Dan krijg je wat Linda zegt, dan ga je er teveel in mee. Want de hond denkt gewoon dat hij zo nu en dan een brokje krijgt

Ik vind volgen als gedrag ook heel lastig te isoleren. 'Zit' is prima te isoleren als gedrag, maar bijvoorbeeld 'volgen' niet.
Vooral niet bijeen wat drukke of naar buiten toe gerichte hond.
Ik vind bijvoorbeeld wendingen met een lange lijn dan handiger.
Je wacht dan stoicijns, met de hond aan een korte lijn, tot hij rustig achter je staat met een neutrale staart. Daarna geef je de volle lengte van de lange lijn en begint te lopen, als de hond je voorbij loopt wend je meteen van hem af.
Daardoor loopt de hond in het begin in de lijn (snok

Je zult zien dat hij er al snel op gaat anticiperen en meeloopt met jouw wending.
Als je er vanaf dat moment een gewoonte van maakt om het stuur in handen te nemen als hij je voorbij loopt zal het al snel beter gaan. Hoewel het best lang kan duren voordat het een echte gewoonte is om rustig mee te lopen. Vooral bij een energieke actiegerichte hond. Die heeft andere prioriteiten, vind hij meestal vrij hardnekkig

Vergeet ook niet om heel duidelijk te zijn in wat je verwacht en hoe je het noemt. Soms is het handiger om er een nieuw commando van te maken en dat niet te misbruiken. Gebruik het alleen voor het volgen op de manier zoals je dat voor ogen hebt.
Leer de hond wat 'vrij' betekent, en eindig daarmee.
Je hebt er, vooral in het begin, een veldje voor nodig dus

Laatst zag ik trouwens ook iets leuks mbt belonen. Bij een hond die uitviel naar andere honden als hij zelf aangelijnd was is een tijdlang geprobeert om hem af te leiden en te belonen als dat goed ging.
Toen er een proefje werd gedaan met langslopende cursushonden zag je duidelijk dat hij helemaal geen interesse had voor die andere honden. Hij zat op z'n gemakje wat om zich heen te koekeloeren.
Maar toen die andere honden in de buurt kwamen deed hij het truukje. Hij draaide z'n kop even naar naar de andere honden (één voor één), hij kéék niet eens naar ze maar draaide z'n kop even in die richting, en keek dan verwachtingsvol naar de brokjesverstrekker

Ik durf te wedden dat, als niemand iets had gedaan en die honden gewoon toevallig waren gepasseerd, er niks aan de hand was geweest.
Wat ze hebben gedaan heeft dus duidelijk vruchten afgeworpen (desinteresse voor passerende honden), maar de hond begrijpt de essentie van de aanpak zoals wij die beredeneren in dit geval niet denk ik.
Die hond heeft gewoon geleerd dat, als hij naar een andere hond kijkt en daarna naar de baas, hij een brokje krijgt.
Dat vind ik dan weer leuk

Als je ergens mee bezig bent waar progressie in zit vind ik overigens niet dat je moet switchen van methode

Als je zeker weet dat waar je mee bezig bent totaal geen zoden aan de dijk zet moet je het wel over een andere boeg gaan gooien vind ik altijd.
En die andere boeg moet dan eigenlijk ook niet teveel lijken op wat je daarvóór deed.