En 'uitvallen', door schrik zie ik dan- bij sommige honden - ook zo maar gebeuren. Niet dat het wenselijk is, maar het kan wel gebeuren.Frenk schreef:Frenk zou ook schrikken en ik ookRami schreef:Ook als ik zonder honden loop schrik ik me het apenzuur als er iemand ineens uit het niets vlak langs me rent.
Zowel de renner als de eigenaar van een hond hebben een verantwoordelijkheid, denk ik.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Geschrokken en boos - of eigenlijk vooral geschrokken
Moderator: moderatorteam
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
- Aantal honden: 2
Re: Geschrokken en boos - of eigenlijk vooral geschrokken
- Rami
- Zeer actief
Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na...Zoek stok! schreef:Dat is geen vergelijking, dat auto's voor je moeten stoppen. Hij beukte niet tegen de hond aan ofzo. Ik ren ook gewoon langs kinderen hoor, als ik de trein moet halen oid. Ga toch echt niet met een enorme boog om iedereen heen, ik ren van a naar bRami schreef: Nou ja, je kunt ook niet zomaar al rennend oversteken en verwachten dat auto's voor je stoppen, of al rennend een kind omver lopen. Ook als ik zonder honden loop schrik ik me het apenzuur als er iemand ineens uit het niets vlak langs me rent.
Zowel de renner als de eigenaar van een hond hebben een verantwoordelijkheid, denk ik.Zo breed zijn stoepen nou ook weer niet, in mijn dorp niet tenminste. Moet ik dan eerst oversteken omdat iemand van mij zou kunnen schrikken?
- Frenk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu
Ja, vandaar ook mijn vraag wat er precies gebeurd is.Rami schreef:En 'uitvallen', door schrik zie ik dan- bij sommige honden - ook zo maar gebeuren. Niet dat het wenselijk is, maar het kan wel gebeuren.Frenk schreef:Frenk zou ook schrikken en ik ookRami schreef:Ook als ik zonder honden loop schrik ik me het apenzuur als er iemand ineens uit het niets vlak langs me rent.
Zowel de renner als de eigenaar van een hond hebben een verantwoordelijkheid, denk ik.

-
Fin
- Zeer actief
Dank je, dat is best fijn om te horen. Ik kan Aidan op zich goed houden hoor, maar ik moet me dan wel schrap kunnen zetten. En idd heb ik wat minder speling om hem aan het eind van de lijn zijn ding te laten doen. :N:Moos schreef:Dat in scene zetten zou dan ook het handigst zijn denk ik inderdaad. Maar het blijft lastig, ook omdat Aidan best zwaar is en naar ik aanneem ook heel sterkchristo schreef:
Eh... ik ben al heel lang serieus bezig om joggers te mijden. Aidan gaat alleen los waar het veilig is. Ik heb het ook opgegeven om hem ooit nog los te durven laten waar ik joggers kan verwachten, ik heb een tijdje met een lange lijn gewerkt, maar dat heeft weinig zin als je joggers mijdt als de pest en als dat ook steeds best goed lukt. Tot nu toe is de behoefte er niet geweest om hem te trainen om aangelijnd rustig te reageren op joggers. Die is er nu dus wel.
Christo heb ik getraind met een bal, ging perfect. Aidan is niet zo ballengek, kan ook weinig met een bal. Los zijn joggers tien keer leuker dan snoepjes, dat kon ik gewoon vergeten. Ik heb wel spelbeloningen geprobeerd met iets meer succes, maar kom nog steeds terug op dat ik succesvol ben in het mijden van joggers als hij los is. Aangelijnd is het een poging waard om met snoep te gaan werken. Maar zou het in scene zetten denk ik het meest effectief werken. Zovaak kom ik joggers niet tegen, en helaas lopen ze in de stad wel zo dichtbij dat ik liever beide handen gebruik om Aidan vast te houden dan om hem de lijn te geven en een snoepje voor te houden.Dan heb je minder 'speling' qua lijn vasthouden en koekie voorhouden.
Maar ik denk ook wel dat je een beetje mag denken van "hoe vaak gebeurt zoiets nou". Zomaar op hele korte afstand vanuit het niets langs iemand komen rennen vind ik namelijk ook geen bijzonder sociaal gedrag. Ik schrik daar ook van.
Ik ga nu gewoon maar eens wat vaker naar het strand, en dan daar wat meer oefenen met Aidan aangelijnd. En me eens oriënteren bij een hondenvereniging in een nabijgelegen dorp. Eerst trainen met Durga en als dat goed gaat, ook eens met Aidan. Misschien dat ze me ooit kunnen en willen helpen met in scene zetten.
- Moos
- Zeer actief
Maar op een station als je de trein moet halen vind ik een beetje een andere situatie. Daar ren ik ook pal langs iedereen, met Saar en Vera rennend naast me ook nog eensZoek stok! schreef:
Dat is geen vergelijking, dat auto's voor je moeten stoppen. Hij beukte niet tegen de hond aan ofzo. Ik ren ook gewoon langs kinderen hoor, als ik de trein moet halen oid. Ga toch echt niet met een enorme boog om iedereen heen, ik ren van a naar bZo breed zijn stoepen nou ook weer niet, in mijn dorp niet tenminste. Moet ik dan eerst oversteken omdat iemand van mij zou kunnen schrikken?
Ik zie nu alleen een gewone stoep in een woonwijk voor me, waar verder niet veel mensen lopen. Als er dan opeens iemand uit het niets rakelings langs me komt schieten schrik ik daar ook van, omdat je dat helemaal niet verwacht eigenlijk. En nee, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat een hond uitvalt, en je excuses aanbieden vind ik dan ook heel redelijk. Alleen als het iets is wat maar zo zelden gebeurt vind ik het ook niet iets om me meteen heel erge zorgen om te gaan maken zeg maar

