Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hulp gevraagd raskeuze

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: hulp gevraagd raskeuze

Ongelezen bericht door Inge »

Jacksel schreef:
Inge schreef:Je beschrijft mijn mechelaar.
Het is geen hond die ik in grote groepen honden makkelijk los laat, maar dat is vooral omdat ze er weinig van moet hebben als honden zich aan haar opdringen. Ze zoekt uit zichzelf niet snel andere honden op.
Ze waakt, maar blaft niet overdreven. Aanslaan, maar als ik zeg dat het goed is stopt ze weer. Mijn Hollander blaft heel wat meer.
Biene is alleen enorm vals in de kennel, zelfs als ik mn mormeltje uit de kennel ernaast wil halen :engel: :F:
Hahaha...dat klopt.
Niemand kan ongemerkt bij haar autokennel in de buurt komen. :piew:

Drijven kun je denk ik vergeten met een Mechelaar, van oorsprong zijn het hoeders...en dat is echt wat anders.

Ik vind ze inderdaad vooral geschikt voor de africhting (dat is ook de sport die ik train), maar dat hoeft niet persé "bijtwerk" te zijn. Zelf train ik nu het basiscertificaat zoekhonden en daar kan ze behoorlijk wat voldoening uithalen.
Om haar thuis ook leuk te houden (het is nu eenmaal een behoorlijk scherpe teef) bijt ze wel minimaal 1x per week in de pakwerker.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

fleurie schreef:
Het is geen hond die ik in grote groepen honden makkelijk los laat, maar dat is vooral omdat ze er weinig van moet hebben als honden zich aan haar opdringen. Ze zoekt uit zichzelf niet snel andere honden op.
Ze waakt, maar blaft niet overdreven. Aanslaan, maar als ik zeg dat het goed is stopt ze weer. Mijn Hollander blaft heel wat meer.
Geweldig, ze bestaan dus zeker, Mechelaars die aan mijn ideaalbeeld voldoen, dat is goed nieuws want ik ben zeker gecharmeerd van dit ras, maar is jouw Mechel een uitzondering of is dit toch wel een veel voorkomend beeld?
Ik ben alleen nog niet helemaal uit mijn voorkeur voor tak van sport, als ik een Mechelaar zou nemen wil ik daar de africhting mee in, daar vind ik ze persoonlijk het meest geschikt voor. En aangezien ik obedience en drijven ook heel erg leuk vind, ben ik nog niet helemaal overtuigd. Niet dat het al aan de orde is hoor, voorlopig komt er nog geen hond bij, maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met orienteren, alleen de voorpret is al leuk.
Biene is echt geen uitzondering :F: Mijn teefje is ook wel zo, misschien iets toegankelijker voor vreemden en los op wandelingen waarschijnlijk ook iets gemakkelijker. Een dagje wat minder actie kan ze ook wel hebben, alhoewel het ook weer niet te lang moet duren (maar dat is ook logisch, want ze ligt al een deel van de dag in een kennel, dus de weinig-actie dagen zijn bij ons echt de uitzondering). En zoals zij ken ik er wel meer hoor (in de africhting).
MechelGin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door MechelGin »

Mijn mechelaar (teefje, bijna 2 jaar) komt volgens mij ook aardig in de buurt van jouw lijstje.
Ikzelf ben helemaal weg van dit ras, maar als ik 'objectief' jouw wensenlijstje bekijk, denk ik ook echt dat een Mechelse herder hierbij aansluit! :D
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Korthaar collie: zeer sportief, baasgericht, sociaal, vrolijk, speels, actief, waaks en presteren over het algemeen hoog bij verschillende hondensporten. Van obedience tot behendigheid, GG, etc.
Kortom, een ideale werkhond zonder overdreven scherp/waaks te zijn en een stuk minder 'lui' dan zijn langharige neef :mrgreen: .
Afbeelding
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

Afgezien van obedience en ipo training, zou een wetter ook wel passen in je lijstje :Q:
Zeldzaam stabiel en baasgericht.

