelridder schreef:In en om huis oefen ik met de pup in een andere ruimte dan 'de groters' zijn. Tenzij ik juist een 'grotert' gebruik als voorbeeld en/of concurrent. Die kan dan dus ook geregeld iets verdienen, met een klus die ze al lang kan :W:
En als we tijdens de wandeling hier-komen doen, krijgt ieder die het netjes deed. Wie liep te treuzelen, dwz beter kan, heeft pech gehad. Ik oefen ook hier-komen vanuit zit, naast elkaar en dan om beurten hier komen. Mbv een blijfgebaar van mijn ene hand en oogcontact ondersteun ik de zitte-blijvers en met een uitnodigende andere hand, aan de kant waar de betreffende hond zit, roep ik die bij me. Middels de afstand die je hebt tot hen, kun je de moeilijkheid ook verkleinen (of vergroten natuurlijk).
Klinkt misschien ingewikkeld, is het niet en ze begrijpen het eigenlijk vanzelf :19:
Naam voor commando doe ik niet, behalve in bovenstaande oefening. De naam is voor veel honden signaal om je kant op te komen en het werkt ook niet erg vlot. Stel je bent aan het volgen met je pup en je houdt halt: "puppy, zit", dan zit ze al niet meer naast je... Of de beginselen van distance controle (zitten/liggen op afstand): de moeilijkheid is aanvankelijk op die plek te blijven, zonder een stap richting baas. Dat wordt extra lastig als je eerst de naam noemt. Ik heb er geen enkele moeite mee als anderen ook doen wat ik er eentje opdraag. ze leren in een vloek en een zucht dat je het hebt tegen degene die je aan kijkt :19: En als ze dan toch mee doen, van "Je weet maar nooit, of er voor mij ook wat af valt", dan is dat toch prima? Als ik met de kleine oefen en een volwassen hond doet ongevraagd mee (soms sta ik in de achtertuin te oefenen en zie ik dat er achter het woonkamer raam braaf wordt mee gedaan), dan krijgt die tussentijds grijnzen, knipogen en lieve woorden en aan het eind een handje lekkers.
Als ik dat eens niet handig vind en we kunnen niet oefenen zonder gezelschap van de andere honden, geef ik de andere honden een 'down', zodat die onderwijl blijven liggen en na afloop daarmee wat verdient hebben. Zoals Maeve al omschreef.
Maar in principe hoeft wat mij betreft de ene hond niet te krijgen als de ander krijgt. Wel krijgen ze allemaal kansen om iets te verdienen.
Klinkt logisch allemaal :ok: Geweldig dat ze achter het raam meedoen :mrgreen: . Ik heb ook wel eens gehad dat ik tegen Hyra 'zit' zei (moest nog met een snoepje boven de neus) en ik naast me keek en dan pas Dante zag zitten met hoge borst; 'mens ik zít toch :boos: ' :mrgreen:
Duidelijk verhaal, bedankt!
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

parelridder schreef:Oh ja, 2e vraag:
Ik doe hier graag zoekspelletjes met de bal. Ik werp dan een bal naar een ruig begroeid eilandje bijvoorbeeld. Mijn volwasen honden hebben er totaal geen probleem mee als pup mee doet, dus die laat ik vrij terwijl ik met de grote(rs) speel. Pup gaat soms mee, leert van hen het spel, leert spelenderwijze de betekenis van mijn aanwijzingen begrijpen en voor je het weet, speert je pup op jouw aanwijzing aan je volwassen hond richting het speeltje :mrgreen:
Ik gebruik verder een pupmobiel en neem ze ook apart van elkaar mee, dus spelletjes die ik niet leuk spelen kan met pup er bij of waar pup zich zodanig zwaar belasten gaat dat ik dat liever niet doe, stel ik uit tot momenten dat ze geen deel kan nemen.
Zulk soort zoekspelletjes doe ik ook vaak met Dante. Hoe dichter de begroeiing hoe beter :wink: . Met Hydro erbij heb ik het ook wel geprobeerd (die was toen een maand of 8) ; hij had geen idee hoe hij moest zoeken, maar liep Dante achterna. Het gebeurde een paar maal dat Dante de bal haast gevonden had en smiecht Hydro hem net voor zijn neus wegkaapte :roll: :wink: . Dante is zo'n type die daar snel van onder de indruk is. Als dat een paar keer gebeurt gaat hij helemaal de struiken niet meer in en dat vind ik zo zonde (en sneu).
Daarna deed ik het maar om en om (een aangelijnd of in 'blijf').
Ik ben van plan om mijn doggyride mee te nemen op de gezamenlijke wandelingen (zolang pup nog niet zo lang alleen kan blijven). Dan heb ik ook handen vrij om met Dante spelletjes te doen.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Rea schreef:Als hier de puppedup wat verdient heeft krijgen niet altijd de groten ook wat. Ze zouden dicht groeien. Voor alle plasjes buiten krijgt ze zondermeer een klein stukje. Maar wel met 't eten van Lotje dan krijgen de andere 2 ook wel een klein beloningssnoepje. Lotje eet in haar bench nog 4 keer per dag en de rest maar 2 keer.