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Ik denk daar echt niet allemaal over na hoor, als ik een sprintje trek vanuit de bushalte naar een andere droge plek terwijl het hard regent. Zoals ik al zei, zoveel ruimte is er niet op stoepen. De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht'Emma schreef:dat is wel zo, maar zou die persoon in kwestie ook zo rakelings langs een persoon lopen? als iemand rakelings langs mij passeert kan ik ook echt niet waarderen.
tuurlijk hoef je geen rekening te houden met honden, maar ik vind dat toch een beetje een fatsoen norm. met een auto ga je toch ook een fietser niet zo rakelings passeren? dat mag officieel nog niet eens. een beetje rekening houden met elkaar vind ik vrij normaal.

Linda, Izzie en Bram
-
Fin
- Zeer actief
Er is een snap, en in onze ogen is dat niets bijzonders, maar in andermans ogen, komende van een grote krachtige hond, misschien wel een big deal. Mijn eigen schrikreaktie heeft daar ook niet aan geholpen. Maar is vooral omdat ik bang ben dat ik bij het inhalen van Aidan aan de lijn, hem blesseer. Dat is nl. een reeel risico.Frenk schreef:Ja, vandaar ook mijn vraag wat er precies gebeurd is.Is het een pure schrikreactie, een snap of een snauw, dan is er toch niet zoveel aan de hand
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik zou antwoorden dat ik toch echt nog geen vijftig k/u renRami schreef: Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na...![]()

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Bijten ze anders?Zoek stok! schreef: De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht'
- Zoek stok!
- Zeer actief
Je weet het maar nooit bij rokersranetje schreef:Bijten ze anders?Zoek stok! schreef: De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht':N:

Linda, Izzie en Bram
- Rami
- Zeer actief
Nou, ik zou dat wel prettig vinden.Zoek stok! schreef:Ik denk daar echt niet allemaal over na hoor, als ik een sprintje trek vanuit de bushalte naar een andere droge plek terwijl het hard regent. Zoals ik al zei, zoveel ruimte is er niet op stoepen. De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht'Emma schreef:dat is wel zo, maar zou die persoon in kwestie ook zo rakelings langs een persoon lopen? als iemand rakelings langs mij passeert kan ik ook echt niet waarderen.
tuurlijk hoef je geen rekening te houden met honden, maar ik vind dat toch een beetje een fatsoen norm. met een auto ga je toch ook een fietser niet zo rakelings passeren? dat mag officieel nog niet eens. een beetje rekening houden met elkaar vind ik vrij normaal.
Als een hardloper of wielrenner achter mij opduikt maar wel eerst even iets zegt om zichzelf aan te kondigen (en ik weet dat ik op moet passen), vind ik dat wel altijd heel prettig. Maar goed, ik ben niet zo stabiel, dat scheelt misschien ook...
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben ook nogal schrikkerig. Maar schrik ook als iemand zich ineens aankondigt, dus dat maakt geen klap uit haha.Rami schreef:Nou, ik zou dat wel prettig vinden.![]()
Als een hardloper of wielrenner achter mij opduikt maar wel eerst even iets zegt om zichzelf aan te kondigen (en ik weet dat ik op moet passen), vind ik dat wel altijd heel prettig. Maar goed, ik ben niet zo stabiel, dat scheelt misschien ook...![]()

