Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Volgen verbeteren

Moderator: moderatorteam

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Re: Volgen verbeteren

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik denk dat heel veel honden die moeite hebben met volgen (meelopen zonder te trekken) via het beloningssysteem gewoon niet snappen waarom ze dat brokje krijgen. Wij denken dat we ze belonen voor een paar meter volgen, maar de hond legt die link niet.
Dan krijg je wat Linda zegt, dan ga je er teveel in mee. Want de hond denkt gewoon dat hij zo nu en dan een brokje krijgt :mrgreen:

Ik vind volgen als gedrag ook heel lastig te isoleren. 'Zit' is prima te isoleren als gedrag, maar bijvoorbeeld 'volgen' niet.
Vooral niet bijeen wat drukke of naar buiten toe gerichte hond.
Ik vind bijvoorbeeld wendingen met een lange lijn dan handiger.
Je wacht dan stoicijns, met de hond aan een korte lijn, tot hij rustig achter je staat met een neutrale staart. Daarna geef je de volle lengte van de lange lijn en begint te lopen, als de hond je voorbij loopt wend je meteen van hem af.
Daardoor loopt de hond in het begin in de lijn (snok :mrgreen: ).
Je zult zien dat hij er al snel op gaat anticiperen en meeloopt met jouw wending.
Als je er vanaf dat moment een gewoonte van maakt om het stuur in handen te nemen als hij je voorbij loopt zal het al snel beter gaan. Hoewel het best lang kan duren voordat het een echte gewoonte is om rustig mee te lopen. Vooral bij een energieke actiegerichte hond. Die heeft andere prioriteiten, vind hij meestal vrij hardnekkig :wink:
Vergeet ook niet om heel duidelijk te zijn in wat je verwacht en hoe je het noemt. Soms is het handiger om er een nieuw commando van te maken en dat niet te misbruiken. Gebruik het alleen voor het volgen op de manier zoals je dat voor ogen hebt.
Leer de hond wat 'vrij' betekent, en eindig daarmee.
Je hebt er, vooral in het begin, een veldje voor nodig dus :wink:

Laatst zag ik trouwens ook iets leuks mbt belonen. Bij een hond die uitviel naar andere honden als hij zelf aangelijnd was is een tijdlang geprobeert om hem af te leiden en te belonen als dat goed ging.
Toen er een proefje werd gedaan met langslopende cursushonden zag je duidelijk dat hij helemaal geen interesse had voor die andere honden. Hij zat op z'n gemakje wat om zich heen te koekeloeren.
Maar toen die andere honden in de buurt kwamen deed hij het truukje. Hij draaide z'n kop even naar naar de andere honden (één voor één), hij kéék niet eens naar ze maar draaide z'n kop even in die richting, en keek dan verwachtingsvol naar de brokjesverstrekker :ok: :smile:
Ik durf te wedden dat, als niemand iets had gedaan en die honden gewoon toevallig waren gepasseerd, er niks aan de hand was geweest.
Wat ze hebben gedaan heeft dus duidelijk vruchten afgeworpen (desinteresse voor passerende honden), maar de hond begrijpt de essentie van de aanpak zoals wij die beredeneren in dit geval niet denk ik.
Die hond heeft gewoon geleerd dat, als hij naar een andere hond kijkt en daarna naar de baas, hij een brokje krijgt.
Dat vind ik dan weer leuk :mrgreen:

Als je ergens mee bezig bent waar progressie in zit vind ik overigens niet dat je moet switchen van methode :wink:
Als je zeker weet dat waar je mee bezig bent totaal geen zoden aan de dijk zet moet je het wel over een andere boeg gaan gooien vind ik altijd.
En die andere boeg moet dan eigenlijk ook niet teveel lijken op wat je daarvóór deed.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jaap*
Zeer actief

En ohja.
Als het vrij goed gaat in een wat saaiere omgeving, maak dan niet de fout om hetzelfde te verwachten als je eens een dagje naar het strand gaat bij wijze van spreken :wink:
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