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik van andere rassen geen verstand heb. :19:
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

Wat vind je van een Finse Lappenhond?
Precies de hond die jij omschrijft. Je kan er leuk mee werken maar dan moet de training wel veel afwisseling hebben. Verder zijn ze erg sociaal en knuffelig.
Als trimster valt er dan weer weinig eer aan te beleven, tenzij ze in de rui zijn :mrgreen:
Afbeelding
fleurie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell, Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door fleurie »

lieke schreef:Korthaar collie: zeer sportief, baasgericht, sociaal, vrolijk, speels, actief, waaks en presteren over het algemeen hoog bij verschillende hondensporten. Van obedience tot behendigheid, GG, etc.
Kortom, een ideale werkhond zonder overdreven scherp/waaks te zijn en een stuk minder 'lui' dan zijn langharige neef :mrgreen: .
Qua karakter spreken ze me zeker aan, ik vind ze alleen qua uiterlijk niet zo mooi, dan prefereer ik toch de langhaar :ok:
Afbeelding
fleurie
Zeer actief

Rinne Roos schreef:Afgezien van obedience en ipo training, zou een wetter ook wel passen in je lijstje :Q:
Zeldzaam stabiel en baasgericht.
Ik moet toegeven dat ik ook wel gecharmeerd ben van dit ras, en jachttraining is ook wel iets wat me aanspreekt, staat niet in mijn wensenlijstje maar ik doe graag met een ras waar hij oorspronkelijk voor is bedoeld, dus ook jachttraining lijkt me mooi werk.
Alleen het probleem is dat mijn lijstje op deze manier steeds langer wordt :mrgreen:
Waarom zijn er toch zoveel leuke honden :19:
Afbeelding
fleurie
Zeer actief

son-pei schreef:Wat vind je van een Finse Lappenhond?
Precies de hond die jij omschrijft. Je kan er leuk mee werken maar dan moet de training wel veel afwisseling hebben. Verder zijn ze erg sociaal en knuffelig.
Als trimster valt er dan weer weinig eer aan te beleven, tenzij ze in de rui zijn :mrgreen:
Afbeelding
Leuke hondjes om te zien, ik zal eens googlen :ok:
Alleen denk ik dat er moeilijk aan te komen is?
Ach, soms is het misschien juist zo dat eigen honden er een beetje bij inschieten als trimster zijnde (al zijn de meesten toch wel een beetje "vacht idioot" :mrgreen: ), dat zie je bij meer beroepen, schilders, metselaars enz, als je al veel met andere honden in de weer bent qua vachtverzorging is het misschien juist ook wel prettig als je eigen hond niet zo heel veel werk is.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

fleurie schreef:
lieke schreef:Korthaar collie: zeer sportief, baasgericht, sociaal, vrolijk, speels, actief, waaks en presteren over het algemeen hoog bij verschillende hondensporten. Van obedience tot behendigheid, GG, etc.
Qua karakter spreken ze me zeker aan, ik vind ze alleen qua uiterlijk niet zo mooi, dan prefereer ik toch de langhaar :ok:
Ik ben al 25 jaar lang een langhaar fan en moest dus ook niets van de korthaar hebben. 'Want die mist wat...' :mrgreen:
Maar sinds een paar jaar ben ik helemaal om: ben op een paar shows toch een paar prachtexemplaren tegengekomen met dito karakter!
Dus nu staat er nog op m'n verlanglijstje:
- een tricolour (heb ik nog nooit gehad)
- een witte colourhead (moet ik wel voor naar Amerika)
- een korthaar, sable :wink:

(Nou alleen nog even wat meer woon- en tuinruimte en dan kan ik aan de slag!)
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Ik heb een working kelpie
Zeer aardig naar andere mensen en honden toe, grote will to please.
ik train 1 keer per week gehoorzaamheid en reddingswerk, frisbeen regelmatig, en binnenkort komt er schapendrijven bij.
Verder wandelen we veel en doen we aan hardlopen, niet elke dag en een dagje of 2 niks doen is ook geen ramp voor haar.
Makkelijke vacht en in de rui enkel eens met de rubberborstel erover
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Als ik je omschrijving lees, zou ik inderdaad ook aan bijvoorbeeld een Kelpie denken of aan een Aussie.
Maar eigenlijk ben je niet zo heeeel kieskeurig, dus ik denk dat er heel veel rassen mogelijk zijn. :wink:

