Dat heb ik meerdere malen gelezen, en heel vaak gehoord van eigenaren die eerst reuen hebben gehad en dan een teef (of andersom), en dan heb ik het over hetzelfde ras. Ook lopen hier "wandelende bewijzen": 2 Duitse herders, een gecastreerde reu en een gesteriliseerde teef, samen. De teef wil meer met de baas samendoen (denk aan o.a. ballenspel) en de reu is meer gericht op andere honden.renee-uk schreef:is dat zo?Lellibel schreef:Mij maakt het echt zo weinig uit.. als het maar een leuke hond is! Over het algemeen toen ik een pup koos wou ik een teef , want een teef is meer baasgericht dan een reu. Maar er bestaan zo veel uitzonderingen. Als ik een 2e hond zou nemen wordt het absoluut een reu, omdat Roos andere teven domineert en met reuen gaat het wel goed.
waar baseer je dat op?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reu of teef? rasafhankelijk voor jou?
Moderator: moderatorteam
- Lellibel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatische hond.
Re: Reu of teef? rasafhankelijk voor jou?

- Lellibel
- Zeer actief
De keus voor een mannetje of een vrouwtje, ofwel een reu of een teef, is heel persoonlijk. Een reu heeft over het algemeen meer leiding nodig, omdat hij wat (meer) dominant gedrag kan vertonen. Dat wil zeggen dat hij probeert de baas te spelen over andere honden, en als hij de kans krijgt ook over mensen. In de natuur is de meest dominante hond altijd de leider van de roedel. In veel van deze gevallen is dat een reu. Een teef is vaak meer op de baas gericht. Zij ziet hem namelijk als leider van de roedel.
http://www.freewebs.com/semwise/aanschafsbt.htm
http://www.jack-russell-terrier.be/jack ... -kopen.php

-
blondie
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Hier idem al hebben ze het zelfde ras, Bluf kan als ik niet met haar bezig ben zelf wel van alles gaan doen en is dan minder allert op mij.. Finn is wel een snuffelaar en markeerder maar die houdt zelf contact, kijkt vaak om om te zien waar ik ben, komt terug om even met zijn snoet tegen mijn hand te tikken om te laten weten dat hij het fijn vind, of gewoon om even weer contact te maken.Rami schreef:Ja, dat is - denk ik - inderdaad toch ook rasverschil. Silka is bijv. veel meer op de wereld gericht dan Billy. Voor Billy ben ik zo'n beetje de wereld...Zoek stok! schreef: Ik vind een reu wat meer op de wereld gericht. En daardoor zal hij sneller denken 'het zal wel'. In mijn geval is Izzie liever voor mij dan Bram. Maar dat is natuurlijk ook een rasverschil.![]()
Die dingen komen bij Bluf ook wel meer, dat was in het begin niet zo.. dan kon ze weg van me lopen..en als ik met Finn ergens verdekt bleef staan dan had ze dat niet eens door... was in haar eigen wereldje bezig..
En op trainingen is zij juist weer heel allert in appel en daar had Finn weer een broertje dood aan
Ben er niet helemaal uit maar volgende wordt denk toch weer een reu..of een leuke teef die ik van jongsafaan eens meemaak.. kweenie dus haha
- Moos
- Zeer actief
In principe wil ik alleen nog maar teven, als ik denk dat dat prima kan qua combinatie aan honden in huis. Eigenlijk ben ik door Vera ook wel echt heel erg van de Golden teven geworden, nog nooit zo relaxed in losloopgebieden gelopen. Ze kan met alles, let op mij en luistert, wat wil ik nog meer
Saar let overigens ook prima op mij, en zijzelf is vriendelijk tegen alles. Alleen ze is zo klein en kwetsbaar, en zo heerlijk makkelijk te bestormen door honden van tig keer haar gewicht
Alleen ik zou ooooit best een Cavalier willen, en dan wil ik een reutje
Wel samen met een Golden teef ofzo, want een klein reutje in zijn eentje, of in combinatie met een nog kleiner teefje, doe ik niet meer.
Alleen ik zou ooooit best een Cavalier willen, en dan wil ik een reutje