En lopen doe ik niet appart, Lotje leert zelf veel van de anderen. Loopt ook net als de andere los mee. De katten lopen hier ook mee en die hadden de lol ontdekt om haar dan vanuit een hinderlaag aan te vallen en om te gooien. De eerste keren was dat piepen omdat ze schrok, maar zeker omdat de rest er niet op reageerde is ook dat vanzelf opgelost. Ze neemt nu vaak zelf 't heft in handen en springt dan boven op hun.
Ja dat eten, dat was ook een van de vraagjes :wink: Dante is ontzettend op eten (door o.a. prednison :roll: ) en het lijkt me sneu voor hem als hij niets krijgt en pup wel.
Maar of hij dan genoegen neemt met alleen een brokje :19: .

Als pup maar een beetje op Dante lijkt moet ik wel apart gaan trainen denk ik, tijdens de wandeling :wink:
Vooral het hierkomen is voor zo'n halve lopende hond een moeilijk commando.
Ik vind het wel belangrijk dat pup leert om alleen te blijven en dat Dante er aan went dat ik met pup wegga.
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Mbt belonen geef ik Bram ook wat als ik Izzie roep en hij komt aandribbelen. Maar hij doet dat lang niet altijd, is te druk met andere dingen :wink: Trainen met Bram tijdens wandelingen, doe ik niet zo veel. Wel 'kijk eens' oid, en dat doe ik nog steeds. Met als gevolg dat Izzie binnen no time wist wat 'kijk eens' betekent en ze daar nu ook voor beloond wordt.

Ik heb heel veel dingen apart met Izzie gedaan. Dat heb ik bewust gedaan omdat ik ook later alleen met haar zal trainen e.d. Het heeft erg goed gewerkt, want ze kan prima zonder Bram. Andersom geldt hetzelfde, ik loop ook met Bram zonder Izzie. Ze blijft dan gewoon even thuis en vindt dat geen probleem.
Ik heb het ook niet over echt trainen hoor, meer zoekspelletjes doen, dat helpt nl. ook om te voorkomen dat Dante zijn vertier elders gaat zoeken :wink: . En dat zal ws. voor pup ook wel gaan gelden denk ik als zijn jachtinstinct tot ontwikkeling is gekomen...
Gr. Marijke
Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Moon schreef:(...) Ik heb ook wel eens gehad dat ik tegen Hyra 'zit' zei (moest nog met een snoepje boven de neus) en ik naast me keek en dan pas Dante zag zitten met hoge borst; 'mens ik zít toch :boos: ' :mrgreen:
Geweldig! Zooooo herkenbaar.
Ben je nog kweeniehoelang bezig met het puppycommando, zit die grote er bij als een kind dat in de schoolbankjes met de armen over elkaar zit & borst vooruit ten teken "Juf, IK weet het!!" :smile:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
parelridder
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door parelridder »

