Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Dierenbescherming wil eind aan fokken rashond

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Magic schreef:Lekker artikel van de Televaag... klopt ook voor geen meter.
Zie hier het echte artikel van de Dierenbescherming: http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2352" onclick="window.open(this.href);return false;
Ze willen een discussie starten met de RvB om het fokken op uiterlijk aan banden te leggen, niet het fokken van rashonden verbieden.
Daar zijn ze al mee bezig vanuit de Raad. Alleen is het niet zo simpel als het lijkt en het is jammer dat de DB dat wel zo doet voorkomen.
Want je kan als DB of als RvB niet even de wet veranderen. :19:
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Magic
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Magic »

Marjoleine schreef: je kan als DB of als RvB niet even de wet veranderen. :19:
Laat staan handhaven ;).

Maar ik vind het wel goed dat het bewustzijn nu in elk geval komt.
Een jaar na dato :mann:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Magic
Zeer actief

Bonnie F schreef:Wat zijn gesloten stamboeken?
Stamboeken waar je geen nieuwe honden meer mag inschrijven, tenzij dit nakomelingen zijn van honden die al in het stamboek zijn ingeschreven.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Als ze nu eens aan alle honden waarmee gefokt wordt gezondheidseisen gingen stellen, dan koppel je het los van het rashond zijn. En zou de broodfok snel afhaken.
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef:
Marjoleine schreef: je kan als DB of als RvB niet even de wet veranderen. :19:
Laat staan handhaven ;).

Maar ik vind het wel goed dat het bewustzijn nu in elk geval komt.
Een jaar na dato :mann:
Dat is geen jaar na dato, in Scandinavië zijn ze er al een jaar of wat mee bezig, en de keurmeesters (internationaal) ook.
Het bewustzijn is er wel.
Maar heel veel fokkers willen er niet aan. :ugh:

Bovendien: iets dat in 100 jaar gegroeid is kun je niet in een jaar veranderen.

Afbeelding

iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ja of de rassen zouden mogen bestaan maar bepaalde fysieke eigenschappen moeten verbeterd worden. Dus bijvoorbeeld een langere ademhalingssysteem terugfokken bij bulldoggen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Magic
Zeer actief

Marjoleine schreef:Dat is geen jaar na dato
Ik doelde op de BBC documentaire, omdat de dierenbescherming aangeeft dat die docu de reden is van de start van deze discussie.
Afbeelding
Iedere dag feest!
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Magic schreef:
Marjoleine schreef:Dat is geen jaar na dato
Ik doelde op de BBC documentaire, omdat de dierenbescherming aangeeft dat die docu de reden is van de start van deze discussie.
O, op die manier.
De DB blinkt nooit erg uit in snelheid in mijn beleving ;)

Afbeelding

Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Paulala schreef:Geen enkel ras kan voor eeuwig gezond blijven bestaan.
De genenpool wordt steeds smaller, dat is niet te voorkomen.
Ze zouden gewoon eens af en toe een ander ras erdoor moeten fokken voor het behoud, of een vuilnisbakkie dat bepaalde kenmerken van het ras heeft.
Ik vind het goed dat de dierenbescherming zich hiermee bezig houdt, ik ben alleen heel benieuwd wat ze nou concreet zullen/kunnen gaan doen.
:ok: :ok: :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Nanna schreef: Moet je eens opletten als er opeens heel anders gekeurd gaat worden op shows, hoe gauw de fokkers hun type hond veranderen. Want stel je voor dat je die felbegeerde blikken bekertjes niet meer wint :roll:
Tuurlijk Nanna, veeg nog maar eens een keer die hele zooi van alle verschillende fokkers op 1 hoop en duw ze in een hokje met het opschrift "fokkers die alléén maar fokken om de keurmeesters te behagen en blik te kunnen verdienen...". :roll:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dat geldt dan voor dát ras ja. Maar je veegt ieder ander, waaronder fokkers van de rassen die je zelf in je bezit hebt, op diezelfde hoop mee. En dat is niet voor het eerst.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik had mijn laatste stukje al weggehaald, maar je hebt hem er nog even bijgepakt voordat ik gewijzigd had zie ik.
Ook goed.

