Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geschrokken en boos - of eigenlijk vooral geschrokken

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Re: Geschrokken en boos - of eigenlijk vooral geschrokken

Ongelezen bericht door Rami »

Frenk schreef:
Rami schreef:Ook als ik zonder honden loop schrik ik me het apenzuur als er iemand ineens uit het niets vlak langs me rent.
Zowel de renner als de eigenaar van een hond hebben een verantwoordelijkheid, denk ik. :wink:
Frenk zou ook schrikken en ik ook :19:
En 'uitvallen', door schrik zie ik dan- bij sommige honden - ook zo maar gebeuren. Niet dat het wenselijk is, maar het kan wel gebeuren.
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Rami schreef: Nou ja, je kunt ook niet zomaar al rennend oversteken en verwachten dat auto's voor je stoppen, of al rennend een kind omver lopen. Ook als ik zonder honden loop schrik ik me het apenzuur als er iemand ineens uit het niets vlak langs me rent.
Zowel de renner als de eigenaar van een hond hebben een verantwoordelijkheid, denk ik. :wink:
Dat is geen vergelijking, dat auto's voor je moeten stoppen. Hij beukte niet tegen de hond aan ofzo. Ik ren ook gewoon langs kinderen hoor, als ik de trein moet halen oid. Ga toch echt niet met een enorme boog om iedereen heen, ik ren van a naar b :wink: Zo breed zijn stoepen nou ook weer niet, in mijn dorp niet tenminste. Moet ik dan eerst oversteken omdat iemand van mij zou kunnen schrikken?
Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na... :oeps: :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Rami schreef:
Frenk schreef:
Rami schreef:Ook als ik zonder honden loop schrik ik me het apenzuur als er iemand ineens uit het niets vlak langs me rent.
Frenk zou ook schrikken en ik ook :19:
En 'uitvallen', door schrik zie ik dan- bij sommige honden - ook zo maar gebeuren. Niet dat het wenselijk is, maar het kan wel gebeuren.
Ja, vandaar ook mijn vraag wat er precies gebeurd is. :19: Is het een pure schrikreactie, een snap of een snauw, dan is er toch niet zoveel aan de hand :19:
Afbeelding
Fin
Zeer actief

Ongelezen bericht door Fin »

Moos schreef:
christo schreef:
Eh... ik ben al heel lang serieus bezig om joggers te mijden. Aidan gaat alleen los waar het veilig is. Ik heb het ook opgegeven om hem ooit nog los te durven laten waar ik joggers kan verwachten, ik heb een tijdje met een lange lijn gewerkt, maar dat heeft weinig zin als je joggers mijdt als de pest en als dat ook steeds best goed lukt. Tot nu toe is de behoefte er niet geweest om hem te trainen om aangelijnd rustig te reageren op joggers. Die is er nu dus wel.

Christo heb ik getraind met een bal, ging perfect. Aidan is niet zo ballengek, kan ook weinig met een bal. Los zijn joggers tien keer leuker dan snoepjes, dat kon ik gewoon vergeten. Ik heb wel spelbeloningen geprobeerd met iets meer succes, maar kom nog steeds terug op dat ik succesvol ben in het mijden van joggers als hij los is. Aangelijnd is het een poging waard om met snoep te gaan werken. Maar zou het in scene zetten denk ik het meest effectief werken. Zovaak kom ik joggers niet tegen, en helaas lopen ze in de stad wel zo dichtbij dat ik liever beide handen gebruik om Aidan vast te houden dan om hem de lijn te geven en een snoepje voor te houden.
Dat in scene zetten zou dan ook het handigst zijn denk ik inderdaad. Maar het blijft lastig, ook omdat Aidan best zwaar is en naar ik aanneem ook heel sterk :wink: Dan heb je minder 'speling' qua lijn vasthouden en koekie voorhouden.
Maar ik denk ook wel dat je een beetje mag denken van "hoe vaak gebeurt zoiets nou". Zomaar op hele korte afstand vanuit het niets langs iemand komen rennen vind ik namelijk ook geen bijzonder sociaal gedrag. Ik schrik daar ook van.
Dank je, dat is best fijn om te horen. Ik kan Aidan op zich goed houden hoor, maar ik moet me dan wel schrap kunnen zetten. En idd heb ik wat minder speling om hem aan het eind van de lijn zijn ding te laten doen. :N:

