Ik vind het waarom wel degelijk de vraag die als eerste gesteld moet worden als het over de inzet van middelen gaatranetje schreef:Jaap het waarom is een vraag die eventueel gesteld kan worden.
Maar naar mijn idee pas als bekend is wat er nu precies met die TT wordt getraind bij de jachthonden.
En hoe dat wordt gedaan.
Hoe wordt die TT dan gebruikt?
Het afstoppen bij hetzen is één ding.
Maar hij wordt voor meer dingen ingezet.
Bij het dirigeren inderdaad (wedstrijdgericht).
Ik vermoed dat het gebruik dan vergelijkbaar is met de manier waarop je hem stopt bij hetzen.

Ik denk dat een tt tijdens training grofweg hetzelfde wordt gebruikt als een "nee".
Ik vind het prima om een hond met "ja" en "nee" door een oefening heen te loodsen, maar als die "nee" op afstand niet werkt vind ik niet dat je dan een zwaardere correctie moet gaan toepassen. Je moet dan, volgens mij, concluderen dat er nog wat te werken is aan de band met de hond, het niveau van de hond en/of dat je dus de lat wat te hoog hebt gelegt.
Veel spannender zou ik het niet kunnen maken tenminste

Overige signalen op afstand zijn prima met een fluit en gebaren te geven, daar hoef je m.i. geen tt voor.
Mijn bedenkingen beperken zich overigens vooral tot trainingssituaties e.d. Honden die zichzelf of anderen gedurig in gevaar kunnen brengen zijn een heel ander verhaal.
Ik begrijp je vragen overigens wel