Het is je stelligheid die bij mij nogal eens mijn haren omhoog zet Nanna, je brengt het namelijk in eerste instantie helemaal niet zo als je het 3 posts later nuanceert. En dát irriteert me.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Nanna schreef:
LongFields schreef:
Nanna schreef: Moet je eens opletten als er opeens heel anders gekeurd gaat worden op shows, hoe gauw de fokkers hun type hond veranderen. Want stel je voor dat je die felbegeerde blikken bekertjes niet meer wint :roll:
Tuurlijk Nanna, veeg nog maar eens een keer die hele zooi van alle verschillende fokkers op 1 hoop en duw ze in een hokje met het opschrift "fokkers die alléén maar fokken om de keurmeesters te behagen en blik te kunnen verdienen...". :roll:
Met welbehagen hoor ;-)
Ik weet haast wel zeker dat het zo werkt. Als IEDERE keurmeester (dus niet aan vriendjespolitiek doen :neenee: ) die engelse bullen keurt per definitie de bullen met een langere neus op de eerste plaats zet, moet jij eens kijken hoe snel die neuzen langer worden.
Het kopend publiek treft het dan dubbel. Die krijgen een gezondere hond én ze kunnen pochen op een hond met kampioenen in de stamboom.
En de fokkers met hun kwalificatie G platbekgedrochten blijven mooi met hun koopwaar zitten. :ok:
Maar is het wel zo simpel? Zijn ze met langere neus meteen gezonder? want daar geloof ik niet. Kijk eens bij mijn ras... een rechtere rug en ze zijn spontaan gezonder? een teckel met wat langere poten idem dito?
Perry en Noah

Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik hoorde vanochtend op radio 1 een meneer van de DB over deze kwestie en ik vond ze nogal doorslaan. Ze willen hondenshows verbieden en hij zei letterlijk dat mensen geen rashond meer moeten kopen. Maar wat ze dan wel voor hond moeten kopen zei hij vervolgens er niet bij... Volgens mij drijf je mensen op deze manier recht in de armen van malafide fokkers... :19:
Afbeelding
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Mit »

Geen rashonden meer kopen is natuurlijk onzin. Ik ben het wel eens met Nanna dat misschien het beste idee is om de keurmeesters te veranderen. Als een hond met meer neus, minder rimpels, minder vel of wat dan ook blijft winnen dan denk ik dan geleidelijk aan de excessen in zo'n ras wel zullen verdwijnen. Is wel een enorm jarenplan natuurlijk.
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Verbieden van rashonden zorgt voor extreem toename broodfokken vermoed ik. Broodfokkers gaan dan promoten dat hun honden gezonder zijn omdat ze geen stamboom hebben. En ik weet bijna zeker dat de meeste mensen daar in trappen (gebeurd nu ook al)
Perry en Noah

Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Oh, maar ik vind zeker dat er behoorlijk wat kan verbeteren in de rashondenfokkerij :ok: , ik vond die meneer van de DB op de radio alleen geen zinvol verhaal houden :mrgreen:
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Frenk schreef:Ik hoorde vanochtend op radio 1 een meneer van de DB over deze kwestie en ik vond ze nogal doorslaan. Ze willen hondenshows verbieden en hij zei letterlijk dat mensen geen rashond meer moeten kopen. Maar wat ze dan wel voor hond moeten kopen zei hij vervolgens er niet bij... Volgens mij drijf je mensen op deze manier recht in de armen van malafide fokkers... :19:
Dezelfde instelling als de engelse Db dus....Vond dat destijds ook al zo'n geneuzel.

