fleurie schreef:loony schreef:Ik heb een working kelpie
Zeer aardig naar andere mensen en honden toe, grote will to please.
ik train 1 keer per week gehoorzaamheid en reddingswerk, frisbeen regelmatig, en binnenkort komt er schapendrijven bij.
Verder wandelen we veel en doen we aan hardlopen, niet elke dag en een dagje of 2 niks doen is ook geen ramp voor haar.
Makkelijke vacht en in de rui enkel eens met de rubberborstel erover
Ik moet zeggen dat dit ras momenteel wel bovenaan mijn lijstje staat, zeker na jouw beschrijving!
Kan nog zomaar veranderen hoor, zoals ik al eerder aangaf, ik vind erg veel honden leuk, maar deze hondjes horen absoluut bij mijn favorieten, leuk maatje, eenvoudig maar mooi hondje om te zien zonder overdrijvingen, je ziet ze nog niet op iedere hoek van de straat, en veel mogelijkheden op sportgebied
Zit er bij dit ras veel verschil in werk- en showlijn?
Ik heb de werklijn en die zijn niet fci erkend. Zirka is heel rank en slank van bouw en vertoond echt nog de wil om schapen te drijven en is altijd in om spelletjes met me te doen en af en toe een tikje eigenwijs te zijn.. Met de fci dus de showlijn hou ik me niet bezig omdat ik ze voornamelijk lelijk vind en buiten dat het goede sporthonden zijn de echte werklust eruit is.
Ik gebruik zirka voor reddingswerk en ze is compleet geschift erin en om te trainen kan ik er haar snachts zelfs voor wakker maken.
De lessen in de gehoorzaamheid zijn wat anders ze verveelt zich snel en het mag niet te vaak herhaald worden want dan trekt ze 2 f*ck you vingers uit.
Ze is meer van de actie en niet snel onder de indruk van vreemde situaties.
Verder zou ze geschikt zijn voor pakwerk, volle beet in de mouw, maarja recreatief kom je in nl niet aan de bak.
Ik raad niet gauw een working kelpie aan en vertel meer tegen mensen beter een bc te nemen.
En men 2de hond de patterdale terrier raad ik zeker niet aan en vertel vaak tegen vreemden dat troyca een kruizing jr is met iets zwarts
Vandaag zondag een typische dag van niks doen en vooral geen wandeling, vooral niet met al die zondagstoeristen in het bos. No probs voor zirka, die ligt gewoon een hele dag met 4 poten in de lucht