Ik ga nu gewoon maar eens wat vaker naar het strand, en dan daar wat meer oefenen met Aidan aangelijnd. En me eens oriënteren bij een hondenvereniging in een nabijgelegen dorp. Eerst trainen met Durga en als dat goed gaat, ook eens met Aidan. Misschien dat ze me ooit kunnen en willen helpen met in scene zetten.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Dat is geen vergelijking, dat auto's voor je moeten stoppen. Hij beukte niet tegen de hond aan ofzo. Ik ren ook gewoon langs kinderen hoor, als ik de trein moet halen oid. Ga toch echt niet met een enorme boog om iedereen heen, ik ren van a naar b :wink: Zo breed zijn stoepen nou ook weer niet, in mijn dorp niet tenminste. Moet ik dan eerst oversteken omdat iemand van mij zou kunnen schrikken?
Maar op een station als je de trein moet halen vind ik een beetje een andere situatie. Daar ren ik ook pal langs iedereen, met Saar en Vera rennend naast me ook nog eens :mrgreen: En daar ga ik er ook vanuit dat ik vanalles op korte afstand moet passeren, van rennende mensen tot koffers, tot huilende kinderen :wink:
Ik zie nu alleen een gewone stoep in een woonwijk voor me, waar verder niet veel mensen lopen. Als er dan opeens iemand uit het niets rakelings langs me komt schieten schrik ik daar ook van, omdat je dat helemaal niet verwacht eigenlijk. En nee, dan is het natuurlijk niet de bedoeling dat een hond uitvalt, en je excuses aanbieden vind ik dan ook heel redelijk. Alleen als het iets is wat maar zo zelden gebeurt vind ik het ook niet iets om me meteen heel erge zorgen om te gaan maken zeg maar :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Emma schreef:dat is wel zo, maar zou die persoon in kwestie ook zo rakelings langs een persoon lopen? als iemand rakelings langs mij passeert kan ik ook echt niet waarderen.
tuurlijk hoef je geen rekening te houden met honden, maar ik vind dat toch een beetje een fatsoen norm. met een auto ga je toch ook een fietser niet zo rakelings passeren? dat mag officieel nog niet eens. een beetje rekening houden met elkaar vind ik vrij normaal. :D
Ik denk daar echt niet allemaal over na hoor, als ik een sprintje trek vanuit de bushalte naar een andere droge plek terwijl het hard regent. Zoals ik al zei, zoveel ruimte is er niet op stoepen. De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht' :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fin
Zeer actief

Frenk schreef:Ja, vandaar ook mijn vraag wat er precies gebeurd is. :19: Is het een pure schrikreactie, een snap of een snauw, dan is er toch niet zoveel aan de hand :19:
Er is een snap, en in onze ogen is dat niets bijzonders, maar in andermans ogen, komende van een grote krachtige hond, misschien wel een big deal. Mijn eigen schrikreaktie heeft daar ook niet aan geholpen. Maar is vooral omdat ik bang ben dat ik bij het inhalen van Aidan aan de lijn, hem blesseer. Dat is nl. een reeel risico.
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef: Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na... :oeps: :mrgreen:
Ik zou antwoorden dat ik toch echt nog geen vijftig k/u ren :mrgreen: Ik ben echt verbaasd over jullie reactie. Heb hier stoepen van misschien twee meter breed. Ik zal toch langs je moeten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef: De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht' :mrgreen:
Bijten ze anders? :80: :N:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoek stok!
Zeer actief