Kan me wel vinden in wat Nanna zegt. Tevens blijkt daaruit hoe keurmeester afhankelijk fokkers kunnen zijn :wink:
Het zou een begin kunnen zijn.
Afbeelding

So Sweet :I:
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:
duitse herder schreef:Broodfokkers gaan dan promoten dat hun honden gezonder zijn omdat ze geen stamboom hebben.
Maak van het woord broodfokkers gewoon fokkers en ik denk dat ze binnen 100 jaar gelijk krijgen. Met sommige rassen nog wel eerder ook.
Nou dat vraag ik me nu werkelijk wel af. Als ik nu een Cavalier wil, kan ik dan het best naar een prijzen winnende fokker die stambomen meegeeft of naar een oepsnestje?
Kijk ik zal altijd voor een stamboom kiezen hoor, in combinatie met gezond verstand. Maar ik vraag het me oprecht af, is het wel écht beter of zou bij sommige rassen een keus voor een oepsnest nog niet eens zo gek zijn?
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

VANAVOND documentaire hierover bij de zender Het Gesprek!!!!!
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:
Jinx schreef:Als een hond met meer neus, minder rimpels, minder vel of wat dan ook blijft winnen dan denk ik dan geleidelijk aan de excessen in zo'n ras wel zullen verdwijnen. Is wel een enorm jarenplan natuurlijk.
Niet als je de gesloten stamboeken openbreekt.
Verse lijnen introduceren in een ras betekent dat dus?
Afbeelding
duitse herder
Zeer actief

Nanna schreef:
duitse herder schreef: Maar is het wel zo simpel? Zijn ze met langere neus meteen gezonder? want daar geloof ik niet. Kijk eens bij mijn ras... een rechtere rug en ze zijn spontaan gezonder? een teckel met wat langere poten idem dito?
Je maakt mij in ieder geval al niet wijs dat zo'n platgedrukte snuit de gezondheid bevórdert. Ik denk zeker dat het fokken van een langere neus op de kortsnuiten hen verlichting zal geven.
Teckels zijn nu in de FCI landen een relatief gezond en zeer oud wordend ras, maar ook daar is het oppassen geblazen. In Engeland, Amerika en vooral Australië zijn ze erg doorgeslagen met dit ras en hebben er extreem korte pootjes en zeer lange ruggen op gefokt. Dat mag van mij ook per direct verboden worden.
De kromme ruggen die je in jouw ras soms ziet vind ik alleen maar puur lelijk, of dat ook ongezond is, weet ik niet. Dat zou, als dat niet het geval is, voor mij dan ook niet veranderd hoeven te worden. :mrgreen:
Ik ben namelijk bang dat mensen teveel gaan fixeren op bv een langere neus en daardoor andere, ook belangrijke dingen, gaan verwaarlozen. Een engelse bull bv heeft te korte neus, oogproblemen en na mijn weten zijn hun botten ook niet goed door hun bouw. Waar moet je dan op selecteren? Dan zou je beter een ander ras/kruising erdoor kunnen fokken zodat ze ook weer nieuwe genen krijgen. je ziet het eigenlijk nu al in de fokkerij, er word teveel gefixeerd op uiterlijk en daardoor slaan andere dingen toe. Zal je dat dan weer niet krijgen? Andere kant, je moet toch ergens beginnen
Wat ik mij altijd wel afvraag... Teckels hebben altijd franse stand aan voorkant, geeft dat geen hinder bij hun? Dat idee heb ik namelijk als ik honden zie die giga frans staan :N:
Perry en Noah