Linda, Izzie en Bram
-
Fin
- Zeer actief
Er was genoeg ruimte om om mij heen te lopen. Maar die man heeft gewoon niet stilgestaan bij het feit dat dat handiger zou kunnen zijn. 't Was gewoon een ongelukje.Zoek stok! schreef:Ik denk daar echt niet allemaal over na hoor, als ik een sprintje trek vanuit de bushalte naar een andere droge plek terwijl het hard regent. Zoals ik al zei, zoveel ruimte is er niet op stoepen. De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht'Emma schreef:dat is wel zo, maar zou die persoon in kwestie ook zo rakelings langs een persoon lopen? als iemand rakelings langs mij passeert kan ik ook echt niet waarderen.
- Rami
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:Ik zou antwoorden dat ik toch echt nog geen vijftig k/u renRami schreef: Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na...![]()
Ik ben echt verbaasd over jullie reactie. Heb hier stoepen van misschien twee meter breed. Ik zal toch langs je moeten.
Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook.
Laatst gewijzigd door Rami op 20 aug 2009 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Moos
- Zeer actief
Hahahaah ja dat is ook weer waarZoek stok! schreef:Ik ben ook nogal schrikkerig. Maar schrik ook als iemand zich ineens aankondigt, dus dat maakt geen klap uit haha.Rami schreef:Nou, ik zou dat wel prettig vinden.![]()
Als een hardloper of wielrenner achter mij opduikt maar wel eerst even iets zegt om zichzelf aan te kondigen (en ik weet dat ik op moet passen), vind ik dat wel altijd heel prettig. Maar goed, ik ben niet zo stabiel, dat scheelt misschien ook...![]()

- Frenk
- Zeer actief
Ik kan me je schrik (zowel om het blesseren van Aidan, als van zo'n plotselinge joggerchristo schreef:Er is een snap, en in onze ogen is dat niets bijzonders, maar in andermans ogen, komende van een grote krachtige hond, misschien wel een big deal. Mijn eigen schrikreaktie heeft daar ook niet aan geholpen. Maar is vooral omdat ik bang ben dat ik bij het inhalen van Aidan aan de lijn, hem blesseer. Dat is nl. een reeel risico.Frenk schreef:Ja, vandaar ook mijn vraag wat er precies gebeurd is.Is het een pure schrikreactie, een snap of een snauw, dan is er toch niet zoveel aan de hand
Wat ik me trouwens afvroeg: kan het zijn dat hij ook weet/voelt dat hij kwetsbaar is en daarom wat extra geschrokken/vinnig uit de hoek komt?

- Rami
- Zeer actief
Ja? Ik geloof dat ik minder hard schrik. Ik wijk iig naar de goede kant uit (en val niet om...Moos schreef:Hahahaah ja dat is ook weer waarZoek stok! schreef:Ik ben ook nogal schrikkerig. Maar schrik ook als iemand zich ineens aankondigt, dus dat maakt geen klap uit haha.Rami schreef:Nou, ik zou dat wel prettig vinden.![]()
Ik schrik net zo hard van wielrenners die roepen "pas op!" als van wielrenners die opeens langs komen zoeven
- Moos
- Zeer actief
Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwenRami schreef:
Ja? Ik geloof dat ik minder hard schrik. Ik wijk iig naar de goede kant uit (en val niet om...![]()
).

- Zoek stok!
- Zeer actief
Hij was bezig met de regen en droog blijven en niet met de hond, kan inderdaad gebeuren. En het kan ook gebeuren dat jouw hond dan uitvalt. Gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden. En omdat je schrok, reageerde je wat heftig. Kan ook gebeurenchristo schreef: Er was genoeg ruimte om om mij heen te lopen. Maar die man heeft gewoon niet stilgestaan bij het feit dat dat handiger zou kunnen zijn. 't Was gewoon een ongelukje.

Linda, Izzie en Bram
- Frenk
- Zeer actief
Zo hebben ze mijn mobiel eens proberen te jatten. Terwijl ik liep te bellen notabeneRami schreef:Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook.)