Wat me altijd opvalt in dit soort topics, is dat veel mensen hun eigen ras aanraden, ongeacht of deze echt aan de beschrijving voldoet. :wink:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Irisz schreef:Als ik je omschrijving lees, zou ik inderdaad ook aan bijvoorbeeld een Kelpie denken of aan een Aussie.
Maar eigenlijk ben je niet zo heeeel kieskeurig, dus ik denk dat er heel veel rassen mogelijk zijn. :wink:

Wat me altijd opvalt in dit soort topics, is dat veel mensen hun eigen ras aanraden, ongeacht of deze echt aan de beschrijving voldoet. :wink:
Is ook wel omdat er dikwijls enorm veel rassen aan de beschrijvingen voldoen en dat niet alle rassen van karakter zo zijn gelijk ze in rassenstandaards worden voorgesteld. De meeste rassen zijn anders dan het karakter dat je overal kan lezen, ook al verwachten mensen dat niet meteen van bepaalde rassen. :wink:
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Linsey schreef:
Irisz schreef:Als ik je omschrijving lees, zou ik inderdaad ook aan bijvoorbeeld een Kelpie denken of aan een Aussie.

Is ook wel omdat er dikwijls enorm veel rassen aan de beschrijvingen voldoen en dat niet alle rassen van karakter zo zijn gelijk ze in rassenstandaards worden voorgesteld. De meeste rassen zijn anders dan het karakter dat je overal kan lezen, ook al verwachten mensen dat niet meteen van bepaalde rassen. :wink:
Ja dat is ook wel zo, maar je hebt bij alle rassen uitzonderingen denk ik dan maar en je moet er ook rekening mee houden dat de TS een andere hond krijgt dan degene die jij hebt.
Ik zou de TS een Ridgeback kunnen aanraden om Luna toevallig met elke hond overweg kan, geschikt is voor behendigheid en prima een paar dagen niks kan doen. Maar ook ik weet dat dit niet de doorsnee Ridgeback is. :wink:
En ik denk dat veel mensen daar de mist in gaan. "Mijn hond past bij deze omschrijving, dus dan kan ik dit ras aanraden".
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Irisz schreef:
Linsey schreef:

Ja dat is ook wel zo, maar je hebt bij alle rassen uitzonderingen denk ik dan maar en je moet er ook rekening mee houden dat de TS een andere hond krijgt dan degene die jij hebt.
Ik zou de TS een Ridgeback kunnen aanraden om Luna toevallig met elke hond overweg kan, geschikt is voor behendigheid en prima een paar dagen niks kan doen. Maar ook ik weet dat dit niet de doorsnee Ridgeback is. :wink:
En ik denk dat veel mensen daar de mist in gaan. "Mijn hond past bij deze omschrijving, dus dan kan ik dit ras aanraden".
Het is ook een beetje dat je soms geen vergelijkingsmateriaal hebt. Neem nu Kai bijvoorbeeld, ik doe met Kai hondensport, de meeste leeuwhondjes doen geen hondensporten enkel shows of zijn gewoon huishondjes. Dan heb je dus bijna geen vergelijkingsmateriaal, maar ik kan wel zeggen dat leeuwhondjes geschikt zijn voor de hondensport. Het spijtige is dan dat er heel weinig zijn die dat doen met hun leeuwhondjes en dus ook zal je dat nergens lezen dat ze daar erg goed geschikt voor zijn. Bij leeuwhondjes nu ondertussen wel, maar zo heb je echt nog veel rassen die vooral voor de show gehouden worden, dat er totaal niet van bekend is dat ze ook goed zijn in andere dingen en misschien zelfs meer dan goed, heel uitstekend zelfs :wink:
fleurie
Zeer actief