Afbeelding
Mit
Zeer actief

Nanna schreef:
Jinx schreef: Kijk ik zal altijd voor een stamboom kiezen hoor, in combinatie met gezond verstand. Maar ik vraag het me oprecht af, is het wel écht beter of zou bij sommige rassen een keus voor een oepsnest nog niet eens zo gek zijn?
Ik zou nooit voor een oepsnest gaan als dat pups zijn van twee ouders van hetzelfde ras.
Vanmorgen las ik nog ergens op het forum dat de Shar Pei zo'n verrot ras is (ben even kwijt wie dat waar schreef, ben even te lui om het op te zoeken). Als ik nou zot van zo'n ras zou zijn zou ik NOOIT meer voor een rasecht exemplaar gaan. Dan zou ik daar ergens een kruising van opsneupen.
Snap wat je bedoelt inderdaad. Ik vind het altijd maar lastig. Er zijn zóveel rassen die wel wat hebben wat niet gezond is. Ik zou ondanks de korte neuzen zo weer voor een Chin gaan als er een herplaatser zou zijn ergens. Ik heb eerder weleens gezegd van niet maar als je valt voor een ras dan neem je denk ik eerder excessen op de koop toe, zeker als ze goed leefbaar zijn zogezegd. Ik zou er overigens wel voor zijn om verder te fokken met a-typische honden, bijvoorbeeld met teveel neus volgens de standaard.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Jinx schreef:
Nanna schreef:
Jinx schreef:Als een hond met meer neus, minder rimpels, minder vel of wat dan ook blijft winnen dan denk ik dan geleidelijk aan de excessen in zo'n ras wel zullen verdwijnen. Is wel een enorm jarenplan natuurlijk.
Niet als je de gesloten stamboeken openbreekt.
Verse lijnen introduceren in een ras betekent dat dus?
Ik denk dat dat betekent dat je honden zonder stamboom aan mag keuren?
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Reactie op dierenbescherming
Datum: 17-12-09
Door: de site van de Raad van Beheer

Op hun website geeft de dierenbescherming aan dat ze de rashondenfokkerij aan banden willen leggen.

De Raad van Beheer verbaast zich over dit ongenuanceerde standpunt.

De dierenbescherming baseert zich op de documentaire “Pedigree Exposed” In deze documentaire worden verschrikkelijke voorbeelden getoond van ongezonde rashonden. De Raad van Beheer ontkent niet dat dit voorkomt. De voorbeelden bewijzen echter niet dat alle rashonden aan deze aandoeningen lijden. Integendeel, de meeste rashonden zijn gezonde honden.

Daarnaast gaat de dierenbescherming voorbij aan de situatie bij niet-rashonden. Niet rashonden worden niet als zodanig geregistreerd en er bestaan geen statistische gezondheidsgegevens over niet-rashonden.

De dierenbescherming gaat uit van een paar voorbeelden en trekt daaruit een voorbarige conclusie.

Bijna de helft van de honden die in Nederland verkocht worden zijn rashonden. Hondenkopers maken in de meeste van deze een bewuste keuze voor de rashond. We zullen allen moeten accepteren dat er een vraag blijft bestaan naar “rashonden”.

Als er nu gestopt zou worden met het fokken van rashonden dan zal deze fokkerij en handel buiten de regels en het zicht van de Raad van Beheer plaats gaan vinden. Het standpunt van de dierenbescherming is daarom onverstandig. De dierenbescherming kan beter samenwerken en op een overdachte manier meewerken aan de verbetering van het welzijn en de gezondheid van zowel ras- als niet rashonden.

In de TV uitzending van “Het Gesprek” is aangegeven dat de situatie in Nederland beter is dan die in Engeland. De Raad van Beheer is in toenemende mate bezig met de verbetering van het welzijn en de gezondheid van rashonden.

Hondenfokkerij is een internationale aangelegenheid. Wij kunnen de situatie niet alleen vanuit Nederland veranderen. Daarom heeft de Raad van Beheer er internationaal op aangedrongen dat er actie ondernomen moet worden.
In overleg met het Ministerie van LNV schrijft de Raad van Beheer een Plan van Aanpak voor de rashondenfokkerij.
Voor de Nederlandse Keurmeesters op tentoonstellingen is een gedragscode opgesteld die moet voorkomen dat schadelijke overtypering op wordt beloond. Overtreding van deze regels wordt gestraft.