-
blondie
- Zeer actief
Deels mee eens dus als je mijn reactie leest.. maar omdat ik de baas ben, is mijn reu gericht op mij..en ook idd omdat ik hem leiding geef.. denk dat Bluf de teef, meer waarde hecht soms aan Finn omdat dat haar "dominante"mannetje is en zij altijd in een roedel heeft geleeft.. zou ik haar meer apart mee uit nemen zal dat sneller veranderen denk ik..Lellibel schreef:De keus voor een mannetje of een vrouwtje, ofwel een reu of een teef, is heel persoonlijk. Een reu heeft over het algemeen meer leiding nodig, omdat hij wat (meer) dominant gedrag kan vertonen. Dat wil zeggen dat hij probeert de baas te spelen over andere honden, en als hij de kans krijgt ook over mensen. In de natuur is de meest dominante hond altijd de leider van de roedel. In veel van deze gevallen is dat een reu. Een teef is vaak meer op de baas gericht. Zij ziet hem namelijk als leider van de roedel.
- Lellibel
- Zeer actief
Ja dat klopt hoor.. bij reuen zijn er grote onderlinge verschillen en zo ook bij teven. Roos is een hele dominante teef, ze tilt soms ook haar achterpootje op bij het plassen, terwijl sommige teven "makke lammetjes" zijn, en heel onderdanig. En zo ook bij reuen. Een dominante reu of teef heeft gewoon meer leiding nodig, en je vind dominante honden gewoon sneller bij de reuen. 

- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
oh maar dan denk jij dus dat het zo is en is het geen feitLellibel schreef:Dat heb ik meerdere malen gelezen, en heel vaak gehoord van eigenaren die eerst reuen hebben gehad en dan een teef (of andersom), en dan heb ik het over hetzelfde ras. Ook lopen hier "wandelende bewijzen": 2 Duitse herders, een gecastreerde reu en een gesteriliseerde teef, samen. De teef wil meer met de baas samendoen (denk aan o.a. ballenspel) en de reu is meer gericht op andere honden.renee-uk schreef:is dat zo?Lellibel schreef:Mij maakt het echt zo weinig uit.. als het maar een leuke hond is! Over het algemeen toen ik een pup koos wou ik een teef , want een teef is meer baasgericht dan een reu. Maar er bestaan zo veel uitzonderingen. Als ik een 2e hond zou nemen wordt het absoluut een reu, omdat Roos andere teven domineert en met reuen gaat het wel goed.
waar baseer je dat op?
ik denk namelijk dat een heleboel mensen het niet met je eens zullen zijn, ik ben er daar één van
Met mijn twee honden is het namelijk precis andersom, mijn reu doet niks liever dan met mij samenwerken en mijn teef gaat het liefst haar eigen gang.
Zelfde ras: allebei duitse hherders!

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
Wat een onzin, waar haal je dat toch allemaal vandaan?Lellibel schreef:Ja dat klopt hoor.. bij reuen zijn er grote onderlinge verschillen en zo ook bij teven. Roos is een hele dominante teef, ze tilt soms ook haar achterpootje op bij het plassen, terwijl sommige teven "makke lammetjes" zijn, en heel onderdanig. En zo ook bij reuen. Een dominante reu of teef heeft gewoon meer leiding nodig, en je vind dominante honden gewoon sneller bij de reuen.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- renee-uk
- Zeer actief
Wat een flauwekulLellibel schreef:De keus voor een mannetje of een vrouwtje, ofwel een reu of een teef, is heel persoonlijk. Een reu heeft over het algemeen meer leiding nodig, omdat hij wat (meer) dominant gedrag kan vertonen. Dat wil zeggen dat hij probeert de baas te spelen over andere honden, en als hij de kans krijgt ook over mensen. In de natuur is de meest dominante hond altijd de leider van de roedel. In veel van deze gevallen is dat een reu. Een teef is vaak meer op de baas gericht. Zij ziet hem namelijk als leider van de roedel.
Als je ervoor zorgt dat jij zelf de roedelleider bent heb je al een probleem minder, dat kun je bereiken door je hond op te voeden en je niet bij voorbaat al neer te leggen bij wat algemene kreten die je van het internet plukt.