ranetje schreef:
Zoek stok! schreef: De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht' :mrgreen:
Je weet het maar nooit bij rokers :ugh:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Emma schreef:dat is wel zo, maar zou die persoon in kwestie ook zo rakelings langs een persoon lopen? als iemand rakelings langs mij passeert kan ik ook echt niet waarderen.
tuurlijk hoef je geen rekening te houden met honden, maar ik vind dat toch een beetje een fatsoen norm. met een auto ga je toch ook een fietser niet zo rakelings passeren? dat mag officieel nog niet eens. een beetje rekening houden met elkaar vind ik vrij normaal. :D
Ik denk daar echt niet allemaal over na hoor, als ik een sprintje trek vanuit de bushalte naar een andere droge plek terwijl het hard regent. Zoals ik al zei, zoveel ruimte is er niet op stoepen. De rokers vlakbij mijn werkplek zullen zich ook wel het leplazerus schrikken als ik hard de hoek om kom sprinten om droog in het bedrijfsrestaurant te komen. Ik zal de volgende keer roepen 'niet schrikken, grooooote vrouw in aantocht' :mrgreen:
Nou, ik zou dat wel prettig vinden. :D
Als een hardloper of wielrenner achter mij opduikt maar wel eerst even iets zegt om zichzelf aan te kondigen (en ik weet dat ik op moet passen), vind ik dat wel altijd heel prettig. Maar goed, ik ben niet zo stabiel, dat scheelt misschien ook... :Q: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Rami schreef:Nou, ik zou dat wel prettig vinden. :D
Als een hardloper of wielrenner achter mij opduikt maar wel eerst even iets zegt om zichzelf aan te kondigen (en ik weet dat ik op moet passen), vind ik dat wel altijd heel prettig. Maar goed, ik ben niet zo stabiel, dat scheelt misschien ook... :Q: :wink:
Ik ben ook nogal schrikkerig. Maar schrik ook als iemand zich ineens aankondigt, dus dat maakt geen klap uit haha.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Fin
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Er was genoeg ruimte om om mij heen te lopen. Maar die man heeft gewoon niet stilgestaan bij het feit dat dat handiger zou kunnen zijn. 't Was gewoon een ongelukje.
Rami
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Rami schreef: Oversteken hoeft van mij ook weer niet maar ik vind het ook niet echt prettig als jij vanuit het niets ineens keihard achter me aan rent, of dicht langs me rent. Waarschijnlijk roep ik je dan wat na... :oeps: :mrgreen:
Ik zou antwoorden dat ik toch echt nog geen vijftig k/u ren :mrgreen: Ik ben echt verbaasd over jullie reactie. Heb hier stoepen van misschien twee meter breed. Ik zal toch langs je moeten.

Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook. :D)
Laatst gewijzigd door Rami op 20 aug 2009 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Ik ben ook nogal schrikkerig. Maar schrik ook als iemand zich ineens aankondigt, dus dat maakt geen klap uit haha.
Hahahaah ja dat is ook weer waar :mrgreen: Ik schrik net zo hard van wielrenners die roepen "pas op!" als van wielrenners die opeens langs komen zoeven :smile:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

christo schreef:
Frenk schreef:Ja, vandaar ook mijn vraag wat er precies gebeurd is. :19: Is het een pure schrikreactie, een snap of een snauw, dan is er toch niet zoveel aan de hand :19:
Er is een snap, en in onze ogen is dat niets bijzonders, maar in andermans ogen, komende van een grote krachtige hond, misschien wel een big deal. Mijn eigen schrikreaktie heeft daar ook niet aan geholpen. Maar is vooral omdat ik bang ben dat ik bij het inhalen van Aidan aan de lijn, hem blesseer. Dat is nl. een reeel risico.
Ik kan me je schrik (zowel om het blesseren van Aidan, als van zo'n plotselinge jogger :mrgreen: ) goed voorstellen hoor. En ja, je excuses aanbieden is aardig en zelf scherp reageren niet zo handig :W: . Maar ik vind het zo echt niet klinken als een buitensporige reactie van Aidan. :19:
Wat ik me trouwens afvroeg: kan het zijn dat hij ook weet/voelt dat hij kwetsbaar is en daarom wat extra geschrokken/vinnig uit de hoek komt? :U:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Hahahaah ja dat is ook weer waar :mrgreen: Ik schrik net zo hard van wielrenners die roepen "pas op!" als van wielrenners die opeens langs komen zoeven :smile:
Ja? Ik geloof dat ik minder hard schrik. Ik wijk iig naar de goede kant uit (en val niet om... :roll: :wink: ).
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Ja? Ik geloof dat ik minder hard schrik. Ik wijk iig naar de goede kant uit (en val niet om... :roll: :wink: ).
Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwen :boos: ". Dus tja. Je kan het bij mij nooit goed doen denk ik :oeps: :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

christo schreef: Er was genoeg ruimte om om mij heen te lopen. Maar die man heeft gewoon niet stilgestaan bij het feit dat dat handiger zou kunnen zijn. 't Was gewoon een ongelukje.
Hij was bezig met de regen en droog blijven en niet met de hond, kan inderdaad gebeuren. En het kan ook gebeuren dat jouw hond dan uitvalt. Gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden. En omdat je schrok, reageerde je wat heftig. Kan ook gebeuren :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Rami schreef:Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook. :D)
Zo hebben ze mijn mobiel eens proberen te jatten. Terwijl ik liep te bellen notabene :boos: Hij viel op de grond en ze hadden geen tijd om ervoor te stoppen, gelukkig. Maar de persoon met wie ik aan de lijn zat, die had een hartverzakking :pale:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Het is nog erger denk ik; dat schreeuwen van "pas op!" vind ik ook asociaal "of ze niet zo uit het niets willen gaan schreeuwen :boos: ". Dus tja. Je kan het bij mij nooit goed doen denk ik :oeps: :mrgreen:
Ik ben in staat om me van schrik precies voor de mountainbiker te storten, terwijl er niks aan de hand was geweest als hij gewoon langs was gefietst :oeps:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Rami
Zeer actief