Al enige tijd werkt de Raad van Beheer samen met de dierenbescherming. Er is intensief contact bij het opstellen van concept-normen voor landelijke certificering, er is samenwerking met de Landelijke Inspectie Dienst en er is een afspraak om in januari gezamenlijk aan tafel te gaan zitten op directie en bestuursniveau. Het verbaast de Raad van Beheer dat de Dierenbescherming op deze wijze de publiciteit zoekt.
Daarnaast hoorde ik een hondenfokker roepen dat de Cavalierclub in Nederland de syringomyelia 'er al bijna uit gefokt heeft'
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Ik ben namelijk bang dat mensen teveel gaan fixeren op bv een langere neus en daardoor andere, ook belangrijke dingen, gaan verwaarlozen. Een engelse bull bv heeft te korte neus, oogproblemen en na mijn weten zijn hun botten ook niet goed door hun bouw. Waar moet je dan op selecteren? Dan zou je beter een ander ras/kruising erdoor kunnen fokken zodat ze ook weer nieuwe genen krijgen. je ziet het eigenlijk nu al in de fokkerij, er word teveel gefixeerd op uiterlijk en daardoor slaan andere dingen toe. Zal je dat dan weer niet krijgen? Andere kant, je moet toch ergens beginnen
Het BSI is ervoor bedoeld dat rassen gaan aangeven waar de knelpunten zitten en waar keurmeesters op moeten gaan letten en wat ze moeten gaan bestraffen in hun keuren.
Of alle rv's dat ook gaan doen is een andere vraag, maar in elk geval is het daarvoor bedoeld.
duitse herder schreef:Wat ik mij altijd wel afvraag... Teckels hebben altijd franse stand aan voorkant, geeft dat geen hinder bij hun? Dat idee heb ik namelijk als ik honden zie die giga frans staan :N:
Teckels hebben niet altijd franse stand.
Ze hebben wel altijd gebogen opperarmen omdat ze anders hun poten niet in de goede positie onder dat lijf konden zetten (voor de balans), maar die franse stand hoeft dus niet per se.
En als keurmeesters structureel op die dingen letten gaan fokkers dat uiteraard ook doen.
Franse stand lijkt me op den duur niet zo goed voor de gewrichten, maar of dat echt zo is durf ik niet met zekerheid te zeggen, ik ben geen dierenarts.

Afbeelding

AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje

Ongelezen bericht door AnneMarie »

http://www.dierenbescherming.nl/nieuws/2348" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanavond 21.30 uur kijken ....
duitse herder
Zeer actief

@Nanna, het kan zijn dat ik de verkeerde tegen kom en ik weet nooit of er een stamboom bij zit natuurlijk. Maar ik ken aardig wat teckels die vreselijk Frans staan, met name de korthaar. Ik zie het ook ontzettend vaak bij de Jack Hussell, die spannen echt de kroon erin. Maar mijn vraag staat nog steeds, hebben ze daar last van?
Perry en Noah

Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Rassen verbieden gaat natuurlijk nooit lukken! Dan verdwijnen ze in de illegaliteit. De RAD wet konden ze (gelukkig) ook niet handhaven. Een hoop ellende voor veel bazen en honden en uiteindelijk toch maar afgeschaft.

Er moet gewoon heel veel veranderen bij heel veel rassen. Bij de doggen kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om kleurkruisingen toe te staan en/of om de grijstijger te erkennen. Als daar nu ontzettend gezonde en lieve honden tussenzitten moeten die gewoon voor de fok ingezet kunnen worden(op de juiste manier). Het "hoe groter hoe beter" idee moet er ook eens uit. Net als het fokken op veel "bone". Ik snap dat mensen het mooi vinden, maar ze hoeven toch geen 90 kilo te wegen?
Ik heb er serieus weleens over gedacht om Diesel aan te laten keuren. Hij wordt door veel "kenners" niet als rastypisch gezien omdat hij niet genoeg bone heeft (hij weegt 65 kilo en is 84 cm), maar hij is zo gezond, actief, lenig en hij heeft een geweldig karakter. Ik ben er alleen al niet aan begonnen omdat ik bang ben dat hij niet scoort op shows. Dat is toch eigenlijk belachelijk!
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
Magic
Zeer actief

Rosita Compagner schreef: Daarnaast hoorde ik een hondenfokker roepen dat de Cavalierclub in Nederland de syringomyelia 'er al bijna uit gefokt heeft'
Dat zou ik ook zeggen als mijn boterham op de tocht zou staan :19:
Afbeelding
Iedere dag feest!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”