-
blondie
- Zeer actief
Hier is het dus ook the other way around... reu veel meer gericht op mij dan dat de teef dat is..renee-uk schreef: oh maar dan denk jij dus dat het zo is en is het geen feit
ik denk namelijk dat een heleboel mensen het niet met je eens zullen zijn, ik ben er daar één van
Met mijn twee honden is het namelijk precis andersom, mijn reu doet niks liever dan met mij samenwerken en mijn teef gaat het liefst haar eigen gang.
Zelfde ras: allebei duitse hherders!
- Lellibel
- Zeer actief
Inderdaad, dat denk ik , en ik zie ook hoeveel mensen het daar niet mee eens zijn. Maar ik zeg toch, er zijn uitzonderingen. Ik schrijf dit op zoals ik het zie, zoals ik het van andere mensen heb gehoord, zoals ik heb gelezen. Nee ik heb zelf alleen een saluki reu gehad en voor de rest geen reuen, en ja ik vond hem dominanter dan Roos. En ik had die reu toen ik klein was dus ik heb nu geen idee of hij meer of minder baasgericht was dan Roos. Nee, het is geen bewijs. Ja, het is een mening.
Maar het is toch een feit dat reuen sneller dominant zijn? Hoe vaak zie je reu met reu vechten ? Hoe vaak zie je teef met teef vechten? Allebei om dominantie. Dan zie je vaker een reu toch? Nou is dat geen bewijs ? Neem 100 reuen en 100 teven, ga een test doen, zoek bewijs op, en kom dan maar zeggen dat het niet waar is.
Maar het is toch een feit dat reuen sneller dominant zijn? Hoe vaak zie je reu met reu vechten ? Hoe vaak zie je teef met teef vechten? Allebei om dominantie. Dan zie je vaker een reu toch? Nou is dat geen bewijs ? Neem 100 reuen en 100 teven, ga een test doen, zoek bewijs op, en kom dan maar zeggen dat het niet waar is.

-
S@ndr@
- Zeer actief
volgens mij hangt het helemaal van het ras af of een reu dominanter is dan een teef, bijvoorbeeld bij heel wat molosser rassen hebben de teven behoorlijk wat haar op hun tanden soms 
- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
ik weet het niet echt heb nu een reu, en ik mag dat wel. Weet natuurlijk niet hoe het met een teef is. Maar Elmo is wel heel erg op mij gericht. Hij houd mij continu in de gaten, als we buiten zijn.
Zo ken ik ook een andere dalmaten eigenaar, die heeft een reu en een teef. En de reu is helemaal verdrietig als ze weg is. Blijft gewoon voor de deur zitten waar zij uit is gegaan.
Zo ken ik ook een andere dalmaten eigenaar, die heeft een reu en een teef. En de reu is helemaal verdrietig als ze weg is. Blijft gewoon voor de deur zitten waar zij uit is gegaan.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Bij Tollers vind ik teven leuker. Maar dat is puur op uiterlijk gebaseerd. Ik vind het wel wat hebben, teven zijn duidelijk kleiner en meestal compacter van bouw. Qua karakter maakt het me niet zoveel uit. Er zijn ook genoeg Toller reuen die niet bepaald stabiel of vriendelijk zijn. Typische reuen en teven gedragingen (poot optillen bij reuen, bitchy gedrag bij teven) vind ik niet zo'n probleem eigenlijk.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Ik ben een herplaatsersmens en in eerste instantie kijk ik naar de hond. Wat er wel of niet onder hangt vind ik eigenlijk niet zo belangrijk. In de regel merk ik wel wat ik meer op teefjes val.
Het grootste nadeel van een reu vind ik het gemis van een zacht knuffelbuikje..altijd weer zit daar dat kanon in de weg!
Het grootste nadeel van een reu vind ik het gemis van een zacht knuffelbuikje..altijd weer zit daar dat kanon in de weg!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Nou, niet vragen naar de bekende weg hoor, Inge.Inge O schreef:en als je toch theorieën aan het opbouwen bent, kan je dan ook zeggen hoe je wel of niet dominant zijn linkt aan wel of niet baasgerichtLellibel schreef: Maar het is toch een feit dat reuen sneller dominant zijn? Hoe vaak zie je reu met reu vechten ? Hoe vaak zie je teef met teef vechten? Allebei om dominantie. Dan zie je vaker een reu toch? Nou is dat geen bewijs ? Neem 100 reuen en 100 teven, ga een test doen, zoek bewijs op, en kom dan maar zeggen dat het niet waar is.?
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Haha, er zit toch echt een heel stuk boven hoor, zo ongeveer vanaf de hals naar de navel (al is het dan meer borstkas kriebelen).Inge O schreef:ahaha, zó stom hè maar dat heb ik dus ookEline* schreef: Het grootste nadeel van een reu vind ik het gemis van een zacht knuffelbuikje..altijd weer zit daar dat kanon in de weg!!
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Ik kan anders heel goed buikje kriebelen bij mn reu'tje
Gewoon om zn piemeltje heen
Gewoon om zn piemeltje heen
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Hier beide. reu vind ik veel aanhankelijker dan teef en zoals Inge was het dacht ik, een beetje 'sulliger'
Beide hebben hun voor- en nadelen. Teef is een behoorlijke bitch, wie hier zegt dat teefje zal gehoorzamen naar 'haar reutje' mag dat eens komen proberen met een reutje
(niet als ze loops is, want dan is het een eerste klas slet
)
Beide hebben hun voor- en nadelen. Teef is een behoorlijke bitch, wie hier zegt dat teefje zal gehoorzamen naar 'haar reutje' mag dat eens komen proberen met een reutje
(niet als ze loops is, want dan is het een eerste klas slet
- renee-uk
- Zeer actief
Ik stel voor dat jij dat gaat doen, als ik dat zou moeten doen is dat de omgekeerde wereld.... ik breng mijn mening niet als een feit en dat doe jij wel dus mag je die feiten bewijzen ookLellibel schreef:Neem 100 reuen en 100 teven, ga een test doen, zoek bewijs op, en kom dan maar zeggen dat het niet waar is.
Zolang je dat niet kunt lijkt het me logischer dat je wat je zegt als jouw mening brengt en niet als een feit

- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Nee is niet rasafhankelijk, ik ben een reuenmens
Zal altijd een reu kiezen, en heb altijd meerder reuen samen gehad en nooit geen probleem.
Zal altijd een reu kiezen, en heb altijd meerder reuen samen gehad en nooit geen probleem.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Wat een rare dingen lees ik nou toch weer
Goed, ik ben dus echt een tevenmens, al vraag ik me bij al dat hormonale gedoe soms af waarom
Maar het is dus wel zo.
En dat terwijl in mijn ras de reuen veel vriendelijker en baasgerichter zijn dan de teven.
Overigens zijn teven de grootste baasspelers, bemoeizuchtige types die overal hun neus in steken en zich met alles bemoeien. Teven zijn vele malen erger dan reuen en over het algemeen hebben reuen geen barst in te brengen.
Ze knappen het vuile werk op voor die rotmeiden en krijgen vaak nog een snauw op de koop toe
Mijn teven zijn reuen structureel de baas en dat is eigenlijk vrijwel altijd zo, bij alle honden die ik zie en ken, ook bij andermans honden dus bedoel ik.
Ik vind het ook normaal. Teven zijn belangrijk, ze zorgen voor het nageslacht.
En reuen passen dan op dat het allemaal goed gaat buitengaats, zeg maar. Zo werken die dingen.
Overigens is dat niet de reden dat ik een tevenmens ben, hoor
Dat jullie er niks van gaan denken
Goed, ik ben dus echt een tevenmens, al vraag ik me bij al dat hormonale gedoe soms af waarom
Maar het is dus wel zo.
En dat terwijl in mijn ras de reuen veel vriendelijker en baasgerichter zijn dan de teven.
Overigens zijn teven de grootste baasspelers, bemoeizuchtige types die overal hun neus in steken en zich met alles bemoeien. Teven zijn vele malen erger dan reuen en over het algemeen hebben reuen geen barst in te brengen.
Ze knappen het vuile werk op voor die rotmeiden en krijgen vaak nog een snauw op de koop toe
Mijn teven zijn reuen structureel de baas en dat is eigenlijk vrijwel altijd zo, bij alle honden die ik zie en ken, ook bij andermans honden dus bedoel ik.
Ik vind het ook normaal. Teven zijn belangrijk, ze zorgen voor het nageslacht.
En reuen passen dan op dat het allemaal goed gaat buitengaats, zeg maar. Zo werken die dingen.
Overigens is dat niet de reden dat ik een tevenmens ben, hoor
Dat jullie er niks van gaan denken
- yuki
- Zeer actief
Inge O noemt het "sulliger" , ik noem het goedmoediger......
Hoe dan ook, mijn reutje was ontzettend baasgericht, het tegendeel heb ik echt nog nergens gelezen of gezien.
Heb het idee dat het net is als bij mensen, ook mannen zijn over het algemeen goedmoediger (zal het woord sulliger hier niet gebruiken) dan vrouwen toch???
Hoe dan ook, mijn reutje was ontzettend baasgericht, het tegendeel heb ik echt nog nergens gelezen of gezien.
Heb het idee dat het net is als bij mensen, ook mannen zijn over het algemeen goedmoediger (zal het woord sulliger hier niet gebruiken) dan vrouwen toch???
Eventhough you're gone, we're still a team'.
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
(r.i.p. Yuki / Askiem Yoshi)
Esther
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Reu, ik heb nog nooit een teef gehad en zal er ook zelf nooit voor kiezen. Reden ? Geen enkele, ik val gewoon altijd op een reu.
Bij Perry was de eerste keer dat het eventueel ook een teef had kunnen zijn. Simon had geen voorkeur en als hij op een teefje was gevallen was het een teefje geworden. Maar ja, toen kwamen er dus alleen maar 2 reutjes, dus werd het weer een reutje.
Dus nu weer 3 reuen hier.
Bij Perry was de eerste keer dat het eventueel ook een teef had kunnen zijn. Simon had geen voorkeur en als hij op een teefje was gevallen was het een teefje geworden. Maar ja, toen kwamen er dus alleen maar 2 reutjes, dus werd het weer een reutje.
Dus nu weer 3 reuen hier.
Gr. Aniek