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben in staat om me van schrik precies voor de mountainbiker te storten, terwijl er niks aan de hand was geweest als hij gewoon langs was gefietstMoos schreef:Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwenRami schreef:
Ja? Ik geloof dat ik minder hard schrik. Ik wijk iig naar de goede kant uit (en val niet om...![]()
).
". Dus tja. Je kan het bij mij nooit goed doen denk ik
![]()

Linda, Izzie en Bram
- Rami
- Zeer actief
Nah, schreeuwen moet ik ook niet hebben.Moos schreef:Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwenRami schreef:
).
![]()
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Zoek stok! schreef:Je weet het maar nooit bij rokersranetje schreef:Bijten ze anders?Zoek stok! schreef: De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht':N:
- Moos
- Zeer actief
Ik had laatst toen ik met Vera fietste een mevrouw die i.p.v gewoon langs ons te fietsen, af ging remmen en naar me begon te roepen "hallooo! Ehm Halloo!!". Om toen ik verstoord omkeek, ondertussen naar Vera sussend "is niks Veer, doorrrrlopen!", te melden "ja, ik denk, een hond in een mandje, en eentje ernaast, dat is zo lastig, ik roep maar even dat ik je kom passeren".Zoek stok! schreef:Ik ben in staat om me van schrik precies voor de mountainbiker te storten, terwijl er niks aan de hand was geweest als hij gewoon langs was gefietstMoos schreef:Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwenRami schreef:
).
![]()
En toen donderde ik bijna van mijn fiets omdat Vera dacht "heeeee, kennen wij die mevrouw, vast wel zeker
Was ze nou gewoon langs gefietst...............

- Rami
- Zeer actief
Frenk schreef:Zo hebben ze mijn mobiel eens proberen te jatten. Terwijl ik liep te bellen notabeneRami schreef:Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook.)
Hij viel op de grond en ze hadden geen tijd om ervoor te stoppen, gelukkig. Maar de persoon met wie ik aan de lijn zat, die had een hartverzakking
Bij een vriend van mij zijn tas met laptop; keihard achter 'm aan rennen, tegen 'm aan knallen, tas uit zijn hand rukken en weg...
- Moos
- Zeer actief
Hier ben ik het helemaal mee eensRami schreef:Nah, schreeuwen moet ik ook niet hebben.Moos schreef:Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwenRami schreef:
).
![]()
Maar een beschaafd: 'hallo, mag ik er even langs' of een 'kijk uit' kan ik wel waarderen. (Wielrijders die heel hard en lang bellen vind ik trouwens helemaal verschrikkelijk...
![]()
).

-
tineke
Orson had hier ook de pest aan .Rio trouwens ook die heeft toen hij jong was ook eens een man aangeblaft die hard aan kwam rennen zonder overigens slechte bedoelingen een jogger dus.
Bij Orson was ik wel bang dat hij zou kunnen bijten in dit soort gevallen dus hebben we daar wel aandacht aan besteed.
Uitvallen was gewoon not done en mocht niet van ons en voor joggers had hij gelukkig verder geen interesse tenzij ze echt gericht op ons af kwamen maar dan was aandacht vragen wel een optie bij hem.
Los had hij geen belangstelling voor ze ,hij zou ze nooit uit zichzelf opzoeken maar kwmaen ze op ons af riep ik hem ook altijd wel bij me.
Bij Orson was ik wel bang dat hij zou kunnen bijten in dit soort gevallen dus hebben we daar wel aandacht aan besteed.
Uitvallen was gewoon not done en mocht niet van ons en voor joggers had hij gelukkig verder geen interesse tenzij ze echt gericht op ons af kwamen maar dan was aandacht vragen wel een optie bij hem.
Los had hij geen belangstelling voor ze ,hij zou ze nooit uit zichzelf opzoeken maar kwmaen ze op ons af riep ik hem ook altijd wel bij me.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Wat is het probleem om dat dan even wat rustiger te doen?Zoek stok! schreef:Ik zou antwoorden dat ik toch echt nog geen vijftig k/u renRami schreef: Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na...![]()
Ik ben echt verbaasd over jullie reactie. Heb hier stoepen van misschien twee meter breed. Ik zal toch langs je moeten.
Ik hoor mensen vaak niet eens aankomen
Anderen denken dat ze misschien weer beroofd worden..................
- Frenk
- Zeer actief
Frenk gaat als wij rennen (en misschien ook wel bij anderen die rennen
) naar onze broekspijpen happen. 

-
tineke
Frenk schreef:Zo hebben ze mijn mobiel eens proberen te jatten. Terwijl ik liep te bellen notabeneRami schreef:Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook.)
Hij viel op de grond en ze hadden geen tijd om ervoor te stoppen, gelukkig. Maar de persoon met wie ik aan de lijn zat, die had een hartverzakking
Mijn dochter werd haar walkman afgepakt ,zij verzette zich daartegen , op dat kabaal stapt er een boer uit de spar waar het voor gebeurde naar buiten die zegt de jongen mijn dochter met rust te laten hij geeft hierop de boer een grote mond.
Die heeft echter klompen aan en verkoopt hem direct een paar flinke schoppen onder zijn kont waarop diefje het hazenpad kiest