@Jaap: volgen als gedrag is ook moeilijk te isoleren, daarom moet je ook gewoon echt stapje voor stapje beginnen en niet te snel willen. In eerste instantie is 1 pas zetten met de hond keurig ernaast al voldoende om een brokje te krijgen. Net als dat je de zit steeds meer uitbouwt (steeds langer blijven zitten) zo kun je ook het volgen uitbouwen (steeds langer volgen). Als de hond zijn interesse verliest ga je te snel.
Het in de lijn laten lopen bij een oefening die de hond niet kent vind ik niet zo aardig. Persoonlijk kies ik er liever voor om de hond duidelijk te maken wat hij wél moet doen ipv wat hij niet moet doen :wink:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief

Carma schreef:@Jaap: volgen als gedrag is ook moeilijk te isoleren, daarom moet je ook gewoon echt stapje voor stapje beginnen en niet te snel willen. In eerste instantie is 1 pas zetten met de hond keurig ernaast al voldoende om een brokje te krijgen. Net als dat je de zit steeds meer uitbouwt (steeds langer blijven zitten) zo kun je ook het volgen uitbouwen (steeds langer volgen). Als de hond zijn interesse verliest ga je te snel.
Het in de lijn laten lopen bij een oefening die de hond niet kent vind ik niet zo aardig. Persoonlijk kies ik er liever voor om de hond duidelijk te maken wat hij wél moet doen ipv wat hij niet moet doen :wink:
Je moet er geen schrikbeelden bij krijgen hoor :mrgreen: :wink:
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om een hond te leren begrijpen wat je bedoeld met volgen als geisoleerd gedrag, maar dat het soms heel erg moeilijk is.
Ook met het lijnlopen leer je de hond wat wél de bedoeling is, er wordt niet actief gecorrigeerd. Tenminste, zo doe ik het niet :wink:
Maar ik blijf ook niet aanpappen, als ik zo nodig wil dat de hond mij volgt zal ik ook die broek aan moeten trekken vind ik.
Omdat ik dat eerlijk vind richting hond. Als je kartrekker wilt zijn moet je de kar wel trekken.
Carma
Zeer actief

Jaap* schreef:Je moet er geen schrikbeelden bij krijgen hoor :mrgreen: :wink:
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om een hond te leren begrijpen wat je bedoeld met volgen als geisoleerd gedrag, maar dat het soms heel erg moeilijk is.
Ook met het lijnlopen leer je de hond wat wél de bedoeling is, er wordt niet actief gecorrigeerd. Tenminste, zo doe ik het niet :wink:
Maar ik blijf ook niet aanpappen, als ik zo nodig wil dat de hond mij volgt zal ik ook die broek aan moeten trekken vind ik.
Omdat ik dat eerlijk vind richting hond. Als je kartrekker wilt zijn moet je de kar wel trekken.
Haha, geen schrikbeelden hier hoor :wink:
Ik vind het alleen altijd zo oneerlijk om tijdens een training (want volgen vind ik training, geen opvoeding) ergens voor te corrigeren (ookal is het niet actief) waarvan de hond nog niet weet wat nou eigenlijk de bedoeling is.
Ik ben met je eens dat blijven aanpappen ook niet eerlijk is voor een hond, maar om dan vervolgens te gaan corrigeren om wél voorelkaar te krijgen wat jij (en daar bedoel ik niet zozeer jij in de zin van jij Jaap, maar in het algemeen, als je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen: ) in gedachten heb...tsja...dan vind ik dan een beetje egoïstisch.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

@ Jaap; ik denk wel dat die methode die je noemt goed kan helpen, maar zelf zou ik het dan net iets anders doen. Namelijk, zonder lange lijn, los dus.
Iets meenemen wat ze heel lekker vindt en de aandacht erbij houdt en zodra de aandacht weg zakt, maak ik een bocht en loop de andere kant op. Zo gauw ze weer naast me loopt, belonen.
Dat is ook een optie, of niet?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Misschien dat ik wat mis, maar volgen in training is toch niet meelopen met de baas? Als dat wel het doel is, dan snap ik het. Maar als het doel is om vlak naast te lopen met kop omhoog, dan zou ik het toch echt anders doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Nats
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): American Staffordshire