Moos schreef:
Rami schreef:
Nah, schreeuwen moet ik ook niet hebben. :mrgreen: Maar een beschaafd: 'hallo, mag ik er even langs' of een 'kijk uit' kan ik wel waarderen. (Wielrijders die heel hard en lang bellen vind ik trouwens helemaal verschrikkelijk... :boos: :wink: ).
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
ranetje schreef:
Je weet het maar nooit bij rokers :ugh:
:hmmm:
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Rami schreef:
Ik ben in staat om me van schrik precies voor de mountainbiker te storten, terwijl er niks aan de hand was geweest als hij gewoon langs was gefietst :oeps:
Ik had laatst toen ik met Vera fietste een mevrouw die i.p.v gewoon langs ons te fietsen, af ging remmen en naar me begon te roepen "hallooo! Ehm Halloo!!". Om toen ik verstoord omkeek, ondertussen naar Vera sussend "is niks Veer, doorrrrlopen!", te melden "ja, ik denk, een hond in een mandje, en eentje ernaast, dat is zo lastig, ik roep maar even dat ik je kom passeren".
En toen donderde ik bijna van mijn fiets omdat Vera dacht "heeeee, kennen wij die mevrouw, vast wel zeker :cheer: ".
Was ze nou gewoon langs gefietst............... :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding
Rami
Zeer actief

Frenk schreef:
Rami schreef:Ik heb misschien wel veel te lang in een oude volkswijk gewoond. Iemand die ineens rakelings langs je rent, of achter je aan rent... dat betekend meestal rottigheid. (Of ik heb een kwaad geweten, dat kan ook. :D)
Zo hebben ze mijn mobiel eens proberen te jatten. Terwijl ik liep te bellen notabene :boos: Hij viel op de grond en ze hadden geen tijd om ervoor te stoppen, gelukkig. Maar de persoon met wie ik aan de lijn zat, die had een hartverzakking :pale:

:ugh:

Bij een vriend van mij zijn tas met laptop; keihard achter 'm aan rennen, tegen 'm aan knallen, tas uit zijn hand rukken en weg...
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Rami schreef:
Moos schreef:
Rami schreef:
Nah, schreeuwen moet ik ook niet hebben. :mrgreen: Maar een beschaafd: 'hallo, mag ik er even langs' of een 'kijk uit' kan ik wel waarderen. (Wielrijders die heel hard en lang bellen vind ik trouwens helemaal verschrikkelijk... :boos: :wink: ).
Hier ben ik het helemaal mee eens :mrgreen: :wink: :wink:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Orson had hier ook de pest aan .Rio trouwens ook die heeft toen hij jong was ook eens een man aangeblaft die hard aan kwam rennen zonder overigens slechte bedoelingen een jogger dus.
Bij Orson was ik wel bang dat hij zou kunnen bijten in dit soort gevallen dus hebben we daar wel aandacht aan besteed.
Uitvallen was gewoon not done en mocht niet van ons en voor joggers had hij gelukkig verder geen interesse tenzij ze echt gericht op ons af kwamen maar dan was aandacht vragen wel een optie bij hem.
Los had hij geen belangstelling voor ze ,hij zou ze nooit uit zichzelf opzoeken maar kwmaen ze op ons af riep ik hem ook altijd wel bij me.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoek stok! schreef:
Wat is het probleem om dat dan even wat rustiger te doen? :denken:
Ik hoor mensen vaak niet eens aankomen :(
Anderen denken dat ze misschien weer beroofd worden..................
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief

Frenk gaat als wij rennen (en misschien ook wel bij anderen die rennen :scratch: ) naar onze broekspijpen happen. :U:
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Frenk schreef:

Mijn dochter werd haar walkman afgepakt ,zij verzette zich daartegen , op dat kabaal stapt er een boer uit de spar waar het voor gebeurde naar buiten die zegt de jongen mijn dochter met rust te laten hij geeft hierop de boer een grote mond.
Die heeft echter klompen aan en verkoopt hem direct een paar flinke schoppen onder zijn kont waarop diefje het hazenpad kiest :smile: :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”