Irisz schreef:Maar eigenlijk ben je niet zo heeeel kieskeurig, dus ik denk dat er heel veel rassen mogelijk zijn. :wink:
Dat is inderdaad wel een beetje mijn probleem, ik vind heel erg veel honden leuk en ook heel veel hondensporten, daarom was ik ook benieuwd naar wat anderen voor ras zien in mijn wensenlijstje. Als je, om maar iets te noemen, helemaal weg bent van africhting wordt de keuze al een heel stuk makkelijker natuurlijk.
Hondenboeken heb ik ook uitgeplozen, maar het valt me op dat in 5 verschillende boeken rassen soms 5x verschillend worden beschreven, bij wijze van. Om een willekeurig voorbeeld te noemen, het blaffen van de sheltie.
Ook daarom vind ik het leuk om ervaringen uit de praktijk te horen, en vind ik het ook niet erg als mensen (begrijpelijk) hun eigen ras aanprijzen, ieder heeft toch zo zijn eigen ervaringen, en ook lang niet alle honden van 1 ras zijn hetzelfde. Alle beetjes helpen mij op weg naar de juiste keuze :ok: En ik heb nog de tijd gelukkig.
Afbeelding
son-pei
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sharpei en Finse Lappenhond
Contacteer:

Ongelezen bericht door son-pei »

fleurie schreef: Leuke hondjes om te zien, ik zal eens googlen :ok:
Alleen denk ik dat er moeilijk aan te komen is?
Dat valt wel mee hoor! Er is een centrale wachtlijst via de club, gemiddeld is de wachttijd zo'n half jaar maar soms kan het ineens heel snel gaan.
Er worden in Nederland ongeveer 4 nestjes per jaar geboren.
Ik heb nu zelf een nest uit bovenstaande combi en sommige pupkopers stonden pas net op de lijst, toevallig zijn er nu dan ook drie nestjes kort na elkaar geboren.
fleurie
Zeer actief

loony schreef:Ik heb een working kelpie
ik train 1 keer per week gehoorzaamheid en reddingswerk, frisbeen regelmatig, en binnenkort komt er schapendrijven bij.
Verder wandelen we veel en doen we aan hardlopen, niet elke dag en een dagje of 2 niks doen is ook geen ramp voor haar.
Ik moet zeggen dat dit ras momenteel wel bovenaan mijn lijstje staat, zeker na jouw beschrijving!
Kan nog zomaar veranderen hoor, zoals ik al eerder aangaf, ik vind erg veel honden leuk, maar deze hondjes horen absoluut bij mijn favorieten, leuk maatje, eenvoudig maar mooi hondje om te zien zonder overdrijvingen, je ziet ze nog niet op iedere hoek van de straat, en veel mogelijkheden op sportgebied :ok:
Zit er bij dit ras veel verschil in werk- en showlijn?
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief

Ongelezen bericht door Dibbes »