Ongelezen bericht door Nats »

Ik zie hier hele goede tips staan en wil daarom ons volgprobleempje hier ook even neerzetten.
Als we beginnen met de volgoefening vraag ik eerst oogkontakt, bij pas 1 kijkt hij weg en vanaf pas 2 soms 3 kijkt hij weer naar mij en dan blijft hij goed kijken.
Dit wegkijken bij de eerste pas(sen) is als we vanaf zit starten maar ook als we insturen, heb al geprobeerd om de beloning (worst, frikandel!) voor zijn neus te houden maar dit helpt niet. Ook de oefening meteen na het wegkijken stoppen en opnieuw beginnen lijkt meer kwaad dan goed te goed te doen.
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:Misschien dat ik wat mis, maar volgen in training is toch niet meelopen met de baas? Als dat wel het doel is, dan snap ik het. Maar als het doel is om vlak naast te lopen met kop omhoog, dan zou ik het toch echt anders doen.
Het volgen volgens het examen is inderdaad vlak naast je lopen met aandacht voor jou (omhoog kijken). Maar je moet toch ergens beginnen?
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Zoek stok!
Zeer actief

Irisz schreef:
Zoek stok! schreef:Misschien dat ik wat mis, maar volgen in training is toch niet meelopen met de baas? Als dat wel het doel is, dan snap ik het. Maar als het doel is om vlak naast te lopen met kop omhoog, dan zou ik het toch echt anders doen.
Het volgen volgens het examen is inderdaad vlak naast je lopen met aandacht voor jou (omhoog kijken). Maar je moet toch ergens beginnen?
Zo ben ik ook met Bram begonnen. Lopen met die handel en hij moet maar meekomen. Maar dat is echt totaal iets anders dan echt volgwerk. Bij de andere trainer moesten we dus helemaal opnieuw beginnen. Ik denk dat je te snel wilt. Gewoon belonen voor die ene stap die ze volgt. En zo uitbouwen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Irisz schreef:
Zo ben ik ook met Bram begonnen. Lopen met die handel en hij moet maar meekomen. Maar dat is echt totaal iets anders dan echt volgwerk. Bij de andere trainer moesten we dus helemaal opnieuw beginnen. Ik denk dat je te snel wilt. Gewoon belonen voor die ene stap die ze volgt. En zo uitbouwen.
Maar dat is in feite hetzelfde als wat ik doe toch? Ik beloon haar nog niet als ze achter mij aan komt lopen, maar pas als ze naast me loopt en de aandacht heeft voor mij. Ik zeg dan meestal 'goedzo, volg' en geef haar daarna weer vrij.
En dat gaat opzich prima.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

gemene vraag maar, ben je leuk genoeg?

mijn cursisten krijgen van mij meestal wel een show hoe leuk het is om leuk te zijn en de hondjes zijn gek op mij :engel:

moet ik een keertje langskomen? :I:
Afbeelding
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

massam schreef:gemene vraag maar, ben je leuk genoeg?

mijn cursisten krijgen van mij meestal wel een show hoe leuk het is om leuk te zijn en de hondjes zijn gek op mij :engel:

laat eens een filmpje hiervan zien :idea:
Jan
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Bij de puppytraining e.d. hebben we dan ook gedaan. Gillen, rennen, met je armen zwaaien, huppelen, etc. :wink: En ik denk dat dat nu nog steeds wel werk bij Luna hoor, maar ze gaat er niet van volgen. :wink: Ze komt dan gewoon blij op me af springen.