-
Sita
- Zeer actief
Heb nu beide. En de teef is veel pittiger dan de reu. Taro is echt een sul. Maar dat is misschien ook rasafhankelijk. Maar ik val vaker op teven dan op reuen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Jij hebt een aanzienlijk ander beeld van Friese Stabijen dan ikMarjoleine schreef: En dat terwijl in mijn ras de reuen veel vriendelijker en baasgerichter zijn dan de teven.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Bij de Kooikers vind ik reuen trouwens niet 'goedmoediger' of 'sulliger' dan de teven. Mensen hebben aanzienlijk meer problemen met de reuen dan met de teven. Vandaar al die castraten 

Linda, Izzie en Bram
- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Klopt het, dat na 3 jaar de castratie minder invloed heeft op gedrag? Iemand hier uit de buurt wil haar 9 jaar oue reu castreren. Lijkt mij wat laat en dacht zoiets te hebben gelezen ergens.Zoek stok! schreef:Bij de Kooikers vind ik reuen trouwens niet 'goedmoediger' of 'sulliger' dan de teven. Mensen hebben aanzienlijk meer problemen met de reuen dan met de teven. Vandaar al die castraten

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja okay, maar de Kooikers zijn naar de baas toe ook lastiger heb ik het idee. Niet alleen naar andere reuen. Ja dat fluitend door het leven gaan herken ik dan weer wel haha, Bram is daar een schoolvoorbeeld vanInge O schreef:dat goedmoediger of sulliger hoeft ze daarom niet altijd makkelijk te maken hoor, tenminste, zo bedoel ik het niet. ik vind bv. hovawartreuen evengoed vaak sulliger, maar daar mag je dan geen andere reu naast zetten anders is dat sullige er ook meteen wel even afZoek stok! schreef:Bij de Kooikers vind ik reuen trouwens niet 'goedmoediger' of 'sulliger' dan de teven. Mensen hebben aanzienlijk meer problemen met de reuen dan met de teven. Vandaar al die castraten.
ik bedoel het meer in zijn algemeenheid - ze lijken me niet zo door te denken (binnen hondse normen dan), zijn niet zo gehaaid, meer het idee van een beetje fluitend door het leven te gaan en zich vooral niet te veel hoofdbrekens te maken, zoiets.

Linda, Izzie en Bram
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Aiii, moeilijk
Ik ga toch meer voor de teven, omdat ik de reu-hormonen eigenlijk wel kan missen
Maarrrr ik vind een reu op zich eigenlijk vreselijk leuk. Mijn ervaring is dat ze binnenshuis heel aanhankelijk en knuffelerig zijn.
Alleen buiten..... tja
Dus ik denk dat ik in toekomst voor een teef zou gaan, maar er is nog een lichte twijfel, want buiten de 'nadelen' van een reu (de opspelende hormonen) vind ik een reu juist weer wat leuker dan een teef.
Overigens is het bij mij wel licht ras-afhankelijk, want er zijn een paar rassen waarvan ik nooit een reu zou nemen of ik moet een boerderij hebben met een flinke lap grond. Dan praat ik vooral over de molosser-groep.
Ik ga toch meer voor de teven, omdat ik de reu-hormonen eigenlijk wel kan missen
Maarrrr ik vind een reu op zich eigenlijk vreselijk leuk. Mijn ervaring is dat ze binnenshuis heel aanhankelijk en knuffelerig zijn.
Alleen buiten..... tja
Dus ik denk dat ik in toekomst voor een teef zou gaan, maar er is nog een lichte twijfel, want buiten de 'nadelen' van een reu (de opspelende hormonen) vind ik een reu juist weer wat leuker dan een teef.
Overigens is het bij mij wel licht ras-afhankelijk, want er zijn een paar rassen waarvan ik nooit een reu zou nemen of ik moet een boerderij hebben met een flinke lap grond. Dan praat ik vooral over de molosser-groep.