Ik denk dat een heel aantal rassen uit de groep herders en veedrijvers wel geschikt kunnen zijn voor wat je ermee wil.
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Schotse herder langhaar zou ik echt afraden als sporthond, tenzij je tevreden bent met recreatief niveau, al zullen er ook wel uitzonderingen zijn, toppers zullen het nooit worden. Veel plezier, dat weer wel.
Daarom raadde ik de korthaar aan. Toch veel meer een werkhond dan een langhaar. En ook preciezer in het werk dan de over het algemeen slordige langhaar.
Maar goed, ik vraag me wel eens af of een hond zich aanpast aan de baas. In mijn geval ben ik niet zo competatief ingesteld en geniet ik voornamelijk van het bezig zijn met mijn hond(en). Ik hoef niet zo nodig te winnen, vandaar sporten op recreatief niveau. En als het eens fout gaat of ze gaan eens lekker óm de horden heen i.p.v. er overheen, schiet ik meestal in de lach.
Misschien voelen mijn honden dat aan en spannen zich daarom veel minder in.
Ga ik eens een gedragstopic over openen :idea: .
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Gos schreef:
fleurie schreef:
Geweldig, ze bestaan dus zeker, Mechelaars die aan mijn ideaalbeeld voldoen, dat is goed nieuws want ik ben zeker gecharmeerd van dit ras, maar is jouw Mechel een uitzondering of is dit toch wel een veel voorkomend beeld?
Ik ben alleen nog niet helemaal uit mijn voorkeur voor tak van sport, als ik een Mechelaar zou nemen wil ik daar de africhting mee in, daar vind ik ze persoonlijk het meest geschikt voor. En aangezien ik obedience en drijven ook heel erg leuk vind, ben ik nog niet helemaal overtuigd. Niet dat het al aan de orde is hoor, voorlopig komt er nog geen hond bij, maar je kan niet vroeg genoeg beginnen met orienteren, alleen de voorpret is al leuk.
Biene is echt geen uitzondering :F: Mijn teefje is ook wel zo, misschien iets toegankelijker voor vreemden en los op wandelingen waarschijnlijk ook iets gemakkelijker. Een dagje wat minder actie kan ze ook wel hebben, alhoewel het ook weer niet te lang moet duren (maar dat is ook logisch, want ze ligt al een deel van de dag in een kennel, dus de weinig-actie dagen zijn bij ons echt de uitzondering). En zoals zij ken ik er wel meer hoor (in de africhting).
idd, is geen uitzondering, zou alleen ivm het sociale aspect dat je zoekt dan wel voor een teef gaan ipv een reu.....
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Die wilde ik ook noemen :lol1:
lieke
Zeer actief
Contacteer:

blondie schreef:
Die wilde ik ook noemen :lol1:
Grote geesten hebben vaak dezelfde gedachten :lol: .
Afbeelding
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

fleurie schreef:
loony schreef:Ik heb een working kelpie
Ik moet zeggen dat dit ras momenteel wel bovenaan mijn lijstje staat, zeker na jouw beschrijving!
Kan nog zomaar veranderen hoor, zoals ik al eerder aangaf, ik vind erg veel honden leuk, maar deze hondjes horen absoluut bij mijn favorieten, leuk maatje, eenvoudig maar mooi hondje om te zien zonder overdrijvingen, je ziet ze nog niet op iedere hoek van de straat, en veel mogelijkheden op sportgebied :ok:
Zit er bij dit ras veel verschil in werk- en showlijn?
Ik heb de werklijn en die zijn niet fci erkend. Zirka is heel rank en slank van bouw en vertoond echt nog de wil om schapen te drijven en is altijd in om spelletjes met me te doen en af en toe een tikje eigenwijs te zijn.. Met de fci dus de showlijn hou ik me niet bezig omdat ik ze voornamelijk lelijk vind en buiten dat het goede sporthonden zijn de echte werklust eruit is.
Ik gebruik zirka voor reddingswerk en ze is compleet geschift erin en om te trainen kan ik er haar snachts zelfs voor wakker maken.
De lessen in de gehoorzaamheid zijn wat anders ze verveelt zich snel en het mag niet te vaak herhaald worden want dan trekt ze 2 f*ck you vingers uit.
Ze is meer van de actie en niet snel onder de indruk van vreemde situaties.
Verder zou ze geschikt zijn voor pakwerk, volle beet in de mouw, maarja recreatief kom je in nl niet aan de bak.
Ik raad niet gauw een working kelpie aan en vertel meer tegen mensen beter een bc te nemen.