Ik kan wel een hoop bereiken met hoge stemmetjes e.d., maarja, dat mag op het examen natuurlijk niet. :mrgreen:

Haha, je mag altijd langskomen hoor! Wie weet helpt dat, doordat je wat meer inzicht krijgt in hoe Luna is.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Jaap*
Zeer actief

Irisz schreef:@ Jaap; ik denk wel dat die methode die je noemt goed kan helpen, maar zelf zou ik het dan net iets anders doen. Namelijk, zonder lange lijn, los dus.
Iets meenemen wat ze heel lekker vindt en de aandacht erbij houdt en zodra de aandacht weg zakt, maak ik een bocht en loop de andere kant op. Zo gauw ze weer naast me loopt, belonen.
Dat is ook een optie, of niet?
Ohja hoor, als ze er niet vandoor gaat en snel reageert op jouw wendingen kun je dit ook rustig los doen. Maar ik wil graag blijven benadrukken dat je rekening moet houden met het isoleren van datgene waar je precies voor beloont en het feit dat dat voor een hond moeilijk te begrijpen kan zijn. Je moet zelf heel erg goed kunnen timen en begrijpen wanneer de hond snapt waarvoor ze precies beloont wordt.
Het lijkt vaak alsof de hond begrijpt wat je bedoeld, terwijl dat niet persé zo hoeft te zijn en ze je gewoon als een periodieke brokjesautomaat kan gaan beschouwen.
Maar als je wilt dat ze niet snuffelt (wat misschien ook wel wat overspronggedrag is) kun je de (slappe) lijn gebruiken om korte seintjes mee te geven. Om te voorkomen dat de hond gaat vertrouwen op een strakke lijn zodat ze niet meer op hoeft te letten :wink:
Snuffelen kan mij persoonlijk niks schelen zolang hij gewoon meeloopt trouwens.
Als het je puur om het plaatje van het "mooie" :ugh: :mrgreen: volgen gaat kun je veel beter naar g&g of obedience mensen luisteren dan naar mij overigens :mrgreen:
Mij gaat het om de opvoedkundige kant, het modelvolgen is puur training :wink:
Jaap*
Zeer actief

Carma schreef:Haha, geen schrikbeelden hier hoor :wink:
Ik vind het alleen altijd zo oneerlijk om tijdens een training (want volgen vind ik training, geen opvoeding) ergens voor te corrigeren (ookal is het niet actief) waarvan de hond nog niet weet wat nou eigenlijk de bedoeling is.
Ik ben met je eens dat blijven aanpappen ook niet eerlijk is voor een hond, maar om dan vervolgens te gaan corrigeren om wél voorelkaar te krijgen wat jij (en daar bedoel ik niet zozeer jij in de zin van jij Jaap, maar in het algemeen, als je begrijpt wat ik bedoel :mrgreen: ) in gedachten heb...tsja...dan vind ik dan een beetje egoïstisch.
We hebben een definitie misverstand merk ik :mrgreen:
Ik doe niet aan omhoogkijkvolgen :W:
Carma
Zeer actief

Jaap* schreef:
Carma schreef:Haha, geen schrikbeelden hier hoor :wink:
We hebben een definitie misverstand merk ik :mrgreen:
Ik doe niet aan omhoogkijkvolgen :W:
AhA :idea:
Voor mij is volgen inderdaad "omhoogkijkvolgen", naast je meelopen is bij mij "naast" en dan mag er idd gesnuffelt worden ed. Het laatste gebruik ik in het dagelijkse leven en het eerste enkel alleen bij training. Maar volgens mij bedoelde TS het "omhoogkijk volgen" :wink:
Afbeelding
Carma
Zeer actief

Irisz schreef: Ik kan wel een hoop bereiken met hoge stemmetjes e.d., maarja, dat mag op het examen natuurlijk niet. :mrgreen:
Koekjes mogen ook niet op een examen, evenals clickers en andere hulpmiddelen. Je ben nu in de aanleerfase en dan mag alles :wink: Als jij met een hoog stemmetje Luna haar aandacht weet te krijgen/vast et houden dan zou ik daar lekker mee beginnen! Dit bouw je langzaam af, net als de beloningen.
Afbeelding
Irisz
Zeer actief
Contacteer:

