Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uitsturen en komen op bevel

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Uitsturen en komen op bevel

Ongelezen bericht door ranetje »

Veel keurmeesters maken er ook geen punt van. :wink:
Maar als je het goed beschouwt is het "uitsturen en komen op bevel" iets anders dan het vooooooooooruit sturen in een rechte lijn om vervolgens links of rechts of verder vooruit te worden gestuurd.
Ik heb zelf ook het idee dat ik mijn hond in de war zou brengen door hem opeens terug te roepen als ik hem voor de C proef voooooruit zou sturen en dan later zou verwachten dat hij weet dat hij door moet lopen in een rechte lijn.
Zeker als jonge hond.
Het zijn in feite twee verschillende dingen.
Want bij de C proef moet hij zich "vrij" tonen en bij het dirigeren is dat bepaald niet de bedoeling.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

ranetje schreef:Veel keurmeesters maken er ook geen punt van. :wink:
Maar als je het goed beschouwt is het "uitsturen en komen op bevel" iets anders dan het vooooooooooruit sturen in een rechte lijn om vervolgens links of rechts of verder vooruit te worden gestuurd.
Ik heb zelf ook het idee dat ik mijn hond in de war zou brengen door hem opeens terug te roepen als ik hem voor de C proef voooooruit zou sturen en dan later zou verwachten dat hij weet dat hij door moet lopen in een rechte lijn.
Zeker als jonge hond.
Want bij de C proef moet hij zich "vrij" tonen en bij het dirigeren is dat bepaald niet de bedoeling.
Je hebt helemaal gelijk maar waarom "vrij" tonen als geen keurmeester er naar kijkt. Gewoon doen en lekker op naar MAP's en evt KNJV-A.
Veel leuker dan blijven mopperen op een ook in mijn ogen twijfelachtig onderdeel

Mvg Veenmug
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
ranetje
Zeer actief

Veenmug schreef:
ranetje schreef:Veel keurmeesters maken er ook geen punt van. :wink:
Zeker als jonge hond.
Je hebt helemaal gelijk maar waarom "vrij" tonen als geen keurmeester er naar kijkt. Gewoon doen en lekker op naar MAP's en evt KNJV-A.
Veel leuker dan blijven mopperen op een ook in mijn ogen twijfelachtig onderdeel

Mvg Veenmug
Ik heb niet eens een probleem met twee punten aftrek :D
Dus het mopperen valt wel mee.

Het is eerder een algemeen trainingstechnische uitwisseling van suggesties (denk ik :wink: ).
MAP is inderdaad interessanter.
Bij de A kan je weer wel een probleempje hebben, al is een hond dan ouder en hopelijk geroutineerder.
Naar een A streef ik overigens niet :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Sepje »

ranetje schreef:
Sepje schreef:
ranetje schreef:Dat is een keuze die je zelf maakt.
Ik vind "vooruit" een commando om de hond een bepaalde richting op te sturen waar hij dan ook iets moet doen.
En als je dat wegzenden uit de C proef steeds hebt geoefend met dat commando dan zou je de hond kunnen conditioneren op een stuk weglopen en dan meteen terugkomen zonder iets (zainvols) te doen.

Ik train ook niet voor een KNJV A. :wink:
Dat gebeurt waarschijnlijk ook nooit.
Maar vooruit kunnen sturen naar een apport vind ik best nuttig.
Als je je hond vooruit stuurt naar een apport. Is het dan niet gewoon het commando ''apport'' ????
Of ''Zoek apport'' ??? ( ben nog niet lang bezig he, dus ik weet het niet! :19: )
Je stuurt vooruit naar een apport als jij weet waar het ligt en de hond niet :wink:
Eventueel kun je een "zoek" signaal geven als de hond vlak bij het apport is. (territoriumfluit)

Zoek apport zeg je als jij niet weet waar het apport ligt en de hond ook niet.

Apport zeg je als de hond het apport heeft zien vallen en dus weet waar hij wezen moet (bij markereer apport)
Oke ik snap hem :ok: Thanks!
ranetje
Zeer actief

Martijn schreef:Hier is het "vooruit" en dan "zit" of "Liggen"
Go-go-go
Kerm.
:knuffel1:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Martijn schreef:
ranetje schreef:
Martijn schreef:
Kerm.
:knuffel1:

Een glaasje water, alstublieft.
Afbeelding :engel:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”