En men 2de hond de patterdale terrier raad ik zeker niet aan en vertel vaak tegen vreemden dat troyca een kruizing jr is met iets zwarts :F:

Vandaag zondag een typische dag van niks doen en vooral geen wandeling, vooral niet met al die zondagstoeristen in het bos. No probs voor zirka, die ligt gewoon een hele dag met 4 poten in de lucht
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Irisz schreef:
Linsey schreef:

nou, ik niet hoor :mrgreen:
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
fleurie schreef:Poedels vind ik ook erg leuk, vooral de grote :ok: En Borders, helemaal geweldig, staat stiekem wel bovenaan mijn lijstje, maar is het met een Border niet zo dat ze flippen als je eens een dagje wat minder met ze doet?
Dat wordt bij Aussies ook vaak gezegd, dat werklijnen flippen als je een dag niks doet. Maar dat zou niet zo moeten zijn. Op ranches worden ze echt niet 24 x 7 bezig gehouden :wink:
nee, maar daar liggen ze wel de hele dag buiten de boel in de gaten te houden, en dat houdt ze goed bezig. dat zie ik hier ook, ze zijn de hele dag bezig op het erf, naar het hek rennen om fietsers ed weg te blaffen. weer terug rennen, meelopen met voeren, spelen met elkaar, etc. etc. je kunt dat niet vergelijken met een hond in een woonwijk die alleen een tuin tot zijn beschikking heeft. ik loop dus ook maar 1 keer daags omdat ze anders alleen nog maar slapen, dan krijgen ze veel te veel beweging.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Hutsje schreef:
Zoek stok! schreef:
fleurie schreef:Poedels vind ik ook erg leuk, vooral de grote :ok: En Borders, helemaal geweldig, staat stiekem wel bovenaan mijn lijstje, maar is het met een Border niet zo dat ze flippen als je eens een dagje wat minder met ze doet?
Dat wordt bij Aussies ook vaak gezegd, dat werklijnen flippen als je een dag niks doet. Maar dat zou niet zo moeten zijn. Op ranches worden ze echt niet 24 x 7 bezig gehouden :wink:
nee, maar daar liggen ze wel de hele dag buiten de boel in de gaten te houden, en dat houdt ze goed bezig. dat zie ik hier ook, ze zijn de hele dag bezig op het erf, naar het hek rennen om fietsers ed weg te blaffen. weer terug rennen, meelopen met voeren, spelen met elkaar, etc. etc. je kunt dat niet vergelijken met een hond in een woonwijk die alleen een tuin tot zijn beschikking heeft. ik loop dus ook maar 1 keer daags omdat ze anders alleen nog maar slapen, dan krijgen ze veel te veel beweging.
Ja dat klopt, ze zijn wel bezig. Maar dus niet constant opdrachten van de baas aan het uitvoeren waar mensen wel eens bang voor zijn met een werklijnhond. Ze kunnen zichzelf ook prima redden. Ze horen wel direct klaar te staan als je iets van ze wilt. Izzie hobbelt ook gewoon rond in huis en in de tuin. Ze loopt dus niet de hele dag naar mij te kijken :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Hutsje
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Hutsje schreef:
Zoek stok! schreef:Dat wordt bij Aussies ook vaak gezegd, dat werklijnen flippen als je een dag niks doet. Maar dat zou niet zo moeten zijn. Op ranches worden ze echt niet 24 x 7 bezig gehouden :wink:
Ja dat klopt, ze zijn wel bezig. Maar dus niet constant opdrachten van de baas aan het uitvoeren waar mensen wel eens bang voor zijn met een werklijnhond. Ze kunnen zichzelf ook prima redden. Ze horen wel direct klaar te staan als je iets van ze wilt. Izzie hobbelt ook gewoon rond in huis en in de tuin. Ze loopt dus niet de hele dag naar mij te kijken :wink:

ja dat snap ik, maar je kunt een (gemiddeld) huis met een tuin niet vergelijken met een ranch of een groot erf wat "bewaakt" moet worden. dat huis en met name die tuin hebben ze zo bekeken natuurlijk. en nee, een werkhond hoef je niet de hele dag bezig te houden maar alleen 4 keer daags een wandeling is doorgaans niet voldoende.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef:
Irisz schreef: Ja dat is ook wel zo, maar je hebt bij alle rassen uitzonderingen denk ik dan maar en je moet er ook rekening mee houden dat de TS een andere hond krijgt dan degene die jij hebt.
nou, ik niet hoor :mrgreen:
Ik ook niet. :mrgreen: Maar volgens mij is dit bij sommige andere mensen wel zo.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”