Carma schreef: AhA :idea:
Voor mij is volgen inderdaad "omhoogkijkvolgen", naast je meelopen is bij mij "naast" en dan mag er idd gesnuffelt worden ed. Het laatste gebruik ik in het dagelijkse leven en het eerste enkel alleen bij training. Maar volgens mij bedoelde TS het "omhoogkijk volgen" :wink:
Klopt inderdaad, het gaat om het examen van de EG dus daarbij moet ze gewoon omhoog kijken. :ok:
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Carma schreef: AhA :idea:
Hier doe ik het precies zo.
Ik vind het heel belangrijk voor Macho ook om hier duidelijk onderscheid in te maken om het volgen niet te laten versloffen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
samantha!
Zeer actief

Jaaaa daar heb ik hier het levende bewijs van :lees:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Chasing Clouds
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australische herder

Ongelezen bericht door Chasing Clouds »

Misschien dat ik wat mis, maar volgen in training is toch niet meelopen met de baas? Als dat wel het doel is, dan snap ik het. Maar als het doel is om vlak naast te lopen met kop omhoog, dan zou ik het toch echt anders doen.
Dat is misschien weer een verschil tussen gehoorzaamheid in België en Nederland, maar bij ons moeten ze niet perse naar omhoog kijken.

Heb ik een snoepje vast, dan kijkt Elmo inderdaad braaf naar boven, bijna met een stijve nek tot gevolg.
Maar meestal wordt er al gevolgd zonder snoepje, en dan loopt hij naast me... Vlak tegen mijn been, en dat is in mijn ogen evengoed volgen. Hij kijkt dan naar mijn been en voet. Hij volgt me dus nog steeds met zijn ogen, maar niet met een stijve houding. Tussendoor kijkt hij om de zoveel meter eens naar mijn gezicht. Er wordt dus niet gesnuffeld of rond zich gekeken.
Dat vind jij dan geen volgen?

Bij ons moeten we vaak hindernissen doen tijdens het volgen: ergens over, of jij naast iets terwijl de hond erop gaat (kleine kattenloop), ... Als hij dan constant in die stijve houding zou lopen, dan dondert hij er zo af. En ja... Is al vaak gebeurt hoor, als het een hindernisparcour is, krijgt hij geen snoepje tussendoor, want dan let hij dus enkel op mij en niet op de omgeving.
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:
Dat is misschien weer een verschil tussen gehoorzaamheid in België en Nederland, maar bij ons moeten ze niet perse naar omhoog kijken.

Heb ik een snoepje vast, dan kijkt Elmo inderdaad braaf naar boven, bijna met een stijve nek tot gevolg.
Maar meestal wordt er al gevolgd zonder snoepje, en dan loopt hij naast me... Vlak tegen mijn been, en dat is in mijn ogen evengoed volgen. Hij kijkt dan naar mijn been en voet. Hij volgt me dus nog steeds met zijn ogen, maar niet met een stijve houding. Tussendoor kijkt hij om de zoveel meter eens naar mijn gezicht. Er wordt dus niet gesnuffeld of rond zich gekeken.
Dat vind jij dan geen volgen?

Bij ons moeten we vaak hindernissen doen tijdens het volgen: ergens over, of jij naast iets terwijl de hond erop gaat (kleine kattenloop), ... Als hij dan constant in die stijve houding zou lopen, dan dondert hij er zo af. En ja... Is al vaak gebeurt hoor, als het een hindernisparcour is, krijgt hij geen snoepje tussendoor, want dan let hij dus enkel op mij en niet op de omgeving.
Als hij vlak tegen je aan loopt zonder omhoog te kijken, vind ik dat wel volgen. Wat ik vooral geen volgen vind, is het gewoon meehobbelen van de hond. Dat vind ik lopen aan de riem zonder trekken. Het laatste kunnen mijn honden trouwens niet haha, dus het is absoluut geen waardeoordeel. En ja, in NL is het wel de bedoeling dat ze omhoog kijken. Zeker in de obedience waar ik Izzie echt vol tegen m'n been aan moet hebben duwen en de kop onnatuurlijk omhoog is, constant. Volgen doen ze hier gewoon op vlak gras, zonder hindernissen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Chasing Clouds
Zeer actief