Moon schreef:(...) Zulk soort zoekspelletjes doe ik ook vaak met Dante. Hoe dichter de begroeiing hoe beter :wink: . Met Hydro erbij heb ik het ook wel geprobeerd (die was toen een maand of 8) ; hij had geen idee hoe hij moest zoeken, maar liep Dante achterna. Het gebeurde een paar maal dat Dante de bal haast gevonden had en smiecht Hydro hem net voor zijn neus wegkaapte :roll: :wink: . Dante is zo'n type die daar snel van onder de indruk is. Als dat een paar keer gebeurt gaat hij helemaal de struiken niet meer in en dat vind ik zo zonde (en sneu).
Daarna deed ik het maar om en om (een aangelijnd of in 'blijf').
Ik ben van plan om mijn doggyride mee te nemen op de gezamenlijke wandelingen (zolang pup nog niet zo lang alleen kan blijven). Dan heb ik ook handen vrij om met Dante spelletjes te doen.
'k Zou het met je nieuwe frutsel gewoon nog eens proberen.
Hydro was al 8 mnd, dus de kans dat hij ter plekke de bal vindt en de moed heeft deze te kapen + dat Dante daarvan onder de indruk is, is allemaal een heel stuk groter bij een puber, dan bij een pup. Voorlopig kan Dante bijv. veel meer snelheid maken. Ik weet niet of hij ook graag zwemt? Want over een slootje heen of zo heeft Dante nog meer voorsprong :W:
Andere optie is 2 balletjes (of wat je gebruikt) werpen, aanvankelijk dicht bij elkaar, zodat er voor ieder wat ligt. Of zodra je ziet dat pup 'm heeft er nog een gooien voor Dante, maar dat zou mijn voorkeur niet hebben als structurele reactie. Het vereist wel dat Dante ook de 2e zoeken gaat als pup niks vindt.
Misschien dit spelletje eerst eens in je woonkamer of achtertuin spelen met het duo. Dan is het niet 'verstopt', maar kun jij dus ook zien wat er gebeurt en hoe Dante en pup zich gedragen bij het speeltje. Wellicht kun je - zonodig - Dante moed inspreken? En ook zo al leren dat er 2 voorwerpjes liggen, dus dat het zin heeft even door te zoeken als pup er met nr. 1 vandoor is. Voor de toekomst fijn als dat kan, als ze gelijktijdig kunnen spelen.
Mijn oudste stelt het speeltje (nog steeds) vaak beschikbaar voor haar dochter. Ze doet een stapje achteruit of legt het weer op de grond :piew: Die dochter doet dit nu ook voor onze pup: "Neem maar, veel plezier". Als er meerdere ballen liggen besluiten ze hun buit wel eens te ruilen. Echt door neer te leggen en te wachten of de ander dat ook doet, om dan verheugd met elkaars troffee terug te komen :smile2:
groeten, Ludmilla
www.knightsofthepearls.nl Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Hydro was al 8 mnd, dus de kans dat hij ter plekke de bal vindt en de moed heeft deze te kapen + dat Dante daarvan onder de indruk is, is allemaal een heel stuk groter bij een puber, dan bij een pup.
Als Dante iets van Rana heeft (en dat heeft hij geloof ik) loop je het risico dat het blijft zoals bij Hydro :wink:
Ik zorg er nadrukkelijk voor dat als Rana iets mag doen voor mij, dat Ita eventjes bij mij moet blijven.
Tegenwoordig kan dat vaak los, maar in het begin hield ik haar dan eventjes aan de lijn.

Voor de rest heb ik op dit moment weinig toe te voegen aan wat @parelridder schrijft
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sonnie1983
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, xMH
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Sonnie1983 »

Even een vraag:

Ik ga een puppykong voor de pup kopen. Maar ik wil voor de pup nog wat speelgoed erbij kopen. Ik doe niet aan puppyspeelgoed maar dan gewoon bijv. rubberen ring, bal, etc. van die dingen.
Nu heeft Diego al zo'n speelgoed.

Kan ik nieuwe kopen en die aan Diego geven en de oude van Diego aan de pup (is ook leuk voor diego weer een keer nieuw speelgoed, en dan kan ik na een tijd weer omwisselen etc.)

Of is beter Diego zijn eigen speelgoed laten houden (waar hij nu bijna niet naar omkijkt) en de pup nieuwe (wat hij dan ook weer heel interessant gaat vinden maar niet bij kan overdag).

Had een bijtrolletje bijv. gekocht voor de training straks van de pup, en Diego wou hem meteen hebben zodra ik deze uit de tas pakte. dus voor hem straks ook een bijtrolletje voor op de club als beloning ipv de bal.
ranetje
Zeer actief

Als je speelgoed er bij koopt, zou ik ze zelf laten uitzoeken wie wat wil hebben.
Als je de pup iets nadrukkelijk geeft heb je kans dat Diego het juist wil hebben.
Je moet helemaal geen onderscheid maken tussen speelgoed voor Diego en speelgoed voor de pup
(vind ik :wink: )

Ik heb zelf helemaal geen speelgoed over de vloer liggen.
Ita zocht buiten haar eigen speelgoed wel op (oude plastic bloempotten e.d.) :mrgreen:

edit:typo
Laatst gewijzigd door ranetje op 22 jul 2009 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sonnie1983
Zeer actief

inderdaad ze mogen verder spelen met het speelgoed dat we willen.
Maar als de pup straks in de kennel zit en vooral straks als wij weer moeten werken, dan is het misschien fijn om een paar speeltjes in de kennel te gooien en diego een paar speeltjes voor in de tuin.

Dan wissel ik wel gewoon wat af en gooi wel wat in de kennel en tuin .
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Het wijst zich wel een beetje vanzelf Sonja :wink: Hier hebben ze op sommige dagen allemaal hun eigen voorkeur en kijken ze niet naar wat de ander heeft, de volgende willen ze net allemaal dezelfde en een andere dag lopen ze elkaar met 1 speeltje uit te dagen, puur om het uitdagen en interactie uitlokken en interesseeert het speeltje op zich hen eigenlijk geen bal :mrgreen:

Hier is verder gewoon al het speelgoed van mij :pffff:
Sonnie1983
Zeer actief

we maken ons druk om niks :P

Ach 2 honden word heel erg leerzaam voor ons al zullen vast nog wel tegen meer dingen aanlopen! ;
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Sonnie1983 schreef:we maken ons druk om niks :P

