duitse herder schreef:Ik ben namelijk bang dat mensen teveel gaan fixeren op bv een langere neus en daardoor andere, ook belangrijke dingen, gaan verwaarlozen. Een engelse bull bv heeft te korte neus, oogproblemen en na mijn weten zijn hun botten ook niet goed door hun bouw. Waar moet je dan op selecteren? Dan zou je beter een ander ras/kruising erdoor kunnen fokken zodat ze ook weer nieuwe genen krijgen. je ziet het eigenlijk nu al in de fokkerij, er word teveel gefixeerd op uiterlijk en daardoor slaan andere dingen toe. Zal je dat dan weer niet krijgen? Andere kant, je moet toch ergens beginnen
Het BSI is ervoor bedoeld dat rassen gaan aangeven waar de knelpunten zitten en waar keurmeesters op moeten gaan letten en wat ze moeten gaan bestraffen in hun keuren.
Of alle rv's dat ook gaan doen is een andere vraag, maar in elk geval is het daarvoor bedoeld.
duitse herder schreef:Wat ik mij altijd wel afvraag... Teckels hebben altijd franse stand aan voorkant, geeft dat geen hinder bij hun? Dat idee heb ik namelijk als ik honden zie die giga frans staan :N:
Teckels hebben niet altijd franse stand.
Ze hebben wel altijd gebogen opperarmen omdat ze anders hun poten niet in de goede positie onder dat lijf konden zetten (voor de balans), maar die franse stand hoeft dus niet per se.
En als keurmeesters structureel op die dingen letten gaan fokkers dat uiteraard ook doen.
Franse stand lijkt me op den duur niet zo goed voor de gewrichten, maar of dat echt zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik ben geen dierenarts.