Ok dan, verschil is duidelijk! Jullie doen dus ook niet in de 'hogere' klassen hindernisjes? Dat vind ik net zo leuk...
Er is wel een verschil met vlak naast je lopen of vlak naast je lopen en je in het oog houden. Elmo let dus op mijn been. Ik wijs de richting ook aan door mijn voet en schouder scheef te houden. Hij wisselt ook af: de ene meter let hij op mijn been, de andere meter op mijn schouders, nog ergens ander op mijn gezicht... Maar me strak naar boven blijven aankijken doet hij niet. Bij ons in de C-klas zijn er ook honden die gewoon naast je meehobbelen, dat vind ik ook niet volgen. Dat vind ik gewoon luie honden. Zodra we tempo verhogen, "volgen" ze ineens niet meer! Elmo kan het wel hoor, met kop omhoog. Maar dan heb ik meestal een voertje vast. En met hindernisjes redelijk lastig. Elmo heeft zo al eens naast de kattenloop gelopen omdat ik een ieniemienie beetje scheef boog naar links (had het zelf niet eens door, zag hem 'zonder reden' ineens vallen) en hij mij zo netjes volgde dat hij er geen rekening mee hield dat hij op een plank liep. Gelukkig niets aan over gehouden. Maar sindsdien dril ik het omhoogkijken niet meer zo.

Meehobbelen zonder te trekken is voor Elmo ook iets vreemd, zeker als we iets interessant passeren... Tenzij ik constant met een hoog stemmetje spreek... Maar ik wandel meestal los, dus vind het zelf geen probleem dat hij af en toe trekt. Enkel als ik brood ga halen om de hoek. Maar dan is hij op de terugweg ook niet aan het trekken, dus... :engel:
Chasing Clouds
Zeer actief

Ow, en als ze constant tegen je been aan drukken, dan wordt dat hier gezien als 'de baas hinderen'. Mag dus ook niet... Ze moeten héél dicht bij je lopen, maar je eigenlijk net niet aanraken...
M@scha
Zeer actief

samantha! schreef:

:mann: maachooooooo issie knappee hoooooooonnnddd!!!! jááááááááá! :mann: :cheer:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

volgen is rechterschouder hond tegen/vlak naast jouw linkerbeen en kop omhoog.

totaal onnatuurlijk voor een hond en dus lastig. een ridgeback heeft dan ook nog de spring-genen in het lijf dus extra moeilijk.

het is een balans zoeken tussen aandacht, pure devotie en over-de-top-ridgeback-in-je-nek :engel:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Ok dan, verschil is duidelijk! Jullie doen dus ook niet in de 'hogere' klassen hindernisjes? Dat vind ik net zo leuk...
Nee, dat doen we niet.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
samantha!
Zeer actief

massam schreef:
samantha! schreef:

:mann: maachooooooo issie knappee hoooooooonnnddd!!!! jááááááááá! :mann: :cheer:
Dalijk springt hij zo bij mij het scherm in en bij jou eruit :smile:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Chasing Clouds schreef:Ow, en als ze constant tegen je been aan drukken, dan wordt dat hier gezien als 'de baas hinderen'. Mag dus ook niet... Ze moeten héél dicht bij je lopen, maar je eigenlijk net niet aanraken...
Er is een verschil in volgwerk voor de GG en obedience. Obedience zullen jullie toch ook wel hebben? Dat is volledig tegen je aan. In de GG wordt dat ook als hinderen gezien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”