Ach 2 honden word heel erg leerzaam voor ons al zullen vast nog wel tegen meer dingen aanlopen! ;
Je gaat vast een periode heel weinig tv kijken :mrgreen:
Sonnie1983
Zeer actief

Tv staat hier toch vrij weinig aan. Maar met Diego heb ik ook maandenlang beneden gezeten savonds, dus toen werd er veel gebruik gemaakt van de tv. Straks ook veel beneden met die 2 doerakken maar dan inderdaad een privé show van spelende hondjes (hoop ik) :P

Ben echt zo benieuwd hoe Diego op de pup gaat reageren. Denk dat ie er mee wil spelen, maar de enigste pup die in huis bij ons is geweest daar wil hij nog steeds toe naar duidelijk maken dat hij nog de baas is (van mijn schoonouders de hond, die is nu 8 mndn bijna 9) maar goed dat kan ook zijn dat shadow en diego dicht bij elkaar qua rangorde liggen.
Moon
Zeer actief

ranetje schreef:
Hydro was al 8 mnd, dus de kans dat hij ter plekke de bal vindt en de moed heeft deze te kapen + dat Dante daarvan onder de indruk is, is allemaal een heel stuk groter bij een puber, dan bij een pup.
Als Dante iets van Rana heeft (en dat heeft hij geloof ik) loop je het risico dat het blijft zoals bij Hydro :wink:
Ik zorg er nadrukkelijk voor dat als Rana iets mag doen voor mij, dat Ita eventjes bij mij moet blijven.
Tegenwoordig kan dat vaak los, maar in het begin hield ik haar dan eventjes aan de lijn.

Voor de rest heb ik op dit moment weinig toe te voegen aan wat @parelridder schrijft
Het leek me leuk om ze samen zulk soort spelletjes te laten doen, maar dat zit er dus met een karaktertje als Dante niet in..
Dan maar om en om :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Inge O schreef:
ranetje schreef:

gaat hier ook zo, hier zijn ze allemaal aangeleerd om alleen op het speeltje (waar ik mee speel dan) te reageren op hun naam - 'het is voor....' en die mag dan. als je je daar heel consequent aan houdt (en dat houdt ook wel eens in het speeltje zonder meer afpakken van de jonge hond als die het toch heeft geprobeerd) leren ze dat echt heel erg snel.
crunch kan het alleen nog niet met zwemmen, daarbij heb ik het te lang toegelaten en zo kreeg ik dus ook honden die het apporteren uit het water steeds minder leuk gingen vinden. mevrouw gaat nu dus ook vast als het de beurt is aan de andere :wink: .

alles voeren als de pup beloond wordt doe ik hier natuurlijk niet aan - zie je me al, die bende vreet me arm :N: :mrgreen: . maar ik beloon sowieso toch al heel erg weinig met voertjes, dus dat probleem stelt zich zelden (maar ze weten ook dat het niet is omdat hond A iets krijgt dat de rest van het alfabet ook mazzel heeft :mrgreen: ).
Ja, wat zit ik eigenlijk te zeuren met maar twee honden :F:
Maar ja ik wil het voor Dante ook fijn houden natuurlijk..
Die Crunch, wat een spookje hè :mrgreen: . Hyra was ook ongeveer zo; tot mijn verbazing (aan Dante gewend :roll: ) was zij een vreselijk watermonster, haha. Dan had ik Dante eindelijk zover dat hij ging zwemmen (bal apporteren), gooide ik een andere bal, andere richting voor Hyra, liet ze de bal midden in het water los om te pogen die van Dante te bemachtigen :piew: . En dat deed ze al toen ze nog amper kon zwemmen, al maaiend met die voorpoten achter de bal van Dante aan :N: :smile: (en ik stond op de kant klaar om haar te gaan redden :roll: )...

Ga met alle ervaringen maar eens overdenken hoe ik het aan ga pakken :ok:
Gr. Marijke
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Moon schreef:
ranetje schreef:

Het leek me leuk om ze samen zulk soort spelletjes te laten doen, maar dat zit er dus met een karaktertje als Dante niet in..
Dan maar om en om :wink:
Het enige "spelletje"dat ik met ze samen doe en deed is beiden zitten, zelf weglopen en dan bij me roepen.
Als ze beiden mochten komen was Rana in het begin altijd de eerste die er was :mrgreen:
Nu is Ita ook wel eens eerste.
beloning is voor beiden even groot.

Ook laat ik ze wel één voor één komen.
Dan krijgen ze ook beiden een beloning. De één voor het komen en de ander voor het blijven zitten.
En dan om en om roepen.
Vinden ze ook leuk om te doen.
Net als samen de zitfluit oefenen :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”